All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "شهریور"

    0 بهترین لاستیک برای شاسی بلند؛ بررسی 0 تا 100 ویژگی های لازم

    لاستیک‌های شاسی بلند برای استفاده در خودروهای کراس اوور و شاسی بلند طراحی می‌شوند. این لاستیک‌ها امکان استفاده در شرایط سخت آفرودی را دارند و همچنین قدرت تحمل آن‌ها برای حمل بارهای سنگین نیز از ویژگی‌های خاصشان است.

    اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید، باید فاکتورهایی مثل نوع استفاده، شرایط رانندگی، ابعاد لاستیک، قیمت تایر شاسی بلند، شاخص‌های عملکردی، برند تولیدکننده و... را در نظر بگیرید. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی انواع لاستیک‌ خودروهای شاسی بلند و نکات خرید آن‌ها می‌پردازیم.

     

    00.webp

     

    لاستیک‌های شاسی بلند چه ویژگی‌هایی دارند؟

    لاستیک‌هایی که برای خودروهای شاسی بلند طراحی می‌شوند، دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باعث بهبود عملکرد و کنترل بهتر روی جاده‌های خاکی، شنی، جنگلی و... می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به 3 مورد زیر اشاره کرد.

    طراحی پروفیل خاص

    به نقل از فروشگاه رینگ و لاستیک رینوتیک:

    لاستیک‌های شاسی بلند دارای پروفیل‌هایی هستند که برای بهبود چسبندگی روی جاده‌های خاکی و سنگی طراحی شده‌اند. این پروفیل‌ها شامل بلوک‌های بزرگ و عمیق، شیارهای خطی و موازی و طراحی‌های دیگری هستند که برای بهبود گریپ و کنترل بر روی جاده‌های سخت طراحی شده‌اند.

    مقاومت بالا در برابر صدمات

    لاستیک‌های شاسی بلند به نحوی طراحی شده‌اند که بیشترین مقاومت را در برابر صدمات بیرونی داشته باشند. از این لاستیک‌ها برای عبور از جاده‌های سخت استفاده می‌شود. به همین خاطر در ساخت آن‌ها از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر سایش، گسیختگی‌های عمیق، ضربات بیرونی و... داشته باشد.

    قابلیت تحمل بار بالا

    از لاستیک‌های شاسی بلند معمولاً در خودروهای سنگین و با وزن بالا استفاده می‌شود. به‌علاوه اغلب این خودروها خودشان هم امکان حمل بارهای سنگین را دارند. در نتیجه لاستیک آن‌ها نیز باید تحمل بالایی داشته باشد تا در برابر فشارهای بالا آسیب نبیند. این ویژگی در طراحی تمامی تایرهای شاسی بلند لحاظ می‌شود.

    چطور بهترین لاستیک برای شاسی بلند را بخریم؟

    لاستیک‌های شاسی بلند توسط برندهای مختلف و با طراحی‌های متفاوتی تولید می‌شوند. تمامی این لاستیک‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و در جای مناسبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید، باید ابتدا فهرستی از خواسته‌ها و شاخص‌های عملکردی موردنیازتان را تهیه کنید و سپس به بررسی مدل‌های متنوع موجود در بازار بپردازید. در ادامه به سراغ مهم‌ترین فاکتورها و شاخص‌های عملکردی‌ در انتخاب لاستیک‌های شاسی بلند می‌رویم.

    آشنایی با انواع لاستیک شاسی بلند

    اولین ملاک در یافتن بهترین لاستیک برای شاسی بلند آشنایی با انواع لاستیک‌های موجود در بازار است. به طور کلی می‌توان این لاستیک‌ها را در 4 دسته زیر قرار داد:

    لاستیک‌های چند منظوره (All - Trrain)

    وب‌سایت تایر پارس بهترین تعریف را برای لاستیک‌های همه‌ منظوره ارائه کرده است:

    لاستیک‌های All-Terrain چسبندگی بالایی دارند و برای استفاده در جاده و خارج جاده بسیار مناسب است. اما به دلیل همه منظوره بودن این تایرها برای کسانی که فقط در جاده‌های آسفالت و بزرگراه و یا فقط خارج از جاده رانندگی می‌کنند، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. تایر All-Terrain سبک و بی‌صدا نیست، اما قطعاً گزینه خوبی برای استفاده در جاده و خارج از جاده است.

     

    photo_2024-11-11_10-07-02.jpg

     

    لاستیک‌های چهار فصل (All-Season Tires)

    تعریف لاستیک‌های تمام فصل را از تدارک صنعت پویان بخوانید:

    تایرهای چهار فصل دارای طراحی پروفیلی که به طور بهینه برای عبور از مسیرهای خشک، مرطوب و حتی برفی مناسب هستند. لاستیک‌ چهارفصل اغلب از ترکیبات روغنی و مخلوط‌های خاصی برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و عمر طولانی‌تر استفاده می‌کنند که این ویژگی‌ها آن‌ها را به انتخاب ایده‌آلی برای رانندگانی می‌تواند که به دنبال کارایی و ایمنی در شرایط مختلف هواشناسی هستند.

    لاستیک‌های بزرگراهی (Highway Tires)

    تایرهای بزرگراهی برای رانندگی در جاده‌های بین شهری و آسفالت طراحی شده‌اند. اگر از خودروی شاسی بلند خود بیشتر برای رفت و آمدهای بین شهری استفاده می‌کنید، بهتر است سراغ خرید تایرهای بزرگراهی بروید. از جمله ویژگی‌های ممتاز این لاستیک‌ها می‌توان به سواری نرم و بی‌صدا، کاهش میزان مصرف سوخت و عمر طولانی آج‌ها اشاره کرد.

    لاستیک‌های گل و لای (Mud-Terrain Tires)

    اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید و می‌خواهید بیشتر در مسیرهای آفرودی، کوهستانی، جنگلی و... رانندگی کنید، بهتر است سراغ لاستیک‌های MT بروید. لاستیک‌های مخصوص گل و لای برای رانندگی در شرایط سخت و مسیرهایی ناهموار طراحی شده‌اند. این لاستیک‌ها دارای آج‌های بزرگ و عمیقی هستند که درون گل و لای فرو می‌روند و میزان چسبندگی بالایی دارند. در نتیجه امکان حرکت در مسیرهای سخت را فراهم می‌کنند.

    تناسب رینگ و لاستیک

    در خرید لاستیک برای شاسی بلند باید حواستان به تناسب آن با رینگ هم باشد. برای خودروهای شاسی بلند و SUV می‌توانید رینگ‌هایی با سایزهای متفاوت تهیه کنید. برای مثال سایز این رینگ‌ها ممکن است بین 17 تا 22 اینچ هم باشد. رینگ‌های بزرگ‌تر برای مسیرهای ناهموار و آفرودی کاربرد دارند. رینگ‌های کوچک‌تر هم برای سواری در مسیرهای شهری و جاده‌های بزرگراهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر برای خرید رینگ و لاستیک مناسب نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از کارشناسان رینوتیک کمک بگیرید.

