All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "مهر"

    0 مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

    پژو 206 تیپ 2 بخریم یا تیپ 5؟ کدام تیپ 206 بهتر است؟ این سوال هاییست که ممکن است به ذهن هر کسی که قصد خرید پژو 206 دارد برسد. از تعداد 206 هایی که در خیابان ها می بینیم، می توان دریافت که این خودرو از پرطرفدار ترین های داخلی محسوب می شود.

    در بین 6 تیپی که از آن عرضه شده است، پژو206 تیپ2 و تیپ 5 پرفروش تر نیز هستند و در زمان خرید، انتخاب بین آن ها بعضا می تواند سخت باشد؛ اما در این مطلب مقایسه ای بین 206 تیپ 2 و 5 خواهیم داشت تا بتوانید با هوشیاری بیشتر به خرید آن ها اقدام کنید. مواردی مثل تفاوت های ظاهری، تفاوت گیربکس، تفاوت موتور ها، تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده و مقایسه مصرف سوخت از مواردی هستند که برای خرید این خودرو باید دانست.

     

     

    مقایسه پژو 205 و 206

     

    مدتی پس از عرضه تیپ1، تیپ دو با ارتقا در سیستم برقی با نام مولتی پلکس، جایگزین آن شد. قوای فنی آن ها مشترکا 1.4 لیتری است و با کد TU3 شناخته می شود. در کابین نیز برخی امکانات رفاهی بیشتر مانند شیشه بالابر های برقی ردیف جلو، فرمان با طراحی جدید و صفحه ساعت بزگتر تایپ A با قابلیت های بیشتر اضافه شد.

    در موازی آن پژو 206 تیپ 5 به عنوان نسخه کامل تر و قوی تر با پیشرانه 1.6 لیتری با کد TU5 و البته سطح بالاتر امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شد. 

    تفاوت موتور 206 تیپ 2 و 5

    موتور TU3A دارای 1361 سی سی حجم است، دارای 4 سیلندر ، 8 سوپاپ و از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمی برخوردار می باشد. موتور تیپ 2 75 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه قدرت می دهد و گشتاور 118 نیوتن آن در دور 3400 دور بر دقیقه به دست می آید. ھم اکنون از این موتور برای خودروی پژو 206 تیپ 2 استفاده می‌گردد.

     اما موتور Tu5 در مقایسه با Tu3، از 2 میل سوپاپ بهره می برد و با ایجاد 4 سوپاپ برای هر سیلندر مجموعا 16 سوپاپ دارد. با وجود ورودی مناسب تر هوا به موتور و خروج دود با سرعت بالاتر شاهد افزایش توان قابل توجه آن نسبت به موتور Tu3 هستیم. این موتور 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور بر دقیقه ایجاد می کند و گشتاور 142 نیوتن متری آن در 4000 دور بر دقیقه به دست می آید.

    تفاوت ظاهری۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ 

    تیپ 2 و 5 از نظر ظاهری تقریبا یکسانند و تنها در برخی مدل های تولید شده، قاب رویی آیینه های جانبی در تیپ 5 همرنگ بدنه بود در حالی که تیپ 2 از این مورد ظاهری بی نصیب بود و قاب مشکی رنگ مات و ساده روی آن قرار گرفته بود. البته این مورد را نمی توان به همه ی تیپ دو ها نسبت داد ولی به زبان ساده تر اگر قاب آیینه 206 همرنگ بدنه نباشد، بدون بررسی بیشتر می توان با درصد زیادی گفت که خودروی مذکور تیپ 2 است.

    مقایسه مصرف سوخت 206 تیپ 2 و 5

    با بررسی اطلاعات کاتالوگی هر 2 تیپ به اختلاف 0.2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی بین تیپ 2 و تیپ 5 میرسیم. در این حالیست که میدانیم این اعداد در تست با شرایط استاندارد به دست آمده و در شرایط نزدیک به واقعیت، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

     

    مصرف سوخت 206

     

    فرض می کنیم میخواهیم یک خیابان سر بالایی مشترک را یکبار با 206 تیپ 2 و یکبار با تیپ 5 بپیماییم. بدیهیست در زمان رانندگی با خودرویی که قدرت و گشتاور کمتری دارد، نیاز است تا با فشار بیشتر به موتور و رانندگی با دنده سنگین تر و دور موتور بالاتر به سرعت دلخواه خود برسیم. فشار بیشتر برابر است با مصرف سوخت بالاتر و این یعنی در شرایط یکسان نباید انتظار مصرف سوخت کمتر تیپ 2 نسبت به تیپ 5 را داشته باشیم و اگر صرفا مصرف سوخت الویت خرید باشد، نمی توان تیپ دو با توجه به موتور کم حجم تر ارجع دانست؛ بلکه در برخی شرایط، شاید تیپ 5 مصرف سوخت مناسب تری را ارائه کند.

     

     

    تفاوت گیربکس 206 تیپ 2 و 5

    به صورت کلی، تیپ 2 و تیپ 5 هر دو از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده میکنند و از این نظر تفاوتی بین آن ها وجود ندارد؛ ضرایب دنده و ضریب نهایی نیز بسیار شبیه هستند اما در دوره های متفاوت که ایران خودرو از گیربکس های با کد متفاوت بر روی این 2 تیپ استفاده کرده است تفاوت های جزیی دیده می شود. این تغییرات جهت استفاده مناسب تر از راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت لحاظ شده اند در حالی که متاسفانه با کاهش کیفیت آلیاژ و مونتاژ در نمونه های تولید شده جدید تر، انواع خرابی شامل زوزه، تقه در هنگام تعویض، سخت جا رفتن دنده و عمر کمتر صفحه کلاج در مدل های جدیدتر تولیدشده بیشتر دیده می شود و در هر دو تیپ در مقایسه با مدل های قدیمی شایع تر است.

     

     

    تفاوت آپشن های تیپ 2 و تیپ 5

    همانطور که انتظار می رود 206 تیپ پنج سطح بالاتری از امکانات را نسبت به تیپ دو پوشش می دهد. تفاوت داشبرد تیپ 2 و تیپ 5 نیز مرتبط با همین موضوع است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با نشانگر دیجیتال در تیپ 5 ارائه شده در حالی که تیپ 2 تهویه مطبوع با کنترل دستی دارد. تنظیم آیینه ها نیز در تیپ 5 به صورت برقی صورت می گیرد و در تیپ 2، باید دستی آنها را تنظیم کنید. شیشه بالابرها در ردیف عقب تیپ 5 به صورت برقی و در تیپ 2 به صورت دستی عمل می کنند طبیعاتا فاقد قفل کودک نیز هستند. در مدل های تولید شده قبل از سال 89، تیپ 2 فاقد کیسه های هوا بوده و این امکان پس از اجباری شدن نصب کیسه هوا توسط اداره استاندارد کیفی در سال 89 به این تیپ اضافه شده؛ در حالی که تیپ 5 از ابتدای عرضه به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز بوده است. پشت سری ردیف دوم صندلی ها نیز تنها در تیپ پنج یافت می شود.

     

     

     

    برتری های رفاهی پژو 206 تیپ 5 نسبت به تیپ 2:

    • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دیجیتال
    • تنظیم برقی آیینه های جانبی
    • شیشه بالابر های برقی ردیف دوم
    • کیسه هوای راننده و سرنشین (مدل های ما قبل 89)
    • پشت سری برای سرنشینان ردیف دوم
    • نشانگر دمای بیرون
    • ترمز دیسکی عقب 
    • ضدقفل 4کاناله
    • اسپیکر ردیف عقب 

    تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده

    پس از پر رنگ تر شدن تاثیر تحریم ها بر تامین قطعات خودرو از طرفی، و مشکل خوردن خودروسازان در تحویل خودرو های پیش فروش شده از طرفی دیگر، ایرانخودرو در اواخر سال 1397 اعلام کرد که پژو 206 های تیپ 5 با کلاس ۲۶۸۱۸ با ترمز عقب کاسه ای تحویل مشتریان داده خواهد شد. موارد دیگری مانند سنسور دنده عقب و قابلیت پخش CD نیز از تیپ 5 در این کلاس حذف شدند. از سال 98 که این موارد لحاظ شدند 206 های مجهز به این تجهیزات با نام "فول" و تیپ 5 های فاقد موارد بالا، به عنوان تیپ "ساده" شناخته می شوند.

