All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 اولین تصاویر از لی اتو i8

    شاسی‌بلند لی اتو i8 با طولی نزدیک به ۵.۱ متر و قدرتی معادل ۵۳۶ اسب‌بخار، یکی از قدرتمندترین خودروهای تمام‌الکتریکی Li Auto  محسوب می‌شود. این خودرو به باتری NMC و فناوری شارژ سریع 5C  مجهز است. شرکت Li Auto قیمت این مدل را حدود ۴۰۰,۰۰۰ یوان (معادل تقریبی ۵۴,۴۰۰ دلار) اعلام کرده است.

    مدل i8 دومین خودروی تمام‌برقی شرکت Li Auto به‌شمار می‌رود. این خودروساز مستقر در پکن در ابتدا تنها خودروهای برقی با برد افزوده (EREV) تولید می‌کرد. سال گذشته، اولین خودروی کاملاً برقی خود را با نام Li MEGA MPV معرفی کرد. اما طراحی آینده‌نگرانه و خاص آن (شبیه تابوت) در بازار چین با استقبال سردی مواجه شد و فروش پایین آن باعث شد که این شرکت عرضه سایر مدل‌های برقی خود را به تعویق بیاندازد.

    اکنون سازمان نظارتی وابسته به وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، تصاویر بدون استتار از Li Auto i8 را منتشر کرد. این موضوع در قالب ثبت درخواست شرکت برای دریافت مجوز فروش انجام شد، زیرا هیچ خودرویی در چین بدون تأیید این وزارت‌خانه اجازه فروش ندارد.

    خودروسازان معمولاً تمایلی به فاش شدن مشخصات و تصاویر محصولات پیش از رونمایی رسمی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها از جمله Li Auto، خود را با این روند تطبیق داده‌اند و اطلاعات تکمیلی را هم‌زمان با افشای MIIT منتشر می‌کنند.

     

    مشخصات فنی لی اتو i8

    در اسناد رسمی آمده که i8 یک خودروی بزرگ ۶ نفره با ابعاد ۵۰۸۵×۱۹۶۰×۱۷۴۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۳۰۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن نیز ۲۶۱۰ کیلوگرم اعلام شده. در بالای شیشه جلو، یک سیستم LiDAR نصب شده که برای قابلیت‌های رانندگی هوشمند استفاده می‌شود.

    این خودرو دارای سیستم دو دیفرانسیل (AWD) بوده و از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد:

                •          یک موتور 201 اسب‌بخاری در محور جلو

                •          یک موتور 275 اسب‌بخاری در محور عقب

    مجموع توان خروجی به ۴۰۰ کیلووات (۵۳۶ اسب‌بخار) می‌رسد و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

    این شرکت قصد دارد هم‌زمان با عرضه i8، دو هزار و پانصد ایستگاه سوپرشارژ با ۱۵,۰۰۰ شارژر در سراسر چین راه‌اندازی کند.

    مدل i8 قرار است در ماه جولای (تابستان ۲۰۲۵) عرضه شود و به احتمال زیاد هفته آینده در نمایشگاه خودرو شانگهای به‌صورت عمومی رونمایی خواهد شد.

     

    0 معرفی خودروی جهانی سال 2025 (WCOTY)

    پس از انتشار فهرست ده فینالیست رقابت خودروی سال 2025 در ماه ژانویه، سه خودروی برتر هریک از رده‌ها در مارس معرفی شدند. اکنون و به مناسبت نمایشگاه خودرو نیویورک 2025، با رتبه اول کلاس‌های مختلف آشنا می‌شویم.

    طبق قوانین، خودروهای با حداقل تیراژ 10 هزار دستگاه مجاز به حضور در این فهرست هستند، ضمن‌ این‌که مدل‌های موردنظر باید لااقل در دو قاره و دو بازار اصلی همچون اروپا، آمریکای جنوبی، چین، هند و ایالات متحده عرضه شده باشند.

    هیات داوران این رقابت که از صد نفر خبرنگار اهل 30 کشور مختلف تشکیل می‌شود، کیا EV3 را به عنوان خودروی سال 2025 انتخاب کرده است. سال گذشته هم کیا EV9 توانست این عنوان را به دست آورد.

    کیا EV3 برای به دست آوردن رتبه اول از سد ب ام و X3 و هیوندای کسپر/اینستر عبور کرده است. البته در مرحله قبل، رقبای دیگر یعنی آئودی A5/S5، فورد ماستنگ، مینی کوپر برقی، سوزوکی سوئیفت، تویوتا کمری،  تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو و فولکس واگن تیگوان و تایرون نیز حضور داشتند.

    ولوو EX90 هم با عبور از پورشه ماکان و پانامرا، عنوان بهترین خودروی پرمیوم 2025 را دریافت کرد. البته پورشه دست خالی از این رقابت بیرون نرفته چراکه پورشه 911 کررا GTS که اخیرا به قوای حرکتی هیبرید مجهز شده است، هم پس از مبارزه با ب ام و M5 و پورشه تایکان توربو GT به عنوان خودروی اسپرت سال رسید.

