All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    راهنمای کامل تعویض فیلتر هوا و روغن لیفان X60
    0 راهنمای کامل تعویض فیلتر هوا و روغن لیفان X60

    مقدمه

    لیفان X60 یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای چینی در ایران است. این خودرو با وجود قیمت مناسب و طراحی قابل قبول، نیاز به نگهداری دقیق و سرویس منظم دارد تا عمر موتور و مصرف سوخت آن بهینه بماند.
    دو بخش حیاتی در سرویس دوره‌ای این خودرو، فیلتر هوا و فیلتر روغن هستند.
    بی‌توجهی به تعویض به‌موقع این قطعات می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش توان موتور و حتی آسیب جدی به قطعات داخلی شود.

     


     بخش ۱: فیلتر هوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

    فیلتر هوا وظیفه دارد هوایی را که وارد موتور می‌شود، از گرد و غبار، دوده و ذرات معلق پاک کند. در لیفان X60، ورود هوای تمیز به موتور اهمیت بالایی دارد چون این خودرو در شهرهای آلوده (مثل تهران و اصفهان) بیشتر استفاده می‌شود.

    اگر فیلتر هوا مسدود یا کثیف شود، هوا به‌درستی به موتور نمی‌رسد و احتراق ناقص رخ می‌دهد.
    نتیجه؟ 👇

    • افزایش مصرف سوخت

    • کاهش شتاب خودرو

    • دود سیاه از اگزوز

    • صدای ناهنجار موتور

     


     بخش ۲: زمان مناسب تعویض فیلتر هوا در لیفان X60

    طبق دفترچه راهنمای لیفان X60، تعویض فیلتر هوا هر ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه یک‌بار توصیه می‌شود.
    اما در شرایط آب‌و‌هوایی ایران (گرد و خاک زیاد یا هوای آلوده)، بهتر است این زمان را به حدود ۷٬۰۰۰ کیلومتر کاهش دهید.

    💡 نکته حرفه‌ای:
    اگر رانندگی‌تان بیشتر در جاده‌های خاکی یا مناطق صنعتی است، فیلتر هوا را زودتر تعویض کنید. تمیز بودن فیلتر هوا، مصرف سوخت را تا ۱۰٪ کاهش می‌دهد.

     


     بخش ۳: علائم خرابی فیلتر هوا

    قبل از اینکه به سراغ تعویض برویم، بیایید بررسی کنیم چه زمانی فیلتر هوا نیاز به تعویض دارد.

    علائم واضح شامل موارد زیر است:

    1. کاهش محسوس شتاب خودرو

    2. افزایش صدای مکش هوا در موتور

    3. مصرف غیرعادی بنزین

    4. رنگ تیره فیلتر (اگر خاکستری تیره یا سیاه شده باشد)

    5. بوی سوخت ناقص در هنگام استارت سرد

    اگر هر کدام از این علائم را دیدی، وقت آن رسیده فیلتر را تعویض کنی.


     بخش ۴: آموزش گام‌به‌گام تعویض فیلتر هوا لیفان X60

    تعویض فیلتر هوا ساده است و حتی بدون مراجعه به تعمیرگاه هم می‌توانی انجام دهی.

    مراحل کار:

    1. کاپوت را باز کن و قاب فیلتر هوا را پیدا کن (در سمت راست موتور).

    2. با باز کردن بست‌های فلزی، درپوش قاب را بردار.

    3. فیلتر قدیمی را خارج کن و داخل محفظه را با پارچه خشک تمیز کن.

    4. فیلتر جدید را جایگزین کن (جهت فلش جریان هوا روی فیلتر را بررسی کن).

    5. قاب را ببند و مطمئن شو محکم شده است.

    مدت زمان انجام کار: حدود ۵ دقیقه ⏱
    ابزار لازم: پیچ‌گوشتی دوسو


     بخش ۵: فیلتر روغن لیفان X60 و اهمیت آن

    فیلتر روغن همانند فیلتر هوا، یکی از قطعات حیاتی در سلامت موتور است.
    وظیفه آن حذف ذرات فلزی و آلودگی از روغن موتور است تا قطعات داخلی (میل‌لنگ، پیستون، یاتاقان و سوپاپ‌ها) به‌خوبی روان‌کاری شوند.

     


     بخش ۶: زمان تعویض فیلتر روغن و نوع روغن مناسب

    طبق توصیه کارخانه:

    • تعویض روغن موتور لیفان X60 هر ۵٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ کیلومتر

    • تعویض فیلتر روغن در هر نوبت تعویض روغن

    نوع روغن پیشنهادی برای موتور لیفان X60:

    • روغن نیمه‌سنتتیک 10W40 برای مناطق معتدل

    • روغن تمام‌سنتتیک 5W40 برای مناطق سردسیر

     

    💡 نکته مهم:
    اگر از روغن بی‌کیفیت استفاده شود، رسوب در فیلتر و مجاری روغن ایجاد می‌شود که می‌تواند به یاتاقان‌ها آسیب بزند.


