All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 چرا روغن موتور کف می‌کند؟

    روغن موتور یک مایع مصرفی است که پس از طی مسافتی مشخص به تدریج سطح آن کاهش پیدا خواهد کرد. وظیفه روغن موتور روان کردن حرکت قطعات درون موتور و جذب ذرات درون موتور و کاهش دمای موتور می‌باشد. با توجه به موارد ذکر شده لازم است هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کرده و کیفیت آن را بسنجید. گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف روغن موتور کف کند و بالا بیاید. در ادامه مطلب با دلایل کف کردن روغن موتور و چگونگی شناسایی این اتفاق بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

    مشاهدات مورد نیاز برای کف کردن روغن موتور

    برای این که بدانیم روغن موتور کف کرده است یا نه لازم است درب محل ورود روغن موتور به خودرو را چک کنید. با باز کردن درب و مشاهده کف یا رنگ شیری پشت آن متوجه خواهید شد که روغن موتور به شکل کف درآمده است. بنابراین لازم است در پی شناسایی علل این مشکل باشید زیرا در صورتی که مشکل کف کردن روغن موتور برطرف نشود هزینه‌های زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

    علت کف کردن روغن موتور

    یکی از دلایل کف کردن روغن موتور ترکیب آب با روغن موتور است که در این مورد ورود آب به طور معمول از طریق رادیاتور و در نقاطی که ارتباط نزدیکی با موتور دارد مانند واشر سرسیلندر و بقیه اجزای موتور صورت می‌گیرد. البته گاهی ممکن است در اثر شست‌وشوی موتور از طریق دریچه ورودی روغن موتور مقداری آب وارد روغن شده و با شروع به کار موتور تبخیر شود و روی کف درب ایجاد کف نماید. در چنین مواردی باید درب روغن موتور را پاک کنید و بگذارید موتور مدتی کار کند. در صورتی که دیگر کف مشاهده نکردید مشکل برطرف شده است و در غیر این صورت باید حتماً موتور را باز کنید و با بررسی واشر سرسیلندر و یا دیگر اجزای مرتبط با آب به دنبال علت وقوع این مسئله باشید.

    در صورتی که کف روغن موتور به رنگ روشن و یا زرد رنگ باشد ممکن است نتیجه هوادهی مخزن روغن موتور باشد. وزنه‌های تعادل میل لنگ چرخان نقش یک مخلوط‌کن را دارند که هوا و روغن را با سرعت بالا ترکیب می‌کند. همچنین در صورتی که روغن موتور دربردارنده مقدار زیادی مواد شوینده باشد مقدار کف آن نیز بسیار زیاد است.

    آلودگی سیال با گریس، افزودن ماده کف زدا بیش از اندازه معمول، نشتی واشر سرسیلندر، آلودگی متقابل سیال با مواد روان کننده نامناسب، مشکلات مکانیکی که سبب تهویه بیش از حد لازم می‌شود، تخلیه شدن کف زدا به دلیل استفاده از سیستم فیلتر بسیار ریز و فناوری جداسازی الکترواستاتیک و در نهایت آلودگی مواد جامد از دیگر دلایل کف کردن روغن موتور هستند.

    علت کف کردن روغن موتور


    خرید لوازم یدکی خودرو از سایت آیس پارتس

    در این مطلب با علت کف کردن روغن موتور و چگونگی تشخیص این مسئله کاملاً آشنا شدید و دانستید در صورتی که این مسئله به موقع برطرف نشود ممکن است مشکلات زیادی برای خودرو و نیز هزینه بسیاری برای شما دربرداشته باشد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن خودرو و نیز کاهش بار مالی خود هرچند وقت یک بار روغن موتور و اجزای موتور را بررسی کنید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت آیس پارتس مراجعه نمایید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. 

    0 مقایسه هایما s7 پلاس و ام وی ام x55pro

    هایما s7 پلاس و ام وی ام x55pro

    در این روز ها، خودرو های زیادی وارد بازار شده اند که از جمله آن ها می توان به هایما اس ۷ پلاس ایران خودرو و ام وی ام x55pro مدیران خودرو اشاره نمود. این دو خودرو کراس اوور های چینی می باشند که به صورت مونتاژ داخل طراحی می شوند و می توان آن ها را دو رقیب جدی در نظر گرفت. بسیاری از افرادی که قصد خرید خودرو جدید دارند، ممکن است بین این دو گزینه خوب بمانند، به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به مقایسه هایما s7 پلاس و ام وی ام x55pro بپردازیم. بعد مطالعه این مقاله شما عزیزان اطلاعات بیشتری راجب این دو خودرو خواهید داشت و راحت تر می دانید دست به انتخاب بزنید و از خرید نهایی خود راضی خواهید بود، پستا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

    قیاس هایما اس ۷ پلاس و ام وی ام ایکس ۵۵ پرو از لحاظ طراحی و شکل ظاهری

    در نسخه جدید ام وی ام x55pro اصطلاحاتی صورت گرفت و این اصلاحات به نحوی شکل گرفت که تا توانست جذابیت بیشتری نسبت به هایما s7 پلاس کسب کند. در نتیجه از روی مقایسه بدنه و شکل ظاهری افراد تمایل بیشتری به این خودرو نشان می دهند.

    این در حالی است که طراحی هایما s7 پلاس به حدود ۹ سال قبل بر می گردد اما ام وی ام x55pro در سال ۲۰۲۱ آپدیت شد. بنابراین منطقی به نظر می رسد که طراحی هایما s7 پلاس کمی قدیمی تر باشد و مشتریان تمایل بیشتری به ام وی ام x55pro نشان دهند.

    این برتری فقط مربوط به شکل بدنه بیرونی نمی باشد. بلکه طراحی کابین های داخلی و نمای داشبورد ام وی ام x55pro در مقایسه با هایما، بهتر می باشد و مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

    اگر بخواهیم از نظر متریال به کار رفته در کابین ها بین این دو خودرو مقایسه ای انجام دهیم، باید بیان کنیم که با اینکه وضعیت هر دو خودرو قابل قبول و برخوردار از کیفیت قابل قبولی می باشد، اما با این حال باز هم ام وی ام x55pro کمی از وضعیت بهتری برخوردار است.

    قیاس هایما و ام وی ام از لحاظ مشخصات فنی

    همان طور که تا این قسمت مطالعه کردید، متوجه شدید که در مقایسه این دو خودرو از لحاظ طراحی بدنه و شکل ظاهری، خودرو ام وی ام x55pro یک قدم جلو تر از خودرو هایما s7 پلاس بود. اما شاید برایتان جالب باشد که در بحث مشخصات فنی قرعه بر می گردد. خودرو هایما s7 پلاس نسبت به رقیب خود پیشی می گیرد. یکی از دلایل این برتری موتور پرحجم ۱.۸ لیتری توربو شارژ آن است. این مزیت قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار به همراه ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو و قدرت به وسیله یک گیربکس ۶ دنده ای اتوماتیک به طرف چرخ های جلو رانده می شوند. اما در خصوص خودرو ام وی ام x55pro باید گفت که این خودرو از موتور ۱.۶ لیتری توربو شارژ برخوردار است. این موتور توانی معادل ۱۵۶ اسب بخار دارد و می تواند ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دریافت نماید.

    تا این قسمت از بخش مقایسه از لحاظ مشخصات فنی در سایت آیس پارتس این طور به نظر رسید که وضعیت خودرو هایما s7 پلاس در مقایسه با ام وی ام x55pro بهتر است. در هر صورت باید این نکته را نیز اضافه کنیم که محصول مدیران خودرو به طور تقریبی در حدود ۱۰۵ کیلو گرم از رقیب خود سبک تر است. شاید بتوان گفت این وزن کمتر می تواند تا حدودی توان کم موتور آن را جبران کند و به تعدیل برساند.

    در تست هایی که انجام شد البته از منابع غیر رسمی نتیجه گیری شد که شتاب صفر تا صد هایما s7 پلاس در بازه تقریبی ۱۰ الی ۱۰.۵ ثانیه می باشد. اما این عدد در خودرو ام وی ام x55pro به ۱۱ ثانیه و حتی بیشتر نیز می رسد. در نتیجه می‌توان گفت که خودرو ایران خودرو از رقیب خود کمی سریع تر می باشد.

     

    بررسی آپشن ها و امکانات هایما s7 پلاس و mvm x55pro

    هر دوی این خودرو ها از آپشن های زیادی برخوردار بوده که هر کدام از این موارد راحتی هایی را برای رانندگان و سایر سرنشینان به ارمغان می آورد.

