نزدیک به دو سال پس از معرفی آرک فاکس آلفا T5، حالا بردافزا از این خودروی برقی نیز رونمایی شده است. مدل جدید تقریبا به طور کامل به همتای برقی خود شباهت دارد با این تفاوت که طراحی سپرها و جزئیات چراغهای جلو، مورد بازنگری قرار گرفته است. آرک فاکس آلفا T5 در نمای جلو به محصولات جدید تویوتا و در بخش عقب به بسیاری از کراساورهای چینی دیگر همچون دانگ فنگ T5 EVO یا لاماری ایما، شباهت دارد.
ابعاد بدنه آرک فاکس آلفا T5 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.76، 1.936، 1.65 و 2.845 متر اعلام شده، که نسبت به همتای برقی، 70 میلیمتر در طول بزرگتر شده است. بدنه این خودرو بر رینگهای 19 اینچ با تایرهای 235/50 استوار شده است.
مشخصات فنی آرک فاکس آلفا T5
سامانه هیبرید EREV آرک فاکس آلفا T5 از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتر با 103 اسببخار قدرت و یک موتور برقی 200 کیلووات (268 اسببخار) و 360 نیوتنمتر روی محور جلو، تشکیل شده است.
بنابر اعلام سازنده، آرک فاکس آلفا T5 هیبرید میتواند 215 کیلومتر را به صورت برقی و 1215 کیلومتر را به صورت هیبرید طی کند. در حال حاضر از ظرفیت باتری این خودرو اطلاعی در دسترس نیست، اما طبق اعلام آرک فاکس، برای افزایش شارژ باتری این خودرو از 30 به 80 درصد هم فقط به 15 دقیقه زمان نیاز است.
قیمت آرک فاکس آلفا T5
آرک فاکس آلفا T5 برقی در حال حاضر با قیمت پایه 119,800 یوان (16,700 دلار) در چین به فروش میرسد. بایک فعلا از اعلام قیمت آرک فاکس آلفا T5 هیبرید خودداری میکند، اما انتظار داریم که قیمت این خودرو از همتای برقی ارزانتر باشد، ضمن اینکه برای موفقیت، قیمت آن باید در محدوده مشابه رقبای اصلی یعنی چانگان کیوآن Q07 و لندیان E5 پلاس تعیین شود.
آرک فاکس آلفا T5 برقی با فروش 3.200 دستگاه در ماه آگوست 2025، با استقبال نسبی خریداران روبرو شده است. عرضه همتای EREV این خودرو، میتواند آمار فروش را به مراتب افزایش دهد.
به نظر میرسد که فراری در عین بروزرسانی زبان طراحی محصولات خود، همواره قصد دارد خاطره مدلهای قدیمی را نیز زنده نگه دارد. این برند ایتالیایی در جدیدترین کار از برنامه پروژههای ویژه (Special Projects)، یک مدل خاص با نام SC40 را معرفی کرده است. این خودروی تکساخت براساس فراری 296GTB شکل گرفته است، اما از نظر ظاهری به یکی از محصولات به یادماندنی فراری یعنی F40 اشاره دارد.
طراحی فراری SC40
بنابر اعلام فراری، فرم بدنه SC40 با توجه به اصول طراحی صنعتی و احجام هندسی و عضلانی، طراحی شده است. بیشترین شباهت این خودرو با F40 را میتوان در نمای عقب مشاهده کرد، جایی که یک باله بزرگ با فرم پیوسته، در بالای چراغهای عقب قرار دارد.
مشخصات فنی فراری SC40
مشخصات فنی فراری SC40 با مدل پایه یعنی 296GTB تفاوتی ندارد. بنابراین قوای حرکتی این مدل سفارشی از پیشرانه 3 لیتر V6 با زاویه 120 درجهای سیلندرها، تامین میشود. این پیشرانه به تنهایی، 654 اسببخار قدرت و 740 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. با ورود موتور برقی به مدار، خروجی این قوای حرکتی هیبرید به 819 اسببخار میرسد.
در آزمایشی که در سال 2022 با فراری 296GTB انجام شد، این خودرو توانست در مدت 2.4، 4.7 و 9.7 ثانیه به سرعت 100، 160 و 240 کیلومتر برساعت دست یابد. به نظر میرسد که فراری SC40 نیز بتواند اعداد مشابهی را به ثبت برساند.
