All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 انواع سپر ماشین و تأثیر آن بر ایمنی خودرو

    شاید در نگاه اول سپر ماشین جزو ساده‌ترین بخش‌های آن باشد اما این‌طور نیست. سپر وسایل نقلیه قطعه‌ای بزرگ است که معمولاً در جلو و عقب خودرو نصب می‌شود هرچند برخی خودروها نیز دارای سپرهای به اصطلاح جانبی هستند تا از بدنه خودرو محافظت بیشتری به عمل آید. در سال‌های گذشته سپرها فقط برای جذب انرژی ناشی از برخورد سایر خودروها ساخته می‌شدند اما هم‌اکنون وظایف دیگری نیز بر عهده آن‌ها گذاشته شده است و یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استفاده از سپر خودرو به نقش آن در ایمنی وسیله نقلیه مربوط می‌شود.

    رویه سپر ماشین معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می‌شود و متریال جاذب انرژی در آن بکار می‌رود. این قطعه مهم در خودرو برای جذب نیروی برخورد سایر وسایل نقلیه طراحی شده است. استانداردهای امروزی به گونه‌ای هستند که علاوه بر بهبود ایمنی خودرو می‌بایست سایر کاربران جاده را نیز در نظر بگیرد. به همین خاطر بخش‌هایی از سپر دارای فوم یا پلاستیک است. بر اساس استانداردهای کشور آمریکا، سپر خودروهای سواری باید نیروی ناشی از برخورد خودرویی دیگر با سرعت حدود ۸ کیلومتر در ساعت را تحمل کرده و هیچ آسیبی نبیند.

    شکل و محل نصب سپر ماشین به طراحی کلی آن خودرو بستگی خواهد داشت اما از نظر بصری معمولاً یکپارچگی خوبی بین سپرها و کلیت بدنه وجود دارد. اکثر رانندگان فکر می‌کنند سپر تنها قطعه‌ای تزئینی در خودروست اما این‌طور نیست. در واقع مهم‌ترین نقش سپر را می‌توان ایمنی سرنشینان خودرو و عابران پیاده دانست. سپرهای مدرن بکار رفته در خودرو از متریال بادوام و محکمی استفاده می‌کنند. جالب آنکه سابقه نصب سپر در خودروها به اواخر قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. اگرچه سپرهای بکار رفته در خودروهای امروزی بسیار کارا هستند اما نقش محافظتی آن‌ها از دهه ۸۰ میلادی تاکنون کم‌رنگ‌تر شده است. اگرچه سپرها باید نقش مهمی در جذب انرژی‌های ناشی از تصادفات بازی کنند اما خودروسازان با لابی‌های گسترده خود به دنبال کاهش وزن خودروها و مصرف سوخت بوده‌اند و البته طراحی زیبا نیز باعث کاهش کارایی اصلی سپرها شده است. در ادامه به وظایف و نقش‌های اصلی سپر ماشین خواهیم پرداخت.

    عملکردهای مختلف سپر ماشین

    • جلوگیری از آسیب شدید عابران پیاده

    سپر ماشین به عنوان یک فاکتور کاهنده شدت آسیب‌های وارده به عابران پیاده در زمان تصادف عمل می‌کند. به همین خاطر بسیاری از خودروسازان سپرهای محصولات خود را با پدهای لاستیکی می‌سازند تا میزان سفتی و استحکام سپرها به حد بهینه‌ای رسیده و درعین‌حال خطر زیادی برای عابران نداشته باشد.

    • تحمل ضربات ناشی از برخورد با خودروهای دیگر

    اکثر خودروهای قدیمی از سپرهای فلزی و آهنی استفاده کرده‌اند که با اندکی ضربه تغییر شکل می‌دهند اما چنین قطعاتی از نظر ایمنی برای عابران پیاده خطرناک هستند و به همین خاطر خودروهای امروزی با سپرهای نرم‌تری ساخته می‌شوند.

    • بهبود آیرودینامیک خودرو

    طراحان خودروها با در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی از جمله طراحی زیبا و همچنین آیرودینامیک سپرها را در نظر می‌گیرند. همچنین سپرهای عقب نیز جهت ایجاد داون فورس طراحی ویژه‌ای دارند.

    • نصب سنسورهای پارک

    محل اصلی نصب سنسورهای پارک روی سپرهای جلو و عقب است. این سنسورها نقش مهمی در پارک خودرو دارند و معمولاً چهار سنسور روی سپر عقب نصب می‌شود تا فاصله خودرو با سایر خودروها و موانع را به اطلاع راننده برساند.

    • نصب مه شکن‌ها

    یکی دیگر از کارکردهای سپر ماشین نصب مه شکن‌ها روی آن‌هاست. همان‌طور که می‌دانید مه شکن‌ها باعث افزایش ایمنی رانندگان در شرایط آب و هوایی نامساعد می‌شوند.

    انواع سپر ماشین

    اگرچه در برخی کشورها قوانین مشخصی از نظر ارتفاع و مقاومت در برابر نیرو برای سپرها وجود دارد اما همه خودروها از سپرهای یکسانی استفاده نمی‌کنند. در ادامه به برخی از انواع اصلی سپرهای وسایل نقلیه اشاره کرده‌ایم:

    • سپر استاندارد

    این نوع سپرها در خودروهای سواری بکار می‌روند و فاقد ویژگی‌هایی همچون پله‌ها یا قلاب‌ها هستند. در واقع سپر استاندارد خودروهای سواری یک پوشش پلاستیکی همرنگ بدنه است که باعث جذب انرژی برخوردهای کم سرعت وسایل نقلیه با یکدیگر می‌شود.

    • سپر پله‌ای

    شاسی بلندها، وانت پیکاپ و برخی خودروهای دیگر از سپرهایی با فضای پله مانند در مرکز خود استفاده می‌کنند. این فضای ویژه درست زیر پلاک خودرو طراحی می‌شود و معمولاً دارای حفره‌هایی برای نصب قلاب‌هاست.

    • سپر کابوی

    سپرهای بلند و هوی دیوتی موسوم به کابوی معمولاً دارای پوشش کرومی هستند و در کامیون‌های قدیمی دیده می‌شوند. چنین سپرهایی بیشتر برای تریلرهای سنگین‌وزن در نظر گرفته می‌شوند.

    • سپر لوله‌ای

    معمولاً چنین سپرهایی را در محصولات جیپ و شاسی بلندهای تیونینگ شده می‌بینید. سپرهای لوله‌ای دارای فریمی از جنس فولاد هستند که در برابر نیروهای وارد شده مقاومت بیشتری خواهند داشت.

     

    0 علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

    احتمالا برای شما هم بسیار پیش آمده که در هنگام رانندگی با مشکل جا نرفتن دنده و یا سخت جا رفتن آن روبرو شده باشید. گاهی نیز دنده بعد از جا رفتن، دوباره به حالت خلاص برمی‌گردد. علت این مشکل موارد زیادی می‌تواند باشد که برخی از آنها با یک سرویس دوره‌ای حل شده و خیلی جدی نیست، اما برخی برای شما و یا سرنشینان خودرویتان می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. پس در این نوشته با ما همراه باشید تا با علل آن آشنا شده و درصدد رفع آن برآیید.

    ۵دلیل جا نرفتن دنده خودرو که باید چک شود

    ۱کم شدن سطح واسکازین گیربکس

    این مورد را قبل از همه موارد چک کنید. ممکن است سطح واسکازین گیربکس ماشین‌تان پایین به هر دلیلی پایین آمده و سیستم انتقال را با مشکل روبرو کرده است. مثلا ممکن است از جایی نشتی داشته باشید که باید خیلی سریع جلوی آن را بگیرید. بهتر است گیربکس را بررسی و سطح واسکازین را چک کنید. اگر کیفیت واسکازینی که استفاده کرده‌اید نیز پایین باشد می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود. برای همین از واسکازین‌های برندهای غیر اصل استفاده نکنید.

    اگر کارکرد ماشین‌تان نیز بالا است بهتر است آن را عوض کنید. چرا که ممکن است کثیف و غیرقابل استفاده شده باشد. برای این کار نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. دقت کنید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه‌ای نشده باشد.

