All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 پروازی روی ابرها با L7؛ فتح قله دُرفک!

    چه چیزی هیجان‌انگیزتر از آنکه پشت فرمان خودرویی بنشینید و به دل طبیعت بکر بزنید؟ L7، با فتح موفقیت‌آمیز مسیر آفرود دُرفک، ثابت کرد که یک ماجراجوی تمام‌عیار است.

    تصور کنید در یک روز دل‌انگیز، از شلوغی شهر دور شده‌اید و به دل کوهستان پناه برده‌اید. جاده‌ای پرپیچ و خم که گاهی در میان ابرها ناپدید می‌شود و گاهی شما را به دل جنگل‌های انبوه می‌برد. با هر پیچ، یک منظره جدید و نفس‌گیر پیش روی شما قرار می‌گیرد.

    L7 با قابلیت‌های آفرود بی‌نظیر خود، به راحتی از هر مانعی عبور می‌کند و شما را به قله دُرفک می‌رساند. جایی که می‌توانید بر فراز ابرها بایستید و دنیای زیر پایتان را نظاره کنید.

    آیا شما هم آماده‌اید تا این ماجراجویی هیجان‌انگیز را تجربه کنید؟

    - ملاقات L7 و دُرفک

    در دنیایی که آفرود به معنای قدرت و چالش است، لوکانو L7 با اقتدار تمام مسیر دُرفک را فتح کرد. این خودرو، با سیستم هوشمند ARDIS خود، مرزهای رانندگی آفرود را جابه‌جا کرده است.

    از دل شهر تا قله‌های برفی، L7 با هفت حالت رانندگی مختلف، آماده رویارویی با هر چالشی است. چه در دل شن‌های روان باشد، چه در دل جنگل‌های انبوه و چه بر روی صخره‌های سخت، L7 با اطمینان و قدرت مسیر خود را ادامه می‌دهد.

    تصور کنید پشت فرمان L7 نشسته‌اید و از رودخانه‌های خروشان عبور می‌کنید، از شیب‌های تند بالا می‌روید و از میان صخره‌ها راه خود را باز می‌کنید. این همان تجربه‌ای است که L7 برای شما به ارمغان می‌آورد: یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی.

    photo_1403-09-25 11.20.01.jpeg

    - آیا مقصد نهایی لوکانو L7 درفک است؟

    هر بار که L7 از مسیر تهران به دُرفک می‌گذرد، نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. این خودرو، با حضور قدرتمند خود، به این مسیر تاریخی و طبیعی، روحی جدید بخشیده است. اما آیا دُرفک می‌تواند به یک مسیر آفرود نمادین‌ برای طرفداران L7 تبدیل شود؟

    تصور کنید در قلب طبیعت هستید و L7 با قدرت از صخره‌ها بالا می‌رود. یا در کنار رودخانه‌ای خروشان، با اطمینان کامل به مسیر خود ادامه می‌دهد. این صحنه‌ها، دُرفک را به یک مقصد رویایی برای علاقه‌مندان به آفرود تبدیل کرده است.

    photo_1403-09-25 11.19.58.jpeg

    نظر شما چیست؟ آیا دُرفک باید به عنوان مسیر نهایی L7 معرفی شود؟ با رای شما، می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم.

    0 تویوتا بازگشت سلیکا را تایید کرد

    بدون شک تویوتا خبر خوبی برای طرفداران رالی SEGA دارد. این کمپانی تصمیم دارد تا بزودی تویوتا سلیکا GT-Four نمادین خود را بازسازی کند. این خبر در جریان رویداد هواداران در رالی ژاپن، طی یک جلسه پرسش و پاسخ با مدیران ارشد تویوتا منتشر شد.

    یکی از طرفداران در میان این رویداد از آکیو تویودا (رئیس هیئت مدیره تویوتا) پرسید که آیا سلیکا جدیدی در راه است یا خیر، که او گفت: "من نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم، بنابراین یک مدیر اینجا وجود دارد که شاید بتواند به پرسش شما پاسخ دهد."

    اشاره تویودا به مدیر یوکی ناکاجیمی، معاون اجرایی محصول تویوتا بود. او به صراحت گفت: «ما در حال حاضر روی یک خودرو سلیکا مشغول کاریم.» که تقریباً به اندازه شواهد استوار است. چرا همه خودروسازان نمی‌توانند در مورد برنامه‌های محصول خود اینقدر شفاف باشند؟

    تویوتا هنوز این موضوع را تایید نکرده، اما بعید است خودرو الکتریکی باشد. این به این دلیل است که در تابستان 2024، مزدا، سوبارو و تویوتا بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن اعلام شد، همگی نسل جدیدی از موتورهای احتراقی پاک‌تر خواهند ساخت.

    تویوتا در حال حاضر مشغول توسعه دو پیشرانه 1.5 لیتری و 2.0 لیتری چهار سیلندر بنزینی است. آنها کوچک‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر از موتورهای فعلی این برند هستند و هر دو برای کار با کمک سیستم هیبریدی طراحی شده اند. اگرچه برای پروژه سلیکا بسیار مهم است، هیچ یک از موتورها به قدرت هیبریدی وابسته نیستند.

    ما همچنین می‌دانیم که موتور 2.0 لیتری قرار است برای طیف گسترده‌ای از محصولات کاربردی با خروجی بالا، از پیکاپ‌های سنگین گرفته تا خودروهای اسپرت بکارگیری شود. علاوه بر این، تویوتا تأیید کرده که قدرت بسیار بیشتری نسبت به موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی فعلی خواهد داشت و وقتی با یک توربوشارژر ترکیب می‌شود، می‌تواند تا 400 اسب بخار قدرت تولید کند.

    در مورد پیشرانه، تویوتا پیشتر یک سیستم چهارچرخ محرک فوق‌العاده برای GR کرولا طراحی کرده است، بنابراین یک حرکت ساده است که موتور جدید در کنار گیربکس و بدنه کوپه همراه شود.

    این شرکت قبلاً این کار را انجام داده است. به نوعی برای SEMA 2024، تویوتا یک نسخه چهار چرخ متحرک از GR86 ساخت که شباهتی به خودرو رالی سلیکا GT-Four دهه 1990 داشت.

    مسلماً این کانسپت از موتور 1.6 لیتری سه سیلندرکرولا نیز استفاده می‌کرد، اما از سیستم چهار چرخ محرک آن نیز استفاده شد، چیزی که پلتفرم GR86 هرگز برای پذیرش آن ساخته نشده بود. بنابراین، اگر تویوتا بتواند طبق برنامه پیش رود، این پکیج آماده است تا در این خودرو هیجان انگیز قرار گیرد.

    0 رونمایی تویوتا از مدل فاینال ادیشن سوپرا با قدرت 429اسب بخار

    شرکت تویوتا تصمیم دارد با خودرو اسپرت محبوب سوپرا خود خداحافظی کند. در این بین دو مدل ویژه فاینال ادیشن با نام A90 Final Edition و Lightweight EVO رونمایی کرده است تا پایان این مدل نمادین را جشن بگیرد.

    این خودرو اولین نسخه Final Edition است که به گفته تویوتا بیانگر DNA موتور جلو و سیستم حرکتی چرخ عقب محرک سوپرا است. همانطور که انتظار دارید، یکی از متفاوت ترین خودروهای جدید امروزی که در ظاهر تفاوت بسیاری با خودروهای استاندارد دیگر دارد.

