All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 بررسی تسلا سایبرتراک؛ این خودرو ماورایی و اعجاب‌انگیز را بشناسید

    تسلا هرگز طبق قوانین عمل نکرده است؛ اما سایبرتراک، جسورانه‌ترین و محکم‌ترین ضربه آن به تعاریف متداول دنیای خودروست. این وانت فضایی به معنای واقعی کلمه، خودروی سال است! منظورمان این نیست که سایبرتراک بهترین محصول بازار است، اما قطعا پرحاشیه‌ترین و قابل‌توجه‌ترین خودرویی است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم. احتمالا ما به این زودی‌ها سایبرتراک را در بازار ایران نمی‌بینیم اما مگر می‌شود درباره این محصول عجیب‌وغریب ننویسیم؟ با ما در کارنامه همراه باشید تا تسلا سایبرتراک را بیشتر بشناسیم. مطلبی که در ادامه می‌خوانید، جمع‌بندی جامعی از نقد‌وبررسی مطرح‌ترین وب‌سایت‌های دنیا با کمی چاشنی نویسنده است.

    معرفی تسلا سایبرتراک

    تسلا سایبرتراک، از زمان رونمایی خود در نوامبر ۲۰۱۹، سروصدای زیادی به پا کرد؛ از شکسته شدن شیشه‌های ضدضربه با اصابت توپ گلف گرفته تا مونتاژ ضعیف لبه‌های تیز فلزی در بدنه خارجی و اعلام گشتاوری فضایی! تسلا سایبرتراک با طراحی بسیار متفاوت خود، بیش از آنکه شبیه وانت‌های سنتی باشد، به خودروهای علمی-تخیلی شباهت دارد. اما آیا تسلا سایبرتراک می‌تواند به وعده‌های بزرگش عمل کند یا تنها یک نمایش تبلیغاتی بزرگ است؟ در ادامه مطلب تسلا سایبرتراک را بررسی می‌کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم.

    مشخصات ظاهری تسلا سایبرتراک

    طراحی تسلا سایبرتراک باعث می‌شود این خودرو شبیه یک سلبریتی جنجالی باشد و  هرجا که می‌رود توجه مردم و مطبوعات را جلب کند.  طراحی این خودرو از هر نمایی که به آن نگاه می‌شد، جنجال‌های زیادی ایجاد می‌کرد. قبول داریم که طراحی تسلا سایبرتراک عجیب است اما این خودرو آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، بزرگ نیست؛ البته در تعاریف آمریکایی نه ایرانی! برای مقایسه، طول این وانت حدود ۲۳ سانتی‌متر کمتر از فورد F-150 لایتنینگ است.

    بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری این خودرو داشته باشیم:

    مشخصات ظاهری تسلا سایبرتراک
    طول ۵,۸۸۵ میلی متر
    عرض ۲,۰۲۷  میلی متر
    ارتفاع ۱,۹۰۵  میلی متر
    فاصله محوری ۳,۸۰۷ میلی متر
    وزن ۲,۰۲۹ کیلوگرم

     

    شاید بهترین تعریف از طراحی سایبرتراک این باشد: پنل‌های فولادی ضد‌زنگی که مستقیماً روی یک مونوکوک فولادی پیچ شده‌اند، خودرویی عجیب‌وغریب به نام تسلا سایبرتراک را شکل می‌دهند.

    جنس بدنه از فولاد ضدزنگ فوق سخت (Ultra-Hard 30X Cold-Rolled Stainless Steel) است که مقاومت بالایی در برابر ضربات و خط‌وخش‌ دارد. ایلان ماسک اعلام کرده است که این نوع فولاد، همان فولادی است که در ساخت فضاپیماهای اسپیس‌اکس هم استفاده می‌شود!

    اخیرا تعداد زیادی از مالکان سایبرتراک نوعی از رسوب را روی قسمت‌های مختلف بدنه گزارش کرده‌اند که روی ظاهر خودرو تأثیر گذاشته اما باعث فرسایش بدنه نمی‌شود.

     

    بررسی تسلا سایبرتراک از نمای جلو

    در نمای جلو سایبرتراک نه جلوپنجره‌ای می‌بینید، نه المان‌های طراحی خاصی و نه حتی لوگویی! خب البته واقعا هم به لوگو نیازی نیست؛ مگر چند خودرو با این سبک از طراحی در دنیا تولید می‌شوند؟!

    زمانی که از جلو به خودرو نگاه می‌کنید، ابعاد شیشه جلو شما را حیرت‌زده می‌کند و از آن عجیب‌تر اندازه شیشه‌پاک‌کن سایبرتراک است. درعین‌حال، طول کاپوت یا همان قسمت بار جلو برای یک خودروی ۶ متری بسیار کوتاه است. سطوح صاف و فلزی لخت در نور ملایم دیدنی به نظر می‌رسند، اما اثر انگشت را به‌راحتی جذب می‌کنند. از طرفی، زمانی که دقیق‌تر به لبه‌ها نگاه کنید، خواهید دید که لبه‌های تیز فولادی به همان شکل رها شده‌اند و در برخی نمونه‌ها، فاصله شکاف‌ها بسیار زیاد است. در این وانت به جای چراغ‌های جلوی معمولی، از یک نوار چراغ LED باریک استفاده شده است که به‌صورت افقی در عرض جلوی خودرو قرار گرفته است و طراحی نمای جلو را به نهایت «هیچی» می‌رساند.

    بررسی تسلا سایبرتراک از نمای جانبی

    در نمای جانبی، طول و فاصله محوری بسیار زیاد این خودرو کاملا جلب‌توجه می‌کند، اما این تازه شروع عجایب است. طراحی تایرها و رینگ‌ها به سبکی انجام شده که احتمالا پیش خود فکر می‌کنید این خودرو برای ساکنین مریخ ساخته شده، نه زمین! اگر این‌طور فکر کردید، خب باید به طراحان خودرو تبریک گفت؛ چراکه آن‌ها هم همین را می‌خواهند!

    نکته عجیب دیگر این است که هیچ سقف مسطحی از نمای کناری دیده نمی‌شود و تنها یک مثلت نامنظم را می‌بینید، به‌طورکلی هیچ نظمی در این نما دیده نمی‌شود؛ فقط خطوط تیز و شکسته و صاف! در کنار بدنه محکم، تسلا برای سایبرتراک از شیشه‌هایی موسوم به شیشه زرهی تسلا (Tesla Armor Glass) استفاده کرده است که گفته می‌شود مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. بااین‌حال، در زمان معرفی خودرو، تست پنجره‌ها با شکست همراه شد و شیشه جلویی در برابر ضربه ترک خورد. هرچند این حادثه بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرد، اما به‌هرحال سؤالاتی درباره قابلیت واقعی این پنجره‌ها به‌وجود آورد.