    ۲عملکرد نادرست دنده‌ها

    عامل دیگر جا نرفتن دنده‌ها، اختلال در عملکرد آنهاست. بدین صورت که ممکن است تنظیم چرخ‌دنده‌ها بر هم خورده باشد. اگر هنگام تغییر و جابه‌جایی دنده‌ها صدای عجیبی می‌شنوید مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده‌ها روی هم است. در کل بهتر است هنگام رانندگی و تعویض دنده‌ها به صدای جا رفتن آن به دقت گوش دهید، چنانچه صدای متفاوت و عجیبی شنیدید، از رفتن به تعمیرگاه غافل نشوید.

    اگر بعد از جا رفتن دنده ماشین، دوباره به حالت خلاص برگشت احتمال دارد که غلاف کشویی و یا دنده شما دچار ساییدگی شده باشد. همچنین امکان دارد بلبرینگ‌ها و بوش‌های داخلی دچار خرابی شده‌ باشند.

    اگر اهرم دنده نیز خراب باشد ممکن است دنده بد جا بیافتد و با صدایی نیز همراه باشد.

    مورد دیگر که باعث بد جارفتن دنده شما می‌شود عملکرد نادرست ماهک دنده است که وظیفه جابه‌جایی کشویی دنده را برعهده دارد.

    اختلال در صفحه سلکتور نیز که وظیفه جابه‌جایی دنده‌ها را بر عهده دارد نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. برای همین حتما شکستگی و یا روغنی بودن آن باید چک شود.

    در کنار تمام موارد گفته شده،‌ عدم عملکرد صحیح فلایون که کار تعویض دنده را بر عهده دارد نیز می‌تواند باعث سخت جا رفتن دنده شما شود. پس حتما بررسی کنید که شکستگی و یا فرسودگی نشده باشد.

    ۳وجود مشکل در سیستم کلاچ

    مشکلات زیادی ممکن است برای کلاچ‌تان پیش بیاید که شما تاثیر آن را روی عملکرد دنده‌تان ببینید. مثلا ممکن است سیم کلاچ ماشین شما سفت یا خشک شده باشد که باعث شده سیستم انتقال قدرت به مشکل خورده و دنده جا نمی‌رود. البته احتمال دارد که سیم کلاچ شما کیفیت لازم را نیز نداشته باشد.

    احتمال تمام شدن دیسک صفحه کلاچ را نیز درنظر بگیرید، چرا که در این حالت صفحه کلاچ به سختی درگیر می‌شود و دنده جا نمی‌رود. همچنین اگر مایع هیدرولیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد ماشین دچار نشتی شده باشد،‌کلاچ و به تبع آن دنده را نیز با مشکل روبرو می‌سازد.

    اگر هنگام خاموش بودن ماشین، دنده راحت‌تر از موقعی که ماشین روشن است جا می‌رود، پس یعنی مشکل از کلاچ شما است.

    ۴نقص سنسور الکترونیکی

    در ماشبن‌هایی که به اصطلاح مدل بالاتری دارند، انتقال توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. اگر این سیستم با مشکل روبرو شود، می‌تواند در عملکرد دنده نیز اختلال ایجاد کند. برای رفع این مورد باید به تعمیرگاه‌هایی که ابزارهای تشخیصی پیشرفته دارند، مراجعه کنید.

    ۵اشتباهات رانندگی

    حتما برای شما هم پیش آمده که حین رانندگی کلاچ را به طور کامل نگرفته باشید و دنده‌تان جا نرود و به اصطلاح صدای آن دربیاید. که خوب قطعا این مورد به عدم درگیری کامل کلاچ برمی‌گردد. یا ممکن است حین حرکت بدون آنکه متوجه شوید ماشین‌تان خاموش شده که در این صورت هم دنده درست جا نمی‌رود.

     

    0 دنده مرده چیست و چه ضررهایی برای ماشین دارد؟

    یکی از اصطلاحات رایج بین رانندگان باتجربه حرکت با دنده مرده است که در این مقاله آموزشی می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

    رانندگی یک هنر است و راننده می‌بایست هماهنگی بسیار زیادی بین تمامی اندام‌های بدن خود به ویژه پاها، دست‌ها، چشم‌ها و گوش‌ها داشته باشد. اکثر خودروهای موجود در جاده‌های کشورمان از گیربکس دستی استفاده می‌کنند و طرز استفاده صحیح از گیربکس تأثیر زیادی روی راندمان کلی خودرو و جلوگیری از آسیب دیدن قطعات آن خواهد داشت. در خودروهای مجهز به گیربکس دستی می‌بایست سرعت حرکت خودرو با دنده انتخابی هماهنگ باشد و اگر دنده سبک‌تر یا سنگین‌تر را در موقع نامناسب انتخاب کنید آسیب زیادی به گیربکس و پیشرانه وارد خواهد شد

    دنده مرده چیست و چه ضررهایی برای ماشین دارد؟

    پیشرانه‌های درون‌سوز در دور مشخصی حداکثر قدرت و گشتاور خود را ارائه می‌کنند و خودروسازان نیز در اطلاعات فنی محصولات خود به این موضوع اشاره می‌کنند. به منظور استفاده بهینه از قدرت پیشرانه می‌بایست دنده‌ها در محدوده معینی از دور موتور تعویض شوند تا هم آسیبی به قطعات وارد نشود و هم شتاب و مصرف سوخت خودرو حالت بهینه‌ای داشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند دنده‌ها را در دورهای بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تعویض کنید تا خودرو هم کشش خود را حفظ کرده و هم پیشرانه و گیربکس تحت‌فشار نباشند.

    درصورتی‌که دنده‌ها را در دور موتور خیلی پایین‌تر تعویض کنید خودرو کشش و قدرت لازم برای حرکت را نخواهد داشت و به حالت واماندگی درخواهد آمد. در این حالت با گاز دادن، خودرو به سختی شتاب می‌گیرد و همان حالت حرکت با دنده مرده مطرح می‌شود. همان‌طور که تعویض دنده در دورهای بالا باعث آسیب دیدن قوای محرکه وسیله نقلیه می‌شود، حرکت در دنده مرده نیز مشکلات زیادی را در پی دارد. در واقع رانندگان با سبک کردن زودتر از موعد دنده‌ها عملاً باعث اتلاف توان پیشرانه می‌شوند.

    شاید برخی رانندگان تصور کنند تعویض دنده در دورهای بسیار پایین باعث کاهش استهلاک و مصرف سوخت می‌شود اما این‌طور نیست و عدم تناسب سرعت خودرو با دنده انتخابی باعث فشار مضاعف به پیشرانه و گیربکس می‌شود. از جمله ضررهایی که حرکت با دنده مرده به خودرو وارد می‌کند می‌توان به روغن‌سوزی، خرابی رینگ و پیستون، آسیب دیدن کلاچ، پارگی تسمه تایم و ایجاد مشکل در سیستم خنک‌کننده پیشرانه اشاره کرد.

    بهترین دور موتور برای تعویض دنده

    کارشناسان نظرات گوناگونی دراین‌باره دارند. برخی از آن‌ها معتقد هستند بهترین دور موتور برای تعویض دنده بین ۳ تا ۴ هزار است درحالی‌که برخی افراد دیگر اظهار می‌دارند تعویض دنده‌ها بین دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ بهتر خواهد بود. در حالت کلی می‌توان از صدای پیشرانه به عنوان یک نشانه نام برد به این معنی که با افزایش دور موتور صدای پیشرانه نیز تغییر یافته و این نقطه بهترین زمان برای تعویض دنده خواهد بود. هرچقدر دنده‌ها در دورهای پایین‌تر یا بالاتر از حد استاندارد تعویض شوند مجموعه پیشرانه و گیربکس آسیب خواهد دید.

    سرعت در دنده‌های مختلف

    به‌طورکلی در خودروهای مجهز به گیربکس دستی محدوده سرعت خاصی برای تعویض دنده‌ها در نظر گرفته شده است. برای اینکه پیشرانه و گیربکس خودرو تحت‌فشار قرار نگیرند سرعت در دنده‌ها را طبق جدول زیر رعایت کنید:

    باید دقت داشت اعداد ذکر شده با توجه به نوع خودرو و مشخصات پیشرانه و گیربکس آن اندکی متفاوت خواهد بود.

