All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 میتسوبیشی دستینیتور؛ زاده اندونزی برای بازار جهانی

    شرکت میتسوبیشی در اندونزی از یک مدل جدید رونمایی کرده است. دستینیتور براساس کانسپت DST شکل گرفته و برای عرضه در بازار جنوب شرقی آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه آماده شده است.

    به نظر می‌رسد که خودروساز ژاپنی با انتخاب نام Destinator، قصد دارد ضمن تاکید بر قابلیت‌های بیراهه‌نوردی محصول جدید، به انتخاب مسیرهای جدید برای بهبود آینده خود هم اشاره کند. میتسوبیشی دستینیتور هفته آینده در نمایشگاه GIIAS 2025 اندونزی رونمایی خواهد شد. این خودرو در اندونزی تولید و از آنجا به سایر کشورها صادر می‌شود.

     

    0 ام هیرو M817؛ غول دانگ فنگ

    برند ام-هیرو (M-Hero) که در چین به نام منگشی شناخته می‌شود، در سال 2022 معرفی شد. منگشی (در زبان چینی به معنای مبارز و جنگجو)، قبلا به ساخت خودروهای نظامی مشغول بود، اما دانگ ­فنگ تصمیم گرفت که این برند را به عنوان سازنده خودروهای بیراهه‌­نورد به بازار خودروهای شخصی وارد کند.

    نخستین محصول ام-هیرو یعنی 917 در چین با قیمت فراتر از 90 هزار دلار و در روسیه با نام ام-هیرو I و قیمت تقریبا 177 هزار دلار به فروش می‌رسد.

    دومین محصول ام-هیرو یعنی M817 در نمایشگاه شانگهای 2025 در دو تیپ شهری و آفرودر رونمایی شد. اکنون این خودرو برای ورود به بازار آماده می‌شود.

    طراحی دانگ فنگ ام-هیرو M817

    تیپ‌های مختلف این خودرو به واسطه طراحی دماغه و جلوپنجره، از یکدیگر متمایز می‌شوند. همچنین مجموعه‌ای وسیع از لوازم اضافه شامل رکاب جانبی برقی، چراغ‌های سقفی، نردبان جانبی، زاپاس روی صندوق و حتی پهپاد با محفظه روی سقف هم برای تیپ‌های مختلف این خودرو عرضه خواهد شد.

    ابعاد بدنه M817 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.1، 1998، 1899 (1919 با تعلیق بادی) و 3005 متر اعلام شده است. بدنه این خودرو بر رینگ‌های 20 اینچ استوار می‌شود.

    کابین و امکانات دانگ فنگ ام-هیرو M817

    در فضای کابین ام-هیرو M817 با ظرفیت 5 نفر، می‌توان دو نمایشگر دیجیتال، تعدادی دکمه فیزیکی در پایین نمایشگر و روی سقف، و دو شارژر بی‌سیم را تشخیص داد. رابط کاربری نمایشگر این خودرو توسط هواوی تامین شده است.

     

    گنجایش 828 لیتری محفظه بار ام-هیرو M817 پس از خم کردن صندلی‌های عقب به 2112 لیتر افزایش می‌یابد.

    از مهمترین امکانات رفاهی ام-هیرو M817 می‌توان به سامانه خودران و لیدار ساخت هواوی، صندلی‌های جلو با گرمکن، سردکن و ماساژور و همچنین محفظه خنک‌کننده و گرم‌کن در زیرآرنجی با قابلیت حفظ دما تا 24 ساعت پس از خاموش شدن پیشرانه، اشاره کرد.

    مشخصات فنی دانگ فنگ ام-هیرو M817

    دانگ فنگ ام-هیرو M817 به سامانه پلاگین-هیبرید شامل پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 197 اسب‌بخار قدرت، دو موتور برقی و باتری 31.7 کیلووات ساعت، مجهز شده است. به لطف 687 اسب‌بخار قدرت و 848 نیوتن‌متر گشتاور حاصل از این پیشرانه، ام-هیرو M817 ظرف 5.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

    برد حرکتی برقی و هیبرید ام-هیرو M817 نیز برمبنای CLTC به ترتیب 140 و 1300 کیلومتر اعلام شده است.

