معرفی کانسپت مرسدس AMG GT XX

زیرمجموعه اسپرت مرسدس بنز یعنی AMG، با حذف پیشرانه آزمایششده و قابل اعتماد V8 ، مورد انتقاد قرار گرفت. نسل جدید مرسدس C63 با موتور توربو-هیبرید چهار سیلندر، عملکرد فنی خوبی دارد، اما به دلیل وزن بالا و عدم ارائه حس رانندگی اسپرت، در حال حاضر فروش خوبی ندارد. حتی مدیرعامل AMG یعنی مایکل شیبه هم به نحوی به این شکست اعتراف کرده است.
حالا AMG با رونمایی از کانسپت GT XX، به لوسید ایر سفایر و پورشه تایکان توربو GT اعلان جنگ داده است. این سدان به عنوان نخستین محصول برقی AMG، با 1340 اسببخار قدرتی که در اختیار دارد، میتواند به حداکثر سرعت 360 کیلومتر برساعت دست یابد.
برخلاف نمونهای که ماه قبل در Rottweil آلمان به رسانهها معرفی شد، AMG از تکمیل بودن کانسپت GT XX و آمادگی برای شروع تولید آن براساس پلتفرم برقی AMG.EA خبر میدهد.
طراحی کانسپت مرسدس AMG GT XX
فرم بدنه در نمای سه رخ، چندان به محصولات فعلی AMG شباهت ندارد، اما نمای جلو به همراه رنگ نارنجی بدنه میتواند یادآور مدل افسانهای C111 باشد. احتمال دارد که برخی ویژگیهای AMG GT XX همچون نوار LED عقب یا نورپردازی روی رکاب، از نمونه نهایی حذف شود.
ضریب درگ 0.198 نیز برای خودرویی با تایرهای پهن و آینههای جانبی، قابل توجه به نظر میرسد. این رقم به لطف رینگهای روکشدار با پنج پنل متحرک فیبرکربن برای خنککاری ترمزها، حاصل شده است.
بنابر اعلام AMG، نیروی پنلهای این رینگها که فقط 1 تا 2 کیلوگرم از نمونههای عادی سنگینتر هستند، از انرژی جنبشی چرخها تامین میشود.
کابین و امکانات کانسپت مرسدس AMG GT XX
از ویژگیهای جالب فضای کابین کانسپت GT XX میتوان به صندلیهای باکتی مطابق با اسکن بدنه راننده، تریم داخلی بازیافت شده از تایرهای مسابقهای GT3، دو نمایشگر دیجیتال بزرگ و فرمان یوک-شکل با پدالهای تعویض دنده اشاره کرد.
دو بلندگو که در محفظههای چراغهای جلو ادغام شدهاند، صدایی شبیه به پیشرانه V8 تولید میکنند. وجود پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان GT XX هم از وجود نوعی گیربکس شبیهسازیشده مشابه آنچه در هیوندای آیونیک 5N دیدهایم، حکایت میکند.
مشخصات فنی کانسپت مرسدس AMG GT XX
کانسپت GT XX براساس ساختار 800 ولتی شکل گرفته، که با جریان سریع 850 کیلووات نیز سازگار است. با اتصال به این جریان، نیروی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر در 5 دقیقه فراهم میشود.
سه موتور برقی کانسپت GT XX، در مجموع 1340 اسببخار قدرت را به چهار چرخ ارسال میکنند. این قدرت از لوسید ایر سافایر، 106 واحد بیشتر و نسبت به شیائومی SU7 اولترا، 208 اسببخار کمتر است.
موتورهای برقی ادغام شده در واحدهای دو واحد محرکه برقی (EDU)، هر کدام به گیربکس جداگانه و اینورتر خنکشونده با آب مجهز شدهاند. هریک از موتور و گیربکسها نیز با روغن خنک میشوند. منبع اصلی نیرو، واحد محرکه عقب است در حالیکه واحد جلویی در حالت حرکت آزاد یا رانندگی با سرعت ثابت برای بهینهسازی مصرف انرژی عمل میکند. بنابر اعلام AMG، سلولهای باتری استوانهای با خنکسازی مستقیم، مدیریت حرارت و در نتیجه عملکرد رانندگی در پیست را بهبود میبخشد. البته در مورد این سامانه، اطلاع بیشتری نداریم.
قیمت نسخه تولیدی مرسدس AMG GT XX
بر فرض تولید AMG GT XX در آلمان، این خودرو در آمریکا با تعرفه 25 مواجه خواهد شد که قیمت آن را به فراتر از 150 هزار دلار میرساند. در آسیا و شمال اروپا هم خودروهای برقی ساخت چین مثل شیائومی SU7 اولترا بسیار ارزانتر از AMG GT XX هستند.