    بررسی سایبرتراک تسلا از نمای عقب

    نمای عقب سایبرتراک هم جنجال‌های خاص خود را داشت. زمانی که پوشش قسمت بار بسته باشد، عملا دید به عقب مختل می‌شود، البته هنوز هم کلی دوربین وجود دارد که جای دید مستقیم را پُر کنند. حتی اگر پوشش قسمت بار باز باشد، چیز زیادی را از پنجره عقب نمی‌بینید و دوباره باید به دوربین‌ها متوسل شوید. طراحی نمای عقب چیز زیادی برای ارائه ندارد، یک ورق فولادی، یک نوار LED و یک سپر مشکی ساده؛ همین.

    در مجموع باید بگوییم که طراحی خارجی تسلا سایبرتراک، چیزی فراتر از یک نوآوری ساده در صنعت خودرو است؛ این طراحی در واقع بازتابی از فلسفه‌ای است که تسلا برای آینده حمل‌ونقل تصور می‌کند. بااین‌حال آیا جذاب است؟

    مشخصات فنی سایبرتراک

    در حال حاضر، سایبرتراک با دو پیشرانه عرضه می‌شود: اولی یک پیشرانه دوموتوره و چهار چرخ متحرک است که با یک باتری ۱۲۳ کیلووات ساعتی جفت می‌شود. گزینه دوم یک مدل سه‌موتوره چهار چرخ متحرک است که با باتری ۱۷۳ ترکیب می‌شود تا یک هیولای واقعی را به نمایش بگذارد. علاوه‌بر این دو مدل، تسلا وعده عرضه یک مدل دیفرانسیل عقب را هم داده که قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود.

    اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات فنی سایبرتراک بیندازیم:

    مشخصات فنی تسلا سایبرتراک
    پیشرانه الکتریکی دوموتوره
    الکتریکی سه‌موتوره
    گیربکس تک‌سرعته الکتریکی
    قدرت ۶۰۰ اسب بخار
    ۸۴۵ اسب بخار
    گشتاور ۱۰,۰۸۰ نیوتن‌متر ۱۳,۹۶۰ نیوتن‌متر
    شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۴.۱ ثانیه
    ۲.۶ ثانیه
    حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
    ظرفیت باتری ۱۲۳ کیلووات
    ۱۷۳ کیلووات
    مدت زمان شارژ ۴۴ دقیقه شارژ سریع ۲۱ ساعت شارژ پرتابل
    حداکثر پیمایش ۴۸۰ کیلومتر
    ۸۰۰ کیلومتر

     

    همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، نسخه دوموتوره سایبرتراک حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند در ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. نسخه سه‌موتوره که با نام سایبربیست (Cyberbeast) یا هیولا شناخته می‌شود، قدرتی برابر با ۸۴۵ اسب بخار دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن تنها ۲.۶ ثانیه است! جالب است بدانید این نسخه از سایبرتراک در یک مسابقه درگ با پورشه ۹۱۱ و درحالی‌که یک پورشه ۹۱۱ دیگر را یدک می‌کشید، برنده شد!

    اگر به جدول بالا دقت کرده باشید، احتمالا فکر می‌کنید که میزان گشتاور اشتباه نوشته شده است اما این‌طور نیست و هر دو مدل، گشتاوری بیش از ۱۰هزار نیوتن‌متر تولید می‌کنند! تسلا از فرمول متفاوتی برای محاسبه گشتاور استفاده می‌کند که در آن اصطلاحی به نام دنده کاهش دیده می‌شود. اگر بیخیال این توضیحات پیچیده شویم، باید بگوییم که گشتاور دو نسخه سایبرتراک حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر خواهد بود.

    اگر بتوانید این حجم از قدرت را کنترل کنید، چیزی که شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد سیستم منحصربه‌فرد فرمان تسلا سایبرتراک است. هر چهار چرخ می‌توانند به چپ یا راست بچرخند، بنابراین این وانت بسیار سریع‌تر از رقبای خود مانور می‌دهد. در حال حاضر، فرمان این وانت بیش‌ازحد پاسخگو است و این می‌تواند در جاده‌های بیرون شهر و سرعت بالا دردسرساز باشد.  جدای از فرمان عجیب، رانندگی با یک سایبرتراک به‌طرز قابل‌توجهی شبیه به سایر تسلاهاست، فقط بزرگتر و با دید محدودتر. (قبلا هم گفته بودیم دید عقب بسیار محدود است، به‌خصوص زمانی که روکش بار بسته باشد.)

    همان‌طور که انتظار دارید، نسخه‌های مختلف سایبرتراک محدوده پیمایشی متفاوتی دارند. حداکثر مسافت قابل پیمایش در نسخه دوموتوره حدود ۴۸۰ کیلومتر است که فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما چیزی که جذاب‌تر است، پیمایش ۸۰۰ کیلومتری در نسخه سه‌موتوره است. این اعداد نشان می‌دهند که تسلا توانسته است محدودیت‌های برد خودروهای الکتریکی را به میزان زیادی کاهش دهد، به‌ویژه برای وانت‌ها که معمولاً مسافت‌های بیشتری نسبت به خودروهای سواری طی می‌کنند.

    سایبرتراک به یک سیستم تعلیق بادی تطبیقی مجهز است که به راننده امکان می‌دهد ارتفاع خودرو را بسته به نیاز تنظیم کند. این ویژگی، به‌ویژه برای رانندگی در شرایط آفرود یا باربری سنگین، بسیار کارآمد است. در حالت عادی، خودرو ارتفاع مناسبی برای رانندگی در جاده‌های شهری دارد، اما با تغییر تنظیمات، می‌توان ارتفاع را کاهش یا افزایش داد تا در شرایط دشوار، عملکرد بهتری ارائه دهد. با توجه به سیستم تعلیق بادی، این خودرو می‌تواند ارتفاع خود را برای عبور از موانع یا سطوح دشوار افزایش دهد. این ویژگی جذاب در کنار زاویه ورود بسیار خوب باعث می‌شود تا سایبرتراک بتواند مسیرهای خارج از جاده را فتح کند.

