اوایل سال جاری، مدیرعامل جیپ به هواداران خبر داد که این شرکت قصد دارد بعد از سال 2025 نیز به تولید پیشرانه 6.4 لیتری Hemi ادامه بدهد. اکنون با معرفی رانگلر Moab 392 مدل 2026، میدانیم که این پیشرانه محبوب لااقل در تعداد محدود و برای یک سال دیگر، به حیات خود ادامه میدهد. بنابر اعلام مدیرعامل جیپ، این برند با توجه به نظرات هواداران، تصمیم گرفت که این پیشرانه را مدتی دیگر هم در خط تولید نگه دارد.
مشخصات فنی جیپ رانگلر Moab 392 مدل 2026
پیشرانه 6.4 لیتری V8 همچون گذشته، 470 اسببخار قدرت و 637 نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک انتقال میدهد.
جیپ رانگلر Moab 392 مدل 2026 به رینگهای 17 اینچ، ضریب اکسل 4.56 و ترنسفر کیس دائم 2.72:1 Selec-Track، سیستم اگزوز دوحالته و هواکش با رادیاتور مجزا، مجهز شده است.
طراحی و امکانات جیپ رانگلر Moab 392 مدل 2026
از ویژگیهای ظاهری این مدل در بدنه و کابین نیز میتوان به تزئین سقف با رنگ مشابه بدنه، لبه گلگیرها و قلاب یدک به رنگ مشکی، صندلیها با روکش چرم ناپا و گرمکن، سیستم صوتی Alpine و نمایشگر لمسی 12.3 اینچ، اشاره کرد.
خریدار میتواند ویچ 3.6 تن، کفپوشهای چهار فصل و سقف برقی Sky One-Touch را نیز سفارش بدهد. بدنه نمونه حاضر در تصاویر با رنگ بنفش Reign تیره تزئین شده است، اما چندین گزینه سفارشی دیگر شامل طلایی Goldilocks، نارنجی Joose، خاکستری Earl و صورتی Tuscadero را نیز میتوان برای این خودرو انتخاب کرد.
تمام تیپهای جیپ رانگلر 2026 از جمله 392، به قابلیت جدید سیستم لولای درها مجهز شدهاند که فرآیند جدا کردن درها را سریعتر و آسانتر میکند.
قیمت جیپ رانگلر Moab 392 مدل 2026
قیمت پایه جیپ رانگلر Moab 392 مدل 2026، 81,990 دلار تعیین شده است، که هزینه حمل 1995 دلار را نیز دربرمیگیرد. هرچند با خودروی ارزانی طرف نیستیم، اما این مدل از رانگلر 392 مدل 2025، 20 هزار دلار ارزانتر است. تولید مدل جدید 392 از هفتههای آینده شروع میشود.
مدل Moab 329 یکی از 12 نسخه ویژه و تولید-محدود رانگلر است، که جیپ قصد دارد برای گرامیداشت 85 سالگی، عرضه کند. مدل سفارشی بعدی در 12 دسامبر رونمایی خواهد شد.
نسل سوم بی وای دی تانگ L در چین از بهار 2025 و به صورت همزمان با نسل قبل، به فروش میرسد. بی وای دی در تابستان امسال از عرضه تانگ L در استرالیا و نیوزیلند خبر داد. این خودرو از سال 2026 با نام سی لاین 8 در این دو کشور عرضه خواهد شد. اکنون باخبر شدیم که بی وای دی قصد دارد تانگ L را با نام آتو 8 به مکزیک صادر کند.
طراحی بی وای دی آتو 8
فرم بدنه بی وای دی آتو 8 با دماغه خمیده، جلوپنجره در پایین سپر، فرم مجزای چراغهای جلو و دیلایت، دستگیرههای مخفیشونده و فرم یکپارچه چراغهای عقب، به طور کامل به تانگ L شباهت دارد. البته در نمای جلو به جای عبارت طولانی فقط با BYD مواجه هستیم، ضمن اینکه در این خودرو از لیدار بالای شیشه جلو نیز خبری نیست.
ابعاد بدنه بی وای دی آتو 8 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.04، 1.996، 1.76 و 2.95 متر اعلام شده است. این خودرو در چین با رینگهای 20 اینچ و در مکزیک با رینگهای 21 اینچ عرضه میشود.