    مشخصات فنی لاستیک

    هر لاستیک دارای مشخصات فنی واضحی است. در زمان خرید لاستیک شاسی بلند باید این مشخصات را بررسی کنید و مطمئن شوید با خواسته‌های شما تطابق دارد. از جمله این مشخصات فنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • عرض لاستیک: عرض لاستیک‌ها برحسب میلی‌متر بیان می‌شود. این عدد نشان‌دهنده عرض بیرونی تایر است.

    • ارتفاع بدون بار: این عدد برحسب میلی‌متر بیان می‌شود و نشان‌دهنده فاصله زمین تا مرکز لاستیک است.

    • قطر خارجی: زمانی که لاستیک روی خودرو سوار شده و مماس با زمین قرار می‌گیرد، قطر خارجی بیان‌کننده فاصله‌ بین نقطه بالایی و پایینی لاستیک است. این عدد برحسب میلی‌متر بیان می‌شود.

    • شاخص بار: این عدد نشان‌دهنده وزنی است که تایر می‌تواند در شرایط استاندارد تحمل کند. در انتخاب بهترین تایر برای شاسی بلند سراغ گزینه‌ای بروید که شاخص بار آن توان تحمل وزن خودرو به‌علاوه‌ی باری که حمل می‌کند را داشته باشد.

    • شاخص سرعت: این شاخص نشان‌دهنده بیشترین سرعتی است که این تایر می‌تواند در شرایط استاندارد تحمل کند. شاخص سرعت تایر معمولاً با یک حرف بیان می‌شود. بهتر است لاستیکی را انتخاب کنید که شاخص سرعت آن با حداکثر سرعت خودروی شاسی بلندتان سازگاری داشته باشد.

    • شاخص UTQG: به گفته تایر 724 «این شاخص نشان‌دهنده سطح مقاومت به سایش، ترمال و چسبندگی تایر در دماهای مختلف است. این شاخص با سه عدد (مثلاً 400 A B) نشان داده می‌شود. عدد مقاومت به سایش بالاتر به معنی عمر طولانی‌تر تایر است. حرف چسبندگی (A-B-C) نشان‌دهنده چسبندگی به سطح مرطوب است، به طوری که A بهترین چسبندگی را نشان می‌دهد.»

    • شاخص تحمل حرارت: این شاخص برحسب حروف A-B-C بیان می‌شود و نشان می‌دهد که در شرایط استاندارد (سرعت معین و جاده مناسب) لاستیک انتخابی شما تا چه دمایی را می‌تواند تحمل کند. اگر در شهرهای گرم زندگی می‌کنید، بیشتر حواستان به این شاخص باشد.

     

    قیمت لاستیک شاسی بلند

    اگر در جستجوی بهترین لاستیک شاسی بلند هستید، قاعدتاً قیمت چندان برایتان اهمیتی ندارد؛ اما لازم است بدانید که لاستیک‌های شاسی بلند توسط برندهای مختلف و با قیمت‌های متنوعی تولید می‌شوند. بهتر است قبل از اینکه سراغ خرید لاستیک بروید، بودجه مشخصی را برای آن مشخص کنید و متناسب با این بودجه به بررسی انواع لاستیک‌های موجود بپردازید. البته توصیه می‌کنیم قیمت را ملاک اصلی انتخاب قرار ندهید و کیفیت و عملکرد برایتان اهمیت بیشتری داشته باشد.

    توجه به شرایط اقلیمی

    یکی دیگر از فاکتورهایی که در خرید لاستیک باید ملاک قرار دهید، بحث آب و هوا یا شرایط اقلیمی است. لاستیکی که خریداری می‌کنید، باید بیشترین سازگاری را با شرایط آب و هوایی منطقه داشته باشد. برای مثال لاستیکی که در شهرهای کوهستانی استفاده می‌شود، قاعدتاً با لاستیک‌ مناطق کویری باید تفاوت‌های زیادی داشته باشد. اگر نمی‌دانید چه لاستیکی برای شما مناسب است، می‌توانید از کارشناسان کمک بگیرید.

    بهترین لاستیک برای شاسی بلند 2024

    برای اینکه بتوانید راحت‌تر بهترین لاستیک را برای خودروهای شاسی بلند پیدا کنید، می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید. این جدول براساس نظرات کاربران و توسط مرجع جهانی Tires –easy تهیه شده است.

    نام لاستیک امتیاز کیفی توسط کاربران

    Michelin Defender LTX M/S 9.5

    Goodyear Assurance WeatherReady 9.6

    Bridgestone Dueler H/L Alenza Plus 9.9

    Continental CrossContact LX20 9.7

    Pirelli Scorpion Verde All Season 9.1

    Yokohama Geolandar G055 9.1

    Hankook Dynapro HP2 9.5

    Kumho Crugen Premium KL33 8.5

    Nitto NT421Q 8.9

    Falken Ziex ZE950 A/S 8.9

     

    سخن آخر

    اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید، باید ابتدا نوع خودرو و رینگ آن را بررسی کنید. سپس با در نظر گرفتن یک بودجه مشخص سراغ بررسی انواع لاستیک‌های شاسی بلند بروید. در قدم بعدی می‌توانید با لحاظ کردن فاکتورهایی مثل شاخص‌های فنی، تنوع لاستیک‌های شاسی بلند، توجه به شرایط اقلیمی و... خریدتان را انجام دهید.

    0 شاسی بلند بایک BJ60 با موتور دیزلی در روسیه عرضه می‌شود

    شاسی‌بلند بایک BJ60 سال گذشته برای عرضه به بازار روسیه معرفی شد اما تاکنون مشتریان روس قادر به خرید آن نبوده‌اند. اکنون بایک اعلام کرده است که فروش مدل BJ60 را از اوایل سال 2025 میلادی آغاز خواهد کرد. همچنین بایک BJ60 به جای موتور بنزینی توربوشارژر، با موتور دیزلی در روسیه عرضه خواهد شد. خودروهای بایک از جمله مدل BJ60 در کارخانه Avtotor در کالینینگراد مونتاژ می‌شوند.

    ابعاد بایک BJ60 شامل 5040 میلی‌متر طول و 2820 میلی‌متر فاصله محوری است. پیشرانه این خودرو از نوع دولیتری توربودیزل است که حداکثر 163 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. سیستم هیبریدی خفیف، این پیشرانه دیزلی را همراهی خواهد کرد. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز قدرت و گشتاور را به هر چهار چرخ بایک BJ60 می‌فرستد. سیستم انتقال قدرت بایک BJ60، به صورت چهارچرخ محرک پاره وقت عمل می‌کند.

    بایک BJ60

     

    بایک BJ60 بسته به سفارش، با چیدمان پنج یا هفت نفره عرضه می‌شود. صندلی‌های برقی به همراه گرمکن، سردکن و ماساژور، گرمکن فرمان، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلاستر دیجیتال، نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای، شارژر بی‌سیم، پروژکتورها، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز خودکار و نگهدارنده بین خطوط بخشی از تجهیزات این شاسی‌بلند هستند.