    چند حالت رانندگی شامل کاملا برقی، سرعت آرام برای افزایش برد حرکتی و هیبرید برای دستیابی به حداکثر خروجی پیشرانه و همچنین سامانه رانندگی هوشمند Qiankun ADS 4.0 ساخت هواوی، از مهمترین ویژگی‌های فنی این خودرو بشمار می‌آید.

     

    تیپ مجهز به تعلیق بادی، قابلیت فرمانپذیری محور عقب، تغییر ارتفاع تعلیق در بازه 150 میلی‌متر و کاهش 45 میلیمتری ارتفاع برای ورود به پارکینگ را به همراه دارد. در تیپ آفرود، کمک‌فنرهای نیتروژنی و رینگ‌های مقاوم با تایرهای AT اضافه می‌شود.

    این خودرو با زاویه حمله 30 درجه و زاویه خروج 30/25 درجه، می‌تواند از مسیرهای بیراهه عبور کند.

    قیمت دانگ فنگ ام-هیرو M817

    قیمت پایه ام-هیرو M817 در مرحله پیش فروش، 330 هزار یوان (46 هزار دلار) تعیین شده است، اما بنابر رویه همیشگی بازار خودروی چین، احتمال دارد که این عدد پس از فروش انبوه، کاهش پیدا کند. اما همین عدد هم در مقایسه با قیمت پایه 638 هزار یوان (89 هزار دلار) ام-هیرو 917، بسیار ارزان‌تر تعیین شده است.

    0 تبدیل تویوتا CH-R به سوبارو آنچارتد

    شرکت سوبارو بیش از گذشته به عرضه مدل‌های هیبرید و برقی تمایل نشان می‌دهد. پس از دو مدل سولترا و تریل سیکر، حالا سومین محصول برقی این برند به نام آنچارتد (Uncharted) نیز معرفی شده است.

    همچون دو مدل برقی دیگر، سوبارو برای ساخت آنچارتد نیز پلتفرم تویوتا را مورد استفاده قرار داده، که البته این بار، قرعه به نام تویوتا CH-R افتاده است. البته طراحی ظاهری و تنظیمات شاسی بر هویت آنچارتد به عنوان محصولی از سوبارو، تاکید دارد.

     

    0 معرفی جتا VS8

    با توجه به محبوبیت فولکس واگن جتا در چین، خودروساز آلمانی تصمیم گرفت که نام این سدان اقتصادی را به یک برند مجزا تبدیل کند. محصولات این برند در تاسیسات فاو فولکس واگن تولید می‌شود و علاوه بر چین، در چند بازار صادراتی شامل روسیه و ایران هم به فروش می‌رسد.

    جتا پس از دو سدان VA3 و VA7 و دو کراس‌اور VS5 و VS7، قصد دارد به زودی پنجمین محصول خود یعنی کراس‌اور VS8 را در جایگاه مدل پرچمدار، عرضه کند. در می 2025، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) چند تصویر از جتا VS8 را منتشر کرد و حالا تصاویری از بدنه و کابین این خودرو توسط سازنده منتشر شده است.

     

    طراحی جتا VS8

    همچون سایر محصولات جتا، VS8 هم براساس پلتفرم MQB گروه فولکس واگن شکل گرفته است. ابعاد بدنه این خودرو با طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.629، 1.851، 1.624 و 2.731 متر اعلام شده، که نسبت به جتا VS7 در طول و عرض کمی بزرگتر است.

    طراحی سپرها و چراغ‌های جلو و عقب جتا VS8  شباهت چندانی به VS7 ندارد، هرچند که جلوپنجره بدون قاب در این مدل هم تکرار شده است. باید پذیرفت که فرم کلی جتا VS8 تا حد زیادی قدیمی به نظر می‌رسد و نکته قابل توجهی به همراه ندارد.