     

     

     

    0 کولر ماشین، عملکرد و نگهداری از آن

    دمای مناسب داخل کابین خودرو، اهمیت بسیاری در نحوه رانندگی افراد دارد. در روزهای سرد سال، بخاری فضای گرمی را در کابین به وجود می‌آورد و در روزهای گرم سال، کولر ماشین به کمک راننده و سرنشینان خودرو می‌آید. فضای کابین و آسایش آن، تاثیر مستقیمی در عملکرد راننده دارد و در ایام گرم تابستان، کولر به یک نیاز مبرم و بدیهی در خودرو تبدیل می‌شود. کولر ماشین بخشی از سیستم تهویه مطبوع به حساب می‌آید که وظیفه خنک‌سازی و تنظیم دمای داخل کابین را بر عهده دارد.

     

    کولر ماشین

    کولر اتومبیل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که رانندگی در ایام گرم سال را قابل‌تحمل می‌کند. کولر ماشین از قطعات متعددی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر، هوای سرد را از دریچه تهویه به داخل کابین وارد می‌کنند. کوچک‌ترین نقص در هر یک از اجزای کولر خودرو، باعث از کار افتادن سیستم خنک‌کننده می‌شود. گردش سیال مبرد و داغ و سرد شدن آن، سازوکار اصلی کولر ماشین است. سیال با گردش در بخش‌های مختلف کولر گازی ماشین و تغییر بین حالات مایع و گاز، باعث خنک شدن هوای کابین می‌شود.

    کولر خودرو دوال

    کولر دوال خودرو به سیستم تهویه‌ای گفته می‌شود که می‌تواند باد خروجی را طبق انتخاب سرنشینان تفکیک کند. به بیان بهتر، سرنشینان در آن واحد می‌توانند از باد سرد و گرم بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، راننده می‌تواند از هوای خنک کولر برقی ماشین استفاده کند، در حالی که شاگرد راننده، از هوای گرمی که از دریچه تهویه خارج می‌شود، لذت ببرد. کولر دوال در فصولی از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد که هوا در وضعیت نیمه سرد و نیمه گرم قرار دارد. در این مواقع، سرنشینان احساس متفاوتی نسبت به دمای کابین دارند و نیاز آن‌ها به باد سرد یا گرم متفاوت است.

    تاریخچه کولر خودرو

    استفاده از کولر در خودرو به دهه ۳۰ میلادی باز می‌گردد. نخستین سیستم تهویه مطبوع توسط شرکت «سی اند سی کلوینیتور» به خودرو اضافه شد. این سیستم شامل یک کمپرسور بزرگ بود که پشت ماشین قرار می‌گرفت. البته کولر کلوینیتور به سبب ابعاد بزرگ، پیچیدگی و قیمت بالا مورد استقبال قرار نگرفت، ولی طولی نکشید که نسخه ارتقایافته آن توسط جنرال موتور  در خودرویی با برند کادیلاک  به جهان معرفی شد. موفقیت GM با عرضه مدل ۱۸۰ پاکارد در سال ۱۹۳۹ کم‌رنگ شد، چون این شرکت به عنوان رقیب اصلی فورد، سیستم تهویه مطبوع بهتری را در ماشین جدید خود به عرضه درآورد. سیستم پاکارد شباهت بسیاری به کولرهای امروزی داشت و متشکل از کمپرسور، تقطیرکننده، تبخیرکننده و درایر بود. این سیستم تنها یک دکمه برای تنظیم سرعت گردش فن داشت.

    با آغاز جنگ جهانی دوم، نوآوری در عرصه تولید سیستم تهویه مطبوع برای خودرو متوقف شد، هرچند حدود ۱۲ سال بعد، جنرال موتورز، کرایسلر و پاکارد در سال ۱۹۵۳ از سیستم تهویه مطبوع ارتقایافته‌تری رونمایی کردند. یک سال بعد (۱۹۵۴)، شرکت نش که در سال ۱۹۳۷ با کلوینیتور پیشگام ادغام شده بود، از سه غول خودروساز پیشی گرفت و مدل امباسادور را به حوزه خودرو معرفی کرد که به موتور متصل بود و عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی داشت. تهویه نش به مدت ۱۰ سال ارتقا یافت و مورد استفاده قرار می‌گرفت تا زمانی که کادیلاک در سال ۱۹۶۴، به سیستم پیشرفته‌تری به نام Comfort Control مجهز شد. در این سیستم، راننده تنها باید دمای مطلوب را انتخاب می‌کرد. بعد سیستم به طور خودکار، دمای کابین را در درجه انتخابی کاربر نگه می‌داشت. با گذشت زمان، این سیستم ارتقا یافت و به سیستم کولر امروزی تبدیل شد.

    نحوه عملکرد کولر ماشین

    کولر ماشین از بخش‌های متعددی ساخته شده که اساس آن گردش سیال مبرد، داغ شدن و سرد شدن آن است. زمانی که شما دکمه کولر خودرو را فشار می‌دهید، کمپرسور شروع به فشرده‌سازی سیال مبرد می‌کند و با این کار، دمای سیال بالا می‌رود. سیال فشرده به سمت کندانسور فرستاده و به مایع پرفشار داغ تبدیل می‌شود. این مایع در کپسول خشک‌کننده، خشک و عاری از رطوبت می‌شود و به سمت شیر انبساط انتقال می‌یابد.

    مایع داغ بدون رطوبت در شیر انبساط دچار افت فشار می‌شود و دمای آن کاهش پیدا می‌کند. بدین ترتیب، مبرد سرد به سمت اواپراتور یا همان تبخیرکننده فرستاده می‌شود، سرمای آن از طریق فن به داخل کابین راه پیدا می‌کند و سپس مجددا به حالت گاز درمی‌آید. سیال گازمانند به سمت کمپرسور می‌رود و این چرخه تکرار می‌شود.

     

    0 شرکت تسلا چیست؟

    شرکت تسلا (به انگلیسی: Tesla, Inc.) شرکت خودروسازی چندملیتی آمریکایی است که طراح، فناور و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز خودروها و قطارهای برقی می‌باشد. شرکت تسلا همچنین تولیدکنندهٔ پکیج‌های باتری لیتیم-یون برای دیگر خودروسازها، مانند تویوتا و مرسدس-بنز است. تسلا موتورز در سال ۲۰۰۰ توسط ابرهارد جفری استریل و مارک تارپنینگ تأسیس شد و ادای احترام به مخترع و مهندس برق نیکولا تسلا است. ایلان ماسک هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل اجرایی تسلا فعالیت می‌کند. سهام تسلا در بازار بورس نزدک معامله می‌شود.

    تسلا موتورز در سال ۲۰۰۰ توسط ابرهارد جفری استریل و مارک تارپنینگ تأسیس شد و ادای احترام به مخترع و مهندس برق نیکولا تسلا است. ایلان ماسک هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل اجرایی تسلا فعالیت می‌کند. سهام تسلا در بازار بورس نزدک معامله می‌شود.

    داستان شرکت تسلا هم به مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های سرشناس در زمینه فناوری، از سیلیکون‌ولی و رشد انفجاری شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متنوع در بستر دوران شکوفایی اقتصادی _ سیاسی آمریکای پس از جنگ جهانی شروع می‌شود. اما بنیانگذار تسلا موتورز دقیقاً کیست؟

    داستان شرکت تسلا در حقیقت به دهه ۱۹۹۰ و گروهی از مهندسان جوان بازمی‌گردد. در این میان دو نام کلیدی و دو بنیانگذار تسلا به‌شمار می‌روند. یکی از نخستین تولیدات ایشان در زمینه کتاب‌خوان‌های الکترونیکی با تأسیس شرکت کوچکی به نام NuvoMedia در سال ۱۹۹۸ بود.

