شرکت هیوندای با استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه SEMA، یک کانسپت جدید به نام آیونیک 9 آفرود را معرفی کرده است، تا توانایی خودروهای برقی برای بیراههنوردی را به مخاطبان نمایش بدهد. این خودرو که در همکاری هیوندای و شرکت BigTime شرکت گرفته است، به طور کامل برای آفرود آمادگی دارد.
خودرویی که در چین با نام چری آریزو 5 جی تی، در روسیه به نام اومودا S5 GT و در ایران با نام فونیکس Z6 GT شناخته میشود، حالا تحت نام آریزو 6 در قزاقستان رونمایی شده است. این مدل که بنابر خبر رسانههای روس از سبد محصولات چری در بازار چین کنار رفته است، با برخی تغییرات ظاهری به بازار این کشور آسیای میانه وارد خواهد شد. بد نیست بدانید که اومودا S5 که در ایران با نام آریزو 6 پرو میشناسیم هم از مدتی پیش با پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی یا توربوشارژ در قزاقستان به فروش میرسد.
پس از معرفی دو مدل رنو 5 E-Tech و رنو 4 E-Tech که با استقبال رسانهها و مخاطبان همراه شد، رنو قصد دارد یک نام خاطرهانگیز دیگر یعنی توئینگو را به زندگی بازگرداند.
شرکت استلانتیس یک پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ جدید با نام هاریکان 4 توربو (Hurricane 4 Turbo) را طراحی کرده است. این پیشرانه به عنوان یکی از اولین نمونههای تولید انبوه مجهز به فناوری سیستم احتراق جت آشفته غیرفعال (TJI)، میتواند 324 اسببخار قدرت و 450 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این پیشرانه ابتدا در جیپ گرند چروکی 2026 نصب خواهد شد.
نیسان در نمایشگاه خودرو توکیو 2025، چهارمین نسل از الگرند را رونمایی کرده است. نسل اول این مینی ون پرمیوم در سال 1997 و برای رقابت با تویوتا آلفارد و هوندا اودیسه وارد بازار شد. نسل سوم هم بین سالهای 2011 تا 2017 تولید میشد. حالا پس از نزدیک به یک دهه غیبت، نیسان الگرند برای رقابتی جدید، آماده میشود.
هنوز هم بزرگترین خودروساز دنیاست. پارسال 10 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو فروخته. 320 میلیارد دلار درآمد و 38 میلیارد دلار هم سود خالص داشته. بهتنهایی 12.5 درصد از سهم کل بازار جهانی خودرو را در اختیار دارد. بیش از 370 هزار کارمند رسمی در سرتاسر دنیا برایش کار میکنند. اینها آمار ترسناک گروه خودروسازی تویوتاست. پس، هیچکس نمیتواند به نحوه مدیریت این امپراطوری ایرادی وارد کند. پس، هر تصمیمی که میگیرد، منطقی است. پس، میداند که چی کار دارد میکند. پس، اگر روزی روزگاری یک خودرو را در آمریکا برای آمریکاییها میساخته و روزی روزگاری همان خودرو را در چین برای چینیها میساخت، حتماً دلیلی داشته. این داستان «ونزا» است.
مزدا در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2023 هم کانسپت دیگری به نام ویژن ایکس-کامپکت را معرفی کرد، که از نظر تناسبات طراحی به مزدا 2 شباهت دارد.
به نظر میرسد که میتسوبیشی قصد دارد با زنده کردن محصولات موفق قبلی، به ریشههای خود بازگردد. شاهد این امر را میتوان در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2025 مشاهده کرد، جایی که دو کانسپت Elevance و دلیکا D5 توسط این برند ژاپنی به نمایش درآمده است.
شرکت مزدا با معرفی دو کانسپت در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2025، چهره و فناوریهای محصولات خود در سالهای آینده را به نمایش گذاشته است.
اومودا به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه چری، در حال حاضر فقط یک محصول مستقل یعنی C5 (در ایران با نام فونیکس FX) را عرضه میکند. اما چند روز پیش بود که اومودا در رویداد International Summit of Users از محصول جدید خود به نام C4 رونمایی کرد.
