هنگامی که هیوندای در اوایل این ماه پیشنمایش پالیسید جدید را رونمایی کرد، به یک نسخه 9 نفره هم اشاره داشت! با این حال، تصاویر اولیه تنها کنسول مرکزی جلو را تا شده نشان میداد.
هنگامی که هیوندای در اوایل این ماه پیشنمایش پالیسید جدید را رونمایی کرد، به یک نسخه 9 نفره هم اشاره داشت! با این حال، تصاویر اولیه تنها کنسول مرکزی جلو را تا شده نشان میداد.
با اینکه احتمالا چند سال تا معرفی سوزوکی جیمنی جدید فاصله داریم، اما صحبتهایی درباره این شاسی بلند کوچک ژاپنی شنیده میشود. انتظار میرود این مدل جذاب تا اواخر همین دهه عرضه شود.
ما از قبل این تاریخ عرضه جیمنی را میدانستیم، اما وقتی در مراسم رونمایی بینالمللی e-Vitara، خودروساز ژاپنی از اظهارات قبلی خود عقبنشینی کرد و گفت که سوزوکی جیمنی جدید یک شاسی بلند الکتریکی نخواهد بود، تعجب کردیم.
پس برنامه این برند برای جیمنی جدید چیست؟ به لطف استفاده از سوختهای زیستی، این مدل موتور درونسوز را حفظ خواهد کرد. باید دید که این پروژه چگونه پیش خواهد رفت و آیا این مدل در بازارهای اروپایی قابل عرضه خواهد بود یا خیر.
به همین منظور تصمیم گرفتیم رندرهای دیجیتالی سوزوکی جیمنی جدید را مرور کنیم. شما آن را با نمای جلوی شبیه تویوتا FJ کروزر میپسندید یا INEOS گرنیدیر؟
جیمنی
در این تصاویر همچنین شاهد سوزوکی جیمنی بر اساس طراحی جیپ رانگلر با جلوپنجره هفتبخشی آن هستیم. این نسخه ذات کلاسیک جیمنی را حفظ میکند، اما قطعا قدرتمندتر به نظر میرسد.
البته قرار نیست این رندرهای دیجیتالی را در واقعیت ببینیم، بنابراین ظاهر جیمنی جدید چگونه خواهد بود؟ هنوز اطلاعات رسمی در این باره منتشر نشده است، اما حدس میزنیم که سوزوکی ظاهر این مدل را فقط کمی تغییر خواهد داد، چون طراحی کلاسیک آن در طول این سالها هنوز تازه و جذاب باقی مانده است.
نمیتوان درباره مشخصات فنی جیمنی جدید اظهارنظر کرد، اما میدانیم که قابلیتهای آفرود آن دستنخورده باقی خواهد ماند، که شامل شاسی با میلههای عرضی و متقاطع، سیستم تمام چرخ محرک، دو محور مستحکم و کنترل حرکت در سرازیری هستند.
از نظر منطقی، قیمت این شاسی بلند بیشتر خواهد شد، اما استفاده از سوختهای زیستی ارزان آن را به یک مدل مقرون به صرفه تبدیل میکند. در غیر این صورت، جیمنی همچنان یک مدل بسیار خاص و کمفروش باقی خواهد ماند.
شرکت کیا با رونمایی از سایروس 2025 در هند، نمونه کوچک شده از EV9 را به اهالی این کشور معرفی کرده است.
کیا فعلا از اعلام قیمت و زمان عرضه سایروس 2025 خودداری کرده است. هنوز مشخص نیست که این خودرو در اروپا هم عرضه میشود یا خیر اما بعید نیست که نسخه برقی کیا سایروس 2025 به قاره سبز قدم بگذارد.
فرم بدنه کیا سایروس 2025 تحت تاثیر زبان طراحی جدید کیا یعنی «جمع اضداد» شکل گرفته، که ترکیبی از خطوط مستقیم و فرم های هندسی است. از دیگر ویژگیهای ظاهری این خودرو میتوان به نمای جلو معروف به «پوزه ببر دیجیتالی»، چراغهای LED، رینگهای 17 اینچ و چراغهای بازتاب لوگوی کیا در داخل درها، اشاره کرد.
638705665031047290.jpg)
ابعاد بدنه کیا سایروس 2025 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 3.995، 1.8، 1.67 و 2.55 متر اعلام شده است.
کیا سایروس 2025 براساس پلتفرم K1 گروه هیوندای-کیا شکل گرفته، ولی از دو محصول دیگر این ساختار یعنی هیوندای کسپر و اینستر، به مراتب بزرگتر است.
انتظار داریم که فضای کابین کیا سایروس 2025 هم بزرگتر باشد، مخصوصا که بنابر اعلام سازنده، صندلیهای عقب را میتوان به نسبت 60:40 تا کرد و یا به جلو و عقب حرکت داد.
از امکانات رفاهی کیا سایروس 2025 میتوان به نمایشگر سرتاسری 30 اینچ، سقف پانوراما دو قسمتی، نورپردازی داخلی در 64 رنگ و سرد کن صندلیهای جلو، اشاره کرد.
638705665133407668.jpg)
تیپ صادراتی کیا سایروس 2025، موارد بیشتری شامل ارتباط بیسیم اپل کارپلی و اندروید اتو، قابلیت دریافت بروزرسانی نرمافزاری برای 22 بخش مختلف، سیستم صوتی هارمن کاردون، شارژ بیسیم و برقراری ارتباط با مرکز تماس اضطراری نیز به امکانات رفاهی خودرو اضافه میشود.
کیا سایروس 2025 به سطح 2 سامانههای ایمنی ADAS شامل دستیار حفظ حرکت بین خطوط، دوربین 360، ترمز اضطراری خودکار و همچنین حفاظت از بخش زیرین بدنه، مجهز شده است.
کیا سایروس 2025 با دو پیشرانه شامل یک لیتری توربوشارژ با 118 اسببخار قدرت یا 1.5 لیتر دیزل با 114 اسببخار قدرت، قابل انتخاب است. هر دو پیشرانه را میتوان با گیربکس دستی یا خودکار انتخاب کرد که خروجی را به محور جلو انتقال میدهند.
پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397 و توقف ورود خودرو های خارجی به ایران، خلاء شدیدی در بازار داخل کشور ایجاد شد که زمینه را برای جولان دادن خودروسازان چینی فراهم کرد. هر چند چینی ها قبل از ممنوع شدن واردات نیز حضور گرمی در بازار ایران داشتند، با تصویب این قانون و حذف شدن رقبای کره ای، فرانسوی و ژاپنی از بازار فضای عجیبی برای تاخت و تاز کامل و بی حد و مرز آن ها پدیدار شد تا بدون نگرانی از قیمت تمام شده به راحتی محصولات خود را داخل خاک ایران به فروش برسانند.
تا آن زمان بالانس خوبی در تنوع محصولات وارداتی وجود داشت و هر چند قوانینی مانند ممنوعیت واردات خودرو های بالای 2500cc و 40 هزار دلار مقداری دست وارد کننده ها را بسته بود اما همچنان انواع خودرو های هاچ بک، سدان، کراس اور، کوپه و کانورتیبل به خاک ایران وارد می شدند. اما از پس طرح ممنوعیت واردات، کمپانی های چینی که به تازگی کراس اور سازی را یاد گرفته بودند با مونتاژ کنندگان بد سلیقه دست به دست هم دادند تا در هر جای کشور خط تولید یک کراس اور جدید را علم کرده و بازار را از آن ها اشباع کنند.. از تیگوX های پرتعداد مدیران خودرو گرفته تا فیدلیتی و دیگنیتی و محصولات عجیب فردا موتورز که به سختی می توان کسی را پیدا کرد که خریدار آن ها باشد. تازه بدون احتساب محصولات گمنام و کم نظیری مانند لوکسژن، ریگان، دامای، JMC، سوئیست، BYD و چندین اسم عجیب دیگر که حتی موفق به نصب چند بیلبورد تبلیغاتی برای شناساندن خود به مشتریان بالقوه هم نشدند!
