All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "دی"

    0 6 علت خرابی سانروف و روش‌های تعمیر آن

    سانروف خودرو آپشن جذابی است که به سرنشینان این امکان را می‌دهد از نور طبیعی و هوای تازه در جاده لذت ببرند. بااین‌حال، مانند سایر اجزای خودرو، سانروف‌ها هم ممکن است در طول زمان دچار مشکل شوند. با شناخت این مشکلات و دانستن روش برطرف کردن‌شان، می‌توانید هم در زمان و هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب هرآنچه را که نیاز است درباره خرابی سانروف بدانید، برایتان می‌گوییم.

    اجزای اصلی سانروف

    برای اینکه بتوانید خرابی‌های سانروف را به‌خوبی تشخیص دهید، بهتر است قبل از هر چیز با اجزای مختلف آن و عملکردشان آشنا شوید. بیایید نگاه دقیق‌تری به بخش‌های کلیدی یک سانروف معمولی بیندازیم:

    • شیشه: شیشه سانروف معمولاً از شیشه سکوریت ساخته می‌شود تا مقاومت کافی داشته باشد.
    • قاب: سازه‌ای محکم است که شیشه سانروف را احاطه می‌کند. این قاب معمولاً از فلز یا پلاستیک تقویت‌شده ساخته شده است.
    • مسیرها و ریل‌ها: کانال‌ها یا شیارهایی هستند که هنگام باز یا بسته شدن صفحه شیشه‌ای سانروف، حرکت می‌کنند.
    • نوارها و عایق‌های آب و هوا: معمولا از لاستیک ساخته شده‌اند و اطراف لبه‌های سانروف قرار می‌گیرند تا هنگام باران یا شستشوی خودرو،‌ آب به داخل کابین وارد نشود.
    • موتور: وظیفه باز و بسته کردن سانروف را برعهده دارد و با کلیدی که در داخل کابین خودرو قرار دارد، فعال می‌شود.
    • ماژول کنترل: قطعه‌ای الکترونیکی است که سیگنال‌های کلید را تفسیر و عملکرد موتور سانروف و سایر سیستم‌های مرتبط را هماهنگ می‌کند.
    • سیستم زهکشی: کانال‌ها یا لوله‌های کوچکی هستند که آب را از سانروف به پایین بدنه خودرو هدایت و از نفوذ آب به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند.
    • بادگیر: برخی سانروف‌ها بادگیر دارند که زمان باز شدن سانروف بالا می‌آید تا صدای باد هنگام رانندگی کم شود.

     

    دلایل خرابی سانروف و روش برطرف کردن آنها

    سانروف‌ها، مانند هر قطعه دیگری در خودرو، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. برخی از مشکلات رایج سانروف عبارت‌اند از:

    ۱نشتی سانروف و ورود آب به داخل کابین

    یکی از مشکلات مربوط به سانروف‌ها، نشت آب هنگام بارش باران یا شست‌وشوی خودرو است. این مشکل اغلب به‌دلیل گرفتگی یا کثیف بودن کانال‌های زهکشی ایجاد می‎‌‌شود. با گذشت زمان امکان دارد خاک، زباله و برگ درختان، مسیر آب را مسدود کنند که منجر به تجمع آب در اطراف لبه‌های سانروف و در نهایت ورود آن به داخل خودرو می‌شود.

    مشکل را چطور حل کنیم؟ 

    اگر سانروف مشکل زهکشی آب دارد، کانال‌های زهکشی را خوب تمیز کنید. مطمئن شوید که هیچ زباله‌ای مسیر عبور آب را مسدود نمی‌کند. 

    ۲خرابی موتور سانروف

    موتور الکتریکی که مسئول باز و بسته کردن سانروف است ممکن است خراب شود و سانروف نتواند به‌خوبی باز و بسته شود. این مشکل ممکن است ناشی از سوختگی موتور، آسیب‌دیدگی سیم‌کشی یا معیوب بودن ماژول کنترل باشد.

    مشکل را چطور حل کنیم؟ 

    موتور و اتصالات الکتریکی را بررسی کنید و اگر خراب شده‌اند، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید. به یاد داشته باشید که این کار تخصصی است و اگر دانش و تجربه لازم را ندارید، بهتر است از متخصص خودرو کمک بگیرید. 

    ۳گیر کردن سانروف

    اگر سانروف گیر می‌کند یا به‌سختی حرکت می‌کند، ممکن است مسیر حرکتش با زباله مسدود شده باشد یا پیچ و مهره‌هایش شل شده‌ باشند.