قیمت و برنامه تولید فراری SC40
همچون سایر پروژههای ویژه فراری، از قیمت و همچنین مقصد نهایی فراری SC40 هیچ اطلاعی در دسترس نیست. خودروساز ایتالیایی قصد دارد این خودرو را از 18 اکتبر 2025 در موزه خود در شهر مارانلو به نمایش بگذارد. احتمال دارد که این رویداد، تنها فرصت دیدار علاقمندان با فراری SC40 باشد.
شرکت فورد با معرفی تیپهای دارک هورس و GTD از نسل هفتم ماستنگ، تعهد خود به ساخت مدلهای هیجانانگیز را به علاقمندان اثبات کرد. حالا این شرکت قصد دارد پکیج اکوبوست RTR را برای ماستنگ 2026 را برای افرادی ارائه کند، که بودجه کمتری در اختیار دارند.
مشخصات فنی فورد ماستنگ RTR مدل 2026
پکیج RTR، فورد ماستنگ را به یک خودروی مناسب برای دریفت تبدیل میکند. در ابتدا باید به ترمزهای ساخت برمبو با شش و چهار پیستون در محور جلو و عقب اشاره کرد، که از پکیج GT پرفورمنس برگرفته شده است. میل تعادل جلو و عقب و ساب-فریم عقب ماستنگ RTR نیز از تیپ دارک هورس به آن منتقل شده است.
تغییر تنظیمات سیستم فرمان با کاهش دامنه چرخش، تنظیمات جدید سیستم پایداری، امکان سفارش کمکفنرهای MagneRide برای عملکرد بهتر در هنگام دریفت، ترمز دریفت الکترونیکی، سیستم اگزوز اسپرت با دریچههای فعال و خروجی چهارگانه، از دیگر ویژگیهای فورد ماستنگ RTR بشمار میآید.
مشخصات پیشرانه فورد ماستنگ RTR با مدل استاندارد تفاوتی ندارد. این خودرو به پیشرانه 4 سیلندر 2.3 لیتر توربوشارژ با 315 اسببخار قدرت و 475 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. بنابر اعلام فورد، پیشرانه ماستنگ RTR به سامانه آنتی-لگ (ضد تاخیر) توربوشارژر مجهز شده که فناوری آن از خودروهای مسابقهای GT برگرفته شده است.
طراحی فورد ماستنگ RTR مدل 2026
چهره فورد ماستنگ RTR مدل 2026 به واسطه طراحی جلوپنجره با چراغهای D-شکل، طراحی سپر مشابه تیپ GT، باله عقب، نشانهای RTR، آینههای جانبی و رینگها به رنگ خاکستری تیره و نقوش گرافیکی در بخش جانبی بدنه، از سایر تیپها متمایز میشود. مشتریان میتوانند پکیج Hyper Lime را انتخاب کنند، که در این صورت، کالیپرهای ترمز و جزئیات تزئینی به رنگ زرد لیمویی Hyper Lime نیز به خودرو اضافه میشود.
در دوخت روکشها و جزئیات کنسول میانی و پوشش داخلی میتوان زرد Hyper Lime را مشاهده کرد، ضمن اینکه پس از روشن کردن پیشرانه این تیپ از فورد ماستنگ، گرافیک اختصاصی RTR در نمایشگر ظاهر میشود.
قیمت فورد ماستنگ RTR مدل 2026
فعلا از قیمت فورد ماستنگ RTR مدل 2026 اطلاعی در دسترس نیست. البته میدانیم که این مدل براساس دو تیپ پرمیوم و های پکیج از ماستنگ اکوبوست شکل میگیرد، که در مدل 2026 با قیمت پایه 36,510 و 38,340 دلار به فروش میرسند.
تحویل فورد ماستنگ RTR مدل 2026 به مشتریان از تابستان 2026 آغاز خواهد شد. انتظار داریم که قیمت این خودرو نیز در زمان نزدیک به عرضه اعلام شود.
شرکت چری، نسخه گلوبال ادیشن از شاسی بلند میانسایز اکسید یعنی یائوگوانگ را معرفی کرده است. با توجه به لقب این مدل، به نظر میرسد که چری قصد دارد آن را در بازارهای خارج از چین هم عرضه کند.