    0 پژو 408 برقی جدید با توان پیمایش 452 کیلومتر رونمایی شد

    با رونمایی از ۴۰۸ برقی جدید، تمامی خودروهای این خودروساز در بریتانیا با قوای محرکه بنزینی، هیبریدی و برقی قابل انتخاب هستند. اگرچه خودروی موردبحث قرابت زیادی با ۳۰۸ برقی دارد و از همان پلتفرم EMP2 استفاده می‌کند اما قوای محرکه ۴۰۸ بدون آلایندگی اندکی متفاوت است و مهم‌ترین تغییر آن را می‌توان باتری ۵۸.۲ کیلووات ساعتی بزرگ‌تر دانست. ژروم میچرون مدیر تولید پژو می‌گوید فاصله بین محوری بیشتر باعث شده مهندسان امکان انتخاب باتری بزرگ‌تر را داشته باشند

    طراحی آیرودینامیک و خاص این خودرو با ضریب درگ ۰.۲۸ امکان دستیابی به شعاع حرکتی ۴۵۲ کیلومتری را فراهم می‌سازد. شایان ذکر است پژو ۴۰۸ برقی جدید از نظر راندمان آیرودینامیکی تفاوت خاصی با پولستار ۳ و تسلا مدل ۳ ندارد. از طرف دیگر باتری خودرو را نیز می‌توان با شارژر سریع شارژ کرد. البته با اینکه امکان نصب باتری ۹۸ کیلووات ساعتی موجود در ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ برقی نیز وجود داشته اما مهندسان پژو این باتری را برای نسخه برقی ۴۰۸ انتخاب نکرده‌اند. باتری بزرگ‌تر در کراس اورهای پژو توان پیمایش ۶۸۰ کیلومتری را فراهم می‌سازد. مدیر پژو درباره دلیل این کار می‌گوید:

    .زمانی که به رقبای ۴۰۸ برقی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که از نظر شعاع حرکتی و کارایی در جایگاه درستی قرار داریم. یک خودروی متوسط کلاس C در روز مسافت حدود ۴۵ کیلومتری را طی می‌کند.

    محصولات پولستار و تسلا در نسخه‌های برد بلند نیز عرضه می‌شوند و توان پیمایش آن‌ها به ترتیب ۶۵۶ و ۶۲۸ کیلومتر است. البته پژو ۴۰۸ برقی جدید از همان موتور برقی ۳۰۰۸ بدون آلایندگی با ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. هنوز مشخصات عملکردی این خودروی جدید اعلام نشده اما انتظار می‌رود بهتر از صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۹.۸ ثانیه‌ای ۳۰۸ برقی با قدرت ۱۵۴ اسب بخار ظاهر شود. از نظر ظاهری تفاوت خاصی بین نسخه بنزینی و برقی پژو ۴۰۸ وجود ندارد و تنها نشان e به پشت خودرو افزوده است. مدیر پژو در توضیح این تشابه ظاهری می‌گوید:

    ما می‌خواستیم از طراحی خودروی پژو و جذابیت آن حفاظت کنیم.

    همین موضوع درباره کابین نیز صدق می‌کند و همان i کاکپیت مشهور این برند شامل غربیلک فرمان کوچک، پشت آمپر دیجیتالی و نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو و… در ۴۰۸ برقی وجود دارند. تا چند روز دیگر، خودروی جدید پژو در نمایشگاه پاریس ۲۰۲۴ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. قرار است اولین نمونه‌های این خودرو از اوایل سال آینده میلادی به دست مشتریان برسند. قیمت پژو ۴۰۸ برقی در اروپا از معادل حدود ۴۸ هزار دلار برای تریم Allure شروع شده و به ۵۰ هزار دلار برای تریم GT می‌رسد.

     

    0 نشانی تمام ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران + ساعت فعالیت

    یکی از سیاست‌های بسیاری از دولت‌ها برای داشتن هوای پاک و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، استفاده از خودروهای برقی است. با‌این‌حال، برای اینکه بتوانیم از تمام پتانسیل این خودروها استفاده کنیم، نیازمند زیرساخت‌های مناسبی مانند ایستگاه‌های شارژ هستیم. این ایستگاه‌ها نقش کلیدی در تأمین انرژی موردنیاز خودروهای برقی دارند. به همین دلیل وجود شبکه‌ای گسترده و کارآمد از ایستگاه‌های شارژ، برای تسهیل استفاده از این نوع خودروها ضروری است. در این مطلب، انواع ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را معرفی کرده‌ایم و تمام ایستگاه‌های ساخته‌شده در سراسر ایران را به‌همراه آدرس و ساعت فعالیت فهرست کرده‌ایم.

    انواع ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی

    ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی (EV) به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. به‌طور کلی، ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

    1. ایستگاه‌های شارژ سطح ۱: در این ایستگاه‌ها از ولتاژ ۱۲۰ ولت AC و توان حدود ۱٫۴ تا ۲ کیلووات استفاده می‌شود. سرعت شارژ این ایستگاه‌ها کم است و بیشتر برای استفاده در شب‌ها و در خانه مناسب هستند.
    2. ایستگاه‌های شارژ سطح ۲: در این ایستگاه‌ها از ولتاژ ۲۴۰ ولت AC و توان بین ۳٫۳ تا ۱۹٫۲ کیلووات استفاده می‌شود. سرعت شارژ این ایستگاه‌ها از نوع ۱ بیشتر است و برای استقرار در خانه‌ها، پارکینگ‌ها و مراکز تجاری مناسب هستند.
    3. ایستگاه‌های شارژ سریع: در این ایستگاه‌ها از ولتاژ ۲۰۰ تا ۶۰۰ ولت DC استفاده و توان بین ۵۰ تا ۳۵۰ کیلووات استفاده می‌شود. این ایستگاه‌ها می‌توانند تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه شارژ کنند و برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها مناسب‌اند.
    4. لیست ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران

      در حال حاضر حدود ۱۱ ایستگاه فعال شارژ خودروهای برقی در ایران وجود دارد که تقریباً بیشتر آن‌ها در تهران قرار دارند. در ادامه، هرکدام از این ایستگاه‌ها را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

      تهران

      ۱. ایستگاه شارژ شهید مدنی

      • آدرس: تهران، نظام‌آباد، خیابان شهید مدنی، پارکینگ شهید مدنی
      • نوع کانکتور: سطح ۲ – ۷.۴ کیلووات (AC)
      • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۲. ایستگاه شارژ شهرداری تهران

    • آدرس: تهران، خیابان کریم‌خان زند، ایران‌شهر، روبه‌روی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران
    • نوع کانکتور: سطح ۲ – ۷.۴ کیلووات (AC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۳. ایستگاه شارژ برج آزادی

    • آدرس: تهران، میدان آزادی
    • نوع کانکتور: سطح ۲ – ۶۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۴. ایستگاه شارژ نمایشگاه بین‌المللی