     

     

    اما ایده ساخت خودروهای الکتریکی چیزی بود که ذهن آن‌ها را به شدت به خود مشغول ساخته بود. ساخت خودروی الکتریکی مخلوق ذهن مارتین ابرهارد و همکارانش نبود. در همان زمان شرکت‌های مختلفی به این مسئله مشغول بودند و ابرهارد و تارپنینگ به‌طور مستمر به بررسی تجربیات این شرکت‌ها می‌پرداختند.

    یکی از این موارد مربوط به شرکتی با عنوان AC Propulsion بود که ایده‌هایی در این زمینه آزموده بود. ابرهارد و تارپنینگ در نهایت در سال ۲۰۰۳ با حفظ همکاری با شرکت مذکور دست به راه‌اندازی شرکتی زدند تا به‌طور تخصصی به ساخت خودروهای پاک‌سوز برقی با باتری‌هایی قوی بپردازد که نقایص و مشکلات نمونه‌های پیشین را نداشته باشد.

    در سال ۲۰۰۴ یعنی یک سال پس از تأسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سری A موفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به ۷ و نیم میلیون دلار افزایش دهد.

    جذب سرمایه ۷٫۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری چون ایلان ماسک که بعدتر سمت ریاست هییت مدیره  شرکت را نیز کسب کرد برای آنها از اصلی‌ترین گام‌ها بود. به این ترتیب تیم تسلا در سال ۲۰۰۴ با اعضای اصلی خود یعنی جی‌بی استرابل، یان رایت،ایلان ماسک  مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ طرح اولین خودروی الکتریکی خود تحت عنوان رودستر را به مرحله کمال رساند.

    هدف اصلی تسلا تجاری‌سازی خودروی برقی  بود. به این منظور کار خود را با تولید ماشین اسپرت لوکس آغاز کرد و سپس به سمت تولید ماشین‌هایی همچون سدان وخودروی کامپکت ارزان قیمت رفت.

    0 گیربکس CVT چیست و چه تفاوتی با گیربکس معمولی دارد؟

    این‌روزها، بیشتر خودروهای تولیدی دنیا از گیربکس CVT استفاده می‌کنند. این نوع از جعبه‌دنده در تولید خودروهای مختلف محبوب است و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. ویژگی‌های این نوع از گیربکس مانند امکان تعویض دنده متناسب با سرعت در هر زمان مهم و قابل‌اعتنا است. در ادامه درباره این نوع گیربکس بیشتر می‌خوانید و از تفاوت آن با گیربکس‌های معمولی هم باخبر می‌شوید.

    گیربکس CVT چیست؟

    گیربکس‌های CVT یا سیستم انتقال قدرت متغیر (Continuously variable transmission) دنده‌هایی ثابت ندارد. این گیربکس به راننده اجازه می‌دهد که در هر لحظه، براساس شرایط و وضعیت خودرو دنده با سرعت متناسب با همان ثانیه تنظیم شود.

    این نوع از گیربکس دارای دو محور است که یکی به پیشرانه متصل است و دیگری هم به چرخ‌های خودرو وصل می‌شود. چنین ساختاری باعث می‌شود که فرایند انتقال قدرت بین دنده‌های سبک و سنگین نرم و روان انجام شود.

    جعبه‌دنده از بخش‌های مهم خودرو است که طیف گسترده و متنوعی هم دارند. در واقع، شرکت‌های خودروسازی از مدل‌های مختلفی برای طراحی و ساخت گیربکس استفاده می‌کنند. مدل‌های قدیمی‌تر خودرو فقط ۳ دنده دارند اما برخی از مدل‌ها هم با ۱۱ دنده کار می‌کنند و سیستم انتقال قدرت بسیار قوی و ارزشمندی دارند.

    مزایای گیربکس‌های CVT

    از مزایای گیربکس‌های CVT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کاهش مصرف سوخت؛
    • نرم‌کردن حالت تعویض دنده؛
    • انتقال قدرت مناسب به چرخ‌ها؛
    • کمترشدن وزن خودرو.

     

    کاهش مصرف سوخت

    ضریب دنده در گیربکس‌های CVT، دور موتور را بهینه می‌کند و متناسب با بهترین حالت ممکن تنظیم می‌شود. در نتیجه، امکان کاهش مصرف سوخت هم به‌وجود می‌آید. صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌تواند امتیاز بزرگی برای خودروهای دارای گیربکس CVT باشد.

    نرم‌کردن حالت تعویض دنده

    در خودروهایی با جعبه‌دنده CVT نیازی به جابه‌جایی دستی دنده وجود ندارد و تعویض دنده بی‌صدا و بدون لرزش انجام می‌شود. این یکی از مزایای مهم گیربکس سی‌وی‌تی است.

    انتقال قدرت مناسب به چرخ‌ها

    اگر خودرویی گیربکس CVT داشته باشد، در شکل‌های مختلف رانندگی به خودرو قدرتی متناسب با سرعت حرکت داده می‌شود. خودرو با چنین گیربکسی با نسبت دنده مناسب هر لحظه حرکت می‌کند.

    کمترشدن وزن خودرو

    در خودروهایی که جعبه‌دنده CVT دارند، خبری از چرخ‌دنده‌هایی نیست که در گیربکس‌های معمولی وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که وزن خودروها با چنین گیربکسی کاهش پیدا کند. سبک‌ترشدن تجهیزات و ابزارهای موجود در هر خودرو به معنای قدم‌گذاشتن در مسیری مینیمال برای طراحی وسایل نقلیه مختلف است.

    معایب گیربکس CVT چیست؟

    ایرادات و معایبی هم در گیربکس‌های CVT وجود دارد:

    • هزینه تعمیرات زیاد؛
    • صدای زیاد پیشرانه.

    هزینه تعمیرات زیاد

    قطعاتی که برای تعمیر این نوع گیربکس استفاده می‌شوند، گران‌‌قیمت هستند. هر تعمیرکاری هم از عهده تعمیر گیربکس CVT برنمی‌آید. برای سرویس‌کردن و تعمیر این نوع از جعبه‌دنده باید از کمک کارشناسان باتجربه استفاده کنید. در غیر این صورت، مشکل خودروی شما رفع نمی‌شود و هزینه‌ای بیهوه صرفه بررسی وضعیت خودرو می‌کنید.

    صدای زیاد پیشرانه

    گیربکس‌های CVT در دور بالا، صدای زیادی تولید می‌کنند. اگر خودرویی با پیشرانه قدرتمند مجهز به این نوع از گیربکس باشد، در حین دورگرفتن صدای زیادی تولید می‌کند. این موضوع تاحد زیادی برای سرنشینان خودرو ناخوشایند است.

    تفاوت گیربکس CVT و معمولی چیست؟

    با شناخت نسبی که درباره گیربکس‌های CVT به‌دست آوردید به‌سراغ مقایسه این جعبه‌دنده‌ها با هم‌تایان معمولی‌شان می‌رویم. با توجه به ویژگی‌هایی که از گیربکس CVT مطرح شد به چند تفاوت اصلی آن با گیربکس معمولی اشاره می‌کنیم.

    ساختار گیربکس معمولی و CVT

    گیربکس‌های سی‌وی‌تی دنده ندارند و از دو قرقره مخروطی تشکیل می‌شوند. یکی از این قرقره‌ها به موتور و دیگری به باقی بخش‌های سیستم قدرت متصل می‌شود. ابعاد قرقره‌ها براساس میزان قدرت موردنیاز چرخ‌ها از موتور تغییر می‌کند.

    گیربکس‌های معمولی دارای دنده هستند و از همین رو زمانی که خودرو شتاب می‌گیرد، دنده‌ها تغییر مکان می‌دهند. برخی از رانندگان از اینکه خودروهای مجهز به گیریکس CVT تغییر دنده ندارند، احساس خوبی پیدا نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که گیربکس وسیله‌شان معمولی باشد.

    امکان فرسودگی تسمه میان قرقره‌های گیربکس‌های سی‌وی‌تی وجود دارد. اگر چنین چیزی رخ بدهد، با چرخش دور موتور لغزش برای خودرو پیش می‌آید. توجه به ساختار گیربکس‌ها و آگاهی از عملکرد بخش‌های مختلف خودرو، راهی برای عیب‌یابی آن در هنگام بروز مشکلات است. پس نباید ارزش شناخت عملکرد انواع بخش‌های خوردو از جمله گیربکس را نادیده بگیرید.