    مشکل را چطور حل کنیم؟ 

    • مسیرهای سانروف، لولاها و ریل‌ها را خوب بررسی کنید. اگر ساییده شده‌اند، بهتر است آنها را تعویض کنید. برای اطمینان از عملکرد روان و کاهش اصطکاک، می‌توانید از روان‌کننده مناسب بر پایه سیلیکون استفاده کنید.
    • اگر سانروف تراز نیست یا گیر کرده است، پیچ‌های قاب آن را با دقت باز کنید، شیشه را تنظیم و آن را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید به‌درستی در امتداد ریل‌ها حرکت می‌کند. در نهایت، هنگامی که به‌درستی تراز شد، پیچ‌ها را ببندید تا در جای خود محکم شود. 

    ۴کار نکردن دکمه کنترل سانروف

    دکمه سانروف در داخل کابین خودرو قرار دارد و به شما اجازه می‌دهد تا سانروف را باز و بسته کنید. اگر سوئیچ خراب شده باشد، سانروف حرکت نمی‌کند.

    مشکل را چطور حل کنیم؟ 

    برای حل این مشکل و تعویض آن، باید از متخصص خودرو کمک بگیرید.

    ۵خرابی بادگیر

    بادگیرها برای کاهش صدای باد طراحی شده‌اند اما گاهی خراب می‌شوند و ممکن است خودشان هم صداهای آزاردهنده تولید کنند.

    مشکل را چطور حل کنیم؟ 

    برای حل این مشکل، باید از متخصص خودرو کمک بگیرید. 

    ۶خرابی عایق سانروف

    درزگیرهای لاستیکی هوا که در اطراف سانروف قرار دارند، به‌مرور زمان و به‌دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و … آسیب می‌بینند. عایق آسیب‌دیده نمی‌تواند جلوی نشت آب به داخل کابین را بگیرد و ممکن است خرابی‌های بیشتری در داخل کابین به بار بیاورد.

    مشکل را چطور حل کنیم؟ 

    اگر سانروف مشکل نشت آب دارد، عایق لاستیکی و نوارهای آب و هوا را خوب بررسی کنید. اگر ترک خورده‌اند یا فرسوده شده‌اند، آن‌ها را با عایق‌های نو جایگزین کنید.

    روش ریست کردن سانروف

    فرایند تنظیم مجدد سانروف بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، یک روش کلی وجود دارد که برای بسیاری از خودروها کارساز است:

    1. ابتدا سانروف را ببندید.
    2. دوباره دکمه بستن سانروف را نگه دارید تا سانروف کمی حرکت کند. ممکن است لازم باشد دکمه را بین ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. به‌محض شروع حرکت سانروف، دکمه را رها کنید.
    3. دوباره پس از سه ثانیه، دکمه را نگه دارید. سانروف بسته و سپس باز می‌شود و درنهایت دوباره بسته خواهد شد.
    4. همین! سانروف خودرو با موفقیت ریست شده است.

    نکات نگهداری از سانروف

    تعمیر و نگهداری منظم از سانروف می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی طول عمر آن را افزایش دهد و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند. با رعایت نکات زیر، می‌توانید از خرابی سانروف خودرو جلوگیری کنید:

    o       به‌طور منظم شیشه سانروف و نواحی اطراف آن را تمیز کنید تا آب جمع نشود. تجمع آب می‌تواند به نشتی و خوردگی منجر شود. برای تمیز کردن شیشه، از مواد ساینده یا مواد شیمیایی که ممکن است به آن آسیب برسانند، استفاده نکنید.

    o       نوارهای عایق آب و هوا و کانال‌های زهکشی را بررسی و قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده را تعویض کنید.

    o       قطعات متحرک را روغن‌کاری کنید و روان‌کننده مناسب را روی مسیرهای سانروف، لولاها و قطعات متحرک بمالید تا اصطکاک و صدای ناشی از آن کمتر شود.

    o       سیستم زهکشی سانروف را به‌صورت دوره‌ای با ریختن مقدار کمی آب در کانال‌ها آزمایش کنید. مطمئن شوید که آب می‌تواند آزادانه از طریق لوله‌ها حرکت کند و به‌راحتی از خودرو خارج شود.

    o       وسیله نقلیه خود را جایی به دور از شاخه‌های درختان، تگرگ و … پارک کنید تا شیشه سانروف آسیب نبیند.

     

    سؤالات متداول

    ۱هر چند وقت یک‌بار سانروف خودرو را روغن‌کاری کنم؟

    برای یافتن پاسخ این سؤال، بهتر است به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید؛ اما به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، برای حفظ عملکرد روان و جلوگیری از مشکلات احتمالی، مسیرها و لولاهای سانروف را هر شش ماه یک‌بار روغن‌کاری کنید.