     بخش ۷: آموزش تعویض فیلتر روغن در خانه

    اگر تجربه مکانیکی داری، مراحل زیر را دنبال کن:

    1. خودرو را روی سطح صاف پارک کن و موتور را خاموش کن.

    2. اجازه بده موتور کمی خنک شود.

    3. پیچ تخلیه کارتر را باز کن و روغن کهنه را در ظرفی جمع کن.

    4. فیلتر روغن قدیمی را با آچار مخصوص باز کن.

    5. فیلتر جدید را با چند قطره روغن تازه چرب کن و با دست محکم کن.

    6. روغن جدید را درون موتور بریز (حدود ۴ لیتر).

    7. سطح روغن را با گیج اندازه بگیر و در صورت نیاز تنظیم کن.

     


     اشتباهات رایج هنگام تعویض فیلترها

    • استفاده از فیلتر متفرقه یا تقلبی

    • سفت کردن بیش از حد فیلتر روغن

    • عدم تعویض فیلتر هوا هنگام تعویض روغن

    • پر کردن بیش از اندازه روغن موتور

    • استفاده از دستمال یا پارچه کثیف در هنگام نصب فیلتر جدید

     


     جمع‌بندی

    سرویس منظم فیلتر هوا و روغن در لیفان X60 نه‌تنها عمر موتور را افزایش می‌دهد، بلکه باعث بهبود مصرف سوخت و عملکرد روان خودرو می‌شود.
    اگر هر ۵ تا ۷ هزار کیلومتر فیلترها را تعویض کنید، هزینه نگهداری خودرو به‌شدت کاهش می‌یابد و از آسیب‌های جدی جلوگیری می‌شود.

    همیشه از فروشگاه‌های معتبر مانند AYSparts.ir خرید کنید تا از اصالت کالا مطمئن باشید

     

    مشاهده تمام قطعات لیفان X60

     


     سوالات متداول

    ۱. آیا می‌توان فیلتر هوا را شست و دوباره استفاده کرد؟

    خیر، فیلترهای کاغذی قابل شست‌وشو نیستند و در اثر شست‌وشو خاصیت فیلترینگ خود را از دست می‌دهند.

    ۲. چه نوع روغنی برای موتور لیفان X60 مناسب‌تر است؟

    روغن نیمه‌سنتتیک 10W40 برند معتبر (مثل بهران، توتال، یا کاسترول) بهترین گزینه برای شرایط آب‌و‌هوایی ایران است.

    ۳. اگر فیلتر روغن دیر تعویض شود چه اتفاقی می‌افتد؟

    روغن آلوده نمی‌تواند موتور را به‌درستی روان‌کاری کند و ممکن است باعث سایش یاتاقان‌ها و خرابی موتور شود.

    ۴. هزینه تعویض فیلترها چقدر است؟

    میانگین هزینه تعویض فیلتر هوا و روغن لیفان X60 بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است (با قطعات اصلی).

    راهنمای خرید لوازم یدکی اصلی و تقلبی خودروهای چینی؛ از ام وی ام تا لیفان
    0 راهنمای خرید لوازم یدکی اصلی و تقلبی خودروهای چینی؛ از ام وی ام تا لیفان

    چرا باید در خرید لوازم یدکی دقت کنیم؟

    در سال‌های اخیر خودروهای چینی به یکی از گزینه‌های محبوب بازار ایران تبدیل شده‌اند. برندهایی مثل MVM، لیفان، جیلی و چانگان با قیمت مناسب و خدمات قابل‌قبول، بخش بزرگی از خیابان‌های ما را در اختیار دارند.

    اما چالشی که همه صاحبان این خودروها با آن مواجه‌اند، پیدا کردن قطعات اصلی و باکیفیت است. متأسفانه در بازار، قطعات تقلبی به‌راحتی با بسته‌بندی مشابه عرضه می‌شوند و در صورت استفاده، ممکن است باعث آسیب جدی به موتور، سیستم ترمز یا جلوبندی خودرو شوند.

    خرید لاستیک سر رکاب لیفان X60


     

     

     

     تفاوت لوازم یدکی اصلی و تقلبی در چیست؟

    وقتی صحبت از «قطعه اصلی» می‌شود، منظور محصولی است که توسط تولیدکننده اصلی (OEM) یا زیرمجموعه رسمی برند خودرو تولید شده باشد.
    در مقابل، قطعات تقلبی توسط کارگاه‌ها یا تولیدکنندگان غیرمجاز ساخته می‌شوند و نه کیفیت، نه دوام و نه دقت فنی قطعات اصلی را ندارند.

    ویژگی‌ها لوازم یدکی اصلی لوازم یدکی تقلبی
    کیفیت متریال استاندارد و مقاوم در برابر حرارت و سایش مواد بازیافتی و ضعیف
    بسته‌بندی دارای هولوگرام، برچسب اصالت و بارکد چاپ بی‌کیفیت و بدون هولوگرام
    عمر مفید طولانی و قابل اعتماد کوتاه و پرخطر
    سازگاری دقیقاً مطابق مشخصات فنی خودرو اغلب نصب دشوار و ناسازگار

    مثلاً در خودرو لیفان X60 اگر از لنت ترمز تقلبی استفاده شود، نه‌تنها ترمزگیری ضعیف می‌شود بلکه دیسک ترمز نیز به‌سرعت ساییده می‌شود.