    نکته جالب این است که در عین حضور خودروهای برقی در هریک از رده‌های رقابت خودروی سال، باز هم یک عنوان جداگانه به خودروی برقی سال تعلق دارد، که امسال هیوندای اینستر توانست با عبور از کیا EV3 و پورشه ماکان برقی، این مقام را به دست بیاورد.

    عنوان بهترین خودروی شهری 2025 به یک خودروی چینی یعنی بی وای دی سیگال (دلفین مینی) رسیده، که از هیوندای اینستر و مینی کوپر برقی عبور کرده است.

     

    عنوان بهترین طراحی خودرو در سال 2025 به فولکس واگن ID. Buzz رسیده است.

    در سال 2024، عنوان بهترین خودروی پرمیوم به ب ام و سری 5 و همتای برقی آن i5، بهترین خودروی اسپرت به هیوندای آیونیک 5 N، بهترین خودروی برقی به کیا EV9، بهترین خودروی شهری به ولوو EX30 و عنوان زیباترین طراحی نیز به تویوتا پریوس رسید.

    0 اومودا C3 در آستانه رونمایی

    مدتی پس از انتشار تصاویری از طرح اولیه اومودا C3، اکنون یک تصویر از نمای جانبی این خودرو منتشر شده است.

    اومودا به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه چری، تنها در بازارهای خارج از چین فعالیت دارد، هرچند که سبد محصولات آن در هر کشور، متفاوت است. مثلا برخلاف اومودا C5 یا همان فونیکس FX که در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسد، اومودا C9 یا اکسید RX در مناطق محدودی عرضه شده است.

    بنابر تنها تصویر موجود، بدنه اومودا C3 را مجموعه‌ای از خطوط شکسته شکل می‌دهد. برند چینی از این مدل با لقب سایبر-مکانیکا یاد می‌کند که اشاره‌ای ظریف به رباتهاست.

    فرم خمیده سقف، چراغ‌های مثلثی جلو و جزئیات عمودی چراغ‌های عقب، اومودا C3 را در جایگاه یک کراس‌اور کوپه قرار می‌دهد. بنابر یک رندر کامپیوتری، در فضای کابین این خودرو با یک نمایشگر عمودی مواجه هستیم.

    فعلا هیچ اطلاعات دیگری از اومودا C3 در دست نداریم، هرچند که طبق آنچه در معرفی برنامه‌های این شرکت اعلام شد، این خودرو در سه تیپ بنزین‌سوز، هیبرید و برقی عرضه خواهد شد.

    اومودا همچنین قصد دارد به زودی C7 را در روسیه عرضه کند. با گذشت یک سال از رونمایی، این خودرو فعلا در هیچ کشوری عرضه نشده است، اما به نظر می‌رسد که روسیه یکی از نخستین مقاصد این کراس اور خواهد بود.

    فعلا از قیمت اومودا C7 در روسیه اطلاعی نداریم اما می‌توان انتظار داشت که از اومودا C5 با قیمت پایه 2.570 میلیون روبل (31 هزار دلار) گرانتر باشد. ظاهرا این خودرو با برند اکودا در ایران هم عرضه خواهد شد.

    0 معرفی جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025

    با وجود توانایی جیپ رانگلر در بیراهه‌نوردی، ابعاد کوچک این خودرو برای برخی مشتریان چندان جالب نیست. اما به نظر می‌رسد که شرکت جیپ با معرفی واگونییر اورلند ادیشن 2025، مشکل بسیاری از مشتریان برند جیپ را برطرف کرده است.

    همین ابتدای امر باید به رینگ‌های 20 اینچ آلومینیوم با تایرهای 32 اینچ چهار فصل اشاره کنیم، که چسبندگی مورد نیاز برای عبور از مسیرهای سنگلاخ یا گلی را فراهم خواهد کرد. البته دیفرانسیل لغزش-محدود هم می‌تواند تا صد درصد از 420 اسب‌بخار خروجی پیشرانه شش سیلندر را به یکی از محورهای جلو یا عقب ارسال کند.

    جیپ واگونییر اورلند ادیشن به سیستم تعلیق بادی جیپ به نام کوادرا لیفت مجهز است، که ارتفاع خودرو را در بالاترین حالت به 25 سانتی‌متر افزایش می‌دهد. غیر از این‌ها باید به سه صفحه فلزی زیر بدنه اشاره کرد، که از محور جلو، جعبه انتقال و باک محافظت می‌کند.