    بخش موتوراسپرت TGR-E تویوتا در کلن، با اسپویلر جلویی الهام گرفته از مسابقه و کانارد و فلاپ وسط جلویی که همه از فیبر کربن ساخته شده، جلوه جذابی به این مدل بخشیده، در قسمت عقب نیز، یک بال بزرگ قرار گرفته که توسط تونل باد برای بهینه‌سازی تعادل فشار هوا و ایجاد یک سوپرای سریع GT4 تست شده!
    در پیشرانه و سیستم انتقال قدرت نیز تغییراتی ایجاد شده و قدرت موتور از 335 اسب بخار به 429 اسب بخار و گشتاور از 369 فوت پوند به 420 فوت پوند افزایش یافته است. حداکثر سرعت نیز به 268 کیلومتر در ساعت رسیده و پیشرانه با اگزوز تیتانیومی Akrapovič همراه است.
    سیستم خنک کننده موتور تقویت شده و توسط یک رادیاتور فرعی به هم متصل است و مسیرهای جدید خنک کننده از روی دیفرانسیل عبور کرده اند. نسخه نهایی از گیربکس شش سرعته دستی بهره می‌گیرد.
    اما این تمامی ویژگی‌های بخش فنی نیست. شاسی و تعلیق با قطعاتی مشابه خودروی مسابقه‌ای GT4 ارتقا یافته و اکنون از قطعات KW و کیت کمبر افترمارکت استفاده می‌کند. فرمان به صورت الکترونیکی بهینه شده تا احساس بهتری داشته باشد. کل شاسی کیت کامل استرس بار در صندوق عقب، داخل کاپوت، گلگیرها و زیر خودرو مانند خودروی GT4 مستحکم شدند. ترمزها اکنون دارای نشان Brembo با دیسک‌های سوراخدار در جلو و عقب هستند.
    این خودرو بر روی لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 قرار گرفته که با رینگ‌های 19 اینچی در جلو و رینگ‌های 20 اینچی در عقب همراه می‌شود. نسخه نهایی دارای لنت ترمز با ضریب اصطکاک بالاتر نیز خواهد بود.
    در داخل، صندلی‌های سطلی Recaro با کمربند ایمنی قرمز، صفحات فیبر کربن و چرم آلکانترا را می‌توان مشاهده کرد. مانند فراری F80، راننده صندلی قرمز دارد و سرنشین یک صندلی مشکی.
    تویوتا تنها 300 دستگاه از این مدل را به تولید خواهد رساند.
    Lightweight Evo نیز دیگر نسخه فاینال ادیشن سوپرا است که به طور شگفت انگیزی نسخه چموش تری از سوپرای معمولی است. روشن نیست که آیا این خودرو از مدل استاندارد سبک‌تر است یا خیر و در مقابل به نظر می‌رسد نسخه «لایت» مدل نهایی عملکرد بالای سوپرا باشد.
    برای این منظور، سوپرا از دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و زوایای کمبر متفاوت‌تر و شاسی و سیستم تعلیق بهینه‌سازی شده را بهره می برد. کمک فنرها به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند، اما در اینجا از طریق نرم افزار بهینه‌سازی شدند. فرمان هم به همین صورت بهینه شده است. مانند نسخه فینال، کل خودرو نیز استحکام پیدا کرده، اما با یک رول  بار مخفی شده در زیر بدنه به جای پوشش کامل فلزی در صندوق عقب!
    مدل Lightweight Evo مانند دیگر نسخه از کیت بدنه بسیار اسپرت استفاده نمی‌کند، اما اسپویلر عقب فیبر کربن ظریف‌تری را به همراه قوس‌ چرخ‌های جلو جدید دریافت می‌کند.
    این خودرو دارای رینگ مات ۱۹ اینچی جدید بوده و در کابین دارای صندلی راننده از جنس آلکانتارا است. همچنین دارای دوخت‌های قرمز و برجسته‌ در اطراف کابین است و کمربند ایمنی قرمز هم تدارک دیده شد.
    هر دو مدل ویژه سوپرا تویوتا از ژانویه قابل سفارش هستند.
    0 خودروهای فولکس واگن ID.3 و ID.4 جدید سال 2026 از راه می‌رسند

    فولکس واگن تصمیم دارد در سال 2026 مدل جدید خودروهای ID.3 و ID.4 را با طراحی مشابه کانسپت ID.2All رونمایی کند. هر دو خودرو قرار است از پلتفرم فعلی MEB استفاده کنند، اما در بخش فناوری، طراحی کابین و بدنه تغییراتی برای آنها اعمال خواهد شد.

    مدیر بخش توسعه فولکس‌واگن، کای گرونیتز، در گفتگو با Auto Express طی نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، گفته که: "ما یک ظاهر جدید برای ID.4 و ID.3 در نظر گرفتیم، با یک زبان طراحی کاملاً جدید که به همان جایی که در ابتدا بودیم برمی‌گردد. همان نقطه طراحی که فولکس واگن کار خود را از آنجا شروع کرده! "

    گفته‌های گرونیتز به زبان طراحی آینده این شرکت به رهبری اندی ماینت اشاره دارد که اولین مدل کاملاً جدید او نسخه تولیدی کانسپت ID.2All است. خودرویی که در اواخر سال 2025 راهی بازار خواهد شد.

    در این خودروها ویژگی‌های طراحی ساده و حس استحکامی که بسیاری گمان می‌کردند در اولین مدل‌های ID از دست رفته است را می‌بیند. گویی این برند قصد دارد به طراحی باکسی که دارای حس استحکام است برای مدل‌های ID بازگردد.

    گرونیتز اضافه کرد: "ما از نظر هزینه باتری نسبت به عملکرد پیشرفت‌های زیادی داریم، همچنین ویژگی‌ها و عملکردهای کمک راننده جدیدی را به ارمغان خواهیم آورد. بنابراین یک پیشرفت بزرگ، هم از نظر هزینه برای ما و هم از نظر سود برای مشتریان، وجود خواهد داشت."

    بخشی از این به‌روزرسانی نیز تغییرات مجدد طراحی داخلی و رابط‌های آن است که با بازگشت برخی دکمه‌های فیزیکی روی داشبورد و کنسول مرکزی قابل مشاهده خواهد بود. ما پیشتر این ویژگی را در کانسپت ID.2All مشاهده کردیم. بنابراین ارتقای یکپارچه در کیفیت متریال داخلی نیز در دستور کار است.

    با این حال، در حالی که پلتفرم MEB بهبود خواهد یافت، هنوز برخی از عناصر فنی کلیدی حفظ خواهد شد، از جمله سیستم انتقال نیروی چرخ های عقب و سیستم تعلیق مولتی‌لینک پیچیده آن. سوئیچ به موتورهای جلو و طراحی ابتدایی‌تر تعلیق عقب برای مدل‌های کوچک‌تر MEB Entry هم حفظ خواهد شد.

    0 بررسی مشخصات مازراتی گیبلی

    مازراتی گیبلی خودروی سدان لوکس متوسط (سگمنت E) کمپانی ایتالیایی مازراتی است که از سال 2013 روی خط تولید قرار گرفته و تولید آن تا کنون ادامه دارد. این سدان لوکس ایتالیایی در نسخه های مختلفی از جمله بنزینی، دیزلی و هیبریدی تولید می شود که در ایران نسخه بنزینی قابل تهیه است.

    مزایا و معایب

    + طراحی جذاب

    + کیفیت ساخت بسیار بالا

    + شتاب و هندلینگ قوی

    + صدای اگزوز گوش نواز

    - هزینه های نگهداری بالا

    - حساسیت به بنزین و روغن

    - محدودیت خدمات پس از فروش

    - آپشن های کمتر از رقبای آلمانی

     

    مشخصات فنی مازراتی گیبلی

    مازراتی گیبلی در نسخه عادی از یک موتور 3 لیتری V6 تویین توربو بهره می برد که توانایی تولید 325 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT ساخت کمپانی ZF آلمان به چرخ های عقب خودرو منتقل شده و گیبلی را طی 5.6 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 263 کیلومتر بر ساعت بنا به اعلام کمپانی است.

    اما اگر صاحب یک دستگاه از مدل Q4 این خودرو باشید، همه چیز بسیار متفاوت خواهد بود. در آن صورت پیشرانه شما با تولید 404 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور و انتقال آن ها به هر 4 چهار چرخ خودرو، تجربه ای بسیار جذاب تر از رانندگی با شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیه را در اختیار شما قرار خواهد داد.

     

    مشخصات فنی

    حجم موتور ۲۹۷۹ سی سی
    تنفس موتور  توربو شارژ
    نوع موتور بنزین سوز
    تعداد سوپاپ ۲۴
    تعداد سیلندر ۸
    حداکثر قدرت ۲۳۶ اسب بخار در ۵۰۰ دور در دقیقه
    آرایش قرار گیری سیلندرها خورجینی V شکل
    محل قرار گیری موتور موتور جلو
    سیستم سوخت رسانی انژکتوری
    مصرف سوخت ترکیبی 13.5 لیتر
    صرف سوخت جاده ایی 9.3 لیتر
    مصرف سوخت شهری 17.7 لیتر
    شتاب ۰ تا ۱۰۰ 5.4 ثانیه
    حداکثر سرعت 263 کیلومتر بر ساعت
    جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته

     

    ابعاد و اندازه ها

    طول  4971 میلی‌متر
    عرض 1945 میلی‌متر
    ارتفاع 1461 میلی‌متر
    فاصله بین دو محور 2998 میلی‌متر
    وزن 1810 کیلوگرم

     

    امکانات رفاهی مازراتی گیبلی

    مازراتی گیبلی به 7 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای و زانویی راننده مجهز شده و همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ نیز دارد و خودروی مطمئن و ایمنی محسوب می شود. سیستم های کمک رانندگی نظیرسیستم کنترل پایداری ESP ، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA نیز ایمنی ضمن رانندگی را در این خودرو افزایش می دهند.