    تفاوت استهلاک تیپ 2 و تیپ 5

    همانطور که انتظار می رود این 2 تیپ اشتراکات زیادی در قطعات با یکدیگر دارند؛ بسیاری از قطعات جلوبندی و زیربندی، اکثر قطعات بدنه و حتی بسیاری از قطعات فنی با یکدیگر مشترک هستند؛ اما هر تیپ خرابی های رایج مرتبط با خود را نیز دارد. مثلا تیپ 2 به دلیل موتور ضعیف تر، در استفاده طولانی مدت تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و علیرغم آنکه تفاوت رادیاتور تیپ 2 و 5 اساسی نیست، تیپ 2 بسیار بیشتر در معرض سوختن واشر سر سیلندر قرار دارد. با توجه به ترمز های قوی تر تیپ 5، برای تعویض لنت و دیسک این تیپ باید بهای بیشتری بپردازید و همچنین به دلیل پیشرانه قوی تر آن، تفاوت کمی در سیستم انتقال قدرت وجود دارد و تعویض دیسک و صفحه کلاج ممکن هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

    نتیجه گیری:

    اگر با بودجه ای که برای خرید خودرو در نظر گرفته اید، خرید یک پژو 206 تیپ 5 ممکن باشد، این تیپ گزینه ی مناسب تری برای خرید محسوب می شود؛ چرا که از توان فنی خوبی بهره مند است و مانند تیپ 2، ضعفی در شتابگیری و کشش ندارد. از طرفی این قوای محرکه قوی تر در استهلاک کمتر موتور تاثیرگذار است و از طرف دیگر امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر این خودرو را به خودروی کامل تری برای مصرف کننده تبدیل می کند؛ اما اگر قصد خرید نمونه صفر کیلومتر در بازه قیمتی تیپ 2 دارید، نیاز به نگرانی نیست چرا که 206 تیپ 2 نیز در مقایسه با خودرو های هم رده خود، از ظاهر جذاب تر، ایمنی مناسب و بازار خوبی برخوردار است و می تواند به اندازه ی خود، شما را راضی نگه دارد!

     

    0 ورود هاچبک جدید بی‌ام‌و 120i به کشور

    محصولات برند آلمانی بی ام و به واسطه پرشیا خودرو در دسترس مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد. جدیدترین وارداتی این شرکت، مدل ۲۰۲۵ هاچبک 120i است که به تازگی وارد کشور شده تا پس از گذراندن مراحل تأیید اعتبار و اخذ مجوزهای لازم، پشت ویترین سامانه یکپارچه جانبازان قرار گیرد. اصلی‌ترین مشخصات بی ام و 120i را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    خودروهای سری ۱ بی‌ام‌و بیش از ۲۰ سال است که در بازار حضور دارند و در حال حاضر نسل چهارم آن‌ها روی خط تولید قرار دارد. مدل 120i به عنوان یکی از محصولات اقتصادی شرکت آلمانی برای بازار کشور در نظر گرفته شده که یک سدان هاچبک با ظاهری شکیل و زیبا است. این ماشین مصرف سوخت بسیار بهینه‌ای داشته و حداکثر آسایش و راحتی را در کابین خود برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

    در بخش امکانات رفاهی، سیستم کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، نمایشگر مرکزی ۱۴.۹ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی، اندروید اوتو، مسیریاب ماهواره‌ای و بلوتوث، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم نورپردازی محیط، پورت USB، چهار عدد بلندگو و درب برقی صندوق عقب، مهم‌ترین مشخصات 120i را تشکیل می‌دهند.

    ایمنی ماشین نیز با کمک تجهیزاتی همچون سیستم‌های متنوع کمک‌راننده، اتوهلد، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، ایربگ برای سرنشینان جلو، ایربگ جانبی، سیستم ترمز ضد قفل به همراه توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری ESP و ترمزهای دیسکی جلو و عقب تأمین می‌شود.

    مدل ۲۰۲۵ بی‌ام‌و 120i در زیر کاپوت به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. شتاب صفر تا صد این ماشین در عرض ۷.۸ ثانیه اتفاق می‌افتد و سرعت آن به ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

    هاچبک ۱۲۰ آی مصرف سوخت بهینه‌ای داشته و در ازای پیمایش صد کیلومتر مسافت با سرعت ترکیبی تنها ۵.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو روی شاسی یکپارچه سوار است و در بخش عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می‌گیرد که موجب تقویت پایداری و هندلینگ در مسیرهای ناهموار و پرپیچ‌وخم می‌شود.

    0 یک SUV آفرودی واقعی چه مشخصاتی دارد؟

    در گذشته خودروهای شاسی بلند یا همان SUV به توانایی های آفرودی و جان سختی مشهور بودند. این خودروها استفاده های آفرودی و حتی نظامی داشتند و به همین علت، با ویژگی هایی خاص ساخته می شدند تا توانا، جان سخت و قابل اعتماد باشند.

    با این حال، گذشت زمان و تحول صنعت خودروسازی باعث بوجود آمدن گروهی جدید از شاسی بلندها شد که با نام کراس اور شناخته می شوند. خودروهایی با ظاهر شاسی بلند و ارتفاع زیاد از سطح زمین، اما فاقد توانایی های آفرودی و جان سختی در شرایط خاص.

    گروهی دیگر از خودروسازان نیز به تولید خودروهای SUV اما با کیفیتی نازل و قابلیت های آفرودی ضعیف تر روی آورده اند. این دسته SUV ها با وجود داشتن شاسی مستقل، همچنان به دلیل فقدان کیفیت کافی توانایی آفرود سنگین را ندارند.

    در این مقاله قصد داریم به معرفی SUV های آفرودی واقعی بپردازیم؛ این خودروها چه ویژگی هایی دارند و چه چیزی آن ها را از سایر شاسی بلندها متمایز می کند؟

    شاسی مستقل نردبانی

    مهم ترین و اصلی ترین ویژگی یک SUV و وجه تمایز آن از کراس اور، شاسی مستقل یا همان شاسی نردبانی است. در این مدل خودروها، اتاق خودرو به صورت جداگانه روی شاسی سوار شده و این دو کاملا مستقل از یکدیگر هستند. این در حالی است که کراس اورها همانند سدان ها و هاچ بک های شهری از شاسی مونوکوک یا همان Unibody استفاده می کنند که در واقع اتاق و شاسی با یکدیگر یکپارچه اند.

    مزیت شاسی مستقل در خودروهای آفرودی، استحکام بسیار بالا و قابلیت کش آمدن بیشتر چرخ ها در شرایط سخت آفرودی است. در سمت مقابل، وزن زیاد، هندلینگ ضعیف تر و سواری خشک تر از ویژگی های منفی شاسی نردبانی محسوب می شود.

     

    استفاده از سیستم 4WD

    یکی از مهم ترین وجه تمایز خودروهای آفرودی نسبت به سایر شاسی بلندها، استفاده از سیستم انتقال قدرت 4WD است.

    در این سیستم، نیرو به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. در صورتی که این سیستم از نوع Part Time 4WD باشد، نیرو معمولا به صورت پیش فرض به چرخ های عقب منتقل شده و راننده با انتخاب خود از طریق اهرم دنده یا دکمه های الکترونیکی می تواند دیفرانسیل جلو را نیز فعال کند.

    در سیستم Full Time 4WD اما نیرو به صورت دائمی به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود.

    مهم ترین نکته در این بخش، وجود کمک سبک و سنگین یا همان حالت 4H و 4L در سیستم انتقال قدرت است. در صورت نبود دنده کمک، عبور از بسیاری مسیرها برای خودرو غیرممکن می شود. به همین علت وجود کمک سنگین در این بخش کاملا حیاتی است.

    قفل دیفرانسیل مکانیکی

    قفل دیفرانسیل یکی از قطعات کلیدی در خودروهای آفرودی است. هر خودروی آفرودی می تواند تا 3 قفل دیفرانسیل داشته باشد (مرکزی، عقب و جلو). به طور ساده، وظیفه دفلاک جلوگیری گیر کردن خدرو در صورت هرزگردی کردن چرخ های جلو یا عقب در راستای افزایش توانایی های آفرودی خودرو است.

    قفل دیفرانسیل مرکزی که معمولا در ترانسفر کیس قرار می گیرد وظیفه تقسیم یکسان (50-50) نیروی موتور میان دو محور جلو و عقب را دارد.

    وظیفه قفل دیفرانسیل عقب و جلو اما جلوگیری از واماندگی خودرو در صورت هرزگردی یکی از چرخ های محور در آفرود است.