    علاوه بر حالت‌های رانندگی اسپرت، برفی، خودکار و شن و گل، یک حالت دیگر به نام Rock هم برای واگونییر اورلند ادیشن درنظر گرفته شده است. قابلیت کنترل Selec-Speed نیز سرعت خودرو در هنگام فرود یا صعود از مسیر سراشیبی را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

    از تفاوت‌های ظاهری جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025 با مدل عادی می‌توان به دو قلاب یدک‌کشی در سپر جلو و تزئین سقف و ریل باربند با رنگ مشکی اشاره کرد. در فضای کابین این خودرو نیز با چرم ناپا، سقف پانوراما، ردیف سوم صندلی‌ها، نمایشگر لمسی 10.1 اینچ، شارژر بی‌سیم و مجموعه‌ای از سامانه‌های دستیار رانندگی مواجه هستیم.

    جیپ قصد دارد فقط 2 هزار دستگاه واگونییر اورلند ادیشن را با قیمت 74,835 دلار، عرضه کند. با توجه به تجهیزات استاندارد این مدل، تفاوت قیمتی 5,800 دلاری آن با مدل عادی، منطقی به نظر می‌رسد.

    جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025 از تابستان امسال به مشتریان تحویل خواهد شد.

    0 معرفی هایپتک HL

    شرکت جی ای سی در آگوست 2024، نام یکی از برندهای زیرمجموعه خود یعنی هایپر را به هایپ تک (Hyptec) تغییر داد. اکنون یک شاسی‌بلند بزرگ به نام HL توسط این برند رونمایی شده است.

    طراحی جی ای سی هایپ تک HL

    بنابر اعلام سازنده، هایپ تک HL با الهام از قایق‌های لوکس طراحی شده است. فرم سه تایی چراغ‌های اصلی جلو که در دیلایت هم امتداد دارد، اجزای نورانی بالای جلوپنجره با قابلیت تغییر الگوی روشنایی و در نهایت فرم عمودی چراغ‌های عقب با نوار نورانی بین آن‌ها، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری این خودرو به‌شمار می‌آید.

    ابعاد بدنه جی ای سی هایپ تک HL در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.126، 1.99، 1.75 و 3.088 متر اعلام شده است.

    خریداران می‌توانند یکی از چهار رنگ آبی Nautical، خاکستری Ice Rock، سبز Deep Sea یا مشکی Night Shadow را برای این خودرو انتخاب کنند.

    کابین و امکانات جی ای سی هایپ تک HL

    سامانه هوشمند رانندگی ADiGO به یاری لیدار روی سقف، سه رادار موج کوتاه، 11 دوربین و 12 رادار فراصوت عمل می‌کند. از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به دستیار پارک در فضاهای باریک، پارک از راه دور، پارک خودکار در پارکینگ‌های عمومی و هشدار نقاط کور، اشاره کرد.

    کابین این خودرو در دو حالت 5 یا شش نفره با چیدمان 3+2 یا 2+2+2 صندلی‌ها، چیدمان می‌شود. بنابر اعلام سازنده، صندلی‌های ردیف دوم جی ای سی هایپ تک HL مطابق با استانداردهای ناسا طراحی شده است، تا حداکثر راحتی را تامین کند. تنظیم برقی 12 حالته، ماساژور 18 نقطه‌ای و نمایشگرهای مجزا روی زیرآرنجی وسط، از ویژگی‌های جالب صندلی‌های ردیف دوم به‌شمار می‌آید.

    از امکانات رفاهی جی ای سی هایپ تک HL می‌توان به صفحه نشان‌دهنده 8.8 اینچ، نمایشگر لمسی 17.3 اینچ با رابط کاربری ADiGO 6.0 و هوش مصنوعی دیپ سیک، نمایشگر مجازی (روی شیشه) 27 اینچ، دو شارژر بی‌سیم 50 وات روی کنسول میانی، سیستم صوتی با 24 بلندگو و عایق صوتی سقف، اشاره کرد. سرنشینان ردیف عقب هم به نمایشگر سقفی 17.3 اینچ و یخچال دسترسی دارند.

    مشخصات فنی جی ای سی هایپ تک HL

    جی ای سی هایپ تک HL براساس ساختار 800 ولتی شکل گرفته است. فناوری شارژ سریع 3C در دو تیپ ابتدایی، قابلیت افزایش شارژ از 30 به 80 درصد در 15 دقیقه را فراهم می‌کند، درحالی‌که فناوری 5C در سایر تریم‌ها، این زمان را به 10 دقیقه کاهش می‌دهد.

    جی ای سی هایپ تک HL برقی در تیپ پایه یه یک موتور 250 کیلووات روی محور عقب با 335 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. این مدل ظرف 6.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. در تیپ دوموتوره یا AWD، یک موتور دیگر با 174 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو اضافه می‌شود، تا شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه حاصل شود.

    هر دو تیپ مذکور را می‌توان با باتری 95.9 یا 108.35 کیلووات ساعت سفارش داد، که برد حرکتی 670، 700 یا 750 کیلومتر را فراهم می‌کند. مصرف انرژی در کمترین حالت به 15.8 کیلووات ساعت در صد کیلومتر می‌رسد.