    کابین و امکانات جتا VS8

    در فضای کابین جتا VS8 با طرحی نسبتا ساده و تحت تاثیر خطوط مستقیم روبرو هستیم، که نسبت به کراس‌اورهای فعلی این برند، فرم خوشایندتری دارد. نمایشگر لمسی با فرم تبلت-مانند روی داشبورد، شارژر بی‌سیم، تعدادی دکمه فیزیکی، اهرم تعویض دنده روی ستون فرمان، صفحه نشان‌دهنده دیجیتال، سقف پانوراما و نورپردازی داخلی، از مهمترین ویژگی‌های این بخش به‌شمار می‌آید.

    طراحی جتا VS8

    همچون سایر محصولات جتا، VS8 هم براساس پلتفرم MQB گروه فولکس واگن شکل گرفته است. ابعاد بدنه این خودرو با طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.629، 1.851، 1.624 و 2.731 متر اعلام شده، که نسبت به جتا VS7 در طول و عرض کمی بزرگتر است.

    طراحی سپرها و چراغ‌های جلو و عقب جتا VS8  شباهت چندانی به VS7 ندارد، هرچند که جلوپنجره بدون قاب در این مدل هم تکرار شده است. باید پذیرفت که فرم کلی جتا VS8 تا حد زیادی قدیمی به نظر می‌رسد و نکته قابل توجهی به همراه ندارد.

    کابین و امکانات جتا VS8

    در فضای کابین جتا VS8 با طرحی نسبتا ساده و تحت تاثیر خطوط مستقیم روبرو هستیم، که نسبت به کراس‌اورهای فعلی این برند، فرم خوشایندتری دارد. نمایشگر لمسی با فرم تبلت-مانند روی داشبورد، شارژر بی‌سیم، تعدادی دکمه فیزیکی، اهرم تعویض دنده روی ستون فرمان، صفحه نشان‌دهنده دیجیتال، سقف پانوراما و نورپردازی داخلی، از مهمترین ویژگی‌های این بخش به‌شمار می‌آید.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 معرفی چری فالوین A9

    سدان پلاگین-هیبرید چری با نام فالوین A9L PHEV از هشتم جولای وارد بازار می‌شود.

    طراحی چری فالوین A9L

    چری فالوین A9L با طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.018، 1.965، 1.5 و 3 متر، در رده سدان‌های میان تا بزرگ-سایز قرار می‌گیرد. بدنه این خودرو با ضریب آئرودینامیک 0.23، بسته به تجهیزات بین 2085 تا 2230 کیلوگرم وزن دارد. خریدار می‌تواند یکی از رنگ‌های سبز، خاکستری، قرمز، نقره‌ای، بنفش یا مشکی را انتخاب کند.

    کابین و امکانات چری فالوین A9L

    سامانه خودران چری فالوین A9L با قابلیت پارک خودکار، مسیریابی خودکار در سرعت بالا و ترمز خودکار تا سرعت 130 کیلومتر برساعت، به یاری لیدار سقفی، سه رادار موج-میلی‌متری، 11 دوربین وضوح-بالا و 12 رادار فراصوت فعالیت می‌کند.

    چری فالوین A9L به صفحه نشان دهنده 10.25 اینچ، نمایشگر لمسی 15.6 اینچ با رابط کاربری Lingxi Smart Cabin 2.0 ، نورپردازی 256 رنگ، 9 کیسه هوا، تهویه خودکار، دستیار صوتی هوش مصنوعی، کنترل ریموتی برخی موارد از طریق تلفن همراه و گرمکن، سردکن و ماساژور صندلی‌ها، مجهز شده است. در تیپ چهار نفره، یک کنسول با قابلیت کنترل امکانات رفاهی نیز در بخش میانی صندلی قرار دارد.

    مشخصات فنی چری فالوین A9L

    چری فالوین A9L در دو تیپ محرک-جلو و چهار چرخ محرک عرضه می‌شود. هر دو تیپ به سامانه هیبرید C-DM 6.0 چری مجهز شده‌اند، که از پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 154 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور، مجموعه باتری 33.67 کیلووات ساعت و سیستم انتقال قدرت DHT Pro تشکیل می‌شود.