در چنین بازاری که توسط کراس اور ها اشغال شده بود، جای خودرو های سدان بشدت خالی بنظر می رسید و سدان های کم تعداد موجود در بازار نظیر برلیانسH330، جک J4 و چری آریزو 5 در سطح پایین تری از کراس اور های گران قیمت بودند، چری آریزو 6 نیز با قیمت بالاتر تلاش می کرد تا با وارداتی های صفر کیلومتر باقیمانده از دوران آزادی رقابت کند اما به دلایل مختلف نتوانست اقبال مناسبی در بازار به چنگ آورد. اما بالاخره در سال 1401 خودروسازان متوجه خلاء شدیدی که در بازار بوجود آمده شدند و اقدام به معرفی و مونتاژ کردن چند سدان نسبتا لوکس (به نسبت خودشان البته!) کردند؛ ریسپکت بهمن موتور، پری آریزو 6 پرو مدیران خودرو و جک J4 کرمان موتور!
در این مقاله اختصاصا به سراغ دو خودروی گران تر و کمی لوکس تر این جمع جدید رفته و به مقایسه جک J7 و چری آریزو 6 پرو می پردازیم.
فونیکس آریزو 6 پرو در تابستان سال 1401 به عنوان فیس لیفتی از چری آریزو 6 به بازار آمد تا عدم موفقیت نسل قبلی خود را با ظاهری جدید تر، کابین جذاب تر و امکانات بیشتر جبران کند؛ این بار اما تحت برند فونیکس، برند "لوکس" مدیران خودرو.
چری آریزو 6 پرو که در بازار های جهانی نیز با همین اسم و یا آریزو 5 پلاس شناخته می شود در سال 2021 به عنوان نسخه جدید چری آریزو GX (همان آریزو 6 معمولی خودمان) معرفی شد و خیلی از زود سر از بازار های مختلفی از جمله ایران درآورد.
کی ام سی J7 اما داستان متفاوت و طولانی تری دارد. مدت ها بود که شایعات ورود جک J7 از طرف کرمان موتور به گوش می رسید و افراد زیادی منتظر ورود این خودرو به بازار بودند. در نهایت، تابستان سال 1401 خبر ورود این خودرو به ایران آمد اما در کمال تعجب خبری از جک J7 نبود و کرمان موتور خودرویی را با نام KMC J7 معرفی کرد که در واقع JAC Sehol A5 Plus نام دارد!
A5 پلاس که در واقع توسط سهول، یکی از زیر مجموعه های کمپانی JAC تولید شده یک خودروی لیفت بک شهری است که از سال 2021 به بازار چین عرضه شده و در ایران به اشتباه با نام جک جی 7 معروف شده است!
به صورت کلی باید گفت که ظاهر خودرو امری سلیقه ای بوده و در بسیاری از مواقع نمی توان رای کلی به برتری طراحی ظاهری خودرویی نسبت به رقیب هم سطح آن خودرو داد. اما برخی از مردم اصالت و متانت در طراحی را پسندیده و برخی دیگر عاشق طراحی های آوانگارد و مدرن با خطوط عجیب و غریب هستند!
هرچند اکثر خودروساز های چینی به طور کلی اعتقادی به استفاده از زبان طراحی ندارند، اما گاها کمپانی هایی در میان آن ها پیدا می شوند که اگر قبلا با محصولات آن ها آشنا باشید، تشخیص دادن یک خودروی جدید از آن برند برای شما کار سختی نخواهد بود؛ هاوال و چری دو نمونه از این کمپانی ها هستند.
چری آریزو 6 پرو از زبان طراحی جدید چری استفاده می کند که مدتی است در سایر محصولات این برند که با پسوند Pro شناخته می شوند نیز دیده می شود و نسخه تکامل یافته تر نسل قبلی محصولات چری است. هرچند مدت زیادی از تولد آریزو 6 پرو نمی گذرد اما طراحی آن احتمالا برای ذائقه افرادی که اصالت در ظاهر را ترجیح می دهند خوشایند تر خواهد بود!
در مقابل جک J7 از طراحی کاملا اغراق آمیز و حجیمی استفاده می کند که آن دسته از خریداران دوست دار خودرو های مدرن را به خود جذب خواهد کرد! چراغ های بسیار باریک یکپارچه با جلوپنجره، خطوط حجیم روی سپر ها، شیب نسبتا زیاد در قسمت انتهایی سقف، چراغ عقب یک تکه و مه شکن های عقب که بنظر از روی اپتیما JF هیبریدی اقتباس شده ظاهر این خودرو را بسیار متفاوت کرده اند. نکته مثبت دیگر درباره J7 سراگزوز های واقعی و بزرگ در قسمت عقب خودرو هستند که این روز ها در کمتر خودروی چینی قابل مشاهده است.
در مقابل جک J7 از طراحی کاملا اغراق آمیز و حجیمی استفاده می کند که آن دسته از خریداران دوست دار خودرو های مدرن را به خود جذب خواهد کرد! چراغ های بسیار باریک یکپارچه با جلوپنجره، خطوط حجیم روی سپر ها، شیب نسبتا زیاد در قسمت انتهایی سقف، چراغ عقب یک تکه و مه شکن های عقب که بنظر از روی اپتیما JF هیبریدی اقتباس شده ظاهر این خودرو را بسیار متفاوت کرده اند. نکته مثبت دیگر درباره J7 سراگزوز های واقعی و بزرگ در قسمت عقب خودرو هستند که این روز ها در کمتر خودروی چینی قابل مشاهده است.
به مانند ظاهر، در داخل کابین نیز این خودرو ها دو سلیقه متفاوت را هدف قرار داده اند؛ آریزو 6 پرو طراحی کابین پخته ای دارد که از خودرو های اروپایی نظر آئودی ایده برداری شده و عناصری مانند زیبایی، القای حس گران بودن و مدرن بودن را همزمان در خود دارد. کیفیت ساخت مناسب و استفاده از چرم دوزی های فراوان در نقاط مختلف کابین نیز به بهتر شدن احساس سرنشین در این خودرو کمک شایانی می کنند. آریزو 6 پرو صندلی های نسبتا راحتی دارد و در ردیف عقب آن نیز فضای پای قابل قبولی برای سرنشینان وجود دارد. بر خلاف نسل قبلی، پنل کولر به صورت نیمه لمسی درآمده که به زیبایی کنسول میانی داشبورد و سهولت استفاده از آن افزوده است. اما تمام دیجیتالی شدن پشت آمپر خودرو شاید به مذاق برخی خودرو دوستان خوش نیاید و حالت نیمه آنالوگ آریزو 6 قبلی بیشتر مورد پسند آن ها باشد! نورپردازی داشبورد و رودری ها با قابلیت تغییر رنگ نکته مثبت دیگری است که در کابین آریزو 6 پرو مشاهده می شود.
کابین جک J7 اما احتمالا برای طرفداران سبک مینیمالیسم در طراحی و عاشقان مانیتور های تسلایی کاملا مناسب خواهد بود. بر خلاف ظاهر بسیار اغراق آمیز و حجیم خودرو، کابین J7 بسیار ساده است و طراحان خودرو که احتمالا ذهنشان پس از طراحی ظاهر J7 کاملا فرسوده شده بوده به تعبیه کردن یک تبلت روی داشبورد خودرو بسنده کرده و هیچ خلاقیت دیگری در کابین به خرج نداده اند. تمامی آپشن های خودرو از طریق همین تبلت کنترل شده و هیچ کلید اضافه ای در کابین دیده نمی شود. اگر فرض کنیم که آفتاب باعث ناخوانایی مانیتور نشده، سر و کله زدن با یک تبلت بزرگ که تمام امکانات ماشین داخل آن جمع شده در هنگام رانندگی خطر آفرین نیست و پس از گذشت چند سال سرعت نرم افزار این تبلت کاهش پیدا نمی کند؛ می توان نمره قابل قبول را به این سبک از طراحی داد که طرفداران خاص خود را دارد. (که نیمی از آن ها مدیران خودروسازی هایی هستند که به دنبال ارزان سازی قیمت تمام شده خودرو اند.)
ایمنی یکی از مهم ترین و حیاتی ترین شاخص ها در هنگام خرید خودرو است؛ خودروی ایمن می تواند شما و عزیزانتان را از مرگ نجات داده و یا آسیب های جسمی جبران ناپذیر را از شما دور کند. در سوی مقابل، خودروی ناایمن… امان از خودروی ناایمن!