     

    امکانات رفاهی و آپشن ها

    ترمز و پایداری سیستم توزیع الکترونیکی، دیسکی خنک شونده چرخهای جلو و عقب
    کیسه هوا راننده / سرنشین / پرده ای / جانبی برای عقب و جلو مجموعا ۷ عدد
    پایداری و کمک راننده سیستم ترمز ضد قفل EBD / ESP / ASR / TCS/ ABS
    امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / دارای سیستم ورود به خودرو و روشن کردن آن بدون کلید / دارای دزدگیر با آژیر
    فرمان و هدایت پذیری فرمان حساس به سرعت / دارای دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان ( فرمان برقی به صورت سفارشی موجود است )
    نوع غربیلک ۳ شاخ اسپرت
    تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک دو گانه درجه حرارت / سنسور کنترل کیفیت و رطوبت هوای داخل کابین ( کنترل چهار گانه ی درجه حرارت به صورت سفرشی موجود است )
    صوتی و تصویری نمایشگر با قابلیت پخش فرمت DVD و MP3 , بلوتوث/ مسیریاب / دارای درگاه AUX و USB و IPOD
    مولتی مدیا دارای نمایشگر برای سرنشینان عقب
    صندلیهای جلو تنظیم برقی صندلی ها / سیستم یکپارچه ی حافظه داز صندلی ها, فرمان و آینه ها( گرمکن / سردکن / ماساژور و روکش چرم طبیعی برای صندلی ها به صورت سفارشی موجود است )
    صندلیهای عقب گرمکن / سردکن / ماساژور و روکش پرم طبیعی برای صندلی ها به صورت سفارشی موجود است.
    آیینه ها تنظیم برقی آینه ها / دارای گرمکن
     شیشه ها دارای شیشه های برقی به همراه قطع کن
    سیستم های سقف دارای سانروف
    روشنایی جلو دارای چراغ های زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن به صورت خودکار AutoLight / دارای سیستم شست و شوی چراغ / دارای مه شکن (سیستم چرخش نور در پیچ ها به صورت سفارشی موجود است )
    روشنایی عقب چراغ های عقب از نوع LED طیفی / دارای مه شکن
    سنسورهای پیش فعال سنسور باران / کروز کنترل ( کروز کنترل هوشمند به صورت سفارشی موجود است )
    سیستم های کمک رانندگی دوربین عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع 

     

     

    بررسی طراحی ظاهری

    زمان صحبت از طراحی ظاهری، معمولا نمی شود ایراد چندانی از ایتالیایی ها گرفت، به خصوص اگر ایتالیایی مورد نظر ما از برند مازراتی باشد! مزراتی گیبلی در نگاه اول یک کواتروپورته کوچک و جمع و جور است که چهره بسیار جذاب و گیرایی دارد. چراغ های باریک، کشیده و خشن، جلو پنجره بزرگ با نشان جذاب مازراتی در میان آن، کاپوت و گلگیر های عضلانی، خط شانه و بدنه پهن و در نهایت طراحی منطقی عقب خودرو مواردی هستند که در کنار هم باعث شده اند گیبلی به یک خودروی خیره کننده در خیابان ها تبدیل شود.

    بررسی کابین و فضای داخلی

    در داخل کابین اما اوضاع مقداری متفاوت است، هر چقدر ظاهر گیبلی خاص و دلربا بود، داخل کابین آن بسیار ساده طراحی شده که ممکن است به مذاق بسیاری از طرفداران خودرو های لوکس خوش نیاید. هر چند در دست گرفتن فرمان زیبای این خودرو و لمس کردن چرم های کم نظیر آن حس فوق العاده ای به راننده منتقل می کنند، اما به طور کلی به جز کیفیت ساخت بالا و ساعت آنالوگ روی داشبورد هیچ چیز خاصی در کابین گیبلی دیده نمی شود.

     

    جمع بندی

    گیبلی در بازار ایران قیمت بسیار گزافی داشته و خرید آن در وهله اول جنبه تجملاتی دارد. ب ام و 530i و بنز E200 W213 با قیمت کمتر، امکانات بیشتر، کابین لوکس تر و جادار تر و همچنین بازار خرید داغ تری را ارائه می کنند. مازراتی با قوای حرکتی و پرفورمنس بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و ظاهری جذاب تجربه رانندگی بسیار متفاوتی را نسبت به آلمانی ها ارائه می کند.

    در مجموع باید گفت که مازراتی گیبلی مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی خاص و تجملاتی با پرفورمنس قوی و صدای اگزوز خاص هستند و هزینه های نگهداری و آپشن های کمتر برای ایشان اهمیت چندانی ندارد.

    0 تفاوت موتور XU7 با XU7P

    موتور این خودرو از خانواده XU7 پژو بود که ابتدا به صورت کاربراتوری و سپس به صورت انژکتوری، نیروبخش تولیدات مختلف ایران خودرو شامل پژو 405، پژو پارس و سمند شد. این اواخر نیز ایران خودرو به منظور پاس کردن استانداردهای آلایندگی و رفع برخی نقص‌های موتور XU7 تصمیم گرفت تا یک خانه‌تکانی در این پیشرانه انجام دهد و با اعمال بعضی تغییرات، موتور به‌روزشده XU7 پلاس را تولید کند.

    تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست و اینکه آیا خرید خودرو از محصولات مجهز به موتور XU7P می‌تواند گزینه عاقلانه‌تری برای مشتری باشد یا خیر؟

     

    مشخصات فنی

     

    اگرچه تفاوت موتور XU7 با XU7P از نظر توان فنی خیلی چشمگیر نیست، اما همین تفاوت‌های اندک هم باعث شده تا خودروهای مجهز به موتور XU7P در شتاب‌گیری اولیه، به‌ویژه حین رانندگی شهری، چابکی بهتری ارائه دهند و مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشند.

    البته در این میان اگر سری به کاتالوگ این دو موتور خودرو بزنید، متوجه خواهید شد که آمار فنی موتور XU7 پلاس نسبت به نسخه قدیمی مقداری کاهش پیدا کرده است. به‌نحوی که روی کاغذ شاهد آب رفتن ۳ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن.متر گشتاور برای موتور XU7P هستیم.

    تا اینجا شاید گمان کنید که موتور جدید تنبل‌تر از قبل شده است. اما به نظر می‌رسد توانی که موتور ‏XU7JPL3 (نسخه قبلی) به سر چرخ‌ها منتقل می‌کند، طی این سال‌ها مقداری کاهش پیدا کرده است و در تست داینو قدرت کمتری را به سطح جاده انتقال می‌دهد. این در حالی است که موتور XU7P می‌تواند در عمل انرژی و گشتاور بیشتری به سر چرخ منتقل کند و درنتیجه از لحاظ شتاب و چابکی به ویژه در دنده‌های ۲ و ۳، وضعیت بهتری نسبت به موتور XU7 داشته باشد.

    البته برای آنکه بتوانید به حداکثر گشتاور این پیشرانه برسید، باید دور موتور را کمی بیش از حد معمول افزایش دهید. در پیشرانه XU7 قدیمی حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن.متر در دور موتور ۳۰۰۰ rpm قابل‌ دسترس بود، اما متاسفانه برخلاف رویه خودروسازی روز دنیا که بیشینه گشتاور را از دور موتورهای پایین‌تر در اختیار راننده می‌گذارند، شرکت ایران خودرو با اعمال تغییرات مختلف روی موتور XU7 پلاس باعث شده است تا ماکزیمم گشتاور این موتور از ۴۵۰۰ دور در دقیقه در مدار قرار بگیرد. این نکته اصلا مثبت نیست و متاسفانه یک عقب‌گرد برای نسخه به‌روزشده پیشرانه XU7 پلاس محسوب می‌شود.