    اما تیپ هیبرید بردافزا (EREV) جی ای سی هایپ تک HL به پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، موتور برقی 250 کیلووات روی محور عقب و باتری 60.33 کیلووات ساعت مجهز است، که در کنار باک 53 لیتری، شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه و برد حرکتی 350 و 1200 کیلومتر در حالت برقی و هیبرید را فراهم می‌کند. متوسط مصرف انرژی این مدل، 15.9 کیلووات ساعت در صد کیلومتر اعلام شده است.

     

     

    0 معرفی بی وای دی هان L مدل 2025

    شرکت بی وای دی با معرفی سدان میان-سایز هان با مدل 2025 و در 9 تیپ گوناگون با موتور برقی یا سامانه هیبرید DM-i، قصد دارد رقابت‌پذیری این محصول را افزایش دهد. این خودرو در مدل جدید با بروزرسانی در فناوری و عملکرد فنی همراه شده است.

    طراحی بی وای دی هان L

    ابعاد بدنه بی وای دی هان L در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.05، 1.96، 1.505 و 2.97 متر اعلام شده است. رنگ‌های بدنه این خودرو شامل نقره‌ای، سبز Ink، مشکی و خاکستری از هنر سفالگری چین الهام گرفته شده است.

    در فضای کابین بی وای دی هان L می‌توان تجهیزاتی شامل نمایشگر 15.6 اینچ لمسی با پشتیبانی از دستیار صوتی، صفحه نشان‌دهنده 10.25 اینچ، فرمان D-شکل، گرمکن، تهویه و ماساژور صندلی‌ها، زیرآرنجی ردیف عقب، محفظه 7 لیتری گرمکن و سردکن، شارژر بی‌سیم 50 وات، 12 کیسه هوا و سیستم صوتی Dynaudio را مشاهده کرد. یک محفظه 160 لیتر هم در زیر کاپوت قرار دارد.

    سامانه هوشمند رانندگی God’s Eye با قابلیت رانندگی در مسیرهای شهری و بزرگراه با کمک مسیریاب، پارک خودکار، پارک ریموتی، ترمز اضطراری خودکار و پایش نقاط کور، به یاری لیدار، رادارهای موج 5 میلیمتری، 12 رادار فراصوت و 12 دوربین عمل می‌کند.

    مشخصات فن بی وای دی هان L برقی

    بی وای دی هان L برقی در تیپ پایه RWD به یک موتور با 671 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور روی محور عقب و باتری 83.212 کیلووات ساعت مجهز است. شتاب صفر تا صد، حداکثر سرعت و برد حرکتی این خودرو به ترتیب 5.5 ثانیه، 240 کیلومتر برساعت و 701 کیلومتر (برمبنای CLTC) اعلام شده است. در تیپ AWD، یک موتور 308 اسب‌بخار در محور جلو و موتور 778 اسب‌بخار در محور عقب نصب می‌شود، تا شتاب صفر تا صد و برد حرکتی به 2.7 ثانیه و 601 کیلومتر برسد.

    به لطف فناوری شارژ سریع 10C، ذخیره باتری این خودرو ظرف فقط شش دقیقه از 10 به 70 درصد می‌رسد و نیروی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر نیز در 5 دقیقه فراهم خواهد شد. شتاب صفر تا صد بی وای دی هان 2025 برقی، 7.9 ثانیه اعلام شده است.

    مشخصات فنی بی وای دی هان L پلاگین هیبرید

    بی وای دی هان L پلاگین-هیبرید به نسل پنجم فناوری DM خودروساز چینی مجهز شده است. این سامانه از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 154 اسب‌بخار قدرت و 225 نیوتن‌متر گشتاور، باتری 29.4 کیلووات ساعت و یک موتور برقی تشکیل می‌شود. تیپ پایه با موتور برقی 268 اسب‌بخار و 315 نیوتن‌متر گشتاور در محور جلو، شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت به ترتیب 6.9 ثانیه و 200 کیلومتر برساعت را ارائه می‌کند. برد حرکتی برقی و هیبرید این مدل به ترتیب 200 و 1400 کیلومتر اعلام شده است.

    در تیپ بالاتر، یک موتور دیگر با 268 اسب‌بخار قدرت و 355 نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو اضافه خواهد شد، تا شتاب صفر تا صد به 3.9 ثانیه و برد حرکتی به 180 کیلومتر برسد.

    قیمت بی وای دی هان L

    بی وای دی هان L برقی در سه تیپ با قیمت 219,800، 239,800 و 279,800 یوان (30، 32.7 و 38.1 هزار دلار) به فروش می‌رسد. قیمت نسخه هیبرید PHEV هم 209,800، 229,800 و 259,800 یوان (28,600، 31,300 و 35,400 دلار) تعیین شده است.