    تفاوت عملکرد خودرو با گیربکس معمولی و CVT

    همان‌طور که گفته شد، گیربکس‌های CVT به‌طور مداوم نسبت به دنده تغییر می‌کند. چنین عملکردی موجب می‌شود که راندمان حرکت و مصرف سوخت خودرو را بالا می‌برد. فرقی نمی‌کند که سرعت موتور چقدر است، در هر حال، وجود این جعبه‌دنده در خودرو باعث می‌شود که عملکرد بهتری داشته باشد و مصرف سوختش هم بهینه می‌شود.

    توزیع و انتقال قدرت مناسب در خودروهای مجهز به گیربکس CVT هم عاملی برای نرم‌ترشدن سواری وسیله است. خودروهایی با این دنده در زمان نیاز به نیروی اضافی با تغییر دنده مواجه نمی‌شوند. در نتیجه، مانند خودروهای معمولی نیستند که گاهی در زمان تغییر دنده، سرنشینان را به جلو پرتاب می‌کنند. رانندگی با خودروهای مجهز به جعبه‌دنده CVT هم آسان‌تر از خودروهایی با دنده معمولی است.

    توانایی گیربکس‌های سی‌وی‌تی در کنترل دامنه دور موتور بیشتر از نمونه‌های معمولی است. به‌همین خاطر، هدررفت روغن گیربکس کمتری در خودرو ایجاد می‌کنند.

    سرویس گیربکس‌های معمولی و CVT

    سرویس‌کردن گیربکس‌های CVT هم نسبت به موارد معمولی متفاوت است. گیربکس سی‌وی‌تی برای سرویس‌شدن نیاز به روغن، مایع انتقال و تجهیزات و قطعات خاصی دارد. برای سرویس‌کردن این جعبه‌دنده‌ها هم نیاز به مراجعه به کارشناسی خبره دارید. برای نگهداری درست از گیربکس CVT، باید از مایعات مناسبی برای روغن‌کاری‌اش استفاده کنید. رسیدگی و مراقبت از گیربکس‌های CVT کمی چالش‌برانگیزتر از نگهداری نمونه‌های معمولی است.

    در آخر

    وجود گیربکس CVT می‌تواند سواری نرم‌تری با خودرو را به‌وجود بیاورد و تجربه‌تان در رانندگی را خوشایندتر کند. این گیربکس‌ها از هم‌تایان معمولی‌شان عملکرد بهتری دارند و خوردو را سبک‌تر می‌کنند. با این حال، برخی از رانندگان معتقدند که حس کنترل خودرو و حرکت در رانندگی با وجود چنین گیربکس‌هایی مخدوش می‌شود. به‌همین خاطر، بعضی از خودروهایی که CVT دارند، برای ایجاد حسی خوشایند برای رانندگان از تغییر دنده مصنوعی استفاده می‌کنند.

    0 گارانتی انواع خودروی جک و هرآنچه باید درباره آن بدانید

    بیشتر ما تجربه‌های خوبی از گارانتی محصولاتی که خریده‌ایم، به یاد نداریم. اما داستان خودرو کمی فرق می‌کند؛ چرا که خودرو، یکی از وسایل گرانی است که در طول زندگی‌مان می‌خریم و قطعا نمی‌خواهیم برای تعویض قطعات خراب آن، هزینه‌هایمان را بیشتر هم بکنیم. اگر خودروی جک دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم از سیر تا پیاز گارانتی خودروهای جک را با هم بررسی کنیم.

    شرایط کلی گارانتی خودروهای جک

    هر مدل جک خدمات گارانتی مختص به خودش را دارد که توسط شرکت خودروساز در دفترچه راهنمای خودرو اعلام شده است. شرکت «خدمات و تجارت بم خودرو»، تمامی خدمات پس‌ازفروش خودروهای جک کرمان‌موتور، از رفع ایراد و تعمیر تا تعویض قطعات مشکل‌دار را برعهده دارد.

    نکته مهم درباره گارانتی این است که اگر قطعه در زمانی که خودرو تحت پوشش گارانتی است تعویض شود، زمان گارانتی همچنان از تاریخی که خودرو را برای اولین بار تحویل گرفته‌اید، محاسبه می‌شود.

    برای مثال، اگر قطعه‌ای از خودروی جک شما، ۵,۰۰۰ کیلومتر گارانتی داشته باشد و در زمانی‌که فقط ۳,۰۰۰ کیلومتر از آن استفاده کرده‌اید مجبور به تعویض آن شوید، گارانتی باقی‌مانده برای قطعه تعویضی ۲,۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.

    تمامی قطعاتی که با گارانتی تعویض می‌شوند، به شرکت سازنده تعلق دارند. بنابراین، نمایندگی‌های مجاز موظف هستند این قطعات را مطابق مقررات تعریف‌شده، به شرکت خدمات و تجارت بم خودرو تحویل دهند.

    چه مواردی خودرو را از گارانتی خارج می‌کند؟

    • دستکاری کیلومتر خودرو
    • انجام ندادن سرویس اولیه مطابق شرایط تعیین‌شده توسط شرکت بم خودرو
    • تعمیر خودرو در مکان‌هایی غیر از نمایندگی‌های مجاز و موردتأیید شرکت
    • مواردی که به تشخیص شرکت، نقص فنی ناشی از انجام ندادن به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای خودرو جک بوده است.
    • انجام ندادن سرویس اولیه بین کیلومترهای ۴,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ یا بعد از گذشت ۶ ماه از تحویل خودرو

     

    مدت زمان گارانتی خودروهای جک

    برای مدل‌های اتوماتیک خودروهای جک، گارانتی به‌مدت ۶۰ ماه بعد از تاریخ تحویل خودرو یا ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر کارکرد است (هرکدام زودتر فرا برسد).

    تمامی قطعاتی که با گارانتی تعویض می‌شوند، گارانتی یکسان دارند. این خدمات گارانتی عبارتند از:

    • ارائه خدمات گارانتی به‌مدت ۲ ماه یا ۳,۰۰۰ کیلومتر است (هرکدام که موعدش زودتر فرارسد). در این بازه، گارانتی خدمات برعهده نمایندگی است.
    • ارائه خدمات مربوط به قطعات گارانتی به‌مدت ۶ ماه یا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر است (هرکدام که موعدش زودتر فرارسد). این گارانتی در تمامی نمایندگی‌ها قابل‌اجراست. حتی اگر تعویض قطعه‌ای بار اول در یک نمایندگی و بار دیگر همان قطعه در نمایندگی دیگری تعویض شود، باز هم مشمول گارانتی شرکت خواهد بود.

     

    شرایط گارانتی قطعات خودروهای جک

    ۱قطعات تزئینی

    قطعاتی مانند آفتابگیر، صندلی، آینه‌ها و رودری‌ها و … تزئیناتی دارند که به هنگام تحویل خودرو، بی‌نقص بودن ظاهری آنها به استحضار مشتریان رسانده می‌شود. بنابراین پس از تحویل خودرو و تأیید سلامت این قطعات توسط خریدار و تکمیل فرم مربوطه، این قطعات مشمول گارانتی نخواهند بود.

    ۲قطعات مصرفی

    به قطعاتی گفته می‌شود که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر است و به‌صورت عادی پس از مدت محدودی یا مقدار کارکرد خاصی، مستهلک می‌شوند و باید تعویض شوند. استهلاک این قطعات رابطه مستقیمی با نحوه استفاده از خودرو توسط مشتری دارد.

    لیست برخی از قطعات مصرفی که شامل شرایط گارانتی نمی‌شوند:

    • بست‌ها
    • خارهای تزئیناتی
    • انواع فیوز ماشین
    • فیلترها
    • انواع روغن‌ها
    • مایع خنک‌کننده(ضد یخ)

    ۳سایر قطعات

    چنانچه علت معیوب شدن قطعه طبق نظر کارشناس نمایندگی ناشی از کیفیت قطعه باشد، قطعه و اجرت تعویض آن طبق چارچوب گارانتی شرکت، مشمول گارانتی خواهد بود.