کابین و امکانات بی وای دی آتو 8
بی وای دی آتو 8 بازار مکزیک در یک تیپ و همراه با سقف شیشهای، روکش چرم، گرمکن/سردکن و ماساژور صندلیهای ردیف اول و دوم، صفحه نشاندهنده 10.25 اینچ، نمایشگر لمسی 15.6 اینچ با قابلیت چرخش، نمایشگر مجازی روی شیشه (هداپ)، تهویه مطبوع خودکار و سیستم صوتی با 21 بلندگو، عرضه خواهد شد. گنجایش محفظه بار این خودروی 7 نفره پس از تا کردن صندلیهای ردیف دوم و سوم از 270 به 1960 لیتر میرسد.
مشخصات فنی بی وای دی آتو 8
بی وای دی آتو 8 در مکزیک با قوای حرکتی هیبرید و سامانه چهار چرخ محرک عرضه خواهد شد. این سامانه از پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 150 اسببخار قدرت و دو موتور برقی (هرکدام 272 اسببخار)، تشکیل میشود. مجموع خروجی این سامانه، 480 اسببخار اعلام شده است. فعلا درباره ظرفیت باتری خبری در دسترس نیست، اما احتمال دارد که همچون مدل بازار چین، 35.6 کیلووات ظرفیت داشته باشد. برد حرکتی برقی و هیبرید این خودرو نیز برمبنای NEDC به ترتیب 152 و 1030 کیلومتر اعلام شده است.
قیمت بی وای دی آتو 8
بی وای دی آتو 8 با قیمت پایه 1.2 میلیون پزو (65 هزار دلار) به مکزیک وارد میشود. انتظار داریم که این خودرو به زودی در سایر کشورهای آمریکای جنوبی هم عرضه شود. بد نیست بدانید که بی وای دی آتو 8 چند روز پیش در ازبکستان رونمایی شد.
بنتلی سوپراسپرتس (SuperSports) اولین بار در سال 1925 معرفی شد. این خودرو با پیشرانه 4.5 لیتری، اولین محصول از بنتلی بود که میتوانست به سرعت 160 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. پس از موفقیتهایی که سوپراسپرتس در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 میلادی در مسابقات لمان به دست آورد، جایگاه بنتلی هم به عنوان یکی از مدعیان جدی خودروهای لوکس پرفورمنس تثبیت شد. اکنون و با گذشت یکصد سال پس از تولد سوپراسپرتس، این نام تاریخی در قالب یک خودروی اسپرت قدرتمند، سبک وزن (حداقل در مقیاس بنتلی!) و با انتقال قدرت به محور عقب، زنده شده است.
مشخصات فنی بنتلی کانتیننتال GT سوپراسپرتس
بنتلی کانتیننتال GT سوپراسپرتس جدید بر اساس کانتیننتال GT کنونی شکل گرفته و به پیشرانه V8 توئین توربو آشنای گروه فولکسواگن مجهز شده است، که 657 اسببخار قدرت و 800 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برخلاف دیگر نسخههای کانتیننتال، در این مدل از سیستم هیبرید خبری نیست و خروجی پیشرانه از طریق گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. سوپراسپرتس تنها در 3.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میتواند تا حداکثر سرعت 309 کیلومتر برساعت به حرکت خود ادامه دهد.
سوپراسپرتس به عنوان تنها نسخه غیرهیبرید و محرک-عقب از کانتیننتال GT و با وزن کمی کمتر از 2 تن، به میزان قابل توجه 450 کیلوگرم از کانتیننتال GT اسپید سبکتر است.
بنتلی برای انتقال تمام خروجی پیشرانه به چرخهای عقب، از دیفرانسیل الکترونیکی لغزش محدود هوشمند استفاده کرده است. همچنین فاصله عرضی چرخهای عقب 16 میلیمتر افزایش یافته و سیستم توزیع گشتاور به همراه فرمانپذیری چرخهای عقب هم به این خودرو اضافه شده است. علاوهبراین، تنظیمات سیستم فرمان، تعلیق و کنترل کشش نیز مجددا تنظیم شده است. سیستم تعلیق شامل دوبل جناغی در جلو و چند اتصالی در عقب هم با سیستم آنتیرول الکترونیکی 48 ولتی اختصاصی بنتلی هماهنگ میشود. این سامانه میتواند تکانهای بدنه را در کمتر از 0.3 ثانیه مهار کند.