    ۲چرا سانروف خودرو هنگام باران چکه می‌کند؟

    نشتی سانروف در هنگام باران معمولاً به‌دلیل گرفتگی کانال‌های زهکشی ایجاد می‌شود. گاهی زباله‌ها مسیر زهکشی سانروف را مسدود می‌کنند و آب در اطراف لبه‌های سانروف جمع می‌شود.

    ۳علت صدای غیرعادی سانروف چیست؟

    صداهای غیرمعمول از سانروف ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی در مسیر ریل یا موتور باشد. ناتراز بودن شیشه سانروف، فرسودگی قطعات یا روان نبودن مسیر، همگی می‌توانند باعث ایجاد این صداها شوند.

    ۴آیا می‌توانم شیشه سانروف ترک‌خورده را تعمیر کنم؟

    تعمیر شیشه سانروف ترک‌خورده نیاز به ابزار و تخصص دارد. علاوه‌بر این، اگر ترک‌ها بزرگ هستند، بهتر است شیشه تعویض شود تا آب به داخل کابین نفوذ نکند.

    0 دلایل باد گرم کولر ماشین

    یکی از تجهیزات رفاهی مهم خودروها که در فصل تابستان بسیار کاربرد دارد سیستم تهویه یا همان کولر است. اگر یک روز گرم تابستانی داخل خودرو بنشینید و سیستم تهویه را روشن کنید اما با بادم گرم مواجه شوید قطعاً اتفاق خوشایندی نخواهد بود. رانندگی در این شرایط خصوصاً در شهرهای گرمسیری امکان‌پذیر نخواهد بود و بنابراین باید هرچه سریع‌تر به دنبال رفع مشکل باشید. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه به دلایل گرم بودن باد کولر خودرو بپردازیم تا شاید بتوانید زودتر مشکل را پیدا کرده و برطرف کنید.

    نشتی یا خرابی گاز کولر

    شایع‌ترین دلیل گرم بودن باد کولر نشتی گاز مبرد کولر است. این گاز در تمام سیکل تبرید بین اجزای مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اوپراتور در چرخش است و در حدفاصل خروجی کندانسور تا ورودی اواپراتور، به مایع تبدیل می‌شود. وجود نشتی در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر باعث کاهش سطح گاز می‌شود و هرچه میزان گاز مبرد کمتر شود، عملکرد کولر نیز ضعیف‌تر خواهد شد و درنتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود. برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز کولر شناسایی شود. سپس باید اقدام به شارژ گاز کولر شارژ کرد تا سیستم تهویه به ظرفیت ایده‌آل خنک‌سازی خود برسد. گاهی اوقات نیز گاز کولر به دلیل کیفیت پایین پس از یک یا چند سال خاصیت خود را از دست می‌دهد. در این صورت نیز باید اقدام به تعویض گاز کولر کرد.

    مشکل کمپرسور کولر

    کمپرسور کولر وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد را بر عهده دارد و اگر کمپرسور وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهد، توان خنک‌سازی کولر به‌شدت افت پیدا می‌کند. در این حالت غیر از گرم بودن باد کولر، ممکن است سیستم تهویه اصلاً روشن نشود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کمپرسور کولر رخ دهد شل شدن یا خرابی تسمه است که باید آن را تعویض کرد. همچنین اگر به مدتی طولانی از کولر خودرو استفاده نشود ممکن است در کمپرسور ایجاد مشکل کند؛ بنابراین، در تمام طول سال و حتی فصل زمستان، هرماه یک‌بار کولر خودرو را روشن کنید و بگذارید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کار کند.

    مشکل کندانسور

    گاز کولر با فشار و دمای بالا از کمپرسور خارج و به کندانسور منتقل می‌شود. این قطعه وظیفه خنک کردن گاز مبرد را بر عهده دارد و در اصل کندانسور یک مبدل حرارتی محسوب می‌شود. این قطعه در نزدیکی رادیاتور خودرو قرار دارد و گاز از طریق خطوط لوله کندانسور در تماس غیرمستقیم با هوای آزاد قرار می‌گیرد و خنک می‌شود. با توجه به اینکه کندانسور در معرض هوای آزاد قرار دارد، به‌مرورزمان گردوغبار زیادی روی آن می‌نشیند. این موضوع باعث کاهش تبادل حرارت بین گاز مبرد و هوای آزاد می‌شود. در این صورت، گاز خروجی از کندانسور دمایی بالاتر از دمای ایده‌آل خواهد داشت؛ بنابراین، اگر متوجه وجود آلودگی و یا انسداد در کندانسور شدید حتماً با استفاده از فشار هوا به‌طور کامل آن را برطرف کنید.