    ۴شیشه

    اگر کیفیت شیشه‌های به‌کاررفته در خودرو نامناسب باشد، به‌عنوان مثال اگر شیشه چند رنگ، مواج یا کدر باشد، شامل گارانتی می‌شود. همچنین، اگر شیشه بدون ضربه دچار ترک‌خوردگی شود، تعویض آن با گارانتی خواهد بود.

    ۵ایربگ

    هرگونه ایراد در ایربگ تا پایان دوره گارانتی برعهده شرکت است. البته به شرط اینکه صاحب خودرو هم ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و هم مواردی را که توسط شرکت قید شده است، رعایت کرده باشد.

    ماده ۱۴:عیوب ناشی از انجام ندادن خدمات دوره‌ای مطابق با شرایط مندرج در کتابچه راهنمای مصرف‌کننده خودرو در شبکه نمایندگی‌های مجاز شرکت عرضه‌کننده خودرو، باعث خروج مجموعه‌های مرتبط خودرو به خدمت موردنظر، از شرایط تضمین می‌شود.

    ۶رنگ بدنه

    رنگ بدنه از تاریخ تحویل خودرو به‌مدت ۳ سال گارانتی خواهد داشت. این گارانتی هیچ محدودیت کیلومتری ندارد، البته به‌شرطی که خودرو موارد منع مشمولیت گارانتی نداشته باشد. این موارد در ادامه بررسی شده‌اند

     

    مواردی که مشمول گارانتی نمی‌شوند

    ۱. قطعاتی که به‌دلیل استفاده نادرست، تصادف یا به‌طور کلی به دلایلی غیر از نقص در تولید و جنس، دچار ایراد شده باشند.

    ۲. در مدت گارانتی، در صورت استفاده از قطعات غیراصلی (قطعاتی که از طریق شرکت بم خودرو تهیه و توزیع نمی‌شوند) و بروز عیب، قطعه‌ٔ معیوب و سیستم‌های مرتبط با آن شامل گارانتی نمی‌شوند.

    ۳. هرگونه دستکاری غیراصولی، تغییر یا نصب سیستم‌های اضافه روی خودرو بدون مجوز شرکت سازنده یا استفاده از آپشن‌هایی که مغایر با وضعیت استاندارد و طراحی خودرو باشند (مثل استفاده از رینگ‌ها، لاستیک‌ها، سیستم‌های پخش، دزدگیر و …) باعث خارج شدن جلوبندی، سیستم‌های برقی مرتبط و … از شرایط گارانتی خواهد شد.

    ۴. نصب هرگونه تجهیزات اضافی و آپشن برای تزئینات خودرو که باعث اختلال در عملکرد صحیح اجزا و قطعات خودرو شود، باعث خارج شدن سیستم‌های مرتبط از گارانتی می‌شود.

    ۵. صدمات ناشی از عوامل غیرمرتبط با ساختار خودرو از قبیل تصادفات، سنگ‌خوردگی، خراش، سرقت، آتش‌سوزی، بلایای طبیعی و غیرمترقبه، جنگ، اغتشاش و آشوب.

    ۶. هزینه پارکینگ و بکسل کردن خودرو (بکسل کردن خودرو در شرایط خاص و به‌تشخیص شرکت، تحت گارانتی است).

    ۷. خسارت واردشده به خودرو به‌دلیل انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های مجاز و نگهداری نادرست از خودرو (مطابق دفترچه راهنمای خودرو)، استفاده از سوخت یا مکمل‌های غیر استاندارد، استفاده نکردن از روغن‌ها و روانکارهای توصیه‌شده در دفترچه و … موجب خروج قطعات مرتبط از شرایط گارانتی خواهد بود.

    ۸. صدماتی که به‌علت استفاده نکردن از خودرو به‌مدت طولانی به آن وارد می‌شود؛ مانند: خسارت ناشی از تغییر خواص روغن موتوری، خالی شدن باتری،  هرگونه آسیب طبیعی یا غیرطبیعی به رنگ و بدنه.

    ۹. خرابی قطعات یا بروز ایراد‌هایی که ناشی از تصادف، تعویض اتاق کامل خودرو یا استفاده نامتعارف از خودرو مانند حمل بار با وزن بیشتر از حد مجاز و … باشد.

    ۱۰. استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و …

    ۱۱. وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد.

    ۱۲. هرگونه تغییرات در خودرو و تقویت آن یا تغییرات در نرم‌افزار ECU موتور یا نرم‌افزار TCU گیربکس و … با حذف برخی از قطعات و جایگزینی با قطعات دیگر.

    ۱۳. تأثیر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات نباتی، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی مثل باران‌های اسیدی و انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو.

    ۱۴. خسارات ناشی از قرار گرفتن خودرو در میدان‌های قوی مغناطیسی و … کنار پست‌ها و زیر دکل‌های فشار قوی انتقال نیرو.

    ۱۵. ایرادهای ناشی از تعویض یا تعمیر غیراصولی یا برداشتن قطعات خودرو.

    ۱۶. درصورتی‌که مالک، مدارک گارانتی خود را ارائه ندهد و امکان اثبات تحت پوشش گارانتی بودن خودرو وجود نداشته باشد.

    ۱۷. قطعاتی که به‌طور عادی مصرفی هستند یا در معرض استهلاک روزمره قرار دارند و نیاز است در یک دوره زمانی مشخص تعویض شوند مانند تسمه‌ها، سرریزکردن یا تعویض انواع سیالات مانند مایع شیشه‌شوی، مایع خنک‌کننده موتور، روغن موتور، روغن هیدرولیک، فیلترها و گاز کولر، مگر اینکه در مدت زمانی کمتر از حد استاندارد و معمول فرسوده شده باشند یا خرابی یکی از سیستم‌های تحت پوشش گارانتی موجب شود که این قطعات زودتر از موعد معمول تعویض شوند.

    ۱۸. صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشی شده، نمک‌ریزی شده و عوامل بیرونی شن، سنگ ریزه، گرد و غبار و … که باعث فرو رفتن بدنه و صدمه به رنگ بدنه یا شکستگی شیشه شود.

    ۱۹. خودروهای معیوب که در مزایده یا با تخفیف فروخته شده‌اند، مشمول گارانتی نخواهند بود مگر با مجوز از شرکت سازنده.

    ۲۰. آسیب‌دیدگی ناشی از حمل بار غیرمجاز و همچنین جابه‌جایی نامناسب با خودروبر.

    ۲۱. ایرادات ناشی از رانندگی در آب عمیق یا شست‌وشوی موتور که باعث نفوذ آب به اجزای الکترونیکی، موتوری و داخلی خودرو شود

    ۲۲. خسارات ناشی از استهالک طبیعی خودرو، فرسودگی و رنگ‌پریدگی.

    ۲۳. درصورتی‌که خودرو به روش تبدیل کارگاهی و با استفاه از کیت‌های تأییدنشده توسط شرکت کرمان موتور، در کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شود، کلیه قسمت‌های موتور و سوخت‌رسانی و سیستم ترمز از شرایط گارانتی خارج خواهند شد.

    ۲۴. ایرادهای ناشی از استفاده از باتری خودرو  با آمپراژ نامناسب.

    ۲۵. استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن رنگ خودرو یا تزئینات داخلی.

    ۲۶. مراجعه نکردن مالک خودروی مشمول فراخوان پس از اعلام فراخوان از سوی شرکت به نمایندگی‌های مجاز، موجب خروج قطعات مرتبط از شرایط گارانتی و سلب مسئولیت از شرکت خواهد شد.

    ۲۷. در صورت وارد شدن نیروی مازاد بر مکانیزم بر اثر تصادف یا وارد شدن ضربه، مشمول گارانتی نخواهد شد.

    ۲۸. آسیب‌های واردشده به موتور، سیستم گیربکس و قطعات دیگر که بر اثر استفاده از سوخت‌ها و روغن‌های روان‌‌کننده تأییدنشده باشند، شامل گارانتی نمی‌شوند.