چری آریزو 6 پرو به 6 ایربگ مجهز شده و 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP دارد. هرچند که این ستاره ها در واقع متعلق به آریزو 5 هستند اما با توجه به یکسان بودن شاسی و اتاق این دو خودرو می توان نمرات آریزو 5 را به حساب آریزو 6 پرو نیز واریز کرد. (البته می دانیم که استاندارد های چاینا انکپ با یورو انکپ تفاوت معناداری دارد). بجز ایمنی در هنگام تصادف، آریزو 6 پرو امکانات دیگری نیز دارد که می توانند پیش از حادثه از وقوع آن جلوگیری کنند؛ سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کششTCS، رادار نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار ترافیک جانبی از جمله این امکانات هستند.
خودروی جدید کرمان موتور نیز به 6 ایربگ جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده. از KMC J7 یا همان سهول A5 پلاس اما هیچ تست تصادفی پیدا نکردیم. تنها یک فیلم متعلق به نسل قبلی این خودرو که اتاق شاسی مشترکی با J7 موجود در ایران دارد در دسترس ما قرار گرفت که نتایج آن بسیار فجیع و غیر قابل قبول بود. هرچند خودروی موجود در تست ایربگ پرده ای نداشت اما باز هم مقاومت سقف و ستون خودرو در برابر ضربه به حدی ضعیف بود که وجود ایربگ پرده ای را زیر سایه خود قرار می دهد. جک J7 به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS مجهز است اما خبری از رادار های کمک رانندگی در این خودرو نیست!
(در صورتی که اطلاعات کامل تر و یا ویدیویی از تست تصادف جک سهول A5 پلاس در اختیار دارید آن را برای ما ارسال کنید.)
در زمینه امکانات رفاهی و آپشن هر دوی این خودرو ها در سطح نسبتا خوبی قرار داشته و امکانات قابل قبولی را به خریداران خود ارائه می کنند.
امکاناتی نظیر کی لس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور و باران، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمک حرکتدر سربالایی HAC، دوربین 360 درجه، درایو مود، شارژر وایرلس موبایل، نورپردازی کابین و آینه های جانبی تاشونده برقی از جمله آپشن های مشترک میان این دو خودرو است.
جک J7 اما تعدادی آپشن بیشتر نیز دارد؛ سقف پانوراما (در مقابل سانروف آریزو 6 پرو)، کول باکس و درب صندوق عقب برقی امکانات رفاهی اضافه ای هستند که جک جی 7 در قیاس با فونیکس آریزو 6 پرو دارد. در مقابل سدان چری از 3 رادار برخوردار است که در J7 یافت نمی شوند.
شاید تکراری ترین و کسالت آور ترین کاری که این روز ها در رابطه با خودرو های جدید بازار می توان کرد، خواندن مشخصات فنی آن ها باشد. حتی با چشمان بسته هم می توان گفت که هر خودروی جدیدی که از مبدا چین وارد ایران می شود از یک موتور 1.5 لیتری توربو شارژ و گیربکس CVT یا گیربکسDCT استفاده می کند. در مورد سیستم انتقال قدرت هم هنوز درس چینی ها روی دیفرانسیل جلو گیر کرده و موفق به پاس کردن این واحد نشده اند تا بلکه با یادگیری درس های بعدی، شاهد تولید یک خودروی دیفرانسیل عقب یا حتی AWD از آن ها باشیم! البته برخی کمپانی ها با مهر نهادن بر سر مشتری از سیستم سوخت رسانی GDi استفاده کرده یا بجای گیربکس های روان خراشی که در موردشان صحبت کردیم، از گیربکس اتوماتیک AT روی محصول خود استفاده می کنند تا تجربه رانندگی بهتری به خریدار ارائه کنند.
دو خودرویی که در این مقاله درباره آن ها صحبت می کنیم نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ چری آریزو 6 پرو از یک موتور 1.5 لیتری توربو با 147 اسب بخار قدرت، 220 نیوتن متر گشتاور و گیربکس CVT استفاده می کند که مشترک با بسیاری دیگر از محصولات این برند نظیر تیگو 7 پرو و آریزو 5 جدید است. این گیربکس CVT می تواند 9 دنده مجازی را در حالت تیپ ترونیک به راننده ارائه کند که البته چندان کاربردی و قابل استفاده نیست. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل میله پیچشی است. (همان اکسل یک تکه خودمان!) ترمز های این خودرو نیز در هر 4 چرخ دیسکی بوده و علاوه بر امکانات ابتدایی نظیر ABC و EBD، از امکانات دیگری نظیر ترمز اضطراری EBA نیز استفاده می کند. مصرف سوخت اعلامی این خودرو نیز 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.
در سوی مقابل جک J7 اما با وجود بهره بردن از همان موتور تکراری 1.5 لیتری، به علت استفاده از تکنولوژی سوخت رسانی GDi یا پاشش مستقیم می تواند 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به وضوح بیشتر از نماینده چری است. گیربکس این خودرو نیز از نوع 6 دنده DCT یا همان دو کلاچه تر است. قابل ذکر است که موتور و گیربکس این خودرو به طول کامل با جک S5 نیوفیس و K7KMC مشترک است که می تواند یک پیش فرض کلی درباره عملکرد خودرو به ما بدهد، مخصوصا گیربکس خارق العاده آن! البته موتور J7 احتمالا به علت برنامه ریزی متفاوت ECU و بوست بالاتر توربو حدود 11 اسب بخار قوی تر از دو خودروی ذکر شده است؛ اگر این اعداد تا زمان عرضه رسمی تغییری نکنند! سیستم تعلیق کی ام سی J7 در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب مولتی لینک بوده و ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور دیسکی هستند. این ترمز ها به امکاناتی نظیر EBD ،ABS و BA نیز مجهز اند. مصرف سوخت اعلامی این خودرو به صورت میانگین 7 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش ترکیبی است که احتمالا در دنیای واقعی عددی بالاتر از این توسط خودرو به ثبت خواهد رسید.
نتیجه گیری نهایی
در این مقاله تلاش کردیم تا دو سدان چینی جدیدی که وارد بازار ایران شده اند را به طور کامل و بدون جهت گیری مقایسه کنیم، اطلاعات جامعی به خوانندگان بدهیم و واقعیت های موجود درباره این خودرو ها (که به دلایل مختلفی کمتر در فضای مجازی و رسانه ها بیان می شوند) را برای شما شرح دهیم.
تنوعی که به تازگی با ورود خودرو های سدان به خط مونتاژ خودروساز ها در بازار شکل گرفته مقداری امیدوار کننده بوده، اما ممنوعیت واردات خودرو های معتبر شرقی و غربی و دیدن جولان دادن چینی ها در بازار همچنان موجب دلسردی ما است.
در مجموع، اگر فرض کنیم که خریداران محدودیتی در بودجه نداشته و اختلاف قیمت میان فونیکس آریزو 6 پرو و کی ام سی J7 برای ایشان فاقد اهمیت است، انتخاب میان این دو خودرو بستگی به سلیقه و انتظارات خریدار از خودروی خود دارد. اگر آپشن های بیشتر، ظاهر فضایی، طراحی کابین مینیمالیستی، شتاب و هندلینگ بهتر برای شما اهمیت دارد احتمالا جک J7 خودروی مناسب شما است.
اما اگر به دنبال یک رانندگی آسوده و بدون دردسر هستید، امنیت خودرو را فاکتوری مهم می دانید، طراحی ظاهری شکیل برای شما اهمیت داشته و از مانیتور های تسلایی دل خوشی ندارید و همچنین رادار های کمک رانندگی را مهم تر از سقف پانوراما و درب صندوق برقی می دانید، چری آریزو 6 پرو برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود.
و اگر اصالت خودروی زیر پایتان برای شما اهمیت دارد، پیشرانه های حجیم، کم استهلاک و قدرتمند را دوست دارید و احساس لذت بخش سواری یک خودروی ژاپنی، آلمانی یا کره ای را به احساس خوب داشتن خودروی صفر کیلومتر ترجیح می دهید، پیشنهاد ما به شما خرید یک سدان دست دوم از برند های معتبر و مناسب با بودجه شما است.