    برخی پیکاپ های چینی و شاسی بلندهای آفرودی این روزها اما از دیفرانسیل لغزش محدود یا همان LSD به جای دفلاک در محور عقب خودرو استفاده می کنند. این سیستم شاید در شرایطی خاص جوابگوی نیاز های راننده باشد، اما هرگز کارایی و جان سختی یک دفلاک واقعی را نخواهد داشت.

    قفل دیفرانسیل مرکزی که معمولا در ترانسفر کیس قرار می گیرد وظیفه تقسیم یکسان (50-50) نیروی موتور میان دو محور جلو و عقب را دارد.

    وظیفه قفل دیفرانسیل عقب و جلو اما جلوگیری از واماندگی خودرو در صورت هرزگردی یکی از چرخ های محور در آفرود است.

    برخی پیکاپ های چینی و شاسی بلندهای آفرودی این روزها اما از دیفرانسیل لغزش محدود یا همان LSD به جای دفلاک در محور عقب خودرو استفاده می کنند. این سیستم شاید در شرایطی خاص جوابگوی نیاز های راننده باشد، اما هرگز کارایی و جان سختی یک دفلاک واقعی را نخواهد داشت.

    کدام خودروها آفرودی اند؟

    اما با تمام تعاریف بالا، چه خودروهای معروفی در دنیا در دسته بندی آفرودرهای واقعی قرار می گیرند؟

    می توان گفت که تقریبا تمام آفرودرهای مطرح دنیا ساخت ژاپن و ایالات متحده هستند. خودروهایی نظیر تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول، نیسان سوپرسافاری، میتسوبیشی پاجرو، محصولات جیپ نظیر رنگلر و چروکی، شورلت تاهو، دوج رم و غیره... در اروپا نیز محصولاتی مانند بنز G کلاس، لندروور دیفندر و برخی محصولات رنج روور ویژگی های آفرودی واقعی را در خود دارند.

    آفرودرهای واقعی در بازار ایران؟

    بازار این روزهای ایران اما در زمینه شاسی بلندهای آفرودی وضعیتی بسیار اسفناک دارد. بجز تعدادی محدود از ژاپنی های پا به سن گذاشته که قیمت ماورایی آن ها، استفاده آفرودی از آن ها را فاقد صرفه اقتصادی می کند، سایر بازار در دستان پیکاپ های چینی و SUV های چینی ضعیفی است که تنها برچسب 4WD را روی خود دارند و در واقعیت توان آفرودی خاصی در شرایط سخت ندارند.

    به نظر شما با توجه به وضعیت بازار ایران و مراودات تجاری ایران و چین، آیا سرزمین اژدها خودرویی با ویژگی های آفرودرهای مطرح و تراز اول دنیا برای واردات به ایران را دارد؟

     

     

    0 افزایش مصرف سوخت در کشور؛ بنزین و گازوئیل رکورد زدند

    کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی، از افزایش چشمگیر مصرف سوخت در کشور خبر داد.

    وی اعلام کرد که مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۳ با رشد ۷.۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۲۴ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۲، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور ۱۱۵.۴ میلیون لیتر بوده است.

    به گفته ویس کرمی، رشد مصرف بنزین نشان‌دهنده افزایش تقاضا در بخش حمل‌ونقل و تردد خودروها در کشور است. او همچنین به تأثیر افزایش تعداد خودروهای جدید و کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی در برخی مناطق اشاره کرد که از عوامل کلیدی این رشد محسوب می‌شوند.

    علاوه بر بنزین، مصرف گازوئیل نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است. ویس کرمی اعلام کرد که مصرف روزانه گازوئیل در سال ۱۴۰۳ با رشد ۹ درصدی به رقم قابل‌توجهی رسیده است. در سال گذشته، میانگین مصرف روزانه گازوئیل ۱۱۰ میلیون لیتر بود، اما این رقم در سال جاری افزایش یافته و به سطح جدیدی رسیده است.

    دلایل افزایش مصرف سوخت

    افزایش تردد خودروهای شخصی، رشد صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، و افزایش فعالیت‌های اقتصادی از جمله عوامل تأثیرگذار بر رشد مصرف سوخت در کشور هستند. همچنین، کاهش سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی و عدم توسعه زیرساخت‌های کافی برای جایگزینی سوخت‌های پاک می‌تواند به این روند افزایشی دامن بزند.

    با رشد مصرف سوخت‌های فسیلی، فشار بیشتری بر تأمین و تولید فرآورده‌های نفتی وارد می‌شود. این امر می‌تواند چالش‌هایی از جمله افزایش هزینه‌های تولید و توزیع، و همچنین تشدید آلودگی‌های محیط زیستی را به همراه داشته باشد. ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف بی‌رویه سوخت از طریق ارتقای بهره‌وری انرژی، توسعه حمل‌ونقل عمومی، و حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی بیش از پیش احساس می‌شود.

    این آمارها نشان می‌دهد که مدیریت مصرف سوخت و بهینه‌سازی الگوهای مصرف انرژی باید یکی از اولویت‌های اصلی کشور در آینده نزدیک باشد.

    0 حضور لاماری در چهارمین نمایشگاه تخصصی اتوشو تبریز

    نمایشگاه بین‌المللی تخصصی اتوشو، به منظور معرفی جديدترين دستاوردها و تکنولوژی‌های خودرویی در دسته‌بندی خودروهای سبک و سنگین برگزار شده است. در چهارمین دوره این نمایشگاه که در تبریز برگزار شده، برند لاماری محصولات خود از جمله نسخه فول‌آپشن لاماری ایما، لاماری ایماHEV و لاماری ایما برقی را به نمایش گذاشته است.

    در این دوره از نمایشگاه، شاهد حضور محصولات برقی و هیبریدی از سوی خودروسازان مختلف هستیم. آرین پارس موتور نیز با ارائه سه مدل از خودروهای کم‌مصرف، با کیفیت و دوستدار محیط زیست، در نمایشگاه تخصصی اتوشو تبریزحضور پیدا کرده است.

    نسخه فول‌آپشن لاماری، لاماری HEV و لاماری ایما برقی، هر یک به‌عنوان نمونه‌های کم‌مصرف و با آلایندگی پایین، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

    لاماری ایما برقی

    لاماری ایما برقی در مقایسه با نسخه‌های بنزینی و هیبریدی این خودرو، ظاهر متفاوتی دارد. حذف جلوپنجره و طراحی جدید سپر، باعث شده است نمای جلوی این خودرو تا حدی متفاوت باشد. بااین‌حال نمای جانبی و عقب نسخه الکتریکی شباهت قابل‌توجهی به نسخه‌های بنزینی و هیبریدی دارد.

    قدرت لاماری ایما برقی را یک پیشرانه برقی تأمین می‌کند. حداکثر راندمان این پیشرانه 200 اسب‌بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاوراست. پکیج باتری با ظرفیت 85.9 کیلووات ساعت نیز وظیفه تأمین قوای‌محرکه این پیشرانه الکتریکی را برعهده دارد. درصورت شارژ کامل باتری‌ها، محدوده پیمایش لاماری ایما الکتریکی برابر با 630 کیلومتر خواهد بود. شارژ سریع 30 الی 80 درصدی باتری‌ها نیز حدود 37 دقیقه زمان لازم دارد.

    لاماری ایما برقی، مانند نسخه هیبریدی‌اش، به سیستم بازیابی انرژی ترمزها مجهز خواهد بود. کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص حرکت بین خطوط، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، سیستم کمکی تغییر لاین، رادار نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو، سنسور پارک جلو وعقب، دوربین ۳۶۰درجه پانورامیک، دوربین عقب، دیلایت، اتولایت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و سقف پانوراما از دیگرتجهیزات این کراس‌اوور هستند.

    ل

    لاماری ایما هیبرید این خودرو از ابتدای امسال تحویل مشتریان شد و توانست جای خودر را به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیبرید در بازار ایران باز کند. به نظر می‌رسد تحویل به‌موقع، قیمت قطعی، هیبرید بودن و درنتیجه کم‌مصرف بودن خودرو در کنار آپشن‌های کامل لاماری ایماهیبرید دلیل این استقبال بود.

    قوای محرکه دوگانه‌ی بنزینی و برقی به لاماری ایما هیبرید امکان پیمایش مسافتی در حدود دو برابر خودروهای بنزینی مشابه را با یک باک و باتری شارژ شده برای راننده ایجاد می‌کند. موتور بنزینی در نسخه هیبرید، از نوع ١.۵ لیتر توربوشارژ مشابه مدل بنزینی با توان خروجی ١۶٨ اسب بخار و موتور الکتریکی آن نیز دارای حداکثر توان ١٧۴ اسب بخار است که در سه حالت تمام الکتریکی، سری و موازی نیرو را به چرخهای جلو منتقل می‌کند.