طراحی اکسید RX گلوبال ادیشن
طراحی بدنه اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن با مدل فعلی تفاوتی ندارد. نوار LED بین چراغهای جلو، فرم عمودی دو دیلایت در طرفین سپر، چراغ سرتاسری عقب و خروجی دوتایی اگزوز، بدون تغییر باقیمانده درحالیکه تریم مشکی در نمای عقب و امکان سفارش ترکیب دو رنگ برای بدنه، اضافه شده است.
ابعاد بدنه اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.781، 1.92، 1.671 و 2.815 متر اعلام شده است. بسته به تجهیزات، وزن این خودرو بین 1913 تا 2171 کیلوگرم قرار میگیرد.
همچون مدل فعلی، در کابین اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن نیز دو نمایشگر دیجیتال 24.6 اینچ با رابط کاربری Lion 5.0، دکمه چرخان کنترل، 8 اسپیکر سونی، شارژر بیسیم 50 وات، نورپردازی 256 رنگ و کنسول تاشوی عقب ارائه شده است.
مشخصات فنی اکسید RX گلوبال ادیشن
مدل فعلی اکسید یائوگوانگ یا همان اکسید RX در تیپ هیبرید به پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، دو یا سه موتور برقی (بسته به تیپ) و انتقال قدرت سه سرعته DHT، مجهز شده است. این ترکیب فنی در نسخه گلوبال ادیشن هم وجود دارد با این تفاوت که خریدار میتواند یک موتور برقی دیگر برای محور جلو را نیز سفارش بدهد.
پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، 154 اسببخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در تیپ لانگ رنج 120، موتور برقی جلو با 201 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور و باتری 19.53 کیلووات ساعت نصب شده است، تا برد حرکتی برقی به 120 کیلومتر (برمبنای CLTC) برسد.
در تیپ اولترا لانگ رنج 120، خروجی موتور برقی به 221 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور و ظرفیت باتری به 34.46 کیلووات ساعت افزایش مییابد تا برد برقی 210 کیلومتر در دسترس باشد.
اما تیپ 200 اولترا لانگ رنج 4WD با حفظ مشخصات فنی تیپ قبلی، یک موتور برقی دیگر با 235 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور را نیز به همراه دارد. برد برقی این تیپ، 200 کیلومتر اعلام شده است.
قیمت اکسید RX گلوبال ادیشن
اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن در سه تیپ با قیمت پایه 139,900، 169,900 و 189,900 یوان (19,600، 23,800 و 26,600 دلار) به فروش میرسد.
درحالیکه مخاطبان برای رونمایی از لکسوس LFR لحظهشماری میکنند، تویوتا هم یک بمب خبری دیگر را به فضای رسانهای پرتاب کرده است. این خودرو چیزی است، که حتی بیشتر از کراون کوپه یا مینی ون شش چرخ LS میتواند نظر مخاطبان را جلب کند: نسل جدید کرولا.
انتظار میرود که در نخستین روز از نمایشگاه خودرو ژاپن 2025 که به عنوان روز خبرنگاران شناخته میشود، فرصت ملاقات با کانسپت تویوتا کرولا هم فراهم شود.
طراحی نسل جدید تویوتا کرولا
باید به طراحی انقلابی این کانسپت جدید توجه کرد، که با طراحی محافظهکارانه نسل فعلی تویوتا کرولا، تفاوت بسیار زیادی دارد. خمیدگی سقف، طرح پیکسلی چراغهای جلو با نوار نورانی بین آنها، باله عقب با فرم هندسی و خمیدگی خط شانه در کنار ستون A، از مهمترین ویژگیهای ظاهری کانسپت کرولا بشمار میآید.
هرچند تویوتا از این مدل با عنوان کانسپت یاد میکند، اما فرم آینههای جانبی به یک خودروی آماده تولید شباهت دارد.
از این گمانهزنیها که بگذریم، به نظر میرسد که تویوتا قصد دارد پس از تولید چندین نسل از کرولا با طراحی محافظهکارانه، چهرهای کاملا جدید از این سدان محبوب را به نمایش بگذارد.
مشخصات فنی نسل جدید تویوتا کرولا
طول کوتاه کاپوت، احتمال شکلگیری این خودرو براساس پلتفرم برقی جدید را افزایش میدهد، هرچند که تویوتا مدتی پیش از ساخت یک پیشرانه 4 سیلندر کاملا جدید با ابعاد جمعوجور خبر داد.