    از جمله آپشن های خودرو ام وی ام x55pro می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    برخورداری از کروز کنترل_ دارای سانروف_ تودوزی های چرمی_ برخورداری از دوربین عقب_ صفحه نمایش دیجیتال ۷ اینچی_ برخورداری از دو حالت رانندگی اکو و اسپرت_ دارا بودن نمایشگر لمسی مالتی مدیا با ابعاد ۱۰.۲۵ اینچی_ برخورداری از پورت یو اس بی برای ردیف های جلو و عقب_ بلندگو به تعداد ۶ عدد_ پایش کننده های فشار باد تایر ها_ آینه های کناری تا شونده برقی به همراه گرم کن

    تفاوت آپشن ها و امکانات هایما s7 پلاس در مقایسه با ام وی ام x55pro در مواردی از قبیل استفاده از نمایشگر لمسی مالتی مدیا با قطر ۸ اینچی، تنظیم کننده برقی ۸ حالته صندلی راننده و سنسور باران می باشد و در باقی آپشن ها مشابه امکانات ام وی ام x55pro می باشد. بنابراین برای مقایسه امکانات این دو خودرو می توان بیان کرد که سطح امکانات این دو خودرو مشابه هم بوده و هر دو نیز در یک سطح قابل قبولی قرار دارند.

    کلام پایانی

    هایما s7 پلاس بخریم یا ام وی ام x55pro؟

    تا این قسمت سعی کردیم تا دو خودرو هایما s7 پلاس و ام وی ام x55pro را با هم مقایسه کنیم. نقاط مشترک و نقاط تفاوت این دو خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. نکته اول در خرید این خودرو ها به سلیقه افراد بر می گردد. یعنی بستگی دارد که افراد به ظاهر و عملکرد کدام یک از این دو خودرو تمایل بیشتری نشان دهند. دلیل این موضوع این است که این دو خودرو از جهت های مختلف عملکرد مشابهی دارند. از آن جایی که این دو کراس اوور چینی مونتاژ داخل هستند، عملکرد نزدیک به هم ایفا کنند.

    اما اختلاف و تفاوت های اصلی این خودرو ها به ظاهر و بدنه آن ها بر می گردد. این طور به نظر می رسد که اکثر مشتریان به ظاهر مدرن ام وی ام x55pro تمایل بیشتری نشان می دهند و تمایل بیشتری به خرید. ام وی ام x55pro از خود نشان می دهند.

    0 چگونگی رفع بخار گرفتگی شیشه ماشین

    مه آلود بودن شیشه های ماشین ممکن است برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. در این قسمت از نمناک به ارائه راهکار مناسب برای برطرف کردن این وضعیت خواهیم پرداخت.

    هوایی که بخار داخل ماشین را ایجاد می کند

    هوایی که تنفس می‎کنیم دارای ویژگی های بسیاری از جمله دما و رطوبت است. این دو عامل ممکن است باعث ایجاد بخار بر روی شیشه های ماشین و یا پنجره ها شود.

    نقطه شبنم ( بخار) چیست ؟

    در دمای خاص ، رطوبت موجود در هوا تبدیل به قطرات یخ و شبنم خواهند شد. دانشمندان این فرآیند را چگالش می ‎نامند. چگالش وضعیتی است که در آن در دمایی مشخص رطوبت هوا متراکم شده و به شکل شبنم در خواهد آمد و بنابراین بخار و شبنم ایجاد شده بر روی شیشه های ماشین و پنجره ها ، نتیجه چگالش و میعان هستند. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت نقش دارند اما به طور کلی زمانی که رطوبت با شیء ای خنک برخورد می ‎کند ، به صورت مه در خواهد آمد.

    بخار ایجاد شده در قسمت بیرونی پنجره اتوموبیل

    هنگامی که در هوای سرد ، در حال حرکت هستید رطوت موجود در دمای پایین هوا به شیشه های اتوموبیل برخورد کرده و بر روی آن بخار ایجاد خواهد شد اما با این حال در صورت آفتابی بودن هوا، احتمال ایجاد بخار بر روی شیشه ها کمتر خواهد بود. با این وجود نیازی به نگرانی نبوده و کافیست برای برطرف کردن بخار موجود بر روی شیشه از برف پاک کن استفاده کنید. خاموش کردن بخاری ماشین نیز به برطرف شدن این وضعیت کمک خواهد کرد.

    روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه ها

    یکی دیگر از راه هایی که به برطرف شدن بخار ایجاد شده بر روی شیشه های ماشین کمک می ‎کند ، روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه های آن است. به این ترتیب دمای شیشه ها بالا رفته و رطوبت هوا باعث ایجاد شدن بخار بر روی شیشه ها نخواهد شد.

    یکی دیگر از راهکار های مناسب برای جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه های اتوموبیل افزایش دمای شیشه ها است. به همین منظور با استفاده از دستمال و آب گرم دمای شیشه های ماشین خود را افزایش دهید. همچنین ریختن آب گرم در محفظه آب شیشه پاک کن ها به بالا نگه داشتن دمای شیشه ها کمک خواهد کرد.

    روشن کردن سیستم تهویه

    در صورت روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه های ماشین خود ، سیستم تهویه آن را نیز فعال کنید. همچنین در صورتی که تمایل به روشن کردن بخاری اتوموبیل تان دارید، بهتر است شیشه اتوموبیل را اندکی باز کنید تا دمای شیشه ها به میزان متعادل درآمده و از سرد و گرم شدن و در نهایت شکسته شدن آن جلوگیری شود.

    *نکاتی برای جلوگیری از بروز بخار بر روی شیشه های اتوموبیل

    برای شفاف نگه داشتن شیشه اتوموبیل خود و جلوگیری از ایجاد بخار بر روی آن ، از هرگونه ماده ای که باعث ایجاد رطوبت درون ماشین می ‎شود خودداری کنید. عوامل مختلفی باعث ایجاد رطوبت درون اتاقک اتوموبیل می ‎شوند که برخی از این عوامل عبارتند از:خیس بودن کفی های ماشین ، نگه داشتن فنجان چای درون ماشین و یا صحبت کردن بیش از حد در ماشین.

    فریاد کشیدن ، جیغ زدن و و ایجاد سر و صداهای مختلف در ماشین باعث افزایش میزان رطوبت ایجاد شده در ماشین و در نهایت ایجاد بخار بر روی شیشه ها خواهد شد.

    تعویض به موقع سیستم تهویه ماشین

    سیستم هوای سالم به جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه های اتوموبیل کمک فراوانی خواهد کرد. بنابراین مرتبا آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. تلاش برای دیدن مقابل در هنگام رانندگی ، ممکن است بسیار دشوار و سخت باشد و بنابراین با رعایت راهکارهای ذکر شده به جلوگیری از این وضعیت کمک کنید.

    چگونه می توان بخار داخل ماشین را با روشهای ساده جلوگیری و رفع کرد ؟

    در ادامه نکات ارائه شده در این بخش از دانستنی های خودرو در نمناک به روش هایی ساده و متفاوت در این زمینه خواهیم پرداخت.

    روش اول

    برای جلوگیری و رفع بخار داخل ماشین یک جوراب کهنه و بدون سوراخ را انتخاب کنید. جوراب را از سنگ نمک ریز و خرد شده پر کرده و دهانه آن را گره بزنید .سپس آن را داخل جوراب دیگری قرار دهید. استفاده از پودر جاذب رطوبت هم موثر می باشد. در نهایت جوراب پر شده را در جلوی داشبورد و یا زیر صندلی راننده قرار دهید تا تمام نم و بخار داخل ماشین را به خود بگیرد. با این روش علاوه بر اینکه نم و رطوبت داخل ماشین گرفته می شود ، شیشه ها نیز دیگر بخار نمی کند.

    روش دوم

    لوازم مورد نیاز :حلقه چسب ، جوراب ، خاک گربه

    ابتدا سر جوراب را دور حلقه چسب بپیچانید. خاک گربه را داخل جوراب بریزید تا پر شود ،حلقه چسب را بردارید تا سر جوراب را گره بزنید. اکنون می توانید جوراب را داخل ماشین قرار دهید.

    خاک گربه باعث جذب رطوبت داخل ماشین می شود و همچنین از بخار کردن شیشه های ماشین جلوگیری می کند. در نتیجه شیشه ها تمیز و شفاف باقی می مانند.

    روش سوم

    یک سیب زمینی خام را پس از شستشوی کامل، نصف کنید. از سیب زمینی های پلاسیده و دور ریز برای این کار استفاده کنید. قسمت بدون پوست سیب زمینی را روی شیشه قرار دهید. انجام این کار علاوه بر تمیز کردن شیشه ، لایه ای محافظ برای ممانعت از ایجاد بخار و مه روی شیشه ایجاد می کند. البته شیشه باید از قبل خشک شده باشد.

    روش چهارم

    یک تکه ابر یا پنبه را به مایع ظرف شویی، شامپو و یا فوم اصلاح آغشته کرده و بر روی شیشه ها از داخل ماشین به صورت بالا به پایین بکشید تا بخار شیشه ها از بین برود و مانع بخار مجدد شود.