    در سال 2024، بیش از 258 هزار دستگاه از تیپهای مختلف بی وای دی هان به فروش رسیده است. این سدان چینی باید با رقبایی همچون شیائومی SU7 و جیلی گلکسی E8 رقابت کند.

    0 10 خودروی به یادماندنی در 75 سال گذشته

    نشریه موتورترند در هفتاد و پنجمین سالگرد تولد خود، تصمیم گرفته 10 خودروی به یاد ماندنی را معرفی کند. معیار این گزینش، مواردی شامل بالاترین آمار فروش یا شتاب و قدرت زیاد نبوده بلکه موتورترند قصد داشته خودروهایی را معرفی کند، که به نماد عصر خود تبدیل شده‌­اند.

    ب‌ام‌و سری 3

    در طول نیم قرن گذشته، ب‌ام‌و سری 3 به عنوان الگو و معیار خودروهای سدان اسپرت شناخته می‌­شود. البته این خودرو در چند فرم سدان، کوپه، روباز، هاچ‌بک و استیشن واگن تولید شده است.

    گذشته از مطالب طنز که در فرهنگ عامیانه در مورد رانندگان بی احتیاط ب‌ام‌و سری 3 نقل می­‌شود، باید پذیرفت که حتی دشمنان ب‌ام‌و هم به قابلیت‌های سری 3 و لذت حاصل از رانندگی با این خودرو ایمان دارند.

    شورولت کوروت

    از زمان تولد شورولت کوروت در سال 1953 تاکنون، این محصول به عنوان نماد خودروی اسپرت آمریکایی شناخته می­‌شود.

    حتی در دوران افول، شورولت کوروت بازهم عملکرد فنی درخشان‌تری نسبت به رقبای خود به نمایش گذاشته است. قابلیت رانندگی روزمره و انطباق با ارزش‌های فرهنگ آمریکا، مهم‌ترین عوامل موفقیت این خودرو در نسل‌های مختلف بوده است. شورولت کوروت Z06 با قیمتی معادل با نصف قیمت سوپراسپرت‌های ایتالیایی، عملکرد فنی قابل توجهی دارد.

    فورد F-150

    سری F پیکاپ‌های ساخت فورد، از اواخر دهه 40 میلادی تاکنون در چندین نسل در بازار خودرو حضور داشته‌­اند.

    فورد F-150 در کنار سایر اعضای سری F به پرفروش ترین خودروی بازار آمریکا بدل شده و در میان اقشار مختلف، جایگاهی ویژه دست و پا کرده است.

    فورد ماستنگ

    فورد در هنگام عرضه ماستنگ، برای فروش سالانه صد هزار دستگاه از این خودرو برنامه‌­ریزی کرده بود. اما فقط در نخستین روز ثبت نام، 22 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. ظرف دو سال بعد، چند میلیون دستگاه از این خودروی کوپه از خط تولید خارج شد.

    فورد ماستنگ به لطف شخصیت منعطف خود، می­‌توانست به عنوان خودروی روزمره یا مسابقه‌­ای مورد استفاده قرار بگیرد. فورد ماستنگ همواره به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی آمریکا شناخته می­‌شود.

    جیپ رانگلر

    جیپ رانگلر به عنوان خودرویی ساده و بادوام، برای تامین نیازهای دوران جنگ جهانی دوم متولد شد. البته با پایان این جنگ، قصه رانگلر به پایان نرسید بلکه این خودرو در طی نسل‌های مختلف و تحت مالکیت جیپ، ویلیز-اورلند، کایزر، AMC، کرایسلر، FCA و در بالاخره استلانتیس، به حیات خود ادامه داده است.

    این خودرو ضمن وفاداری به فرم جعبه‌­ای و جلوپنجره با خطوط عمودی، امکان سفر به مناطق مختلف را برای شمار زیادی از مردم جهان فراهم کرده است.

    لامبورگینی کونتاش

    در میان تمامی سوپراسپرت‌هایی که تاکنون در ایتالیا تولید شده، به سختی می‌‌توان خودرویی را یافت که لااقل از نظر هویت نمادین، بتواند با لامبورگینی کونتاش رقابت کند.

    این اثر هنری دست­‌پروده مارچلو گاندینی بوده، که نخستین بار در سال 1971 و در نمایشگاه ژنو به جهانیان معرفی شد، نه تنها به علت طراحی فضایی بدنه، بلکه به واسطه پیشرانه نیرومند 12 سیلندر خود، جایگاهی ویژه در تاریخ صنعت خودروسازی دارد.

    با وجود 15 سال حضور مستمر لامبورگینی کونتاش در خط تولید و البته عرضه چندین مدل پس از آن، هنوز نمی‌­توان تاثیر این خودرو بر دوران خود و سال‌های بعد را نادیده گرفت.