وجود یک درگاه شارژ روی گلگیر جلو سمت راننده، از وجود موتور برقی در نسل جدید کرولا خبر میدهد. حتی اگر این خودرو به قوای حرکتی پلاگین-هیبرید مجهز شده باشد، باز هم با تغییری بزرگ نسبت به مدل فعلی مواجه هستیم.
بعید نیست که تویوتا همچون بسیاری از خودروسازان دیگر، تصمیم گرفته باشد که نسل جدید کرولا را در هر دو تیپ برقی و هیبرید تولید کند. اما با توجه به سابقه ذهنی مشتریان از پریوس و جایگاه این خودرو به عنوان یکی از اولینها در کلاس هیبرید، بعید است که نسخه هیبرید از خط تولید خارج شود. بنابراین انتظار داریم که همچون لکسوس ES، نسل جدید کرولا نیز به طور همزمان در دو تیپ برقی و هیبرید تولید شود.
یکی از ویژگیهای ظاهری نسل جدید مرسدس بنز GLC، جلوپنجره بزرگ آن بود که توجه مخاطبان را جلب کرد. حالا به نظر میرسد که مرسدس بنز بدون توجه به نظرات موافق یا مخالف، قصد دارد این عنصر طراحی را در سایر محصولات جدید خود نیز تکرار کند. البته این قطعه قرار نیست در تمام خودروها نامتناسب به نظر برسد، چراکه در کانسپت ویژن آیکانیک، ارتباط بصری مناسبی بین جلوپنجره و فرم کلی بدنه ایجاد شده است.
مرسدس ویژن آیکانیک فعلا یک کانسپت است، اما انتظار داریم که برخی از ویژگیهای آن را در محصولات بعدی مرسدس مشاهده کنیم از جمله نسل جدید S کلاس برقی که در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. البته اگر مرسدس بنز یک پیشرانه V8 جدید را به خط تولید بازگرداند، اصلا بعید نیست که نسخه نهایی مرسدس ویژن آیکانیک را در قالب یک کوپه لوکس به خط تولید وارد کند.
طراحی مرسدس ویژن آیکانیک
ابعاد بزرگ جلوپنجره ویژن آیکانیک به محصولات مرسدس بنز در سالهای گذشته همچون W108 , W111 و مدل تشریفاتی 600 پولمان، اشاره دارد. البته حاشیه کروم، شیشه با زمینه دودی و همچنین اجزای نورانی، میتواند برخی انتقادات را به طرف این قطعه روانه کند، ولی به هرحال باید پذیرفت که این قطعه در مقایسه به همتای خود در GLC، تناسب بیشتری با بدنه و هویت ویژن آیکانیک دارد.
فرم کلی بدنه مرسدس ویژن آیکانیک به مرسدس بنز 540K اتوبان کوریر 1938 شباهت دارد، خودرویی بسیار ویژه که در تعداد کمتر از انگشتان یک دست ساخته شد و نمونهای از آن نیز در ایران حضور دارد. به نظر میرسد که بخش انتهایی بدنه ویژن آیکانیک با الهام از 300SL شکل گرفته است.
در فضای کابین مرسدس ویژن آیکانیک میتوان تاثیرپذیری از سبک هنر آرت دکو را تشخیص داد. سازه شیشهای معلق روی داشبورد با نام Zeppelin، فرمان لوکس با طرح چهارپره و فضایی برای اجزای هوش مصنوعی، طرحی منحصربهفرد را به نمایش میگذارد درحالیکه روکش مخمل آبی صندلیها و کفپوش با نوارهای برجسته، عناصر دکوراتیو دهه 20 میلادی را یادآوری میکند که ریشه آن به قرن 17 میلادی بازمیگردد.
ویژگیهای جذاب مرسدس ویژن آیکانیک
مرسدس از اعلام مشخصات فنی ویژن آیکانیک خودداری میکند، اما میدانیم که این خودرو به موتور برقی، سیستم فرمان سیمی و رنگ خورشیدی بدنه، مجهز شده است. این روکش خاص میتواند با ذخیره انرژی، برد حرکتی خودرو را افزایش بدهد. بنابر اعلام مرسدس بنز، با استفاده از این روکش برای تزئین بدنه یک کراساور میانسایز، میتوان نیروی لازم برای پیمایش 1200 کیلومتر را در طی یک سال ذخیره کرد. البته این تخمین براساس شرایط ایدهآل اندازهگیری شده است.