     

    لنت ترمز عقب لیفان X50 اصلی




     

     

    چگونه قطعات تقلبی را تشخیص دهیم؟

    در بازار امروز، حتی فروشندگان هم گاهی نمی‌دانند کالایی که می‌فروشند اصل است یا خیر. بنابراین آگاهی شما به‌عنوان خریدار اهمیت ویژه‌ای دارد.

    ۱. بررسی بسته‌بندی و چاپ

    قطعات اصلی معمولاً دارای بسته‌بندی مقاوم با چاپ واضح، هولوگرام، و شماره فنی (Part Number) هستند. در مقابل، روی بسته قطعات تقلبی معمولاً اطلاعات ناقص، فونت‌های درهم و رنگ‌های بی‌کیفیت دیده می‌شود.

     

     

    طلق چراغ جلو لیفان X60



     

     

     

    ۲. کد اصالت کالا

    شرکت‌های معتبر روی محصولات خود کد رهگیری یا QR Code درج می‌کنند. با ارسال کد به سامانه پیامکی شرکت یا اسکن بارکد، می‌توانید اصالت قطعه را بررسی کنید.

    ۳. وزن و متریال

    قطعات تقلبی معمولاً سبک‌تر هستند زیرا از مواد بازیافتی یا ارزان‌قیمت استفاده شده است. برای مثال، بوش طبق یا توپی سر کمک تقلبی لیفان خیلی سریع ترک می‌خورد یا صدای کوبش در جلوبندی ایجاد می‌کند.

     

     

     توپی سر کمک لیفان X60



     

     

     

     

    ۴. قیمت غیرواقعی

    اگر قیمت کالایی خیلی کمتر از عرف بازار است، احتمالاً تقلبی است. هیچ برند اصلی حاضر نیست قطعه باکیفیت را با نصف قیمت عرضه کند.


     بیشترین قطعات تقلبی در خودروهای چینی

    در خودروهای چینی، برخی قطعات بیش از سایرین در معرض تقلب قرار دارند.
    بر اساس تجربه کارشناسان و گزارش‌های کاربران، پنج دسته از قطعات زیر بیشترین جعل را دارند:

    1. لنت ترمز و دیسک ترمز – تأثیر مستقیم بر ایمنی

    2. فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین – تأثیر بر عملکرد موتور

    3. سنسورهای اکسیژن و دما – باعث خطای ECU در خودرو

    4. چراغ‌های جلو و عقب – تفاوت در شدت نور و دوام

    5. وایر شمع و شمع موتور – افت عملکرد در شتاب و احتراق ناقص

     

     

    فیلتر هوای لیفان X60
     چراغ عقب لیفان X60




     

     

     خرید اینترنتی لوازم یدکی چینی؛ بله یا خیر؟

    تا چند سال پیش بسیاری از خریداران از خرید اینترنتی قطعات می‌ترسیدند،
    اما حالا با ظهور فروشگاه‌های معتبر مثل آیس پارتس (AYSparts.ir)، این ترس جای خود را به اعتماد و راحتی خرید داده است.

    مزایای خرید اینترنتی:

    • مقایسه قیمت و مشاهده تصویر واقعی کالا

    • بررسی نظرات مشتریان قبلی

    • دریافت فاکتور و ضمانت اصالت

    • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

    لیست کامل لوازم یدکی لیفان X60




     

     

    اشتباهات رایج هنگام خرید لوازم یدکی

    ۱. توجه نکردن به مدل دقیق خودرو (مثلاً تفاوت لیفان X60 و X50)
    ۲. خرید از فروشنده‌های غیرمجاز یا بدون نماد اعتماد
    ۳. فریب خوردن از تخفیف‌های غیرواقعی
    ۴. بی‌توجهی به بسته‌بندی و شماره فنی قطعه
    ۵. نصب قطعات توسط تعمیرکاران غیرمتخصص

     


     جمع‌بندی نهایی

    خرید لوازم یدکی اصلی برای خودروهای چینی، نه‌تنها یک انتخاب هوشمندانه بلکه سرمایه‌گذاری روی سلامت خودرو و ایمنی شماست.
    با رعایت چند نکته ساده — بررسی بسته‌بندی، توجه به هولوگرام، خرید از فروشگاه معتبر و پرس‌وجو از کارشناسان — می‌توانید از افتادن در دام قطعات تقلبی جلوگیری کنید.

    اگر خودرو شما لیفان، ام وی ام یا چانگان است، پیشنهاد می‌کنیم همیشه از فروشگاه‌هایی مثل آیس پارتس که ضمانت اصالت دارند خرید کنید.