    نسخه‌های بنزینی بایک BJ60، به موتور دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر مجهز هستند که حداکثر 266 اسب‌بخار قدرت و 406 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. این پیشرانه نیز همانند موتور دیزلی، از حمایت سیستم هیبریدی خفیف بهره می‌برد. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. مشتریان چینی می‌توانند نسخه هیبریدی بایک BJ60 را نیز بخرند که از ترکیب موتور برقی و موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بهره می‌برد.

    0 با قدرت دیوانه‌وار بازگشت دوباره رنو 5 توربو

    در میان هاچ‌بک‌های برقی، تنها می‌توان از چهار مدل فیات 500e، کوپرا بورن VZ، مینی جان کوپر ورکس و ام‌جی 4 ایکس پاور به عنوان نمونه‌های قدرتمند و هیجان‌انگیز یاد کرد. اکنون رنو هم می‌خواهد با نسخه تغییریافته از آلپاین A290 به این جمع کوچک ولی قابل توجه، وارد شود. از رنو 5 توربو صحبت می‌کنیم که همچون پورشه تایکان، یک خودروی برقی با لقب توربو است.

    ن نخستین هاچ‌بک برقی نیرومند از برند رنو نیست چراکه خودروساز فرانسوی، چراکه رنو، مدل زوئی E-Sport با 460 اسب‌بخار قدرت و رنو R5 توربو 3E با 375 اسب‌بخار قدرت را در سال‌های 2017 و 2022 معرفی کرده بود. درواقع برخلاف چیزی که در تصاویر به نظر می‌رسد، رنو 5 توربو 3E یک کانسپت نیست و ظاهرا با قیمت بالا و تعداد محدود، تولید خواهد شد.

    رنو 5 توربو 3E همچون پدرش در دهه 80 میلادی، یک خودروی موتور-عقب است هرچند که نیروی محرکه خود را به جای پیشرانه 1.4 لیتری درونسوز از سه موتور برقی دریافت می‌کند. به گزارش رسانه‌ها، خروجی قوای محرکه رنو 5 توربو 3E از سه برابر 160 اسب‌بخار قدرت مدل قدیمی هم بیشتر خواهد بود.

    اگر این خبر صحت داشته باشد، رنو 5 توربو 3E از آلپاین A290 با 285 اسب‌بخار نیز بسیار نیرومندتر خواهد بود. رنو 5 توربو با 350 اسب‌بخار قدرت نیز در پشت سر 5 توربو 3E قرار می‌گیرد.

    از رقم گشتاور رنو 5 توربو 3E اطلاعی در دسترس نیست، اما بنابر اعلام سازنده، این خودرو می‌تواند ظرف 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. این رقم از ام‌جی 4 ایکس پاور با 429 اسب‌بخار قدرت، 0.3 ثانیه سریع‌تر است.

    از مهمترین ویژگی‌های ظاهری رنو 5 توربو 3E می‌توان به گلگیرهای برآمده و رینگ‌های دو رنگ 20 اینچ با تایرهای 245/35 و 275/35 در جلو و عقب، اشاره کرد.
     

    از آنجا که رنو 5 برقی یک خودروی موتور-جلو است، انتظار داریم که رنو 5 توربو 3E با تغییرات فنی گسترده همراه شده باشد. شرکت سازنده هم از ساختار کربن و البته سبک‌وزن ولی مقاوم رنو 5 توربو 3E خبر می‌دهد. از وزن دقیق این خودرو اطلاعی نداریم، ولی کانسپت قبلی که به دو موتور در عقب مجهز بود، 1500 کیلوگرم وزن داشت.

    به نظر می‌رسد که رنو با عرضه 5 برقی و همتای نیرومند آن یعنی 5 توربو 3E، قصد دارد چیدمان موفق نسل اول رنو 5 و دوقلوی توربوشارژ محرک-عقب آن را تکرار کند.

    مطمئنا رنو 5 توربو 3E در سطح گسترده عرضه نخواهد شد، اما وجود آن، باعث خوشحالی است. انتظار داریم که این هاچ‌بک هیجان‌انگیز در سال 2026 به فروش برسد.

    0 پروازی روی ابرها با L7؛ فتح قله دُرفک!

    چه چیزی هیجان‌انگیزتر از آنکه پشت فرمان خودرویی بنشینید و به دل طبیعت بکر بزنید؟ L7، با فتح موفقیت‌آمیز مسیر آفرود دُرفک، ثابت کرد که یک ماجراجوی تمام‌عیار است.

    تصور کنید در یک روز دل‌انگیز، از شلوغی شهر دور شده‌اید و به دل کوهستان پناه برده‌اید. جاده‌ای پرپیچ و خم که گاهی در میان ابرها ناپدید می‌شود و گاهی شما را به دل جنگل‌های انبوه می‌برد. با هر پیچ، یک منظره جدید و نفس‌گیر پیش روی شما قرار می‌گیرد.

    L7 با قابلیت‌های آفرود بی‌نظیر خود، به راحتی از هر مانعی عبور می‌کند و شما را به قله دُرفک می‌رساند. جایی که می‌توانید بر فراز ابرها بایستید و دنیای زیر پایتان را نظاره کنید.

    آیا شما هم آماده‌اید تا این ماجراجویی هیجان‌انگیز را تجربه کنید؟

    - ملاقات L7 و دُرفک

    در دنیایی که آفرود به معنای قدرت و چالش است، لوکانو L7 با اقتدار تمام مسیر دُرفک را فتح کرد. این خودرو، با سیستم هوشمند ARDIS خود، مرزهای رانندگی آفرود را جابه‌جا کرده است.

    از دل شهر تا قله‌های برفی، L7 با هفت حالت رانندگی مختلف، آماده رویارویی با هر چالشی است. چه در دل شن‌های روان باشد، چه در دل جنگل‌های انبوه و چه بر روی صخره‌های سخت، L7 با اطمینان و قدرت مسیر خود را ادامه می‌دهد.

    تصور کنید پشت فرمان L7 نشسته‌اید و از رودخانه‌های خروشان عبور می‌کنید، از شیب‌های تند بالا می‌روید و از میان صخره‌ها راه خود را باز می‌کنید. این همان تجربه‌ای است که L7 برای شما به ارمغان می‌آورد: یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی.

    photo_1403-09-25 11.20.01.jpeg

    - آیا مقصد نهایی لوکانو L7 درفک است؟

    هر بار که L7 از مسیر تهران به دُرفک می‌گذرد، نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. این خودرو، با حضور قدرتمند خود، به این مسیر تاریخی و طبیعی، روحی جدید بخشیده است. اما آیا دُرفک می‌تواند به یک مسیر آفرود نمادین‌ برای طرفداران L7 تبدیل شود؟

    تصور کنید در قلب طبیعت هستید و L7 با قدرت از صخره‌ها بالا می‌رود. یا در کنار رودخانه‌ای خروشان، با اطمینان کامل به مسیر خود ادامه می‌دهد. این صحنه‌ها، دُرفک را به یک مقصد رویایی برای علاقه‌مندان به آفرود تبدیل کرده است.

    photo_1403-09-25 11.19.58.jpeg

    نظر شما چیست؟ آیا دُرفک باید به عنوان مسیر نهایی L7 معرفی شود؟ با رای شما، می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم.