    1. انجام این روش در صبح زود ، نتیجه بهتری خواهد داشت.
    2.  برای جلوگیری و رفع بخار از روی شیشه عینک آفتابی و عینک اسکی نیز می توانید این روش را انجام دهید.
    3.  چسبندگی سیب زمینی سبب جذب گرد و خاک و حشرات می شود. بعد از مدتی شیشه ها را تمیز کنید.
    4. در صورت ماندن بیش از اندازه سیب زمینی روی شیشه ها ، شاید دید شما مختل شود.
    5. از سیب زمینی مصرف شده می توانید دوباره در ساخت کود استفاد کنید.
    0 چراغ نمره خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

    خودروها به دلایل مختلف می توانند نیازمند چراغ های گوناگون در قسمت هایی از بدنه و داخل کابین خود شوند. برای مثال در رانندگی در شب نیاز است که خودروها برای نشان دادن خود به دیگر خودروها چراغ های خود را روشن کنند تا همه ی رانندگان بتوانند یک رانندگی ایمن داشته باشند. حال لازم است بدانید که یک خودرو دارای چراغ های گوناگونی است که هر کدام از این چراغ ها به دلایل مختلف در طراحی خودرو استفاده شده اند و کاربردهای مختلف دارند. یکی از این چراغ ها چراغ نمره نام دارد.

    چراغ نمره خودرو را می توان چراغی معرفی نمود که در بالا یا اطراف پلاک نصب شده و یک نور آرام و ملایم را روی پلاک و شماره های آن می اندازد. با استفاده از این نور نمای پشتی ماشین در طول شب زیباتر شده و از طرفی پلاک ماشین مشخص خواهد بود. در واقع می توان گفت اگر یک خودرو به سرقت برود با توجه به روشن بودن همین چراغ نمره می توان با کمک نیروهای پلیس خودروی مورد نظر را سریع تر پیدا نمود. با استفاده از چراغ نمره می توان در جایی که هیچ چراغی روشن نمی باشد باز هم متوجه خودروها شد و ایمنی مورد نظر را به این واسطه حفظ نمود.

    انواع چراغ های خودرو کدامند؟

    همانطور که گفته شد خودروها دارای چراغ های متنوعی در بدنه و کابین و همچنین در پشت و جلوی خود می باشند که هر کدام از این چراغ ها دارای کاربردهای مختلفی می باشند. پیش تر با چراغ نمره به عنوان یکی از مهمترین چراغ های خودرو آشنا شدید و حال لازم است که دیگر چراغ های خودرو را بشناسید. بعضی از چراغ های خودرو عبارتند از:

    • چراغ نور پایین

    چراغ های نور پایین روشنایی سطحی داشته و به همین علت از پر کاربردترین چراغ های خودرو محسوب می شوند به طوری که اغلب کاربران به طور معمول از این چراغ ها استفاده می کنند. این چراغ ها در جلوی خودرو نصب می شوند و مشکلی برای رانندگان دیگر و عابرین ایجاد نمی کند.

    • چراغ نور بالا

    این چراغ نیز در قسمت جلویی خودرو نصب می شود اما استفاده از آن تنها در قسمت های کم تردد خیابان ها و جاده ها صورت می گیرد. نور این چراغ خیره کننده بوده و به همین دلیل باعث اذیت افراد می شود و با توجه به همین نکته استفاده از آن به طور معمول توصیه نمی شود. اصولا از این چراغ برای علامت دادن به دیگر رانندگان استفاده می شود.

    • چراغ دی تایم

    این چراغ ها در طول روز استفاده شده و هم در جلو و هم عقب خودرو نصب می شوند و اصولا به طور کلی روشن هستند. این چراغ ها اغلب برای مشخص نمودن خودرو برای دیگر رانندگان در جاده ها استفاده می شود.

    • چراغ مه شکن

    همانطور که از نام آن مشخص است این چراغ ها برای زمان های بارندگی و مه آلودگی خیابان و جاده طراحی شده اند. نور این چراغ ها اصولا عمیق بوده و دارای رنگ زرد یا سفید می باشد. از این چراغ ها در خودرو استفاده می شود تا بتوان در مسیرهایی که از نظر آب و هوایی خطرناک می باشند ایمن حرکت نمود و تمام مسیر مشخص باشد. چراغ مه شکن اصولا در جلوی خودرو در قسمت پایین چراغ های دیگر نصب می شود.

    • چراغ کنار

    چراغ های کنار چراغ هایی هستند که هنگام پیچش و یا تغییر مسیر خودرو روشن شده و مسیر را به رانندگان نشان می دهند. این چراغ ها در بعضی از ماشین ها به چراغ دنده عقب و گاهی به چراغ راهنما متصل شده و گاهی نیز در کنار آینه بغل خودروها نصب می شوند که علاوه بر کارایی خود باعث زیباتر شدن طراحی خودرو نیز می شوند.

    • چراغ راهنما

    چراغ راهنما را می توان از جمله چراغ های خودرو دانست که استفاده از آن اهمیت بسیاری داشته و از بسیاری تصادفات و خطرها جلوگیری می کنند. از این چراغ در قسمت جلویی و عقبی خودرو استفاده شده و اصولا برای زمانی که خودرو می خواهد تغییر مسیر دهد استفاده می شود تا به اطلاع دیگر خودروها و رانندگان برساند.

    • چراغ خطر

    چراغ خطر که نام دیگر آن فلاشر می باشد هم در قسمت جلویی و هم در قسمت پشتی خودرو نصب می شود. این چراغ به صورت چشمک زن روشن شده و به دیگر راننده ها اطلاع وجود یک خطر در نزدیکی را می دهد. این چراغ ها تنها باید به عنوان چراغی هشدار دهنده استفاده شوند. از این چراغ ها در هر سمت خودرو یکی نصب شده و در بعضی از خودروها دارای کاسه ی جدا بوده و در بعضی از خودروها با چراغ ترمز در یک جا می باشند.

    • چراغ ترمز

    جراغ ترمز را می توان یکی از اصلی ترین و مهمترین چراغ های خودرو به شمار آورد. این چراغ در صورت خراب شدن جریمه ی پلیس را به دنبال خواهد داشت. در واقع این چراغ به شما اطلاع می دهد که خودروی جلویی شما در حال حرکت بوده یا در حال ترمز می باشد و در این صورت شما نیز می توانید عکس العملی به موقع داشته باشید. چراغ ترمز را در بخش عقبی خودرو نصب می کنند اصولا یک یا دو عدد از آن استفاده می شود. این چراغ ها باید حتما دارای نور قرمز رنگ باشند.

    • چراغ دنده عقب

    چراغ دنده عقب در واقع چراغی است که مسیر را برای رفتن شما به عقب تا حدی روشن می کند و همچنین دیگران را نیز متوجه این موضوع که شما به سمت عقب میایید می کند. حتی اگر خودروی شما در عقب دارای دوربین باشد هم باز به این چراغ ها نیاز است.

    • چراغ های داخل خودرو

    خودروها در کابین خود نیز دارای چراغ هایی هستند که از جمله ی آن ها می توان به چراغ کیلومتر شمار و قسمت های دیگر مربوطه و چراغ میانی خودرو که در سقف تعبیه شده و باعث روشنایی فضا می شود اشاره نمود.

    مزایا و ویژگی های چراغ نمره خودرو چیست؟

    • پلاک خودرو را در شب به خوبی نمایش داده و به این واسطه باعث نشان دادن خودرو در شب و جلوگیری از تصادفات و اتفاقات مختلف می کند.
    • در صورت دزدیده شدن خودرو با نمایان کردن پلاک به پلیس ها و نیروهای راهور در پیدا کردن خودرو کمک می کند.
    • در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مناسب بوده و می توان از آن در هر شرایطی برای خودرو استفاده نمود.
    • عمر بالایی دارد و به همین دلیل به صرفه می باشد.
    • نصب چراغ نمره خودرو بسیار آسان می باشد.
    • باعث زیباتر شدن نمای پشتی و جلویی خودرو می شود.

    خرید چراغ نمره خودرو از آیس پارتس

    همانطور که گفته شد و در این مقاله مطالعه کردید چراغ نمره خودرو یکی از مهمترین چراغ های خودرو می باشد که هم در جلوی خودرو و هم در عقب خودرو نصب می شود. گاهی به دلایل مختلف ممکن این چراغ ها آسیب دیده و یا عمر آن ها تمام شود و باید به محض این اتفاق به تعویض آن ها روی بیاورید. نصب این چراغ ها آسان می باشد اما برای خرید نوع با کیفیت آن ها حتما باید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. یکی از معتبرترین فروشگاه های ایرانی در زمینه ی فروش قطعات جانبی خودرو فروشگاه آیس پارتس  می باشد. فروشگاه آیس پارتس در سایت خود انواع چراغ نمره خودرو و دیگر چراغ های خودرو را در بهترین کیفیت با مناسب ترین قیمت به فروش می رساند. شما می توانید به فروشگاه آیس پارتس مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کرده و در آسان ترین و سریع ترین شکل ممکن خرید کنید.