     مشاهده تمام قطعات لیفان




     

     

     سوالات متداول

    ۱. آیا همه قطعات چینی بی‌کیفیت‌اند؟

    خیر. بسیاری از برندهای چینی مانند لیفان و چری، قطعات OEM با کیفیت بالا تولید می‌کنند. مهم این است که از فروشنده معتبر خرید کنید.

    ۲. تفاوت قطعات OEM و Genuine چیست؟

    قطعات Genuine مخصوص کارخانه تولید خودرو است؛ در حالی که OEM توسط تولیدکننده اصلی قطعات خودرو ساخته می‌شود و کیفیت مشابه دارد.

    ۳. چطور بفهمم قطعه‌ای که خریده‌ام اصل است؟

    با اسکن QR Code روی جعبه یا بررسی برچسب هولوگرام و شماره فنی می‌توان اصالت را بررسی کرد.

    ۴. آیا خرید آنلاین لوازم یدکی ایمن است؟

    بله، به شرطی که از وب‌سایت‌های معتبر با نماد اعتماد و ضمانت اصالت خرید کنید.

    نیسان NX8؛ حاصل همکاری با دانگ فنگ
    0 نیسان NX8؛ حاصل همکاری با دانگ فنگ

    همزمان با معرفی نیسان NX8 در اسناد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MITT)، شرکت سازنده هم چند تصویر از این خودرو منتشر کرده است. این مدل پس از N6 و N7، سومین عضو از سری جدید محصولات نیسان به شمار می‌آید که با مشارکت دانگ فنگ طراحی شده‌اند.نیسان NX8 در نیمه اول سال 2026 به بازار چین وارد می‌شود. احتمال دارد که این خودرو به سایر کشورها نیز صادر شود.

    نیسان NX8 در نیمه اول سال 2026 به بازار چین وارد می‌شود. احتمال دارد که این خودرو به سایر کشورها نیز صادر شود.

    طراحی نیسان NX8

    بدنه نیسان NX8 با جلوپنجره بدون منفذ، هواکش پایین سپر جلو، فرم بومرنگ-شکل چراغ‌های جلو، نوار نورانی سرتاسری دماغه و چراغ یکپارچه عقب با عبارت نورانی نیسان در میانه آن، تاحد زیادی به دو عضو دیگری سری N شباهت دارد. البته در بالای شیشه جلوی نیسان NX8 یک لیدار نیز وجود دارد.

    ابعاد بدنه نیسان NX8 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.87، 1.92، 1.68 و 2.917 متر اعلام شده است، بنابراین نیسان NX8 در جایگاه بین مدل‌های ایکس-تریل و پتفایندر قرار می‌گیرد. بدنه این خودرو بر رینگ‌های 18، 19 یا 20 اینچ استوار می‌شود.

    فعلا هیچ تصویری از فضای داخلی نیسان NX8 موجود نیست، ولی انتظار می‌رود که دو نمایشگر دیجیتال مجزا در کابین این خودروی 5 نفره نصب شده باشد.

    مشخصات فنی نیسان NX8

    نیسان قصد دارد NX8 را در دو تیپ برقی و پلاگین-هیبرید عرضه کند. این خودرو براساس پلتفرم 800 ولتی شکل گرفته و در تیپ پلاگین-هیبرید به پیشرانه 1.5 لیتر درون‌سوز با 148 اسب‌بخار قدرت و یک موتور برقی مجهز شده است. بنابر اطلاعات اولیه، مجموع قدرت این تیپ به 265 اسب‌بخار می‌رسد. ظاهرا مدل برقی نیسان NX8 در دو تیپ با 292 یا 340 اسب‌بخار عرضه خواهد شد.

    لکسوس LFA کانسپت؛ در انتظار بازگشت افسانه‌
    0 لکسوس LFA کانسپت؛ در انتظار بازگشت افسانه‌

    لکسوس LFA را می‌توان به یک ستاره دنباله‌دار تشبیه کرد: درخشان و زیبا ولی با عمر بسیار کوتاه. این خودرو فقط بین سال‌های 2010 تا 2012 روی خط تولید قرار داشت و به تعداد محدود 500 دستگاه ساخته شد. از آن زمان تاکنون، هواداران برای معرفی نسل جدید لکسوس LFA انتظار می‌کشیدند و حالا به نظر می‌رسد که این انتظار به پایان نزدیک می‌شود.

    همچنان ابهامات زیادی درباره لکسوس LFA کانسپت باقی مانده است از جمله اینکه از طراحی نهایی یا زمان تولید این خودرو اطلاعی در دسترس نیست، اما می‌دانیم که LFA در فصل تازه از زندگی خود، بدون پیشرانه پر سر و صدا به میدان بازمی‌گردد.

    مشخصات فنی لکسوس LFA کانسپت

    متاسفانه لکسوس LFA جدید با لقب کانسپت معرفی شده است، بنابراین فعلا برای ورود به خط تولید آماده نیست. از این‌که بگذریم، باید به دومین خبر بد درمورد این خودرو اشاره کنیم، که در زیر کاپوت قرار دارد. برخلاف پیشرانه V10 نسل قبل که تا 9.500 دور بر دقیقه دوران می‌کرد، در نسل جدید با موتور برقی و مجموعه باتری روبرو خواهیم شد. البته لکسوس فعلا برای اعلام مشخصات فنی LFA آمادگی ندارد.