    0 تویوتا بازگشت سلیکا را تایید کرد

    بدون شک تویوتا خبر خوبی برای طرفداران رالی SEGA دارد. این کمپانی تصمیم دارد تا بزودی تویوتا سلیکا GT-Four نمادین خود را بازسازی کند. این خبر در جریان رویداد هواداران در رالی ژاپن، طی یک جلسه پرسش و پاسخ با مدیران ارشد تویوتا منتشر شد.

    یکی از طرفداران در میان این رویداد از آکیو تویودا (رئیس هیئت مدیره تویوتا) پرسید که آیا سلیکا جدیدی در راه است یا خیر، که او گفت: "من نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم، بنابراین یک مدیر اینجا وجود دارد که شاید بتواند به پرسش شما پاسخ دهد."

    اشاره تویودا به مدیر یوکی ناکاجیمی، معاون اجرایی محصول تویوتا بود. او به صراحت گفت: «ما در حال حاضر روی یک خودرو سلیکا مشغول کاریم.» که تقریباً به اندازه شواهد استوار است. چرا همه خودروسازان نمی‌توانند در مورد برنامه‌های محصول خود اینقدر شفاف باشند؟

    تویوتا هنوز این موضوع را تایید نکرده، اما بعید است خودرو الکتریکی باشد. این به این دلیل است که در تابستان 2024، مزدا، سوبارو و تویوتا بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن اعلام شد، همگی نسل جدیدی از موتورهای احتراقی پاک‌تر خواهند ساخت.

    تویوتا در حال حاضر مشغول توسعه دو پیشرانه 1.5 لیتری و 2.0 لیتری چهار سیلندر بنزینی است. آنها کوچک‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر از موتورهای فعلی این برند هستند و هر دو برای کار با کمک سیستم هیبریدی طراحی شده اند. اگرچه برای پروژه سلیکا بسیار مهم است، هیچ یک از موتورها به قدرت هیبریدی وابسته نیستند.

    ما همچنین می‌دانیم که موتور 2.0 لیتری قرار است برای طیف گسترده‌ای از محصولات کاربردی با خروجی بالا، از پیکاپ‌های سنگین گرفته تا خودروهای اسپرت بکارگیری شود. علاوه بر این، تویوتا تأیید کرده که قدرت بسیار بیشتری نسبت به موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی فعلی خواهد داشت و وقتی با یک توربوشارژر ترکیب می‌شود، می‌تواند تا 400 اسب بخار قدرت تولید کند.

    در مورد پیشرانه، تویوتا پیشتر یک سیستم چهارچرخ محرک فوق‌العاده برای GR کرولا طراحی کرده است، بنابراین یک حرکت ساده است که موتور جدید در کنار گیربکس و بدنه کوپه همراه شود.

    این شرکت قبلاً این کار را انجام داده است. به نوعی برای SEMA 2024، تویوتا یک نسخه چهار چرخ متحرک از GR86 ساخت که شباهتی به خودرو رالی سلیکا GT-Four دهه 1990 داشت.

    مسلماً این کانسپت از موتور 1.6 لیتری سه سیلندرکرولا نیز استفاده می‌کرد، اما از سیستم چهار چرخ محرک آن نیز استفاده شد، چیزی که پلتفرم GR86 هرگز برای پذیرش آن ساخته نشده بود. بنابراین، اگر تویوتا بتواند طبق برنامه پیش رود، این پکیج آماده است تا در این خودرو هیجان انگیز قرار گیرد.

    0 رونمایی تویوتا از مدل فاینال ادیشن سوپرا با قدرت 429اسب بخار

    شرکت تویوتا تصمیم دارد با خودرو اسپرت محبوب سوپرا خود خداحافظی کند. در این بین دو مدل ویژه فاینال ادیشن با نام A90 Final Edition و Lightweight EVO رونمایی کرده است تا پایان این مدل نمادین را جشن بگیرد.

    این خودرو اولین نسخه Final Edition است که به گفته تویوتا بیانگر DNA موتور جلو و سیستم حرکتی چرخ عقب محرک سوپرا است. همانطور که انتظار دارید، یکی از متفاوت ترین خودروهای جدید امروزی که در ظاهر تفاوت بسیاری با خودروهای استاندارد دیگر دارد.

    بخش موتوراسپرت TGR-E تویوتا در کلن، با اسپویلر جلویی الهام گرفته از مسابقه و کانارد و فلاپ وسط جلویی که همه از فیبر کربن ساخته شده، جلوه جذابی به این مدل بخشیده، در قسمت عقب نیز، یک بال بزرگ قرار گرفته که توسط تونل باد برای بهینه‌سازی تعادل فشار هوا و ایجاد یک سوپرای سریع GT4 تست شده!
    در پیشرانه و سیستم انتقال قدرت نیز تغییراتی ایجاد شده و قدرت موتور از 335 اسب بخار به 429 اسب بخار و گشتاور از 369 فوت پوند به 420 فوت پوند افزایش یافته است. حداکثر سرعت نیز به 268 کیلومتر در ساعت رسیده و پیشرانه با اگزوز تیتانیومی Akrapovič همراه است.
    سیستم خنک کننده موتور تقویت شده و توسط یک رادیاتور فرعی به هم متصل است و مسیرهای جدید خنک کننده از روی دیفرانسیل عبور کرده اند. نسخه نهایی از گیربکس شش سرعته دستی بهره می‌گیرد.
    اما این تمامی ویژگی‌های بخش فنی نیست. شاسی و تعلیق با قطعاتی مشابه خودروی مسابقه‌ای GT4 ارتقا یافته و اکنون از قطعات KW و کیت کمبر افترمارکت استفاده می‌کند. فرمان به صورت الکترونیکی بهینه شده تا احساس بهتری داشته باشد. کل شاسی کیت کامل استرس بار در صندوق عقب، داخل کاپوت، گلگیرها و زیر خودرو مانند خودروی GT4 مستحکم شدند. ترمزها اکنون دارای نشان Brembo با دیسک‌های سوراخدار در جلو و عقب هستند.
    این خودرو بر روی لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 قرار گرفته که با رینگ‌های 19 اینچی در جلو و رینگ‌های 20 اینچی در عقب همراه می‌شود. نسخه نهایی دارای لنت ترمز با ضریب اصطکاک بالاتر نیز خواهد بود.
    در داخل، صندلی‌های سطلی Recaro با کمربند ایمنی قرمز، صفحات فیبر کربن و چرم آلکانترا را می‌توان مشاهده کرد. مانند فراری F80، راننده صندلی قرمز دارد و سرنشین یک صندلی مشکی.
    تویوتا تنها 300 دستگاه از این مدل را به تولید خواهد رساند.
    Lightweight Evo نیز دیگر نسخه فاینال ادیشن سوپرا است که به طور شگفت انگیزی نسخه چموش تری از سوپرای معمولی است. روشن نیست که آیا این خودرو از مدل استاندارد سبک‌تر است یا خیر و در مقابل به نظر می‌رسد نسخه «لایت» مدل نهایی عملکرد بالای سوپرا باشد.
    برای این منظور، سوپرا از دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و زوایای کمبر متفاوت‌تر و شاسی و سیستم تعلیق بهینه‌سازی شده را بهره می برد. کمک فنرها به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند، اما در اینجا از طریق نرم افزار بهینه‌سازی شدند. فرمان هم به همین صورت بهینه شده است. مانند نسخه فینال، کل خودرو نیز استحکام پیدا کرده، اما با یک رول  بار مخفی شده در زیر بدنه به جای پوشش کامل فلزی در صندوق عقب!
    مدل Lightweight Evo مانند دیگر نسخه از کیت بدنه بسیار اسپرت استفاده نمی‌کند، اما اسپویلر عقب فیبر کربن ظریف‌تری را به همراه قوس‌ چرخ‌های جلو جدید دریافت می‌کند.
    این خودرو دارای رینگ مات ۱۹ اینچی جدید بوده و در کابین دارای صندلی راننده از جنس آلکانتارا است. همچنین دارای دوخت‌های قرمز و برجسته‌ در اطراف کابین است و کمربند ایمنی قرمز هم تدارک دیده شد.
    هر دو مدل ویژه سوپرا تویوتا از ژانویه قابل سفارش هستند.
    0 خودروهای فولکس واگن ID.3 و ID.4 جدید سال 2026 از راه می‌رسند