    • آدرس: تهران، بزرگراه چمران، پارکینگ غربی نمایشگاه بین‌المللی
    • نوع کانکتور: شارژ سریع – ۱۲۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۵. ایستگاه شارژ تاکسیرانی (شماره ۱)

    • آدرس: تهران، میدان انقلاب، خیابان آزادی، جنب خیابان بهزاد، جنب سازمان مدیریت تاکسیرانی
    • نوع کانکتورها: شارژ سریع – ۶۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۶. ایستگاه شارژ گردشگری

    • آدرس: تهران، شهرستان پاکدشت، بزرگراه امام رضا-جنب خیابان ولیعصر
    • نوع کانکتور: سطح ۲ – ۷.۴ کیلووات (AC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    البرز

    ۷. ایستگاه شارژ ماموت

    • آدرس: البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، بلوار امام رضا، بلوار شورا، شهرک صنعتی ماموت
    • نوع کانکتور: شارژ سریع – ۱۲۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۸. ایستگاه شارژر باغستان

    • آدرس: کرج، بلوار امام خمینی، پایانه اتوبوس باغستان کرج
    • نوع کانکتور: شارژ سریع – ۱۲۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته (فعلاً استفاده از این ایستگاه ممکن نیست)

    ۹. ایستگاه اتوبان کرج- قزوین

    • آدرس: اتوبان کرج- قزوین، ۵ کیلومتر بعد از پل هوایی کردان
    • نوع کانکتور: شارژ سریع – ۱۲۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    مازندران

    ۱۰. جایگاه هشت بهشت ایرانیان (مارال ستاره)

    • آدرس: مازنداران، شهرستان چالوس، کیلومتر ۶۰ جاده کرج – چالوس، ولی‌آباد کندوان، جایگاه هشت بهشت ایرانیان (مارال ستاره)
    • نوع کانکتورها: شارژ سریع – ۶۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۱۱. ایستگاه شارژ هتل میزبان

    • آدرس: مازندران، بابلسر، کیلومتر ۳ کمربندی
    • نوع کانکتورها: شارژ سریع – ۶۰ کیلووات (DC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    ۱۲. ایستگاه نمایندگی مدیران خودرو گلکانی

    • آدرس: مازندران، بابل، نمایندگی مدیران خودرو گلکانی
    • نوع کانکتور: سطح ۲ – ۷.۴ کیلووات (AC)
    • زمان فعالیت: هر روز، ۲۴ ساعته

    آخرین اخبار ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی

    • افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به ۳۵۰۰ ایستگاه در تهران: مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت اعلام کرد که قرار است طی یک برنامه درازمدت، تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در تهران از ۲۰ به ۳۵۰۰ ایستگاه افزایش یابد.
    • افزایش ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در تهران: رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران اعلام کرد در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی سه تا چهار ایستگاه است که قرار است به‌زودی تعداد آن‌ها هم‌زمان با ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل فعال افزایش یابد.
    • امضای قرارداد راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۲ ایستگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی در اصفهان: در اردیبهشت ۱۴۰۳  قراردادی میان شرکت مهندسی مپنا (مکو) و شهرداری اصفهان منعقد شد که بر اساس آن دو ایستگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی به‌زودی در این شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.
    • افتتاح اولین جایگاه شارژ اتوبوس برقی در کشور: اولین جایگاه شارژ اتوبوس برقی در فروردین ۱۴۰۳ در پایانه اتوبوس‌رانی باغستان کرج افتتاح شد.
    • ساخت ۳ هزار ایستگاه شارژ خودرو برقی تا پایان امسال: به گفته وزیر صمت، قرار است تا پایان سال جاری ۳ هزار ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی در کشور ساخته شود.
    • آمادگی شهرداری مشهد برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی: معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در هفته اول مرداد ماه سال جاری اعلام کرد که آماده همکاری و تعامل با شرکت برق برای ساخت ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در نقاط مختلف شهر هستیم.
    0 بررسی BMW IX1؛ از این کراس‌اوور برقی آلمانی چه می‌دانیم؟

    مقدمه‌ای نیاز نیست! شما اینجایید که معرفی و بررسی BMW IX1 (بخوانید: ب ام و آی ایکس وان)، اولین محصول وارداتیِ برقی از برند محبوب و معروف آلمانی را بخوانید. کراس‌اوور جذاب و اسپرتی که حالا به پیشرانه برقی هم مجهز شده و می‌خواهد در کنار سایر محصولات برقی BMW، آینده این غول آلمانی را رقم بزند.

    معرفی BMW IX1

    BMW iX1 یک خودروی برقی با اندازه فریبنده و شیک است؛ مشمول مالیات خودروهای لوکس نمی‌شود و در حال حاضر، ارزان‌ترین خودروی الکتریکی است که ب‌ام‌و در استرالیا می‌فروشد.

    در سال ۲۰۲۲، تولید ب‌ام‌و i3 به پایان رسید و BMW هرگز جایگزین مستقیمی برای این خودرو معرفی نکرد. با وجود این، طولی نکشید که ب‌ام‌و، در دسته کراس اوور، خانواده IX و در دسته سدان‌ها، سری I را معرفی کرد تا بتواند رقابت با سری E-tron آئودی و EQ مرسدس بنز را ادامه دهد. ب‌ام‌و IX1 کوچک‌ترین عضو از خانواده کراس‌اوورهای برقی BMW است که به‌زودی توسط پرشیا خودرو به بازار کشور عرضه می‌شود. با وجود اینکه IX1 هنوز نتوانسته موفقیت‌های چشم‌گیری را در بازار جهانی به دست آورد، اما حضور آن برای طرفدارن BMW و محصولات پریمیوم آلمانی، خبر خوبی خواهد بود. بیایید با بررسی BMW IX1 ببینیم که این کراس‌اوور باواریایی چه چیزهایی برای عرضه دارد.

    مشخصات ظاهری ب‌ام‌و IX1

    IX1 کوچک‌ترین کراس‌اوور برقی ب‌ام‌و است و ابعادی مشابه با نسخه بنزینی خود یعنی BMW X1 دارد. طول این کراس‌اوور ۴.۵ متر و فاصله محوری آن حدود ۲۶۹ سانتی‌متر است که باعث می‌شود IX1 در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار بگیرد. با وجود این، وزن IX1 نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم بیشتر از X1 است که دلیل آن را می‌توان در باتری‌های بزرگ IX1 جستجو کرد.