    خرابی فن کندانسور

    کندانسور به یک فن مجهز است که هوا را با سرعت و فشار زیاد به سمت لوله‌های حاوی گاز کولر انتقال می‌دهد. آسیب دیدن پره‌های این فن باعث کاهش ظرفیت خنک‌کنندگی کندانسور می‌شود که به گرم شدن باد کولر خواهد انجامید. با بررسی دقیق پره‌های فن کندانسور کولر خودرو، نسبت به سلامت فیزیکی آن‌ها اطمینان حاصل کنید و اگر هرگونه تغییر حالت و یا شستگی در آن‌ها مشاهده کردید پروانه را تعویض کنید.

    مشکلات برقی سیستم کولر

    در سیستم تهویه ماشین تعداد زیادی اتصالات الکتریکی مانند رله و فیوز وجود دارد که بروز مشکل در هر یک از این قطعات الکتریکی باعث افت عملکرد کولر می‌شود و درنتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود. برای رفع این مشکلات باید به تعمیرکار متخصص در زمینه برق مراجعه کنید تا ایراد اصلی را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کند.

    مشکل اوپراتور کولر

    اوپراتور هم مثل کندانسور یک مبدل حرارتی است اما این قطعه به‌صورت مستقیم با هوای درون کابین خودرو در تماس است. گاز مبرد پس از عبور از شیر انبساط با دما و فشار پایین وارد اواپراتور می‌شود و از طریق لوله‌های اواپراتور با هوای گرم درون اتاق تماس پیدا می‌کند تا گرمای هوا را جذب کرده و باعث خنک شدن آن شود. سپس هوای خنک‌شده توسط فن به داخل کابین خودرو پرتاب می‌شود. مثل کندانسور، احتمال کثیف شدن اوپراتور هم وجود دارد و تجمع گردوغبار روی سطح آن باعث کاهش تبادل حرارت بین هوای درون اتاق خودرو و گاز مبرد می‌شود. در این صورت، شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود و باید نسبت به تمیز کردن اوپراتور اقدام کنید.

    خرابی سنسور فشار گاز کولر

    فشار گاز کولر هم یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در عملکرد بهینه سیستم تهویه تأثیر دارد. اگر فشار گاز از میزان معمول و ایده‌آل کمتر شود، توان خنک‌سازی سیستم تهویه کاهش خواهد یافت و درنتیجه باد کولر گرم خواهد شد. برای حفظ فشار گاز کولر در حالت درست، سنسوری در سیستم تهویه خودرو تعبیه شده است که مقدار دقیق فشار گاز کولر را در بخش‌های مختلف اندازه‌گیری می‌کند. در صورت خرابی این سنسور، اندازه‌گیری فشار مختل خواهد شد و درنتیجه احتمال کاهش فشار گاز کولر وجود دارد. در این حالت باید سنسور را تعویض کنید.

     

    0 بهترین قفل فرمان برای انواع خودرو

    قفل فرمان چیست؟

    با افزایش قیمت خودرودر سال‌های اخیر اهمیت نگهداری و مراقبت از آن دوچندان شده است. خودروسازان در طول این سال‌ها قدم‌های مثبتی برای افزایش امنیت محصولات خود برداشته‌اند اما متأسفانه سارقان نیز بیکار ننشسته‌اند و با استفاده از راهکارهای نوین دست به سرقت می‌زنند. جدای از ویژگی‌های ایمنی همچون ایموبلایزر، دزدگیرهای استوک و… که خودروسازان بکار گرفته‌اند، یکی از ساده‌ترین روش‌ها در افزایش ایمنی خودرو استفاده از قفل فرمان خواهد بود. قفل فرمان به‌ عنوان یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین دستگاه‌های ضد سرقت خودرو به شمار می‌رود و از میله‌ای قابل قفل شدن که به فرمان یا پدال‌های ترمز و کلاچ متصل می‌شود تشکیل شده است.

    سابقه استفاده از قفل فرمان خودرو به اوایل دهه ۲۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که بسیاری از خودروها از نوع روباز بودند. البته نباید قفل فرمان را با قفل ستون فرمان استاندارد اشتباه گرفت. احتمالاً شما نیز می‌دانید وقتی کلید خودرو در محل استارت نباشد و فرمان را کمی به چپ یا راست بچرخانید ستون فرمان قفل خواهد شد که این ویژگی را خود خودروسازان در محصولات قرار داده‌اند. همین ویژگی به ظاهر ساده نیز میزان سرقت خودروها را کاهش می‌دهد اما استفاده از قفل فرمان افترمارکتی تأثیر به سزایی در جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه خواهد داشت.