    فولکس واگن تصمیم دارد در سال 2026 مدل جدید خودروهای ID.3 و ID.4 را با طراحی مشابه کانسپت ID.2All رونمایی کند. هر دو خودرو قرار است از پلتفرم فعلی MEB استفاده کنند، اما در بخش فناوری، طراحی کابین و بدنه تغییراتی برای آنها اعمال خواهد شد.

    مدیر بخش توسعه فولکس‌واگن، کای گرونیتز، در گفتگو با Auto Express طی نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، گفته که: "ما یک ظاهر جدید برای ID.4 و ID.3 در نظر گرفتیم، با یک زبان طراحی کاملاً جدید که به همان جایی که در ابتدا بودیم برمی‌گردد. همان نقطه طراحی که فولکس واگن کار خود را از آنجا شروع کرده! "

    گفته‌های گرونیتز به زبان طراحی آینده این شرکت به رهبری اندی ماینت اشاره دارد که اولین مدل کاملاً جدید او نسخه تولیدی کانسپت ID.2All است. خودرویی که در اواخر سال 2025 راهی بازار خواهد شد.

    در این خودروها ویژگی‌های طراحی ساده و حس استحکامی که بسیاری گمان می‌کردند در اولین مدل‌های ID از دست رفته است را می‌بیند. گویی این برند قصد دارد به طراحی باکسی که دارای حس استحکام است برای مدل‌های ID بازگردد.

    گرونیتز اضافه کرد: "ما از نظر هزینه باتری نسبت به عملکرد پیشرفت‌های زیادی داریم، همچنین ویژگی‌ها و عملکردهای کمک راننده جدیدی را به ارمغان خواهیم آورد. بنابراین یک پیشرفت بزرگ، هم از نظر هزینه برای ما و هم از نظر سود برای مشتریان، وجود خواهد داشت."

    بخشی از این به‌روزرسانی نیز تغییرات مجدد طراحی داخلی و رابط‌های آن است که با بازگشت برخی دکمه‌های فیزیکی روی داشبورد و کنسول مرکزی قابل مشاهده خواهد بود. ما پیشتر این ویژگی را در کانسپت ID.2All مشاهده کردیم. بنابراین ارتقای یکپارچه در کیفیت متریال داخلی نیز در دستور کار است.

    با این حال، در حالی که پلتفرم MEB بهبود خواهد یافت، هنوز برخی از عناصر فنی کلیدی حفظ خواهد شد، از جمله سیستم انتقال نیروی چرخ های عقب و سیستم تعلیق مولتی‌لینک پیچیده آن. سوئیچ به موتورهای جلو و طراحی ابتدایی‌تر تعلیق عقب برای مدل‌های کوچک‌تر MEB Entry هم حفظ خواهد شد.

    0 بررسی مشخصات مازراتی گیبلی

    مازراتی گیبلی خودروی سدان لوکس متوسط (سگمنت E) کمپانی ایتالیایی مازراتی است که از سال 2013 روی خط تولید قرار گرفته و تولید آن تا کنون ادامه دارد. این سدان لوکس ایتالیایی در نسخه های مختلفی از جمله بنزینی، دیزلی و هیبریدی تولید می شود که در ایران نسخه بنزینی قابل تهیه است.

    مزایا و معایب

    + طراحی جذاب

    + کیفیت ساخت بسیار بالا

    + شتاب و هندلینگ قوی

    + صدای اگزوز گوش نواز

    - هزینه های نگهداری بالا

    - حساسیت به بنزین و روغن

    - محدودیت خدمات پس از فروش

    - آپشن های کمتر از رقبای آلمانی

     

    مشخصات فنی مازراتی گیبلی

    مازراتی گیبلی در نسخه عادی از یک موتور 3 لیتری V6 تویین توربو بهره می برد که توانایی تولید 325 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT ساخت کمپانی ZF آلمان به چرخ های عقب خودرو منتقل شده و گیبلی را طی 5.6 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 263 کیلومتر بر ساعت بنا به اعلام کمپانی است.

    اما اگر صاحب یک دستگاه از مدل Q4 این خودرو باشید، همه چیز بسیار متفاوت خواهد بود. در آن صورت پیشرانه شما با تولید 404 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور و انتقال آن ها به هر 4 چهار چرخ خودرو، تجربه ای بسیار جذاب تر از رانندگی با شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیه را در اختیار شما قرار خواهد داد.

     

    مشخصات فنی

    حجم موتور ۲۹۷۹ سی سی
    تنفس موتور  توربو شارژ
    نوع موتور بنزین سوز
    تعداد سوپاپ ۲۴
    تعداد سیلندر ۸
    حداکثر قدرت ۲۳۶ اسب بخار در ۵۰۰ دور در دقیقه
    آرایش قرار گیری سیلندرها خورجینی V شکل
    محل قرار گیری موتور موتور جلو
    سیستم سوخت رسانی انژکتوری
    مصرف سوخت ترکیبی 13.5 لیتر
    صرف سوخت جاده ایی 9.3 لیتر
    مصرف سوخت شهری 17.7 لیتر
    شتاب ۰ تا ۱۰۰ 5.4 ثانیه
    حداکثر سرعت 263 کیلومتر بر ساعت
    جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته

     

    ابعاد و اندازه ها

    طول  4971 میلی‌متر
    عرض 1945 میلی‌متر
    ارتفاع 1461 میلی‌متر
    فاصله بین دو محور 2998 میلی‌متر
    وزن 1810 کیلوگرم

     

    امکانات رفاهی مازراتی گیبلی

    مازراتی گیبلی به 7 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای و زانویی راننده مجهز شده و همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ نیز دارد و خودروی مطمئن و ایمنی محسوب می شود. سیستم های کمک رانندگی نظیرسیستم کنترل پایداری ESP ، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA نیز ایمنی ضمن رانندگی را در این خودرو افزایش می دهند.