    لکسوس اعتقاد دارد که نام LFA یادآور انبوهی از فناوری است، که مهندسان باید آنها را حفظ کرده و به نسل بعدی انتقال بدهند. از این توصیفات بازاریابی که بگذریم، باید به چند نکته مهم اشاره کرد از جمله اینکه کانسپت LFA براساس همان شاسی آلومینیومی مقاوم ولی سبک‌وزن تویوتا GR GT و همتای مسابقه‌ای آن در مسابقات GT3 ساخته شده است. البته محصول تویوتا، پیشرانه هیبرید V8 توئین توربو را به همراه دارد.

    طراحی لکسوس LFA کانسپت

    لکسوس LFA کانسپت از نظر ظاهری به کانسپت LS Sport شباهت دارد، که چندی پیش در نمایشگاه توکیو رونمایی شد. با وجود شباهت زیاد پنل‌های بدنه، برخی تغییرات جزئی کاملا قابل تشخیص است، که احتمالا در نمونه نهایی نیز مشاهده خواهند شد.

    طول، عرض و فاصله بین محورهای لکسوس LFA کانسپت به ترتیب 4.69، 2.04 و 2.725 متر اعلام شده، بنابراین طول و عرض آن نسبت به نسل قبل به ترتیب 25.4 و 15.24 سانتی‌متر افزایش یافته است.

    کابین و امکانات لکسوس LFA کانسپت

    با مشاهده تصاویر کابین لکسوس LFA کانسپت می‌توان دریافت که راننده این خودرو در محیطی ناشی از خطوط شکسته و زاویه‌دار، احاطه شده است. یک نمایشگر دیجیتال بزرگ با فرم خاص در پشت فرمان قرار دارد، درحالی‌که روی داشبورد این خودرو از نمایشگر لمسی، خبری نیست.

    معرفی تویوتا GR GT؛ بازگشت ژاپنی‌ها به دنیای سوپراسپرت‌ها
    0 معرفی تویوتا GR GT؛ بازگشت ژاپنی‌ها به دنیای سوپراسپرت‌ها

    زیرمجموعه گازو ریسینگ تویوتا با معرفی GR GT، راه تویوتا 2000GT و لکسوس LFA را ادامه می‌دهد. تویوتا از این محصول جدید به عنوان خودروی مسابقه‌ای با مجوز تردد در خیابان، یاد کرده است.

    طراحی تویوتا GR GT

    تویوتا در روند طراحی GR GT، سه اصل مهم مرکز ثقل پایین، وزن سبک و آیرودینامیک بهینه را مدنظر داشته است.

    قطعات بدنه تویوتا GR GT از فیبرکربن با الیاف پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده و سیستم ترمز هم دیسک‌های کربن-سرامیک را در خود جای داده است، تا مهندسان بتوانند به هدفگذاری وزن 1750 کیلوگرم دست پیدا کنند. هرچند این رقم از وزن 1587 کیلوگرمی پورشه 911 GTS بیشتر است، اما باید توجه داشت که تویوتا GR GT، صدو ده اسب‌بخار قدرت بیشتر در اختیار دارد. شورولت کوروت E-Ray هم علیرغم قدرت بیشتر، وزن بیشتر و گشتاور کمتری ارائه می‌دهد.

    ارتفاع 119 سانتی‌متری تویوتا GR GT نسبت به پورشه 911 GTS و کوروت E-Ray کمتر است. از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به چهار خروجی اگزوز، باله عقب، مسیرهای جریان هوا در بخش جانبی بدنه و طول بسیار زیاد کاپوت، اشاره کرد. رینگ‌های تویوتا GR GT هم تایرهای پایلوت اسپرت کاپ 2 ساخت میشلن را به همراه دارد.

    کابین و امکانات تویوتا GR GT

    در فضای کابین تویوتا GR GT با طرحی راننده-محور روبرو هستیم، که صندلی‌های باکتی ساخت ریکارو با پشتی فیبرکربن را در خود جای داده است. در این بخش از نشان‌های تویوتا خبری نیست، اما شباهت با محصولات جدید لکسوس را می‌توان درک کرد.

    مشخصات فنی تویوتا GR GT

    کوپه اسپرت تویوتا براساس شاسی آلومینیومی با وزن سبک شکل گرفته و به پیشرانه V8 توئین توربوشارژ به همراه یک موتور برقی روی محور عقب، مجهز شده است. 640 اسب‌بخار قدرت و 850 نیوتن‌متر گشتاور حاصل از این مجموعه به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک منتقل می‌شود.

    در پایان باید به این نکته جالب اشاره کنیم که تویوتا GR GT همزمان با همتای مسابقه‌ای GT3 طراحی شده است در نتیجه این دو خودرو از پیشرانه و سیستم تعلیق یکسان بهره‌مند شده‌اند.