    لیست دقیق مشخصات ظاهری BMW IX1 را در جدول زیر می‌بینید:

    مشخصات ظاهری
    طول ۴,۵۰۰ میلی متر
    عرض ۱,۸۴۵ میلی متر
    ارتفاع ۱,۶۴۲ میلی متر
    فاصله محوری ۲,۶۹۲ میلی متر
    وزن ۲,۰۸۵ کیلوگرم

    بررسی BMW iX1 از نمای روبه‌رو

    ب‌ام‌و IX1 با طراحی جسورانه و مدرن خود، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، دقیقا همان‌طور که از یک BMW انتظار می‌رود! خطوط روان و اسپرت بدنه، حس پویایی و انرژی را به‌خوبی منتقل می‌کنند و در اولین نگاه، جلوپنجره دوگانه الکتریکی، به‌عنوان یکی المان‌های نمادین طراحی BMW، کاملا شما را مجذوب خود می‌کند. البته این جلوپنجره در iX1 با ظاهری جدید و جذاب و به‌صورت هوشمندانه‌ای با طراحی چراغ‌های جلوی LED یکپارچه شده است. ب‌ام‌و می‌خواهد با اضافه کردن خطوط آبی‌رنگ به دور جلوپنجره و بخش‌هایی از سپر خودرو و ورودی‌های هوا، برقی بودن IX1 را نشان دهد؛ اما نه یک خودروی برقی بی‌روح! خطوط و حجم‌پردازی‌های روی کاپوت، چراغ‌های خشن با خطوط گرافیکی تیز و لیپ سپر جلو به‌خوبی یک ب‌ام‌و اصیل و اسپرت را نشان می‌دهند.

    بررسی BMW iX1 از نمای جانبی

    در نمای جانبی، BMW iX1 با استفاده از خطوط پویا و پروفیل عضلانی، همان ظاهر عضلانی و هجومی را ادامه می‌دهد. فرم جعبه‌ای‌شکل ب‌ام‌و IX1 در نمای جانبی شبیه به BMW XM است و به نظر می‌رسد که ب‌ام‌و قصد دارد این سبک از طراحی را در کراس‌اوورهای غیرکوپه خود ادامه دهد. نسخه وارداتی IX1 رینگ‌هایی ۱۸ اینچی دارد که بسیار زیباست. فاق لاستیک هم خیلی زیاد نیست که به زیبایی بیشتر خودرو کمک می‌کند؛ اما احتمالا برای جاده‌های ایران چندان مناسب نیست.

    بررسی BMW iX1 از نمای عقب

    طراحی نمای عقب BMW iX1 هم به‌اندازه بقیه قسمت‌های خودرو جذاب و مدرن است و اینجا هم آثاری از شباهت این خودرو به XM دیده می‌شود. چراغ‌های عقب LED با طراحی سه‌بعدی و باریک، هویتی اسپرت به خودرو می‌دهند و دیفیوزر عقب و اسپویلر بالای درب صندوق، علاوه‌بر بهبود ویژگی‌های آیرودینامیک، به ظاهر اسپرت و دینامیک خودرو می‌افزایند.

    مشخصات فنی BMW IX1

    ب‌ام‌و ix1 در تیپ‌های مختلف تک‌ دیفرانسیل  و دودیفرانسیل با توان‌های خروجی متفاوت تولید می‌شود. نسخه‌های فول‌آپشن IX1 بیش از ۳۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهند، با وجود این، نمونه‌ای که پرشیا خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته با نام دقیق IX1 eDrive20 شناخته می‌شود. ب‌ام‌و IX1 eDrive20 به یک موتور الکتریکی در محور جلو مجهز شده که باتری‌های ۶۸کیلو‌واتی انرژی موردنیازش را تأمین می‌‌کنند.

    قبل از بررسی جزئیات بیشتر، اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات فنی بیندازیم:

    مشخصات فنی ب‌ام‌و ix1
    پیشرانه الکتریکی
    گیبرکس تک‌سرعته برقی
    قدرت ۲۰۴ اسب بخار
    گشتاور ۲۴۷ نیوتن‌متر
    شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۶ ثانیه
    حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت
    ظرفیت باتری ۶۶.۵ کیلووات ساعت
    مدت زمان شارژ ۸ ساعت
    حداکثر پیمایش ۴۴۰ کیلومتر

     

    قوای محرکه ب‌ام‌و حدود ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، این اعداد شاید در مقایسه با کراس‌اوورهای چینی بازار خیلی فوق‌العاده به نظر نرسد؛ اما دو نکته مهم وجود دارد: یک، این خودرو برقی است و تمام گشتاور را از همان لحظه اول شتابگیری در اختیارتان قرار می‌دهد و دو، این خودرو یک BMW است! بنابراین کافیست که فقط ۸.۶ ثانیه پای خود را روی پدال گاز نگه دارید تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کلاستر این کراس‌اوور ۲ تُنی ببینید!

    سواری هم همان چیزی است که از یک BMW انتظار دارید؛ پدال گاز و فرمان کاملا واکنش‌پذیر هستند و کاملا حس یک کراس‌اوور اسپرت را به شما ارائه می‌دهند. زمانی که از کلمه «اسپرت» برای یک خودرو استفاده می‌شود، کمی از سواری نرم فاصله خواهیم گرفت اما وقتی IX1 روی مد رانندگی relax باشد همه تنظیمات، از سیستم تعلیق تا صدای مجازی موتور سعی می‌کنند لذت سواری را برای شما به حداکثر برسانند.

    حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا در یک ایستگاه شارژ سریع، شارژ باتری‌های ۶۶.۵ کیلوواتی BMW IX1 از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسد. اگر بخواهید باتری‌ها را با استفاده از شارژرهای خانگی شارژ کنید، به حدود ۸ ساعت زمان نیاز خواهید داشت که عدد متداولی برای باتری‌هایی با این ظرفیت است. طبق کاتالوگ‌ها، با ظرفیت کامل باتری‌ها می‌توانید حدود ۴۴۰ کیلومتر پیمایش را تجربه کنید که البته در شرایط واقعی این عدد ممکن است به کمتر از ۴۰۰ کیلومتر برسد.

    0 کوپه اسپرت برقی کاترهام از موتور الکتریکی ساخت یاماها استفاده می‌کند

    کاترهام اعلام کرده است که برای نسخهٔ تولیدی کوپهٔ اسپرت الکتریکی خود از موتور برقی ساخت یاماها استفاده خواهد کرد.