    انواع قفل فرمان

    در بازارهای جهانی انواع مختلفی از این وسیله وجود دارد اما سه نمونه از آن کاربرد بیشتری دارند که ما در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • قفل فرمان میله‌ای

    این نوع قفل فرمان‌های ساده و سنتی محبوبیت زیادی بین رانندگان دارند و از یک میله فولادی که روی فرمان قفل شده و مانع حرکت آن خواهد شد تشکیل می‌شود. نصب و استفاده از این نوع وسیله ایمنی راحت است و درعین‌حال قیمت مناسبی نیز دارد. همچنین به دلیل نصب روی فرمان، این نوع وسیله ایمنی در معرض دید قرار دارد و بنابراین مانع سرقت خودرو توسط سارقان می‌شود چراکه برای باز کردن آن ریسک نمی‌کنند. البته یکی از بزرگ‌ترین معایب این نوع قفل فرمان را می‌توان برش و جدا کردن راحت قفل فرمان با استفاده از اره یا دیگر ابزارآلات دانست. 

    •         قفل فرمان صفحه ای

    یکی دیگر از انواع قفل‌های فرمان که البته در کشور ما کمتر دیده می‌شود قفل‌هایی است که غربیلک فرمان را به‌صورت کامل می‌پوشانند. این وسایل ایمنی از صفحه یا پوششی فلزی سود می‌برند و جدا کردن یا برش آن سخت‌تر از مدل‌های سنتی میله‌ای خواهد بود. علاوه بر کاهش ریسک سرقت خودرو، این نوع قفل فرمان‌ها مانع سرقت کیسه هوا نیز می‌شوند هرچند فرایند نصب نسبتاً پیچیده و قیمت بالاتر باعث شده محبوبیت کمتری داشته باشند. 

    •         قفل‌های پدالی

    این نوع قفل‌ها نیز بین خریداران ایمنی محبوبیت بالایی دارند و باعث اتصال قفل فرمان به پدال‌ها و فرمان می‌شوند. جدا کردن این نوع قفل‌ها سخت است و امنیت بیشتری را برای وسیله نقلیه تأمین می‌کند. البته چنین وسایل ایمنی‌ای گاها ابعاد بزرگی دارند و سنگین‌تر هستند. همچنین نصب آن‌ها کمی زمان‌بر خواهد بود.

    نکات مهم برای خرید قفل فرمان

    برای خرید قفل فرمان باید مواردی همچون ترجیح شخصی، مشخصات وسیله و نوع کاربری را در نظر گرفت. قیمت نیز نقش مهمی در این میان بازی می‌کند و معمولاً نمونه‌های باکیفیت گران‌تر از بقیه هستند. قفل فرمان‌های میله‌ای اگرچه کاربری راحتی دارند و به سادگی روی فرمان نصب می‌شوند اما از طرف دیگر می‌توان آن‌ها را راحت‌تر برید. قفل‌های کامل نیز علیرغم ایمنی بیشتر پیچیده‌تر هستند و شاید باب میل افراد زیادی نباشند. نهایتاً باید گفت قفل‌های پدالی نیز در کنار امنیت بیشتر خود نقاط ضعفی همچون وزن و زمان نصب بیشتری دارند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر روی مدل انتخابی محل پارک خودروست. قفل فرمان اگرچه ریسک سرقت خودرو را کاهش می‌دهد اما می‌توان با ابزارهای گوناگون آن را برش داد. کاری که این وسیله انجام می‌دهد دشوار کردن فرایند سرقت و منصرف کردن سارق از انجام این کار است. برای خرید بهترین قفل فرمان خودرو به سراغ مدل‌هایی با کاربری آسان و امنیت بالا بروید و قفل‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر در معرض دید هستند

    بهترین مارک قفل فرمان در بازار

    در بازارهای جهانی مدل‌های متنوعی وجود دارند که با قیمت‌های مناسبی در دسترس هستند. ما در ادامه لیست بهترین قفل فرمان خودرو را با معرفی مدل های محبوب در جهان و ایران خدمت شما عزیزان تقدیم می کنیم:

    •         قفل پدالی تلوافی

    ویژگی‌های کلیدی: ساختار آلومینیومی و فولادی، قفل کلید، نصب روی پدال‌های ترمز، کلاچ و گاز