     

    0 ۷دلیل احتمالی برای سخت چرخیدن فرمان خودرو

    فرمان برقی آن سیستم خودروی معجزه آسایی است که تمام تلاش را برای چرخاندن فرمان خودروی شما می گیرد. اما تعدادی از مسائل مکانیکی می تواند با این سیستم تداخل داشته باشد و حرکت چرخ شما را در هر دو جهت دشوار کند. این مشکلات عبارتند از: مایع فرمان کم، فشار کم تایرها و چرخ‌ها نامناسب. ما شما را در مورد ۷ علت احتمالی اصلی، نحوه تشخیص آنها، و اقدامات بعدی برای بازگرداندن خودرو به جاده در اسرع وقت به شما معرفی خواهیم کرد.

    • شایع ترین علت سفت شدن فرمان کم بودن یا آلوده بودن مایع فرمان برقی است. این مایع را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را بشویید و دوباره پر کنید.
    • فشار کم لاستیک، بازی از روی فرمان، چرخ‌های نامناسب یا چرخاندن چرخان نیز از دلایل رایج چرخاندن فرمان به سختی است و اغلب با کنترل کند یا تند و سریع همراه است.
    • علل کمتر رایج (اما کاملاً ممکن) شامل مشکلات مکانیکی مانند آسیب دیده کمربند سرپانتین، مفصل توپ یا قفسه فرمان است.

    ممکن است مایع فرمان برقی شما کم یا کثیف باشد.

    مایع فرمان برقی خود را پر کنید یا در صورت تغییر رنگ آن را تعویض کنید. سیستم فرمان برقی اتومبیل شما (که چرخاندن فرمان را آسان می کند) برای کارآمد و مؤثر به مایع نیاز دارد. این مایع ممکن است به مرور زمان ناپدید شود یا کثیف یا غلیظ شود. این اغلب رایج ترین مشکل است و ممکن است فرمان شما را به شدت سفت و چرخاندن آن را دشوار کند. خوشبختانه، بررسی و جایگزینی مایع فرمان برقی یک مشکل است.

    • نحوه بررسی: مایع فرمان برقی خود را با باز کردن سیلندر مخزن زیر کاپوت چک کنید. مایع باید قرمز روشن و در خط پر نشان داده شده در سیلندر باشد. اگر مایع لجن‌دار، کثیف، تغییر رنگ یا کم باشد، ممکن است زمان شارژ یا حتی تعویض فرا رسیده باشد.
    • چه باید کرد: در صورت کثیف بودن مایع را بشویید و تعویض کنید . اگر فقط کم است، به سادگی مایع بیشتری اضافه کنید تا آن را تا خط پر کنید. این یک راه حل نسبتاً ارزان است که فقط چندین دلار برای مایع فرمان برقی هزینه دارد .
     

    لاستیک های شما ممکن است فشار کمی داشته باشند.

    باد لاستیک خود را بررسی کنید و هوا را اضافه کنید یا تایرهای خود را تعویض کنید. این یکی دیگر از مشکلات رایج است و همچنین یکی از ساده ترین آنها برای رفع است. زمانی که لاستیک‌های شما فاقد هوا هستند یا صاف هستند، روی آسفالت کشیده می‌شوند و به‌خصوص در سرعت‌های پایین، کنترل آن‌ها از طریق فرمان سخت‌تر می‌شود. همچنین می تواند اتومبیل شما را کندتر کند یا احساس کند «کسلی» کند.

    • نحوه بررسی: فشار باد لاستیک‌های خود را با فشار سنج بررسی کنید و آن را با PSI توصیه‌شده در کتابچه راهنمای مالک خودرو یا چاپ شده در نزدیکی رینگ داخلی تایر مقایسه کنید. اگر کمتر از PSI توصیه شده است، وقت آن است که کمی هوا اضافه کنید.
    • چه کاری باید انجام دهید: با استفاده از پمپ باد در پمپ بنزین، یا با بادکننده لاستیک قابل حمل، فشار تایر خود را افزایش دهید تا کمی فشار وارد کنید. اگر مشکل مزمن باشد یا لاستیک‌هایتان نشتی داشته باشد، ممکن است لازم باشد لاستیک‌هایتان را با مکانیک تعویض کنید. به طور متوسط، هر تایر حدود ۱۹۴ دلار قیمت دارد، اما بسته به وسیله نقلیه متفاوت است.

    چرخ های شما نامرتب هستند.

    چرخ‌های خودروی خود را در صورتی که به یک سمت سوق می‌دهد، دوباره تنظیم کنید. اگر چرخ‌های خودروی شما ناهمتراز باشند – به این معنی که همه آنها دقیقاً در یک جهت قرار ندارند – به احتمال زیاد در چرخاندن فرمان خود با مشکل مواجه خواهید شد یا ماشین شما در حین رانندگی به یک جهت می‌کشد. فرمان شما نیز ممکن است بلرزد و تایرهای شما سریعتر از حد معمول فرسوده شوند.

    • نحوه بررسی: اگر خودروی شما به یک سمت سوق می‌کند، این نشانه‌ای گویا و نسبتاً مطمئن از نامرتب بودن چرخ‌ها است، به‌ویژه زمانی که همراه با لکنت یا حرکت تند باشد.
    • چه کاری باید انجام دهید: به یک مکانیک یا لاستیک فروشی مراجعه کنید تا چرخ های خود را تراز کنید. این یک فرآیند فنی است که به آموزش و تجهیزات خاصی نیاز دارد، بنابراین بهتر است توسط یک متخصص انجام شود.

    کمربند سرپانتین خود را از نظر ساییدگی یا آسیب بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. تسمه سرپانتین یا تسمه فرمان برقی سیستم فرمان برقی شما را تسهیل می کند، اما ممکن است به مرور زمان فرسوده یا سست شود. این فرآیند طبیعی است، زیرا تسمه به طور مداوم در حرکت است، اما می تواند منجر به سفت شدن فرمان یا از دست دادن فرمان برقی شود.همچنین ممکن است کمربند شما خارج از مسیر لیز خورده باشد یا به درستی تنظیم نشده باشد.

    • نحوه بررسی: کاپوت را باز کنید و تسمه فرمان برقی خود را در جلوی بلوک موتور خود قرار دهید (برای مکان مشخص تر به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید). تسمه را از نظر وجود ترک خوردگی، عرض ناهموار یا شلی بررسی کنید – تسمه باید کشیده باشد. اگر هر یک از این علائم ظاهر شد، زمان تعویض کمربند فرا رسیده است.
    • چه کاری باید انجام دهید: برای بهبود فرمان برقی خود ، ممکن است لازم باشد تسمه را به طور کامل تعویض کنید یا آن را توسط مکانیک تعویض کنید. پیچ و مهره های قرقره های تسمه را باز کنید و قرقره را به سمت داخل فشار دهید تا بتوانید به راحتی تسمه را جدا کنید، و یک تسمه مارپیچ جدید سازگار با ماشین خود را روی قرقره قرار دهید، سپس پیچ ها را دوباره ببندید.

    ممکن است پمپ فرمان ضعیفی داشته باشید.

    پمپ فرمان برقی خود را از نظر نشتی یا سایش بررسی کنید. پمپ برقی فرمان با چرخاندن چرخ، مایع را از یک محفظه به محفظه دیگر منتقل می کند و فشاری را ایجاد می کند که فرمان را بسیار آسان تر می کند. اگر به دلیل سایش، نشتی یا مایع قدیمی خراب شود، آن فشار از بین می رود و شما می توانید چرخ خود را با عضله خود بچرخانید.

    • نحوه بررسی: در حین رانندگی، به صدای ناله، جیغ، ناله یا جیغ گوش دهید که نشانه اصطکاک بیش از حد در نتیجه مشکلات پمپ است.
    • چه کاری باید انجام دهید: ممکن است مشکلاتی در پمپ برق فرمان شما به دلیل مشکلات متعددی از جمله نشت مایع، کم بودن مایعات، مایعات آلوده، ساییدگی تسمه ها، یا کهولت سن ایجاد شود. ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا آن را به طور کامل بررسی کند و مشکل شما را تشخیص دهد.

    ممکن است اتصالات توپی فرمان برقی شما فرسوده شده باشد.

     

    در صورت لرزش فرمان، اتصالات توپی تعلیق خود را تعویض کنید. اتصالات توپی تعلیق چرخ های شما را قادر می سازد تا در زمین های ناهموار به بالا و پایین حرکت کنند. آنها اغلب برای طول عمر ماشین شما در نظر گرفته شده اند، اما ممکن است به مرور زمان فرسوده یا شل شوند و باعث ایجاد صداهای عجیب، سایش لاستیک و مشکل در فرمان شوند.