    مزدا میاتا

    شرکت مزدا با معرفی میاتا، امکان تجربه‌­ای مشابه با لذت رانندگی رودسترهای بریتانیایی را برای طیف وسیعی از مردم فراهم کرد. البته محصول مزدا از نظر دوام و قابلیت اعتماد، وضعیت بسیار بهتری نسبت به خودروهای انگلیسی داشت.

    با گذشت سه دهه، کمتر کسی خودروهایی همچون MGA یا تریومف TR3 را به یاد می‌­آورد، اما میاتا به یکی از خودروهای به یادماندنی تبدیل شده است. این خودرو همواره به اصول اولیه شامل چیدمان دونفره کابین، پیشرانه 4 سیلندر کم‌حجم و برقراری ارتباط میان راننده و جاده وفادار باقی مانده است.

    پورشه 911

    در کل تاریخ صنعت خودروسازی، شاید نتوان خودرویی را پیدا کرد که همچون پورشه 911، به فرم اولیه خود وفادار باقی مانده باشد. این کوپه آلمانی، هرچیزی که از یک خودروی اسپرت انتظار می‌­رود را به همراه دارد. 911 همان­‌قدر که در پیست مسابقات موفق است، می­‌تواند برای گذران تعطیلات آخر هفته هم کاربردی باشد.

    علیرغم گذشت سال‌های طولانی و با وجود به کارگیری فناوری‌های جدید، پورشه 911 هم به گذشته خود وفادار باقیمانده است.

    تسلا مدل S

    تا همین 20 سال پیش، با شنیدن نام خودروی برقی، ماشین‌های زمین گلف را به یاد می‌­آوردیم. اما شرکت تسلا با معرفی مدل S، جریانی را در خودروسازی به وجود آورد که تاریخ این صنعت را برای همیشه تغییر داد. این خودرو با کابین آرام و جادار، شتاب‌گیری سریع و طراحی زیبا، هر چیزی که کاربران از یک خودروی سدان انتظار داشتند را ارائه کرد.

    فولکس واگن بیتل

    کمتر کسی در سراسر جهان یافت می‌­شود که با فولکس واگن بیتل آشنایی نداشته باشد. این خودرو در یک امپراطوری شیطانی متولد شد اما چند سال بعد، به ملت خود برای بازسازی آلمان یاری رساند. این نماد انقلابی، نخستین خودرویی در جهان بود که توانست به رکورد تولید 20 میلیون دستگاه برسد. با وجود عملکرد کند و پیشرانه پر سر و صدا، فولکس واگن بیتل به عنوان یکی از مهم‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو شناخته می‌­شود.

     

     

    0 معرفی ب ام و M4 نوربورگ رینگ ادیشن

    نسل فعلی ب ام و M4 با کد اتاق G82 از سال 2020 در بازار حضور دارد. تاکنون چند نسخه ویژه از این خودرو در مناطق مختلف جهان عرضه شده است، که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مدل 50 سالگی M در سال 2022، M4 CSL و مدل کلکسیونی CSL 3.0 با دنده دستی اشاره کرد.

    قبل از رونمایی M4 CSL، این خودرو توانست رکورد 7 دقیقه و 20.207 ثانیه را در پیست نوربورگ رینگ ثبت کند. البته این رکورد بعدا به 7 دقیقه و 18.137 ثانیه کاهش یافت. ب ام و M4 CSL در تیراژ هزار دستگاه به فروش رسید.

    اکنون ب ام و M4 CS که پارسال رونمایی شد و رکورد 7 دقیقه و 21.989 ثانیه را در پیست جهنم سبز ثبت کرد، در نسخه نوربورگ رینگ ادیشن در چین معرفی شده است.

    ب ام و قصد دارد فقط 53 دستگاه M4 نوربورگ رینگ ادیشن را به مناسبت 53 سالگی تاسیس زیرمجموعه BMW M، در چین عرضه کند.

    ب ام و M4 نوربورگ رینگ ادیشن براساس M4 کامپتیشن کوپه شکل گرفته است. پیشرانه 3 لیتر S58 بای توربو در این خودرو، 530 اسب‌بخار قدرت را به سامانه چهار چرخ محرک ایکس درایو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد هم 3.5 ثانیه اعلام شده است.

    لبه قرمز جلوپنجره، خطوط مشکی روی کاپوت و لبه صندوق با رنگ‌آمیزی دستی، نام NÜRBURGRING 1/53 روی پارکابی، روکش قرمز و مشکی صندلی‌ها و نقشه پیست جهنم سبز روی پشت سری صندلی‌ها، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری ب ام و M4 نوربورگ رینگ ادیشن بشمار می‌آید. سایر ویژگی‌های احتمالی این خودرو در هنگام رونمایی اعلام خواهد شد.