یکی دیگر از تجهیزات مرسدس ویژن آیکانیک، سیستم محاسبات عصبی نوروفورمیک است. این سامانه با ساختار محاسباتی مشابه مغز انسان، میتواند سریعتر و دقیقتر از هوش مصنوعی عمل کند. بنابر اعلام مرسدس بنز، این سامانه میتواند اعمالی همچون تشخیص علائم جاده، شناسایی سایر خودروها و مدیریت مصرف انرژی را بسیار بهتر انجام بدهد.
مرسدس ویژن آیکانیک به سطح 4 سامانه خودران مجهز شده است، بنابراین سرنشینان از جمله راننده حتی در هنگام حرکت یا پارک کردن خودرو نیز میتوانند استراحت کنند.
مهر 1404: در روزهای اخیر، خبری تحت عنوان لغو محدودیت حجمی پیشرانه برای واردات خودرو و همچنین حذف محدودیت ارزی برای واردات منتشر شده است. در همین راستا، برخی از شرکتها به سراغ واردات دو مدل محبوب و پرفروش تویوتا، یعنی لندکروزر و پرادو رفته اند و قصد دارند جدیدترین نسخه آن ها را وارد کنند.
عرضه تویوتا لندکروزر پرادو مدل 2025 برای عموم مردم است و مختص جانبازان نیست. اما ممکن است تعداد محدودی از این خودروهای محبوب وارد شوند.
نسخه جدید پرادو با کد J250 شناخته میشود و بر اساس همان پلتفرم TNGA-F موجود در لکسوس GX و لندکروزر سری ۳۰۰ ساخته شده است. البته ابعاد آن کوچکتر از سری ۳۰۰ و قیمتش کمتر از لکسوس GX است.
ارزش گذاری این خودرو در گمرک انجام شده و قرار است به زودی به مرحله عرضه در سامانه برسد.
طراحی تویوتا لندکروزر پرادو J250
ویژگیهای مربوط به رانندگی لندکروزر شامل حالتهای رانندگی فول تایم 4WD و جعبه انتقال دو سرعته، فاصله ۸.۷ اینچی خودرو از سطح زمین و زاویه ورود ۳۱ درجه، زاویه خروج ۲۲ درجه و زاویه شکست ۲۵ درجه است.
لندکروزر جدید نیز همانند لکسوس GX، خط پنجرههای ارتقا یافته دارد؛ اما طراحی این دو محصول مشابه یکدیگر نیست. شیشه جلو هر دو تقریبا صاف است، اما لندکروزر جزئیات بیشتر و زرق و برق کمتری دارد.
در بخش جلو، سپر بستهتر و جلوپنجره مستطیلی دیده میشود. جالب است بدانید که تریم 1958 و تریم پرچمدار آن، یعنی First Edition، چراغهای جلو گرد دارند؛ اما چراغهای جلویی تریم سطح متوسط، مستطیلی و شبیه به نسخه FJ62 هستند. نمای جلویی تریم 1958 از حجم زیادی پلاستیک تشکیل شده است، که نسبت به تریم لندکروزر و فرست ادیشن، ارزانتر به نظر میرسد.
در بخش عقب خودرو، یک نوار نوری در عرض بدنه قرار گرفته که در دو طرف آن چراغهای عقب ساده و مربعی دیده میشوند. طراحی این بخش ساده و دلنشین بوده و تایر زاپاس فول سایز آن نیز در قسمت زیرین سپر جای داده شده است. طراحی بخش عقب خودرو، یادآور دورانی است که لندکروزر ابزاری برای انجام کار بود. سری ۲۵۰ LC شیشه عقب دریچهای دارد که میتواند خود به خود باز شود. اما قسمتی از در صندوق عقب لندکروزر قدیمی که به سمت پایین باز میشد، حذف شده است.
لندکروزر 2024 در همه تریمها به طور استاندارد با تایرهای مناسب هر چهار فصل عرضه میشود. بنابراین برای آفرودهای جدی و سنگین، باید تایرها تعویض شوند. طراحی رینگها نیز جلب توجه نمیکند. امیدواریم که برای تریم 1958، رینگهای فولادی طرح قدیم به صورت یک آپشن برای آفرود ارائه شوند.