    این خودرو علاوه بر هیبرید بودن، به امکاناتی ازجمله دوربین ٣۶٠ درجه، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها و ماساژور صندلی راننده، صندلی‌برقی دارای حافظه برای راننده، رادار هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، سقف پاناروما، درب صندوق برقی با سنسور پا و دوربین ثبت وقایع جلو مجهز است.

    لاماری ایما هیبرید، با مصرف سوخت ترکیبی ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یکی از خودروهای سبز و مقرون‌به‌صرفه در بازار ایران به شمار می‌آید.

    نسخه فول آپشن لاماری 

    در‌نمایشگاه خودرو تبریز آپشن‌های قابل نصب برای انواع خودروهای لاماری نیز به نمایش گذاشته شد.

    آرین پارس موتور با رويكرد جلب رضايت مشتريان و با توجه به درخواست آنان، نصب آپشن‌هاي خودرو لاماري را به سبد محصولات خود اضافه کرده است و امکان نصب بادي‌کیت، دوربین ۳۶۰ درجه و مجموعه صندوق عقب برقی  را در شبکه نمایندگان خود در سراسر کشور ایجاد کرده است.

    مزیت مهم درباره نصب آپشن‌ها از طریق شبکه نمایندگان لاماری حفظ استاندارد فنی خودرو و گارانتی محصول است که البته در فروش اخیر محصول لاماری ایما توسط آرین پارس موتور نیز با استقبال چشمگیری از سوی مشتریان مواجه شده است. 

    0 کاور شفاف خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

    اگر شما فردی هستید که به زیبایی خودروی خود اهمیت می دهید و دوست دارید آن را بی نقص و عاری از هر گونه خط و خش نگه دارید، کاور شفاف خودرو یا PPF بهترین انتخابی است که می توانید داشته باشید.

     کاور محافظتی شفاف خودرو PPF چیست؟

    کاور محافظتی شفاف خودر که با نام PPF  نیز شناخته می شود بر روی سطح بیرونی خودرو نصب می شود که پس از نصب مانند یک زره نامرئی عمل کرده و از رنگ در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند. کاورهای PPF  از پلی اورتان TPU ساخته شده است و از خاصیت خود ترمیمی برخوردار است. از رنگ بدنه در برابر سنگ ریزه و شن های جاده محافظت می کند که در صورت برخورد به بدنه می تواند باعث آسیب به خودرو شود. PPF  همچنین از  رنگ بدنه در برابر فضولات پرندگان و حشرات، رسوب آهک آب و باران های اسیدی محافظت می کند و جلوی ایجاد لک و یا سوختگی رنگ ناشی از این عوامل را می گیرد.

    اهمیت نصب کاور PPF  برای خودروها

    کاور PPF برای مالکان خودرو که می خواهند ظاهر اتومبیل آنها همیشه در بهترین حالت خود باشد، یک ضرورت است. با نصب  پی پی اف  از بدنه خودرو در برابر آسیب‌هایی که از برخورد عوامل محیطی مثل سنگ ریزه های جاده، کشیده شدن ناخن و کلید، صمغ درختان، فضولات پرندگان، برف و باران و اشعه خوشید صورت می گیرد، محافظت می شود. در نهایت به جلوگیری از ایجاد خراش‌ها، لکه، آفتاب سوختگی و دیگر آسیب‌ ها که ترمیم آنها هزینه بالایی دارد منجر می شود.

     اگر هم خراشی روی بر روی کاور خودرو PPF  ایجاد شود به دلیل دارا بودن خاصیت خود ترمیمی، این خراش ها خود به خود از بین می رود. خود ترمیمی بدین معناست خراش های ایجاد شده روی کاور با قرار گیری در محیط و بر اثر گرمای طبیعی خورشید برطرف شده و به حالت اولیه باز می گردد. همچنین در صورت ایجاد خراش جدی، این امکان وجود دارد که نصاب کاور، قسمت آسیب دیده را ترمیم کند. امکان جدا کردن کامل کاور PPF  نیز وجود دارد، بدون اینکه باعث آسیب به رنگ بدنه اصلی خودرو وارد شود، اما باید این کار به یک فرد متخصص سپرد.

    کاور شفاف (2).jpg

    ویژگی های کاور محافظ شفاف خودرو

    در اینجا کلیدی ترین ویژگی های کاور خودرو PPF  را ذکر کردیم.

    1. خاصیت خود ترمیمی

     PPF ها دارای قابلیت خود ترمیمی هستند، زیرا از پلی اورتان TPU  ساخته شده اند که هنگام مواجه با گرما، انعطاف پذیر شده و نرم می شود که همین امر باعث می شود که خراش های ایجاد شده روی کاور بر اثر گرمای خورشید و یا گرفتن سشوار و یا حتی آب گرم، خود به خود از بین برود.

    2. مقاومت در برابر لکه وتغییر رنگ

    کاورهای ppf  از بدنه در برابر ایجاد لک و تغییر رنگ  محافظت می کند و کمک می کند که بدنه اتومبیل بدون تغییر رنگ و یا کدر شدن باقی بماند. همچین  کاورهای ppf   به ویژه اگر از برندهای معتبر باشند، در طی زمان و با تابش نور خورشید و اشعه ماورابنفش زرد نمی شود و به همان زیبایی اول باقی می مانند.

    دوام و ماندگاری بالا

    کاورهای PPF  از ماندگاری بالایی برخوردار هستند که حتی می توانند در برندهای معتبر تا 12 سال باقی بمانند و از رنگ بدنه محافظت کنند. اما کاورهای با ماندگاری بالا از برندهای معتبر مثل هگزیس، ایکس پی ال و اورافول قیمت بیشتری دارند.

    محافظت از رنگ بدنه در برابر خط و خش

     یکی از اصلی ترین ویژگی های کاور PPF، محافظت از رنگ بدنه در برابر خراش ناشی از عواملی مثل سنگ ریزه های جاده، شاخ و برگ درختان و کشیده شدن کلید و ناخن است که جلوی ایجاد خراش ناشی هر کدام از این عوامل را می گیرد و کمک می کند که خودرویی همواره صاف و درخشنده داشته باشید.

    مقاومت در برابر اشعه خورشید

    از دیگر ویژگی هایی که پی پی اف ها را شگفت انگیز می کند این است که آنها دافع اشعه ماوراء بنفش هستند. به این معنی که اشعه‌های فرابنفش را منعکس می‌کنند و از رنگ ماشین شما در برابر تیرگی محافظت می‌کنند. در عین حال نیز درخشندگی طبیعی به نمای بیرونی خودروی می بخشند. این نه تنها از رنگ محافظت می کند، بلکه ماشین را برای سال های آینده همیشه نو نگه می دارد.

    نگهداری و تمیز کردن آسان

    داشتن کاور شفاف خودرو روی ماشین  همچنین به معنای تمیز کردن سریع تر و ساده تر است. از آنجایی که این روکش ها از چسبیدن آلودگی های چسبنده، گرد و غبار یا لک به رنگ بدنه جلوگیری می کنند، تمیز کردن خودرو سریع و ساده می شود.

    از آنجا که کاورهای شفاف خودرو بی رنگ هستند، با نصب شدن هیچ تغییری روی رنگ بدنه ایجاد نمی کنند، بلکه جلوه ای شفاف و درخشنده به خودرو می دهند و مثل یک زره نامرئی از آن محافظت می کنند.

    آسان بودن ترمیم آن

    اگر آسیب جدی به کاور خودرو وارد شود که امکان ترمیم آن وجود نداشته باشد، می توان آن  را از بدنه خودرو جدا کرد و با یک کاور جدید جایگزین نمود بدون اینکه آسیبی به رنگ اصلی بدنه خودرو وارد گردد، البته برای این منظور باید حتما کار را به یک نصاب حرفه ای سپرد، همچنین نصاب حرفه ای می تواند تنها قسمت آسیب دیده را ترمیم کند.

    حفظ زیبایی و ارزش قیمتی آن

    پی پی اف با ایجاد جلوه ظاهری زیبا برای خودرو  و حفظ این زیبایی و جلوگیری از ایجاد آسیب به آن، به حفظ ارزش خودروی شما برای فروش مجدد کمک می کند. خریداران به احتمال زیاد برای خودرویی که نو به نظر می رسد و با کاور به خوبی نگهداری شده بدون اینکه روی آن لکه و خراشی باشد، پول بیشتری پرداخت می کنند.