     

    امکانات رفاهی و آپشن ها

    ترمز و پایداری سیستم توزیع الکترونیکی، دیسکی خنک شونده چرخهای جلو و عقب
    کیسه هوا راننده / سرنشین / پرده ای / جانبی برای عقب و جلو مجموعا ۷ عدد
    پایداری و کمک راننده سیستم ترمز ضد قفل EBD / ESP / ASR / TCS/ ABS
    امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / دارای سیستم ورود به خودرو و روشن کردن آن بدون کلید / دارای دزدگیر با آژیر
    فرمان و هدایت پذیری فرمان حساس به سرعت / دارای دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان ( فرمان برقی به صورت سفارشی موجود است )
    نوع غربیلک ۳ شاخ اسپرت
    تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک دو گانه درجه حرارت / سنسور کنترل کیفیت و رطوبت هوای داخل کابین ( کنترل چهار گانه ی درجه حرارت به صورت سفرشی موجود است )
    صوتی و تصویری نمایشگر با قابلیت پخش فرمت DVD و MP3 , بلوتوث/ مسیریاب / دارای درگاه AUX و USB و IPOD
    مولتی مدیا دارای نمایشگر برای سرنشینان عقب
    صندلیهای جلو تنظیم برقی صندلی ها / سیستم یکپارچه ی حافظه داز صندلی ها, فرمان و آینه ها( گرمکن / سردکن / ماساژور و روکش چرم طبیعی برای صندلی ها به صورت سفارشی موجود است )
    صندلیهای عقب گرمکن / سردکن / ماساژور و روکش پرم طبیعی برای صندلی ها به صورت سفارشی موجود است.
    آیینه ها تنظیم برقی آینه ها / دارای گرمکن
     شیشه ها دارای شیشه های برقی به همراه قطع کن
    سیستم های سقف دارای سانروف
    روشنایی جلو دارای چراغ های زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن به صورت خودکار AutoLight / دارای سیستم شست و شوی چراغ / دارای مه شکن (سیستم چرخش نور در پیچ ها به صورت سفارشی موجود است )
    روشنایی عقب چراغ های عقب از نوع LED طیفی / دارای مه شکن
    سنسورهای پیش فعال سنسور باران / کروز کنترل ( کروز کنترل هوشمند به صورت سفارشی موجود است )
    سیستم های کمک رانندگی دوربین عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع 

     

     

    بررسی طراحی ظاهری

    زمان صحبت از طراحی ظاهری، معمولا نمی شود ایراد چندانی از ایتالیایی ها گرفت، به خصوص اگر ایتالیایی مورد نظر ما از برند مازراتی باشد! مزراتی گیبلی در نگاه اول یک کواتروپورته کوچک و جمع و جور است که چهره بسیار جذاب و گیرایی دارد. چراغ های باریک، کشیده و خشن، جلو پنجره بزرگ با نشان جذاب مازراتی در میان آن، کاپوت و گلگیر های عضلانی، خط شانه و بدنه پهن و در نهایت طراحی منطقی عقب خودرو مواردی هستند که در کنار هم باعث شده اند گیبلی به یک خودروی خیره کننده در خیابان ها تبدیل شود.

    بررسی کابین و فضای داخلی

    در داخل کابین اما اوضاع مقداری متفاوت است، هر چقدر ظاهر گیبلی خاص و دلربا بود، داخل کابین آن بسیار ساده طراحی شده که ممکن است به مذاق بسیاری از طرفداران خودرو های لوکس خوش نیاید. هر چند در دست گرفتن فرمان زیبای این خودرو و لمس کردن چرم های کم نظیر آن حس فوق العاده ای به راننده منتقل می کنند، اما به طور کلی به جز کیفیت ساخت بالا و ساعت آنالوگ روی داشبورد هیچ چیز خاصی در کابین گیبلی دیده نمی شود.

     

    جمع بندی

    گیبلی در بازار ایران قیمت بسیار گزافی داشته و خرید آن در وهله اول جنبه تجملاتی دارد. ب ام و 530i و بنز E200 W213 با قیمت کمتر، امکانات بیشتر، کابین لوکس تر و جادار تر و همچنین بازار خرید داغ تری را ارائه می کنند. مازراتی با قوای حرکتی و پرفورمنس بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و ظاهری جذاب تجربه رانندگی بسیار متفاوتی را نسبت به آلمانی ها ارائه می کند.

    در مجموع باید گفت که مازراتی گیبلی مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی خاص و تجملاتی با پرفورمنس قوی و صدای اگزوز خاص هستند و هزینه های نگهداری و آپشن های کمتر برای ایشان اهمیت چندانی ندارد.

    0 تفاوت موتور XU7 با XU7P

    موتور این خودرو از خانواده XU7 پژو بود که ابتدا به صورت کاربراتوری و سپس به صورت انژکتوری، نیروبخش تولیدات مختلف ایران خودرو شامل پژو 405، پژو پارس و سمند شد. این اواخر نیز ایران خودرو به منظور پاس کردن استانداردهای آلایندگی و رفع برخی نقص‌های موتور XU7 تصمیم گرفت تا یک خانه‌تکانی در این پیشرانه انجام دهد و با اعمال بعضی تغییرات، موتور به‌روزشده XU7 پلاس را تولید کند.

    تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست و اینکه آیا خرید خودرو از محصولات مجهز به موتور XU7P می‌تواند گزینه عاقلانه‌تری برای مشتری باشد یا خیر؟

     

    مشخصات فنی

     

    اگرچه تفاوت موتور XU7 با XU7P از نظر توان فنی خیلی چشمگیر نیست، اما همین تفاوت‌های اندک هم باعث شده تا خودروهای مجهز به موتور XU7P در شتاب‌گیری اولیه، به‌ویژه حین رانندگی شهری، چابکی بهتری ارائه دهند و مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشند.

    البته در این میان اگر سری به کاتالوگ این دو موتور خودرو بزنید، متوجه خواهید شد که آمار فنی موتور XU7 پلاس نسبت به نسخه قدیمی مقداری کاهش پیدا کرده است. به‌نحوی که روی کاغذ شاهد آب رفتن ۳ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن.متر گشتاور برای موتور XU7P هستیم.

    تا اینجا شاید گمان کنید که موتور جدید تنبل‌تر از قبل شده است. اما به نظر می‌رسد توانی که موتور ‏XU7JPL3 (نسخه قبلی) به سر چرخ‌ها منتقل می‌کند، طی این سال‌ها مقداری کاهش پیدا کرده است و در تست داینو قدرت کمتری را به سطح جاده انتقال می‌دهد. این در حالی است که موتور XU7P می‌تواند در عمل انرژی و گشتاور بیشتری به سر چرخ منتقل کند و درنتیجه از لحاظ شتاب و چابکی به ویژه در دنده‌های ۲ و ۳، وضعیت بهتری نسبت به موتور XU7 داشته باشد.

