شرکت لیپ موتور که از مدتی پیش، حمایت گروه استلانتیس را نیز به دست آورده است، 21 نوامبر و در جریان نمایشگاه گوانگژو از محصول جدید خود یعنی A10 رونمایی کرد.
شرکت لیپ موتور که از مدتی پیش، حمایت گروه استلانتیس را نیز به دست آورده است، 21 نوامبر و در جریان نمایشگاه گوانگژو از محصول جدید خود یعنی A10 رونمایی کرد.
فرم جلوپنجره و سپر جلوی تویوتا راوفور بازار چین به تیپ آفرودی این خودرو شباهت دارد، که در آمریکا به نام وودلند و در برخی کشورهای دیگر با نام ادونچر شناخته میشود. البته در نسخه بازار چین از ریل سقفی خبری نیست.

ابعاد بدنه تویوتا راوفور بازار چین در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.62، 1.855، 1.68 و 2.69 متر اعلام شده است، که بر رینگهای 18 یا 20 اینچ استوار میشود.
طراحی داخلی تویوتا راوفور بازار چین با مدل بازار جهانی تفاوتی ندارد هرچند که ابعاد نمایشگر از 10.25 یا 12.9 به 15.6 اینچ افزایش یافته و به همین علت، تعداد دکمههای فیزیکی هم کاهش یافته است. از تجهیزات رفاهی استاندارد این خودرو میتوان به نمایشگر مجازی روی شیشه، گرمکن و سردکن صندلیها، کروزکنترل تطبیقی و تعدادی سامانه دستیار راننده، اشاره کرد.

نسل جدید تویوتا راوفور در بازارهای هدف، فقط با پیشرانه هیبرید عرضه میشود، اما مشتریان چینی میتوانند پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با 171 اسببخار قدرت و گیربکس CVT را نیز خریداری کنند. این خودرو با پیشرانه 2 و 2.5 لیتر هیبرید و سامانه چهار چرخ محرک نیز در چین عرضه خواهد شد، هرچند که فعلا از جزئیات این پیشرانهها اطلاعی در دسترس نیست.
فروش نسل جدید تویوتا راوفور در چین به زودی آغاز میشود درحالیکه همتا این خودرو وایلدلندر نیز رونمایی شده است، کراساوری که توسط اتحاد گک تویوتا تولید میشود. همچون نسل قبل، این دو خودرو از نظر ظاهری کمی تفاوت دارند، هرچند که این تفاوتها نسبت به قبل، کاهش یافته است.
با گذشت 10 سال از شروع فعالیت جنسیس به عنوان یک برند مستقل، تنوع سبد محصول این برند لوکس هم افزایش پیدا کرده است. زیرمجموعه اسپرت این برند کرهای به نام ماگما هم پارسال معرفی شد. اکنون جنسیس با رونمایی از یک کانسپت جالب به نام ماگما GT در فرانسه، قصد دارد نقشه راه محصولات پرفورمنس خود در یک دهه آینده را به نمایش بگذارد.
این کانسپت جدید را همچنین میتوان نشانهای واضح از هدفگذاری جنسیس برای ورود به مسابقات GT دانست. این برند کرهای مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد از سال 2027 به مسابقات قهرمانی IMSA SportsCar وارد شود.
فعلا از مشخصات فنی جنسیس ماگما GT اطلاعی در دست نیست، اما سازنده ادعا میکند که در ساخت این خودرو فقط بر سرعت تمرکز نداشته بلکه آن را به صورت ترکیبی از شخصیت مسابقهای و ویژگیهای اشرافی، طراحی کرده است.

فرم کلی بدنه جنسیس ماگما GT با طول کوتاه کاپوت، سقف شیبدار و گلگیرهای عریض عقب، تا حد زیادی به محصولات کونیگزگ شباهت دارد. البته چراغهای جلو به فرم دو خط موازی و لوگوی نورانی جنسیس در داخل چراغهای عقب، هویت این خودرو به عنوان محصولی از جنسیس را معرفی میکند. از دیگر ویژگیهای ظاهری این خودرو میتوان به سه خروجی اگزوز، درهای پروانهای و انحنای شیشه جلو، اشاره کرد.
لوک دانکرولکه مدیر ارشد بخش خلاقیت جنسیس، ماگما GT را به عنوان نقطه اوج دیدگاه این برند به خودروهای پرفورمنس و همچنین نشانهای از تعهد جنسیس به قابلیتهای موتوراسپرت، توصیف کرده است. ایشان از ماگما GT به عنوان یک بیانیه طراحی و راهنمای راهبردی یاد میکند، که جنسیس در هنگام شرکت در مسابقات و گسترش تنوع محصولات اسپرت، از آن استفاده خواهد کرد.

با توجه به شیشههای تیره، به نظر میرسد که جنسیس فعلا برای نمایش فضای داخلی ماگما GT، آمادگی ندارد.
هرچند جنسیس ماگما GT با لقب کانسپت به مخاطبان معرفی شده است، اما با توجه به طراحی کامل بدنه، اصلا بعید نیست که در آینده نزدیک، این خودرو به عنوان محصول جدید جنسیس معرفی شود.
جیپ ریکان در سال 2022 معرفی شد، اما پس از تاخیر طولانی، این شاسیبلند آفرودر و برقی از اوایل 2026 به خط تولید وارد خواهد شد. خودروساز آمریکایی ابتدا مشخصات تیپ Moab از ریکان را منتشر کرده است.
شورولت دو سال پیش به تولید کامارو پایان داد، بدون آنکه برنامهای برای تولید جانشین آن در سر داشته باشد. البته زندگی کامارو همچنان ادامه دارد، چراکه این خودرو در مسابقات نسکار سال آینده هم حاضر خواهد شد.
شورولت با اضافه کردن پکیج پرفورمنس کربن که مدتی پیش برای نسل ششم کامارو ZL1 نیز عرضه شد، ظاهر این خودرو را برای شرکت در مسابقه آماده کرده است. البته در نسکار با برآمدگی بیشتر کاپوت، فرم متفاوت جلوپنجره و همچنین گلگیرهای حجیمتر روبرو هستیم.
کیت جدید که اخیرا عرضه شد، جلوپنجره 1LE و مجموعه قطعات فیبرکربن شامل زیرسپری، جزئیات روی کاپوت و سپرها و همچنین باله عقب را به همراه دارد. خریدار میتواند رینگهای Tech برنز را هم سفارش بدهد.

بنابر اعلام شورولت، کیت قطعات ارائه شده برای ZL1 میتواند آیرودینامیک بدنه را تا 5 درصد افزایش بدهد. نیروی رو به پایین روی بدنه در سرعت 250 کیلومتر برساعت نیز 361 درصد افزایش مییابد.
نخستین حضور نسکار کامارو ZL1 در مسابقات، فوریه 2026 و درCook Out Clash اتفاق میافتد. این رقابت در استادیوم Bowman Gray در کارولینای شمالی برگزار خواهد شد.
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، فعلا هیچ صحبتی از نسل هفتم کامارو در میان نیست. مدیرعامل جنرال موتورز یعنی Mark Reuss در اوایل امسال اظهار داشت که نسل بعدی کامارو باید جذابیت، زیبایی و قابلیت کاربردی را به صورت توامان به همراه داشته باشد.
با توجه به قیمت پایه 70 هزار دلاری کوروت، به نظر میرسد که جای یک خودروی اسپرت اقتصادی در سبد محصولات شورولت خالی باشد. البته باید توجه داشت که تقاضای مشتریان برای این رده از خودروها نسبت به قبل تاحد زیادی کاهش یافته است.
پس از عرضه موفقیتآمیز سدان برقی نیسان N6، حالا این شرکت ژاپنی قصد دارد یک سدان پلاگین-هیبرید (PHEV) به نام N6 را به عنوان دومین عضو از سری «عصر جدید»، معرفی کند.
اطلاعات مربوط به نیسان N6، اولین بار در آگوست 2025 و توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) منتشر شد. پس از نمایش عمومی این خودرو در ماه اکتبر، نیسان از شروع تولید آن توسط اتحاد دانگ فنگ نیسان، خبر داد.
نیسان N6 با دماغه بدون منفذ، طراحی یکپارچه دیلایت و چراغهای عقب، نام NISSAN روی چراغهای عقب و دستگیرههای مخفیشونده، تا حد زیادی به N7 شباهت دارد. ابعاد بدنه نیسان N6 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.831، 1.885، 1.491 و 2.815 متر اعلام شده که در تمام بخشها نسبت به N7 کوچکتر است.

در فضای داخلی نیسان N6 با فرمان دو-شاخه، کنسول میانی معلق، دو نمایشگر دیجیتال مجزا، دو جالیوانی و یک شارژر بیسیم، روبرو هستیم. محفظه بار 570 لیتری نیسان N6 نسبت به N7، شصت و چهار لیتر فضای بیشتری دارد.
در فضای داخلی این خودرو از دکمههای فیزیکی خبری نیست. تیپ پایه یا Pro به چراغهای LED، رینگهای 17 اینچ، سانروف، صفحه نشاندهنده 10.25 اینچ، نمایشگر لمسی 14.6 اینچ با دستیار هوش مصنوعی، تهویه مطبوع، دوربین 360، کروز کنترل تطبیقی و دستیار حفظ حرکت بین خطوط مجهز شده است.

در تیپ میانی یا Max، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، ماساژور صندلی راننده و شارژر بیسیم با ظرفیت 50 وات نیز اضافه میشود. تیپ مکس پلاس هم دو نمایشگر 15.6 اینچ و مجموعهای کامل از سامانههای دستیار رانندگی را به همراه دارد.
سامانه هیبرید نیسان N6 از پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی با 102 اسببخار قدرت و یک موتور برقی روی محور جلو با 211 اسببخار قدرت، تشکیل میشود. تیپهای پایه و میانی نیسان N6 مجموعه باتری 21.1 کیلووات ساعت و تیپ پرچمدار، باتری 20.3 کیلووات ساعت را به همراه دارد. نکته جالب اینکه برد حرکتی برقی هر سه تیپ نیسان N6 (برمبنای استاندارد CLTC) 180 کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن هم 6.8 ثانیه اعلام شده است.

قیمت پیشفروش نیسان N6 بین 109,900 تا 121,900 یوان (15,400 تا 17,200 دلار) تعیین شده است. انتظار داریم که با آغاز فروش انبوه از دسامبر، این اعداد کاهش پیدا کند. مدل برقی نیسان N7 نیز در حال حاضر با قیمت 119,900 تا 149,900 یوان (16,800 تا 21 هزار دلار) در چین به فروش میرسد.
نیسان N6 توسط اتحاد دانگ فنگ نیسان تولید خواهد شد. این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2027، چندین مدل کاملا جدید برقی، پلاگین-هیبرید و هیبرید EREV (بردافزا) را در چین عرضه کند. بنابر گمانهزنی رسانههای چینی، در سال آینده چند شاسی بلند برقی جدید توسط دانگ فنگ نیسان عرضه خواهد شد. احتمال دارد که محصولات دانگ فنگ نیسان در خارج از چین هم عرضه شود. رونمایی نیسان N7 در نمایشگاه خودرو توکیو، یکی از نشانههای این برنامه بود.
اوایل سال جاری، مدیرعامل جیپ به هواداران خبر داد که این شرکت قصد دارد بعد از سال 2025 نیز به تولید پیشرانه 6.4 لیتری Hemi ادامه بدهد. اکنون با معرفی رانگلر Moab 392 مدل 2026، میدانیم که این پیشرانه محبوب لااقل در تعداد محدود و برای یک سال دیگر، به حیات خود ادامه میدهد. بنابر اعلام مدیرعامل جیپ، این برند با توجه به نظرات هواداران، تصمیم گرفت که این پیشرانه را مدتی دیگر هم در خط تولید نگه دارد.
نسل سوم بی وای دی تانگ L در چین از بهار 2025 و به صورت همزمان با نسل قبل، به فروش میرسد. بی وای دی در تابستان امسال از عرضه تانگ L در استرالیا و نیوزیلند خبر داد. این خودرو از سال 2026 با نام سی لاین 8 در این دو کشور عرضه خواهد شد. اکنون باخبر شدیم که بی وای دی قصد دارد تانگ L را با نام آتو 8 به مکزیک صادر کند.
فرم بدنه بی وای دی آتو 8 با دماغه خمیده، جلوپنجره در پایین سپر، فرم مجزای چراغهای جلو و دیلایت، دستگیرههای مخفیشونده و فرم یکپارچه چراغهای عقب، به طور کامل به تانگ L شباهت دارد. البته در نمای جلو به جای عبارت طولانی فقط با BYD مواجه هستیم، ضمن اینکه در این خودرو از لیدار بالای شیشه جلو نیز خبری نیست.

ابعاد بدنه بی وای دی آتو 8 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.04، 1.996، 1.76 و 2.95 متر اعلام شده است. این خودرو در چین با رینگهای 20 اینچ و در مکزیک با رینگهای 21 اینچ عرضه میشود.
بی وای دی آتو 8 بازار مکزیک در یک تیپ و همراه با سقف شیشهای، روکش چرم، گرمکن/سردکن و ماساژور صندلیهای ردیف اول و دوم، صفحه نشاندهنده 10.25 اینچ، نمایشگر لمسی 15.6 اینچ با قابلیت چرخش، نمایشگر مجازی روی شیشه (هداپ)، تهویه مطبوع خودکار و سیستم صوتی با 21 بلندگو، عرضه خواهد شد. گنجایش محفظه بار این خودروی 7 نفره پس از تا کردن صندلیهای ردیف دوم و سوم از 270 به 1960 لیتر میرسد.

بی وای دی آتو 8 در مکزیک با قوای حرکتی هیبرید و سامانه چهار چرخ محرک عرضه خواهد شد. این سامانه از پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 150 اسببخار قدرت و دو موتور برقی (هرکدام 272 اسببخار)، تشکیل میشود. مجموع خروجی این سامانه، 480 اسببخار اعلام شده است. فعلا درباره ظرفیت باتری خبری در دسترس نیست، اما احتمال دارد که همچون مدل بازار چین، 35.6 کیلووات ظرفیت داشته باشد. برد حرکتی برقی و هیبرید این خودرو نیز برمبنای NEDC به ترتیب 152 و 1030 کیلومتر اعلام شده است.
بی وای دی آتو 8 با قیمت پایه 1.2 میلیون پزو (65 هزار دلار) به مکزیک وارد میشود. انتظار داریم که این خودرو به زودی در سایر کشورهای آمریکای جنوبی هم عرضه شود. بد نیست بدانید که بی وای دی آتو 8 چند روز پیش در ازبکستان رونمایی شد.
بنتلی سوپراسپرتس (SuperSports) اولین بار در سال 1925 معرفی شد. این خودرو با پیشرانه 4.5 لیتری، اولین محصول از بنتلی بود که میتوانست به سرعت 160 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. پس از موفقیتهایی که سوپراسپرتس در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 میلادی در مسابقات لمان به دست آورد، جایگاه بنتلی هم به عنوان یکی از مدعیان جدی خودروهای لوکس پرفورمنس تثبیت شد. اکنون و با گذشت یکصد سال پس از تولد سوپراسپرتس، این نام تاریخی در قالب یک خودروی اسپرت قدرتمند، سبک وزن (حداقل در مقیاس بنتلی!) و با انتقال قدرت به محور عقب، زنده شده است.
با گذشت 5 سال از معرفی کیا تلوراید، این خودرو به عنوان یکی از محصولات پرفروش کیا و البته یکی از محبوبترین شاسیبلندهای سه ردیفه بازار شناخته میشود. با وجود این موفقیت، کیا قصد دارد نسل دوم تلوراید را پس از رونمایی در نمایشگاه لس آنجلس، با مدل 2027 وارد بازار کند.
اما قبل از رونمایی در لس آنجلس، نمایندگان برخی رسانهها از جمله موتور وان، فرصت ملاقات با نسل دوم کیا تلوراید را در رویدادی خصوصی به دست آوردهاند. طراحی خشن نسل اول کیا تلوراید ایراد خاصی نداشت، اما به نظر میرسد که در مدل جدید، ارائه هویت بیراههنورد در اولویت بالاتری قرار دارد.