    البته حالت آیدل یا همان درجای موتور نسبت به قبل کمی آرام‌تر شده و به جای ۱۰۰۰ rpm روی ۷۵۰ دور در دقیقه ثابت شده است. یعنی در حالت توقف، موتور XU7P سوخت کمتری مصرف می‌کند، فشار پایین‌تری را متحمل می‌شود و صدای آن نیز کمتر شده است. این مورد می‌تواند به مقدار اندکی روی طول عمر پیشرانه خودرو و مصرف سوخت آن تاثیر مثبت داشته باشد.

    یکی از ایرادات جدی موتور XU7 مصرف سوخت بالای آن بوده و هست. مهندسان ایران خودرو با اعمال اصلاحات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این ایراد را تا حدودی برطرف کرده‌اند و میزان مصرف سوخت موتور XU7 پلاس را حدود ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طی سیکل ترکیبی کاهش داده‌اند. یعنی حالا موتور XU7P به جای ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تنها حدود ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند. البته این آمار فقط روی کاغذ است و احتمالا در عمل مصرف سوخت موتور XUP بیشتر از این مقدار خواهد بود.

    تفاوت موتور XU7P با XU7 از دید فنی تنها در این ارقام خلاصه نمی‌شود. طبق گفته مهندسان ایران خودرو، در پیشرانه جدید از قطعات و اجزای متفاوتی استفاده شده، به‌نحوی که حالا قطعاتی مثل میل سوپاپ، سرسیلندر، میل لنگ، رینگ و پیستون، شاتون ها، بستار سرسیلندر و…، با گذشته متفاوت است. بنابراین نمی‌توان از قطعات یدکی موتور XU7 که در بازار ایران بسیار فراوان و در دسترس است، روی موتور XUP استفاده کرد و این مورد از دید مشتریان می‌تواند به خودی‌خود یک نقص برای پیشرانه جدید محسوب شود.

    ناگفته‌ نماند که با توجه به تغییر قطعات موتور ایکس یو پلاس، روغن موتور مورد استفاده در آن نیز عوض شده و از استاندارد 20w-50 به نمونه 0w-20 رسیده است.

    روغن‌های 0w-20 نسبت به انواع 20w-50 بسیار گران‌ترند و همین مورد باعث می‌شود تا هزینه سرویس و نگهداری خودرو افزایش پیدا کند.

    طراحی ظاهری

    اگر درپوش موتور خودرو را بالا بزنید، متوجه می‌شوید که پیشرانه جدید نسبت به قبل از نظر ظاهری نیز تغییراتی را پشت سر گذاشته است. منیفولد هوا تغییر کرده و لوله هواکش هم دیگر آن پیچ‌وخم‌های گذشته را ندارد.

    محفظه فیلتر  نیز درست همان چیزی است که در موتور TU5 مشاهده کرده‌ایم. رادیاتور عوض شده است و حالا از محفظه هواگیری جداگانه سود می‌برد. همه این‌ها باعث شده تا موتور XU7 پلاس و متعلقات آن نسبت به گذشته حالت جمع‌وجور و زیباتری به خود بگیرند و نمای نسبتا دلنشین‌تری ارائه دهند. هرچند که بهتر بود یک درپوش پلاستیکی هم برای قسمت بالای موتور طراحی می‌شد تا به سبک خودروهای جدید، نمای زیبا و مدرن‌تری را در ماشین‌های مجهز به موتور XU7 پلاس مشاهده می‌کردیم.

    سوختن واشر سرسیلندر موتور XU7P

    سوختن واشر سرسیلندر عمده‌ترین و مهم‌ترین ایرادی بود که در موتور XU7 دیده می‌شد. دلیل اصلی این مشکل، طراحی نامناسب سرسیلندر خودرو و کنار هم قرار گرفتن دو سوپاپ خروجی دود در قسمت وسط سرسیلندر بود.

    انتظار می‌رفت ایران خودرو با اعمال تغییرات بیشتر، این قسمت از سرسیلندر را نیز اصلاح کند تا موتور XU7P دیگر با این ایراد مواجه نشود. متاسفانه سرسیلندر جدید از این جهت تغییر خاصی نکرده است و کماکان همان دو سوپاپ دود در قسمت وسط سرسیلندر کنار هم قرار دارند. با این حساب همچنان احتمال سوختن زودتر از موعد واشر سرسیلندر در این موتور نیز وجود دارد.

    البته گفته می‌شود به دلایلی مثل استفاده از واشر سرسیلندر باکیفیت‌تر، تغییرات سیستم خنک‌کننده و کاهش دمای شروع کارکرد فن خنک‌کننده موتور و…، احتمالا پیشرانه XU7 پلاس کمتر از قبل با ایراد سوختن واشر سرسیلندر مواجه شود. اما به هر حال به دلیل آن که ایراد اساسی سرسیلندر در این زمینه کماکان وجود دارد، نمی‌توان روی نسوختن واشر سرسیلندر موتور XU7P به اندازه موتورهایی همچون تیوفایو یا موتور رنو L90 حساب باز کرد.

    موتور XU7 یا XU7P

    با توجه به نکاتی که در مورد تفاوت موتور XU7 با XU7P به اطلاع رسید، می‌توان گفت که موتور XU پلاس از لحاظ کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک، دوام بیشتر در برابر سوختن واشر سرسیلندر، ارتقای سیستم خنک‌کننده و مواردی از این دست نسبت به موتور قدیمی XU7 گزینه بهتری است.

    اما نکته‌ای در این بین وجود دارد که شاید نظر مشتریان را نسبت به موتور XU7P تغییر دهد. نکته اینجاست که قطعات یدکی این موتور فعلا در بازار ایران خیلی فراوان نیست و از لحاظ قیمت هم در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرد. بنابراین حداقل بسیاری از مشتریان ایرانی در حال حاضر ترجیح می‌دهند همان موتور قدیمی را خریداری کنند تا در صورت خرابی با هزینه کمتری بتوانند آن را تعمیر کنند.

    ضمن آنکه از لحاظ هزینه تعویض روغن نیز موتورهای XU7 قدیمی خرج کمتری روی دست مالک می‌گذارند و برای مشتریان با توان مالی پایین‌تر، گزینه‌ بهتری به حساب می‌آیند.

    قیمت  پژو پارس XU7P نسبت به قیمت این ماشین با موتور XU7 گران‌تر است. برای خرید پژو پارس با هر کدام از این پیشرانه‌ها یا باید به سراغ بازار دست دوم بروید، یا اینکه نسبت به ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنید.

    0 کارهایی که نباید با خودرو های اتوماتیک انجام داد

    اولین گیربکس اتومات در سال 1940 توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت.آن زمان که تعداد محدود و کمی اتومبیل وجود داشت این آپشن یک امکان تجملاتی به حساب می آمد

    همینطوری که تعداد خودرو ها افزایش یافت محبوبیت گیربکس های اتومات نیز بیشتر شد و خرید خودرو اتومات یکی از اولویت های خرید خودرو شد.اما خودرو های دارای گیربکس اتومات به همان نسبت که رانندگی راحت تر و با آرامش تری را فراهم میکنند،نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه ای دارند و همچنین هزینه تعمیر و یا تعویض این گیربکس ها نیز بیشتر از خودرو های گیربکس دستی است.

     

    خودروی اتوماتیک درواقع اتومبیلی ست که عمل تعویض دنده‌ها در آن به شکلی کاملا خودکار و بدون دخالت راننده صورت می‌گیرد. یعنی برای تغییر دنده از سنگین به سبک و عکس آن، نیازی به تعویض دستی دنده وجود ندارد و تمامی این‌ها بسته به میزان سرعت راننده تغییر خواهد کرد.

    برخلاف خودروهایی با گیربکس دستی که در آن‌ها سه پدال وجود دارد، در خودروهایی با دنده اتوماتیک، خبری از پدال کلاچ نیست و تنها با دو پدال گاز و ترمز حرکت می‌کند و می‌ایستد، یعنی تعویض دنده بدون کلاچ !

     

    خودروهای اتوماتیک در راستای ارائه خدمات بهتر به افراد و مصرف سوخت کمتر به عنوان بهترین اختراعی است که بشر در صنعت خودرو انجام داده است. مسلما خودروهای با گیربکس اتومات دارای تفاوت های بسیاری با خودروهای دستی هستند.