    در تیپ محرک-جلو، یک موتور برقی با 215 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور برای چری فالوین A9L نصب شده است. برد حرکتی برقی و هیبرید این مدل 260 و 2 هزار کیلومتر خواهد بود.

    در تیپ چهار چرخ محرک، یک موتور برقی دیگر با 195 اسب‌بخار قدرت و 324 نیوتن‌متر گشتاور به محور عقب اضافه می‌شود. برد حرکتی برقی و هیبرید این تیپ، 200 و 1.600 کیلومتر اعلام شده است.

    قیمت چری فالوین A9L

    چری در 26 ژوئن، فالوین A9L را با قیمت پایه 160 هزار یوان (22.300 دلار) پیش فروش کرد. چری در آن زمان اعلام کرد که پس از یک ساعت، بیش از 35 هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده است.

    اکنون مشتریان می‌توانند برای خرید فالوین A9L در چهار تیپ با قیمت 150 تا 208 هزار یوان (21 تا 29 هزار دلار) اقدام کنند.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 معرفی پورشه تایکان بلک ادیشن

    خودروهای پورشه در تیپ پایه هم قیمت بالایی دارند، چه رسد به این‌که موارد درخواستی مشتری هم به آن‌ها اضافه شود. اما همین مورد می‌تواند برخی افراد را از خرید محصولات پورشه پشیمان کند. حالا خودروساز آلمانی قصد دارد مجموعه کاملی از آپشن‌ها را با قیمتی کمتر از گذشته، در تایکان بلک ادیشن 2026 ارائه کند.

    این پکیج که علاوه بر تیپ بلک ادیشن در سه تیپ دیگر یعنی پایه محرک-عقب و دو تیپ چهار چرخ محرک 4 و 4S نیز قابل سفارش است، مجموعه باتری 105 کیلووات ساعت پرفورمنس پلاس را به همراه دارد. در حالت عادی برای جایگزینی این باتری با نمونه 97 کیلووات ساعت استاندارد باید 5,780 دلار بیشتر پرداخت شود.

    این مجموعه همچنین رینگ‌های 21 اینچ، رنگ متالیک، نشان‌های روی درهای جلو و تغییرات SportDesign برای نمای جلو و عقب را نیز به همراه دارد.

    از مهمترین امکانات رفاهی پورشه تایکان بلک ادیشن 2026 می‌توان به تنظیم برقی 14-گانه صندلی‌ها، دوربین 360 با دستیار پارک، چیدمان ماتریسی چراغ‌های LED جلو، سیستم صوتی Bose، تابش لوگوی پورشه روی زمین، نشان پورشه روی پشت‌سری صندلی‌ها و نشان Black Edition روی پارکابی و کنسول میانی، اشاره کرد.

    خریدار پورشه تایکان بلک ادیشن 2026 علاوه بر رنگ مشکی می‌تواند یکی از رنگ‌های خاکستری، سفید یا نقره‌ای را نیز برای بدنه سفارش بدهد. برای انتخاب رنگی غیر از این‌ها، باید هزینه اضافه پرداخت بشود. امکان شخصی‌سازی سایر موارد از طریق بخش Manufaktur پورشه نیز فراهم است.

    پورشه از سال 2016 تاکنون و پس از معرفی 911، باکستر و کیمن بلک ادیشن، دیگر از این لقب استفاده نکرده بود. به تازگی، کاین و پانامرا پلاتینیوم ادیشن هم با آپشن‌های مشابه این پکیج عرضه شده است.