    نقاط قوت: بیشترین دوام در برابر برش و سرقت

    نقاط ضعف: نصب مشکل 

    •         قفل فرمان وینر اینترنشنال کلاب

    ویژگی‌های کلیدی: طراحی دو قلاب، نصب روی تمامی خودروها، مکانیسم قفل خودکار، ساختار آلیاژ فولادی

    نقاط قوت: نصب راحت، در معرض دید

    نقاط ضعف: راحتی برش 

    •         قفل فرمان وکام

    ویژگی‌های کلیدی: هشدار صوتی، میله فولادی، طراحی تی لاک

    نقاط قوت: ویژگی هشدار صوتی بسیار خوب، نصب راحت

    نقاط ضعف: حساسیت بالای هشدار صوتی 

    •         قفل فرمان لوکمس LM-21

    ویژگی‌های کلیدی: ساختار آلیاژی فولادی، نصب روی تمامی خودروها، روکش PVC

    نقاط قوت: راحتی نصب، قیمت مناسب

    نقاط ضعف: برش راحت 

    •         قفل فرمان کنزاکس KSL-124

    ویژگی‌های کلیدی: ساختار آلیاژی فولادی، روکش PVC، تعداد کلید سه عدد

    نقاط قوت: راحتی نصب، در معرض دید

    نقاط ضعف: عدم نصب راحت روی برخی خودروها

     

     

     

    0 شاسی کشی ماشین چیست؟

    قبل از آنکه به بررسی شاسی کشی ماشین بپردازیم بهتر است توضیحات مختصری درباره شاسی ماشین و نقش آن ارائه کنیم. شاسی بخش بسیار مهمی از خودروست و اگر وجود نداشت وسیله نقلیه نمی‌توانست وزن بالای قطعات خود را تحمل کند. شاسی از قطعات مختلفی تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به فنربندی و گیربکس اشاره کرد. شاسی ماشین فریمی است که به عنوان پشتیبان پیشرانه و بدنه خودرو عمل می‌کند. شاسی معمولاً از آهن یا فولاد و برخی مواد دیگر ساخته می‌شود. سایر بخش‌های خودرو همچون پیشرانه، ترمز و… روی شاسی سوار می‌شوند و بنابراین طراحی و تولید یک شاسی خوب با توانایی استحکام بالا و عدم تغییر شکل در قسمت‌های مهم اهمیت زیادی خواهد داشت.

    شاسی کشی ماشین چیست؟

    هر ساله در کشور ما هزاران تصادف منجر به فوت و جرح به وقوع می‌پیوندد که علاوه بر خسارات سنگین مالی باعث فوت جمع کثیری از هم‌وطنان می‌شود. در تصادفات شدیدی که بین خودروها رخ می‌دهد احتمال آسیب دیدن شاسی نیز وجود دارد. برای اینکه خودرو دوباره بتواند به حالت اولیه بازگشته و بتواند استانداردهای لازم از نظر ایمنی، پایداری، هندلینگ، فرمان پذیری و… را پاس کند تعمیراتی در بخش شاسی اعمال خواهد شد. به مجموعه این اقدامات که باعث می‌شوند شاسی خودرو پس از تصادف به حالت اولیه بازگردد شاسی کشی ماشین می‌گویند.

    برای انجام شاسی کشی ماشین می‌بایست بدنه به یک نقطه متصل شده و اصلاً حرکت نکند. پس از آن با استفاده از ابزارهای مخصوص به ویژه زنجیر شاسی در سمت معکوس کشیده می‌شود تا به حالت اولیه خود بازگردد. اگر آسیب وارده به این بخش خودرو حیاتی نباشد صافکار خواهد توانست با دستگاه‌های نسبتاً ساده‌تر شاسی را به حالت اولیه برگرداند اما در کشورهای پیشرفته از دستگاه‌های مدرن برای شاسی کشی استفاده می‌شود که در این حالت شاسی با دقت بیشتری بازسازی خواهد شد.

    آیا با شاسی کشی خودرو به حالت اولیه بازمی‌گردد؟

    دانستن این نکته مهم است که به‌طورکلی فلزات و آلیاژها پس از تجربه ضربات و نیروهای شدید دچار تغییرات شده و از استحکام اولیه آن‌ها کاسته می‌شود. در واقع شاسی ضربه دیده خودرو همان کیفیت، ایمنی و استحکام اولیه خود را نخواهد داشت. البته درصورتی‌که شاسی خودرو به‌صورت حرفه‌ای ترمیم شود همچنان خواهد توانست استانداردها را پاس کند اما نباید کیفیت آن را با کیفیت شاسی قبل از تصادف مقایسه کرد. نکته دیگر دراین‌باره به افت شدید قیمت خودروهایی مربوط می‌شود که شاسی آسیب دیده دارند. در زمان خرید این‌گونه خودروها باید دقت کرد تا از عواقب بعدی در امان بود.