    کاور شفاف (3).jpg

    0 آریزو 8: پایداری و قدرت در امتداد شکوه طراحی و امکانات پیشرفته

    از زمان عرضه و ورود آریزو 8 به عنوان لوکس ترین سدان مونتاژی، با خودرویی به شدت متوازن در زمینه طراحی، امکانات پیشرفته و موتور قدرتمند و پایدار مواجه هستیم که با بیشترین همخوانی را در بخش به بخش خودرو ارائه می‌کند.

    وقتی صحبت از کیفیت رانندگی، هماهنگی موتور و گیربکس و همچنین قدرت و گشتاور می‌شود، آریزو8 در این دسته قرار می‌گیرد؛ جایی که شرکت‌های خودروساز برتر جهانی و پرچمداران سنتی صنعت خودرو پیش از این به این مرحله دست یافته‌اند. این موفقیت چشمگیر در بازار خودرو کشورمان تنها به تعداد محدودی از خودروهای لوکس و پرچمدار تعلق دارد. 

    arrizo 8.png

    آریزو 8، به عنوان لوکس‌ترین سدان مونتاژی در ایران، نه تنها امکانات و آپشن‌های متنوعی را در کلاس خودروهای سدان سایز بزرگ ارائه می‌دهد، بلکه با روشن شدن موتور و شروع حرکت، توان و کیفیتی بی‌نظیر را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. این خودرو در عین حفظ آرامش و پایداری، می‌تواند در سرعت‌های بالا شما را روی صندلی‌های باکیفیت خود میخکوب نماید.

     ورود این سدان لوکس و سایز بزرگ به بازار خودرو کشورمان با نوآوری‌های بسیاری در حوزه طراحی فنی و زیبایی‌شناسانه همراه بوده است که آریزو 8 را در مدت زمان کوتاهی به خودرویی مهارناپذیر در جاده‌ها و پرچمدار کلاس خودروهای سدان تبدیل کرده است. 

    موتور قدرتمند 2.0TGDI با تکنولوژی کونپنگ 

    آریزو 8 دارای موتور 2 لیتری با پاشش سوخت مستقیم "کونپنگ" است که می‌تواند 254 اسب بخار و 390 نیوتون متر گشتاور را تولید نماید. این سدان لوکس از تکنولوژی پیشرفته "کونپنگ" با سیستم هوشمند احتراق داخلی i-HEC نسل دوم و کاملاً به‌روز شده بهره می‌برد که به اژدهای چینی شهرت یافته است. 

    این موتور قدرتمند دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای مانند تزریق سوخت با فشار بالا، توربو شارژ کنترل شونده الکترونیکی، تکنولوژی خنک‌کاری جدید، مصرف سوخت 6.8 لیتر در 100 کیلومتر، کاهش اصطکاک، وزن سبک، توان بالا، استهلاک کمتر و شتاب صفر تا صد 7.6 ثانیه است که به برتری کامل آریزو 8 در جاده‌ها و خیابان‌های شهری منتهی خواهد شد.

    اریزو8.png

    کیفیت این موتور قدرتمند 2 لیتری با پاشش سوخت مستقیم، با عملکرد یک موتور 3.5 لیتر 6 سیلندر خورجینی مقایسه می‌شود که در گذشته حجم و فضای بزرگی را در قلب خودرو اشغال می‌کرد. اما موتور فعلی آریزو 8 با حجم و فضای کمتر، قدرتی فوق‌العاده تولید می‌نماید و نه تنها نمایانگر پیشرفت مستمر تکنولوژی فونیکس است، بلکه قدرت تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های بنیادین فونیکس را نیز نشان می‌دهد.

    گیربکس پیشرفته 7WDCT 

    انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها نقش مهمی در سیستم‌های خودرو دارد که عملکرد آن بر کارایی کلی خودرو تأثیر می‌گذارد. در سال‌های اخیر، جعبه دنده‌های متنوعی برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون توسعه یافته‌اند که یکی از این مدل‌ها، جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه تَر است که مصرف سوخت و کیفیت رانندگی را متعادل می‌کند و به طور گسترده‌ای در خودروهای باکیفیت بالا و میان‌رده استفاده می‌شود. 

    در نتیجه، برای انتقال قدرت بهتر و دریافت بهره‌وری بالاتر، در این سدان لوکس از گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر (7WDCT) استفاده شده است که در همکاری با شرکت گتراگ آلمان توسعه یافته است. گتراگ از مشهورترین تولیدکنندگان سیستم‌های انتقال قدرت و تأمین‌کننده جعبه دنده خودروهای لوکس بین‌المللی و آلمانی است. 

    این همکاری برای استفاده از گیربکس پیشرفته در آریزو 8، به راننده و سرنشینان خودرو پاسخ‌دهی سریع، قابلیت اطمینان بالا، تعویض دنده سریع، نرمی بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را ارائه می‌دهد و کیفیت بهتری را در هنگام رانندگی تجربه خواهند کرد. 

    از ویژگی‌های این گیربکس در آریزو 8، امکان انتخاب حالت‌های متنوع رانندگی اقتصادی، نرمال و اسپرت است که متناسب با نیازهای کاربران، امکان رانندگی در حالات مختلف را فراهم می‌سازد.

    رانندگی آسوده 

    آریزو 8 برای خلق تجربه رانندگی پایدار و لذتبخش، به سیستم مستقل مک‌فرسون برای تعلیق جلو و مولتی‌لینک برای تعلیق عقب بهره می‌برد که ویژگی‌های متعددی مانند پایداری عالی در مسیر مستقیم، متمایل شدن بسیار کم به چپ و راست هنگام پیچیدگی، بدون لغزش و خارج شدن از کنترل هنگام رانندگی در جاده‌های پرپیچ و خم را ارائه می‌دهد. 

    با عملکرد دقیق سیستم تعلیق و فرمان، این سدان لوکس با آرامش و دقت عمل بالا در هنگام رانندگی پرسرعت، نیازهای مشتریان مختلف را برآورده می‌کند.

    آریزو 8 با قابلیت تنظیم فرمان، نیازهای تمام راننده‌ها و کاربران را تأمین می‌کند. این خودرو در سرعت‌های بالا و هنگام پیچیدن، فرمان‌پذیری پایدار را فراهم می‌سازد و در سرعت‌های پایین هنگام پارک کردن، فرمان‌پذیری نرم‌تری را ارائه می‌دهد.

    arrizo 8.png

    ایمنی قابل‌اتکا 

    خودرو آریزو 8 با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، عملکردهای متنوعی را برای حفظ پایداری و ایمنی سرنشینان خود ارائه می‌دهد. یکی از این عملکردها، سیستم کنترل کشش (TCS) است که به صورت دائمی فعال بوده و به کنترل و مدیریت قدرت موتور کمک می‌کند تا از لغزش چرخ‌ها جلوگیری کند. همچنین، سیستم کنترل داینامیک خودرو (VDC) به بهبود پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای و زمانی که خودرو در حال پیچیدن است، کمک می‌کند. این ویژگی‌ها به راننده اطمینان خاطر می‌دهند که خودرو در شرایط مختلف به خوبی عمل می‌کند و پایداری آن حفظ می‌شود. 

    علاوه بر عملکردهای همواره فعال، آریزو 8 به سیستم‌های پیشرفته‌ای در حین ترمزگیری مجهز است که ایمنی و کنترل بیشتری را فراهم می‌آورد. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می‌کند و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) به توزیع بهینه نیروی ترمز میان چرخ‌ها کمک می‌کند. همچنین، سیستم جلوگیری از لغزش (RMI) و سیستم کمکی ترمز هیدرولیک (HBA) به تسهیل فرایند ترمزگیری و افزایش کارایی آن کمک می‌کنند. 

    از دیگر عملکردهای فعال در حین ترمزگیری می‌توان به سیستم کنترل کاهش سرعت توقف (CDP) و ترمز پارک برقی (EPB) اشاره کرد که به نگهداری خودرو در حالت ایستاده کمک می‌کنند. همچنین، سیستم‌های اتوهولد (AVH)، کنترل خودرو در سر بالایی (HHC) و کنترل خودرو در سر پایینی (HDC) از جمله ویژگی‌های اضافی این خودرو هستند که به جلوگیری از لغزش در شرایط دشوار جاده‌ای کمک می‌کنند. با این امکانات، آریزو 8 تجربه‌ای ایمن و پایدار را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌آورد. 

    arrizo-8.png

    آریزو 8 به عنوان سدان لوکس که با طراحی باشکوه و امکانات پیشرفته، قدرت و پایداری چشم‌گیری را برای علاقه‌مندان به دنیای سرعت و رانندگی فراهم می‌کند، انتخابی مطمئن برای طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان، از جمله جوانان، نخبگان و خانواده‌ها است که رانندگی با بهترین تکنولوژی را تجربه نمایند.