    مشخصات فنی هایما s5 پرو
    0 مشخصات فنی هایما s5 پرو

    هایما S5 پرو نسخه‌ای ارتقاء یافته از دو مدل پیشین S5 است که با حفظ طراحی کلی بدنه، تغییراتی در بخش فنی و برخی امکانات رفاهی به خود دیده و این‌ بار با پسوند پرو وارد میدان شده تا بتواند سرنوشت متفاوت‌ تری نسبت به گذشته رقم بزند.

    مشخصات فنی هایما s5 پرو

    اصلی‌ ترین تحول در زیر کاپوت رخ داده است؛ جایی که اکنون یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت از برند چانگان قرار گرفته است؛ همان موتوری که پیش‌تر در هایما S7 پرو استفاده شده بود.

    این پیشرانه نسبت به موتور قبلی هایما S5 حدود ۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند و در مجموع خروجی آن به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. گیربکس همچنان همان جعبه‌ دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین‌ کننده‌اش تغییر کرده است.

     در تست درگی که توسط ایران خودرو برگزار شد، تفاوت عملکرد هایما S5 پرو کاملاً مشهود بود؛ به‌ طوری‌ که این خودرو در مسیر حدود ۲۰۰ متری توانست فاصله‌ای برابر با ۴ تا ۵ طول خودرو از نسخه قبلی خود جلو بیفتد. گیربکس همچنان همان جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین‌کننده‌اش تغییر کرده و فرمان خودرو نیز به‌صورت برقی طراحی شده است.

    هایما s5 پرو همانند تیپ های قبلی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیکس بهره می برد.

    طراحی ظاهری هایما S5 پرو

    در نگاه نخست، تفاوت ظاهری زیادی با نسل‌های قبلی دیده نمی‌شود، اما نشانه‌هایی برای تمایز وجود دارد. در بخش عقب، عبارت TGDi جایگزین لوگوی هایما در سمت چپ شده و در سمت راست نیز، لوگوی «S5 Pro» قابل مشاهده است.

    در نمای جانبی تنها تغییر قابل توجه مربوط به طرح جدید رینگ‌ها است. در نسخه‌های قبلی هایما S5 (تیپ اول و دوم)، از رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی ۵ پره استفاده شده بود و در نسخه 6AT، کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمده بودند. در نسخه پرو نیز همان رینگ‌های ۱۷ اینچی با طراحی جدید و کالیپرهای قرمز رنگ به کار رفته‌اند که نمای جذاب‌ تری به خودرو داده‌اند.

    در نمای جانبی، تنها تفاوت ملموس، طرح جدید رینگ‌هاست. در جلو نیز این خودرو از جلوپنجره مشابه نسخه دوم S5 بهره می‌برد که طراحی آن با نسخه اول تفاوت دارد.

    سایر بخش‌های بدنه هایما S5 پرو تغییر چندانی نسبت به نسخه‌های قبلی نداشته و همچنان از همان زبان طراحی قدیمی استفاده می‌کند که سال‌ها پیش معرفی شده بود. این در حالی است که بیشتر رقبای این خودرو با طراحی‌های به‌روزتر و چشم‌نوازتر وارد بازار شده‌اند.

    فضای داخلی هایما اس 5 پرو

    در فضای داخلی هایما S5 پرو، با طراحی آشنای نسخه‌های قبلی روبه‌رو هستیم و تغییر چشمگیری در ساختار کلی کابین دیده نمی‌شود. فرم V شکل داشبورد همچنان حفظ شده و نمایشگر لمسی سیستم مالتی‌مدیا در مرکز آن قرار دارد. دریچه‌های تهویه و دکمه‌های سیستم صوتی به‌صورت مورب زیر نمایشگر چیده شده‌اند و کنترل‌های سیستم تهویه نیز به شکل افقی در پایین‌ترین بخش داشبورد قرار دارند. تریم براق مشکی پیانویی در برخی قسمت‌ها استفاده شده، اما تأثیر زیادی بر جذابیت کلی کابین ندارد.در بخش کنسول وسط، حذف ترمز دستی مکانیکی و جایگزینی آن با ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد مهم‌ترین تغییر به‌حساب می‌آید. دو جالیوانی به‌جای یک مورد قبلی اضافه شده و کلیدهای گرمکن صندلی هم در این قسمت قرار گرفته‌اند. کلیدهای شیشه‌بالابر هم مثل گذشته در همین بخش نصب شده‌اند.

    کلید استارت و قفل مرکزی خودرو همچنان در همان محل قدیمی جلوی دسته‌دنده باقی مانده‌اند. همچنین روکش صندلی‌ها حالا ترکیبی از چرم و مخمل شده‌اند، اما این تغییر از نظر کیفیت چندان چشمگیر نیست.

    فضای کابین هایما S5 برای ۴-۵ سرنشین مناسب است، اما به‌دلیل شیب‌دار بودن سقف ممکن است سرنشینان ردیف عقب با محدودیت نسبی در فضای سر مواجه شوند.