    فعلا از قیمت M4 نوربورگ رینگ ادیشن خبری در دسترس نیست. ب ام و M4 محرک عقب در چین با قیمت پایه 894 هزار یوان (121 هزار دلار) به فروش می‌رسد. این رقم برای تیپ چهار چرخ محرک، 944 هزار یوان (128,500 دلار) تعیین شده است.

    0 تفاوت خودرو هیبرید با پلاگین هیبرید

    صنعت خودرو روز به روز در حال پیشرفت است و خودروسازان به سمت کاهش آلایندگی‌ها می‌روند. این روزها شاهد کنار گذاشته شدن پیشرانه‌های احتراقی‌ و جاگزینی باتری‌ها هستیم. طبق استانداردهای اتحادیه اروپا، خودروها باید با کمترین میزان آلایندگی تولید شوند و خودروسازان از پیشرانه‌های حجیم و بنزینی پرهیز کنند.

    برخلاف این که خودروهای برقی جدید به نظر می‌رسند، جالب است بدانید اولین خودرو برقی جهان در دهه 80 میلادی ساخته شده بود. اما اکنون چند سالی است که این خودروها با تیراژ بالا در جهان تولید می‌شوند و حتی مشهورترین خودروسازان به پیشرانه‌های برقی روی آورده‌اند.

    اما پیشرانه خودروها تنها به دو مدل احتراقی و الکتریکی محدود نیست. برخی از خودروها به هر دو موتور بنزینی و الکتریکی مجهز شده‌اند. به این خودروها هیبریدی می‌گویند. خودروهای هیبریدی، نسبت به خودروهای تمام بنزینی مصرف سوخت کم‌تری دارند و پاک‌تر هستند.

    نصب هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی در یک خودرو، روش هوشمندانه‌ای برای کنترل مصرف سوخت، افزایش توان خودرو و کاهش آلودگی است. همچنین خودروهای هیبریدی می‌توانند به طور همزمان مزایای یک خودرو تمام بنزینی و تمام برقی را ارائه دهند.

    خودروهای هیبریدی، می‌توانند بهترین راه حل برای شهرهایی باشند که علاوه بر آلودگی هوا، با مشکل تولید برق نیز مواجه هستند. زیرا موتور الکتریکی خودروهای هیبریدی ( به جز مدل پلاگین هیبرید) از طریق بازسازی انرژی‌ها شارژ می‌شود. برای مثال، با هر بار ترمز زدن، انرژی هدر نمی‌رود و برای شارژ موتور الکتریکی از آن استفاده می‌شود. بنابراین این نوع خودروها بدون نیاز به شارژ باتری با برق، مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش می‌دهند.

     

    انواع خودروهای هیبرید

    خودروهای هیبریدی از یک الگوی یکسان و مشخص پیروی نمی‌کنند و انواع مختلفی دارند. ممکن است موتور بنزینی نقش اصلی را در یک خودرو هیبریدی بازی کند و یا برعکس، موتور الکتریکی محرک اصلی آن باشد. بنابراین می‌توان این نوع خودروها را طبق میزان و نحوه دخالت موتور بنزینی و الکتریکی دسته‌بندی کرد.

    1. خودرو هیبرید موازی (Parallel Hybrid)

    در خودروهایی با پیشرانه هیبریدی موازی، هر دو موتور بنزینی و الکتریکی تقریبا به یک اندازه دخیل هستند و می‌توانند به طور جداگانه و یا هماهنگ و همزمان کار کنند. این بدان معناست که هر دو موتور به چرخ‌ها متصل بوده و کاملا مستقل از یکدیگر هستند. به چنین پیشرانه‌هایی هیبرید موازی می‌گویند.

    2. خودرو هیبرید سری (Series Hybrid)

    در برخی از خودروهای هیبریدی، موتور الکتریکی نقش اصلی را بازی می‌کند و موتور بنزینی درواقع تقویت کننده موتور برقی بوده و نقش یک ژنراتور را دارد. این نوع الگوی پیشرانه، هیبرید سری نام گرفته است. هیبریدهای سری، نسبت به هیبریدهای موازی، باتری بزرگ‌تر و پرظرفیت‌تری لازم دارند. ضمنا موتور بنزینی در این نوع خودروها به طور جداگانه وارد مدار نمی‌شود.

    3. خودرو هیبرید سری/موازی (Series-Parallel Hybrid)

    همانطوری که از توضیحات قبلی و نام این نوع از خودرو های هیبرید پیداست، خودروهای با سیستم هیبرید سری/موازی از ترکیب دو موتور برقی و بنزینی برای حرکت بهره می‌برند اما در حالت کلی تنظیم وزن تأثیرگذاری این دو موتور با هم تفاوت خواهد داشت.