    در فستیوال سرعت گودوود سال گذشته، کاترهام از کوپهٔ الکتریکی کانسپتی با نام پروجکت V رونمایی کرد که تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن داشت. این خودرو اما چیزی بیش از یک کانسپت تک ساخت بود و کاترهام برای تولید آن برنامه‌های جدی دارد. حال نیز اعلام شده است که این برند بریتانیایی برای کوپهٔ جدید خود از موتور الکتریکی ساخت یاماها استفاده خواهد کرد. این کانسپت هم‌اکنون در حال تبدیل به پروتوتایپی است که توسط شرکت ژاپنی Tokyo R&D مهندسی می‌شود. این پروتوتایپ به قوای محرکهٔ الکتریکی یاماها مجهز می‌شود و تا اواسط سال آینده تکمیل خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود تولید سری کوپهٔ کاترهام در سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

    کاترهام جزئیات موتور الکتریکی یاماها را اعلام نکرده است ولی کانسپت پروجکت V از نوع محرک عقب با ۲۷۰ اسب بخار قدرت بود. به گفتهٔ کاترهام، این کانسپت در کمتر از چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پروجکت V به پکیج باطری لیتیوم یونی ۵۵ کیلووات ساعتی مجهز بود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا ۴۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کرد. کاترهام برای ساخت این کانسپت، قطعاتی را از دیگر خودروها قرض گرفته بود تا سرعت توسعهٔ پروجکت V را افزایش دهد. ازجملهٔ این قطعات می‌توان به صندلی‌های مازراتی و دیافراگم درهای آئودی TT اشاره کرد. به‌منظور کاهش هزینه‌ها، از برخی از این قطعات در نسخهٔ تولیدی هم استفاده خواهد شد.

    یاماها هرچند تاکنون هیچ‌گاه خودروی اختصاصی خود را به تولید نرسانده اما هرگز با صنعت خودروسازی غریبه نیست. این شرکت در دههٔ ۶۰ به تویوتا برای توسعهٔ ۲۰۰۰GT کمک کرد و توسعهٔ پیشرانه‌های شش سیلندر و هشت سیلندر SHO فورد را هم در کارنامهٔ خود دارد. این شرکت حتی در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ کوپهٔ اسپرت کانسپتی را معرفی کرد که هیچ‌گاه تولید نشد. مشهورترین حضور یاماها در جهان خودرو اما مشارکت در توسعهٔ پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی لکسوس LFA است و حالا نیز به نظر می‌رسد این شرکت خوش‌نام ژاپنی قرار است با کاترهام دوباره به دنیای خودروسازی بازگردد.

     
    0 نسل جدید هاوال H9 با قیمت 28 هزار دلار وارد بازار شد

    نسل جدید شاسی‌بلند هاوال H9 از پیشرانه ۲ لیتری توربو با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند.

    به تازگی دومین نسل شاسی‌بلند گریت وال هاوال H9 راهی بازار چین شده است. این خودرو از چهره‌ای جدید برخوردار شده و دارای سه تیپ و نسخه‌های پنج و هفت نفره است. بهای ارزان‌ترین نسخه H9 که تانجینگ ادیشن نام دارد از حدود ۲۸ هزار دلار شروع و به ۳۳ هزار دلار برای مدل فول جیجینگ ادیشن می‌رسد. نکته جالب اینکه قیمت نهایی H9 جدید حدود ۸۵۰ دلار کمتر از قیمت اعلامی در زمان پیش‌فروش خودرو بوده است.

    نکته جالب اینکه فرایند عرضه نسل جدید هاوال H9 به بازار اندکی تأخیر داشته چراکه مدیران گریت وال تصور کرده‌اند کنفرانس رسمی تدارک دیده شده برای عرضه خودرو فاقد خلاقیت‌های لازم بوده است. به‌هرحال باید گفت این شاسی‌بلند چنین به عنوان محصولی میان سایز تا بزرگ دسته‌بندی می‌شود و اولین نسل آن نوامبر ۲۰۱۴ راهی بازار شده است. در ژوئن ۲۰۱۵ نیز نسخه پنج نفره H9 معرفی شد و پس از آن بود که چندین به‌روزرسانی در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ تدارک دیده شد هرچند خبری از معرفی نسل جدید نبود. با ادامه این روند فروش اولین نسل H9 افت کرد و در سال ۲۰۲۳ به ۵۷۹۲ دستگاه رسید. این در حالی است که فروش H9 در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۷۳۴۵، ۱۱۴۹۸ و ۱۲۴۴۴ دستگاه بوده است. همچنین در هشت ماهه ابتدایی امسال نیز تنها ۲۷۴۳ دستگاه از نسل قبلی H9 به فروش رسیده‌اند. به نظر می‌رسد نسل جدید این خودرو بتواند از نظر فروش بهتر عمل کند.

    0 طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودرو چند سال است؟

    در سال‌های اخیر استفاده از پوشش سرامیکی بدنه خودرو بیشتر شده اما طول عمر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

    با اینکه روش‌های متنوعی برای حفاظت از بدنه خودرو در برابر عوامل خارجی وجود دارد اما پوشش سرامیکی بدنه خودرو جزو محبوب‌ترین روش‌ها بین مالکان خودروهاست. این پوشش در واقع یک پلیمر مایع ویژه است که روی پانل‌های بدنه قرار گرفته و از آن در برابر اشعه ماورا بنفش، فضولات پرندگان و خط و خش محافظت می‌کند؛ اما مالکان در زمان نصب این پوشش‌ها با ادعاهای متفاوتی درباره طول عمرشان روبرو می‌شوند. ما می‌خواهیم طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودرو را خدمت شما تشریح کنیم.

     

     اگرچه میزان دوام پوشش سرامیکی به عوامل متنوعی بستگی خواهد داشت اما به‌طور متوسط طول عمر این پوشش‌ها بین ۲ تا ۵ سال است. البته هرچقدر از مواد باکیفیت‌تر استفاده شود و کار نصب پوشش‌ها توسط افراد حرفه‌ای صورت گیرد، طول عمر آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. معمولاً دوام پوشش‌های ارزان‌قیمتی که توسط افراد غیرحرفه‌ای روی بدنه بکار می‌رود بیشتر از ۱ سال نیست و دلیل آن نیز متریال ضعیف و عدم استفاده از ابزارهای مناسب برای انجام چنین کاری است؛ اما در هر صورت پوشش سرامیکی بدنه خودرو حفاظت بسیار بهتری در مقایسه با گزینه‌های دیگر همچون درزگیر رنگ و واکس بدنه انجام می‌دهد. معمولاً طول عمر واکس و درزگیر رنگ از چند هفته تا چند ماه خواهد بود.