با شروع فصل سرما و زمستان، شرایط جوی و دمای پایین میتواند چالشهای زیادی را برای عملکرد خودرو به وجود آورد. برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهینه خودرو در این شرایط، رعایت نکات مراقبت از خودرو در سرما ضروری است. این نکات شامل بررسی سیستمهای مختلف خودرو مانند باتری، ترمزها، لاستیکها و سیستم گرمایشی میشود که به ویژه در زمستان نیاز به توجه بیشتری دارند. از آنجا که در این فصل، جادهها لغزنده و خطرات بیشتری وجود دارد، مراقبت صحیح از خودرو میتواند از بروز مشکلات و تصادفات جلوگیری کند.
یکی از مهمترین نکات مراقبت از خودرو در سرما، خرید ضدیخ و آّب رادیاتور مناسب است. استفاده از ضد یخ با کیفیت بالا بهویژه در دمای پایین، از یخ زدن مایعات رادیاتور جلوگیری میکند و عملکرد سیستم خنککننده را در دمای منفی بهینه نگه میدارد. همچنین، انتخاب ضد یخ با ترکیب صحیح و مناسب میتواند از آسیبهای جدی مانند ترکیدن رادیاتور یا بلوک سیلندر جلوگیری کند. بررسی و تعویض بهموقع ضد یخ به افزایش عمر مفید موتور خودرو کمک کرده و از بروز مشکلاتی که ممکن است در شرایط زمستانی رخ دهد، پیشگیری میکند.
در کنار این، بررسی و مراقبت از سایر قسمتهای خودرو مانند باتری، روغن موتور و سیستم ترمز نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. بهویژه در زمستان، باتری خودرو در معرض کاهش کارایی قرار میگیرد و ممکن است در استارت زدن مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین، انجام یک بررسی کامل و پیشگیرانه پیش از شروع فصل سرما میتواند به شما کمک کند تا از مشکلات غیرمنتظره در جادههای سرد و برفی جلوگیری کنید و سفرهای ایمنتری داشته باشید. در این مقاله ۱۵ نکته کلیدی برای مراقبت از خودرو در سرما ارائه شده است که با رعایت آنها میتوانید ایمنی و سلامت خودروی خود را تضمین کنید.
باتری خودرو یکی از حساسترین اجزا در فصل سرما است که در دمای پایین ممکن است کارایی خود را به شدت کاهش دهد. هوای سرد باعث کند شدن واکنشهای شیمیایی در باتری میشود و این موضوع میتواند فرآیند استارت زدن خودرو را دشوارتر کند. به همین دلیل، بررسی دورهای باتری پیش از شروع فصل زمستان ضروری است. اطمینان از تمیزی پایانههای باتری، بررسی میزان شارژ و ولتاژ باتری و در صورت نیاز، تقویت یا تعویض آن از اقدامات کلیدی در این زمینه محسوب میشود. همچنین استفاده از یک محافظ باتری یا قرار دادن خودرو در مکانی گرم، میتواند تأثیر منفی سرما بر عملکرد باتری را کاهش دهد.
اندازهگیری ولتاژ باتری خودرو روشی مؤثر برای ارزیابی سطح شارژ آن است. در حالت عادی، ولتاژ باتری خودرو با روشن بودن موتور باید بین ۱۳.۷ تا ۱۴.۷ ولت باشد. اگر موتور خاموش باشد، ولتاژ استاندارد باتری باید حدود ۱۲.۶ ولت باشد. در صورتی که باتری به طور کامل شارژ نشده باشد، ولتاژ آن به ۱۲.۴ ولت (معادل ۷۵٪ شارژ) کاهش مییابد. با کاهش شارژ به ۲۵٪، ولتاژ به ۱۲ ولت خواهد رسید و در حالت تخلیه کامل، ولتاژ به ۱۱.۹ ولت افت میکند.
در فصل سرما، استفاده از بهترین ضد یخ روغنی یکی از مهمترین اقداماتی است که برای نگهداری خودرو باید انجام دهید. ضد یخ روغنی نه تنها از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری میکند، بلکه با خواص روانکاری، از فرسایش و خوردگی قطعات داخلی سیستم خنک کننده نیز محافظت میکند. این مایع به کاهش دمای انجماد آب در سیستم کمک کرده و از آسیبهای جدی مانند ترکیدن بلوک سیلندر یا خرابی رادیاتور جلوگیری میکند. برای اطمینان از کارایی ضد یخ، انتخاب محصولی با کیفیت بالا و مناسب برای مدل خودرویتان ضروری است. همچنین نسبت ترکیب صحیح ضد یخ و آب (معمولاً ۵۰ به ۵۰) باید رعایت شود. بررسی منظم سطح ضد یخ و تعویض آن در بازههای زمانی توصیهشده توسط سازنده خودرو، نقش مهمی در افزایش عمر مفید موتور و حفظ کارایی خودرو در زمستان ایفا میکند.
تعویض روغن موتور یکی از مهمترین نکات مراقبت از خودرو در سرما است. در این فصل، به دلیل کاهش دما، روغن موتور باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا از آسیب به موتور جلوگیری کند. روغن مناسب زمستانی باید ویسکوزیته کمتری نسبت به روغن تابستانی داشته باشد تا در هوای سرد به راحتی جریان یابد. روغن با گرانروی پایینتر در دماهای پایین عملکرد بهتری دارد و باعث روانتر حرکت کردن قطعات موتور میشود. به همین دلیل، توصیه میشود قبل از شروع فصل سرد، روغن موتور خودرو را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین، هر ۳ تا ۵ هزار کیلومتر روغن موتور باید تعویض شود تا موتور همیشه در بهترین وضعیت خود باقی بماند.

ترموستات یکی از قطعات حیاتی خودرو است که در فصل سرما نقش مهمی در حفظ دمای مناسب موتور ایفا میکند. این قطعه با جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور و کمک به گرم شدن سریعتر موتور، از افت عملکرد و قدرت موتور در دماهای پایین جلوگیری میکند. ترموستات همچنین مصرف سوخت را کاهش داده و دمای موتور را در حدود ۹۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه میدارد. انتخاب ترموستات با درجه مناسب برای زمستان بسیار مهم است، بهویژه ترموستاتهایی با درجه حرارت ۸۲ تا ۸۸ درجه سانتیگراد که برای شرایط زمستانی بهینه هستند. انواع ترموستاتها مانند ترموستات الکترونیکی، وکس و ضدیخ در بازار موجود است که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. بررسی و تعویض بهموقع ترموستات به شما کمک میکند تا عملکرد موتور در سرما بهینه بماند.
در فصل سرما، چک کردن سیستم گرمایشی و تهویه خودرو ضروری است. اگر بخاری بهدرستی کار نکند، بخار گرفتن شیشهها میتواند دید راننده را مختل کند و خطراتی ایجاد کند. بنابراین، پیش از شروع فصل سرما، لازم است عملکرد بخاری و سیستم تهویه بررسی شود. همچنین، باید از سلامت رادیاتور بخاری مطمئن شوید، فنها بهدرستی کار کنند و کانالهای تهویه از هرگونه انسداد پاک باشند. همچنین، بازدید دورهای از ترموستات و مجاری عبور آب در سیستم بخاری برای اطمینان از عملکرد درست سیستم گرمایشی بسیار مهم است.
در فصل زمستان، جادههای یخی و برفی خطر لغزش را افزایش میدهند، بنابراین بررسی سیستم ترمز از اهمیت ویژهای برخوردار است. لنتها، دیسکها و روغن ترمز باید در شرایط ایدهآل باشند تا از ایمنی خودرو و سرنشینان در شرایط لغزنده و برفی حفاظت شود. مشکلات کوچک در سیستم ترمز ممکن است در روزهای خشک و جادههای صاف قابل تشخیص نباشند، اما در روزهای پربرف و شرایط خطرناک، خرابی یا نقص در سیستم ترمز میتواند منجر به حوادث جدی شود. بهعنوان مثال، اگر پدال ترمز به درستی تنظیم نباشد یا چرخها نیروی ترمز را به اندازه کافی دریافت نکنند، تعادل خودرو در مسیرهای برفی بهراحتی از دست میرود. بنابراین، پیش از شروع فصل سرما، توصیه میشود که سیستم ترمز بهدقت بررسی شود.

بررسی وضعیت لاستیکها و استفاده از تایرهای زمستانی از مهمترین اقدامات در فهرست نکات مراقبت از خودرو در سرما است. در فصل سرما، سطوح جادهها لغزنده و خطرناک میشوند و لاستیکهای تابستانی یا فرسوده نمیتوانند چسبندگی کافی را فراهم کنند. تایرهای زمستانی بهطور خاص برای عملکرد بهینه در دماهای پایین طراحی شدهاند و با عمق عاج بیشتر و ترکیبات لاستیکی خاص، باعث افزایش چسبندگی و کاهش خطر سر خوردن میشوند. علاوه بر این، تنظیم فشار باد لاستیکها اهمیت ویژهای دارد، زیرا هوای سرد باعث کاهش فشار باد شده و میتواند منجر به کاهش کارایی تایر و افزایش مصرف سوخت شود. بررسی منظم ترکها، ساییدگیها و اطمینان از سالم بودن لاستیکها نیز از نکات کلیدی برای حفظ ایمنی و عملکرد خودرو در سرما است.
یکی از نکات نگهداری از خودرو در سرما، بررسی و تعویض برف پاککنها است. در زمستان، به دلیل بارش برف و یخ، شیشه جلو خودرو بیشتر در معرض کثیفی و آلودگی قرار میگیرد. تیغههای فرسوده یا ترک خورده قادر به پاک کردن مؤثر شیشه نخواهند بود و میتوانند دید راننده را محدود کنند. بنابراین، باید به طور منظم تیغهها را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین، استفاده از مایع شیشهشوی مقاوم به یخزدگی برای جلوگیری از یخزدن مایع و مسدود شدن سیستم پاشش ضروری است. تست کردن سیستم پاشش شیشهشوی نیز به شما کمک میکند تا از عملکرد صحیح آن در روزهای سرد اطمینان حاصل کنید.
برای گرم کردن ماشین در زمستان، بهترین روش این است که بهجای روشن نگه داشتن خودرو درجا، به آرامی رانندگی کنید. در گذشته، موتورهای گازدار قدیمی نیاز به زمان زیادی برای گرم شدن داشتند، اما موتورهای مدرن با سیستمهای تزریق سوخت و مدیریت کامپیوتری بهطور خودکار تفاوت دما را جبران میکنند. روشن نگه داشتن خودرو درجا نهتنها به روند گرم شدن کمک نمیکند، بلکه باعث اتلاف سوخت و افزایش انتشار گازهای گلخانهای میشود. بنابراین، بهترین روش این است که در چند دقیقه اول با دنده سنگین رانندگی کرده تا موتور به تدریج به دمای مطلوب برسد.
زنجیر چرخ برای جادههای پوشیده از برف و یخ الزامی است. این ابزار به افزایش اصطکاک لاستیکها کمک کرده و از لغزش خودرو جلوگیری میکند. بهتر است زنجیر چرخ مناسب برای خودرو خود تهیه کنید و روش نصب آن را پیش از سفر تمرین کنید.
چراغهای خودرو بخش حیاتی در ایمنی رانندگی هستند و در فصل زمستان اهمیت ویژهای پیدا میکنند. در شرایطی مانند مه صبحگاهی، بخار شیشهها یا کولاک و یخبندان، چراغها باید بهدرستی کار کنند تا دید راننده به حد کافی باشد و از بروز حوادث جلوگیری شود. با توجه به طولانیتر شدن شبها و کاهش دید در شرایط جادهای برفی، باید بهویژه چراغهای جلو، عقب، ترمز و مهشکن را بررسی و از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید. همچنین، در فصل سرما ممکن است مشکلاتی مانند یخزدگی چراغها بهوجود آید که میتواند خطرناک باشد. بنابراین، پیش از شروع فصل سرما، بررسی و تنظیم دقیق چراغهای خودرو از ضروریات است تا هم خودتان بهتر ببینید و هم توسط دیگر رانندگان بهخوبی دیده شوید
یکی دیگر از نکات مراقبت از خودرو در سرما، استفاده از تثبیت کنندهی سوخت است. تثبیت کنندههای سوخت یکی از ابزارهای ضروری برای حفظ کیفیت سوخت در طولانیمدت هستند. سوخت موجود در مخزن خودرو معمولاً تا ۳۰ روز میتواند کیفیت اولیه خود را حفظ کند، اما در صورت استفاده کم از خودرو یا عدم استفاده طولانیمدت، این کیفیت کاهش مییابد و سوخت تجزیه میشود، که باعث تشکیل رسوبات و اختلال در سیستم سوخترسانی میشود. برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از مکملهای تثبیت کننده سوخت توصیه میشود.
این مکملها کیفیت بنزین را حفظ کرده و روند تشکیل رسوبات را به تأخیر میاندازند. استفاده از تثبیتکنندههای سوخت مزایای زیادی از جمله صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، بهبود کارایی موتور و افزایش طول عمر موتور و قطعات خودرو به همراه دارد. همچنین، این مکملها از یخزدگی خودرو در هوای سرد جلوگیری میکنند و میزان آلودگیهای تولیدی را کاهش میدهند.
در فصلهای سرد سال، مراقبت از بخشهای اصلی شاسی خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است. در شرایط بیحرکتی، قطعات متحرک و انعطافپذیر خودرو ممکن است خشک شوند، ترک خورده و زنگ بزنند. این آسیبها به خصوص در دماهای پایین تشدید میشود و میتواند بر عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد. همچنین، این مشکلات میتوانند هزینههای زیادی را برای تعمیر و نگهداری به دنبال داشته باشند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، روغنکاری منظم این بخشها بهترین راهکار است. استفاده از روغن یا مایعات روانکننده موجب میشود که این قطعات در شرایط سرما خشک نشده و از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود. علاوه بر حفظ سلامت و کارایی خودرو، این اقدام باعث افزایش عمر مفید قطعات نیز خواهد شد.

در زمستان، یکی از بهترین روشها برای محافظت از خودرو استفاده از پوشش یا چادر اتومبیل است که بهطور مؤثر خودرو را از آسیبهایی مانند باران، برف، یخزدگی و گرد و غبار محافظت میکند. این پوششها از رنگ و بدنه خودرو در برابر عوامل محیطی محافظت کرده و از خرابی رنگ جلوگیری میکنند. علاوه بر این، شستشوی منظم خودرو برای از بین بردن فضولات پرندگان و نمکهای پاشیده شده در جادهها که میتوانند به رنگ خودرو آسیب بزنند، بسیار ضروری است. در هوای مرطوب و بارانی، این آلایندهها بهراحتی باعث خوردگی و تغییر رنگ خودرو میشوند. همچنین، به دلیل رطوبت زیاد، توصیه میشود که بلافاصله پس از بارش باران یا برف خودرو را بشویید و از مواد خشککننده برای جلوگیری از بوی ناخوشایند رطوبت در داخل کابین استفاده کنید.
داشتن یک کیت اضطراری در خودرو میتواند در شرایط غیرمنتظره بسیار مفید باشد. این کیت باید شامل ابزارهایی باشد که در مواقع خرابی خودرو یا گیر افتادن در برف به کار میآیند.
با شروع فصل زمستان، توجه به نکات مراقبت از خودرو در سرما میتواند به طور قابل توجهی ایمنی و عملکرد خودرو را افزایش دهد. مراقبت از سیستمهای مختلف خودرو مانند باتری، سیستم ترمز، لاستیکها و ضد یخ به رانندگان کمک میکند تا با چالشهای شرایط سخت زمستانی مقابله کنند. بهویژه، بررسی منظم قطعاتی مانند چراغها، روغن موتور و ترموستات میتواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را در دماهای پایین بهبود بخشد. علاوه بر این، استفاده از مکملهای تثبیتکننده سوخت و تهیه کیت اضطراری برای زمستان از دیگر اقدامات ضروری برای حفظ سلامت خودرو و افزایش ایمنی در جادههای برفی و یخزده است.
با رعایت این نکات کلیدی، میتوان از خرابیهای غیرمنتظره و هزینههای اضافی تعمیر و نگهداری جلوگیری کرد و سفرهای زمستانی را با آرامش بیشتری تجربه کرد. حتی کوچکترین توجهات به جزئیات مانند تعویض بهموقع برف پاککنها، تنظیم فشار لاستیکها و استفاده از زنجیر چرخ میتواند تفاوتهای بزرگی در عملکرد و ایمنی خودرو در فصل سرما ایجاد کند. بنابراین، انجام اقدامات پیشگیرانه نهتنها از خطرات احتمالی میکاهد، بلکه طول عمر و کارایی خودرو را نیز افزایش میدهد.
این روزها بیش از هر زمان دیگری بحث آلودگی هوا و راهکارهای کنترل آن در کشورمان مطرح است. جایگزینی خودروهای برقی برای تاکسیرانی، کاهش تعرفه واردات برای خودروهای برقی و سختگیرانهتر شدن استانداردها برای شمارهگذاری خودروهای جدید از جمله اقداماتی است که از جانب دولت و مسئولین دردست اجراست؛ اما آنچه در زمان کنونی با آن طرف هستیم میلیونها خودروی بنزینی هستند که هماکنون در جاده در تردداند و آلایندگی آنها سایه بر سلامت جامعه انداخته است.
عوامل زیادی در میزان آلایندگی یک خودرو دخیلاند. از تکنولوژی ساخت پیشرانه تا بنزینی که برای کارکرد آن مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما هر خودرویی با هر پیشرانهای، اگر به زمان عامیانه "کوک" نباشد، میزان آلایندههای آن افزایش مییابد.
در صورتی که پیشرانه یک خودرو در سلامت کامل عمل کند، گاز خروجی آن با عبور از قطعهای به نام "کاتالیزور" پاکتر میشود.
کاتالیزور قطعهاست که وظیفه دارد گازهای آلاینده موتور خودرو را به گازهای "بی اثر" یا "کم اثر" تبدیل کند.
کاتالیزور نیز مانند هر قطعه دیگری عمر مفیدی دارد و پس از آن باید تعویض شود. اینکه کاتالیزور معیوب میتوان به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب بزند موضوع آنچنان مهمی به شمار نمیرود؛ آنچه اکنون بیشترین اهمیت را داراست آمار مرگومیر و بیماری جامعه بر اثر آلودگی هواست که روند نگران کنندهای را طی میکند.
خرابی کاتالیروز علائمی دارد؛ عملکرد خودرو با اختلال مواجه شده و مصرف سوخت نیز افزایش مییابد. کاهش شتاب و راندمان خودرو، داغ شدن بیش از حد موتور روشن شدن چراغ چک از جمله نشانههای خرابی کاتالیزور هستند.
خودرویی که کاتالیزور آن معیوب باشد، قادر به پاس کردن تست معاینه فنی نیست. قیمت بالای این قطعه موجب شده بسیاری از مالکان به سمت روشهای غیراصولی برای تعمیر کاتالیزور خودروی خود بروند و یا بعضا اقدام به حذف این قطعه کنند.
باورهای درست و غلط در مورد کاتالیزور فراوانند. حتی خرید و فروش نمونه کارکرده این قطعه در بازار لوازم یدکی دیده میشود!
اما "کاتالیزور" چطور عمل میکند؟ چرا قطعه گران قیمتی است و تولید آن چه مراحلی دارد؟
برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل، سری به کارخانه ایران دلکو، از بزرگترین مجموعههای صنعتگر کشور که به صورت تخصصی به تولید کاتالیزور میپردازد زدیم. ایران دلکو به صورت B2B، برای خودروسازان کشور کاتالیزور تولید میکند و در بازار آزاد نیز با نمونه های افترمارکت کاتالیزور این برند مواجه خواهید شد.
کاتالیزور ماشین در این کارخانه به تولید رسیده و وارد بازار می شود. ایران دلکو به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران خودرو، به تولید کاتالیزور پژو و کاتالیزور سمند نیز به عنوان پر تیراژ ترین خودروهای بازار مشغول است. قیمت کاتالیزور این خودروها در بازار افترمارکت نیز مسئله دیگری است که ذهن مصرف کنندگان را به خود مشغول می کند.
لاستیکهای شاسی بلند برای استفاده در خودروهای کراس اوور و شاسی بلند طراحی میشوند. این لاستیکها امکان استفاده در شرایط سخت آفرودی را دارند و همچنین قدرت تحمل آنها برای حمل بارهای سنگین نیز از ویژگیهای خاصشان است.
اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید، باید فاکتورهایی مثل نوع استفاده، شرایط رانندگی، ابعاد لاستیک، قیمت تایر شاسی بلند، شاخصهای عملکردی، برند تولیدکننده و... را در نظر بگیرید. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی انواع لاستیک خودروهای شاسی بلند و نکات خرید آنها میپردازیم.

لاستیکهای شاسی بلند چه ویژگیهایی دارند؟
لاستیکهایی که برای خودروهای شاسی بلند طراحی میشوند، دارای ویژگیهای خاصی هستند که باعث بهبود عملکرد و کنترل بهتر روی جادههای خاکی، شنی، جنگلی و... میشود. از جمله این ویژگیها میتوان به 3 مورد زیر اشاره کرد.
طراحی پروفیل خاص
به نقل از فروشگاه رینگ و لاستیک رینوتیک:
لاستیکهای شاسی بلند دارای پروفیلهایی هستند که برای بهبود چسبندگی روی جادههای خاکی و سنگی طراحی شدهاند. این پروفیلها شامل بلوکهای بزرگ و عمیق، شیارهای خطی و موازی و طراحیهای دیگری هستند که برای بهبود گریپ و کنترل بر روی جادههای سخت طراحی شدهاند.
مقاومت بالا در برابر صدمات
لاستیکهای شاسی بلند به نحوی طراحی شدهاند که بیشترین مقاومت را در برابر صدمات بیرونی داشته باشند. از این لاستیکها برای عبور از جادههای سخت استفاده میشود. به همین خاطر در ساخت آنها از بهترین مواد اولیه استفاده میکنند تا بیشترین مقاومت را در برابر سایش، گسیختگیهای عمیق، ضربات بیرونی و... داشته باشد.
قابلیت تحمل بار بالا
از لاستیکهای شاسی بلند معمولاً در خودروهای سنگین و با وزن بالا استفاده میشود. بهعلاوه اغلب این خودروها خودشان هم امکان حمل بارهای سنگین را دارند. در نتیجه لاستیک آنها نیز باید تحمل بالایی داشته باشد تا در برابر فشارهای بالا آسیب نبیند. این ویژگی در طراحی تمامی تایرهای شاسی بلند لحاظ میشود.
چطور بهترین لاستیک برای شاسی بلند را بخریم؟
لاستیکهای شاسی بلند توسط برندهای مختلف و با طراحیهای متفاوتی تولید میشوند. تمامی این لاستیکها ویژگیهای خاصی دارند و در جای مناسبی مورد استفاده قرار میگیرند. اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید، باید ابتدا فهرستی از خواستهها و شاخصهای عملکردی موردنیازتان را تهیه کنید و سپس به بررسی مدلهای متنوع موجود در بازار بپردازید. در ادامه به سراغ مهمترین فاکتورها و شاخصهای عملکردی در انتخاب لاستیکهای شاسی بلند میرویم.
آشنایی با انواع لاستیک شاسی بلند
اولین ملاک در یافتن بهترین لاستیک برای شاسی بلند آشنایی با انواع لاستیکهای موجود در بازار است. به طور کلی میتوان این لاستیکها را در 4 دسته زیر قرار داد:
لاستیکهای چند منظوره (All - Trrain)
وبسایت تایر پارس بهترین تعریف را برای لاستیکهای همه منظوره ارائه کرده است:
لاستیکهای All-Terrain چسبندگی بالایی دارند و برای استفاده در جاده و خارج جاده بسیار مناسب است. اما به دلیل همه منظوره بودن این تایرها برای کسانی که فقط در جادههای آسفالت و بزرگراه و یا فقط خارج از جاده رانندگی میکنند، نمیتواند گزینه مناسبی باشد. تایر All-Terrain سبک و بیصدا نیست، اما قطعاً گزینه خوبی برای استفاده در جاده و خارج از جاده است.

لاستیکهای چهار فصل (All-Season Tires)
تعریف لاستیکهای تمام فصل را از تدارک صنعت پویان بخوانید:
تایرهای چهار فصل دارای طراحی پروفیلی که به طور بهینه برای عبور از مسیرهای خشک، مرطوب و حتی برفی مناسب هستند. لاستیک چهارفصل اغلب از ترکیبات روغنی و مخلوطهای خاصی برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و عمر طولانیتر استفاده میکنند که این ویژگیها آنها را به انتخاب ایدهآلی برای رانندگانی میتواند که به دنبال کارایی و ایمنی در شرایط مختلف هواشناسی هستند.
لاستیکهای بزرگراهی (Highway Tires)
تایرهای بزرگراهی برای رانندگی در جادههای بین شهری و آسفالت طراحی شدهاند. اگر از خودروی شاسی بلند خود بیشتر برای رفت و آمدهای بین شهری استفاده میکنید، بهتر است سراغ خرید تایرهای بزرگراهی بروید. از جمله ویژگیهای ممتاز این لاستیکها میتوان به سواری نرم و بیصدا، کاهش میزان مصرف سوخت و عمر طولانی آجها اشاره کرد.
لاستیکهای گل و لای (Mud-Terrain Tires)
اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید و میخواهید بیشتر در مسیرهای آفرودی، کوهستانی، جنگلی و... رانندگی کنید، بهتر است سراغ لاستیکهای MT بروید. لاستیکهای مخصوص گل و لای برای رانندگی در شرایط سخت و مسیرهایی ناهموار طراحی شدهاند. این لاستیکها دارای آجهای بزرگ و عمیقی هستند که درون گل و لای فرو میروند و میزان چسبندگی بالایی دارند. در نتیجه امکان حرکت در مسیرهای سخت را فراهم میکنند.
تناسب رینگ و لاستیک
در خرید لاستیک برای شاسی بلند باید حواستان به تناسب آن با رینگ هم باشد. برای خودروهای شاسی بلند و SUV میتوانید رینگهایی با سایزهای متفاوت تهیه کنید. برای مثال سایز این رینگها ممکن است بین 17 تا 22 اینچ هم باشد. رینگهای بزرگتر برای مسیرهای ناهموار و آفرودی کاربرد دارند. رینگهای کوچکتر هم برای سواری در مسیرهای شهری و جادههای بزرگراهی مورد استفاده قرار میگیرند. اگر برای خرید رینگ و لاستیک مناسب نیاز به مشاوره دارید، میتوانید از کارشناسان رینوتیک کمک بگیرید.
مشخصات فنی لاستیک
هر لاستیک دارای مشخصات فنی واضحی است. در زمان خرید لاستیک شاسی بلند باید این مشخصات را بررسی کنید و مطمئن شوید با خواستههای شما تطابق دارد. از جمله این مشخصات فنی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• عرض لاستیک: عرض لاستیکها برحسب میلیمتر بیان میشود. این عدد نشاندهنده عرض بیرونی تایر است.
• ارتفاع بدون بار: این عدد برحسب میلیمتر بیان میشود و نشاندهنده فاصله زمین تا مرکز لاستیک است.
• قطر خارجی: زمانی که لاستیک روی خودرو سوار شده و مماس با زمین قرار میگیرد، قطر خارجی بیانکننده فاصله بین نقطه بالایی و پایینی لاستیک است. این عدد برحسب میلیمتر بیان میشود.
• شاخص بار: این عدد نشاندهنده وزنی است که تایر میتواند در شرایط استاندارد تحمل کند. در انتخاب بهترین تایر برای شاسی بلند سراغ گزینهای بروید که شاخص بار آن توان تحمل وزن خودرو بهعلاوهی باری که حمل میکند را داشته باشد.
• شاخص سرعت: این شاخص نشاندهنده بیشترین سرعتی است که این تایر میتواند در شرایط استاندارد تحمل کند. شاخص سرعت تایر معمولاً با یک حرف بیان میشود. بهتر است لاستیکی را انتخاب کنید که شاخص سرعت آن با حداکثر سرعت خودروی شاسی بلندتان سازگاری داشته باشد.
• شاخص UTQG: به گفته تایر 724 «این شاخص نشاندهنده سطح مقاومت به سایش، ترمال و چسبندگی تایر در دماهای مختلف است. این شاخص با سه عدد (مثلاً 400 A B) نشان داده میشود. عدد مقاومت به سایش بالاتر به معنی عمر طولانیتر تایر است. حرف چسبندگی (A-B-C) نشاندهنده چسبندگی به سطح مرطوب است، به طوری که A بهترین چسبندگی را نشان میدهد.»
• شاخص تحمل حرارت: این شاخص برحسب حروف A-B-C بیان میشود و نشان میدهد که در شرایط استاندارد (سرعت معین و جاده مناسب) لاستیک انتخابی شما تا چه دمایی را میتواند تحمل کند. اگر در شهرهای گرم زندگی میکنید، بیشتر حواستان به این شاخص باشد.
قیمت لاستیک شاسی بلند
اگر در جستجوی بهترین لاستیک شاسی بلند هستید، قاعدتاً قیمت چندان برایتان اهمیتی ندارد؛ اما لازم است بدانید که لاستیکهای شاسی بلند توسط برندهای مختلف و با قیمتهای متنوعی تولید میشوند. بهتر است قبل از اینکه سراغ خرید لاستیک بروید، بودجه مشخصی را برای آن مشخص کنید و متناسب با این بودجه به بررسی انواع لاستیکهای موجود بپردازید. البته توصیه میکنیم قیمت را ملاک اصلی انتخاب قرار ندهید و کیفیت و عملکرد برایتان اهمیت بیشتری داشته باشد.
توجه به شرایط اقلیمی
یکی دیگر از فاکتورهایی که در خرید لاستیک باید ملاک قرار دهید، بحث آب و هوا یا شرایط اقلیمی است. لاستیکی که خریداری میکنید، باید بیشترین سازگاری را با شرایط آب و هوایی منطقه داشته باشد. برای مثال لاستیکی که در شهرهای کوهستانی استفاده میشود، قاعدتاً با لاستیک مناطق کویری باید تفاوتهای زیادی داشته باشد. اگر نمیدانید چه لاستیکی برای شما مناسب است، میتوانید از کارشناسان کمک بگیرید.
بهترین لاستیک برای شاسی بلند 2024
برای اینکه بتوانید راحتتر بهترین لاستیک را برای خودروهای شاسی بلند پیدا کنید، میتوانید از جدول زیر کمک بگیرید. این جدول براساس نظرات کاربران و توسط مرجع جهانی Tires –easy تهیه شده است.
نام لاستیک امتیاز کیفی توسط کاربران
Michelin Defender LTX M/S 9.5
Goodyear Assurance WeatherReady 9.6
Bridgestone Dueler H/L Alenza Plus 9.9
Continental CrossContact LX20 9.7
Pirelli Scorpion Verde All Season 9.1
Yokohama Geolandar G055 9.1
Hankook Dynapro HP2 9.5
Kumho Crugen Premium KL33 8.5
Nitto NT421Q 8.9
Falken Ziex ZE950 A/S 8.9
سخن آخر
اگر در جستجوی بهترین لاستیک برای شاسی بلند هستید، باید ابتدا نوع خودرو و رینگ آن را بررسی کنید. سپس با در نظر گرفتن یک بودجه مشخص سراغ بررسی انواع لاستیکهای شاسی بلند بروید. در قدم بعدی میتوانید با لحاظ کردن فاکتورهایی مثل شاخصهای فنی، تنوع لاستیکهای شاسی بلند، توجه به شرایط اقلیمی و... خریدتان را انجام دهید.
شاسیبلند بایک BJ60 سال گذشته برای عرضه به بازار روسیه معرفی شد اما تاکنون مشتریان روس قادر به خرید آن نبودهاند. اکنون بایک اعلام کرده است که فروش مدل BJ60 را از اوایل سال 2025 میلادی آغاز خواهد کرد. همچنین بایک BJ60 به جای موتور بنزینی توربوشارژر، با موتور دیزلی در روسیه عرضه خواهد شد. خودروهای بایک از جمله مدل BJ60 در کارخانه Avtotor در کالینینگراد مونتاژ میشوند.
ابعاد بایک BJ60 شامل 5040 میلیمتر طول و 2820 میلیمتر فاصله محوری است. پیشرانه این خودرو از نوع دولیتری توربودیزل است که حداکثر 163 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. سیستم هیبریدی خفیف، این پیشرانه دیزلی را همراهی خواهد کرد. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز قدرت و گشتاور را به هر چهار چرخ بایک BJ60 میفرستد. سیستم انتقال قدرت بایک BJ60، به صورت چهارچرخ محرک پاره وقت عمل میکند.
بایک BJ60
بایک BJ60 بسته به سفارش، با چیدمان پنج یا هفت نفره عرضه میشود. صندلیهای برقی به همراه گرمکن، سردکن و ماساژور، گرمکن فرمان، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلاستر دیجیتال، نمایشگر سیستم چندرسانهای، شارژر بیسیم، پروژکتورها، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز خودکار و نگهدارنده بین خطوط بخشی از تجهیزات این شاسیبلند هستند.
نسخههای بنزینی بایک BJ60، به موتور دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر مجهز هستند که حداکثر 266 اسببخار قدرت و 406 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. این پیشرانه نیز همانند موتور دیزلی، از حمایت سیستم هیبریدی خفیف بهره میبرد. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. مشتریان چینی میتوانند نسخه هیبریدی بایک BJ60 را نیز بخرند که از ترکیب موتور برقی و موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بهره میبرد.
در میان هاچبکهای برقی، تنها میتوان از چهار مدل فیات 500e، کوپرا بورن VZ، مینی جان کوپر ورکس و امجی 4 ایکس پاور به عنوان نمونههای قدرتمند و هیجانانگیز یاد کرد. اکنون رنو هم میخواهد با نسخه تغییریافته از آلپاین A290 به این جمع کوچک ولی قابل توجه، وارد شود. از رنو 5 توربو صحبت میکنیم که همچون پورشه تایکان، یک خودروی برقی با لقب توربو است.
ن نخستین هاچبک برقی نیرومند از برند رنو نیست چراکه خودروساز فرانسوی، چراکه رنو، مدل زوئی E-Sport با 460 اسببخار قدرت و رنو R5 توربو 3E با 375 اسببخار قدرت را در سالهای 2017 و 2022 معرفی کرده بود. درواقع برخلاف چیزی که در تصاویر به نظر میرسد، رنو 5 توربو 3E یک کانسپت نیست و ظاهرا با قیمت بالا و تعداد محدود، تولید خواهد شد.
638698702975167851.jpg)
رنو 5 توربو 3E همچون پدرش در دهه 80 میلادی، یک خودروی موتور-عقب است هرچند که نیروی محرکه خود را به جای پیشرانه 1.4 لیتری درونسوز از سه موتور برقی دریافت میکند. به گزارش رسانهها، خروجی قوای محرکه رنو 5 توربو 3E از سه برابر 160 اسببخار قدرت مدل قدیمی هم بیشتر خواهد بود.
اگر این خبر صحت داشته باشد، رنو 5 توربو 3E از آلپاین A290 با 285 اسببخار نیز بسیار نیرومندتر خواهد بود. رنو 5 توربو با 350 اسببخار قدرت نیز در پشت سر 5 توربو 3E قرار میگیرد.
از رقم گشتاور رنو 5 توربو 3E اطلاعی در دسترس نیست، اما بنابر اعلام سازنده، این خودرو میتواند ظرف 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. این رقم از امجی 4 ایکس پاور با 429 اسببخار قدرت، 0.3 ثانیه سریعتر است.
از مهمترین ویژگیهای ظاهری رنو 5 توربو 3E میتوان به گلگیرهای برآمده و رینگهای دو رنگ 20 اینچ با تایرهای 245/35 و 275/35 در جلو و عقب، اشاره کرد.

638698703160501225.jpg)
از آنجا که رنو 5 برقی یک خودروی موتور-جلو است، انتظار داریم که رنو 5 توربو 3E با تغییرات فنی گسترده همراه شده باشد. شرکت سازنده هم از ساختار کربن و البته سبکوزن ولی مقاوم رنو 5 توربو 3E خبر میدهد. از وزن دقیق این خودرو اطلاعی نداریم، ولی کانسپت قبلی که به دو موتور در عقب مجهز بود، 1500 کیلوگرم وزن داشت.
به نظر میرسد که رنو با عرضه 5 برقی و همتای نیرومند آن یعنی 5 توربو 3E، قصد دارد چیدمان موفق نسل اول رنو 5 و دوقلوی توربوشارژ محرک-عقب آن را تکرار کند.
مطمئنا رنو 5 توربو 3E در سطح گسترده عرضه نخواهد شد، اما وجود آن، باعث خوشحالی است. انتظار داریم که این هاچبک هیجانانگیز در سال 2026 به فروش برسد.
چه چیزی هیجانانگیزتر از آنکه پشت فرمان خودرویی بنشینید و به دل طبیعت بکر بزنید؟ L7، با فتح موفقیتآمیز مسیر آفرود دُرفک، ثابت کرد که یک ماجراجوی تمامعیار است.
تصور کنید در یک روز دلانگیز، از شلوغی شهر دور شدهاید و به دل کوهستان پناه بردهاید. جادهای پرپیچ و خم که گاهی در میان ابرها ناپدید میشود و گاهی شما را به دل جنگلهای انبوه میبرد. با هر پیچ، یک منظره جدید و نفسگیر پیش روی شما قرار میگیرد.
L7 با قابلیتهای آفرود بینظیر خود، به راحتی از هر مانعی عبور میکند و شما را به قله دُرفک میرساند. جایی که میتوانید بر فراز ابرها بایستید و دنیای زیر پایتان را نظاره کنید.

آیا شما هم آمادهاید تا این ماجراجویی هیجانانگیز را تجربه کنید؟
- ملاقات L7 و دُرفک
در دنیایی که آفرود به معنای قدرت و چالش است، لوکانو L7 با اقتدار تمام مسیر دُرفک را فتح کرد. این خودرو، با سیستم هوشمند ARDIS خود، مرزهای رانندگی آفرود را جابهجا کرده است.
از دل شهر تا قلههای برفی، L7 با هفت حالت رانندگی مختلف، آماده رویارویی با هر چالشی است. چه در دل شنهای روان باشد، چه در دل جنگلهای انبوه و چه بر روی صخرههای سخت، L7 با اطمینان و قدرت مسیر خود را ادامه میدهد.
تصور کنید پشت فرمان L7 نشستهاید و از رودخانههای خروشان عبور میکنید، از شیبهای تند بالا میروید و از میان صخرهها راه خود را باز میکنید. این همان تجربهای است که L7 برای شما به ارمغان میآورد: یک ماجراجویی هیجانانگیز و فراموشنشدنی.

- آیا مقصد نهایی لوکانو L7 درفک است؟
هر بار که L7 از مسیر تهران به دُرفک میگذرد، نگاهها را به خود خیره میکند. این خودرو، با حضور قدرتمند خود، به این مسیر تاریخی و طبیعی، روحی جدید بخشیده است. اما آیا دُرفک میتواند به یک مسیر آفرود نمادین برای طرفداران L7 تبدیل شود؟
تصور کنید در قلب طبیعت هستید و L7 با قدرت از صخرهها بالا میرود. یا در کنار رودخانهای خروشان، با اطمینان کامل به مسیر خود ادامه میدهد. این صحنهها، دُرفک را به یک مقصد رویایی برای علاقهمندان به آفرود تبدیل کرده است.

نظر شما چیست؟ آیا دُرفک باید به عنوان مسیر نهایی L7 معرفی شود؟ با رای شما، میتوانیم به این سوال پاسخ دهیم.