    • نحوه بررسی: در حین رانندگی، به صدای تق تق، به خصوص در جاده های ناهموار گوش دهید. همچنین به لرزش بیش از حد فرمان، حرکت خودرو به یک سمت، یا سفتی عمومی (یا حتی گاهی اوقات شلی) در فرمان خود توجه کنید، که همه اینها نشانه هایی از اتصالات توپی معیوب است.
    • چه باید کرد: مفاصل توپی شما به احتمال زیاد نیاز به تعویض دارند، بنابراین با یک مکانیک مشورت کنید، زیرا این یک فرآیند پیچیده است.

    ممکن است قفسه فرمان شما آسیب دیده باشد.

    اگر چرخش به یک طرف سخت است، قفسه و پینیون خود را تعویض کنید. سیستم رک و پینیون اتومبیل شما فرمان را به اکسل متصل می کند و جزء حیاتی سیستم فرمان اتومبیل شما است. آنها معمولاً بادوام هستند و بنابراین این مشکل نسبتاً غیرمعمول است، اما یک سیستم رک و پینیون ضعیف می‌تواند منجر به سفت شدن چرخ و همچنین حرکات ناگهانی یا صداهای غیرمعمول شود و مشکلی فوری برای رفع ASAP است.

    • نحوه بررسی: به آرامی ماشین خود را در یک خیابان ساکت آزمایش کنید. به چرخش خود توجه داشته باشید – اگر چرخاندن چرخ در یک جهت دشوارتر از جهت دیگر است، ممکن است سیستم رک و پینیون دلیل آن باشد. توجه داشته باشید که ممکن است در حین رانندگی مشکل از بین برود، اما دفعه بعد که رانندگی کردید برگردید.

     

    0 رونمایی از خودرو جنسیس G90 هیوندای

    شرکت خودروسازی هیوندای به تازگی اقدام به معرفی تولیدات برتر خود کرده است که در حین معرفی برند لوکس خود یعنی جنسیس در نمایشگاه بین المللی خودروی شمال آمریکا به صورت رسمی از پرچم دار این برند یعنی G90 سوپرلوکس پرده برداشت.

    این خودروساز کره ای تلاش می کند تا در کلاس خودروهای لوکس فول سایز با غول های قدیمی این صنعت رقابت کند. در این رابطه دیو زوچوفسکی مدیر هیوندای موتور در آمریکا حین معرفی خودرو بر روی صحنه اعلام کرد که با دیدن G90 بلافاصله به یاد مرسدس بنز کلاس S می افتید اما این خودرو قطعاً از مرسدس بنز کلاس S ارزان تر است که همین امر باعث می شود که مشتریان زیادی به سمت این خودرو جذب شوند.

    G90 بیش از یک فیس لیفت برای جنسیس ایکوس است در نگاه اول، طراحی بیرونی خودرو قدرت G90 را به رخ دیگران می کشد و با نیم نگاهی به پیشرانه، حضور این قدرت احساس می شود.

     

    خطوط کناری خودرو در امتداد فاصله محوری خودرو (که حالا 11 سانتی متر طویل تر است) به قسمت نسبتاً پیچیدهٔ عقب می رسد. G90 یک خودروی کلاس S نیست اما تا زمانی که قیمتش مناسب باشد ارزش های خود را ثابت می کند.

    از آنجایی که در مطالب قبلی در پدال تصاویر این خودرو را منتشر کرده بودیم در این مطلب مستقیماً این خودرو را از دیدگاه های مختلف با رقیبانش مقایسه می کنیم. جنسیس دو پیشرانه بنزینی برای G90 در نظر گرفته است که یکی موتور شش سیلندر 3.3 لیتری توربوشارژ و دیگری موتور هشت سیلندر 5.0 لیتری تنفس طبیعی است.

     

    این موتورها به ترتیب 365 و 420 اسب بخار نیرو در 6000 دور بر دقیقه تولید می کنند. گشتاور تولیدی در این دو مدل به 509 نیوتن متر در مدل شش سیلندر و 519 نیوتن متر در مدل هشت سیلندر می رسد که عدد واقعاً بالایی محسوب می شود.

    اگر G90 طبق اعلام قبلی شتاب 5.7 ثانیه ای را در آزمون صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت ثبت کند باز هم 1 ثانیه از مرسدس بنز S500 عقب تر است (شتاب 4.7 ثانیه ای مربوط به موتور 8 سیلندر مرسدس بنز است)؛ اما دوباره باید اشاره کنیم که تا زمانی که قیمت محصول کم تر است این خودرو ارزش بحث کردن دارد.

    سیستم انتقال قدرت در این خودرو سیستم پیشرفته H-TRAC AWD است. این سیستم بدون شک در شرایط جاده ای برفی و یخی با اعمال 40 درصد از گشتاور در محور جلو رانندگی مطمئن تری را فراهم می کند.

     

    در حالت اسپرت سیستم H-TRAC حدود 90 درصد از گشتاور را مستقیماً به چرخ های عقب منتقل می کند. درنهایت در حالت اقتصادی و بهینه هم این سیستم برای بازدهی بیشتر تمام گشتاور را به چرخ های عقب منتقل می کند.

    از لحاظ ایمنی انتظار می رود که جنسیس G90 بتواند 5 ستاره از موسسه NHTSA بگیرد و نشان TSP+ (به صورت کامل Top Safety Pick+) را از موسسه IIHS دریافت کند. البته این نشان ها بر اساس تست های داخلی شرکت حدس زده شده است و هنوز آزمون اصلی انجام نشده است.

     

    تکنولوژی ایمنی استاندارد این خودرو با سیستم های پیشرفته ای مثل ترمز اضطراری خودکار (AEB) با تشخیص عابر پیاده، تشخیص هوشمند و پوشش نقاط کور (SBSD)، سیستم کمکی ماندن در لاین، هشدار فاصله و برخورد در عقب، هشدار توجه به راننده، چراغ های هوشمند دینامیک با نوربالای کمکی و دید 360 درجه ای از درون خودرو واقعاً کامل به نظر می رسد.

     

    نمایشگر سربالای خودرو هم بزرگ تر شده است و حالا این نمایشگر 9.7 اینچی عملکرد بهتری هم دارد.

    البته در این کلاس خودرویی امنیت و عملکرد همه چیز نیست و برای رقابت با ب ام و سری 7، مرسدس بنز کلاس S و آئودی A8 این خودرو باید راحتی و آسایش را نیز فراهم کند.G90 هم برای حضور در این رقابت کنترل الکترونیکی 22 حالته صندلی راننده را ایجاد کرده است که پشتی صندلی، گستردگی بالشتک ها و عرض شانه را تنظیم می کند. صندلی سرنشین در این خودرو هم با کنترل 16 حالته همراه شده است.

     

    صندلی های عقب هم در 12 حالت به صورت الکترونیکی کنترل می شوند که با تنظیمات پشتی صندلی به 14 حالت افزایش می یابد. در مدل هشت سیلندر می توانید از سطح بالای آرامش اطمینان حاصل کنید. لغزش و حرکت به طرفین، خم شدن، ساپورت پشتی کمری در کنار دیگر امکاناتی مثل صفحه نمایش های دوگانه 9.2 اینچی در عقب (که قابلیت کنترل از عقب را هم دارند) تجربه مناسبی را پدید آورده اند.

    وقتی که به داخل کابین نگاه می کنیم بدون شک حتی قبل از توجه به صندلی ها، صفحه نمایش لوکس و باکیفیت 12.3 اینچی G90 چشمان ما را به خود خیره می کند. این خودرو با سیستم صوتی پریمیوم لکسیکان و سیستم صوتی محیطی کوانتوم لاجیک تجربه آکوستیکی مناسبی را برای سرنشینان درون خودرو ایجاد می کند.

     

    17 اسپیکر و 10 ساب ووفر وظیفه اجرای آهنگ دلخواه شما را به عهده دارند چراکه سیستم صوتی در یک خودروی لوکس فول سایز یک شاخص مهم است.

    شاید یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در G90 دیده می شود تلاش مهندسان این خودروساز در نرخ کاهش NVH بوده باشد (NVH شاخصی است که میزان سروصدا، لرزش و ناهنجاری را نشان می دهد).

     

    کابین این خودرو با مواد ویژه جاذب صدا و شیشه های چندلایه عایق صدا پوشیده شده و طراحی ویژه، توخالی و دوتکه ای رینگ هلم هولتز باعث شده که سروصدای رینگ های 19 اینچی این خودرو در جاده راهی به کابین نداشته باشند.

    اگر از هر زاویه ای به جنسیس G90 نگاه کنید این خودرو را یک سدان فوق العاده می بینید. در کنار طراحی زیبا، جلوپنجره و چراغ های جلوی LED کامل که با چراغ های روزتاب تکمیل می شوند در نگاه اول تأثیرگذاری فوق العادهٔ را برای یک خودروی جدید به ارمغان می آورند.