    پورشه از اعلام قیمت تایکان بلک ادیشن 2026 خودداری می‌کند. احتمال دارد که این امر به تغییرات تعرفه‌های تجاری مخصوصا در آمریکا، ارتباط داشته باشد. بنابراین برای آگاهی از قیمت دقیق پورشه تایکان بلک ادیشن 2026 باید تا زمان معرفی آن در ایالات متحده، منتظر بمانیم.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 معرفی مازراتی ام سی پیورا

    مازراتی MC20 کوپه در سال 2020 معرفی شد. همتای روباز این خودرو هم از سال 2022 در بازار حضور دارد. متاسفانه مازراتی MC20 با استقبال مشتریان روبرو نیست، چراکه براساس داده‌های Jato Dynamics، تنها 49 دستگاه از آن در 5 ماه نخست 2025 به فروش رسیده است، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 35 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    مازراتی برای حل این مشکل، یک مدل جدید به نام ام سی پیورا را در فستیوال گودوود رونمایی کرده است. این مدل را می‌توان نسخه بروزرسانی شده از MC20 بشمار آورد.

    طراحی و امکانات مازراتی ام سی پیورا

    چهره مازراتی ام سی پیورا به واسطه تغییر در طراحی دماغه، سپرها و جلوپنجره و همچنین افزایش سایز لوگو و دیفیوزر، از MC20 متمایز شده است. خریداران این مدل به چند رنگ جدید از جمله نارنجی Devil، سبز Verde Royale و خاکستری تیره Night Interactive دسترسی دارند، که در کنار جزئیات فیبرکربنی بدنه قرار می‌گیرد. نمونه‌های حاضر در نمایشگاه گودوود هم با رنگ Ai Aqua Rainbow تزئین شده بودند. در تیپ سی یلو (روباز) علاوه بر روکش براق بدنه، می‌توان سقف شیشه‌ای از جنس کریستال-پلیمر را نیز تشخیص داد.

    در فضای کابین با روکش آلکانترا، نشان‌های جدید، فرمان با طراحی شبیه به نمونه موجود در GT2 استرادال، نمایشگر لمسی 10.25 اینچ و سیستم صوتی با 6 بلندگو (12 بلندگو سفارشی) روبرو هستیم.

    مشخصات فنی مازراتی ام سی پیورا

    مازراتی ام سی پیورا در دو تیپ کوپه و سی یلو به پیشرانه مشابه با MC20 یعنی 3 لیتر V6 توئین توربوشارژ Nettuno مجهز شده است، که 630 اسب‌بخار قدرت و 720 نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس 8 سرعته دوکلاچه DCT انتقال می‌دهد.

    شتاب صفر تا صد مازراتی ام سی پیورا 2.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن هم برای مدل‌های کوپه و روباز، 325 و 320 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

    قیمت و برنامه تولید مازراتی ام سی پیورا

    درباره قیمت مازراتی ام سی پیورا اطلاعی در دسترس نیست. خودروساز ایتالیایی قصد دارد این مدل را در شهر مودنا تولید کند.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 رکوردشکنی‌های ریماک نورا R

    ریماک نورا از زمان معرفی در تابستان 2021 تاکنون، چندین رکورد به جا گذاشته است که از میان آن‌ها می‌توان بیشترین سرعت با خودروی برقی تولیدی (412 کیلومتر بر ساعت)، سریع‌ترین پیمایش نوربورگ رینگ با سوپراسپرت برقی در زمان 7 دقیقه و 5.298 ثانیه، سریع‌ترین دنده عقب با سرعت 275.74 کیلومتر برساعت و کمترین زمان ترمز در 23 ثانیه را نام برد.

    نسخه بروزرسانی شده از ریماک نورا با لقب R در آگوست 2024 معرفی شد. ریماک قصد دارد فقط 40 دستگاه از این مدل را با قیمت 2.3 میلیون یورو عرضه کند. به لطف طی شدن مراحل مختلف تست و بررسی، تحویل ریماک نورا R به مشتریان به زودی آغاز خواهد شد. در همین حال، این سوپراسپرت برقی از رکوردشکنی هم غافل نمانده و چند رکورد جدید را به ثبت رسانده است.

     

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 معرفی جیپ کامپس 4xe

    نسل‌های اول، دوم و سوم جیپ کامپس در سال‌های 2006، 2016 و 2025 معرفی شدند. نسل جدید این خودرو در کارخانه گروه استلانتیس در ایتالیا تولید خواهد شد. پس از معرفی اولیه جیپ کامپس، اکنون اطلاعات بیشتری درباره تیپ آفرودی 4xe هم منتشر شده است.