کابین و امکانات تویوتا لندکروزر پرادو J250
لندکروزر جدید فقط به عنوان یک خودرو پنج سرنشینه عرضه میشود؛ درست همانند لندکروزر دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی. این خودرو به نظر به اندازه سری ۱۰۰ و ۲۰۰ لوکس نیست؛ اما کابین آن به بهترین نحو ساخته شده و پلاستیکهای نرم در آن وجود دارد.
توجه داشته باشید که حتی در تریم پایه 1958، صندلیهای جلو و فرمان گرمکن دارند و روکشهای آن پارچهای است. تریم سطح متوسط آن روکشهای چرم مصنوعی Softex و گرمکن و تهویه صندلیهای جلو دارد. چرم طبیعی تنها در تریم فرست ادیشن دیده میشود.
در تریم پایه یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی تعبیه شده، که به جدیدترین سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است. اگر تریم سطح متوسط و یا برتر را انتخاب کنید، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با همان سیستم نصیبتان میشود. سایر ویژگیها شامل کروز کنترل تطبیقی، مرکز خطوط، ترمز اضطراری خودکار، سیستم جلوگیری از خروج از خطوط، سیستم ایمنی فعال و نظارت بر نقاط کور، است.
مشخصات فنی تویوتا لندکروزر پرادو J250
لکسوسGX و لندکروز سری300، به پیشرانه V6 توئینتوربو با حجم پیشرانه ۳.۴ لیتر مجهز شدهاند. اما لندکروزر سری ۲۵۰ بازار آمریکا، به موتور پیشرانه سیلندر خطی توربوشارژ I-Force Max مجهز شده است، که حجم ۲.۴ لیتری دارد، خروجی پیشرانه به ۳۲۶ اسببخار قدرت و ۶۳۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد.
یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی در جعبه دنده هشت سرعته قرار گرفته است، که به لطف آن حتی در سرعتهای پایین هم صدای پیشرانه به گوش میخورد.
درست همانند نسلهای قبلی لندکروزر، این مدل نیز با سیستم چهار چرخ محرک ارائه شده است. علاوه بر آن، دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود و قفل دیفرانسیل نیز دارد.
بسیاری از اجزای حیاتی قسمت زیرین خودرو، در قاب ریلی قرار گرفتهاند تا به راحتی از مسیرهای سخت و سنگی عبور کند. پایینترین قسمت بدنه لندکروزر، بخشهای عقبی هستند که کمی آسیبپذیر به نظر میرسند. اما از آسیب جدی جلوگیری میشود.
ویژگیهای دیگری نیز وجود دارند تا به قابلیت آفرود کمک کنند. همه مدلهای لندکروزر، سیستم کنترل خزیدن با سرعت پایین دارند که دریچه گاز و ترمز کنترل میشود و راننده میتواند بر فرمان تمرکز کند. سیستم کمک حرکت در سراشیبی نیز به فرود از تپهها کمک میکند.
میله قسمت جلویی قابلیت انعطاف و چرخیدن دارد تا عبور از صخرههای بزرگ میسر شود.
در دو تریم لندکروزر و فرست ادیشن، حالتهای Multi-Terrain Select وجود دارد که شامل مسیر گل، سنگ و شن است. این دو تریم، سیستم کنترل زمین دارند که در آن تصاویری از مسیر در بخشهای زیر خودرو و کنارههای آن به راننده ارائه میشود.
پس از معرفی تیپ S برای دو مدل DBX و ونتیج در اوایل 2025، حالا استون مارتین DB12 S هم رونمایی شده است. این بروزرسانی به عنوان بخشی از برنامههای مدیرعامل جدید استون مارتین برای افزایش تنوع محصولات، هیجان بیشتری به DB12 تزریق کرده است.
مشخصات فنی استون مارتین DB12 S
اول به سراغ پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربوشارژ این خودرو برویم، که حالا با 20 واحد افزایش، 691 اسببخار قدرت و 800 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. به لطف افزایش نیرو، استون مارتین DB12 S حالا میتواند ظرف 3.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. این رقم برای تیپ ولانته (روباز)، 3.5 ثانیه و حداکثر سرعت هر دو تیپ هم 325 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
ترمزهای کربن سرامیک با دیسکهای 16.1 و 14.2 اینچ در محور جلو و عقب، 27 کیلوگرم از نمونه قبلی سبکتر است و نسل جدید سامانه کنترل ترمز در پیچها را نیز به همراه دارد.
از دیگر ویژگیهای فنی استون مارتین DB12 S میتوان به تنظیمات جدید فرمان و پدال گاز، نصب کمکفنرهای DTX ساخت بیلاشتاین و بهبود عملکرد دیفرانسیل الکترونیکی عقب، اشاره کرد. مهندسان استون مارتین به منظور پایداری بیشتر DB12 S، سفتی تعلیق را افزایش دادهاند.
طراحی استون مارتین DB12 S
استون مارتین DB12 S به واسطه نشان قرمزرنگ S، اجزای کاپوت به رنگ مشکی براق یا فیبرکربن و همچنین طراحی دوقسمتی زیرسپری جلو، از تیپ استاندارد متمایز شده است. البته طراحی زیرسپری علاوه بر ظاهر، از نظر آیرودینامیک هم کارکرد دارد، چراکه با هدایت بهتر جریان هوا به ناحیه چرخهای جلو، نیروی رو به پایین در این بخش را افزایش میدهد.
در بخش عقب نیز با باله ثابت، طراحی جدید دیفیوزر و چهار خروجی اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ مواجه هستیم. خریدار میتواند اگزوز تیتانیوم با 1.5 دسیبل صدای بیشتر و 12 کیلوگرم وزن کمتر را سفارش بدهد.
در فضای کابین استون مارتین DB12 S میتوان کلید گردان فلزی انتخاب حالت رانندگی به رنگ قرمز و همچنین حرف S روی پشتی صندلیها را مشاهده کرد. خریدار میتواند یکی از سه رنگ موجود را برای تریم چرم و آلکانترا، انتخاب کند.
قیمت استون مارتین DB12 S
استون مارتین DB12 S در دو فرم کوپه و روباز از سه ماهه اول 2026 به مشتریان تحویل خواهد شد. از قیمت این خودرو اطلاعی در دسترس نیست، اما با توجه به قیمت پایه 250 هزار دلاری DB12 ، اصلا بعید نیست که قیمت پایه استون مارتین DB12 S بیش از 275 هزار دلار تعیین شود.
برند دنزا در سال 2010 و به عنوان جوینت ونچر میان بی وای دی و مرسدس بنز تاسیس شد. سهم خودروساز آلمانی از این شراکت در سال 2021 به فقط 10 درصد کاهش یافت و در سپتامبر 2024، این شراکت به طور کامل به پایان رسید.
این روزها، سهم اصلی فروش دنزا در بازار چین به مینی ون D9 تعلق دارد، درحالیکه دو کراساور N7 و N8 با استقبال چندانی مواجه نیستند. اکنون دنزا امیدوار است که با عرضه محصولات جدید از جمله N8L ،اوضاع را بهبود ببخشد.
کابین و امکانات دنزا N8L
دنزا N8L به عنوان یک خودروی بزرگ شش نفره، به سه ردیف صندلی 2 تایی مجهز شده است. برای ردیف دوم میتوان زیرپایی برقی را سفارش داد.
مطمئنا سرنشینان ردیف سوم، فضای چندانی در اختیار ندارند اما انتظار داریم که برای این بخش نیز گرمکن نصب شود. از دیگر امکانات رفاهی این خودرو میتوان به نمایشگر کنترل برای سرنشینان عقب، پردههای دستی و یخچال، اشاره کرد. همچون دنزا N9، صندلیهای ردیف جلو در این مدل نیز با فرم مشهور به zero-gravity طراحی شده است.
روی داشبورد هم با دو نمایشگر برای راننده، سرنشین جلو، صفحه لمسی میانی، طراحی دو شاخه فرمان، شارژر بیسیم، محفظه لوازم، دو جالیوانی و اهرم دنده روی ستون فرمان مواجه هستیم.
طراحی دنزا N8L
طراحی ظاهری دنزا N8L با فرم موازی دو چراغ دیلایت در هر طرف، جلوپنجره شش ضلعی در پایین سپر جلو، دستگیره مخفیشونده درها، تزئین ستونهای B ،C و D و ابعاد بزرگ چراغهای عقب، از زبان طراحی این برند پیروی میکند. بنابر اسناد رسمی، مواردی شامل تزئین دو رنگ بدنه، رینگهای مشکی با طراحی آئرودینامیک و کالیپرهای مشکی ترمز را هم میتوان برای این خودرو انتخاب کرد.
ابعاد بدنه دنزا N8L در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.2، 1.999، 1.82 و 3.075 متر اعلام شده است. در تیپ مجهز به پهپاد Lingyuan، ارتفاع بدنه به 1.99 متر افزایش مییابد.
مشخصات فنی دنزا N8L
قوای حرکتی دنزا N8L از سامانه پلاگین-هیبرید شامل پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ 203 اسببخار و سه موتور برقی تشکیل میشود. یک پیشرانه 200 کیلووات (272 اسببخار) روی محور جلو و دو موتور 240 کیلووات (321 اسببخار) روی هریک از چرخهای عقب قرار دارد.
مجموعه باتری لیتیوم آهن فسفات 46.99 کیلووات ساعت، برد حرکتی در حالت برقی هم به 170 کیلومتر (160 کیلومتر در تیپ مجهز به پهپاد) میرسد.
قیمت دنزا N8L
بنابر گمانه زنی رسانههای چینی، قیمت دنزا N8L در محدوده 350 تا 400 هزار یوان (49.200 تا 56.200 دلار) تعیین خواهد شد. این خودرو با لی اتو L8، وی لانشان و آیتو M8 رقابت میکند.
مدتی پس از انتشار چند تصویر از بدنه و فضای داخلی نسل پنجم جیلی امگرند، اکنون این خودرو به نمایندگیهای جیلی وارد شده است. البته جیلی همچنان قصد دارد به انتشار تصاویر تبلیغاتی از این محصول ادامه دهد، چراکه فعلا فروش این مدل را آغاز نکرده است.
طراحی جیلی امگرند 2026
با توجه به تصاویر میتوان دریافت که نسل پنجم جیلی امگرند در واقع نسخه درونسوز از جیلی استارشاین 6 است، که با پیشرانه پلاگین-هیبرید به فروش میرسد. با وجود شباهت کامل بین این دو مدل، جزئیاتی مثل طراحی سپر جلو و جلوپنجره، اجزای داخل چراغ های جلو و حاشیه کرومی خروجیهای اگزوز با استارشاین 6 تفاوت دارد.
ابعاد بدنه جیلی امگرند در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.815، 1.885، 1.48 و 2.755 متر اعلام شده، که در تمام جهات از مدل فعلی امگرند بزرگتر است.
کابین و امکانات جیلی امگرند 2026
در فضای داخلی جیلی امگرند جدید هم با طراحی جدید داشبورد، پوشش داخلی درها و فرمان مواجه هستیم که طبیعتا به استارشاین 6 شباهت دارد. البته برخلاف همتای هیبرید، اهرم گیربکس این خودرو در کنسول میانی قرار دارد. دو نمایشگر دیجیتال مجزا، تعدادی دکمه فیزیکی و کیفیت بالاتر متریال نسبت به مدل فعلی امگرند، از دیگر ویژگی های قابل ذکر به شمار میآید.
مشخصات فنی جیلی امگرند 2026
قوای حرکتی نسل پنجم جیلی امگرند از پیشرانه 1.5 لیتر تامین میشود، که در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ، به ترتیب 120 و 181 اسببخار قدرت تولید میکند. البته بنابر خبرهای برخی رسانههای چینی، احتمال دارد که این مدل فقط با پیشرانه توربوشارژ عرضه شود. مدل فعلی جیلی امگرند را میتوان با پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی همراه با گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک و همچنین سامانه هیبرید با پیشرانه 1.8 لیتر تنفس طبیعی، خریداری کرد.
قیمت جیلی امگرند 2026
جیلی قصد دارد همزمان با نسل پنجم امگرند، فروش گلکسی استارشاین 6 را نیز آغاز کند. بنابر خبرها، این خودروی هیبرید با قیمت پایه 85.800 یوان (12 هزار دلار) به فروش میرسد. بنابراین میتوان انتظار داشت که امگرند جدید، قیمت کمتری داشته باشد. مدل فعلی جیلی امگرند در چین با قیمت پایه 68.900 یوان (9600 دلار) قابل خریداری است.
بد نیست بدانید که نسل قبلی جیلی امگرند که در بلاروس به نام بلژی S50 مونتاژ میشود، از مدتی قبل به بازار روسیه وارد شده است.