     

    مشتریانی که به دنبال خرید G90 هستند باید بدانند که این خودرو فعلاً در پنج رنگ سفید کازابلانکا، سیاه خلیجی، قهوه ای منهتن، نقره ای سانتیاگو و خاکستری لندنی به تولید می رسد.

    درنهایت آیا این خودرو بر فروش مرسدس بنز کلاس S، ب ام و سری 7 و آئودی A8 تأثیر می گذارد؟ به نظر می رسد که جواب منفی باشد اما این خودرو اولین تلاش این خودروساز کره ای در این رقابت است و انصافاً خودرویی شایسته است.

     

    برای رسیدن به جواب قطعی باید شاهد 5 مدل آتی برند جنسیس در 5 سال آینده باشیم تا ببینیم این خودروساز کره ای در این مسیر می تواند همگام با خودروسازان بزرگ قدم بردارد یا نه.

    0 کاپوتاژ خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

    همه سفر را دوست داریم، به‌ویژه اگر بتوانیم با خودروی شخصی‌ خودمان سفر کنیم چون از هر نظر احساس راحتی بیشتری خواهیم داشت. همچنین هرجایی از مسیر که بخواهیم توقف می‌کنیم و از مناظر دیدنی لذت می‌بریم. حالا فرض کنید که شما هم تصمیم گرفته‌اید به‌جای سفر با هواپیما، با خودروی شخصی خودتان به خارج از کشور سفر کنید تا علاوه بر موارد بالا، در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی کنید. شابد بپرسید که چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم. برای این کار باید مجوزی داشته باشیم که از سوی اداره گمرک صادر می‌شود. فرایندی که با دریافت این مجوز انجام می‌دهید کاپوتاژ خودرو نامیده می‌شود.

    کاپوتاژ خودرو چیست؟

    کاپوتاژ (Cabotage) که به آن کابوتاژ یا کران‌بری هم گفته می‌شود، در واقع یک واژه فرانسوی است به معنای حمل‌ونقل کالا یا مسافر از گمرک یک کشور به گمرک کشور دیگر. این جابه‌جایی می‌تواند به‌شکل هوایی یا دریایی انجام شود.

    کاپوتاژ در گذشته بیشتر برای واردکنندگان و صادرکنندگان کاربرد داشت، اما امروزه برای جابه‌جایی مسافر، کالا، محموله‌های پستی یا خودروی شخصی هم کاپوتاژ صادر می‌شود. بنابراین اگر ما هم می‌خواهیم با خودروی خودمان به خارج از کشور سفر کنیم، به کاپوتاژ نیاز داریم.

    برای کاپوتاژ خودرو به چه مدارکی نیاز داریم؟

        • برگ سبز خودرو

    سند خودرو

        کارت ماشین
        • گواهینامه ملی (با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز)

    گواهینامه بین المللی 

     

    • بیمه‌نامه خودرو (بیمه شخص ثالث و بیمه کارت سبز)
    • چهار عدد عکس ۳ * ۴
    • گذرنامه دارای دست‌کم شش ماه اعتبار به همراه کپی صفحه اول آن
    • همراه داشتن خودروی شخصی

    مراحل کاپوتاژ خودرو

    کاپوتاژ مراحلی دارد که باید طی شود و خوشبختانه چندان پیچیده نیست. اولین چیزی که باید برای آن در نظر بگیرید این است که خودروی شما باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی داشته باشد. برای دریافت این مدارک باید از طریق سازمان ایرانگردی و جهانگردی اقدام کنید.

    در ادامه نیز با مراجعه به اداره گمرک تهران می‌توانید باقی فرایندهای قانونی را طی کنید. در صورتی که مدارک شما کامل باشد، در کمتر از یک ساعت مجوز خود را دریافت خواهید کرد.

    چه نوع خودروهایی کاپوتاژ می‌شوند؟

    همه خودروها را می‌توان کاپوتاژ کرد، اما چیزی که باید به آن توجه کنیم سن خودرو است. اگر خودروی شما نو یا چند سال ساخت است، می‌توانید به‌راحتی آن را کاپوتاژ کنید. اما اگر خودرو خیلی قدیمی است و بالای ۲۰ سال ساخت است، باید برای انجام این کار از سازمان میراث فرهنگی مجوز بگیرید.

    کاپوتاژ خودرو به ترکیه و ارمنستان

    جالب است بدانید که بیشترین کاپوتاژ خودرو از ایران به ترکیه انجام می‌شود. برای کاپوتاژ خودرو به ترکیه باید گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک ساله (با هزینه ۱۱۹هزار تومان) یا سه ساله (۴۱۴هزار تومان) داشته باشیم. باقی هزینه‌ها هم طبق تعرفه‌های اعلام‌شده محاسبه می‌شود. علاوه‌بر این، باید بیمه بین‌المللی یا کارت سبز ماشین را هم تهیه کنیم.

    برای کاپوتاژ خودرو به ارمنستان نیز علاوه‌بر هزینه‌های خدمات و پلاک ترانزیت، باید بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور بپردازیم. البته این هزینه برای مرزنشینان فقط ۲۵۰ هزار تومان است.

     

    چند نکته مهم در مورد کاپوتاژ خودرو

    • اگر پیش از این کاپوتاژ داشته‌اید و حالا قصد تمدید آن را دارید، نیازی به پرداخت هزینه پلاک و برچسب IR نیست.
    •  اعتبار کاپوتاژ خودرو در ایران یک سال است و پس از پایان این اعتبار باید آن را باطل کنید تا جریمه نشوید. کاپوتاژ به‌خودی‌خود باطل نمی‌شود.
    • اگر کاپوتاژ شما هنوز دارای اعتبار است و قصد دارید که خودرو را بفروشید، حتماً پیش از فروش کاپوتاژ را باطل کنید.
    • خودرو‌هایی که در منطقه آزاد مثل ارس هستند، فقط اجازه عبور از مرز نخجوان و ارمنستان را دارند.

    اگر شما هم قصد دارید که مجوز کاپوتاژ خودرو بگیرید، بهتر است کلیه مدارک لازم را آماده کنید تا فرایند صدور با سرعت بیشتری انجام شود. از سوی دیگر، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کاپوتاژ به‌طور خودکار باطل نمی‌شود و زمانی که قصد این کار را داشتید، خودتان باید برای باطل کردن آن اقدام کنید.

    0 سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP) چیست و چطور عمل می‌کند؟

    یکی از پردغدغه‌ترین مسائل مربوط به خودرو، بحث امنیت آن است؛ خصوصا در شرایطی که رانندگی نسبتا سخت‌تر می‌شود. گردش سریع فرمان به‌خصوص سر پیچ‌ها یا در مسیرهای لغزنده و همچنین ترمزهای ناگهانی از مواردی هستند که سبب می‌شوند راننده گاهی کنترل فرمان خودرو را از دست بدهد و متأسفانه نتایج ناخوشایندی به بار بیاید. با پیشرفت فناوری، مهندسان برای پیشگیری از این موارد، سیستم کنترل پایداری خودرو را عرضه کرده‌اند. همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم در این مطلب درباره سیستم پایداری خودرو، نحوه عملکرد و مزایای آن بیشتر برایتان بگوییم. همچنین، علت روشن شدن چراغ ESP خودرو را هم بررسی می‌کنیم.

    سیستم کنترل پایداری خودرو چیست؟

    سیستم کنترل پایداری خودرو (Electronic Stability Program یا Electronic Stability Control) که با حروف ESP و ESC شناخته می‌شود، برنامه‌ای برای کنترل پایداری خودرو است. مسیرهای پرپیچ‌وخم و لغزنده مثل سطح خیس جاده، می‌تواند سبب شود کنترل ماشین از دست راننده خارج شود. گاهی این ناپایداری شدت زیادی ندارد و راننده می‌تواند ماشین را به حالت عادی برگرداند اما، متأسفانه گاهی هم بسیار خطرآفرین می‌شود و تصادف رخ می‌دهد.

    کارشناسان و مهندسان صنعت خودرو، سیستم کنترل پایداری خودرو را برای کاهش انحرافات و ناپایداری خودرو در مسیرهای نامناسب و لغزنده ارائه کرده‌اند. در مواقعی که کنترل خودرو از دست راننده خارج می‌شود، این سیستم با به دست گرفتن کنترل فرمان خودرو یا کاهش قدرت انتقالی پیشرانه به چرخ‌ها، از تصادفات و خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. این سیستم در واقع نسخه ارتقایافته نسل‌های قبلی سیستم ترمز خودرو است. تفاوت سیستم کنترل پایداری خودرو با سیستم‌های ترمز قبلی، اضافه شدن سنسور YAW به آن است. این حسگر در صورت مشاهده انحراف در کمترین زمان، آن را به رایانه مرکزی گزارش می‌دهند تا مشکل را برطرف کند.

    نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو

    در گذشته، برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و سُرخوردن خودرو، رانندگان آموزش می‌دیدند که به‌جای فشار ناگهانی پدال ترمز، ضربه‌هایی با فاصله زمانی کم به پدال وارد کنند. با آمدن ترمز ضد قفل ABC، کار رانندگان راحت‌تر شد؛ چراکه این سیستم به‌صورت الکترونیکی از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کرد. این سیستم در واقع کنترل‌پذیری خودرو در هنگام ترمزگیری را بیشتر می‌کند و از بیش‌فرمانی و کم‌فرمانی جلوگیری می‌کند.

    سیستم کنترل ESP برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، از سیستم ABS روی هر کدام از چرخ‌ها استفاده می‌کند و از این سیستم و سایر سنسورهای خودرو، داده‌هایی دریافت می‌کند. این سیستم با استفاده از کامپیوتر مرکزی به بررسی داده‌های دریافتی مربوط به چرخش فرمان، سرعت چرخ‌ها و همچنین حسگر انحراف خودرو (که در مرکز ماشین تعبیه شده است)، می‌پردازد و جهت را تشخیص می‌دهد. سیستم کنترل پایداری در صورت لغزش خودرو از مسیر، ترمز ضدقفل را برای کنترل تک‌تک چرخ‌ها وارد عمل می‌کند و کنترل دریچه گاز ورودی موتور را هم در اختیار می‌گیرد. به این ترتیب از بروز تصادفات و واژگونی ماشین جلوگیری می‌کند.

    اجزای سیستم کنترل پایداری خودرو

    برای عملکرد مناسب، سیستم کنترل پایداری خودرو از این اجزا استفاده می‌کند:

    • سامانه ترمز ضدقفل (ABS)
    •  کامپیوتر مرکزی خودرو ECU
    • حسگر دورانی چرخ‌ها: در هر چرخ یک سنسور وجود دارد تا سرعت دوران آن را محاسبه کند. این سنسور با ارسال سیگنال‌هایی، فشار ترمز را به هر چرخ تنظیم می‌کند.
    • حسگرهای کنترل زاویه فرمان: اطلاعات مربوط به زاویه چرخش فرمان توسط این سنسور دریافت می‌شود. رایانه مرکزی خودرو از روی داده‌های این سنسور، جهت مدنظر راننده را نشخیص می‌دهد.
    • سنسور چرخش حول محور قائم (yaw): این سنسور که در وسط چرخ‌های خودرو قرار دارد، جهت واقعی خودرو را به رایانه مرکزی گزارش می‌دهد.

    مزایای سیستم کنترل پایداری خودرو

    عالی‌ترین مزیت سیستم کنترل پایداری خودرو، نقش آن در کاهش چشمگیر تصادفات است. حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب‌وهوایی، از دیگر مزایای این سیستم است.

    طبق اعلام مؤسسه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS)، سیستم کنترل پایداری خودرو می‌تواند سالانه از حدود ۹,۰۰۰ تصادفات مرگبار جلوگیری کند. همچنین، به گزارش سازمان امنیت ترافیک ملی (NHTSA)، استفاده از سیستم کنترل پایداری خودرو، کاهش ۲۶ درصدی تصادفات در خودروهای معمولی و کاهش ۴۸ درصدی تصادفات مربوط به خودروهای شاسی‌بلند را در پی داشته است.

    به‌طور کلی، می‌توان مزایای سیستم کنترل پایداری را در موارد زیر خلاصه کرد:

    • کاهش ۲۵ درصدی شدت تصادفات مرگبار
    • حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب‌وهوایی
    • کاهش هزینه‌های ناشی از تصادف
    • کاهش تلفات جانی عابران پیاده
    • پیشگیری از وقوع تصادف
    • کاهش ساییدگی لاستیک‌ها

    علت روشن شدن چراغ ESP

    روشن شدن چراغ ESP دلایل مختلفی دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

    ۱. خرابی سوئیچ ترمز

    خرابی سوئیچ ترمز یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP است. با فشار دادن پدال ترمز، چراغ‌های ترمز در عقب خودرو به‌وسیله سوئیچ روشن می‌شوند. درصورتی‌که این چراغ‌ها کار نکنند، ممکن است رانندگان پشت سر شما متوجه کاهش سرعت یا حتی توقف شما نشوند که این بسیار خطرناک است. بنابراین اگر متوجه ایراد و خرابی سوئیچ شدید، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

    ۲. معیوب بودن سنسور زاویه فرمان

    سنسورهای هوشمندی که در خودروهای جدید وجود دارند، به راننده کمک شایانی می‌کنند تا نهایت کنترل را روی ماشین داشته باشد و این یکی از نقاط تمایز خودروهای مدرن با خودروهای قدیمی است. سنسور زاویه فرمان یکی از این سنسورهاست که وظیفه حفظ مسیر چرخ‌های ماشین را برعهده دارد.

    به کمک داده‌های دریافتی از این سنسور، خودرو تشخیص می‌دهد که فرمان به کدام سمت چرخانده می‌شود. یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP، اتصال ضعیف یا از کار افتادن سنسور زاویه فرمان است. اگر متوجه خرابی سنسور زاویه فرمان شدید، باید خودرو را نزد متخصص خودرو ببرید.

    ۳. ایراد در سنسور سرعت

    سنسور سرعت یا سنسور کیلومتر  هم سرعت تایرها را اندازه می‌گیرد و هم بخشی از سیستم ESP BAS است که تشخیص می‌دهد چه زمانی اصطکاک لاستیک‌ها با سطح جاده کم شده است. ایراد در این سنسور می‌تواند به روشن شدن چراغ ESP منجر شود. برای جلوگیری از بروز حادثه و برطرف کردن ایراد این سنسور، حتما به متخصص خودرو مراجعه کنید.

    ۴. ایراد در سیم‌کشی

    سنسورهای مختلف و ماژول کنترل ABS سیم‌های زیادی دارند. وجود ایراد در سیم کشی خودرو می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP باشد هرچند که احتمال آن زیاد نیست. چنانچه روشن شدن چراغ هشدار سیستم کنترل پایداری، مربوط به سیم‌کشی باشد، لازم است به تعمیرکار مراجعه کنید.

    سؤالات متداول

    ۱. آیا سیستم ESP معایب هم دارد؟

    در شرایط خاص، بله. مثلا این سیستم می‌تواند در رانندگی آفرود اختلال ایجاد کند یا بر عملکرد رانندگان در مسابقات رانندگی تأثیر منفی بگذارد.

    ۲. کدام خودروهای داخلی مجهز به سیستم کنترل پایداری هستند؟

    خودروهای دنا پلاس نسخه اتوماتیک، رانا، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تارا

    سخن آخر

    یکی از مهم‌ترین آپشن‌ها برای حفظ جان و سلامت راننده و سایر سرنشینان خودرو، سیستم کنترل پایداری خودرو است که از بروز تصادفات و حوادث ناگوار در زمان رانندگی جلوگیری می‌کند. این سیستم یکی از استانداردهای اجباری در ساخت خودروهای مختلف در اکثر کشورهای جهان است، هرچند که در ایران هنوز این سیستم آپشن لوکسی به‌حساب می‌آید و بسیاری از ماشین‌های جدید فاقد این سیستم هستند.

    0 ترمز پارک برقی چیست و چه مزایایی دارد؟

    دنیای خودرو همیشه در حال تغییر است. امروزه نوآوری‌هایی که ایمنی، راحتی و کارایی را افزایش می‌دهند، راه خود را به وسایل نقلیه مدرن هم باز کرده‌اند. یکی از این نوآوری‌ها که در سال‌های اخیر حسابی سروصدا به پا کرده، ترمز پارک برقی (Electronic parking brake یا به‌اختصار EPB) است و نسبت به ترمز دستی سنتی (اهرمی) مزایای بسیاری دارد. همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم درباره ترمز برقی دستی و مزایای آن بیشتر برایتان بگوییم.

    ترمز پارک برقی چیست؟

    در بسیاری از خودروهای داخلی قدیمی، وقتی ماشین خود را پارک می‌کنید، معمولا با کشیدن یک اهرم، می‌توانید ترمز دستی مکانیکی را فعال کنید. این سیستم ترمز برای اعمال نیرو به لنت‌ها یا کفشک‌های ترمز عقب، به کابل‌ها و فنرهایی متکی است تا از حرکت خودروی پارک‌شده جلوگیری ‌کند.

    این روزها بیشتر خودروهای روز خارجی، چیزی به اسم ترمز دستی مکانیکی ندارند. در این خودروها، اهرم‌های مکانیکی جای خود را به ترمز پارک برقی داده‌اند. سیستم ترمز پارک برقی به‌جای تکیه بر اهرم، از نیروی الکتریکی برای درگیر کردن ترمز استفاده می‌کند. فعال کردن این آپشن معمولا از طریق یک کلید یا دکمه کوچک روی داشبورد یا کنسول مرکزی خودرو انجام می‌شود.