    طراحی جیپ کامپس 4xe

    چهره جیپ کامپس 4xe به واسطه قطعه پلاستیکی پایین سپر جلو که دریچه‌های هواکش و چراغ‌های مه‌شکن را در خود جای داده، استیکر مشکی مات روی کاپوت، رینگ‌های 19 اینچ با تایرهای آفرود، سپر عقب و جزئیات قرمز بدنه، از مدل استاندارد متمایز شده است.

    از دیگر ویژگی‌های جیپ کامپس 4xe می‌توان به افزایش 10 میلیمتری تعلیق اشاره کرد، که زوایای حمله، خروج و شکست را به 27، 31 و 16 درجه افزایش می‌دهد.

    کابین و امکانات جیپ کامپس 4xe

    برای نخستین بار می‌توانیم فضای داخلی جیپ کامپس 4xe را مشاهده کنیم که در مقایسه با تیپ عادی، روکش پارچه‌ای بادوام با قابلیت تمیز شدن آسان، روکش ضدخش پشتی صندلی‌های عقب برای مقاومت در برابر ناخن حیوانات خانگی و کفپوش‌های ضدآب را به همراه دارد.

    تزئین برخی قسمت‌ها شامل داشبورد، کنسول میانی، صندلی‌ها و پوشش داخلی درها با رنگ قهوه‌ای، دوخت قرمز، جزئیات نقره‌ای، صفحه نشان‌دهنده 10 اینچ و نمایشگر لمسی 16 اینچ، از دیگر ویژگی‌های کابین جیپ کامپس 4xe بشمار می‌آید.

     

    مشخصات فنی جیپ کامپس 4xe

    فعلا از مشخصات فنی جیپ کامپس 4xe اطلاع دقیقی نداریم، اما این خودرو براساس پلتفرم STLA Medium شکل گرفته و به سامانه چهار چرخ محرک مجهز شده است. حالت رانندگی Select-Terrain هم می‌تواند رانندگی در بیراهه را آسان‌تر کند.

    جیپ کامپس استاندارد به پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتر توربوشارژ همراه با ژنراتور استارتر 48 ولت مجهز شده است، که 145 اسب‌بخار قدرت در اختیار این خودرو قرار می‌دهد. تیپ PHEV هم پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتر توربوشارژ و موتور برقی با مجموع خروجی 195 اسب‌بخار قدرت را به همراه دارد.

     

    مدل برقی جیپ کامپس در سه تیپ شامل موتور-جلو با 213 یا 231 اسب‌بخار قدرت یا دوموتوره چهار چرخ محرک با 375 اسب‌بخار نیرو، به فروش می‌رسد. برد حرکتی این خودرو در بیشترین حالت به 650 کیلومتر (برمبنای WLTP) می‌رسد.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 علت لرزش فرمان خودرو چیست؟ بررسی فنی و راه حل‌ها

    لرزش فرمان خودرو، مشکل رایجی است که ممکن است در سرعت بالا، حالت ایستاده، در سرعت پایین و حتی هنگام ترمز گرفتن پیش آید. لرزش فرمان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و نشان‌دهنده ایراد در بخش‌هایی مانند جلوبندی، چرخ‌ها و لاستیک‌ها، سیستم تعلیق و ... است.

    علت لرزش فرمان در حالت درجا

    اگر فرمان خودرو در حالت درجا لرزش داشته باشد، نشانه‌ای از احتمال مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان است. این مشکل احتمالا با حرکت دادان فرمان در حالت درجا بیش‌تر نمایان می‌شود. رفع ایراد سیستم هیدرولیک فرمان، فقط توسط افراد متخصص انجام می‌شود و به همین خاطر بهتر است به مکانیک معتمد خود مراجعه کنید تا سیستم هیدورلیک را هواگیری کند.