    0 بررسی کامل و تجربه رانندگی بیجینگ X55؛ تلفیقی از فناوری و طراحی نوین چینی

    صنعت خودروسازی در دهه های اخیر شاهد تحولات گسترده ای بوده است که در این میان، خودروسازان چینی نقش برجسته ای ایفا کرده اند. بیجینگ X55 یکی از محصولات نسل جدید خودروسازی چین است که نشان می دهد این کشور چگونه توانسته در کمترین زمان ممکن، از تولیدکننده ای تقلیدی به نوآوری در عرصه طراحی و مهندسی خودرو تبدیل شود.

    گروه خودروسازی بایک (Beijing Automotive Industry Company) با بیش از شصت سال سابقه، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی چین محسوب می شود. این شرکت با همکاری های بین المللی با غولهای صنعت خودرو مانند هیوندای و مرسدس بنز، توانسته دانش فنی و طراحی خود را به طور چشمگیری ارتقا دهد.

    X55 به عنوان یک کراس اوور کامپکت، نماینده نسل جدیدی از خودروهای چینی است که نه تنها از نظر فنی، بلکه از منظر طراحی و زیبایی شناسی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو نشان می دهد که خودروسازان چینی دیگر تنها به تقلید از برندهای غربی اکتفا نمی کنند، بلکه هویت و سبک منحصر به فرد خود را پیدا کرده اند.

    رویکرد بایک در طراحی X55 بر مبنای ترکیب عناصر سنتی و مدرن فرهنگ چین استوار است. آنها کوشیده اند تا المان های فرهنگی خود را در قالب یک طراحی جهانی و مدرن به نمایش بگذارند. این رویکرد نشان می دهد که طراحان چینی به دنبال خلق یک زبان بصری جدید هستند که ریشه در فرهنگ آنها دارد.

    بازار خودروهای کراس اوور در ایران و جهان روز به روز رقابتی تر می شود و X55 با ویژگی های فنی خود، توانسته توجه بسیاری از علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند را به خود جلب کند. این خودرو نشان می دهد که چین دیگر تنها یک تولیدکننده ارزان قیمت نیست، بلکه می تواند محصولاتی با کیفیت و طراحی جهانی تولید کند.

    در این مقاله، ما به بررسی جامع بیجینگ X55 از جوانب مختلف خواهیم پرداخت تا نشان دهیم چگونه این خودرو می تواند معرف نسل جدیدی از خودروهای چینی باشد که با استانداردهای جهانی رقابت می کنند.

     

     

    طراحی، مدرن و به روز

     

    بیجینگ X55 با طراحی جدید خود که به وضوح تحت تأثیر زبان طراحی مدرن برند بایک قرار دارد، به عنوان یک کراس‌اوور خوش‌ساخت و جذاب به نظر می‌آید. طراحی بدنه این خودرو با استفاده از خطوط صاف و منحنی‌های ظریف، ظاهری شیک و جذاب ایجاد کرده است که به خوبی از دیگر مدل‌های بایک متمایز است. در نمای جلو، این خودرو با جلوپنجره‌ای بزرگ و هلالی شکل که در آن خطوط افقی به چشم می‌خورند، نمایی قوی و برجسته ایجاد کرده است. این طراحی به خودرو هویتی منحصر به فرد بخشیده که به راحتی قابل شناسایی است.

    چراغ‌های جلو که به طور خاص برای این مدل طراحی شده‌اند، با ترکیب خطوط تیز و جذاب، جلوه‌ای داینامیک و آینده‌نگر دارند. این چراغ‌ها با استفاده از تکنولوژی LED، نور بسیار واضح و دقیقی را به جاده می‌تابانند که علاوه بر زیبایی، به بهبود دید در شب نیز کمک می‌کند. در پایین این چراغ‌ها، ورودی‌های هوای بزرگ قرار دارند که علاوه بر زیبایی، به بهبود عملکرد آیرودینامیکی خودرو نیز کمک می‌کنند.

     

    نمای جانبی بیجینگ X55

     

    در نمای جانبی، بیجینگ X55 به لطف خطوط نرم و سطوح مینیمالیستی، حسی از حرکت و آزادی را به بیننده منتقل می‌کند. از دیگر ویژگی‌های طراحی جانبی این خودرو می‌توان به دستگیره‌های مخفی و رینگ‌های آیرودینامیک اشاره کرد که زیبایی ظاهری خودرو را افزایش داده و در عین حال به بهبود آیرودینامیک و کاهش درگ کمک می‌کنند. طراحی شیشه‌ها و ستون‌ها به گونه‌ای انجام شده که نمایی هماهنگ با کل بدنه خودرو ایجاد کند و همین امر باعث افزایش جذابیت این خودرو از همه جهات می‌شود.

    در نمای عقب، طراحی چراغ‌های دوگانه با گرافیک جدید که به طراحی چراغ‌های جلو شباهت دارد، به خودرو هماهنگی بیشتری می‌بخشد. این طراحی به زیبایی و جذابیت بیشتر خودرو کمک کرده و در عین حال ویژگی‌های آیرودینامیکی آن را نیز بهبود می‌بخشد. طراحی اسپویلر سقف و دیفیوزر عقب باعث شده تا بیجینگ X55 ظاهری اسپرت و جذاب داشته باشد که برای علاقه‌مندان به خودروهای داینامیک و مدرن بسیار مناسب است.

    طراحی بیجینگ X55 را می توان ترکیبی هوشمندانه از زیبایی شناسی مدرن و عناصر فرهنگی چین دانست. طراحان بایک با الهام از مفاهیمی چون «شکوه»، «رویا» و «زیبایی پایتخت»، خودرویی را خلق کرده اند که در آن هویت فرهنگی چین به زبانی جهانی ترجمه شده است.

    انتخاب رنگ ها و پوشش بدنه نیز با دقت تمام انجام شده است. استفاده از رنگ های متالیک و پوشش های مات، تناسبات بدنه را برجسته تر می کند.

    طراحان بایک در X55 توانسته اند تعادل ظریفی میان سنت و مدرنیته برقرار کنند. آنها از تکنیک «Leaving Blank» در نقاشی چینی که به معنای فضای خالی هدفمند است، در طراحی بدنه استفاده کرده اند.

     

     

     

    فضای داخلی، مینیمال و ارگونومیک

     

    فضای داخلی بیجینگ X55 نشان می دهد که طراحان چینی امروزه چقدر در زمینه طراحی کابین خودرو پیشرفت کرده‌اند. این کراس‌اوور با ترکیبی هوشمندانه از مینی‌مالیسم مدرن و عناصر ارگونومیک، فضایی دعوت کننده و راحت را برای سرنشینان ایجاد کرده است.

    داشبورد با طراحی یکپارچه و جریان خطوط منحنی، نگاه اول را به خود جلب می‌کند. دریچه‌های تهویه مطبوع با فرم بومرنگ که از کناره‌ها تا مرکز کشیده شده‌اند، نشان از توجه دقیق طراحان به جزئیات دارد. این طراحی نه تنها زیبایی بصری دارد، بلکه کارکرد عملی نیز دارد و جریان هوا را به شکل بهینه هدایت می‌کند.

    صفحه نمایش مرکزی 10.1 اینچی، محور اصلی کنترل سیستم‌های خودرو است. اگرچه ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما رابط کاربری هوشمند و پاسخگو، تجربه‌ای مدرن را برای راننده فراهم می‌کند. کلاستر دیجیتال پشت فرمان نیز با نمایش اطلاعات دقیق و گرافیک مدرن، اطلاعات حیاتی خودرو را به راحتی در معرض دید راننده قرار می‌دهد.

    صنعت خودروسازی در دهه های اخیر شاهد تحولات گسترده ای بوده است که در این میان، خودروسازان چینی نقش برجسته ای ایفا کرده اند. بیجینگ X55 یکی از محصولات نسل جدید خودروسازی چین است که نشان می دهد این کشور چگونه توانسته در کمترین زمان ممکن، از تولیدکننده ای تقلیدی به نوآوری در عرصه طراحی و مهندسی خودرو تبدیل شود.