بنتلی ادعا میکند که ترمزها با کالیپرهای 10 پیستون با دیسکهای کربن سیلیکون کاربید 440 میلیمتری در جلو و کالیپرهای چهار پیستونه با دیسکهای 410 میلیمتر در عقب، بزرگترین نمونههای موجود در بین تمام خودروهای تولید انبوه است.
سه حالت «تورینگ» با قابلیت افزایش ارتفاع تعلیق، Bentley با عملکرد اسپرت پدال گاز و تعلیق و Sport برای استفاده از نهایت توان خودرو نیز برای رانندگی با بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس، پیشبینی شده است.
به گفته بنتلی، سوپراسپرتس جدید میتواند تا 30 درصد سریعتر از کانتیننتال GT اسپید استاندارد، از پیچها عبور و شتاب جانبی تا 1.3 جی را تحمل کند. این عدد با عملکرد کونیگزگ CCX قابل مقایسه است.
طراحی بنتلی کانتیننتال GT سوپراسپرتس
بنتلی با استفاده از قطعات آئرودینامیک از جنس فیبرکربن شامل رکاب و رینگها، ظاهری جسورانه به سوپراسپرتس هدیه کرده است. زیرسپری جلو، بزرگترین نمونهای است که تاکنون روی یک خودروی جادهای بنتلی مشاهده کردهایم. این قطعه با دو باله کوچک در دو طرف همراه است که کاهش نیروی بالابرنده را به همراه دارد.
دیفیوزر عقب جدید هم به افزایش خشونت ظاهری نمای عقب یاری میرساند، درحالیکه باله ثابت روی در صندوق عقب هم 300 کیلوگرم نیروی رو به پایین بیشتر نسبت به کانتیننتال GT استاندارد، تولید میکند.
سوپراسپرتس همچنین رینگهای سبکوزن 22 اینچ فورجکاری شده را به همراه دارد، که با همکاری Manthey Racing و به طور خاص برای این خودرو، طراحی شده است.
کابین و امکانات بنتلی کانتیننتال GT سوپراسپرتس
تلاش بنتلی برای کاهش وزن سوپراسپرتس در فضای داخلی نیز ادامه یافته به نحوی که صندلیها و سیستم صوتی عقب و همچنین بخشی از عایق صوتی حذف شده و ضخامت صندلیهای جلو نیز کمتر شده است. با کاهش ضخامت عایق، سرنشینان میتوانند بیشتر از قبل از صدای سیستم اگزوز اسپرت آکراپوویچ لذت ببرند. خریدار میتواند از میان طیف گسترده رنگهای دو یا سه تایی، متریال چرم و دینامیکا و تریم فیبرکربن، ترکیب دلخواه را انتخاب کنند.
برنامه تولید بنتلی کانتیننتال GT سوپراسپرتس
بنتلی قصد دارد فقط 500 دستگاه کانتیننتال GT سوپراسپرتس را از اواخر 2026 به مشتریان تحویل بدهد. از قیمت این خودرو اطلاعی در دسترس نیست، اما میتوان اطمینان داشت که نسبت به رقم 285 هزار دلار برای مدل پایه بنتلی کانتیننتال GT، به مراتب گرانتر باشد.
با گذشت 5 سال از معرفی کیا تلوراید، این خودرو به عنوان یکی از محصولات پرفروش کیا و البته یکی از محبوبترین شاسیبلندهای سه ردیفه بازار شناخته میشود. با وجود این موفقیت، کیا قصد دارد نسل دوم تلوراید را پس از رونمایی در نمایشگاه لس آنجلس، با مدل 2027 وارد بازار کند.
اما قبل از رونمایی در لس آنجلس، نمایندگان برخی رسانهها از جمله موتور وان، فرصت ملاقات با نسل دوم کیا تلوراید را در رویدادی خصوصی به دست آوردهاند. طراحی خشن نسل اول کیا تلوراید ایراد خاصی نداشت، اما به نظر میرسد که در مدل جدید، ارائه هویت بیراههنورد در اولویت بالاتری قرار دارد.
طراحی کیا تلوراید 2027
در نمای جلو با جلوپنجره مرتفع و عریض روبرو هستیم، که در تیپ SXP با جزئیات عمودی و تزئین مشکی براق و در تیپ XRT با الگوی توری مشکی با امتداد تا پایین سپر، همراه میشود. برآمدگی و فرورفتگی گلگیرها با نوار پلاستیکی در لبهها، شیب رو به پایین سقف، کاپوت عریض و فرم عمودی چراغهای جلو و عقب، از مهمترین ویژگیهای ظاهری نسل جدید کیا تلوراید بهشمار میآید. شباهت نمای جانبی کیا تلوراید به رنجرور را هم نمیتوان نادیده گرفت.