     حجم صندوق عقب این خودرو ۳۲۰ لیتر است که با خودروهایی مانند ام وی ام X55 پرو و تیگارد X35 در یک سطح قرار می‌گیرد. البته با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا افزایش می‌یابد و امکان حمل بار بیشتر فراهم می‌شود.

    امکانات رفاهی هایما s5 پرو

    از جمله امکانات رفاهی و ایمنی هایما S5 پرو می‌توان به صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، تریم داخلی ترکیبی چرم و مخمل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سانروف، ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold، سنسور نور و چراغ‌های روشنایی روز اشاره کرد.

    امکانات ایمنی هایما s5 پرو

    در بخش ایمنی هایما S5 پرو به‌ظاهر لیست قابل قبولی از تجهیزات را ارائه می‌دهد، اما در پشت این ظاهر نکاتی وجود دارد که نباید نادیده گرفت. این خودرو در سال ۲۰۱۲ توسط مؤسسه C-NCAP مورد تست تصادف قرار گرفت و موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شد، اما باید توجه داشت که این آزمون مربوط به بیش از یک دهه پیش است و استانداردهای ایمنی از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات جدی شده‌اند. بنابراین نمی‌توان به‌طور قطعی همان عملکرد را برای نسخه امروزی پیش‌بینی کرد.

    در زمینه تجهیزات، هایما S5 پرو به ۶ کیسه هوا شامل کیسه‌های جلو، جانبی و پرده‌ای مجهز است که در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش یعنی هایما S7 پرو، امتیاز مثبتی به شمار می‌آید.

    از جمله دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم کمک‌ ترمز اضطراری (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک‌ به حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) و ترمز پارک برقی (EPB) اشاره کرد.

    در مجموع هرچند امکانات ایمنی S5 پرو روی کاغذ قابل قبول است، اما با توجه به پلتفرم قدیمی آن، نمی‌توان عملکرد ایمنی واقعی این خودرو را در سطح خودروهای به روزتر دانست.

    قیمت و رقبا هایما s5 پرو در بازار 

    در نخستین قیمت‌گذاری رسمی، ایران خودرو قیمت یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان را برای هایما S5 پرو اعلام کرده است. با این برچسب قیمتی جدیدترین نسخه S5 وارد رقابتی با خودروهایی همچون ام‌وی‌ام X55 پرو، تیگارد X35، ری‌را و در آینده نزدیک، لاماکو فلو و سیتروئن C3 XR خواهد شد. حتی کی‌ام‌سی A5 با وجود تفاوت سگمنت از نظر قیمتی در همین بازه قرار می‌گیرد.

    در مقایسه با رقبا شاید مهم‌ترین برگ برنده هایما S5 پرو، پوشش گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو در سراسر کشور باشد؛ خصوصاً در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار که بسیاری از برندهای رقیب در ارائه خدمات مناسب با ضعف مواجه‌اند.

    با این حال اگر از نظر ارزش خرید به این خودرو نگاه کنیم، باید گفت که اغلب رقبا چه از نظر طراحی به‌روز، چه امکانات رفاهی و حتی مشخصات فنی، پیشنهادهای جذاب‌تری به حساب می‌آیند و هایما S5 پرو در این میدان رقابتی، کار آسانی نخواهد داشت.

    معرفی هایپ تک A800
    0 معرفی هایپ تک A800

    گروه جی ای سی در سال 2018 یک برند جدید به نام آیون (Aion) را تاسیس کرد تا وظیفه ساخت خودروهای برقی با قیمت اقتصادی را به آن محول کند. در سال 2022 اعلام شد که آیون هم یک برند جدید با نام هایپر را برای ساخت مدل‌های اسپرت و گران، تاسیس کرده است. یک سال بعد، هایپر به عنوان زیرمجموعه مستقیم GAC شناخته شد و سپس در آگوست 2024 به هایپ‌تک (Hyptec) تغییر نام داد. این نام از ترکیب دو کلمه هایپر و تکنولوژی، تشکیل شده است.

    پس از سوپراسپرت SSR، سدان میان‌سایز GT، کراس‌اور کوپه HT و البته کراس‌اور هفت نفره HL، حالا نوبت به پنجمین محصول هایپ تک یعنی سدان بزرگ A800 رسیده که در نمایشگاه گوانگژو رونمایی شده است.

    طراحی و امکانات جی ای سی هایپ‌تک A800

    طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری جی ای سی هایپ‌تک A800 به ترتیب 5.13، 1.966، 1.5 و 3.02 متر اعلام شده است. سازنده ضمن اشاره به ضریب درگ 0.21 بدنه این خودرو، بر وسعت فضای کابین تاکید دارد، چراکه بنابر اعلام GAC، فضای جلوی پای سرنشینان ردیف عقب به 900 میلی‌متر می‌رسد. ظرفیت محفظه بار هم 480 لیتر اعلام شده است.