    تفاوت ترمز پارک برقی با ترمز دستی اهرمی

    ترمزهای دستی برقی نسبت به ترمز دستی‌های مکانیکی تحول بزرگی به‌شمار می‌روند. اگرچه هدف هر دو سیستم جلوگیری از حرکت وسیله نقلیه پارک‌شده است، اما از نظر مکانیسم، عملکرد و مزایا، تفاوت‌هایی دارند. در ادامه، این تفاوت‌ها را دقیق‌تر بررسی کرده‌ایم.

    ۱. سازوکار

    ترمزهای دستی سنتی برای انتقال نیرو از اهرم ترمز دستی به لنت ترمز، از کابل‌ها، میله‌ها و فنرهای عقب استفاده می‌کنند. با کشیدن ترمز دستی، کابل‌ها لنت ترمز را روی درام‌ها یا دیسک‌های ترمز فشار می‌دهند تا اصطکاک ایجاد شود و خودرو حرکت نکند.

    در سمت مقابل، ترمزهای پارک برقی به موتوری الکتریکی متکی هستند که اغلب در کالیپرهای ترمز عقب یا یک محرک جداگانه تعبیه شده است. ترمز دستی الکتریکی به‌جای کابل‌ها و اتصالات مکانیکی، از سیگنال‌های الکتریکی برای فعال کردن ترمز استفاده می‌کند.

    ۲. نحوه کنترل

    کنترل ترمز دستی سنتی، کاملا دستی است و با کشیدن یک اهرم یا فشار دادن پدال، آن را درگیر می‌کنید. در این نوع ترمز دستی‌ها، روی نیروی واردشده به ترمز کاملا تسلط دارید.

    در ترمز پارک برقی، با فشار دادن یک دکمه می‌توانید ترمز دستی را فعال کنید. این ترمز‌ها عملکرد پایدار و قابل‌اطمینانی دارند.

    ۳. ویژگی‌های ایمنی

    ترمزهای دستی مکانیکی ویژگی‌های ایمنی پیشرفته ندارند. در این ترمزها کشیدن و خواباندن ترمز دستی خودکار نیست و کارایی ترمز، به نیروی اعمال‌شده راننده بستگی دارد.

    از طرف دیگر، بیشترِ ترمزهای پارک برقی ویژگی‌های ایمنی اضافی دارند. مثلا، هنگامی که خودرو خاموش می‌شود، این ترمزها به‌طور خودکار فعال می‌شوند و از حرکت خودرو جلوگیری می‌کنند. همچنین برای ایمنی بیشتر، ترمز دستی‌ برقی با دیگر سیستم‌های خودرو ازجمله دستیار شروع به حرکت در سربالایی، هماهنگ می‌شود.

    عملکرد ترمز پارک برقی چگونه است؟

    عملکرد ترمز دستی برقی بسیار ساده است. وقتی می‌خواهید وسیله نقلیه خود را پارک کنید، فقط کافی است دکمه مربوط به آن را فشار دهید؛ واحد کنترل EPB بقیه کارها را برعهده می‌گیرد. ترمز دستی با فعال کردن محرک، درگیر می‌شود و نیروی لازم را به لنت یا کفشک ترمز وارد می‌کند. برای رها کردن ترمز دستی، کافی است دکمه را دوباره فشار دهید.

    0 خودرو مفهومی چیست؟ جذاب‌ترین خودروهای کانسپت را بشناسید

    تصور کنید در یک نمایشگاه خودرو، در میان هیاهوی مردم و نورهای درخشان به خودروی شگفت‌انگیزی برخورد می‌کنید که بُرشی از آینده را در خود جای داده است. این خودرو فقط یک وسیله نقلیه نیست؛ بلکه یک رویای مهندسی است که با هدف تغییر دنیای خودروها خلق شده است. خودروهای کانسپتی یا مفهومی (concept cars)، نه‌تنها نمایشی از استعداد و خلاقیت طراحان هستند، بلکه آرزوها و چالش‌های بشر در عصر تکنولوژی را هم نشان می‌دهند.

    خودرو کانسپتی چیست؟

    پیش از آنکه بخواهیم با انواع خودرو کانسپتی یا علت‌های تولید کردن آن‌ها آشنا شویم، ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که اصلا خودرو کانسپتی چیست؟ خودرو کانسپت یا کانسپتی (Concept Car) که با نام «خودرو مفهومی» هم شناخته می‌شود، نوعی خودرو است که به‌منظور نمایش ایده‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید در صنعت خودروسازی ساخته می‌شود. این خودروها معمولا در نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای خودرویی به نمایش گذاشته می‌شوند و به تولید انبوه نمی‌رسند؛ اما ممکن است بر روند طراحی و توسعه مدل‌های آینده تاثیرگذار باشند.

    خودروهای کانسپتی به‌طور معمول ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از خودروهای معمولی متمایز می‌کنند؛ مثل:

    • طراحی خلاقانه: طراحی خودروهای کانسپتی معمولا غیرمتعارف و خلاقانه و نمایشی از تخیل طراحان است.
    • فناوری‌های نوین: این خودروها می‌توانند شامل فناوری‌هایی باشند که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند؛ مانند سیستم‌های خودران، انرژی‌های نوین و موادسازنده جدید.
    • تولید محدود: بیشتر خودروهای کانسپتی به تولید انبوه نمی‌رسند و بیشتر نمایشگر ایده‌ها و نوآوری‌ها مورداستفاده هستند.

    اگر شما هم مثل ما عاشق اخبار و اتفاقات حوزه خودرو هستید، ممکن است بارها عبارت خودرو کانسپتی را در کنار پروتوتایپ (Prototype) شنیده باشید. جالب است بدانید خودرو کانسپتی و پروتوتایپ هر دو نوع خاصی از وسایل نقلیه هستند، اما تفاوت‌های کلیدی واضحی بین آن‌ها وجود دارد.

    خودرو کانسپتی برای نمایش ایده‌ها و طراحی‌های آزاد و خلاقانه خلق می‌شود و بیشتر هدفش جلب‌توجه و نمایش درک طراح از زیبایی‌شناسی است. این خودروها معمولا طراحی‌های دور از ذهنی دارند و به تولید انبوه نمی‌رسند. اما در طرف دیگر، پروتوتایپ، نمونه‌ای اولیه از یک خودرو است که قرار است به تولید انبوه برسد. این خودروها برای تست عملکرد، بهینه‌سازی طراحی و ارزیابی نیازهای بازار ساخته می‌شوند و به نوعی با ویژگی‌های عملی‌تر و قابل‌اجرا طراحی می‌شوند.

    تاریخچه خودرو مفهومی

    تاریخچه خودروهای کانسپتی به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. در آن زمان خودروهای مفهومی نمایشگر تکنولوژی‌های جدید و طراحی‌های نوآورانه در آینده بودند. اولین خودرو کانسپتی در دنیا به چایمز مدل ۱۹۴۲ (Chrysler Thunderbolt) نسبت داده می‌شود. این خودرو در سال ۱۹۴۱ طراحی و در نمایشگاه خودروی نیویورک سال ۱۹۴۲ به نمایش گذاشته شد.

    چایمز با طراحی آیرودینامیک و خطوط نرم و منحنی، جلوه مدرن و جذابی داشت. این طراحی به کاهش مقاومت هوا و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کرد. از طرف دیگر، جنس بدنه‌ فایبرگلاس بود که وزن خودرو را تا حد چشم‌گیری کم و عملکرد و کارایی آن را بهتر می‌کرد. استفاده از فایبرگلاس در آن زمان نوآورانه بود و به تولیدکنندگان اجازه می‌داد تا اشکال پیچیده‌تری را در طراحی بدنه ایجاد کنند.

    طراحی چراغ‌های جلو و عقب چایمز ۱۹۴۲ خاص و مدرن بود و نه‌تنها زیبایی بیشتری به خودرو می‌بخشید، بلکه در دید بهتر در شب هم مؤثر بود. داخل خودرو، داشبوردی با طراحی کاربرپسند و تجهیزاتی مثل سیستم‌های صوتی پیشرفته و نمایشگرهای مدرن آن سال‌ها وجود داشت. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده پتانسیل‌های پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی بودند. موتور V8 با قدرت ۱۵۰ اسب بخار، رنگ‌ جذاب، تزئینات داخلی لوکس و چشم‌نواز و استفاده از چرم باکیفیت در داخل کابین، فقط بخشی از سایر ویژگی‌های جذاب این خودروی مفهومی بودند. طراحی این خودرو به‌طور خاص بر راحتی و آسایش راننده و سرنشینان تأکید داشت و نوآوری‌های آن در تولیدات بعدی خودروسازان تأثیرگذار بود.