رینگهای هشت پره با طرح ضربدری در تیپهای SXP و X-Pro دیده میشود. قلاب یدککشی به رنگ نارنجی در سپر جلوی تیپ X-Pro نیز از توانایی بیراههنوردی این مدل خبر میدهد.
نسل جدید کیا تلوراید با طول 5.05 متر، نزدیک به 6 سانتیمتر طول بیشتر و 7.6 سانتیمتر فاصله محوری بیشتر را ارائه میدهد، که میتواند به معنای فضای بزرگتر کابین و محفظه بار باشد.
کابین و امکانات کیا تلوراید 2027
همچون بدنه، در فضای داخلی نسل دوم کیا تلوراید نیز با طرحی کاملا جدید روبرو هستیم که تحت تاثیر خطوط مستقیم شکل گرفته است. دو نمایشگر دیجیتال در کنار یکدیگر، متریال پرمیوم و با کیفیت شامل چوب و فلز، روکش چرم دو-رنگ در تیپهای رده بالا و قابلیت انتخاب رنگهای جدید همچون آبی Deep Navy و قرمز Blackberry برای تزئین کابین، از مهمترین ویژگیهای این بخش به شمار میآید.
مشخصات فنی کیا تلوراید 2027
فعلا میدانیم که کیا تلوراید براساس پلتفرم مشترک با هیوندای پالیسید شکل میگیرد. محصول هیوندای را میتوان با پیشرانه 2.5 لیتر توربوشارژ هیبرید یا 3.5 لیتری V6 خریداری کرد. احتمال دارد که همین گزینهها برای کیا تلوراید نیز ارائه شود.
قیمت کیا تلوراید 2027
کیا فعلا از اعلام قیمت تلوراید خودداری میکند، اما به نظر میرسد که قیمت آن با کمی افزایش نسبت به مدل فعلی همراه باشد. کیا تلوراید 2026 را میتوان با قیمت 37,885 دلار برای تیپ پایه LX خریداری کرد. قیمت تیپ پرچمدار یعنی SX پرستیژ X-Pro هم 55.180 دلار تعیین شده است. به هرحال میتوان انتظار داشت که قیمت پایه نسل دوم هم کمتر از 40 هزار دلار تعیین شود.
برای آگاهی از تمام مشخصات و ویژگیهای نسل جدید کیا تلوراید باید تا اواخر این ماه و برگزاری نمایشگاه لس آنجلس، منتظر بمانیم.
با شروع برگزاری نمایشگاه SEMA، انبوهی از خودروهای جالب و عجیب راهی لاس وگاس شدهاند. با توجه به سابقه سالهای گذشته، قابل پیشبینی بود که رینگ برادرز هم در این دوره از نمایشگاه SEMA حاضر شود. امسال هم مایک و جیم رینگ، یک خودروی جالب به نام کینگپین (Kingpin) را به این رویداد هیجانانگیز آوردهاند.
رینگ برادرز کینگپین نمونه تغییریافته از فورد ماستنگ مک وان 1969 است، که به رسم همیشگی این تیونر آمریکایی، به طور کامل دستخوش تغییر و بازسازی قرار گرفته است.
بنابر اعلام رینگ برادرز، بیش از 5.500 ساعت زمان برای طراحی و ساخت کینگپین صرف شده است تا یکی از زیباترین محصولات این تیونر آمریکایی بتواند در نمایشگاه SEMA حاضر شود.
طراحی رینگ برادرز کینگپین
بدنه کینگپین با افزایش 5 و 8.9 سانتیمتری عرض در جلو و عقب و 3.8 سانتیمتر فاصله بیشتر بین محورها، روی رینگهای HRE با تایرهای پایلوت اسپرت 4S ساخت میشلن، استوار میشود.
فرم بدنه رینگ برادرز کینگپین در عین وفاداری به طرح اولیه، چهرهای به مراتب خشنتر را نمایش میدهد. همچون سایر محصولات رینگ برادرز، در بخشهای مختلف بدنه کینگپین نیز میتوان قطعات فیبرکربن را مشاهده کرد. بخش عقبی بدنه و چراغها نیز به صورت سفارشی برای این خودرو ساخته شده است.