    شاسی کشی نادرست چه بلایی بر سر ماشین می‌آورد؟

    همان‌طور که گفته شد شاسی کشی اهمیت زیادی در ایمنی و پایداری خودرو دارد و اگر به‌صورت نادرست انجام شود مشکلاتی را در پی خواهد داشت که در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

    • ساییدگی لاستیک‌ها

    درصورتی‌که شاسی خودرو ضربه شدیدی دیده باشد زاویه چرخ‌ها به هم خواهد خورد. حتی پس از تعمیر و ترمیم شاسی نیز زاویه بین لاستیک‌ها به حالت استاندارد بازنمی‌گردد و به همین خاطر اغلب خودروهای تصادفی از جلو دارای ساییدگی لاستیک‌ها هستند که این موضوع علاوه بر خطرات جانی باعث تحمیل هزینه‌های زیاد از بابت تعویض لاستیک‌ها خواهد شد.

    • فشار به دیگر قطعات خودرو

    از آنجایی که شاسی آسیب دیده خودرو حتی در بهترین حالت نیز مشابه وضعیت قبلی و استاندارد خود نخواهد شد بنابراین هماهنگی اولیه بین قطعات از بین خواهد رفت. این موضوع می‌تواند سایر بخش‌های خودرو از جمله جلوبندی و سیستم تعلیق را تحت‌فشار بگذارد.

    • انحراف فرمان

    ضربه شدید به شاسی خودرو روی سیستم فرمان و چرخ‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر لاستیک سایی، انحراف فرمان نیز در خودروهایی با شاسی آسیب دیده وجود دارد.

    • صدا و اصطکاک در جلوبندی

    معمولاً در اکثر خودروهایی که شاسی کشی داشته‌اند صداهای ناهنجاری از جلوبندی به گوش می‌رسد که نتیجه ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف خودروست. البته باید دانست هرچه از دستگاه‌های مدرن‌تر برای شاسی کشی ماشین استفاده شود و صافکار نیز فردی ماهر و با تجربه باشد چنین مشکلاتی کمتر دیده خواهد شد.

    معایب شاسی کشی

    از جمله معایب شاسی کشی می‌توان به کاهش استحکام آلیاژ اولیه، به هم خوردن زوایای چرخ‌ها و جلوبندی، کاهش ایمنی کلی خودرو و همچنین افت قیمت وسیله نقلیه اشاره کرد.

     

     

    0 انواع سنسورهای خودرو و کاربرد آن‌ها ( پارت 2)

    سنسور سرعت خودرو

    یکی دیگر از انواع سنسورهای خودرو با نام سنسور سرعت شناخته می‌شود که با تمرکز روی خروجی ترنس اکسل سرعت خودرو را بررسی می‌کند. با اطلاعات به دست آمده از سرعت چرخ‌ها، ECU پارامترهای مربوط به آن را کنترل می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به زمان‌بندی جرقه‌زنی، میزان ورود هوا و نسبت سوخت و هوا اشاره کرد.

    سنسور تشخیص آب در سوخت

    برخی خودروها به چنین سنسوری مجهز هستند. واضح است که وجود آب در سوخت نتیجه خوبی برای خودرو نخواهد داشت و مشکلات زیادی برای آن به وجود خواهد آورد. این سنسور وجود آب در باک سوخت را تشخیص می‌دهد و اساس کار آن نیز تشخیص تفاوت رسانایی الکتریکی بنزین و آب است. اگر آب اضافی در باک وجود داشته باشد پیام به ECU ارسال می‌شود و نهایتاً چراغ هشدار مربوط به آن در پشت آمپرها روشن خواهد شد.

    سنسور فشار لاستیک

    از نظر ایمنی خودرو وجود سنسور فشار باد لاستیک حیاتی خواهد بود. زمانی که فشار باد درون لاستیک کاهش یابد عملکرد و ایمنی خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اطلاعات مربوط به این سنسور از طریق ECU در پشت آمپر به نمایش درمی‌آیند.

    سنسور گشتاور

    سنسور گشتاور که با نام مبدل گشتاور نیز شناخته می‌شود میزان گشتاور دینامیک را اندازه می‌گیرد. اگرچه اندازه‌گیری چنین متغیری کار دشواری است اما سنسور یاد شده با استفاده از بخش مغناطیسی به چنین چالشی غلبه کرده است. خاصیت آهن‌ربایی این بخش به گشتاور بستگی دارد و سنسورهای غیر تماسی آن را اندازه می‌گیرند. در خودروهای مسابقه‌ای و هواپیماها از انواع پیشرفته‌تری به نام سنسورهای مغناطیس الاستیک استفاده می‌شود. دو نوع سنسور گشتاور چرخشی و واکنشی وجود دارد که به ترتیب گشتاور دینامیک و استاتیک را اندازه می‌گیرند.