از سال 1967 تاکنون، تویوتا سنچوری به عنوان لوکسترین خودروی ساخت ژاپن توسط نهادهای دولتی و ثروتمندان این کشور مورد استفاده قرار میگیرد. اما با معرفی سنچوری SUV در سال 2023، برگ تازهای در تاریخچه این نام مشهور باز شد و حالا با رونمایی از سنچوری کوپه در نمایشگاه خودرو ژاپن 2025، سنچوری راه خود را از سایر محصولات تویوتا جدا میکند.
هاوال به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه گریت وال، با انتشار تصاویری از H6L، از افزایش تنوع اعضای خانواده H6 خبر داده است. این خانواده در حال حاضر، نسلهای دوم و سوم هاوال H6 به همراه فیسلیفت نسل سوم که هاوال از آن با عنوان نسل چهارم H6 یاد میکند را دربرمیگیرد.
شرکت چری از شاسیبلند پرچمدار خود در بازار بریتانیا یعنی چری تیگو 9 CSH مدل 2026 رونمایی کرده است.
شرکت تویوتا با معرفی نسخه وودلند (Woodland) از راوفور 2026، قصد دارد قابلیتهای فنی این خودرو را با مصرف سوخت اقتصادی و سروصدای کمتر پیشرانه، به مشتریان عرضه کند.
یک قرن پس از اولین معرفی رولزرویس فانتوم در سال 1925، این خودرو در هشتمین نسل خود قرار دارد. نسل فعلی این سدان لوکس در سال 2017 وارد بازار شد و در سال 2022 مورد بروزرسانی قرار گرفت. رولزرویس قصد دارد به مناسبت یک قرن حیات فانتوم، نسخههای سفارشی و خاصی از آن را به مشتریان ثروتمند عرضه کند.
نسل فعلی تویوتا کمری با کد اتاق XV80 از سال 2023 در ایالات متحده به فروش میرسد. این خودرو در تاسیسات تویوتا در ایالت کنتاکی تولید میشود. مشتریان آمریکایی فقط میتوانند کمری را با قوای حرکتی هیبرید خریداری کنند که از پیشرانه 2.5 لیتر تنفس طبیعی با 187 اسببخار قدرت و دو موتور برقی با 136 و 41 اسببخار قدرت در محور جلو و عقب، تشکیل شده است. این خودرو در مجموع 235 اسببخار قدرت در اختیار دارد. البته با صرفنظر از موتور برقی محور عقب، میتوان نسخه کمی ضعیفتر با 228 اسببخار قدرت را با قیمت 1,525 دلار کمتر، خریداری کرد.
شرکت اوتار تیپ جدیدی از مدل 12 را با لقب Four-LiDAR معرفی کرده است. این مدل جدید در شش تیپ از 28 اکتبر وارد بازار میشود.
شرکت مازراتی به عنوان عضوی از گروه استلانتیس، یک کراساور به نام گریکاله را در بهار 2022 رونمایی کرد. این خودرو ابتدا با پیشرانه بنزینسوز و بعد در نسخه برقی وارد بازار شد.
شرکت بایک در سال 2017، برند آرک فاکس (به معنای روباه قطبی) را با هدف ساخت خودروهای برقی تاسیس کرد. فروش این برند در سال 2023 به رشد 90 درصدی نسبت به سال قبل از آن رسید، اما این موفقیت چندان پایدار نبود. ضمن اینکه رقیب مستقیم آن یعنی جیایسی-آیون، فروش بسیار بالاتری دارد. این درحالی است که این دو برند تقریبا همزمان شروع به کار کردند و محصولات آنها نیز از نظر قیمت، ابعاد و مشخصات، در یک رده قرار میگیرند.
به نظر میرسد که فراری در عین بروزرسانی زبان طراحی محصولات خود، همواره قصد دارد خاطره مدلهای قدیمی را نیز زنده نگه دارد. این برند ایتالیایی در جدیدترین کار از برنامه پروژههای ویژه (Special Projects)، یک مدل خاص با نام SC40 را معرفی کرده است. این خودروی تکساخت براساس فراری 296GTB شکل گرفته است، اما از نظر ظاهری به یکی از محصولات به یادماندنی فراری یعنی F40 اشاره دارد.