    البته برای افرادی که اهمیت زیادی به خودروی خود نمی‌دهند و از وجود خط و خش روی بدنه نگران نمی‌شوند، انتخاب پوشش سرامیکی خیلی حیاتی نخواهد بود؛ اما ماشین بازهایی هستند که به شدت به کیفیت بدنه خودروی خود حساس بوده و حاضرند هزینه‌های زیادی را برای حفاظت از آن متحمل شوند. برای این افراد روش‌هایی وجود دارد که بتوانند طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودروی خود را بیشتر کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم. با اینکه انتخاب پوشش سرامیکی یک قدم صحیح در حفظ ظاهر خودروست اما این پوشش‌ها همیشگی نیستند و پس از چند سال دوام خود را از دست می‌دهند. پوشش سرامیکی بدنه با گذشت زمان ضعیف می‌شود اما برای اینکه بتواند تا حداکثر زمان ممکن از آن استفاده کنید باید اقدامات ضروری را انجام دهید. در حقیقت محافظت از این پوشش از لحظه خرید شروع می‌شود. به همین منظور باید از حلال‌های مناسب برای پاک‌سازی بدنه و ادغام پوشش سرامیکی با آن استفاده کنید. معمولاً این فرایند برای ایجاد حداکثر تأثیر لازم بین ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد. در این بازه زمانی باید دقت کنید بدنه در معرض عوامل نامساعد به ویژه رطوبت بالا قرار نگیرد.

    0 لغو ممنوعیت واردات محصولات KG موبیلیتی (سانگ یانگ) به ایران

    بنابر رأی دیوان عدالت اداری ممنوعیت واردات خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند، لغو گردید. این رأی که به موجب اختلاف چند شرکت داخلی برای عرضه خودروهای برند KG موبیلیتی کره جنوبی (سانگ یانگ) صادر شده، سایر برندهای خودرویی را نیز شامل می‌شود.

    به گزارش آیس پارتس، از آغاز جریان دور جدید واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، شرکت‌های زیادی اقدام به ثبت سفارش واردات محصولات برند کره‌ای KG موبیلیتی (سانگ یانگ سابق) کردند که تا امروز با شکایت نورا موتور به عنوان مونتاژ کننده محصولات این برند در کشور همگی ابطال شدند اما اکنون این محدودیت رفع شده است. در ادامه متن مربوط به شکایت و رأی این مورد را می‌خوانید:

    “مدیر محترم پروژه واردات خودرو

    موضوع: عدم امکان واردات محصولات تولیدی خودرو توسط دیگر شرکت‌ها

    با سلام و احترام؛

    ضمن ارسال نامه شماره ۱۱۵۲۰۱ مورخ ۲۸/ ۱۲/ ۱۴۰۱ شرکت نورا موتور مبنی بر ممانعت از واردات محصولات با برند سانگ یانگ توسط دیگر شرکت‌ها در راستای سیاست‌های وزارت متبوع مبنی بر حمایت از تولید داخل و با توجه به ایجاد زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط شرکت‌های خودروساز لطفاً دستور فرمایید واردات محصولات تولیدی خودرو در داخل کشور توسط دیگر شرکت‌های خودروساز و یا شرکت‌های وارداتی امکان‌پذیر نباشد ـ مدیر کل دفتر صنایع خودرو”

    در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت به موجب لایحه شماره ۱۸۲۸۶۰۳ مورخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۴۰۲ توضیح داده است که:

    “مطابق ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب ۱۵/۲/۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی: «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع نموده و یا بر اساس ماده ۲۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.» شایان ذکر است ممنوعیت مذکور مشروط به تولید با کیفیت و کافی کالای مشابه ساخت داخل بوده که مرجع تشخیص آن وزارت متبوع (دفتر صنایع خودرو) می‌باشد.

    تأکید سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مرجع عالی نظارتی بر رعایت قانون فوق‌الذکر طی نامه شماره ۲۱۶۹۸۱ مورخ ۱۴/۶/۱۴۰۲ مبنی بر منع ثبت سفارش و واردات کالای دارای مشابه ساخت داخل باعث گردیده که اداره کل صنایع خودرو وزارت متبوع حسب وظایف ذاتی آن، اقدام به صدور نامه معترض‌عنه نماید، چرا که صدور مجوز واردات با وصف تولید آن محصول در داخل در مغایرت تمام با سیاست‌های ابلاغی تولیدی و اشتغال زایی در کشور می‌باشد.

    بند ۴ـ۳ـ۴ـ دستورالعمل صدور جواز تأسیس ده رشته صنعتی و معدنی کشوری که مقرر می‌دارد: «به منظور حفظ حقوق سرمایه‌گذار داخلی و رشد کمی و کیفی محصولات در رابطه با تولیدات تحت لیسانس یا نشان تجاری شرکت‌های خارجی، از هر شرکت خارجی صرفاً برای یک شرکت داخلی در تولید گروه و با گروه‌های مشخصی از موارد مندرج در بند ۱ مجوز صادر می‌گردد.» از دیگر ضوابطی می‌باشد که موجب گردید، دفتر صنایع خودرو وزارت متبوع به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلامات مربوط به وضعیت ساخت داخل محصولات وارداتی و نیز تعیین صلاحیت نمایندگی تولید و عرضه محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز خارجی اقدام به صدور نامه موضوع شکایت نماید.”

    هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۳/۵/۲۳   با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

    رأی هیأت عمومی

    به موجب ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب سال ۱۳۹۸: «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظّف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع نموده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند» و بر مبنای ماده فوق واردات کالاهای مزبور مطلقاً ممنوع نشده، بلکه مقرر گردیده است که صرفاً در صورتی که کالاهای مشابه داخلی با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد، ثبت سفارش کالاهای یاد شده ممنوع است و یا آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با مجاز اعلام کردن واردات کالاهای فوق و از طریق وضع موانع تعرفه‌ای و فنی، واردات این قبیل کالاها را مدیریت نماید. با توجه به مراتب فوق، نامه شماره ۶۹۳۳۹ مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۲ مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت که براساس آن علی‌الاطلاق مقرر شده است که واردات محصولات تولیدی خودرو در داخل کشور توسط دیگر شرکت‌های خودروساز و یا شرکت‌های وارداتی امکان‌پذیر نیست، از این جهت که وضع این محدودیت با قیود مقرر در ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مغایر است، خلاف قانون بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ صدور ابطال می‌شود. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲ ) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

    0 موتورهای آمونیاکی چگونه کار می‌کنند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟

    آمونیاک جزو شناخته‌شده‌ترین مواد شیمیایی در دنیاست. اگر در رشته کشاورزی مشغول به کار باشید احتمالاً با این ماده آشنایی دارید چراکه حدود ۸۰ درصد آمونیاک تولیدی به عنوان کود شیمیایی بکار می‌رود.