    به این صورت که این خودروها دارای سیستم رایانه‌ای به خصوصی هستند که با توجه به مقدار نیازی که به نیرو دارد، دستورهای هماهنگی میان موتورها و میزان استفاده از آن‌ها را صادر می‌کند. برای مثال می‌توان گفت که در سرعت‌های پایین و در مواقعی که خودرو نیاز به قدرت زیادی ندارد تنها موتور برقی در حال انتقال قدرت به چرخ‌هاست و با افزایش سرعت، فرمان درخواست نیروی بیشتر توسط رایانه به موتور بنزینی صادر می‌شود و هر دو موتور قدرت مورد نیاز را به اتفاق تأمین می‌کنند.

    4. خودرو هیبرید ملایم (Mild Hybrid)

    برخی از خودروهای بنزینی، یک ژنراتور برقی 48 ولتی دارند که از برق 12 ولت خودروهای معمولی قوی‌تر بوده و نسبت به موتورهای برقی سایر خودروهای هیبریدی ضعیف‌تر است. به چنین سیستمی، هیبرید ملایم می‌گویند.

    در خودروهایی با سیستم هیبرید ملایم، یک موتور الکتریکی ضعیف تعبیه شده که به تنهایی نمی‌تواند خودرو را به حرکت دربیاورد. حتی ممکن است برخی از افراد آن‌ها را جزء خودروهای هیبریدی به حساب نیاورند و بنزینی بشمارند.

    خودرو پلاگین هیبرید چیست؟

    خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV)، شباهت بسیار زیادی به خودروهای تمام الکتریکی دارند. برای این دسته از خودروها، یک باتری بزرگ تعبیه می‌شود که قابل شارژ کردن است. یعنی درست همانند خودروهای تمام برقی، یک پورت شارژ برای آن تعبیه شده و با برق شهری قابل شارژ است.

    خودروهای پلاگین هیبرید می‌توانند مسافت مشخصی را در حالت تمام الکتریکی طی کنند. در بازار کشورمان، خودروی میتسوبیشی اوتلندر در نسخه پلاگین هیبرید وارد شده و با برق شهری شارژ می‌شود.

    0 معرفی اسمارت هشتگ فایو برابوس

    به فاصله کمی پس از رونمایی سومین و بزرگترین محصول این برند یعنی هشتگ فایو، تصاویر نسخه برابوس هم منتشر شد. ظاهرا هشتگ فایو برابوس تنها در افزایش قدرت و برخی موارد ظاهری با هشتگ فایو چهار چرخ محرک، تفاوت دارد.

    اکنون فروش اسمارت هشتگ فایو از 24 آوریل در آلمان و از اواخر امسال در سایر کشورهای اروپا آغاز می‌شود.

     

    مشخصات فنی برابوس هشتگ فایو

    برابوس هشتگ فایو در دو تیپ تک و دو موتور به همراه باتری 76 یا 100 کیلووات ساعت قابل خریداری است. اکنون هشتگ فایو برابوس به عنوان نیرومندترین نسخه از این خودرو، 646 اسب‌بخار قدرت و 710 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد.

    این کراس‌اور 2378 کیلوگرمی می‌تواند ظرف 3.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت به 210 کیلومتر برساعت محدود شده است.

    اسمارت هشتگ فایو برابوس با ساختار 800 ولتی و باتری 100 کیلووات ساعت، می‌تواند 540 کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند (برمبنای WLTP). به لطف پشتیبانی از جریان 400 کیلووات، شارژ باتری در 18 دقیقه از 10 به 80 درصد افزایش می یابد.

    طراحی برابوس هشتگ فایو

    تغییرات ظاهری به جزئیات قرمز و رینگ‌های 21 اینچ یکپارچه محدود شده است. حتی ابعاد بدنه یعنی طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری 4.695، 1.92، 1.705 و 2.9 متر هم با مدل عادی تفاوتی ندارد.

    در فضای کابین اسمارت هشتگ فایو با روکش میکروفایبر، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و پدال‌های آلومینیومی روبرو هستیم.

    از مهمترین امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سه نمایشگر، سیستم صوتی زنهایزر با 20 بلندگو و سقف پانوراما اشاره کرد.

    فضای 630 لیتری محفظه بار پس از تا کردن صندلی‌های عقب به 1530 لیتر افزایش می‌یابد. یک فضای 47 لیتری هم در زیر کاپوت قرار دارد.

    قیمت برابوس هشتگ فایو

    قیمت پایه اسمارت هشتگ فایو تک-موتور با 340 اسب بخار نیرو، 45,900 یورو تعیین شده است، اما اسمارت هشتگ فایو برابوس در آلمان با قیمت 60,900 یورو به فروش می رسد. این ارقام از تعرفه اروپا بر خودروهای برقی ساخت چین ناشی می‌شود چراکه قیمت پایه اسمارت هشتگ فایو در چین، 29,600 یورو تعیین شده است. مدل پلاگین-هیبرید این خودرو که سال آینده عرضه می‌شود، شامل این تعرفه‌ها نخواهد شد.