در فضای کابین با صفحه نشاندهنده ساخت Dakota Digital، سیستم تهویه Vintage Air، فرمان سفارشی، میلههای حفاظتی و قطعاتی از داشبورد که توسط چاپگر 3 بعدی تولید شده است، روبرو هستیم.
مشخصات فنی رینگ برادرز کینگپین
به لطف پیشرانه 5 لیتری کایوتی همراه با سوپرشارژر، رینگ برادرز کینگپین 800 اسببخار قدرت در اختیار دارد، که از طریق گیربکس شش سرعته دستی Bowler به محور عقب ارسال میشود.
متخصصان رینگ برادرز در اقدامی قابل توجه و با استفاده از پلتفرم Roadster Shop، ماستنگ را از یک خودرو با شاسی نردبانی به شاسی یکپارچه تبدیل کردهاند. شاسی جدید، ویژگیهای دیگری شامل تعلیق دوبل جناغی و کمکفنرهای RS ساخت Fox را نیز به همراه دارد.
شرکت هیوندای با استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه SEMA، یک کانسپت جدید به نام آیونیک 9 آفرود را معرفی کرده است، تا توانایی خودروهای برقی برای بیراههنوردی را به مخاطبان نمایش بدهد. این خودرو که در همکاری هیوندای و شرکت BigTime شرکت گرفته است، به طور کامل برای آفرود آمادگی دارد.
طراحی هیوندای آیونیک 9 آفرود
هیوندای آیونیک 9 آفرود در بخش Future Tech از نمایشگاه SEMA حضور دارد که نوآوری خودروهای برقی را نمایش میدهد. در نگاه اول، تعلیق مرتفع، تایرهای آفرود و چراغهای سقفی، جلب نظر میکند. اما از اینها که بگذریم، باید به طراحی جعبهای بدنه هیوندای آیونیک 9 آفرود اشاره کرد که مخصوصا در بخش عقب، فرم خوشایند خودروهای دهه 90 میلادی را به یاد میآورد. این فرم ساده در کنار نحوه رنگآمیزی بدنه و فونت BigTime در نمای جانبی، طرحی مدرن و در عین حال خاطرهانگیز را نمایش میدهد.
آقای شان گیلپین مدیر بازاریابی هیوندای آمریکای شمالی هم از فرم بدنه آیونیک 9 آفرود به عنوان تحولی در زبان طراحی خانواده آیونیک یاد میکند.
شرکت BigTime که توسط Burton و Jobe تاسیس شده نیز اعلام میکند که آیونیک 9 آفرود را با تاثیر از یکی از محصولات خود به نام Bud طراحی کرده است. همکار هیوندای در این پروژه از آیونیک 9 آفرود به عنوان نقطه برخورد فناوریهای جدید و طراحی خاطرهانگیز یاد میکند.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک 9 آفرود
هیوندای آیونیک 9 آفرود به دو موتور برقی با مجموع خروجی 422 اسببخار قدرت و 700 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. به نظر میرسد که این شاسیبلند کرهای با این مشخصات فنی بتواند در بیراههنوردی هم موفق عمل کند.
خودرویی که در چین با نام چری آریزو 5 جی تی، در روسیه به نام اومودا S5 GT و در ایران با نام فونیکس Z6 GT شناخته میشود، حالا تحت نام آریزو 6 در قزاقستان رونمایی شده است. این مدل که بنابر خبر رسانههای روس از سبد محصولات چری در بازار چین کنار رفته است، با برخی تغییرات ظاهری به بازار این کشور آسیای میانه وارد خواهد شد. بد نیست بدانید که اومودا S5 که در ایران با نام آریزو 6 پرو میشناسیم هم از مدتی پیش با پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی یا توربوشارژ در قزاقستان به فروش میرسد.
طراحی چری آریزو 6
همچون اومودا S5 GT و فونیکس Z6 GT در چری آریزو 6 نیز با طراحی تیزگوشه چراغهای جلو روبرو هستیم، اما جلوپنجره ذوزنقه-شکل که طراحان چری را به تقلید از محصولات لکسوس متهم میکرد، حالا با جلوپنجره هشت ضلعی با منافذ باز در بخش میانی، تعویض شده است. از دیگر تغییرات ظاهری این خودرو میتوان به آینههای جانبی و همچنین فرم مستطیلی خروجیهای اگزوز اشاره کرد.