    گیربکس های اتوماتیک بهترین و پیشرفته ترین اختراعی بودند که بشر می توانست در زمینه تولید خودرو انجام دهد. گیربکس های اتوماتیک به واسطه ایمنی بالایی که برای خودرو فراهم می کنند قوانین بازی تولید خودرو را بطور کامل تغییر دادند.

    به لطف ایمنی بالایی که این اختراع برای خودروها به ارمغان آورد، می‌توان با جرات گفت که گیربکس اتومات، فصلی جدید توانست در دفتر صنعت خودرو بگشاید. این نوع گیربکس نه تنها محبوب رانندگان حرفه‌ای است، بلکه کسانی که خیلی توانایی‌های رانندگی بالایی ندارند هم آن را می‌پسندند. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این بزرگ‌ترین اختراع تاریخ خودرو، می‌تواند ایمنی کاملی را برای راننده به ارمغان بیاورد؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

     

    اعمالی که رانندگان خودرو های اتوماتیک نباید انجام دهند

    • خلاص کردن گیربکس در حین حرکت مخصوصا سرازیری

    اعمالی که نباید در خودرو های اتومات انجام داد

    این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود 100 هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

    • استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن

    استفاده از حالت خلاص خودرو

    شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

    • تعویض حالت دنده در حین حرکت

    تعویض دنده در حین حرکت

    در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    • خلاص کردن برای توقف های کوتاه

    توقف با دنده p

    سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

    • توقف کامل با دنده P

    خلاص کردن دنده

     برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

    • پیش از گرم شدن موتور، نیروی زیادی به گیربکس وارد نکنید

    روشن کردن خودرو

    در گذشته و به خصوص در فصل های سرد و زمستانی، در هنگام روشن کردن خودرو چند دقیقه ای خودرو را به صورت ساکن روشن نگه میداشتند تا موتور گرم شود. توصیه متخصصین به حرکت آرام و با سرعت کم در فصل های سرد است تا موتور خودرو به شیوه صحیحی گرم شود.

    در انواع ماشین های اتوماتیک نظیر هایما اس 7 فول آپشن، خودروهای جک اتوماتیک و به طور کلی تمام ماشین های اتوماتیک نیز توصیه به گرم شدن موتور با شیوه صحیح است. زمانی که موتور هنوز به اندازه کافی گرم نشده است و به خصوص در فصل های سرد سال نیروی زیادی به موتور وارد می کنید، در بازه ای نه چندان طولانی هزینه هایی بسیار زیاد به خود تحمیل می کنید.علاوه بر هزینه هایی که ایجاد میکند،وقتی که برای تعمیر خودرو پیش مکانیک بروید ممکن است اشتباهات مکانیک ها نیز که در برخی موارد و بر سر بعضی مسائل مثل درگیری فکری و شلوغی کارگاه و ... نصیب شما هم شوند.

    • رانندگی با روغن گیربکس کم

    تعویض روغن گیربکس

    یک خودروی اتومات برای درست کار کردن به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نقش‌های روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. از این رو، اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید.همانطور که میدانید روغن موتور هم در انواع خودرو ها بسیار مهم است و روغن گیربکس یا واسکازین نیز به همان اندازه بسیار مهم است.

    • استفاده از دوپا به جای یک پا در پدال گرفتن

    استفاده از حالت خلاص خودرو

    از آنجایی که پدال کلاچ در خودروی اتوماتیک وجود ندارد، برخی از رانندگان، از یک پای خود برای فشردن پدال گاز و از دیگری برای فشردن پدال ترمز استفاده می‌کنند. باید بگوییم که این عمل اشتباه است و می‌بایست تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده نمایید. در غیر این صورت، به گیربکس اتوماتیک آسیب‌های احتمالی جدی وارد خواهید کرد و همچنین احتمال بروز حوادث‌های رانندگی را بالا می‌برید.

    • درجا گاز دادن

    درجا گاز دادن

    شاید دوست داشته باشید که صدای گاز و موتور را در حالت ایستاده بشنوید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سرگرم کردن خودتان، به فکر کار دیگری باشید. چرا که درجا گاز دادن در خودروهای اتوماتیک اشتباهیست که توانش تعمیر گیربکس خودرو خواهد بود. هنگامی که خودرو در دنده D قرار نگرفته و پدال گاز را فشار می‌دهید، سبب افزایش ناگهانی اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور می‌شوید. این شوک بزرگ سبب آسیب رسیدن به گیربکس خودروی اتوماتیک شما خواهد شد.

    0 همه آنچه باید درباره تسمه تایم و زنجیر تایم خودرو بدانید

    تسمه تایم و زنجیر تایم

    به منظور ایجاد یک زمان‌بندی مناسب برای باز شدن سوپاپ‌های یک پیشرانه احتراق داخلی و انجام گرفتن درست، هماهنگ و دقیق فرآیندهای مکش، تراکم، احتراق و تخلیه، از تسمه تایم یا زنجیر تایم استفاده می‌شود. به بیانی واضح‌تر، با توجه به اینکه حرکت پیستون‌ها و باز شدن سوپاپ‌ها برای ورود هوا و سوخت باید با یکدیگر در هماهنگی خاصی باشند، تسمه تایم یا زنجیر تایم میل سوپاپ و میل‌لنگ را به یکدیگر متصل کرده و ارتباط صحیح میان چرخش آن‌ها را برقرار می‌کند.

    تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

     

    وظیفه اصلی تسمه تایم و زنجیر تایم یکسان بوده و تفاوت اساسی بین آن‌ها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک مسحتکم و تقویت شده بوده و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است؛ تسمه تایم بیرون پیشرانه نصب می‌شود اما زنجیر تایم داخل پیشرانه قرار داشته و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر، به روغن‌کاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده می‌کند. به صورت پیش فرض و تئوریک، عمر زنجیر تایم بیش‌تر از تسمه تایم بوده و بسیاری عمر زنجیر تایم را برابر با عمر پیشرانه می‌دانند؛ اما تسمه تایم یک قطعه کاملا مصرفی بوده و عمر پایینی دارد.

    در پیشرانه‌های احتراق داخلی قدیمی از زنجیر تایم استفاده می‌شد، اما چون زنجیر تایم‌ها ذاتا لرزش و سر و صدای زیادی ایجاد می‌کردند، صنعت خودروسازی تقریبا از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی به سمت استفاده از تسمه تایم تمایل پیدا کرد؛ اما با وجود پیشرفت فناوری ساخت زنجیر تایم و بهینه‌سازی‌های گسترده در عملکرد این قطعه (کاهش سر و صدا و لرزش از جمله مهم‌ترینِ این بهینه‌سازی‌ها هستند)، در چندین سال اخیر خودروسازان مختلفی در پیشرانه‌های تولیدی خود از زنجیر تایم استفاده کرده‌اند. گفتنی است که مشکلات و خرابی‌هایی که پاره شدن زنجیر تایم برای پیشرانه ایجاد می‌کند، به مراتب بیش‌تر و جدی‌تر از خرابی‌های تسمه تایم است.

     

    تسمه سفت کن یا هرزگرد

    همانطور که اشاره شد، تسمه تایم میل سوپاپ و میل‌لنگ را به یکدیگر متصل می‌کند، اما بین دو پولی میل‌لنگ و میل سوپاپ، پولی‌های واسطه‌ای به نام تسمه سفت کن یا هرزگرد نیز قرار دارند که تسمه از روی آن‌ها می‌چرخد. این قطعه که وظیفه تنظیم میزان سفت بودن تسمه و همچنین کنترل تنش و لرزش موجود در طول آن را برعهده دارد، معمولا عمری برابر با تسمه تایم داشته و توصیه می‌شود که همراه با تعویض این قطعه، هرزگرد نیز تعویض شود. گفتنی است که در مسیر زنجیر تایم نیز پولی‌های هرزگرد قرار دارند که عملکرد مطلوب آن‌ها مانند خود زنجیر تایم، وابستگی مستقیم به میزان، کیفیت و مرغوبیت روغن پیشرانه دارد. دقت کنید که معمولا زمان تعویض واترپمپ هم با تسمه تایم و هرزگرد یکسان است.

    خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم


    با توجه به اینکه تسمه تایم وظیفه چرخاندن قطعات حیاتی پیشرانه یعنی میل‌لنگ و میل سوپاپ را بر عهده دارد، عملکرد مطلوب و صحت کارکرد آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این قطعه مصرفی است و باید پس از پیمایش معین و مدت زمان مشخصی تعویض شود، اما عوامل غیر طبیعی مختلفی می‌توانند باعث خرابی زودهنگام و غیرمنتظره تسمه تایم شوند؛ انواع خرابی، فرسودگی و یا پارگی این قطعه می‌تواند عوامل و علائم مختلفی داشته باشند که در زیر به شایع‌ترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

     

    عوامل خرابی


    • تنظیم نبودن

    شل بودن یا تنظیم نبودن هرزگردها و خود تسمه یا زنجیر تایم، می‌تواند به سادگی موجب ترک خوردن، پاره شدن، کشیده شدن، ساییدگی، از جا در فتن و یا لرزش آن شود. گفتنی است که البته لرزش پیشرانه می‌تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد 

     

    • هرزگردها

    هر گونه خرابی بلبرینگ هرزگردها، باعث اختلال در روند چرخش این قطعه و نتیجتا چرخش نامطلوب تسمه تایم یا زنجیر تایم خواهد شد؛ این اتفاق می‌تواند موجب کشیده شدن و پارگی تسمه تایم شود. وجود کثیفی یا ذرات و اجزای تیز و خورنده روی سطح هرزگردها نیز باعث ایجاد فرسایش دنده‌ها و خرابی تسمه تایم می‌شود.

     

    • سیالات

    ریختن انواع سیالات خودرو از جمله روغن، گریس یا ضدیخ بر روی سطح تسمه تایم، می‌تواند باعث خورده و مستهلک شدن آن شود.

     

    • دما


    تغییرات دمایی شدید (دمای زیاد سرد یا زیاد گرم) می‌تواند تسمه تایم و زنجیر تایم را در معرض آسیب قرار داده و باعث خرابی آن‌ها شود. تحمل حداقل دما و حداکثر دمای بسیاری از تسمه تایم‌ها، به ترتیب در محدوده ۳۴ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد.

     

    • فشار روغن پیشرانه 

     

    همانطور که اشاره کردیم، زنجیر تایم داخل پیشرانه قرار داشته و همانند هرزگردهای خود به روغن‌کاری احتیاج دارد؛ اگر به هر علتی فشار روغن درون پیشرانه کاهش یابد، هرزگردها نیز عملکرد مطلوب خود را نخواهد داشت و می‌توانند باعث ایجاد صدمات و هزینه‌های گزاف تعمیر پیشرانه شود.

     


    علائم و نتایج خرابی

    • صداهای غیرمعمول

    • روشن شدن چراغ چک موتور

    • استارت سخت و احتراق ناقص

    • دور موتور غیر طبیعی

    • خرابی و شکستن پیستون‌ و کج شدن سوپاپ‌

     

    • افزایش میزان دود خروجی از اگزوز

    جلوگیری از مشکلات خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم

    مسلما شما هم شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است و همانطور که دیدید این موضوع در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم نیز صدق می‌کند؛ در حقیقت با توجه به هزینه‌های تعمیر گزافی که ممکن است در پی عدم تعویض به موقع یک تسمه تایم یا زنجیر تایم رخ دهد، اقدام منطقی این است که همواره به این قطعه توجه داشته باشید. تسمه تایم یک قطعه مصرفی بوده و زمان تعویض آن برای هر خودرو متفاوت است؛ لذا ایده‌آل‌ترین زمان برای تعویض آن در دفترچه اختصاصی خودرو شما ذکر شده است و باید بر اساس زمان‌بندی توصیه شده توسط کمپانی سازنده خودرو خود اقدام کنید. زمان مناسب تعویض تسمه تایم خودروهای مختلف معمولا بین ۴۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعیین می‌شود، اما با توجه به اهمیت سلامت و صحت عملکرد این قطعه، توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان در هر بار مراجعه خود به تعمیرگاه‌ها برای انجام سرویس‌های دوره‌ای، حتما بخواهید که وضعیت تسمه تایم نیز توسط مکانیک بازدید شود.

    0 نحوه پاک کردن و مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    کثیف شدن بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است و تاثیر بسزایی بر روی ظاهر خودرو دارد چرا که با آلوده شدن سطح بدنه، خودرو دیگر آن درخشندگی اولیه را نخواهد داشت. ماشین‌ها در طول روز به محل‌های متفاوتی برده می‌شوند و برای امور مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود، که در این حین چسبیدن مواد و لکه‌های چسبناک به بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است.

    کثیف شدن بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است و تاثیر بسزایی بر روی ظاهر خودرو دارد چرا که با آلوده شدن سطح بدنه، خودرو دیگر آن درخشندگی اولیه را نخواهد داشت. ماشین‌ها در طول روز به محل‌های متفاوتی برده می‌شوند و برای امور مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود، که در این حین چسبیدن مواد و لکه‌های چسبناک به بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است. نکته مهم در این زمان، نوع برخورد با این آلودگی‌ها و نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو می باشد. بسیاری افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نحوه برخورد با لکه های چسبنده، علاوه بر این که زمان زیادی را صرف پاک کردن آن می‌کنند، باعث آسیب دیدن بدنه خودروی خود نیز شده و یا در نهایت ممکن است که نتوانند لکه‌ها و مواد چسبیده شده را به طور کامل از بین ببرند. پس لازم است که برای پاک کردن این نوع لکه‌ها حتما از متخصصین این زمینه کمک گرفت و مواد مناسب را به کار برد.

    اهمیت پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    همان طور که می دانید ظاهر خودرو اولین چیزی است که نظر بیننده را در مواجهه با آن به خود جلب می‌کند و تا حد زیادی، آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به همین دلیل بیشتر افراد روی ظاهر ماشین خود حساسیت دارند و اقدامات متفاوتی از جمله کارواش منظم، پولیش و یا سرامیک واکس را برای حفظ درخشندگی و تمیزی آن انجام می‌دهند.

    حال وجود برخی مواد روی بدنه ماشین علاوه بر اینکه از نظر ظاهری جلوه بدی ایجاد می‌کند، صمغ یا شیره درختان، قیر، اثرات به جا مانده از حشرات و مواد روغنی از جمله‌ی این موارد می‌باشند. همچنین صمغ یا شیره درختان با توجه به اینکه ساختار چسبناکی دارد و اگر طولانی مدت روی بدنه خودرو باقی بماند، باعث کدری و آسیب به بدنه شده و می تواند لک های مقاوم و عمیق را ایجاد کند. از این رو پاک کردن آثار به جا مانده از این لکه‌ها برای حفظ رنگ بدنه خودرو و کاهش استهلاک خودرو در آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    تا اینجا در مورد مواد چسبنده ای که ممکن است در طول روز به بدنه خودرو چسبیده شود و باعث جلوه ظاهری بد و ایجاد آسیب در بدنه شود، صحبت کردیم. حال در این بخش می خواهیم به روش ها و نحوه پاک کردن هر کدام از این لکه های چسبنده از بدنه خودرو بپردازیم. خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

    1. چسب

    چسب یکی از بدترین موادی است که می تواند به بدنه خودرو چسبیده شود و احتمال دارد که به هنگام جدا شدن، آسیب‌های جدی به بدنه وارد نماید. زیرا به رنگ بدنه خودرو چسبیده و به هنگام کنده شدن، می تواند رنگ بدنه را نیز همراه خود جدا کند.

    راه‌های متفاوتی برای پاک کردن چسب و اثر آن از روی بدنه خودرو پیشنهاد شده است که شما باید با توجه به امکانات و شرایط خود، مناسب‌ترین راه را انتخاب نمایید.

    از این راه ها، می‌توان به گرم کردن چسب اشاره نمود. به این صورت که به وسیله فندک، سشوار یا هر گزینه مناسب دیگری چسب را باید آنقدر گرم نمایید تا به حالت مایع در بیاید و سپس آن را با دستمال از روی بدنه خودرو پاک کنید. استفاده از کارت بانکی به جای دستمال نیز روش خوبی است. یعنی بعد از گرم کردن محل چسب، با استفاده از کارت چسب‌ها را از بدنه جدا کرده و روی یک دستمال بمالید.