    گروه خودروسازی بایک (Beijing Automotive Industry Company) با بیش از شصت سال سابقه، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی چین محسوب می شود. این شرکت با همکاری های بین المللی با غولهای صنعت خودرو مانند هیوندای و مرسدس بنز، توانسته دانش فنی و طراحی خود را به طور چشمگیری ارتقا دهد.

    X55 به عنوان یک کراس اوور کامپکت، نماینده نسل جدیدی از خودروهای چینی است که نه تنها از نظر فنی، بلکه از منظر طراحی و زیبایی شناسی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو نشان می دهد که خودروسازان چینی دیگر تنها به تقلید از برندهای غربی اکتفا نمی کنند، بلکه هویت و سبک منحصر به فرد خود را پیدا کرده اند.

    رویکرد بایک در طراحی X55 بر مبنای ترکیب عناصر سنتی و مدرن فرهنگ چین استوار است. آنها کوشیده اند تا المان های فرهنگی خود را در قالب یک طراحی جهانی و مدرن به نمایش بگذارند. این رویکرد نشان می دهد که طراحان چینی به دنبال خلق یک زبان بصری جدید هستند که ریشه در فرهنگ آنها دارد.

    بازار خودروهای کراس اوور در ایران و جهان روز به روز رقابتی تر می شود و X55 با ویژگی های فنی خود، توانسته توجه بسیاری از علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند را به خود جلب کند. این خودرو نشان می دهد که چین دیگر تنها یک تولیدکننده ارزان قیمت نیست، بلکه می تواند محصولاتی با کیفیت و طراحی جهانی تولید کند.

    در این مقاله، ما به بررسی جامع بیجینگ X55 از جوانب مختلف خواهیم پرداخت تا نشان دهیم چگونه این خودرو می تواند معرف نسل جدیدی از خودروهای چینی باشد که با استانداردهای جهانی رقابت می کنند.

     

    بیجینگ X55

     

     

    طراحی، مدرن و به روز

     

    بیجینگ X55 با طراحی جدید خود که به وضوح تحت تأثیر زبان طراحی مدرن برند بایک قرار دارد، به عنوان یک کراس‌اوور خوش‌ساخت و جذاب به نظر می‌آید. طراحی بدنه این خودرو با استفاده از خطوط صاف و منحنی‌های ظریف، ظاهری شیک و جذاب ایجاد کرده است که به خوبی از دیگر مدل‌های بایک متمایز است. در نمای جلو، این خودرو با جلوپنجره‌ای بزرگ و هلالی شکل که در آن خطوط افقی به چشم می‌خورند، نمایی قوی و برجسته ایجاد کرده است. این طراحی به خودرو هویتی منحصر به فرد بخشیده که به راحتی قابل شناسایی است.

    چراغ‌های جلو که به طور خاص برای این مدل طراحی شده‌اند، با ترکیب خطوط تیز و جذاب، جلوه‌ای داینامیک و آینده‌نگر دارند. این چراغ‌ها با استفاده از تکنولوژی LED، نور بسیار واضح و دقیقی را به جاده می‌تابانند که علاوه بر زیبایی، به بهبود دید در شب نیز کمک می‌کند. در پایین این چراغ‌ها، ورودی‌های هوای بزرگ قرار دارند که علاوه بر زیبایی، به بهبود عملکرد آیرودینامیکی خودرو نیز کمک می‌کنند.

     

    نمای جانبی بیجینگ X55

     

    در نمای جانبی، بیجینگ X55 به لطف خطوط نرم و سطوح مینیمالیستی، حسی از حرکت و آزادی را به بیننده منتقل می‌کند. از دیگر ویژگی‌های طراحی جانبی این خودرو می‌توان به دستگیره‌های مخفی و رینگ‌های آیرودینامیک اشاره کرد که زیبایی ظاهری خودرو را افزایش داده و در عین حال به بهبود آیرودینامیک و کاهش درگ کمک می‌کنند. طراحی شیشه‌ها و ستون‌ها به گونه‌ای انجام شده که نمایی هماهنگ با کل بدنه خودرو ایجاد کند و همین امر باعث افزایش جذابیت این خودرو از همه جهات می‌شود.

    در نمای عقب، طراحی چراغ‌های دوگانه با گرافیک جدید که به طراحی چراغ‌های جلو شباهت دارد، به خودرو هماهنگی بیشتری می‌بخشد. این طراحی به زیبایی و جذابیت بیشتر خودرو کمک کرده و در عین حال ویژگی‌های آیرودینامیکی آن را نیز بهبود می‌بخشد. طراحی اسپویلر سقف و دیفیوزر عقب باعث شده تا بیجینگ X55 ظاهری اسپرت و جذاب داشته باشد که برای علاقه‌مندان به خودروهای داینامیک و مدرن بسیار مناسب است.

    طراحی بیجینگ X55 را می توان ترکیبی هوشمندانه از زیبایی شناسی مدرن و عناصر فرهنگی چین دانست. طراحان بایک با الهام از مفاهیمی چون «شکوه»، «رویا» و «زیبایی پایتخت»، خودرویی را خلق کرده اند که در آن هویت فرهنگی چین به زبانی جهانی ترجمه شده است.

    انتخاب رنگ ها و پوشش بدنه نیز با دقت تمام انجام شده است. استفاده از رنگ های متالیک و پوشش های مات، تناسبات بدنه را برجسته تر می کند.

    طراحان بایک در X55 توانسته اند تعادل ظریفی میان سنت و مدرنیته برقرار کنند. آنها از تکنیک «Leaving Blank» در نقاشی چینی که به معنای فضای خالی هدفمند است، در طراحی بدنه استفاده کرده اند.

     

    فضای داخلی بیجینگ X55

     

     

    فضای داخلی، مینیمال و ارگونومیک

     

    فضای داخلی بیجینگ X55 نشان می دهد که طراحان چینی امروزه چقدر در زمینه طراحی کابین خودرو پیشرفت کرده‌اند. این کراس‌اوور با ترکیبی هوشمندانه از مینی‌مالیسم مدرن و عناصر ارگونومیک، فضایی دعوت کننده و راحت را برای سرنشینان ایجاد کرده است.

    داشبورد با طراحی یکپارچه و جریان خطوط منحنی، نگاه اول را به خود جلب می‌کند. دریچه‌های تهویه مطبوع با فرم بومرنگ که از کناره‌ها تا مرکز کشیده شده‌اند، نشان از توجه دقیق طراحان به جزئیات دارد. این طراحی نه تنها زیبایی بصری دارد، بلکه کارکرد عملی نیز دارد و جریان هوا را به شکل بهینه هدایت می‌کند.

    صفحه نمایش مرکزی 10.1 اینچی، محور اصلی کنترل سیستم‌های خودرو است. اگرچه ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما رابط کاربری هوشمند و پاسخگو، تجربه‌ای مدرن را برای راننده فراهم می‌کند. کلاستر دیجیتال پشت فرمان نیز با نمایش اطلاعات دقیق و گرافیک مدرن، اطلاعات حیاتی خودرو را به راحتی در معرض دید راننده قرار می‌دهد.

    مواد به کار رفته در کابین ترکیبی از پلاستیک نرم، چرم مصنوعی و تریم‌های با کیفیت است. لمس سطوح مختلف، حس کیفیت قابل قبولی را منتقل می‌کند که با استانداردهای خودروهای هم رده همخوانی دارد. استفاده از رنگ‌های متضاد مشکی و طوسی روشن، فضای داخلی را گسترده‌تر و مدرن‌تر نشان می‌دهد.

    0 بازگشت M3 GTR به دنیای واقعی؛ نماد Need for Speed در مونیخ

    بازی‌های ویدیویی همیشه دنیای خاص خود را دارند، جایی که واقعیت و تخیل در هم آمیخته می‌شود. یکی از این نمونه‌ها، خودروهای معروف و نمادین سری بازی‌های Need for Speed است که همیشه در خاطر طرفداران باقی مانده‌اند. یکی از این خودروها، BMW M3 GTR است که در نسخه 2005 بازی "Need for Speed: Most Wanted" به عنوان خودرو اصلی در رقابت‌های خیابانی ظاهر شد و به عنوان نماد این مجموعه شناخته می‌شود.

    اما جالب اینجاست که این خودرو تنها در دنیای بازی وجود ندارد. EA، شرکت توسعه‌دهنده بازی‌های Need for Speed، تصمیم گرفت تا یک نسخه واقعی از این M3 GTR را برای نمایش عمومی در دنیای واقعی بسازد. این خودرو به طور خاص با رنگ‌آمیزی آبی و نقره‌ای خود که در بازی شناخته شده است، به عنوان بخش از کمپین تبلیغاتی برای به‌روزرسانی Vol. 9 بازی Need for Speed Unbound رونمایی شد.

