معرفی آئودی کانسپت C؛ جانشین معنوی TT

کانسپت C نخستین دستپرورده سرپرست جدید طراحی آئودی است. این طراح ایتالیایی به نام ماسیمو فراسلا که ژوئن 2024 به آئودی پیوست، از هواداران سفت و سخت آئودی TT بشمار میآید و آن را یک «اثر هنری» توصیف میکند.
البته در بیانیه رسمی آئودی از TT حرفی به میان نیامده و از نسل سوم آئودی A6 و اتویونیون تایپ C مدل 1936 به عنوان منبع الهام طراحی کانسپت C، یاد شده است. مدیرعامل آئودی هم در گفتگو با اتوکار، جانشینی کانسپت C برای TT را رد کرده و از انتخاب نام متفاوت برای مدل نهایی، خبر داده است.
طراحی آئودی کانسپت C
زبان طراحی آئودی کانسپت C تاحدی نسبت به مدلهای فعلی این برند همچون نسل سوم Q3، متفاوت به نظر میرسد. بنابر خبر اتوکار، اثرات این زبان طراحی جدید را در سایر محصولات بعدی آئودی همچون نسل سوم Q7 مشاهده خواهیم کرد. همچنین میتوان نشانههایی از آئودی R8 و دو کانسپت Avus و Rosemeyer که در سالهای 1991 و 2000 میلادی معرفی شدند را نیز در این خودرو مشاهده کرد.
در بدنه آئودی کانسپت C با طرحی قدرتمند و پویا مواجه هستیم که در آن از اگزوز مصنوعی و موارد غیرکاربردی خبری نیست. سازنده از جلوپنجره بزرگ و عمودی کانسپت C به عنوان «عنصر مرکزی» چهره این خودرو یاد میکند. به گفته فراسلا، مدل نهایی و کانسپت C تفاوتهای بسیار اندکی خواهند داشت.
از سایر ویژگیهای ظاهری این خودرو میتوان به قابلیت نمایش طرح گرافیکی متحرک توسط چراغهای LED، اشاره کرد. بنابر اعلام آئودی، کانسپت C یک رودستر با سقف تاشو است هرچند که میتوان آن را «تارگا» یا «کوپه-کابریولت» توصیف کرد.
ابعاد بدنه آئودی کانسپت C در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.35، 1.95، 1.23 و 2.65 متر اعلام شده است. بدنه این خودرو بر رینگهای 21 اینچ استوار میشود.
طراحی فضای کابین همچون بدنه از زبان طراحی جدید این برند یعنی Radical simplicity یا «سادگی رادیکال» پیروی میکند. این بخش با دکمههای آلومینیومی، سادگی طرحهای اسکاندیناوی (شمال اروپا) را به یاد میآورد. نمایشگر 10.4 اینچی هم در صورت عدم نیاز، از نظر پنهان میشود تا نمایی شبیه مدلهای قدیمی آئودی حاصل شود.
مشخصات فنی آئودی کانسپت C
تناسبات بدنه آئودی کانسپت C به عنوان یک خودروی موتور-وسط، میتواند به نسل جدید پورشه 718 هم اشاره کند. این خودرو قرار بود امسال وارد بازار شود که بنا به دلایلی، عرضه آن به 2027 موکول شد. البته این خودرو با آئودی کانسپت C بیارتباط نیست چراکه محصول آینده آئودی، براساس پلتفرم پورشه شکل گرفته است.
به لطف نصب مجموعه باتری در پشت محل قرارگیری راننده و سرنشین، تقسیم وزن آئودی کانسپت C به خودروهای موتور-وسط شباهت یافته است. وزن 1650 کیلوگرمی آئودی کانسپت C هم برای یک خودروی برقی، کاملا مناسب به نظر میرسد.
فعلا درباره مشخصات فنی آئودی کانسپت C اطلاع خاصی در دسترس نیست. فقط میدانیم که این خودرو در دو تیپ محرک-عقب و دو-موتور چهار چرخ محرک، عرضه خواهد شد. بنابر خبرهای غیررسمی، مجموع خروجی دو موتور برقی در نسل جدید پورشه 718 به بیش از هزار اسببخار میرسد. انتظار داریم که این رقم در آئودی کانسپت C کمتر باشد.
عرضه آئودی کانسپت C و البته نسل بعدی پورشه 718 با پیشرانه بنزینی میتواند به افزایش موفقیت این خودروها منجر شود، اما برای آگاهی از تصمیم نهایی گروه فولکس واگن، فعلا باید منتظر بمانیم.