    البته آمونیاک کاربردهای دیگری همچون محصولات پاک کننده خانگی نیز دارد. البته یکی از ویژگی‌های ماده موردبحث که خیلی هم به چشم نیامده قابلیت اشتعال و احتراق آن است به این معنی که آمونیاک می‌تواند در یک وسیله نقلیه بکار درون‌سوز بکار رود. با اینکه نیسان تصمیم گرفته سرمایه‌گذاری روی خودروهای بنزینی را متوقف کرده و روی خودروهای برقی تمرکز کند اما تویاتا همچنان به تولید خودروهای درون‌سوز با استفاده از سوخت‌های پاک‌تر اعتقاد دارد. استفاده از آمونیاک به عنوان سوخت ایده جدیدی نیست و برخی خودروها در جنگ جهانی دوم از آن استفاده کرده‌اند. تویوتا نیز با همکاری گک موتورز چین می‌خواهد بداند ترکیب آمونیاک مایع با سوخت‌هایی همچون گازوئیل یا هیدروژن می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای خودروها باشد یا خیر. این ترکیب جدید باعث تولید سوختی شده که ۹۰ درصد آلایندگی کربنی کمتری در مقایسه با سوخت بنزین دارد.

     

     اما چرا آمونیاک با سوختی همچون گازوئیل ترکیب می‌شود؟ مشکل آمونیاک به سرعت اشتعال آن مربوط می‌شود. با اینکه آمونیاک قابل‌احتراق است اما سرعت حرکت و اشتعال آن در پیشرانه خودرو می‌تواند بسیار کندتر از بنزین باشد و به سختی پیستون‌ها را به حرکت درآورد. واضح است که هیچ‌کسی یک خودروی کم‌توان را انتخاب نخواهد کرد بنابراین آمونیاک باید با مواد شیمیایی دیگر ترکیب شود و از طرفی تولید یک سوخت جدید با ۹۰ درصد آلایندگی کمتر نسبت به بنزین خبر بسیار خوبی است.

    حدود ۱۵۰ سال است که سوخت‌های فسیلی نیروبخش وسایل نقلیه کوچک و بزرگ در سراسر دنیا بوده‌اند و آلایندگی حاصل از آن‌ها مشکلات زیست‌محیطی زیادی را ایجاد کرده است. با تغییرات شدید آب و هوایی و گرمایش جهانی، تقاضا برای خودروهایی با سوخت‌های پاک‌تر بیشتر شده و شرکت‌های مختلفی روی سوخت‌های جایگزین از جمله سوخت‌های زیستی کار کرده‌اند اما در حال حاضر الکتریسیته و خودروهای برقی بیش از همه فراگیر شده‌اند. خودروهای برقی از موتور و باتری استفاده می‌کنند و با تخلیه شارژ باتری‌ها باید خودرو را مجدداً شارژ نمود. برخی افراد خودروهای هیبریدی را به مدل‌های برقی ترجیح می‌دهند چراکه توان پیمایش بیشتری دارند. اگرچه خودروهای برقی همچنان آلایندگی دارند اما میزان آن کمتر از آلایندگی خودروهای درون‌سوز سنتی است.

    0 دو کراس اوور جدید اکستریم رونمایی شدند؛ LX و TXL بازیگران لوکس بازار ایران

    اقتصادآنلاین؛ شرکت مدیران خودرو به واسطه برند اکستریم محصولات لوکس چری را برای عرضه به بازار ایران آورده است. ایران خودروها در واقع همان محصولات نشان پرمیوم چری یعنی اکسید هستند که در ایران تحت نام اکستریم عرضه می‌شوند. پیش از این، خودروی اکستریم VX به عنوان یک خودرو شاسی بلند بزرگ شهری از سوی این شرکت در ایران معرفی و به فروش رسیده بود. حالا هم دو محصول کراس اوور شاسی بلند دیگر با نام‌های اکستریم ال ایکس و تی ایکس ال نیز به برادر بزرگتر خود پیوسته‌اند تا تنوع بیشتری به بخش شاسی بلندهای مونتاژی نسبتا لوکس و مجلل بازار ایران بدهند.

    در همین راستا طی مراسمی که شنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۳ در یکی از سالن‌های نمایشگاهی ایران مال برگزار شد، دو کراس اوور جدید اکستریم LX و TXL به طور رسمی برای بازار ایران رونمایی شدند.

    بدین ترتیب افرادی که به دنبال خرید یکی از جذابترین کراس اوورهای مونتاژی جمع‌وجور بازار کشور هستند، اکستریم LX می‌تواند از بهترین گزینه‌ها در شرایط فعلی به حساب بیاید. این خودرو ضمن ارائه ظاهر شکیل و کابین مدرن، از موتور پرتوان ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر سود می‌برد و قادر است شتاب صفر تا صد زیر ۹ ثانیه ارائه دهد.

     

    برخورداری از گیربکس 7 DCT اتومات به همراه سامانه تمام چرخ محرک دو دیفرانسیل AWD نیز بر قابلیت حرکتی این کراس اوور چینی به ویژه جهت مصارف طبیعت‌گردی اضافه می‌کند. بنابراین اکستریم LX به راحتی می‌تواند خود را به عنوان یک شاسی بلند کوچک شهری در دل مشتریان جا دهد و به یک ماشین خانوادگی مناسب و چندمنظوره تبدیل شود.

    اگر به یک کراش اوور بزرگتر از مدل LX احتیاج دارید، مدل  TXL از نشان اکستریم مناسب شما خواهد بود. اکستریم TXL یک کراس اوور سایز متوسط است که کابین بسیار جادار مطابق با نیاز خانواده‌های ایرانی در دسترس می‌گذارد. فرم بدنه مدرن، کابین زیبا و باکیفیت، امکانات متنوع رفاهی و ایمنی به همراه موتور پرقدرت ۲ لیتری و سامانه دودیفرانسیل تمام چرخ محرک، از جمله شاخصه های مهم اکستریم TXL به حساب می‌آیند که آن را برای خانواده‌های پرجمعیت و لوکس پسند به یک شاسی بلند شهری همه کاره و خوش‌سفر تبدیل می‌کنند.

    به واسطه قدرت موتور ۲۶۰ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور که از طریق گیربکس ۸ سرعته به چرخها منتقل می‌شود، TXL یکی از پرقدرت‌ترین شاسی بلندهای مونتاژی با قابلیت AWD در بازار ایران محسوب می‌شود که البته از یک کابین زیبا و جادار هم سود می‌برد.

    به نظر می‌رسد در صورت عرضه محصولات اکستریم با قیمت منطقی به بازار ایران، این خودروها توان رقابتی بالایی با سایر محصولات مونتاژی و وارداتی خواهند داشت.