     

    بازگشت M3 GTR به دنیای واقعی

     

    در حالی که بسیاری از طرفداران بازی به یاد می‌آورند که چگونه در نسخه 2005 بازی با این خودرو شروع کرده و سپس در یک پیچش داستانی آن را از دست می‌دهند، این M3 GTR که به نمایش گذاشته شده، چیزی فراتر از یک نسخه دیجیتالی است. این خودرو دقیقاً همان BMW M3 GTR شماره 42 است که در مسابقات ALMS GT Series در سال 2001 توسط رانندگان Jörg Müller و J.J. Lehto به قهرمانی رسید و خودِ Müller نیز در آن سال عنوان قهرمانی رانندگان را به دست آورد.

    این نسخه واقعی از M3 GTR در BMW Welt در مونیخ به نمایش گذاشته شده است، جایی که علاقه‌مندان تا تاریخ 6 ژانویه 2025 می‌توانند آن را مشاهده کنند. این نمایشگاه هم‌زمان با انتشار به‌روزرسانی جدید بازی "Need for Speed Unbound" با عنوان "Vol. 9: Prepare For Lockdown" است. این به‌روزرسانی شامل یک حالت جدید PvPvE است که رقابت‌های هیجان‌انگیزی را برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد.

     

    نسخه واقعی M3 GTR

     

    اگرچه این نسخه واقعی M3 GTR بیشتر برای طرفداران بازی‌های ویدیویی جلب توجه می‌کند، اما اهمیت آن در دنیای واقعی نیز قابل توجه است. این خودرو نمایانگر یکی از بزرگترین نمادهای بازی‌های اتومبیل‌رانی است که نه تنها در دل بازیکنان بلکه در تاریخ خودروسازی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

    اگر قصد دارید تا این خودرو را از نزدیک ببینید، حتماً فرصت بازدید از BMW Welt در مونیخ را از دست ندهید. هرچند احتمالاً تماس با این خودرو از نزدیک ممکن نخواهد بود، اما تماشای آن در فضای عمومی می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای هر علاقه‌مند به دنیای بازی‌ها و خودروها باشد.

    این اقدام توسط EA نشان می‌دهد که چگونه دنیای بازی‌های ویدیویی می‌تواند به شکل غیرمنتظره‌ای با دنیای واقعی در هم تنیده شود، و در این مورد خاص، با یادآوری یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ بازی‌ها، یادآور خاطرات و هیجانات قدیمی برای میلیون‌ها طرفدار این مجموعه است.

    0 رونمایی Lynk & Co 900، خودروی هیبریدی قدرتمند با 856 اسب بخار قدرت

    در تاریخ 3 ژانویه 2025، شرکت Lynk & Co در شانگهای از شاسی‌بلند جدید خود با نام Lynk & Co 900 رونمایی کرد. این خودرو که پیش‌تر با کد L946 شناخته می‌شد، بزرگ‌ترین محصول این برند تا کنون است و قرار است در مارس 2025 به بازار عرضه شود. این شاسی‌بلند شش نفره، با سه ردیف صندلی، ابعادی به طول 5240 میلی‌متر، عرض 1999 میلی‌متر و ارتفاع 1810 میلی‌متر دارد و فاصله محوری آن نیز 3160 میلی‌متر است.

    طراحی خارجی خودرو بسیار شیک است. بخش جلویی خودرو تقریباً بسته است و یک ورودی هوا در پایین سپر جلو دیده می‌شود. طراحی چراغ‌ها مشابه مدل‌های اخیر Lynk & Co از جمله 07 EM-P، 08 EM-P و Z10 است. آینه‌های جانبی بر روی بازوهایی که از درها بیرون آمده‌اند، نصب شده‌اند. طراحی سقف به صورت شناور است و دستگیره‌های درها نیز مخفی شده‌اند. تصاویر رسمی نشان می‌دهند که Lynk & Co 900 به لیدار مجهز است. شیب درب عقب این خودرو به شاسی‌بلند Range Rover شباهت دارد.

    این خودرو در پنج رنگ مختلف عرضه می‌شود: مشکی شب قطبی، خاکستری ابری، آبی سپیده‌دم، سفید صبحگاهی و نقره‌ای نور خورشید. این رنگ‌ها نشان‌دهنده زمان‌های مختلف از نیمه‌شب تا ساعت 9 صبح هستند.

     

    Lynk & Co 900

     

    Lynk & Co 900 بر روی پلتفرم SPA Evo برای خودروهای هیبریدی برقی بزرگ ساخته شده است. این پلتفرم از خودروهایی با فاصله محوری بین 3050 تا 3300 میلی‌متر پشتیبانی می‌کند و مختص خودروهایی با طول بیش از پنج متر است. این پلتفرم از امکاناتی مانند فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، رانندگی هوشمند پیشرفته و شاسی دیجیتال هوشمند پشتیبانی می‌کند.

    این خودرو با سیستم تعلیق فعال CDC که شرایط جاده را به صورت لحظه‌ای تنظیم می‌کند، عرضه می‌شود. سیستم تعلیق بادی دو محفظه‌ای این خودرو می‌تواند بین حالت‌های تک محفظه و دو محفظه تغییر کند، که این امر به بهبود هندلینگ خودرو در شرایط مختلف، مانند پیچ‌ها، کمک می‌کند.

    در داخل خودرو، صفحه نمایش بزرگ 30 اینچی 6K بر روی داشبورد نصب شده است. این صفحه نمایش به عنوان صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی و همچنین صفحه نمایش سرگرمی برای سرنشینان عمل می‌کند. این صفحه نمایش بدون حاشیه، قابلیت تقسیم صفحه به چندین بخش و تعامل هم‌زمان را دارد.

    پنل نمایشگر ابزارهای راننده 12.66 اینچ اندازه دارد و به نظر می‌رسد Lynk & Co 900 مجهز به نوعی نمایشگر سر بالا با قابلیت واقعیت افزوده باشد. موتورهای اسنپدراگون 8295 کوالکام در کابین خودرو قرار دارند و کنترل‌های لمسی بر روی فرمان دو پره نصب شده‌اند. کنسول مرکزی خودرو دارای دو پد شارژ بی‌سیم موبایل است و چندین محفظه ذخیره‌سازی در آن تعبیه شده است.

     

    Lynk & Co 900

     

    سرنشینان می‌توانند از صفحه نمایش 30 اینچی 6K که از سقف به پایین کشیده می‌شود، برای سرگرمی استفاده کنند. از صندلی‌های ردیف دوم نیز یک یخچال کوچک قابل دسترسی است.

    شرکت Lynk & Co اعلام کرده است که 900 دارای فضای سر و پای بی‌نظیر در کلاس خود است. حجم فضای داخلی این خودرو 6.16 متر مربع است و بازده فضای آن 88.2 درصد است. صندلی‌های ردیف دوم دارای ریل‌های بلند با قابلیت جابجایی 550 میلی‌متر هستند و صندلی‌های ردیف سوم نیز امکان تنظیم پشتی و جابجایی 125 میلی‌متری دارند.

    حجم صندوق عقب این خودرو 300 لیتر است و دارای فضایی مخفی زیر کف با ظرفیت 20 لیتر دیگر است. درب صندوق به صورت دو تکه طراحی شده است، به طوری که قسمت پایین به عنوان یک قفسه استفاده می‌شود. سقف خودرو می‌تواند تا 300 کیلوگرم در حالت ثابت و تا 100 کیلوگرم در حال حرکت را تحمل کند.

     

    داخل خودرو Lynk & Co 900

     

    خریداران می‌توانند از بین سه نوع سیستم پیشرانه هیبریدی پلاگین (PHEV) انتخاب کنند. مدل‌های پایه مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و موتورهای برقی جلو و عقب با توان کلی 530 کیلووات هستند. مدل‌های پیشرفته‌تر دارای موتور 2.0 لیتری توربوشارژ با سیستم دو موتوره یا سه موتوره هستند که توان کلی آن‌ها به ترتیب 540 و 630 کیلووات است.

    سرعت نهایی این خودرو 200 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن 4 ثانیه است. سیستم شاسی دیجیتال هوشمند Lynk & Co قابلیت‌هایی مانند دور زدن در محل (وُلتز)، حرکت به صورت خرچنگ و سایر ترفندهای حرکتی را فراهم می‌کند. هوش مصنوعی این خودرو با تراشه‌های Nvidia Orin X یا Thor تامین می‌شود.

    هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت این خودرو اعلام نشده است.