ابعاد بدنه چری آریزو 6 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.691، 1.814، 1.493 و 2.65 متر اعلام شده است. بدنه این خودرو بر رینگهای 16 اینچ استوار میشود.
کابین و امکانات چری آریزو 6
از نشان روی فرمان که بگذریم، طراحی فضای داخلی چری آریزو 6 تفاوتی با اومودا S5 GT ندارد. محفظه بار این خودرو، 482 لیتر ظرفیت دارد.
چری آریزو 6 فقط در تیپ کامفورت در قزاقستان عرضه خواهد شد، که چراغهای LED، گرمکن شیشه جلو و محفظه شیشه شور، روکش چرم، گرمکن صندلیهای جلو، دو نمایشگر 10.25 اینچ، تهویه مطبوع، دوربین عقب و کروز کنترل را به همراه دارد.
مشخصات فنی چری آریزو 6
چری آریزو 6 به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتر توربوشارژ مجهز شده است، که 147 اسببخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه به چرخها انتقال میدهد.
قیمت چری آریزو 6
بنابر اعلام رسانههای قزاقستان، چری آریزو 6 در کارخانه Astana Motors در این کشور مونتاژ خواهد شد. قیمت پایه این خودرو 8.49 میلیون تنگه (معادل با 16,200 دلار) تعیین شده است.
پس از معرفی دو مدل رنو 5 E-Tech و رنو 4 E-Tech که با استقبال رسانهها و مخاطبان همراه شد، رنو قصد دارد یک نام خاطرهانگیز دیگر یعنی توئینگو را به زندگی بازگرداند.برخلاف رنو 4 و 5 که سالها از بازار خودرو غایب بودند، نسل سوم رنو توئینگو تا سال 2024 تولید میشد. اما نسل چهارم با تفاوتی اساسی نسبت به دو نسل قبل از خود، به طور کامل با الهام از نسل اول توئینگو طراحی شده است. نسل اول این خودرو به عنوان یکی از موفقترین خودروهای فرانسوی، در فاصله سالهای 1992 تا 2007 در فرانسه تولید میشد. تولید این خودرو در کلمبیا تا سال 2012 ادامه پیدا کرد.
طراحی رنو توئینگو E-Tech
فرم کمانی چراغهای جلو و عقب، سه ورودی هوا در بخش بالایی کاپوت و نوار افقی جلوپنجره، به طور مستقیم به نسل اول توئینگو اشاره میکند. البته از آنجا که دوره هاچبکهای سهدر تقریبا به پایان رسیده، نسل چهارم رنو توئینگو نیز همچون نسل قبل و البته رنو 5 E-Tech به صورت پنجدر طراحی شده است. شیشههای عقب نیز به جای پایین آمدن، به سمت بیرون باز میشوند که به توئینگو مدل 2014 اشاره دارد. شخصیت شاد و پرشور نسل جدید رنو توئینگو در خودروهای امروزی کمتر دیده میشود.
این خودرو اگرچه از نسلهای قبلی خود بزرگتر است، اما با 3.789 متر طول، 1.72 متر عرض، 1.491 متر ارتفاع دارد و 2.493 متر فاصله بین محورها، همچنان کوچک محسوب میشود. برای افرادی که رینگهای 18 اینچ را برای این خودرو زیادی بزرگ میدانند، رینگهای 16 اینچ نیز قابل انتخاب است.
کابین و امکانات رنو توئینگو E-Tech
در فضای کابین نسل جدید رنو توئینگو با صفحه نشاندهنده 7 اینچ و نمایشگر لمسی 10 اینچ، کمتر میتوان اثر مشخصی از نسلهای گذشته پیدا کرد. البته تزئین بخشی از داشبورد با رنگ مشابه بدنه، به طور مستقیم به نسل اول اشاره دارد.
روکشهای رنگی در پوشش داخلی درهای جلو نیز بخشی از بدنه خودروست، که همراه با بقیه قسمتها رنگآمیزی میشود. این اقدام علاوه بر ایجاد ارتباط بصری با نسل اول، احتمالا هم در کاهش هزینههای تولید نیز موثر است. گذشته از اینها باید به اهرم دنده در پشت فرمان و تعدادی دکمه فیزیکی روی فرمان و داشبورد، اشاره کنیم.