    البته برای آنکه بتوانید به حداکثر گشتاور این پیشرانه برسید، باید دور موتور را کمی بیش از حد معمول افزایش دهید. در پیشرانه XU7 قدیمی حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن.متر در دور موتور ۳۰۰۰ rpm قابل‌ دسترس بود، اما متاسفانه برخلاف رویه خودروسازی روز دنیا که بیشینه گشتاور را از دور موتورهای پایین‌تر در اختیار راننده می‌گذارند، شرکت ایران خودرو با اعمال تغییرات مختلف روی موتور XU7 پلاس باعث شده است تا ماکزیمم گشتاور این موتور از ۴۵۰۰ دور در دقیقه در مدار قرار بگیرد. این نکته اصلا مثبت نیست و متاسفانه یک عقب‌گرد برای نسخه به‌روزشده پیشرانه XU7 پلاس محسوب می‌شود.

    البته حالت آیدل یا همان درجای موتور نسبت به قبل کمی آرام‌تر شده و به جای ۱۰۰۰ rpm روی ۷۵۰ دور در دقیقه ثابت شده است. یعنی در حالت توقف، موتور XU7P سوخت کمتری مصرف می‌کند، فشار پایین‌تری را متحمل می‌شود و صدای آن نیز کمتر شده است. این مورد می‌تواند به مقدار اندکی روی طول عمر پیشرانه خودرو و مصرف سوخت آن تاثیر مثبت داشته باشد.

    یکی از ایرادات جدی موتور XU7 مصرف سوخت بالای آن بوده و هست. مهندسان ایران خودرو با اعمال اصلاحات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این ایراد را تا حدودی برطرف کرده‌اند و میزان مصرف سوخت موتور XU7 پلاس را حدود ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طی سیکل ترکیبی کاهش داده‌اند. یعنی حالا موتور XU7P به جای ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تنها حدود ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند. البته این آمار فقط روی کاغذ است و احتمالا در عمل مصرف سوخت موتور XUP بیشتر از این مقدار خواهد بود.

    تفاوت موتور XU7P با XU7 از دید فنی تنها در این ارقام خلاصه نمی‌شود. طبق گفته مهندسان ایران خودرو، در پیشرانه جدید از قطعات و اجزای متفاوتی استفاده شده، به‌نحوی که حالا قطعاتی مثل میل سوپاپ، سرسیلندر، میل لنگ، رینگ و پیستون، شاتون ها، بستار سرسیلندر و…، با گذشته متفاوت است. بنابراین نمی‌توان از قطعات یدکی موتور XU7 که در بازار ایران بسیار فراوان و در دسترس است، روی موتور XUP استفاده کرد و این مورد از دید مشتریان می‌تواند به خودی‌خود یک نقص برای پیشرانه جدید محسوب شود.

    ناگفته‌ نماند که با توجه به تغییر قطعات موتور ایکس یو پلاس، روغن موتور مورد استفاده در آن نیز عوض شده و از استاندارد 20w-50 به نمونه 0w-20 رسیده است.

    روغن‌های 0w-20 نسبت به انواع 20w-50 بسیار گران‌ترند و همین مورد باعث می‌شود تا هزینه سرویس و نگهداری خودرو افزایش پیدا کند.

    طراحی ظاهری

    اگر درپوش موتور خودرو را بالا بزنید، متوجه می‌شوید که پیشرانه جدید نسبت به قبل از نظر ظاهری نیز تغییراتی را پشت سر گذاشته است. منیفولد هوا تغییر کرده و لوله هواکش هم دیگر آن پیچ‌وخم‌های گذشته را ندارد.

    محفظه فیلتر  نیز درست همان چیزی است که در موتور TU5 مشاهده کرده‌ایم. رادیاتور عوض شده است و حالا از محفظه هواگیری جداگانه سود می‌برد. همه این‌ها باعث شده تا موتور XU7 پلاس و متعلقات آن نسبت به گذشته حالت جمع‌وجور و زیباتری به خود بگیرند و نمای نسبتا دلنشین‌تری ارائه دهند. هرچند که بهتر بود یک درپوش پلاستیکی هم برای قسمت بالای موتور طراحی می‌شد تا به سبک خودروهای جدید، نمای زیبا و مدرن‌تری را در ماشین‌های مجهز به موتور XU7 پلاس مشاهده می‌کردیم.

    سوختن واشر سرسیلندر موتور XU7P

    سوختن واشر سرسیلندر عمده‌ترین و مهم‌ترین ایرادی بود که در موتور XU7 دیده می‌شد. دلیل اصلی این مشکل، طراحی نامناسب سرسیلندر خودرو و کنار هم قرار گرفتن دو سوپاپ خروجی دود در قسمت وسط سرسیلندر بود.

    انتظار می‌رفت ایران خودرو با اعمال تغییرات بیشتر، این قسمت از سرسیلندر را نیز اصلاح کند تا موتور XU7P دیگر با این ایراد مواجه نشود. متاسفانه سرسیلندر جدید از این جهت تغییر خاصی نکرده است و کماکان همان دو سوپاپ دود در قسمت وسط سرسیلندر کنار هم قرار دارند. با این حساب همچنان احتمال سوختن زودتر از موعد واشر سرسیلندر در این موتور نیز وجود دارد.

    البته گفته می‌شود به دلایلی مثل استفاده از واشر سرسیلندر باکیفیت‌تر، تغییرات سیستم خنک‌کننده و کاهش دمای شروع کارکرد فن خنک‌کننده موتور و…، احتمالا پیشرانه XU7 پلاس کمتر از قبل با ایراد سوختن واشر سرسیلندر مواجه شود. اما به هر حال به دلیل آن که ایراد اساسی سرسیلندر در این زمینه کماکان وجود دارد، نمی‌توان روی نسوختن واشر سرسیلندر موتور XU7P به اندازه موتورهایی همچون تیوفایو یا موتور رنو L90 حساب باز کرد.

    موتور XU7 یا XU7P

    با توجه به نکاتی که در مورد تفاوت موتور XU7 با XU7P به اطلاع رسید، می‌توان گفت که موتور XU پلاس از لحاظ کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک، دوام بیشتر در برابر سوختن واشر سرسیلندر، ارتقای سیستم خنک‌کننده و مواردی از این دست نسبت به موتور قدیمی XU7 گزینه بهتری است.

    اما نکته‌ای در این بین وجود دارد که شاید نظر مشتریان را نسبت به موتور XU7P تغییر دهد. نکته اینجاست که قطعات یدکی این موتور فعلا در بازار ایران خیلی فراوان نیست و از لحاظ قیمت هم در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرد. بنابراین حداقل بسیاری از مشتریان ایرانی در حال حاضر ترجیح می‌دهند همان موتور قدیمی را خریداری کنند تا در صورت خرابی با هزینه کمتری بتوانند آن را تعمیر کنند.