    علت لرزش فرمان در سرعت پایین

    لرزش فرمان در سرعت پایین نشانه‌های مختلفی دارد و بسیار شایع است. اگر حجم روغن هیدرولیک فرمان کم باشد و یا شلنگ‌ها فرسوده باشند، فرمان خودرو معمولا در سرعت پایین به لرزش می‌افتد. اگر فرمان خودرو برقی باشد و در سرعت پایین دچار لرزش شود، ممکن است نشانه‌ای از خرابی موتور برقی فرمان باشد.

    علاوه بر آن، شایع‌ترین علت لرزش فرمان در سرعت پایین، وضعیت لاستیک‌ها است. پس بهتر است قبل از هر اقدامی، ابتدا رینگ و لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید و از سلامت لاستیک مطمئن شوید. حتی تنظیم باد تایر نیز می‌تواند لرزش را کاهش دهد. ضمنا عمر مفید لاستیک را در نظر داشته باشید؛ زیرا در صورت فرسودگی و صاف شدن آن، فرمان در سرعت‌های پایین دچار لرزش می‌شود. یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان در سرعت‌های پایین، احتمال شل بودن اجزای چرخ و پیچ‌هاست. پس بهتر است سایر اجزای چرخ را نیز بررسی کنید و پیچ‌ها نیز حتما سفت شوند.

    یکی دیگر از احتمالات هنگام لرزش فرمان در سرعت پایین، خرابی پلوس خودرو است که خصوصا هنگام پیچیدن، خودرو را به لرزه درمی‌آورد. پس اگر با بررسی‌های قبلی هنوز هم فرمان خودرو لرزید، بهتر است به مکانیک معتمد خود مراجعه کرده تا وضعیت پلوس چرخ را بررسی کند.

    علت لرزش فرمان در سرعت بالا

    در بسیاری از خودروها، هنگام رانندگی در اتوبان با سرعت حدودی بیش از 80 یا 100 کیلومتر برساعت، فرمان خودرو لرزش شدیدی به خود می‌گیرد. در چنین شرایطی نیز چندین احتمال وجود دارد که شایع‌ترین آن، بالانس نبودن چرخ‌ها است. زیرا این مورد باعث ناهماهنگی وزن خودرو شده و در دورهای بالا لرزش ایجاد می‌کند. زاویه چرخ‌ها و تنظیم فرمان نیز بسیار مهم است زیرا هم باعث ساییدگی غیرمعمول لاستیک شده و هم فرمان را به لرزش درمی‌اورد. پس حتما به مراکزی مراجعه کنید تا چرخ‌ها را بالانس کنند.

    اگر این موارد نیز مشکلی نداشتند، پس احتمال خرابی کمک فنر خودرو یا ضربه گیر وجود دارد. زیرا اگر کمک فنر خراب باشد، لرزش جاده به فرمان خودرو و می‌رسد. این قطعه حتما باید بررسی شود. از طرفی، خرابی بلبرینگ چرخ نیز می‌تواند در سرعت‌های بالا لرزش ایجاد کند که به فرمان منتقل می‌شود.

    علت لرزش فرمان هنگام ترمزگیری

    برخی از رانندگان مشکل لرزش فرمان هنگام ترمزگیری دارند. شایع‌ترین دلیل در چنین شرایطی، تاب داشتن دیسک ترمز است. در چنین شرایطی، باید به تعمیرگاه مراجعه کرد. اگر تاب دیسک کم باشد، آن را تراش می‌دهند و در غیر این صورت، باید کاملا تعویض گردد. برخی از لرزش‌ها نیز مربوط به کالیپر ترمز است، که اگر خرابی داشته باشد باید تعویض شود. برخی از لرزش‌ها نیز فقط به دلیل آلودگی و چربی روی دیسک و لنت است که با تمیزکاری آن کاملا برطرف خواهد شد.

    در حالت کلی، لرزش فرمان می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که در هر خودرو نیز متفاوت است. در این مقاله، به شایع‌ترین دلایل پرداختیم و در نهایت بهترین راه‌حل، مراجعه به تعمیرکار متخصص خودرو است تا تمامی بخش‌های خودرو را بررسی کند.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog