All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "فروردین"

    0 شیشه اتومبیل و انواع آن

    شیشه اتومبیل و انواع آن موضوع بحث ما در این مقاله می باشد. شیشه خودرو یکی از قطعات حساس در صنعت  خودروسازی است که توجه به کیفیت و جنس آن، برای امنیت سرنشینان خودرو بسیار حائز اهمیت است. شیشه برای امنیت بیشتر  به صنعت خودروسازی وارد شد تا سرنشینان خودرو را از انواع حوادث و آسیب های ناشی از محیط اطراف،  محافظت نماید. شیشه در اصل حکم عایق را بین کابین خودرو و فضای بیرون دارد و افراد داخل کابین خودرو  را در برابر گرما تابستان ، سرما زمستان ، باد و طوفان، باران ، تگرگ، برف و  گرد و غبار محافظت خواهد کرد . شیشه حتی حکم عایق صوتی را هم دارد.

    در صورتی که شیشه خاصیت سولار داشته باشد ، می تواند از پوست سرنشینان داخل خودرو در برابر اشعه مضر uv  ماورا بنفش خورشید محافظت کند و محیطی خنک تر ایجاد کند. حتی باعث عمر بیشتر قطعات داخل کابین می شود.

     

     

    نقش شیشه اتومبیل

    در اوایل صنعت خودرسازی ، تنها از یک شیشه معمولی به عنوان یک حفاظ در قسمت جلویی خودرو  استفاده می‌شده که بسیار هم خطرناک بودند  ، اما امروزه حساسیت طراحی شیشه های خودرو در کنار طراحی بدنه غیرقابل اجتناب است . با پیشرفت صنعت ، از شیشه هایی در خودرو استفاده شد که ضریب امنیت خودرو را بالا برد .

     

    در ادامه با انواع شیشه اتومبیل و جنس آن ها آشنا خواهیم شد.

    انواع شیشه خودرو

    در خودرو ، با چند نوع شیشه سروکار داریم. شیشه جلو ، شیشه عقب ، شیشه های درب خودرو ، شیشه لچکی و شیشه روستونی ، شیشه سانروف . حال هر کدام از این شیشه ها از چه جنسی ساخته می شوند؟

    ·       شیشه لمینت  laminated glass

     شیشه لمینت یا طلقی ، نوعی از شیشه چند لایه محسوب می شود که دو یا چند لایه شیشه معمولی به همراه یک یا چند لایه پلیمری،  P.V.B  ، طی یک فرآیند فشار و دما به هم کاملا فشرده شده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند. نتیجه اینکه میزان ایمنی و مقاومت شیشه تولید شده ، در برابر ضربات شدید و وارد شدن تنش‌ به شدت افزایش می یابد. شیشه جلو خودرو دقیقا از این نوع شیشه ساخته می شود .

     

     شیشه جلو خودرو  همیشه از جنس لمینت بوده و دارای سه لایه است یعنی دو لایه شیشه به همراه یک لایه پلیمری در وسط. طلق وسط با ضخامتهای مختلف استفاده می شود که کاربردی ترین آن ، 0.38 و 0.76 و 1.52 میلیمتر است.

     

    الگوی شکست این نوع شیشه به این صورت است که در صورت وارد شدن ضربات شدید، به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، شیشه فرو نمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند. حال اگر ضربه شدید نباشد و ترک جزئی به شیشه وارد شود ، این نوع شیشه خاصیت ترمیم نیز دارند.

     

    علاوه بر این، عملکرد خوبی به عنوان یک عایق صوتی به منظور کاهش انتقال صدا‌های با فرکانس بالا را از خود نشان می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به جلوگیری از وارد شدن اشعه فرابنفش خورشید به داخل کابین خودرو ( در صورت سولار بودن شیشه ) و هم‌چنین امکان ترمیم ترک شیشه اتومبیل نیز اشاره کرد.

    شیشه جلو اتومبیل از لحاظ سطح امکانات نیز متنوع می باشد. بعضی شیشه ها بالارنگی و برخی تمام رنگ هستند. برخی شیشه ها فقط پایه آینه دارند و برخی دارای امکانات متنوعی مانند: سنسور باران ، دوربین رادار و هیتر هستند. حتی برخی شیشه های لوکس دارای هدآپ نیز می باشند.

     

     بطور مثال شیشه جلو اوپتیما 2014  بالارنگی و دارای سنسور باران است و  لکسوس nx دارای آپشن سنسور باران و دوربین رادار و هیتر و حتی هداپ می باشد.  

    ·       شیشه سکوریت  

    چرا شیشه های سکوریت خطر به مراتب کمتری نسبت به شیشه های معمولی دارند ؟ جواب : الگوی شکست این شیشه ها است. شیشه پس از انجام برشکاری و شکل‌پذیری‌های لازم در دمای 700 الی 800 درجه سانتیگراد، حرارت داده شده و به سرعت سرد می‌شوند. همین فرآیند باعث می شود که مقاومت شیشه  تا هفت برابر بالا رود . شیشه سکوریت تا 300 درجه حرارت را تحمل می کند در حالی که شیشه های معمولی تا 60 درجه را تحمل می کنند.  به این نوع شیشه ، نشکن نیز می گویند.

     

    شیشه سکوریت  در هنگام ضربه دیدن، به قطعات کوچک بدون لبه تیز و برنده تبدیل می شود که همین کار باعث کاهش میزان آسیب‌دیدگی به سرنشینان می‌شود. در قسمت عقب و جانبی اتومبیل معمولا از شیشه های سکوریت یا نشکن استفاده می شود.

     

    لازم به ذکر است که ،  در برخی خودروهای لوکس برای شیشه های جانبی از شیشه طلقی بجای سکوریت استفاده می شود. مانند جنسیس سدان و یا ولوو xc90

    ·       شیشه رفلکس دار

    شیشه رفلکس‌دار، نوعی دیگر از انواع شیشه اتومبیل است که بیشتر در خودرو‌های تشریفاتی   مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های این نوع شیشه، می‌توان به ایجاد زیبایی ظاهری برای خودرو، محافظت قطعات و سرنشینان داخل کابین در برابر تابش اشعه مضر نور خورشید  اشاره کرد. در برخی موارد امنیتی به منظور جلوگیری از دیده شدن داخل اتومبیل در ماشین‌های تشریفاتی و دولتی به کار می‌رود.

    ·       شیشه‌عقب خودرو گرمکن دار

    بیشترین کاربرد  خط های مشکی رنگی که بر روی شیشه عقب اتومبیل مشاهده می کنید، در مواقعی است که شیشه ماشین در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. به منظور افزایش دید راننده، در فصول سرد و مواقع بارش باران و برف،  هم‌ زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند.

    شیشه دودی یا دودی کردن شیشه ؟

     دودی کردن شیشه‌ خودرو  به دلایل داشتن ظاهر زیبا و هم‌چنین جلوگیری از تابش مستقیم اشعه مضر نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود و بیشترین کاربرد آن در مناطق گرم است. به دو روش شیشه های خودرو دودی می شوند. روش اول استفاده از برچسب دودی سولار روی شیشه های اتومبیل و روش دوم ،  استفاده از شیشه دودی فابریک و جایگزینی با شیشه های سبز خودرو.

     

    توجه داشته باشید که خرید شیشه های فابریک دودی سولار هزینه اولیه بالایی دارد ولی ماندگار است ولی استفاده از برچسب های دودی سولار ، هزینه اولیه پایینی دارد و البته طول عمر کمتری دارد و به مرور کمرنگ شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

     

    توجه داشته باشید که دودی و خاصیت سولار دو بحث جدا هستند. دودی رنگ است ولی سولار خاصیت. یک شیشه می تواند سبز سولار باشد و یا دودی سولار و همچنین شیشه می تواند دودی غیر سولار باشد و خاصیت آنتی یو وی نداشته باشد.

    ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل

    شیشه جلو خودرو  از جنس لمینت است و در اثر وارد شدن نیروی خارجی و برخورد ‌اشیا مانند سنگ به شیشه جلو ترک می خورد.  ترمیم  شیشه اتومبیل به معنای   ترمیم سنگ خوردگی   و ترک آن است که از پیشرفت آن جلوگیری کند.

     

    ترمیم شیشه با تزریق مواد رزین مخصوص ، با دستگاه انجام می شود و استفاده از اشعه یو وی برای خشک کردن این مواد است . این کار نیاز به تجربه و استفاده از وسایل مخصوص و حرفه ای دارد . توجه داشته باشید که اگر ترمیم به درستی انجام نشود ، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد.

    کلام آخر

    شیشه اتوموبیل با هدف جداسازی فضای داخلی کابین و محیط خارجی خودرو در بخش‌های مختلف آن به کار برده می‌شود. استفاده از انواع مختلف آن در اشکال و ابعاد متناسب با درب و قسمت جلو و عقب ماشین می‌تواند به راننده و سرنشینان کمک کند تا در برابر گرما، باران، سرما، برف و نور خورشید از خود محافظت کنند.

    0 واردات خودرو آزاد شد / اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می‌توانند خودرو وارد کنند

    سخنگوی دولت گفت: واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد.

     

    به گزارش کارنامه به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات هیات دولت گفت: یک مصوبه بسیار مهم که هیات وزیران تصویب کرد، آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در کشور بود.

    وی ادامه داد: یک خودروساز ۵ هزار میلیارد تومان به دلیل گران فروشی محکوم شده بود؛ در کنار این اقدام سلبی، اقدامات ایجابی مثل افزایش تولید یا تامین ارز مورد نیاز انجام شد تا تولید خودرو تا ۱.۵ میلیون در سال افزایش یافت. همچنین واردات خودروی برقی، هیبریدی، آمبولانس و راهداری انجام شد.

    سخنگوی دولت گفت: با ابلاغ آیین نامه، واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می توانند خودرو وارد کنند. مجوز این آیین نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این آیین نامه واردات خودرو نو نیز ابلاغ شده بود.

    0 اشتباهات رایج در هنگام ریختن روغن موتور در خودرو

    این موضوع برای همه ما کاملاً روشن است که موتور خودرو قلب خودرو به شمار می‌آید و روغن موتوری که برای خودرو استفاده می‌شود حکم اکسیژن را دارد. بنابراین بدون استفاده از روغن موتور مناسب موتور نمی‌تواند مدت زمان زیادی فعالیت داشته باشد از این رو باید هنگام ریختن روغن موتور و خرید روغن موتور موارد زیادی را مد نظر داشت.

     

    آشنایی با اشتباهات رایج در هنگام ریختن روغن موتور

    ریختن روغن موتور یکی از مراحل اساسی در تعویض روغن و نگهداری از خودرو است. با این حال، اگر این کار به درستی انجام نشود، می‌تواند به موتور آسیب برساند. در اینجا به برخی از اشتباهات رایجی که در هنگام ریختن روغن موتور وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

    عدم توجه به نوع روغن موتور

    مهم‌ترین نکته در هنگام ریختن روغن موتور، استفاده از نوع روغن مناسب برای خودرو شما است. به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید تا نوع روغن و ویسکوزیته توصیه شده را پیدا کنید.

    استفاده از روغن نامناسب می‌تواند منجر به کاهش عملکرد موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب به موتور شود. همه روغن ها مانند هم نیستند، مثلا: روغن موتور بی ام و  با روغن موتورهای متفرقه تفاوت بسیار دارد. روغن های متفرقه و غیر اورجینال برای خودرو سم است.

    پر کردن بیش از حد روغن

    پر کردن بیش از حد روغن موتور به اندازه کافی آنقدر رایج نیست که به آن توجه کنیم. با این حال، این کار می تواند به اندازه کم کردن روغن مضر باشد.

    پر کردن بیش از حد روغن می تواند فشار را در موتور افزایش دهد و باعث نشت روغن، گرم شدن بیش از حد موتور و حتی آسیب به واشرها و یاتاقان ها شود. با نشتی روغن هم بوی سوختگی روغن استشمام می شود.

    ریختن روغن به سرعت

    صبور باشید و روغن را به آرامی در موتور بریزید. ریختن سریع روغن می تواند باعث ایجاد حباب هایی در داخل موتور شود که می تواند به سیستم روانکاری آسیب برساند.

    عدم بررسی سطح روغن

    پس از ریختن روغن موتور مناسب در خودرو، حتماً سطح روغن را با استفاده از گیج روغن بررسی کنید. سطح روغن باید بین علامت‌های MIN و MAX روی گیج باشد. اگر سطح روغن کم است، باید روغن بیشتری اضافه کنید تا از این مورد از اشتباهات ریختن روغن موتور جلوگیری شود.

    عدم تعویض فیلتر روغن

    یکی از مهم ترین کارهایی که باید در زمان ریختن روغن موتور در نظر داشت، تعویض فیلتر روغن است. در هنگام تعویض روغن، حتماً فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. فیلتر روغن ذرات مضر را از روغن جدا می کند و به محافظت از موتور شما کمک شایانی خواهد کرد.

     عدم توجه به نشتی روغن خودرو

    پس از تعویض روغن خودرو، به دنبال نشتی روغن باشید. اگر نشتی روغن مشاهده کردید، باید منبع نشتی را پیدا کرده و آن را برطرف سازید.

    نشتی روغن بیشتر در بالا و در قسمت پایین موتور دیده می شود. نشت و روغن ریزی در موتور به دلیل اختلال در چهار قسمت موتور، گیربکس، جعبه فرمان و سیستم ترمز است. درب محفظه روغن موتور یا کارتر باید بادقت بسته شود.

     عدم تنظیم مجدد کامپیوتر خودرو

    برخی از خودروها دارای سیستم نظارت بر سطح روغن هستند که باید پس از تعویض روغن ریست شود. برای نحوه انجام این کار به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید و تنظیم مجدد کامپیوتر خودرو را انجام دهید تا آلارم آن خاموش شود.

    مخلوط دو نوع روغن موتور با هم

    برای مخلوط کردن دو روغن موتور باید مشخصات روی ظرف چک شود تا مثل هم باشند. در صورتی که خواص هر دو نوع روغن مانند هم باشد، می توان از دو روغن با هم استفاده کرد در غیر اینصورت، این اشتباه رایج در تعویض روغن را انجام ندهید.

    استفاده از روغن موتور بی کیفیت پس از اتمام گارانتی

    برخی افراد بر این معتقدند که پس از به پایان رسیدن گارانتی خودرو، می توان از روغن های بی کیفیت و غیر اورجینال استفاده کرد. اما اینطور نیست و پس از پایان دوره گارانتی هم باید از روغن موتور خوب و باکیفیت استفاده نمایید.

     

    خرید افزودنی های جادویی و اضافه کردن آن به روغن

    یکی دیگر از اشتباهات ریختن روغن موتور استفاده از انواع  مکمل ها است که در جایگاه های سوخت هم عرضه می شوند. بسیاری از شرکت های خودروسازی اعلام نموده اند که استفاده از این نوع مکمل ها باعث از بین رفتن گارانتی خودرو هم می شود.

    البته که برخی کارشناسان فقط استفاده از مکمل‌های بنزین بدون سرب که برای خودروهای قدیمی هستند و مکمل‌های اکتان بالا برای خودروهای جدید، را توصیه کرده اند.

    استفاده از روغن واسکازین

    یک اشتباه رایج در تعویض روغن خودرو در میان برخی افراد وجود دارد که-امکان استفاده از روغن واسکازین جای روغن موتور وجود دارد. باید گفت که این کار موتور ماشین را از بین برده و بسیار عمل خطرناکی است.

    اگر روغن موتور اشتباه در خودرو بریزیم چه اتفاقی می‌افتد؟

    حال که با اشتباهات رایج در هنگام ریختن روغن موتور در خودرو آشنا شدید بد نیست بدانیم که اگر روغن موتور اشتباه در خودرو بریزید چه اتفاقی برای خودروی شما می‌افتد؟

    از آنجایی که روغن موتور دارای لایه‌ای محافظ است که اطراف اجزای موتور را می‌پوشاند و همچنین افزودنی‌های خاصی دارد که بین سطوح متحرک قرار گرفته و مانع از تماس آنها می‌شود و این کار باعث کاهش اصطکاک و پیشگیری از تغییر اجزای موتور می‌شود نیاز است که در زمان ریختن روغن موتور توجه زیادی داشته باشید.

    چرا که موارد عنوان شده کمک می‌کند تا موتور خود را از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار باشد.

    پس اگر از روغن موتور اشتباه در خودرو استفاده کنید یا در زمان ریختن روغن موتور اشتباهاتی را که در پاراگراف‌های قبلی به آنها اشاره کرده‌ایم مرتکب شوید باعث اتفاقاهای زیر در موتور خودرو می‌شود.

    • ایجاد سر و صدا موتور
    • کاهش راندمان خودرو
    • روشن نشدن خودرو در سرما
    •  ایجاد بوی سوختگی
    • بروز نشتی روغن
    در نهایت اینکه

    انتخاب و استفاده از روغن موتور مناسب از جمله موارد مهم و حیاتی برای عملکرد بهتر موتور خودرو می‌باشد پس جهت جلوگیری از اشتباهات رایج در هنگام ریختن روغن موتور در خودرو حتماً باید دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید به درستی این کار را انجام دهید.

    0 9 خودروی چینی با 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ

    یورو NCAP در سال ۲۰۲۳، روی ۱۷ خودرو تست تصادف انجام داد که ۹ مورد از آن‌ها خودروهای برقی چینی بودند. این شرکت گزارش داده که چینی‌ها مشتاقند محصولات خود را به اروپایی‌ها ثابت کنند، که دراین زمینه موفق هم بوده‌اند، زیرا این خودروهای برقی توانستند پنج ستاره ایمنی را دریافت کنند.

     

    خودروهای تست شده عبارتند از بی‌وای‌دی دلفین، بی‌وای‌دی سیل، بی‌وای‌دی سیلU، بی‌وای‌دی تانگ، ایکس پنگ G9، ایکس پنگ P7، نیو EL7، نیو ET5 و اسمارت #3.

    در این میان، نیو ET5 توانست فولکس‌واگن ID.7 را نیز پشت سر بگذارد و به ایمن‌ترین خودرو در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود. لیست خودروهای تست شده، از کم‌ترین به بیش‌ترین امتیاز به شرح زیر است:

    اولین خودرو، ایکس بنگ G9 است که در ماه سپتامبر در اروپا عرضه شد. این خودرو در تست تصادف یورو NCAP توانست ۵ ستاره ایمنی را کسب کند. همچنین بالاترین امتیاز را در بخش سرنشینان بزرگسال و کودکان کسب کرد که ۸۵ درصد بود. در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده و کمک ۷۸ درصد امتیاز گرفت.

    خودروی بعدی، بی وای دی تانگ است که از سال ۲۰۲۱ در نروژ و از سال ۲۰۲۲ در اروپا عرضه شد. این خودرو نیز ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده و نمره آن در بخش سرنشینان بزرگ‌سال و کودک، ۸۷ درصد است. نمره تانگ در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده به ۸۰ و در بخش دستیارهای کمک ایمنی به ۷۳ درصد رسید.

     

    خودرو سوم، ایکس پنگ PV است. این سدان الکتریکی در سال ۲۰۲۳ در اروپا معرفی شد. این سدان درواقع نسخه فیس‌لیفت مدلی است که در چین با نام P7i عرضه شده بود‌. امتیاز آن در بخش سرنشینان بزرگسال به ۸۷ درصد رسید. امتیاز بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده و سرنشینان خردسال نیز ۸۱ و امتیاز دستیار ایمنی ۷۸ درصد بود.

    خودرو بعدی، یک شاسی بلند جدید در اروپاست که پی وای دی سیل U و یا سانگ پلاس نام دارد. نام دوم مربوط به بازار چین است. این مدل در سال ۲۰۲۴ وارد بازار اروپا می‌شود. نمره آن در بخش سرنشینان بزرگسال ۹۰، سرنشینان خردسال ۸۵، کاربران آسیب پذیر ۸۳ و دستیارهای ایمنی ۷۷ درصد بود. یورو NCAP تاکید کرده که این خودرو در بخش موتورسیکلت نمره کامل را دریافت کرده است.

    خودرو بعدی، پی وای دی سیل  است که در سپتامبر وارد اروپا شد. این خودرو به تازگی وارد بازار آمریکای شمالی شده و رقیب تسلا مدل ۳ است. نمرات آن عبارتتد از ۸۹ درصد در بخش سرنشینان بزرگ‌سال، ۸۷ درصد در بخش سرنشینان خردسال، ۸۲ درصد در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده و ۷۶ درصد در بخش دستیارهای ایمنی.

     

    پی وای دی دلفین  در جایگاه بعدی قرار گرفته و در سال ۲۰۲۳ وارد اروپا شده است. نسخه اروپایی دلفین با نسخه بازار چین متفاوت است. ابعاد بزرگ‌تر، باتری حجیم‌تر و موتور برقی قوی‌تر، ویژگی‌های نسخه اروپایی آن است. امتیاز آن در بخش سرنشینان بزرگسال به ۸۹ درصد، در بخش خردسالان ۸۷ درصد، در بخش کاربران آسیب پذیر به ۸۵ درصد و در بخش دستیار ایمنی به ۸۹ درصد رسید.

    نیو EL7 بوده که یک کراس‌اور سایز متوسط با باتری قابل تعویض است. البته نام چینی آن ES7 است. نام آن به این خاطر عوض شده تا مشابه محصول آئودی نباشد. این خودرو در بخش سرنشینان بزرگسال نمره ۹۳ درصد، در بخش کودکان نمره ۸۵ درصد، در بخش کاربران آسیب‌پذیر نمره ۸۰ درصد و در بخش دستیارهای ایمنی نمره ۷۸ درصد را دریافت کرد.

    خودرویی که در جایگاه دومین محصول ایمن این لیست قرار گرفته، اسمارت #3 است. این خودرو محصولی از جیلی است، اما مرسدس‌بنز آن را طراحی کرده. امتیاز‌های این محصول به این شرح هستند: ۹۰ درصد در بخش سرنشینان بزرگسال، ۸۶ درصد در بخش کودکان، ۸۴ درصد در بخش کاربران آسیب‌پذیر و ۸۵ درصد در بخش دستیارهای ایمنی.

     

    و اما ایمن‌ترین خودرو چینی، نیو ET5 شناخته شده و توانسته بیش‌ترین امتیازها را کسب کند. این خودرو یک لیفت‌بک تمام برقی با باتری‌های قابل تعویض است که توانسته امتیاز ۹۶ درصد را در بخش بزرگسالان کسب کند. در بخش کودکان نیز نمره ۸۵ درصد، در بخش کاربران آسیب پذیر ۸۳ درصد و بخش دستیارهای ایمنی ۸۱ درصد ثبت شده است.

    طبق این آمار و امتیازها، نیو ET5 ایمن‌ترین خودرو در بخش سرنشینان بزرگسال است. اما بی وای دی دلفین، بی وای دی سیل و بی وای دی تانگ، ایمن‌ترین خودروها در بخش سرنشینان خردسال هستند. همچنین بی وای دی دلفین، بهترین عملکرد را در بخش کاربران آسیب پذیر جاده داشته است. در بخش دستیارهای ایمنی نیز اسمارت #3 صدرنشین است.

    0 ترموستات الکتریکی چیست؟ و نحوه عملکرد آن

    ترموستات الکتریکی یکی از اجزای اساسی وحیاتی درخودروهای امروزی است که برای کنترل دما و حفظ عملکرد بهینه موتور استفاده می‌شود. اسم دقیق این قطعه ترموستات الکترومکانیکی می‌باشد. (ترکیبی ازعملکرد الکتریکی و مکانیکی) وبه‌ نام‌ ترموستات‌های برقی EAT نامیده می شوند، که مخفف آن‌ (Electrically Assisted Thermostat) می باشد. ترموستات الکتریکی به مفهوم خیلی ساده به معنی کنترل عملکرد ترموستات (باز و بسته شدن) با دستور مستقیم سیستم مدیریت موتور ECM انجام می شود.

    سیستم مدیریت موتور ECM با توجه به اطلاعات سنسورها و پارامترهای محاسباتی خود ازجمله دمای موتور، دورموتور، سرعت خودرو، بار موتور دستور لازم جهت بازشدن ترموستات برقی را صادر می کند و‌ دائما ترموستات الکتریکی را با توجه به شرایط مختلف کنترل می کند.

    در خودروها، ترموستات‌ها معمولاً به دو نوع مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌ها وعملکردهای خاص خود هستند:

     

    ۱. ترموستات مکانیکی

    در اکثر خودروهای تولیدی عملکرد ترموستات براساس حساسیت به دما کار می‌کند این نوع ترموستات‌ها براساس انبساط و انقباض ماده‌ای مانند بی‌متال عمل می‌کنند. وقتی دما افزایش می‌یابد، بی‌متال در ترموستات انبساط می‌کند و فنر ترموستات فشرده می‌شود و دریچه را بازمی‌کند تا جریان آب گرم وارد رادیاتورخنک کننده شود.

    ۲. ترموستات الکتریکی

    از این نوع ترموستات‌ها از مدارالکتریکی خود برای کنترل دمای مایع خنک کنند استفاده می‌کنند. سیستم مدیریت موتور ECM با اندازه‌گیری دمای موتور‌توسط سنسوردمای مایع خنک کننده وتحلیل داده‌ها توسط سنسورهای الکترونیکی و محاسبه‌های لازم ترموستات الکترومکانیکی را کنترل می‌کند. این نوع ترموستات معمولاً دقیق‌تر‌ و‌ قابل تنظیم‌ است و‌می‌تواند ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند کنترل PID (نسبت به زمان، میزان و تغییردما) را داشته باشد. هر یک از این انواع ترموستات‌ها دارای مزایا و محدودیت‌های خود‌هستند وبسته به نیازها واستفاده‌های مختلف در خودروها مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

    وظیفه ترموستات الکتریکی

    ترموستات قطعه‌ای می‌باشد که وظیفه کنترل دمای موتور و حفظ آن در محدوده استاندارد و مطلوب را بر عهده دارد. و دائما با کنترل گردش آب بین موتور و رادیاتور دمای موتور‌‌‌ را درحد نرمال ثابت نگه می‌دارد. با کنترل دمای موتور، ترموستات از بالارفتن دمای موتور یا خنک شدن زیاد آن جلوگیری می‌کند، که باعث بهبود عملکرد، بهره‌‌ وری سوخت و بالارفتن عمر موتور می‌شود. ترموستات الکتریکی در خودروهای پیشرفته به دلیل دقت بالا، قابلیت تنظیم ،عملکرد مستقل وامکانات پیشرفته، به بهبود کارایی و کاربری خودرو کمک می‌کند و باعث ارتقاء سطح تکنولوژی و کارایی خودرو می‌شود.

    این ترموستات‌ها با دستورمستقیم ECU، در زمان های لازم با توجه به شرایط مختلف خودرو و همچنین در شرایط بحرانی موتورعمل می کند و این عملکرد باعث عمر طولانی تر موتور و بهبود کارکرد موتور می‌شود. دقت داشته باشید ساختمان این قطعه و عملکرد آن دقیقا شبیه به ترموستات مکانیکی می باشد و فقط در ترموستات های برقی از یک بخش الکتریکی مجزا در ساختمان ترموستات استفاده شده است که این بخش الکتریکی یک گرمکن الکتریکی (Heater) می‌باشد.

    ECU درمواقع لازم با دستور لازم هیتر را فعال کرده و باعث بالارفتن دمای داخلی ترموستات می شود. بی متال داخل ترموستات براساس این حرارت گرم شده و براثر منبسط شدن دریچه ترموستات باز شده و باعث عملکرد آن می‌شود. درزمان تشخیص ECU جهت غیرفعال شدن ترموستات جریان خود را ازهیتر قطع کرده و به علت قطع شدن جریان هیتر دمای بی متال کاهش یافته و براثر انقباض دریچه را بسته و باعث عدم گردش مایع خنک کاری موتورمی شود.

    نحوه عملکرد ترموستات الکتریکی در خودرو

    در خودروهای پیشرفته نسل جدید ترموستات الکتریکی عضو جدیدی از عملگرهای سیستم مدیریت کنترل موتور (ECU یا ECM) می باشد. کنترل این سیستم دقیقا همانند بقیه عملگرها با دستور مستقیم ECU انجام می شود، ECU از ورودی های خود که سنسورهای خود می باشد اطلاعات لازم را دریافت کرده وبا توجه به MAP لیست برنامه ریزی شده توسط کمپانی سازنده برروی ایسیو، محاسبه و مقایسه لازم را انجام داده و در زمان لازم دستور فعالسازی ترموستات برقی را صادرمی کند.

    نکته مهم

    مدار برقی ترموستات الکتریکی دارای دو پایه است که از طریق سوکت و سیم کشی مربوطه به قسمت‌های مورد نظرمتصل می‌شوند. به دلیل استفاده ازهیتر درمدار ترموستات الکتریکی، برای فعالسازی آن نیاز به یک جریان مثبت و یک جریان منفی می‌باشد. طبق الگوریتم طراحی سیستم مدیریت موتور دستور مستقیم برای فعالسازی هیتر ترموستات برقی توسط ECU صادر می شود.

    منبع جریان مثبت

    با توجه به دستور مستقیم از ECU به رله اصلی در جعبه فیوز موتور، جریان مثبت از سمت رله اصلی ارسال می‌شود. از زمان روشن شدن خودرو، این جریان مثبت به صورت دائم بر روی پایه مربوطه ترموستات برقرار می‌ماند.

    دستورجریان منفی

    دستور اصلی که عمل فعالسازی و غیرفعالسازی ترموستات برقی را کنترل می‌کند، از سمت ECU صادر می‌شود و این دستوربه صورت منفی است. این جریان تا زمانی که برقرار باشد، عملکرد ترموستات را تنظیم می‌کند. هیتر داخل ترموستات برقی برای فعال شدن نیاز به آمپرمصرفی بالایی دارد، بنابراین جریان منفی از سمت ECU از طریق یک ترانزیستور صادر می‌شود. سیستم مدیریت موتور به وسیلهٔ این جریان منفی، عملکرد ترموستات الکتریکی را کنترل می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا ترموستات باید فعال شود و موتور را بسیار گرم کند یا غیرفعال باشد و اجازه دهد که موتور به دمای عادی خود برسد.

    توجه داشته باشید که ترموستات برقی تنها در یک حالت خاص از سوی ECU فعال نمی‌شود؛ بلکه در شرایط مختلف کارکرد خودرو، این فعالسازی ممکن است متفاوت باشد. با توجه به شرایط زیر، ترموستات فعال می‌شود:

    ۱.در شرایطی که خودرو در حالت بارکم و سرعت کم حرکت می‌کند، ترموستات برقی زمانی که دمای مایع خنک‌کننده موتور به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، از سوی واحد کنترل الکترونیکی (ECU) دستور فعالسازی دریافت می‌کند و ترموستات باز می‌شود. باز شدن ترموستات دراین شرایط باعث بهبود مصرف سوخت وعملکرد بهتر موتور می شود.

    ۲. در شرایطی که خودرو تحت بار زیاد و با سرعت بالا حرکت می کند، ترموستات برقی زمانی که دمای مایع خنک‌کننده موتور به ۸۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، از سوی واحد کنترل الکترونیکی (ECU) دستور فعالسازی دریافت می‌کند و ترموستات باز می‌شود. باز شدن ترموستات در این شرایط باعث می‌شود که موتور در دماهای مناسبی کار کند و از افزایش دما و گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. این اقدام به معنای محافظت از موتور است و می‌تواند به افزایش طول عمر موتور کمک کند.

     

    شرایط اضطراری در خودرو زمان ایراد در مدار ترموستات الکتریکی

    در صورت بروز ایرادهای احتمالی در مدار ترموستات الکتریکی و مدارات الکتریکی مرتبط با آن که ممکن است به خسارت‌های جدی برای موتور و سیستم‌های وابسته منجر شود، در این شرایط، بی‌متال داخلی ترموستات به دلیل دمای پیش‌فرضی که برای آن تعیین شده است، به صورت مکانیکی فعال می‌شود. دمایی که بی متال ترموستات با توجه به آن به صورت مکانیکی در شرایط اضطراری عمل می کند و دریچه ترموستات به صورت کامل باز می شود. دمای  ۲±۱۰۵ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین میزان سیکل باز شدن ترموستات ۸ میلی مترمی باشد.

      

    نحوه عیب یابی ترموستات برقی

    خودروی MVMX22 مجهزبه سیستم ترموستات الکتریکی می باشد که با دستورمستقیم سیستم مدیریت موتور در شرایط کاری مختلف خودرو فعال می شود. با توجه به اینکه این قطعه یکی از عملگرهای ECU است، به طور معمول توسط این یونیت به طور مداوم تست مقاومتی می‌شود. در صورت بروز هر گونه مشکل در مدار الکتریکی این قطعه، فوراً چراغ چک موتور در بخش پشت آمپر روشن می‌شود تا راننده مطلع شود و بتواند خودرو را سریعاً بررسی کند.

    نکته مهم در طراحی این مدل خودرو این می باشد که، در صورت خرابی در مدار ترموستات الکتریکی همزمان با روشن شدن چراغ چک در پشت آمپر چراغ سبز رنگ کروز‌کنترل نیز در پشت آمپر به صورت دائم شروع به چشمک زدن می کند،که یکی ازنشانه های خرابی ترموستات الکتریکی می باشد.

    ترموستات الکتریکی در خودروهای پیشرفته به دلیل دقت بالا، قابلیت تنظیم، عملکرد مستقل و امکانات پیشرفته که باعث ارتقاء سطح تکنولوژی و کارایی خودرو می‌شود نصب می شود. یکی از بالاترین آمارهای خودروهای وارداتی به ایران، خودروهایی هستند که از کشور چین وارد می‌شوند و توسط شرکت مدیران خودرو  نیز در داخل کشور مونتاژ می‌شوند. از جمله این خودروها، مدل MVM X22 می‌باشد.

    سخن پایانی

    توجه داشته باشید که تکنسین‌های فنی آموزش‌دیده به راحتی می‌توانند توسط دستگاه عیب‌یاب دیاگ، به یونیت سیستم مدیریت خودرو متصل شده و از طریق قسمت خواندن کدهای خطا به دقت خرابی این قطعه را شناسایی کنند. همچنین، با مشاهده وضعیت پارامتر دمای آب، به راحتی می‌توانند وضعیت کارکرد ترموستات الکتریکی را تست و بررسی نمایند.

    0 راهنمای جامع زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

    هر کدام از قطعات موجود در یک اتومبیل که نیازمند تعویض دوره‌ای باشند، جزو لوازم مصرفی ماشین به حساب می‌آیند؛ از لاستیک، تسمه‌ها و دیسک و صفحه گرفته تا روغن موتور و فیلتر روغن و لنت‌ها را می‌توان در دسته قطعات مصرفی خودرو طبقه‌بندی کرد.

    در مورد زمان تعویض تایر و لاستیک خودرو گفته می‌شود که نهایتا بعد از طی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر، این قطعه حساس و مهم خودرو حتما باید تعویض شود. حتی اگر آج تایر نیز تقریبا سالم بود، باید آن را با نمونه نو جایگزین کرد تا خطر ترکیدگی در سرعت‌های بالا به حداقل برسد و حوادث ناگوار برای سرنشینان اتومبیل پیش نیاید. از لحاظ زمانی نیز توصیه می‌شود نهایتا بعد از حدود سه سال حتما لاستیک ماشین عوض شود.

     لنت ترمز و تسمه‌ها چه زمانی باید تعویض شود؟

    زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو نظیر لنت و تسمه‌ها معمولا بستگی به نحوه کاربرد خودرو دارد. اما با این حال اگر بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از لنت‌های جلو کار کشیده‌اید، بهتر است آنها را تعویض کنید. اگر لنت‌های عقب نیز از نوع دیسکی باشند، در بیش از ۲۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد. اما اگر ترمز خودروی شما در تایرهای عقب از نوع کاسه‌ای باشد، معمولا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌توان بدون مشکل از این گونه لنت‌ها استفاده کرد.

     

     در مورد تسمه دینام و تسمه تایم هم باید گفت که اگر این قطعات از حداقل کیفیت لازم برخوردار باشند، باید دست کم ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر به‌راحتی انجام وظیفه کنند. اما دیده شده که برخی قطعات کم‌کیفیت موجود در بازار در کارکردهای پایین‌تر از این مقدار دچار آسیب شده‌اند؛ بنابراین در خرید تسمه‌ها به ویژه تسمه تایم حتما از انواع اصلی و باکیفیت استفاده کنید تا با پاره شدن این قطعه و رسیدن آسیب جدی به سوپاپ‌ها و یا موتور مواجه نشوید.

    دیسک و صفحه را چه زمانی باید عوض کرد؟

    دیسک و صفحه در خودروهای دنده‌ای نقش بسیار حیاتی ایفا می‌کند و در صورت خرابی باعث می‌شود اتومبیل از حرکت باز ایستد. در مواردی هم که این قطعه بیش از حد مستهلک شده باشد، از میزان شتاب و کارایی اتومبیل کاسته خواهد شد.

     معمولا دیسک و صفحه‌ها حداقل ۶۰ هزار کیلومتر بدون مشکل به کار خود ادامه خواهند داد؛ البته اگر دیسک و صفحه اتومبیل کیفیتی متعادل داشته باشد، این رقم به بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر و یا حتی بالاتر هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که در ارقام بالاتر از صد هزار کیلومتر حتما به فکر تعویض دیسک و صفحه باشید تا این قطعه به یک‌باره خراب نشود و دردسرهای بعدی برای شما به وجود نیاورد.

     مواردی مثل لرزش پدال کلاچ، شنیده شدن صداهای ناهنجار از گیربکس هنگام کلاچ گیری، سفت شدن پدال کلاچ ، کاهش کشش خودرو… از جمله علائم خرابی دیسک و صفحه به شمار می‌روند. 

    لازم به ذکر است که روغن گیربکس نیز معمولا باید هم‌زمان با دیسک و صفحه عوض شود تا عمر مفید جعبه‌دنده افزایش پیدا کند و کارایی آن ارتقا یابد. در مورد روغن گیربکس‌های اتوماتیک نیز توصیه شده که هر ۶۰ هزار کیلومتر پارس سال با به صورت به صورت کامل با روغن تمیز و نو تعویض شود.

    روغن موتور و فیلترهای مربوطه چه زمانی باید عوض شود؟

    به طور میانگین روغن موتور باید بعد از حدود شش هزار کیلومتر یا نهایتا پنج ماه پس از ریختن آن درون موتور، عوض شود. در هر سرویس روغن موتور لازم است که فیلتر روغن، فیلتر کابین و فیلتر هوا نیز هم‌زمان با قطعات نو جایگزین شوند. به‌ویژه فیلتر هوا و فیلتر روغن حتما در هر سرویس موتور خودرو باید عوض شوند تا پیشرانه کارایی مطلوب خود را حفظ کند. ضمنا فیلتر بنزین بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر عوض شود تا کیفیت سوخت‌رسانی به موتور دچار افت نگردد.

    شمع و وایر را کی عوض کنیم؟

    کیفیت سیستم جرقه‌زنی در عملکرد مناسب و کم‌لرزش موتور بسیار تاثیرگذار است. بنابراین باید شمع و وایرها را که جزو قطعات مصرفی به حساب می‌آیند، در حدود ۲۰ هزار کیلومتر عوض کرد تا موتور به نحو مطلوب کارکرد خود را ادامه دهد. کاهش شتاب، ناک زدن، لرزش موتور و غیره از جمله علائم خرابی شمع وایر هستند 

    جلوبندی خودرو چه زمانی باید عوض شود؟

    جلوبندی و سیستم تعلیق نقش اساسی در حفظ تعادل و هندلینگ خودرو ایفا می‌کند. همچنین کیفیت سواری مناسب اتومبیل نیز از مزایای وجود یک سیستم تعلیق و جلوبندی سالم است. اگر قطعات جلوبندی خراب باشد ضمن شنیده شدن صداهای ناهنجار از اتومبیل، احتمال برهم خوردن تعادل خودرو و درنتیجه بروز حادثه ناگوار بسیار بالا خواهد بود.

     توصیه می‌شود پس از هر ۸۰ هزار کیلومتر مسافت، جلوبندی خودرو را به طور کامل تعویض کنید. همچنین اگر هرگونه صدای ناهنجار از سمت سیستم تعلیق به گوش شما رسید، در سریع‌ترین زمان به تعمیرگاه مراجعه کرده و عیب سیستم تعلیق را رفع کنید تا خدای نکرده هیچ‌گونه حادثه‌ای برای شما به وجود نیاید.

     

    سایر موارد لوازم مصرفی خودرو

    در مورد زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو نظیر روغن ترمز و روغن هیدرولیک باید به اطلاع برسانیم که روغن ترمز معمولا می‌تواند تا دو سال بدون مشکل در خودرو انجام وظیفه کند اما بعد از آن بهتر است که حتما تعویض شود. در مورد روغن هیدرولیک فرمان نیز گرچه توصیه شده که به صورت سالانه عوض شود اما معمولا این روغن حتی می‌تواند تا ۴-۵ سال نیز بدون مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو وظیفه خود را انجام دهد. 

    در مورد گاز کولر گرچه گفته شده بین ۲ تا ۵ سال می‌تواند بدون افت کیفیت سرمایش کابین را تأمین کند، اما بهتر است تا زمانی که از کارکرد سیستم سرمایشی اتومبیل خود در فصول گرم سال رضایت دارید، نسبت به تعویض گاز کولر اقدام نکنید و هزینه اضافی برای خود به بار نیاورید. زیرا گاز کولر تاثیر منفی بر عملکرد قطعات فنی خودرو ندارد و صرفا دمای کابین را پایین می‌آورد.

     

     

    جدول لوازم مصرفی خودرو

    در جدول زیر زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو به تفکیک بیان شده است:

    نوع قطعه مصرفی  زمان تعویض
    تایر و لاستیک ها 80 هزار کیلومتر یا سه سال
    تسمه دینام و تسمه تایم 50 تا 60 هزار کیلومتر
    دیسک و صفحه و روغن گیربکس دستی 60 تا 100 هزار کیلومتر
    لنت ترمز دیسکی جلو و عقب 20 هزار کیلومتر
    لنت کاسه‌ای عقب 80 هزار کیلومتر
    سرویس روغن شامل تعویض فیلتر هوا و روغن  شش هزار کیلومتر
    فیلتر بنزین 20 هزار کیلومتر
    روغن گیربکس اتومان 60 هزار کیلومتر یا سه سال
    جلوبندی 80 هزار کیلومتر

    کلام پایانی

     در پایان توصیه می‌کنیم حتما نسبت به زمان تعویض لوازم و قطعات مصرفی خودرو حساسیت بالایی به خرج دهید. به‌ویژه لوازمی مثل لاستیک‌ها، تسمه تایم سرویس روغن، شمع وایر و… حتما باید در سر زمان مشخص تعویض شوند تا مشکل اساسی و هزینه‌های بعدی در پی نداشته باشند.

    0 اکسل ام وی ام X55 از کجا می‌شکند؟

    بی تردید ماجرای اکسل عقب ام وی ام X55 را می توان داغ ترین سوژه خودرویی در چند وقت اخیر دانست؛ ماجرایی که از در رفتن اکسل عقب یک دستگاه خودرو X55 در ایران آغاز شد و به سرعت تصاویر دیگری از این اتفاق در کشورهایی همچون روسیه و برزیل و… وایرال شد. اکنون در این محتوا به نقاط حساس و شکننده اکسل عقب X55 و کدهای اعلامی برای این قطعه از سوی شرکت، جهت فرآیند بازبینی و بررسی آمده ایم

    کدام کدهای قطعه مشمول تعویض هستند؟

    بر طبق دستور العمل شرکت در فراخوان X55 پرو، کد تأمین کننده قطعه می بایست دارای پسوند ۵AJ باشد، اما به غیر از کد تأمین کننده، کدهای شناسه خود قطعه نیز مهم هستند. این کدها عبارتند از :

    ۲۳H14C

    ۲۳H15C

    ۲۳H16C

    ۲۳H17C

    شایان ذکر است کدهای فوق می بایست بدون هیچ‌گونه درنگی مشمول تعویض قطعه اکسل قرار گیرند. نکته دیگری که حائز اهمیت است، برطبق دستورالعمل شرکت مدیران خودرو و تأیید این امر توسط کارشناس مربوطه در مراجعه خبرنگار اسب بخار به یکی از نمایندگی های شرکت، مشتریان حین فرآیند بررسی خودروی X55 خود توسط نمایندگی، می بایست امکان بازدید از آن را داشته باشند.

    ضمناً لازم است بدانید که حتا اگر کد اکسل خودروی شما از کدهای فوق نباشد، باز هم باید نقاط جوش و اتصال آن به طور کامل بررسی گردد. این بازرسی نباید با هیچ‌گونه بهانه ای از طرف نمایندگی و یا دریافت یک ریال هزینه همراه باشد.

    کدام نقاط ضعف دارند و بررسی می شوند؟

    جوش ها و اتصالات اکسل عقب خودروی X55 از محل اتصال کمک ها در تمام جهات و قسمت طبق و سایر قسمت ها مورد بازبینی قرار می گیرد. جوش ها حتماً باید سالم بوده و فاقد ضعف و کرم خوردگی و پوکی باشند. شایان ذکر است در این فراخوان دوره فرآیند جوش نیز برای تکنسین های نمایندگی ها برگزار شده است. در فرآیند این بازبینی خودروی شما حتماً باید روی جک بالابر قرار گیرد تا به راحتی اکسل عقب آن در دیدرس باشد.

    توقف شماره گذاری خودروی X55

    به علت وجود نقص فنی در برخی از خودروهای مدل ایکس ۵۵ پرو تولیدی شرکت مدیران خودرو، تا اطلاع ثانوی شماره گذاری این خودرو متوقف می شود. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران: بر همین اساس،‌ مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع، حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران در نامه ای به پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «برابر بررسی‌های فنی به عمل آمده و با توجه به مفاد استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ در خصوص وجود نقص ایمنی بحرانی، ضمن تعلیق اعتبار تأیید نوع خودروی مذکور، ضروری است شماره گذاری آن متوقف گردد.»

     

    اندکی در خصوص مشخصات و امکانات X55

    در ام وی ام X55 پرو پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۴ سیلندر خطی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۹ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود.

    در ایکس ۵۵ امکاناتی نظیر صفحه نمایش لمسی مرکزی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS)، سنسور پارک و دوربین عقب، فرمان کمکی برقی، تهویه الکترونیکی دستی، کروز کنترل، شارژر وایرلس، ۶ ایربگ ده نقطه ای، دوربین ۳۶۰ درجه، دسته دنده الکترونیکی، صندلی برقی شاگرد، گرم‌کن صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین و کلاستر دیجیتال را داریم.

    0 آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

    کار انواع گیربکس به زبان ساده آن است که موتور اتومبیل نیروی اصلی حرکت را تامین می‌کند اما برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها به گیبرکس نیاز خواهد داشت. گیبربکس میزان نیرویی که باید به چرخ‌ها برسد را تنظیم می‌کند.

    زمانی که ماشین دنده‌ای در اختیار داشتید، با تغییر دنده می‌توانستید میزان نیرویی که به چرخ‌ها وارد می‌شود و در نهایت سرعت و شتاب را تنظیم کنید اما گیربکس اتومات این کار را به عهده گرفته و در ماشین اتومات دیگر نیازی به تنظیم دنده با سرعت نیست.

    در آموزش رانندگی با دنده اتومات اولین نکته‌ای که بیش از هر چیز توجه شما را جلب می‌کند جای خالی کلاچ در ماشین های دنده اتومات است. بدون شک کنترل دو پدال ساده‌تر از کنترل سه پدال با دو پاست!

     

    • حرف P در دنده اتومات (Park)

    حالت P ماشین درواقع همان حالت پارک است. زمانی که دنده ماشین بر روی P قرار گیرد هر کاری کنید ماشین راه نمی‌افتد. شما خودتان ماشین را در حالت پارک قرار داده‌اید بنابراین ماشین حتی در صورتی که گاز بدهید حرکت نخواهد کرد.

    اگر پیش از این با ماشین دنده‌ای رانندگی کرده باشید در شرایطی که ماشین روشن است و شما ایستاده‌اید، برای آنکه ماشین حرکت نکند باید ترمز بگیرید و ماشین خلاص باشد، اگرماشین خاموش است برای آنکه حرکت نکند باید خلاص نباشد.

    هیچ کدام از این پیچیدگی‌ها را ماشین اتومات ندارد. به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات بسیار ساده‌تر است. کافیست بدانید اگر قرار است ماشین حرکت نکند دنده باید روی P قرار داشته باشد.

    • حرف R در دنده اتوماتیک

    معنای Reverse یعنی بازگشت به عقب. پس دنده R دنده عقب است. زمانی که دنده روی R باشد پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به عقب حرکت می‌کند.

    • حرف N دنده اتومات

    معنای Neutral یعنی دنده خلاص. اما کاربرد دنده N چیست؟ زمانی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید دنده را روی N قرار داده و دستی را می‌کشید، زمانی که قرار است اتومبیل را پارک کنید، ترمز کنید، دنده را روی Nقرار دهید، دستی را بکشید، دنده را روی P قرار دهید. دنده N حالتی است که در هر سرعتی که ماشین قرار داشته باشد، وضعیت را در همان سرعت نگه خواهد داشت.

    • حرف D  در دنده اتومات (Drive)

    این دنده مخصوص حرکت کردن است. زمانی که قرار است ماشین راه بیوفتد باید روی این دنده باشید. توجه داشته باشید که زمانی که دنده روی D باشد و پای خود را از روی ترمز برداشته باشید ماشین راه می‌افتد.

    معنی حروف برخی از خودرو اتومات ها

    شماره های 1 و 2 و 3 روی دنده:

    گهگاه ممکن است علاوه بر حروف فوق، اعداد 1 تا 3 را نیز شاهد باشید که این اعداد برای مواقعی است که نیاز به قدرت بیشتری همانند سربالایی‌ها وجود دارد. با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر می شود. مثلا انتخاب 2 باعث می شود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید.

    L (Low) :

     همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L نشان داده می شود.

    (+M -) وضعیت manual یا تعویض دست:

    در این وضعیت مشابه با گیربکس دستی می توان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها کرد با این تفاوت که در صورت توقف خودرو دنده به حالت یک باز می گردد.

    توجه کنید که در بعضی خودروهای اتومات زمانی که گیربکس در حالت M قرار دارد در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز، دنده به صورت اتوماتیک تعویض می شود.

    کلید O/D وضعیت over drive :

    وضعیت over drive که در بعضی از مشین های اتومات وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد. Over Drive در حقیقت همان دنده پنج در خودروهای دنده ای است.

    در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال می شود و در خودروهای پنج دنده نیز کلید Over Drive مربوط به دنده پنج است.

    بر خلاف تصور بسیاری از رانندگان خودرو روشن و خاموش کردن حالت Over Drive در سرعت های پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری خودرو ندارد.   

    حرف S در دنده اتوماتیک

     

    دکمه S یا اسپرت(Sport)در گیربکس های اتوماتیک به معنای مد ورزشی یا اسپرتی است و با فعال کردن این مد در خودروهای دنده اتوماتیک در واقع شما به کامپیوتر گیربکس و موتور اعلام می کنید که مصرف سوخت برای شما مهم نیست و از آن حداکثر توان و دور را طلب می کنید.با فعال شدن این مد در خودروهای اتوماتیک تعویض دنده ها در دور های بالاتری انجام گرفته و در نتیجه شتاب بیشتری حاصل می شود.

    استفاده از این حالت به دلیل تعویض دنده در دورهای بالا سبب فشارحداکثری بر روی موتور و گیربکس می شود لذا استفاده مداوم از حالت اسپرتی گیربکس اتوماتیک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

    دکمه بغل دنده اتوماتیک چیست؟

    دوستان زیاد درباره دکمه کنار دنده اتوماتیک سوال می پرسند: در جواب باید بگوییم این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است.

    تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.

     

    آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

     

    برای رانندگی با دنده اتومات حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

    حرکت با ماشین اتومات

    1. همانند هر خودروی دیگر، پس از سوار شدن، ابتدا صندلی، آینه و … را تنظیم نموده و پدال گاز و ترمز را چک نمایید.
    2. پا را بر روی پدال ترمز قرار داده، تا انتها فشار داده و خودرو را روشن نمایید.  مکانیزم اغلب خودروهای اتومات امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمی شوند.
    3. بدون آنکه پا را از روی پدال ترمز بردارید دنده را در حالت D (یا R) قرار دهید.
    4. ترمز دستی را خوابانده و کم‌کم پا را از روی پدال ترمز پایی برداشته و به آرامی بر روی پدال گاز فشار داده و از رانندگی لذت ببرید.

    شاید تعجب کنید که چرا گفته می شود تا زمان حرکت پا را از روی پدال ترمز برندارید.  علت این توصیه صرفا بخاطر رعایت نکات ایمنی است زیرا در خودروهای دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیر نیست و بجز حالت P،  بقیه دنده ها در حالت خلاص هستند.

    حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده اید مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور،  خودرو حرکت می کند. هر چند که این احتمال ضعیف است اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به مشکلات جبران ناپذیری شود.

    توقف با ماشین اتومات

    1. زمانی که ماشین در حال حرکت است و قصد دارید آن‌را متوقف کنید ترمز را فشار دهید.
    2. زمانی که خودرو متوقف شد و در موقعیت مناسب برای پارک قرار گرفت، ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید و ترمز دستی را بکشید.
    3. سپس پای خود را از روی ترمز بردارید و دنده را روی P بگذارید.
    4. حالا ماشین را خاموش کنید. در ادامه به صورت تیتر وار دستورالعمل حرکت و توقف را نام می‌بریم.

    خلاصه توقف و حرکت با دنده اتومات

    نحوه رانندگی با دنده اتومات – حرکت

    همه چیز را کنترل کنید، کمربند را ببندید، پا روی ترمز، ترمز دستی خوابیده، دنده در حالت D، راهنما بزنید، اطراف را کنترل کنید، آرام پا را از روی ترمز بردارید.

    نحوه رانندگی با دنده اتومات – توقف

    کافیست ترمز کنید تا ماشین توقف شود. در محلی مناسب پارک کنید. خودرو که موقف شد پای شما هنوز روی ترمز است، دنده را روی N گذاشته ترمز دستی را بکشید، پا را از روی ترمز بردارید. دنده را در حالت P قرر دهید. می‌توانید ماشین را خاموش کنید.

    بنابراین همواره ترمز گرفتن را فراموش نکنید. فراموش نکنید ترمز دستی را هنگام حرکت بخوابانید. فراموش نکنید ترمز دستی را پیش از خاموش کردن بکشید.

    شما باید بدانید که تغییر دنده بستگی به میزان فشار پای شما بر روی گاز دارد. تا الان تنها در مورد پدال ترمز صحبت کردیم. اما پدال گاز در ماشین اتومات حکم تعویض دنده را دارد. هر چقدر که بیش‌تر پای خود را روی پدال گاز فشار دهید دنده سبک می‌شود.

    رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی و سرپایینی

    اگر فشار پای خود را از روی پدال گاز بردارید دنده سنگین می‌شود. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید برای کنترل بیش‌تر روی ماشین از سه دنده‌ای که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید تا دنده سنگین شود و مانع سرعت گرفتن شما شود. به طور کلی اگر در سراشیبی فشار گاز را کم کنید خود به خود دنده سنگین می‌شود.

    زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

    نکته آخر اینکه به دستورالعمل توقف که ارائه شد دقت کنید. این کار شاید در مواقعی که خیابان شیب نداشته باشد اگر مو به مو اجرا نشود مشکلی پیش نیاید اما در شرایط سراشیبی یا سربالایی حتما باید ابتدا دنده را روی N بگذارید، سپس ترمز دستی را بالا بکشید و در آخر دنده را روی P بگذارید تا ایمنی تضمین شود. بنابراین این روند را به عادت تبدیل کنید تا همیشه به همین شیوه عمل کنید.

    مواردی پیش می‌آید که دنده از حالت P خارج نمی‌شود و اصطلاحا قفل می‌کند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نام‌گذاری می‌شود. اگر سوئیچ و یا یک پیچ‌گوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد.

    1- از حالت N  برای بالابردن دور ماشین در ابتدای حرکت استفاده نکنید!

    بعضی رانندگان ماشین اتومات عادت دارند مشابه با خودروهای دنده ای در زمان روشن کردن خودرو، ابتدا دنده را در حالت N یا خلاص می گذارند و دور موتور را بالا می برند، سپس دنده را در حالت ِDrive قرار می دهند. این عادت اشتباه آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد می کند و هزینه های زیادی را برای صاحب خودرو به وجود می آورد.

    علاوه بر این بلافاصله پس از روشن کردن موتور، به فکر سرعت‌های بالا نباشید. به موتور اجازه دهید خود را پیدا کرده و کم‌کم سرعت را افزایش دهید. اغلبگیربکس های اتوماتیک مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. البته قضیه در مورد خودروهای اسپورت اتومات کمی متفاوت است.

    2- به هیچ وجه به هنگام حرکت، دنده را عوض نکنید!

    نکته تاسف‌بار داستان آنجاست که برخی حتی بدون آنکه پا را بر روی پدال ترمز قرار دهند دنده را به حالت P تغییر می‌دهند که این موضوع برای سیستم انتقال قدرت بسیار مضر است و باعث استهلاک زودهنگام گیربکس خودرو اتومات می شود. توجه کنید که قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برقی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    3- به هیچ وجه در سرپایینی‌ها، خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید!

    شاید در نگاه اول این امر مصرف سوخت شما را کاهش دهد ولیکن با توجه به آنکه روانکاری دنده‌ها صورت نمی‌پذیرد فرسودگی و صدمات زودرسی را در پی خواهد داشت. این کار باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد و هزینه تعویض این شیرهای برقی رقم قابل توجهی است.

     به عبارتی هزینه‌های ایجاد شده بسیار بیشتر از صرفه‌جویی مصرف سوخت است. ضمن اینکه در برخی از خودروهای دنده اتوماتیک سوخت‌رسانی به موتور در سرازیری قطع می شود و مصرف سوخت به صورت اتومات کاهش می یابد.

    4- در پشت چراغ ‌قرمز، دنده را در حالت خلاص  قرار ندهید!

    وقتی خودرو در حالت یا همان درایو متوقف ‌شده است فشار کمتری به گیربکس خودرو وارد می شود. بنابراین در ترافیک و چراغ قرمز که مدت زمان توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. خلاص کردن گیربکس و قراردادن دوباره‌ی آن در حالت D، استهلاک بیشتری را برای گیربگس به همراه دارد.  در صورتی که توقف بیشتر از دو دقیقه بود از همان حالت N برای توقف استفاده نمائید.

    5- قبل از توقف کامل خودرو دنده را در حالت P قرار ندهید!

     در این حالت شما به خودرو فرمان ایست می‌دهید در حالیکه خودرو در حال حرکت است و این امر صدمات جبران‌ناپذیری برای گیربکس در پی خواهد داشت.   بنابراین برای افزایش طول عمر گیربکس، پس از ایست کامل ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید، ترمز دستی را بکشید و ترمز را رها کنید سپس دنده را در حالتP قرار دهید.

    با رعایت همه این موارد در زمان توقف وزن خودرو بر روی چرخ های عقب می افتد در حالیکه اگر از ابتدای توقف دنده را در حالت P قرار دهیدفشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

    6- با روغن گیربکس کم رانندگی نکنید!

    بسیاری از رانندگان خودرو گمان میکنند روغن موجود در گیربکس خودروهای اتوماتیک مانند خودروهای دندهای نیازمند تعویض نیاز نیست و بازدید دوره ای آن کفایت می کند! این تصور کاملا اشتباه است که روغن فابریک کارخانه باید داخل گیربکس بماند و روغن گیربکسهای دندهای و اتوماتیک هر دو نیاز به تعویض دورهای دارند.

    یکی از وظایف روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار کردن خودرو است. بنابراین در صورت رانندگی طولانی مدت با روغن گیربکس کم، خودروی شما با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. بهتر است هر ۵ هزار کیلومتر مقدار روغن گیربکس را کنترل کنید و به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر از روغن جدید استفاده نمایید.

    7- باک سوخت را خالی نگذارید!

    فشار سوخت یکی از مواردی است که در عملکرد مناسب خودروهای اتومات بسیار موثر است لذا همواره سعی نمایید تا باک خودرو خیلی خالی نشود.

    8- از دو پا برای ترمز و گاز استفاده نکنید!