    از دیگر روش‌های پیشنهادی پاک کردن بدنه ماشین، استفاده از ماده‌ای می باشد که از مخلوط کردن کرم دست، آب گرم و صابون به دست می‌آید. استفاده از موادی چون استون نیز توسط عده زیادی توصیه شده است. در این روش، مقداری استون را باید روی پارچه یا دستمال مناسب ریخته و با آن به پاک کردن چسب بپردازید. به کار بردن روغن مایع و سنباده نیز موثر است. با مالش آهسته روغن مایع به محل چسب، می‌توانید چسب را بدون وارد کردن آسیب از بدنه خودرو جدا کنید. سنباده کشی آرام محل چسب نیز، از روش‌های موثر دیگر است.

    اما مهمترین و امن‌ترین روش برای از بین بردن این لکه، سپردن به دست یک متخصص است. اپراتورهای دیتیلینگ به خوبی می‌دانند که با استفاده از چه مواد و ابزاری این لکه را از روی بدنه خودرو پاک کنند تا رنگ بدنه آسیبی نبینید.

    2. صمغ و شیره درختان

    چسبیدن لکه‌های چسبناک به ماشین مثل صمغ درختان بیشتر در فصل‌های گرم سال رخ می‌دهد. در این فصول، افراد به دلیل تابش شدید نور خورشید ترجیح می‌دهند که اتومبیل های‌شان را زیر درختان و در سایه پارک کنند که در این زمان، صمغ درختان روی بدنه خودرو ریخته می‌شود. این ماده چسبناک بوده و روی هر سطحی که ریخته شود، به آسانی پاک نخواهد شد. برای پاک کردن لکه‌های حاصل از شیره درختان از روی ماشین خود، طبق دستورالعمل‌های پیشنهادی زیر جلو بروید.

    سعی کنید که شیره را در حالتی ک هنوز خیس است و سخت و خشک نشده با دستمال پاک کنید. اگر شیره خشک شده باشد، بهتر است آن را زیر آفتاب قرار دهید تا حالت مایع پیدا کند و سپس آن را با آب داغ و شوینده‌های مناسب و به کمک یک اسفنج نرم شست و شو دهید.

    اگر صمغ بسیار سخت شده باشد، می‌توانید برای پاک کردن آن از بدنه از اسپری برچسب استفاده کنید. به این صورت که از این ماده در محل مورد نظر اسپری کرده و بعد از گذشت چند دقیقه، با استفاده از دستمالی که به آن الکل سفید زده اید، به پاک کردن محل مورد نظر بپردازید. گاه لازم است این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا لکه‌های چسبناک حاصل از صمغ، از بین بروند. در انتها، در صورتی که هنوز آثاری از لکه‌های صمغ بر روی بدنه به جا مانده بود، می‌توانید از روغن نباتی استفاده کرده و کمی از آن را روی بدنه ماشین بمالید. از دیگر موادی که در پاک کردن صمغ درختان از روی ماشین کاربرد دارد، استون و لاک پاک کن است. در این روش، قسمت مورد نظر را با استون مالش داده و سپس خودرو را با محلول جوش شیرین شست و شو می‌دهیم.

    الکل‌های معدنی نیز به پیشنهاد برخی از افراد، می‌توانند برای پاک کردن شیره درختان از بدنه، مناسب و کاربردی باشند.

    در این میان استفاده از محصول اسپری پاک کننده رزین و صمغ درختان مفرا Mafra Resin Off  به شدت پیشنهاد می‌شود و بسیاری از دیتیلینگ‌کاران از این برند برای پاک کردن صمغ درختان و شیره آن‌ها استفاده می‌کنند.

    3. قیر

    قیر از مواردی است که لکه‌های سختی را روی بدنه ماشین ایجاد کرده و به آسانی پاک نمی‌شود. برای پاک کردن قیر از روی بدنه، می‌توان از تینر کمک گرفت. با اسپری کردن تینر یا بنزین روی لکه قیر شاهد آب شدن لکه خواهید بود. بعد از آب شدن لکه، آن را با دستمالی مناسب تمیز کرده و ماشین را بشویید تا تینر و بنزین روی آن باقی نماند.

    برخی از جلا دهنده‌های خودرو، تاثیر شگفت‌انگیزی روی از بین بردن لکه‌ها دارند. استفاده از جلاسنج، می‌تواند لکه‌های قیر را نیز از بین ببرد. جلاسنج را روی لکه‌ها اسپری کرده، کمی صبر کنید و سپس با استفاده از دستمال مناسب لکه‌ها را تمیز کنید.

    از دیگر گزینه‌های خوب برای از بین بردن لکه‌های قیر، به کار بردن یخ می‌باشد. یخ، موجب سفت شدن قیر می‌شود. در این زمان شما می‌توانید با استفاده از یک کارت بانکی، به جدا کردن لکه‌های قیر بپردازید. هیچ گاه برای تمیز کردن بدنه خودرو، از لوازمی چون کاتر و چاقو استفاده نکنید. این موارد به احتمال زیاد موجب آسیب دیدن بدنه خودرو و رنگ آن می‌شوند.

    گازوئیل و نفت نیز می‌توانند راهکار مناسبی برای از بین بردن لکه‌های قیر باشند. برای این کار باید در ابتدا ماشین را زیر نور آفتاب قرار دهیم تا لکه ها، تا حدودی نرم شوند. سپس، نفت یا گازوییل را روی لکه‌ها بریزیم و کمی صبر کنیم تا به آن‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را نرم کنند. بعد با دستمال خودرو ، محل مورد نظر را پاک کرده و ماشین را شست و شو دهیم.

    بهترین راه‌های پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    حال که روش‌های خانگی برطرف کردن کثیفی‌ها و لکه‌ها را از روی بدنه‌ی خودرو یاد گرفتید بد نیست تا در گام بعد، با بهترین روش‌های پاک کردن این لکه‌ها نیز آشنا شوید. در بسیاری از راه حل‌هایی که تا کنون پیشنهاد دادیم، ممکن است احتمال آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو وجود داشته باشد. استفاده از موادی همچون استون و بنزین و یاعدم دقت و تمرکز کافی هنگام پاک کردن بدنه خودرو از آلودگی ها، احتمال دارد که بدنه خودرو آسیب ببیند، به طوری که همیشه پیشنهاد می‌شود بعد از پاک کردن آلودگی‌ها با این روش ها، برای رفع آسیب‌های جزئی وارد شده از واکس خودرو و پولیش‌های نرم استفاده شود.

    از راه‌هایی که کمترین میزان ریسک و بیشترین میزان اثر بخشی را در تمیز کردن مواد چسبیده شده به بدنه و آلودگی‌های آن دارند، می‌توان استفاده از پاک کننده‌های مخصوص خودرو و یا سرامیک کردن خودرو را نام برد.

    پاک کننده‌ها و اسپری‌ها در انواع و برندهای متفاوت موجود هستند و عملکردی ایمن‌تر از سایر روش‌ها دارند. این پاک کننده ها، از موادی تشکیل شده‌اند که می‌توانند بدون آسیب رساندن به بدنه و رنگ آن، لکه‌ها و آلودگی‌ها را برطرف کنند و هم چنین نحوه کار با آن ها آسان است. از انواع این محصولات، می‌توان به پاک کننده رزین و صمغ درختان، اسپری پاک کننده اثر چسب و اسپری پاک کننده اثر حشرات، قیر و شیره درختان، اشاره کرد.

    یکی از این محصولات پیشنهادی اسپری فوم تمیز کننده شیره درختان، حشرات، قیر از سطح خودرو ترتل Turtle Wax 50595 Power Foam Bug & Tar Remover است.

    سرامیک خودرو دیگر روش پیشنهادی در این بخش است. سرامیک کردن خودرو، فرآیندی است که طی آن یک نوع لایه محافظ نامرئی و بسیار نازک روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود که مقاومت بدنه و رنگ آن را در برابر لکه ها، خراشیدگی‌ها و آلاینده‌های شیمیایی افزایش می‌دهد و موجب سهولت در شست و شوی ماشین و افزایش درخشندگی بدنه خودرو می‌شود.

     

    سخن پایانی

    همان طور که پیشتر گفتیم نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو بسیار اهمیت دارد. انتخاب روش صحیح و استفاده از ابزار مناسب، موجب خواهد شد که بدون وارد کردن آسیب به بدنه خودرو، آلودگی‌های موجود کاملا برطرف شود. استفاده از روش‌ها و ابزارهای نا مناسب مانند کاتر، سهل انگاری و عدم رعایت دقت هنگام انجام کار از مواردی هستند که در اغلب موارد نتایج زیانباری را به همراه خواهند داشت. پس برای داشتن یک تجربه عالی برای پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو بهتر است از مراکز دیتیلینگ خودروی معتبر کمک بگیرید.

