معرفی لوکسترین برند خودروساز ژاپن توسط تویوتا
از سال 1967 تاکنون، تویوتا سنچوری به عنوان لوکسترین خودروی ساخت ژاپن توسط نهادهای دولتی و ثروتمندان این کشور مورد استفاده قرار میگیرد. اما با معرفی سنچوری SUV در سال 2023، برگ تازهای در تاریخچه این نام مشهور باز شد و حالا با رونمایی از سنچوری کوپه در نمایشگاه خودرو ژاپن 2025، سنچوری راه خود را از سایر محصولات تویوتا جدا میکند.
سنچوری (Century) حالا به عنوان یک برند مستقل لوکس در جایگاه بالاتر از لکسوس قرار میگیرد تا به مصاف با محصولات بنتلی و رولزرویس برود.
در مراسم رونمایی سنچوری کوپه، یان کارتابانیو مدیر استودیو طراحی تویوتا در آمریکای شمالی و همچنین مدیرعامل تویوتا یعنی آکیو تویودا به توانایی برند سنچوری برای رقابت با بنتلی و رولزرویس تاکید کردهاند. همچنین در این مراسم اعلام شد که سنچوری نیز مثل رولزرویس، مدلهای سفارشی تک-ساخت را عرضه خواهد کرد.
طراحی سنچوری کوپه
سنچوری کوپه که در نمایشگاه توکیو معرفی شده است، هنوز نام مشخصی ندارد. حتی معلوم نیست که با یک خودروی کانسپت مواجه هستیم یا نمونه نهایی. این خودرو به عنوان پاسخ ژاپنیها به رولزرویس اسپکتر، تنها در فرم چراغهای جلو به برادر شاسی بلند خود شباهت دارد.
نکته جالب اینکه سنچوری کوپه همچون هیوندای ولوستر با یک در سمت راننده و دو در سمت سرنشینان طراحی شده است، که البته به صورت کشویی حرکت میکنند. در نمونه معرفی شده از ستونهای B و شیشه عقب خبری نیست، که شاید در مدل نهایی اضافه بشوند. رنگ نارنجی سنچوری کوپه در 60 لایه روی بدنه این خودرو قرار گرفته است.

در فضای داخلی سنچوری کوپه با چیدمان چهار نفره کابین، فرمان یوک-شکل، کلاستر نسبتا کوچک و یک نمایشگر لمسی در بخش میانی، روبرو هستیم.
در بدنه و کابین سنچوری کوپه، ارجاعات فراوانی به هنر ژاپن وجود دارد. فرم شبکهای جلوپنجره به آثار هنری Kumiko ژاپن اشاره دارد، درحالیکه نشان اصلی سنچوری به شکل ققنوس، تولد دوباره این برند را یادآوری میکند. البته در اسطوره ژاپنی، ققنوس زمانی ظاهر میشود که صلح در جهان برقرار باشد. قطعات فلزی داخل کابین به هنر فلزکاری Edo و تریم داخلی هم به هنر پارچه بافی Nishijin-ori ارتباط دارد.

مشخصات فنی سنچوری کوپه
هنوز از مشخصات فنی سنچوری کوپه اطلاعی نداریم، اما طول بلند کاپوت از احتمال نصب پیشرانه درونسوز خبر میدهد. درحال حاضر سنچوری سدان با پیشرانه 5 لیتری V8 و سنچوری SUV با سامانه پلاگین-هیبرید V6 به فروش میرسد. مطمئنا سنچوری کوپه به پیشرانه V12 مجهز نخواهد شد، چراکه تویوتا این پیشرانه را فقط در نسل دوم سنچوری سدان در فاصله سالهای 1997 تا 2017 عرضه کرد.