    از پای راست خود جهت ترمز و گاز استفاده نمایید و مدام بین این پا و آن پا سوئیچ نکنید.  استفاده از پای چپ در خودروهای اتومات به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و اگر این فشردن پدال ترمز همزمان با فشردن پدال گاز باشد قطعا گیربکس خودروی شما دچار آسیب جدی می شود.

     

     

    سوالات متداول رانندگی با ماشین دنده اتومات

    رانندگی با حالت S کجا مناسبتر است؟

    اگر اتومبیلی دارید که از حرف s بر روی آن استفاده شده است، بهتر است از این حالت در جاده های کوهستانی استفاده کنید. رانندگی ددر حالت اسپرت، در جاده های کوهستانی به مراتب راحتتر است. با این کار باعث می شوید خودرو با دنده سنگینتری حرکت کند.

    دکمه برف روی دنده اتومات چیست؟

    این حالت برای رانندگی در شرایط برف و یخ بوده و باعث می شود حرکت اتومبیل با دنده 2 شروع شود و همچنین با انقال دادن قدرت کمتر به چرخ ها باعث عدم بکسواد و لغزش می گردد .

    چرا گیربکسهای اتوماتیک در حالت P قفل می شوند؟

    یکی از رایجترین مشکلات، صاحبان خودروهای اتوماتیک، قفل شدن گیربکس در حالت پارک یا P است.

    قفل شدن گیربکس در این حالت چند دلیل دارد:

    1. علت این اتفاق این است که رانندگان خودروهای اتوماتیک گاهی فراموش می کنند که قبل از استفاده از حالت P ترمز دستی را بکشند.
    2. یکی دیگر از دلایل قفل شدن دنده در حالت P این است که قبل از ایست کامل خودرو، اهرم دنده را به حالت پارک برده ایم.

    البته در خودروهای پیشرفته تر، سنسورهای سرعت اجازه شیفت یا تغییر به حالت P در سرعتهای بالا را نمی دهند و این مشکل تا حدود زیادی برطرف در این خودروها برطرف شده است.

    دکمه بغل دنده در خودروهای اتوماتیک چه کاربردی دارند؟

    این دکمه برای زمانی تعبیه شده است که دنده خودروهای اتوماتیک قفل می شود. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم ممکن است گیربکس و دنده شما در شرایطی قفل شود. برای برطرف کردن این قفل، بر روی اهرم دنده یک دکمه قرار گرفته است. جهت استفاده از این دکمه، ابتدا ماشین را روشن کرده، با فشار دادن دکمه، اهرم دنده را به حالت N ببرید و سپس ترمز دستی را بکشید.

    با ماشین دنده اتومات، چگونه دنده را تعویض کنیم؟

    برای تعویض حالت دنده، ابتدا پای خود را روی ترمز قرار دهید. سپس دنده را به حالت مورد نظر خود تغییر داده و به آرامی پای خود را از روی ترمز بردارید. به همین راحتی!

    چگونه در ترافیک با ماشین دنده اتوماتیک حرکت کنیم؟

    زمانی که در ترافیک هستید نیاز به انجام کار خاصی ندارید. دنده در حالت D باشد و تنها با استفاده از ترمز متوقف شده و دوباره با بر داشتن پای خود از روی ترمز به حرکتتان ادامه دهید.

    0 جیلی امگرند 2025 جدید با قیمت 10 هزار دلار راهی بازار شد

    شرکت جیلی جدیدترین نسخه سدان امگرند ۲۰۲۵ را با قیمت حدود ۱۰ هزار دلار راهی بازار چین کرد.

     

    این محصول جدید و ارزان‌قیمت در چهار تیپ عرضه می‌شود و نسبت به نسخه پیشین خود تغییرات ظاهری و داخلی وسیعی ندارد. قیمت امگرند ۲۰۲۵ از حدود ۱۰ هزار دلار شروع شده و به ۱۲ هزار دلار می‌رسد. طول/عرض/ارتفاع سدان جیلی به ترتیب برابر با ۴۶۳۸/۱۸۲۰/۱۴۶۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین محوری آن نیز ۲۶۵۰ میلی‌متر اعلام شده است. به این ترتیب با یک سدان کامپکت استاندارد روبرو هستیم که دارای رینگ‌های ۱۶ یا ۱۷ اینچی است.

     

    جیلی امگرند ۲۰۲۵ همچنان به طراحی مدل پیشین وفادار باقی مانده هرچند طراحی جلوپنجره آن بهبود یافته و شاهد طرح آبشاری با ۱۶ میله عمودی هستیم. همچنین جای لوگوی قبلی جیلی را نمونه نقره‌ای جدید گرفته است. در بخش پایینی هم تریم کرومی L شکل دیده می‌شود. وقتی به بخش پشتی خودرو نگاه کنیم یک اسپویلر کوچک را می‌بینیم. به این موارد باید چراغ‌های عقب متشکل از ۱۹۰ واحد LED را نیز اضافه کرد.

    0 تاثیر رطوبت بر خودرو

    با توجه به تغییر فصول سال ممکن است شرایط محیط نگهداری ماشین نیز مانند فشار هوا و رطوبت و دما تغییر پیدا کند و تغییر این شرایط به ویژه رطوبت ممکن است بر عملکرد و سلامت اجزای مختلف خودرو تاثیر بگذارد. وقتی رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند به این معنا است که تعداد مولکول آب موجود در هوا افزایش یافته است. حال باید دید عملکرد خودرو در هوای سرد بهتر است یا گرم و آیا ممکن است تغییرات آب و هوایی موجب اختلال در کارکرد ماشین بشود؟ در ادامه مطلب بیش‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

     

    هوای گرم یا سرد چه تاثیری بر خودرو دارد؟

    در هوای سرد معمولاً چگالی بالاتر است و بنابراین توانایی موتور برای گرفتن اکسیژن افزایش پیدا کرده و سوخت بیش‌تری نیز خواهد سوخت. پس به عبارتی ماشین عملکرد فنی خوبی در هوای سرد دارد.

    با این حال دمای پایین و هوای سرد باعث افزایش غلظت مایعات خودرو می‌شود و همین مسئله ممکن است بر روان‌سازی مایعات بین اجزای مختلف خودرو تاثیر بگذارد.

    همچنین با استارت زدن در هوای سرد و مرطوب زمان زیادی لازم است که روغن و مایعات دیگر به دمای مناسب برای عملکرد خود برسند. این شرایط در فصل زمستان و برای طی مسافت‌های کوتاه ممکن است مسئله‌ساز باشد.

    در بحث تاثیر رطوبت بر اجزای مختلف خودرو باید به موتور توجه ویژه داشت چرا که در هوای مرطوب چگالی اکسیژن کم بوده و بنابراین اکسیژن کم‌تری در دسترس ماشین قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث کاهش قدرت تولیدی موتور خواهد شد.

    با توجه به مطالب بالا می‌توان گفت که رطوبت موجب استهلاک اجزای مختلف خودرو از جمله موتور شده و همین استهلاک بر عملکرد آن تاثیر منفی دارد.

     

    محافظت از خودرو در هوای مرطوب

    در آب و هوای مرطوب لازم است که به قطعات و عملکرد ماشین توجه بسیاری داشته باشید و با کم کردن فاصله میان دوره‌های چک روغن موتور و مایعاتی مثل روغن ترمز و روغن فرمان و نیز کولانت از سلامت این مواد اطمینان حاصل نمایید.

    در صورت کمبود روغن در هر کدام از قطعات لازم است هر چه زودتر در جهت رفع این مشکل اقدام نمایید چرا که عدم توجه به تعویض روغن موتور ممکن است باعث آسیب دیدن موتور بشود.

    در شرایط مرطوب لازم است که اتصلات زیر کاپوت را به طور مرتب چک کنید. نقش چنین اتصالاتی مانند رگ‌های بدن است و هر گونه اختلال در عملکرد آن‌ها ممکن است سبب آسیب جدی بشود.

    رطوبت بالا حتی ممکن است باعث خرابی باتری بشود و به همین دلیل چک کردن عملکرد باتری توسط یک مکانیک متخصص در چنین شرایطی ضروری است.

    به علاوه اگر رطوبت بالا باشد ممکن است بر لاستیک‌ها نیز تاثیرگذار باشد و به همین دلیل باید مرتب بررسی شوند.

    تاثیرات رطوبت بر انواع خودرو توربو شارژ و سوپرشارژ بیش از انواع معمولی است و حتی موتورهای این چنینی نیز در شرایط مرطوب ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند. در این موتورها به واسطه نصب توربو شارژ و اینتر کولر بزرگ، سیستم مکش هوای بهتر و تعویض فیلتر هوا عملکرد در شرایط مرطوب بهینه خواهد بود. هرچند استفاده از بنزین با اکتان بالا نیز ممکن است در چنین شرایطی کمک‌کننده باشد.