    0 نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای آمریکایی در تاریخ

    خودروسازان آمریکایی بیش از یک قرن است بوده که در صنعت خودروسازی پیشگام هستند و محصولاتی تنومند و قدرتمند را به خیابان‌ها روانه می‌کنند.

    برندهای فعال امریکایی نه تنها چشم انداز اقتصادی ایالات متحده را شکل دادند، بلکه به صورت چشمگیر روی صنعت جهانی خودرو نیز تاثیر گذاشتند. در این فهرست قصد داریم شما را با پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ آمریکا آشنا کنیم.

    10) فورد اکسپلورر/ 8میلیون 936 هزار دستگاه

    این شاسی بلند چهار درب فورد، در واقع جایگزینی برای برانکو دو درب بود که نخستین بار سال 1991 رونمایی شد. همانند فورد تاروس، مدل اکسپلورر نیز برای استفاده پلیس به عنوان جایگزینی برای خودرو فورد کراون ویکتوریا به کار گرفته شد.

    اکسپلورر با راحتی، فضای بار و موتورهای قابل اعتماد خود، پرفروش‌ترین شاسی بلند آمریکایی است. شرکت سازنده برای دستیابی به این هدف، فرمول مناسبی را به کار برد و پیوسته امکاناتویژگی‌های استاندارد بیشتری را برای کلاس شاسی بلند که زمانی بسیار ساده و مفید بودند، رقم زد. در حال حاضر این خودرو در نسل ششم خود قرار دارد.

    9) اولدزمبیل 88/ میزان فروش 9 میلیون و 647 هزار دستگاه

    این خودروی سدان فول سایز که نسل های مختلف آن از سال 1949 تا 1999 تولید شد، در مقطعی سودآورترین خودروی کمپانی اولدزموبیل بود. حتی برخی آن را اولین خودروی عضلانی می‌دانند، اگرچه این مسئله ممکن است ما را وارد یک بحث طولانی کند.

    اولدزموبیل 88 در سالهای اولیه خود یکی از بهترین خودروهای آمریکایی بود. وزن سبک و موتور هشت سیلندر با فشردگی بالا سوپاپ پیشرفته آن موجب شد تا در بین خریدارانی که واقعاً به سرعت نیاز داشتند، محبوب شود.

    8) فورد موستانگ/ 10 میلیون و 200 هزار دستگاه

    موستانگ نمادین یکی از خودروهای جذابی بود که به فهرست محبوب‌ترین خودروهای امریکایی رسید. فورد با عرضه این مدل موجب شد تا رقبا هم به فکر ارائه مدلی با این سبک و سیاق بی افتندشوند. اما کمتر می‌توان در این فهرست نامی از رقبای موستانگ را مشاهده کرد. فورد از سال 1964 تولید موستانگ را آغاز کرد و این خودرو یکی از نمادین ‌ترین تولیدات فورد هم است.  

    به منظور پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید، شرکت فورد، نسل اول موستانگ را به گونه‌ای طراحی کرد که از قطعات خودروهای موجود فعلی این برند به ویژه فالکن کامپکت استفاده می‌شود. این مدل در سال اول بیش از 400 هزار دستگاه فروش داشت و در روز نخست نیز به فروش 22 هزار دستگاهی دست یافت.

    7) شورولت مالیبو/ 11 میلیون و 300 هزار دستگاه

    این محصول سایز متوسط شهری شورولت، برای امریکایی‌ها تداعی کننده سواحل آفتابی کالیفرنیا است. مالیبو نخستین بار سال 1965 رونمایی شد، اما همچنان روی خط تولید است، اگرچه از سال 1983 تا 1997 با وقفه‌ای در تولید مواجه شد.

    مالیبو به دلیل فضای داخلی جادار و سواری نرم، به سرعت محبوب شد. با وجود کاهش سهم بازار سدان‌ها به نفع شاسی‌بلندها، با افزایش فروش سالانه قوی در سال 2022، همچنان این مدل فروش خوب خود را ادامه می‌دهد.

    6) الدزمبیل کاتلاس/ 11 میلیون و 900 هزار دستگاه

    5) پیکاپ رم/ میزان فروش 12 میلیون و 135 هزار دستگاه

    شرکت رم این پیکاپ فول سایز را از سال 1980 به تولید می‌رساند و در ابتدا به عنوان "دوج رم" قبل از اینکه رم به یک برند مستقل تبدیل شود، شناخته می‌شد. رم پیکاپ به داشتن سواری نرم و راحت، پیشرانه قوی و فضای داخلی جادار شهرت دارد.

    این پیکاپ در مجموع هشت بار به عنوان تراک کامیون سال مجله Motor Trend انتخاب شد. نسل پنجم یعنی مدل فعلی، موفق شد سه بار برنده این جایزه شود و اولین پیکاپی بوده که در تاریخ به این افتخار دست پیدا می کند.‌

    4) شورولت سیلورادو/ 14 میلیون و 75 دستگاه

    شورولت سیلورادو به عنوان یک پیکاپ فول سایز، در قالب پیکاپ سایز متوسط و فول سایز به فروش می‌رسد. این مدل ابتدا بالاترین تریم پیکاپ شورولت C/K بود که در سال 1975 معرفی شد، قبل از اینکه در سال 1999 به مدل مستقلی تبدیل شود، که تا به امروز در حال تولید است.

    سیلورادو همراه با سیرا، مدل مشابه آن از برند GMC، یک پیکاپ بزرگ همه کاره فوق العاده تلقی می‌شود. مشتریان، آن را به خاطر طیف گسترده‌ای از پیکربندی‌ها و همچنین عملکرد عالی چه در خارج از جاده و چه در خود جاده، دوست دارند.

    3) فورد مدل T/ میزان فروش 15 میلیون دستگاه

    مدل T اولین خودروی تولید انبوه بود و سفر با اتومبیل را برای خانواده‌های رده متوسط ساده کرد. خط تولید آن فورد را قادر ساخت تا مدل T را با قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه که قبلا ممکن بود به فروش برساند.

    در اوایل دهه 1920، نیمی از تمام خودروهای جهان به فورد تعلق داشتند. هنری فورد و پسرش ادسل، شخصاً 15 میلیونمین مدل T را در 25 می 1927 راهی بازار کردند. این خودرو در همان روز کنار گذاشته شد و مدل A جانشینش شد.

    2) شورولت ایمپالا/ 16 میلیون و 700 هزار دستگاه

    ایمپالا در طول دوره تولید طولانی خود، اتومبیلی پرچمدار محبوب کشور شوروی محسوب می‌شد. از سال 1957 تا 2020 به تولید رسید، اگرچه تولید ایمپالا از سال 1986 تا 1994 و مجدد از سال 1997 تا 1999 متوقف شده بودطول کشید.

    ایمپالا اولین اتومبیلی بود که از نام "SS" استفاده می‌کرد. این امر آن را به یک پیشگام در کلاس  خودروهای عضلانی دهه 60 و 70 تبدیل نمود. ایمپالا در طول ده نسل خود برنده جوایز متعددی شد و محبوبیت بسیاری پیدا کرد.

    ) فورد سری F/ بیش از 40 میلیون دستگاه

    فورد سری F را به جرات می‌توان پرفروش‌ترین اتومبیل تاریخ امریکا دانست. این پیکاپ از سال 1948 در حال تولید است و 40 میلیونمین دستگاه آن در ژانویه 2022 از خط تولید خارج شد.

    سری F اولین پیکاپی بود که بر روی پلتفرم اختصاصی خود ساخته شد، برخلاف پیکاپ‌های قبلی که بر روی پلتفرم‌های خودروهای موجود ساخته شده بودند. F-150 محبوب‌ترین عضو خانواده است و به دلیل تطبیق پذیری، قابلیت اطمینان و دوام برند فورد، به محبوبیت فراوانی رسید. در حال حاضر فورد این مدل را در چهار کارخانه ایالات متحده خود به تولید می‌رساند و سال 2021 نسخه الکتریکی آن با نام لایتینگ راهی بازار شد.