    از مهمترین ویژگی‌های کابین جی ای سی هایپ‌تک A800 می‌توان به صفحه نشان‌دهنده 10.25 اینچ، نمایشگر لمسی 14.6 اینچ، مجموعه‌ای از سامانه‌های دستیار راننده ساخت هواوی و سیستم صوتی Infinity با 14 بلندگو، اشاره کرد.

    مشخصات فنی جی ای سی هایپ‌تک A800

    فعلا اطلاعات خاصی از مشخصات فنی جی ای سی هایپ‌تک A800 در دسترس نیست و فقط می‌دانیم که قوای حرکتی این خودروی پلاگین-هیبرید از پیشرانه 1.5 لیتر بنزینی و مجموعه باتری 35 کیلووات ساعت تشکیل می‌شود. درباره مشخصات موتورهای بنزینی هم اطلاعی نداریم، اما برد هیبرید و حداکثر سرعت این خودرو به ترتیب 1200 کیلومتر و 185 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

    برنامه عرضه جی ای سی هایپ‌تک A800

    انتظار داریم که اطلاعات کامل جی ای سی هایپ‌تک A800 در آینده نزدیک اعلام شود. با توجه به برنامه‌ GAC برای صادرات محصولات برند هایپ‌تک، احتمال دارد که A800 نیز در برخی کشورها به فروش برسد.

    معرفی چری فالوین A9 و T9L
    0 معرفی چری فالوین A9 و T9L

    برند فالوین که در چین با نام فنگیون شناخته می‌شود، در اواخر سال 2023 و با هدف عرضه مدل‌های برقی و هیبرید تاسیس شد. مدل‌های این برند در ابتدا فقط نسخه تغییریافته از سایر محصولات چری بودند، اما با گذر زمان، فالوین هم هویت اختصاصی خود را به دست می‌آورد. حالا شرکت چری در جریان نمایشگاه گوانگژو 2025، از دو محصول جدید برند فالوین رونمایی کرده است.

    معرفی مزدا 2 مدل 2026
    0 معرفی مزدا 2 مدل 2026

    مزدا 2 که در وطن خود با نام دمیو شناخته می‌شود، نخستین بار در سال 2002 معرفی شد. نسل دوم این خودرو به مدت کوتاهی در ایران هم به فروش می‌رسید، درحالی‌که نسل سوم از سال 2014 تاکنون در بازار حضور دارد. با وجود دو بار بروزرسانی در سال‌های 2019 و 2023، نمی‌توان قدیمی بودن مزدا 2 نسبت به سایر رقبا را انکار کرد.

    کابین و امکانات مزدا 2 مدل 2026

    تیپ پایه 15C II در مدل 2026 به قابلیت خم کردن صندلی‌های عقب به نسبت 40/60 و شیشه‌های دودی عقب مجهز شده است، درحالی‌که تیپ 15 BD i Selection II، پکیج مزدا کانکت را به همراه دارد. این پکیج، نمایشگر لمسی 8.8 اینچ، دوربین 360، حسگرهای پارک جلو و تیره شوندگی خودکار آینه وسط را به خودرو اضافه می‌کند. تیپ 15 Sport II نیز گرمکن فرمان و صندلی‌ها را به همراه دارد، درحالی‌که تجهیزات رفاهی دو تیپ 15MB و 15Sport+، تغییر خاصی نشان نمی‌دهد.

    همچون قبل، خریداران مزدا 2 می‌توانند کیت بدنه AutoExe را سفارش بدهند که مجموعه‌ای شامل زیرسپری جلو، دیفیوزر و باله عقب، کانال هوا در سپر عقب و خروجی اگزوز کرومی را شامل می‌شود.

    مشخصات فنی مزدا 2 مدل 2026

    از این تغییرات جزئی که بگذریم، قوای حرکتی مزدا 2 مدل 2026 همچون قبل از پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی اسکای اکتیو-G تامین می‌شود. این پیشرانه در حالت استاندارد 110 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور و در تیپ 15MB، درحدود 116 اسب‌بخار قدرت و 149 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی این پیشرانه از طریق گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک به محور جلو یا هر دو محور، منتقل می‌شود.

    قیمت مزدا 2 مدل 2026

    نمایندگی‌های مزدا در ژاپن، ثبت سفارش برای مزدا 2 مدل 2026 را آغاز کرده‌اند درحالی‌که فروش رسمی از اوایل دسامبر 2025 شروع می‌شود. قیمت تیپ استاندارد بین 1.72 تا 2.501 میلیون ین (11 تا 16 هزار دلار) و قیمت پایه تیپ 15 MB نیز 1.769 میلیون ین (11,300 دلار) تعیین شده است.

    معرفی لیپ موتور A10
    0 معرفی لیپ موتور A10

    شرکت لیپ موتور که از مدتی پیش، حمایت گروه استلانتیس را نیز به دست آورده است، 21 نوامبر و در جریان نمایشگاه گوانگژو از محصول جدید خود یعنی A10 رونمایی کرد.