    سنسور دمای روغن گیربکس

    روغن گیربکس نقش مهمی در خودرو دارد و به روان‌سازی قطعات داخلی و کاهش دمای آن‌ها کمک می‌کند. این روغن دمای جوش بالایی دارد و زمانی که در معرض گرمای زیادی قرار گیرد شاید باعث از کار افتادن گیربکس شود. سنسور دمای روغن گیربکس با تشخیص دمای غیرعادی به جلوگیری از خرابی گیربکس کمک می‌کند.

    سنسور میزان روغن‌موتور

    روغن‌موتور نقشی حیاتی در کارکرد نرم و روان قطعات دارد و مالک خودرو می‌بایست به‌طور منظم سطح آن را بررسی کند. البته سنسور میزان روغن‌موتور در خودروها با خاصیت مغناطیسی خود هرگونه تغییر در سطح روغن را به اطلاع راننده می‌رساند.

    سنسور میزان سوخت

    این سنسور میزان سوخت موجود در باک را به اطلاع راننده می‌رساند. چنین قطعه‌ای نقش مهمی برای مدیران سازمان و ناوگان‌های خودرویی بازی می‌کند چراکه می‌توان آن را به جی‌پی‌اس متصل کرد و با بررسی زمان‌های سوخت‌گیری و اتمام آن به هرگونه سرقت سوخت پی برد.

    سنسور کیسه هوا

    کیسه هوا نقش بسیار مهمی در ایمنی سرنشینان بازی می‌کند و در زمان تصادف با باز شدن مانع برخورد آن‌ها با قطعات داخل خودرو می‌شود. سنسور کیسه هوا یکی از اجزای مهمی است که به عنوان شتاب سنج کار می‌کند و هرگونه کاهش شتاب خودرو را اندازه می‌گیرد. این اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن به واحد کنترل کیسه هوا فرستاده می‌شوند تا در زمان حادثه باعث فعال شدن آن شوند.

    سنسور فشار روغن ترمز

    از انواع سنسورهای خودرو می‌توان به سنسور فشار روغن ترمز اشاره کرد که بخشی از سیستم ترمز است و به تشخیص کم یا زیاد شدن فشار روغن ترمز کمک می‌کند. واضح است که هرگونه تغییر در فشار روغن ترمز روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهد گذاشت و این مشکل می‌تواند از کیفیت پایین روغن یا نشتی در سیستم ترمز باشد. سنسور یاد شده اطلاعات خود را به ECU می‌فرستد و پس از آن چراغ هشدار پشت آمپرها روشن می‌شود.

    سنسور ABS

    از این سنسور به عنوان سنسور سرعت چرخ نیز نام می‌برند. وظیفه سنسور ABS بررسی سرعت چرخ و ارسال اطلاعات به ECU است. احتمال دارد سرعت چرخش چرخ‌های خودرو متفاوت باشد و این سنسور هرگونه ناهماهنگی را تشخیص می‌دهد. اطلاعات به دست آمده از این سنسور می‌تواند مانع قفل شدن چرخ‌ها شود.

    سنسور نور و باران

    برخی خودروهای جدید به سنسور نور و باران مجهز هستند. این سنسورها به میزان نور و باران در محیط حساس هستند و با کم شدن نور باعث روشن شدن چراغ‌های جلو می‌شوند. همچنین در صورت بارش باران و برخورد آن به سنسور در شیشه جلو برف‌پاک‌کن‌ها به‌صورت خودکار فعال خواهند شد و بسته به ‌شدت بارش عمل خواهند کرد.

    سنسور پارک خودرو

    سنسور پارک برای تشخیص موانع اطراف خودرو بکار می‌رود و با هشدارهای صوتی و بصری به راننده اخطار می‌دهد. این سنسور از سیستم‌های اولتراسونیک یا الکترومگنتیک برای تشخیص موانع استفاده می‌کند. سنسور پارک امروزه در اکثر خودروها بکار رفته است.

    علائم خرابی سنسورهای خودرو

    سنسورهای گوناگون در صورت خرابی نشانه‌های زیادی را بروز خواهند داد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به روشن شدن چراغ چک، کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی، خروج دود از اگزوز و… اشاره کرد.