ایده قفل الکترونیکی خودرو از دهه 1910 و 1920 میلادی به صورت خیلی ابتدایی وجود داشت، اما کاربرد عملی آن به اوایل دهه 90 میلادی در اروپا برمیگردد. سال 1992 قانونی در آلمان تصویب شد که طبق آن، خودروسازان باید سیستم ضدسرقت پیشرفته (از جمله ایموبیلایزر) را در محصولات خود نصب میکردند.
برندهایی مثل مرسدسبنز، فولکسواگن و ب ام و، از نخستین شرکتهایی بودند که ایموبیلایزر را به طور استاندارد روی محصولات خود نصب کردند. نصب گسترده این سیستم از اواخر دهه 90 میلادی در اروپا و از دهه 2000 در آمریکا، آغاز شد. بدین ترتیب و با سخت شدن کار سارقان، آمار سرقت هم کاهش یافت.
وقتی کلید داخل سوئیچ قرار میگیرد یا دکمه استارت فشرده میشود، یک کد دیجیتالی از کلید به ECU ارسال میشود. اگر کد با دیتابیس ECU منطبق باشد، پیشرانه روشن میشود وگرنه ایموبیلایزر با قطع سیستم تزریق سوخت یا جرقه، از روشن شدن پیشرانه جلوگیری میکند.
در شرایط خاص مثل خرابی سیستم در جاده و نبود دسترسی به تعمیرگاه، برخی تعمیرکاران با تغییر ECU یا برنامهریزی مجدد، ایموبیلایزر را غیرفعال میکنند که امنیت خودرو را به شدت پایین میآورد و اصلا توصیه نمیشود.
ایموبیلایز به صورت پیشگیرانه و دزدگیر به صورت واکنشی عمل میکند. بدین معنی که دزدگیر در هنگام یا پس از باز شدن در خودرو و یا ضربه به آن فعال میشود درحالیکه ایموبیلایزر از همان ابتدا، پیشرانه را از روشن شدن منع میکند.
1. مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو (معمولا در بخش سیستم امنیتی یا استارت خودرو).
2. وجود چراغ (معمولا به شکل کلید یا قفل) اختصاصی ایموبیلایزر در صفحه نشان دهنده.
3. بررسی کلید خودرو: گاهی به علت وجود چیپ، شکل آن تفاوت دارد هرچند این مورد هم در برخی مواقع نمیتواند علت وجود یا عدم وجود تراشه باشد.
4. اکثرخودروهای تولید بعد از سال 2000 میلادی در اروپا و بعد از 2005 در ایران به ایموبیلایزر مجهز شدهاند.
به نوع خودرو و مدل ایموبیلایزر بستگی دارد.تعمیر یا برنامهریزی مجدد کلید ایموبیلایزر با هزینه کمتری انجام میشود درحالیکه تعویض ECU یا کل سیستم، مخصوصا در خودروهای لوکس، هزینه به مراتب بیشتری خواهد داشت.
1. سوختن یا خروج چیپ داخل کلید
2. خرابی آنتن گیرنده اطراف سوئیچ
3. بروز خطا درECU
در صورت کپی شدن کد ایموبیلایزر، امنیت آن کاهش مییابد. البته مدلهای جدید ایموبیلایزر به قابلیت کدRolling Code که دائم تغییر میکند، مجهز شدهاند که کپی کردن آن بسیار سختتر از قبل خواهد بود.
1. پیشرانه استارت میخورد ولی روشن نمیشود: البته اگر آنتن گیرنده یا ECU دچار مشکل باشد، حتی استارت هم عمل نمیکند.
2. چشمک زدن چراغ ایموبیلایزر روی صفحه کیلومتر
3. کار نکردن یکی از کلیدهای اصلی یا یدک: نشانهای از آسیب به چیپ داخل یکی از کلیدها.
4. روشن شدن ناگهانی آلارم یا قفل شدن سیستم: نشانهای از اشتباه سیستم.
5. خاموش شدن خودرو حین حرکت: این اتفاق نادر و البته خطرناک، میتواند در صورت خرابی شدید ECU یا اتصالات برق، رخ بدهد.
1. امتحان کلید یدک.
2. اگر هیچکدام از کلیدها کار نکرد، مشکل از ECU یا آنتن سوئیچ است.
3. برای عیبیابی دقیق با دستگاه دیاگ، باید به تعمیرکار متخصص ECU و برق خودرو مراجعه کرد.