یکی از ویژگیهای جالب نسل جدید رنو توئینگو، قابلیت جابجایی مستقل دو صندلی عقب است. صندلی سرنشین جلو را نیز میتوان به طور کامل خم کرد. فضای 360 لیتری محفظه بار نیز پس از تا کردن صندلیها به هزار لیتر میرسد.
مشخصات فنی رنو توئینگو E-Tech
نسل جدید رنو توئینگو به اصالت خود به عنوان یک خودروی موتور-جلو وفادار باقیمانده، با این تفاوت که حالا به یک موتور برقی مجهز شده است. 80 اسببخار قدرت و 175 نیوتنمتر گشتاور حاصل از این موتور، برای این خودروی 1200 کیلوگرمی، کافی به نظر میرسد. شتاب صفر تا 50 و صفر تا صد نسل جدید رنو توئینگو به ترتیب 3.85 و 12.1 ثانیه و حداکثر سرعت آن هم 130 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
مجموعه باتری 27.5 کیلووات ساعت LFP، برد حرکتی 263 کیلومتر را برای نسل جدید رنو توئینگو فراهم میکند. به لطف پشتیبانی از جریان سریع 50 کیلووات، ذخیره این باتری در مدت نیم ساعت از 10 به 80 درصد افزایش مییابد. این باتری از جریان خانگی 11 کیلووات نیز پشتیبانی میکند.
قیمت رنو توئینگو E-Tech
رنو توئینگو E-Tech در اسلوونی تولید خواهد شد. این هاچبک کوچک از اوایل سال 2026 با قیمت پایه کمتر از 20 هزار یورو (23 هزار دلار)، به مصاف با رقبایی همچون هیوندای اینستر، فیات 500e، بی وای دی دلفین Surf و فولکس واگن ID.1 میرود. البته این آخری در سال 2027 وارد میدان خواهد شد.
شرکت استلانتیس یک پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ جدید با نام هاریکان 4 توربو (Hurricane 4 Turbo) را طراحی کرده است. این پیشرانه به عنوان یکی از اولین نمونههای تولید انبوه مجهز به فناوری سیستم احتراق جت آشفته غیرفعال (TJI)، میتواند 324 اسببخار قدرت و 450 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این پیشرانه ابتدا در جیپ گرند چروکی 2026 نصب خواهد شد.
در حال حاضر از قیمت جیپ گرند چروکی 2026 اطلاعی در دسترس نیست. مدل فعلی این خودرو با قیمت پایه 38.460 دلار به فروش میرسد.
مشخصات فنی جیپ گرند چروکی 2026
در سامانه TJI، در بالای هر سیلندر یک محفظه پیشاحتراق کوچک شبیه فنجان قرار دارد، تا فرآیند احتراق آغاز شود. پس از جرقهزنی، سوخت در حال سوختن از محفظه پیشاحتراق به داخل محفظه اصلی احتراق حرکت میکند تا فرآیند احتراق در زمان کمتر و به طور کاملتر، انجام شود. بنابر اعلام استلانتیس، این فناوری میتواند نسبت به پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر فعلی برند جیپ، 10 درصد مصرف سوخت کمتر و 20 درصد قدرت بیشتر را ارائه کند.
پیشرانه جدید با بلوک، کارتل روغن و درپوش تایمینگ از جنس آلومینیوم، از دو سیستم تزریق سوخت مستقیم و تزریق در مجرای ورودی، استفاده میکند. علاوه بر این باید به دو شمع جرقهزن در هر سیلندر توربوشارژر با هندسه متغیر اشاره کرد، که میتواند تا 35 psi ،فشار بوست تولید کند. با وجود ضریب تراکم نسبتا بالای 12 به یک، این پیشرانه با بنزین اکتان 87 نیز سازگاری دارد.
استلانتیس به مزیت دیگر این پیشرانه یعنی تولید 90 درصد از حداکثر گشتاور بین دور 2.600 تا 5.600 و حداکثر گشتاور در فاصله 3 تا 4.500 دور بر دقیقه، اشاره کرده است. توانایی یدککشی 2.8 تن و پیمایش 814 کیلومتر با یکبار سوختگیری، از دیگر ویژگیهای مهم جیپ گرند چروکی 2026 با این پیشرانه جدید است.
طرحی جیپ گرند چروکی 2026
جیپ گرند چروکی 2026 که از آخرین روزهای سال 2025 وارد بازار میشود، علاوه بر پیشرانه جدید، ویژگیهای دیگر شامل طراحی متفاوت جلوپنجره هفت قسمتی، چراغهای جلو و بخش عقب بدنه را نیز به همراه دارد.