    ضمن آنکه از لحاظ هزینه تعویض روغن نیز موتورهای XU7 قدیمی خرج کمتری روی دست مالک می‌گذارند و برای مشتریان با توان مالی پایین‌تر، گزینه‌ بهتری به حساب می‌آیند.

    قیمت  پژو پارس XU7P نسبت به قیمت این ماشین با موتور XU7 گران‌تر است. برای خرید پژو پارس با هر کدام از این پیشرانه‌ها یا باید به سراغ بازار دست دوم بروید، یا اینکه نسبت به ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنید.

    0 کارهایی که نباید با خودرو های اتوماتیک انجام داد

    اولین گیربکس اتومات در سال 1940 توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت.آن زمان که تعداد محدود و کمی اتومبیل وجود داشت این آپشن یک امکان تجملاتی به حساب می آمد

    همینطوری که تعداد خودرو ها افزایش یافت محبوبیت گیربکس های اتومات نیز بیشتر شد و خرید خودرو اتومات یکی از اولویت های خرید خودرو شد.اما خودرو های دارای گیربکس اتومات به همان نسبت که رانندگی راحت تر و با آرامش تری را فراهم میکنند،نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه ای دارند و همچنین هزینه تعمیر و یا تعویض این گیربکس ها نیز بیشتر از خودرو های گیربکس دستی است.

     

    خودروی اتوماتیک درواقع اتومبیلی ست که عمل تعویض دنده‌ها در آن به شکلی کاملا خودکار و بدون دخالت راننده صورت می‌گیرد. یعنی برای تغییر دنده از سنگین به سبک و عکس آن، نیازی به تعویض دستی دنده وجود ندارد و تمامی این‌ها بسته به میزان سرعت راننده تغییر خواهد کرد.

    برخلاف خودروهایی با گیربکس دستی که در آن‌ها سه پدال وجود دارد، در خودروهایی با دنده اتوماتیک، خبری از پدال کلاچ نیست و تنها با دو پدال گاز و ترمز حرکت می‌کند و می‌ایستد، یعنی تعویض دنده بدون کلاچ !

     

    خودروهای اتوماتیک در راستای ارائه خدمات بهتر به افراد و مصرف سوخت کمتر به عنوان بهترین اختراعی است که بشر در صنعت خودرو انجام داده است. مسلما خودروهای با گیربکس اتومات دارای تفاوت های بسیاری با خودروهای دستی هستند.

    گیربکس های اتوماتیک بهترین و پیشرفته ترین اختراعی بودند که بشر می توانست در زمینه تولید خودرو انجام دهد. گیربکس های اتوماتیک به واسطه ایمنی بالایی که برای خودرو فراهم می کنند قوانین بازی تولید خودرو را بطور کامل تغییر دادند.

    به لطف ایمنی بالایی که این اختراع برای خودروها به ارمغان آورد، می‌توان با جرات گفت که گیربکس اتومات، فصلی جدید توانست در دفتر صنعت خودرو بگشاید. این نوع گیربکس نه تنها محبوب رانندگان حرفه‌ای است، بلکه کسانی که خیلی توانایی‌های رانندگی بالایی ندارند هم آن را می‌پسندند. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این بزرگ‌ترین اختراع تاریخ خودرو، می‌تواند ایمنی کاملی را برای راننده به ارمغان بیاورد؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

     

    اعمالی که رانندگان خودرو های اتوماتیک نباید انجام دهند

    • خلاص کردن گیربکس در حین حرکت مخصوصا سرازیری

    اعمالی که نباید در خودرو های اتومات انجام داد

    این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود 100 هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

    • استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن

    استفاده از حالت خلاص خودرو

    شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

    • تعویض حالت دنده در حین حرکت

    تعویض دنده در حین حرکت

    در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    • خلاص کردن برای توقف های کوتاه

    توقف با دنده p

    سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

    • توقف کامل با دنده P

    خلاص کردن دنده

     برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

    • پیش از گرم شدن موتور، نیروی زیادی به گیربکس وارد نکنید

    روشن کردن خودرو

    در گذشته و به خصوص در فصل های سرد و زمستانی، در هنگام روشن کردن خودرو چند دقیقه ای خودرو را به صورت ساکن روشن نگه میداشتند تا موتور گرم شود. توصیه متخصصین به حرکت آرام و با سرعت کم در فصل های سرد است تا موتور خودرو به شیوه صحیحی گرم شود.

    در انواع ماشین های اتوماتیک نظیر هایما اس 7 فول آپشن، خودروهای جک اتوماتیک و به طور کلی تمام ماشین های اتوماتیک نیز توصیه به گرم شدن موتور با شیوه صحیح است. زمانی که موتور هنوز به اندازه کافی گرم نشده است و به خصوص در فصل های سرد سال نیروی زیادی به موتور وارد می کنید، در بازه ای نه چندان طولانی هزینه هایی بسیار زیاد به خود تحمیل می کنید.علاوه بر هزینه هایی که ایجاد میکند،وقتی که برای تعمیر خودرو پیش مکانیک بروید ممکن است اشتباهات مکانیک ها نیز که در برخی موارد و بر سر بعضی مسائل مثل درگیری فکری و شلوغی کارگاه و ... نصیب شما هم شوند.

    • رانندگی با روغن گیربکس کم

    تعویض روغن گیربکس

    یک خودروی اتومات برای درست کار کردن به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نقش‌های روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. از این رو، اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید.همانطور که میدانید روغن موتور هم در انواع خودرو ها بسیار مهم است و روغن گیربکس یا واسکازین نیز به همان اندازه بسیار مهم است.

    • استفاده از دوپا به جای یک پا در پدال گرفتن

    استفاده از حالت خلاص خودرو

    از آنجایی که پدال کلاچ در خودروی اتوماتیک وجود ندارد، برخی از رانندگان، از یک پای خود برای فشردن پدال گاز و از دیگری برای فشردن پدال ترمز استفاده می‌کنند. باید بگوییم که این عمل اشتباه است و می‌بایست تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده نمایید. در غیر این صورت، به گیربکس اتوماتیک آسیب‌های احتمالی جدی وارد خواهید کرد و همچنین احتمال بروز حوادث‌های رانندگی را بالا می‌برید.

    • درجا گاز دادن

    درجا گاز دادن

    شاید دوست داشته باشید که صدای گاز و موتور را در حالت ایستاده بشنوید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سرگرم کردن خودتان، به فکر کار دیگری باشید. چرا که درجا گاز دادن در خودروهای اتوماتیک اشتباهیست که توانش تعمیر گیربکس خودرو خواهد بود. هنگامی که خودرو در دنده D قرار نگرفته و پدال گاز را فشار می‌دهید، سبب افزایش ناگهانی اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور می‌شوید. این شوک بزرگ سبب آسیب رسیدن به گیربکس خودروی اتوماتیک شما خواهد شد.