    ۲۹. هر جزئی از خودرو که توسط شخص دستکاری شده باشد، از گارانتی شرکت سازنده خارج می‌شود.

    ۳۰. بالا رفتن بیش‌ازحد دور موتور منجر به آسیب شدید موتور می‌شود که از پوشش گارانتی خارج خواهد بود.

    ۳۱. کنترل از راه دور خودرو کاملا ضدآب نیست. اگر نوشیدنی، آب و … به درون دستگاه نفوذ کند، باعث نقص‌هایی در کارکرد آن می‌شود که شامل گارانتی نمی‌شود.

    ۳۲. از تماس اشیای تیز با سطح داخلی شیشه عقب جلوگیری کنید. هرگونه آسیبی که از این طریق به سیم‌های گرمازا وارد شود، تحت پوشش گارانتی نیست.

    ۳۳. رفتن به دنده P (پارک) و/یا دنده عقب در هنگام حرکت خودرو، به گیربکس آسیب می‌رساند و تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد.

    ۳۴. هر خسارتی که بر اثر نقص در سیستم هشدار مانع دنده عقب برای خودرو ایجاد شود، خارج از پوشش گارانتی است. بنابراین به هنگام دنده عقب گرفتن، بیش‌ازحد به این سیستم اتکا نکنید و به فضای پشت خودرو دقت داشته باشید. سیستم، اشیای کنار خودرو تا فاصله ۳۰۰ میلی‌متری را تشخیص نمی‌دهد.

     

    0 خودروی هیبریدی چیست؟ طرز کار، انواع و هر آنچه باید بدانید

    از زمان ورود به قرن ۲۱ و عرضه خودروهایی همچون هوندا اینسایت و تویوتا پریوس آمریکایی‌ها با رشدی پایدار اقدام به خرید خودروهای هیبریدی می‌کنند. در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۱۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی در این کشور به فروش رفت درحالی‌که این آمار برای سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه بود؛ بنابراین واضح است که خودروهای هیبریدی طرفداران زیادی دارند؛ اما چه چیزی باعث می‌شود یک خودرو هیبریدی باشد و انواع مختلف خودروهای هیبریدی کدام ها هستند؟ برای اینکه بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود یک خودرو هیبریدی باشد ابتدا باید بدانید خودروی غیر هیبریدی چیست. به اولین خودرویی فکر کنید که وقتی بچه بودید والدین شما می‌راندند. تا زمانی که سنتان زیر ۲۳ سال نباشد احتمالاً این خودرو از نوع هیبریدی نبوده و از پیشرانه درون‌سوز ICE استفاده می‌کرده است. بخش اعظم خودروهایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند از نوع درون‌سوز هستند، از محصولات جمع‌وجور شهری گرفته تا وانت‌های بزرگ. پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی یا دوگانه‌سوز شامل خودروهای درون‌سوز هستند و به عنوان خودروهای غیر هیبریدی شناخته می‌شوند. این خودروها از هیچ‌گونه قدرت الکتریکی استفاده نمی‌کنند.

    خودروهای الکتریکی

    با وجود نگرانی‌های فزاینده درباره آلایندگی هوا و محیط‌زیست خودروسازان بیشتری روی به تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی آوردند تا به‌ این ‌ترتیب آلایندگی دی‌اکسید کربنی تولیدی توسط محصولات درون‌سوز را کاهش دهند. این خودروها فاقد پیشرانه‌های درون‌سوز هستند و بجای آن از پیشرانه الکتریکی، مجموعه باتری و سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌کنند تا بتوانند فقط با اتکا به الکتریسیته پیش بروند.

    خودروهای هیبریدی

    البته باید به این نکته اشاره داشت که خودروهای الکتریکی هزینه تولید و قیمت بالایی دارند. خودروهای تمام الکتریکی همچنین از نظر شعاع حرکتی و زمان شارژ به پای مدل‌های درون‌سوز نمی‌رسند و از این نظر نگرانی برخی مالکان را در پی داشته‌اند. اینجاست که خودروهای هیبریدی وارد میدان می‌شوند. با ترکیب سوخت‌گیری راحت خودروهای درون‌سوز و راندمان بالاتر ناشی از نصب یک پیشرانه الکتریکی و باتری، خودروی هیبریدی می‌تواند مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به مدل‌های درون‌سوز استاندارد داشته باشد. تویوتا پریوس موفق‌ترین خودروی هیبریدی تاریخ است. خودروهای هیبریدی همان‌طور که انتظار دارید فرایند طراحی و تولید پیچیده‌تری نسبت به خودروهای درون‌سوز و یا حتی مدل‌های الکتریکی دارند. به خاطر اینکه خودروهای هیبریدی از پیشرانه‌های درون‌سوز و الکتریکی استفاده می‌کنند به نوعی دو خودرو در یک قالب هستند و تجربه رانندگی مدل‌های درون‌سوز و الکتریکی را در یک پکیج عرضه می‌کنند

    خودروهای هیبریدی سری و موازی

    خب حالا که می‌دانیم خودروهای هیبریدی به خاطر ترکیب کردن قوای محرکه درون‌سوز و الکتریکی به این نام شناخته می‌شوند بیایید نگاهی به انواع مختلف آن‌ها بیندازیم. خودروهای هیبریدی معمولاً به دو نوع سری یا موازی دسته‌بندی می‌شوند. خودروی هیبریدی موازی همان چیزی است که احتمالاً در زمان فکر کردن به این نوع خودروها به ذهن می‌رسد. تویوتا پریوس چنین خودرویی است. یک پیشرانه الکتریکی و یک پیشرانه درون‌سوز وجود دارد و هر دو می‌توانند به‌صورت هم‌زمان کار کنند یا اینکه یکی کار کند و دیگری در مدار نباشد. هر دو پیشرانه درون‌سوز و الکتریکی می‌توانند گشتاور کافی برای به حرکت درآوردن خودرو را داشته باشند.

    اما خودروی هیبریدی سری را می‌توان به عنوان یک خودروی الکتریکی با ژنراتوری فابریک در نظر گرفت. همانند نسل اول شورولت ولت، خودروی هیبریدی سری از یک پیشرانه درون‌سوز برای شارژ باتری (همانند ژنراتور) استفاده می‌کند و سپس الکتریسیته ذخیره شده در باتری با استفاده از پیشرانه الکتریکی و به منظور حرکت چرخ ها بکار می‌رود

    خودروهای هیبریدی عادی و پلاگین هیبریدی

    نهایتاً به خودروهای پلاگین هیبریدی و تفاوت آن‌ها با مدل‌های هیبریدی عادی می‌رسیم. خودروی هیبریدی صرف‌نظر از سری یا موازی بودن می‌تواند پلاگین هیبریدی یا غیر پلاگین هیبریدی باشد. یک خودرو برای پلاگین هیبریدی بودن باید توانایی وصل شدن به پریز برق و شارژ باتری را داشته باشد. هر خودروی هیبریدی فاقد این قابلیت از نوع هیبریدی عادی خواهد بود و برای شارژ باتری فقط به ترمز احیا شونده و پیشرانه درون‌سوز متکی خواهد بود. خودروهای پلاگین هیبریدی به همین خاطر بیشتر شبیه خودروهای الکتریکی هستند تا مدل‌های درون‌سوز. همچنین بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی دارای شعاع حرکتی ویژه در حالت تمام الکتریکی هستند. امروزه تقریباً تمامی خودروها دارای نسخه‌های هیبریدی هستند، از تویوتا پریوس گرفته تا راو ۴ شاسی‌بلند و حتی وانت بزرگ فورد F-150و شاسی‌بلند آفرود جیپ رانگلر.

     

     

    0 کلاس بندی خودرو ها

    لاس‌بندی خودروها بر اساس معیارها و پارامترهای مختلفی صورت می‌گیرد که بر اساس کاربردهای متفاوت از خودروها تعریف شده‌اند. خودروها بر اساس استانداردها و تعاریف مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که از سوی موسسات، آژانس‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی معتبر ارائه معرفی می‌شوند.