خریداران میتوانند یکی از سه رنگ جدید آبی Steel، مسی Shino یا آبی Fathom را نیز برای گرند چروکی 2026 انتخاب کنند.
امکانات جیپ گرند چروکی 2026
ابعاد نمایشگر لمسی جیپ گرند چروکی 2026 به 12.3 اینچ افزایش یافته، درحالیکه نمایشگر 13 اینچ برای سرنشین جلو نیز قابل سفارش است.
جیپ با کاهش تعداد تیپهای گرند چروکی 2026 را از سه به پنج، سعی دارد از سردرگمی مشتریان جلوگیری کند. این خودرو حالا در سه تیپ لاردو، لیمیتد و سومیت عرضه میشود. پیشرانه 3.6 لیتری V6 را میتوان در تیپ پایه یعنی لاردو سفارش داد، اما با سفارش پکیج Altitude و یا تیپهای بالاتر، پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ جدید نیز قابل انتخاب خواهد بود.
جیپ گرند چروکی L نیز همچنان با قوای حرکتی پلاگین-هیبرید در سه تیپ لیمیتد، سومیت و تریل هاوک به فروش میرسد.
نیسان در نمایشگاه خودرو توکیو 2025، چهارمین نسل از الگرند را رونمایی کرده است. نسل اول این مینی ون پرمیوم در سال 1997 و برای رقابت با تویوتا آلفارد و هوندا اودیسه وارد بازار شد. نسل سوم هم بین سالهای 2011 تا 2017 تولید میشد. حالا پس از نزدیک به یک دهه غیبت، نیسان الگرند برای رقابتی جدید، آماده میشود.
نیسان الگرند به عنوان بخشی از برنامه Re:Nissan خودروساز ژاپنی برای بازسازی سبد محصولات و بهبود وضعیت فروش، از تابستان 2026 در ژاپن عرضه خواهد شد.
طراحی نیسان الگرند
بنابر اعلام نیسان، فرم بدنه الگرند براساس فلسفه طراحی «آیندهنگری بیزمان ژاپنی» شکل گرفته است، که اصول زیباییشناسی سنتی ژاپن را با فناوریها و متریال مدرن، ترکیب میکند. مثلا فرم هندسی و پر از جزئیات جلوپنجره به هنر چوبکاری Kumiko اشاره دارد، که در ترکیب با عناصر نورانی، جلوهای زیبا را به نمایش میگذارد. رنگ بدنه با نام Fuji Dawn که به ترکیبی از مسی و رزگلد شباهت دارد هم از تابش نور غروب بر کوه فوجی و رنگ قرمز-بنفش Shigoku به عنوان نمادی از شکوه در فرهنگ ژاپنی، الهام گرفته شده است.
کابین و امکانات نیسان الگرند
در فضای کابین نیسان الگرند با محیطی وسیع مواجه هستیم، که احساس راحتی را به بیننده منتقل میکند. صندلیهای مستقل ردیف دوم با طراحی zero-gravity، روکش چرم TailorFit، تریم چوب، الگوی هندسی Kumiko در پوشش داخلی درها، دو نمایشگر 14.3 اینچ، سیستم صوتی Bose با 22 بلندگو، نورپردازی 64 رنگ، از مهمترین ویژگیهای این بخش بشمار میآید.
فناوری خودران ProPILOT در سطح یک، رانندگی بدون دخالت دست تا سرعت 50 کیلومتر برساعت و در سطح دو، رانندگی خودران در بزرگراه شامل تعویض خط خودکار را برای نیسان الگرند فراهم میکند.
مشخصات فنی نیسان الگرند
قوای حرکتی نیسان الگرند از نسل سوم سامانه هیبرید نیسان به نام e-POWER تامین میشود، که به گفته نیسان، سروصدای کمتر و عملکرد روانتری ارائه خواهد کرد. فعلا از جزئیات سامانه محرکه این خودرو اطلاعی در دسترس نیست. خروجی سامانه از طریق سیستم چهار چرخ محرک برقی -4ORCE به چرخها منتقل میشود که بنابر اعلام سازنده به یاری توزیع هوشمند گشتاور، پایداری بهتری را فراهم میکند. سیستم تعلیق فعال نیز حرکات اضافی و تکانهای بدنه را در هنگام شتابگیری و ترمز به حداقل میرساند.