    در سیستم طبقه بندی تک حرفی، اتومبیل ها از سایز کوچک به بزرگ، یعنی از حرف A تا F تقسیم می شوند. کلاس A (مینی یا کوچک)، کلاس B (شهری کوچک)، کلاس C (خانوادگی کوچک)، کلاس D (خانوادگی بزرگ)، کلاس E (نیمه لوکس) و کلاس F (لوکس و لاکچری)

     

     

    در این کلاس خودروهایی با کوچک‌ترین سایز کابین قرار دارند، این خودرو‌های جمع‌و‌جور با تقریبا 3.5 متر طول، اغلب حجم موتوری کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی دارند، خودرو‌های کلاس A مانند دوو ماتیز یا ام‌وی‌ام 110 و یا هیوندایی آی 10 در تعداد سیلندر و مصرف سوخت نیز در پایین‌ترین رده قرار دارند.

     

     

    خودروهای این کلاس، کمی از خودرو‌های دسته قبلی بزرگ‌تر هستند و اغلب به عنوان خودرو‌های شهری شناخته می‌شوند. علاوه ‌بر سایز کابین، خودرو‌های این کلاس مصرف بنزین بالاتری نیز دارند. معمولا حجم موتور خودروهای این کلاس، بین 1000 تا 1600 سی‌سی است. از خودرو‌های این دسته می‌توان به پژو ۲۰۶ یا پراید هاچ‌بک در ایران اشاره کرد.

    خودرو‌های حاضر در این کلاس، برای مصارف خانوادگی مناسب هستند و اولین رده از خودرو‌هایی هستند که مناسب 5 سرنشین ساخته شده‌اند. اغلب این خودرو‌ها فضای صندوق عقب بزرگ و استاندارد دارند و حجم موتور و مصرف سوخت آن‌ها نسبت به دو کلاس قبلی بالاتر است. حجم موتورخودروهای این دسته نیز معمولا بین 1300 تا 2000 سی‌سی است. مزدا 3، هیوندای ورنا و مگان در ایران در این کلاس قرار دارند.

     

     

    خودروهای حاضر در این کلاس خودرو نیز برای خانواده طراحی شده‌اند؛ اما از لحاظ سایز و حجم موتور از دسته قبلی متمایز هستند. خودرو‌های کلاس‌ D بسیار جا‌دار بوده و مناسب مسافرت‌های طولانی طراحی شده‌اند. حجم موتوراین خودروها ۱۶۰۰ تا ۲۸۰۰ سی‌سی است و امکانات و آپشن‌های رفاهی آن‌ها در وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به کلاس‌های قبلی قرار دارد. از نمونه‌های این کلاس، خودروهایی نظیرتویوتا کمری ، کیا اپتیما  و سوناتا که در ایران نیز وجود دارند اشاره کرد.

     

    خودروهای این دسته که با عنوان خودرو‌های نیمه‌لوکس شناخته می‌شوند، از نظر سایز، طول و عرض بیشتری نسبت به خودروهای کلاس D دارند. حجم موتورخودروهای کلاس E بین 2000 تا 3500 سی‌سی است. توان خروجی بالاتر، مصرف سوخت بیشتر و البته امکانات رفاهی متنوع‌تر، تفاوت‌های اصلی خودرو‌های کلاس E با کلاس قبلی است. در این کلاس خودرو، می‌توان به خودروهایی نظیر بی ام و سری 5، هیوندای آزرا و بنز E کلاس اشاره کرد.

     

     

    این‌کلاس، آخرین دسته خودرو‌های چهاردر محسوب می‌شود. سایز کابین خودروهای این دسته، بزرگ‌تراز  سایر خودرو‌های چهار‌در است و حجم موتورآن‌ها اغلب بالاتر از 3000 سی‌سی است. طراحی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودروهای این کلاس، در بهترین سطح قرار دارد. تمامی خودروهای حاضر در این کلاس خودرو، از ‌نظر امنیت بهترین هستند و انواع تست‌ها را با بهترین نمره پشت سر گذاشته‌اند. اکثر خودروهای این لیست اصطلاحاً راننده‌محور نیستند؛ زیرا به لحاظ کاربردی، مالکین این خودروها اغلب راننده اختصاصی دارند. رولزرویس فانتوم، بی ام و سری ۷ و بنز S کلاس در همین طبقه قرار دارند.

    0 ناک زدن موتور خودرو به چه معناست؟

    ممکن است شما هم بارها و بارها واژه ناک زدن موتور خودرو را شنیده باشید، ناک زدن گاهی به عنوان ضربه ناشی از احتراق هم خوانده می‌شود که همه این کلمات بیانگر وجود یک مشکل رایج و جدی در موتور خودرو هستند. صدای ناک از نظر برخی همان صدای سوپاپ است اما باید گفت چنین تصوری کاملاً اشتباه است. در ادامه مطلب با ناک زدن موتور خودرو و دلایل آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

     

    ناک زدن زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاط سوخت و هوا در محفظه سیلندر زودتر از زمان جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد. ناک زدن با صدای جدیدی همراه است که کاملاً با صدای اصلی موتور متفاوت است و به راحتی قابل تشخیص است.

    صدای ناک زدن موتور

    امروزه ناک زدن به یکی از مشکلات معمول در بسیاری از خودروها و به ویژه خودروهای ساخت کشور ما تبدیل شده است. این اتفاق بیش از همه در مسیرهای سربالایی رخ داده و صدایی مانند برخورد قاشق و چنگال به هم ایجاد می‌کند. نوعی صدای تق تق که با رها کردن پدال گاز برطرف می‌شود و با فشردن این پدال دوباره به وجود می‌آید. وجود صدای ناک بیانگر یکی از مشکلات زیر است:

    عدد اکتان نامناسب بنزین

    در صورتی که عدد اکتان بنزین شما پایین‌تر از حد استاندارد باشد ناک زدن امری کاملاً طبیعی است. در چنین مواردی باید از سوخت با اکتان بالا و یا از مکمل‌های اورجینال و اکتان بوسترهای اصل استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مکمل غیراستاندارد باعث آسیب بیش‌تری به موتور خواهد شد.

    رسوب انباشت کربن در محفظه احتراق و سیلندر

    بنزینی که شما استفاده می‌کنید باید در بردارنده موادی باشد که از رسوب کربن بر روی سیلندر، شمع و دیگر قطعات جلوگیری کند. در صورت نبود این مواد رسوب کربن به سادگی اتفاق افتاده و خودرو دچار ناک زدن می‌شود.

    نامناسب بودن شمع

    اگر به مدت طولانی شمع را تعویض نکنید و یا از شمع نامناسب استفاده نمایید ممکن است خیلی زود صدای ناک زدن موتور را بشنوید. توجه داشته باشید که مقاومت انواع شمع در برابر حرارت متفاوت است.

    و در نهایت نبود لوبریکانت در بخش بالایی سیلندر که به دلیل کمبود روغن اتفاق می‌افتد.

    مشکلات به وجود آمده در اثر ناک زدن موتور خودرو

    • نشت دود از واشرها
    • آب شدن پیستون و سوپاپ‌های خارجی
    • از میان رفتن سرسیلندر
    • خراب شدن شمع
    • تغییر شکل شاتون
    • ایجاد فشار نامناسب بر روی میل‌لنگ و یاتاقان
    • ایجاد سوراخ در پیستون و از بین رفتن آن
    • خوردگی در بدنه سیلندر

    مقابله با ناک زدن موتور خودرو

    سنسور ناک

    این سنسور روی موتور برخی خودروها تعبیه شده است و ضربات به وجود آمده در اثر احتراق زودرس را به ECU  اطلاع داده و به همان نسبت زمانی، ECU نیز جرقه زدن شمع را به تاخیر می‌اندازد و به این ترتیب تا حدودی با ناک زدن موتور مقابله می‌کند.

    سیستم APC

    این سیستم فقط در خودروهای توربوشارژ کاربرد داشته و اولین بار به وسیله ساب معرفی گردید. کار این سیستم کاهش فشار ناشی از توربو در زمان ناک زدن است.