All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1402"  از "مهر"

    0 تاریخچه خودرو در جهان

     

    اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول) | مجله پدال

    نیکلاس جوزف کونیو فرانسوی در سال ۱۷۶۹، نخستین خودروی مجهز به موتور بخار را راهی جاده کرد. پس چرا بسیاری افراد بر این عقیده‌اند که اتومبیل توسط دایملر یا بنز اختراع شده است؟ شاید به این خاطر که هم دایملر و هم بنز موفق به ساخت خودروهای بنزینی کاربردی در عصر خودروسازی مدرن شدند. یعنی بنز و دایملر توانستند خودروهایی شبیه به ماشین‌های امروزی طراحی کنند. ولی با نگاهی به گذشته به این موضوع پی می‌بریم که معرفی بنز و دایملر به عنوان مخترعان اتومبیل بی‌انصافی بزرگی در حق تاریخ است.

    موتورهای احتراقی: قلب صنعت خودروسازی

    موتور احتراقی به مکانیزمی گفته می‌شود که با استفاده از انفجار سوخت درون سیلندر، پیستون را به حرکت درمی‌آورد. حرکت پیستون موجب چرخش میل‌لنگ شده و چرخش میل‌لنگ از طریق یک زنجیر یا محور محرک، باعث حرکت چرخ‌ها می‌شود. در یک موتور احتراقی از سوخت‌های مختلف مثل بنزین، گازوئیل، نفت سفید استفاده می‌شود. تولید موتور و آزمایش آن روی یک وسیله نقلیه، پروسه‌های لاینفک هستند و از این رو با دنبال کردن خط زمانی توسعه موتور درون‌سوز می‌توان نشانه‌هایی از خلقت خودرو را پیدا کرد.

    تاریخچه موتور احتراقی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

    سال ۱۶۸۰- فیزیکدان هلندی، کریستین هوخنس یک موتور احتراقی را با سوخت باروت طراحی کرد (ولی هرگز نساخت).

    سال ۱۸۰۷- فرانسوا ایزاک دی ریواز سوئیسی یک موتور احتراقی را با سوخت متشکل از اکسیژن و هیدروژن خلق کرد. ریواز همچنین خودرویی را برای موتور احتراقی خود به وجود آورد که البته طراحی ناموفقی بود.

    سال ۱۸۲۴- مهندس انگلیسی، ساموئل براون از موتور بخار نیوکومن برای سوزاندن گاز الهام گرفت و از آن برای انرژی‌رسانی به یک وسیله نقلیه استفاده کرد. این خودرو در تپه شوتر در لندن مورد آزمایش قرار داده شد.

    سال ۱۸۵۸- مهندسی بلژیکی، ژان ژورف اتین لنوار یک موتور احتراقی با سوخت زغال‌سنگ را اختراع کرد که با جرقه برقی روشن می‌شد. در سال ۱۸۶۳، لنوار موتور خود را با یک کاربراتور اولیه و سوخت نفتی ارتقا داد و آن را روی یک واگن سه‌چرخ سوار کرد و توانست مسافت تاریخی حدود ۵۰ مایل را طی کند.

    اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول) | مجله پدال

    سال ۱۸۶۲- مهندسی فرانسوی، آلفونس بودو روشا یک موتور چهارزمانه را طراحی کرد، ولی آن را نساخت.

    سال ۱۸۶۴- مهندسی اتریشی، زیگفرید مارکوس یک موتور تک سیلندر کاربراتوری را به وجود آورد و با نصب آن روی یک گاری، توانست مسافتی حدود ۵۰۰ فوت را طی کند. وی بعدها وسیله نقلیه‌ای را طراحی کرد که می‌توانست در مدت کوتاهی با سرعت ۱۰ مایل در ساعت حرکت کند. برخی مورخان، از اختراع مارکوس به عنوان نخستین وسیله بنزینی در جهان یاد می‌کنند.

    سال ۱۸۷۳- مهندس آمریکایی، جورج برایتون یک موتور دو زمانه با سوخت نفت سفید را خلق کرد. این اختراع هرچند ناقص بود، ولی نخستین نمونه نفتی ایمن و کاربردی در تاریخچه خودرو آن زمان بود.

    سال ۱۸۶۶- مهندسان آلمانی، آیگن لانگن و نیکولاس آگوست اتو، طرح‌های لنوار و دی روشا را بهبود بخشیده و موتور گازی کارآمدتری به وجود آوردند.

    سال ۱۸۷۶- نیکلاس آگوست اتو یک موتور چهارزمانه موفق را ابداع کرد و آن را به ثبت رساند.

    سال ۱۸۷۶- اولین موتور دوزمانه موفق توسط سر داگالد کلرک ساخته شد.

    سال ۱۸۸۳- مهندس فرانسوی، ادوارد دولامار دبوتوویل یک موتور تک سیلندر چهارزمانه را به وجود آورد که با اجاق‌گاز کار می‌کرد! مشخص نیست که آیا دبوتوویل توانست ماشینی را با استفاده از این موتور بسازد یا خیر. با این وجود طرح وی در آن زمان بسیار پیشرفته و دست‌کم روی کاغذ جلوتر از دایملر بود.

    سال ۱۸۸۵- گوتلیب دایملر نمونه اولیه موتور بنزینی مدرن را ابداع کرد. این موتور دارای کاربراتور و یک سیلندر عمودی بود که بنزین در آن تزریق می‌شد. دایملر موتور خود را روی یک وسیله نقلیه دوچرخ به نام «ریت واگن» (کالسکه سواری) نصب کرد و یک سال بعد، اولین وسیله نقلیه موتوری چهارچرخ در جهان را ساخت.

    سال ۱۸۸۶- در ۲۹ ژانویه، کارل بنز حق اختراع خودروی بنزینی را به نام خود ثبت کرد.

    سال ۱۸۸۹- دایملر یک موتور چهارزمانه بهبودیافته را با سوپاپ‌های قارچی شکل و دو سیلندر شیب‌دار ساخت.

    سال ۱۸۹۰- ویلهام میباخ نخستین موتور چهارزمانه چهار سیلندر را به وجود آورد.

    مرور تاریخچه خودرو جهان نشان می‌دهد که طراحی موتور و ساخت خودرو فعالیت‌های جداناپذیری بوده و تقریبا تمام مهندسین موتور ذکرشده در بالا، دستی در طراحی خودرو نیز داشتند و برخی آن‌ها حتی به تولیدکنندگان بزرگ خودرو تبدیل شدند. تمام این مخترعین در حقیقت دست‌اندرکاران پیشرفت‌های قابل‌توجه در تکامل خودروهای احتراقی به حساب می‌آیند.

    خودرو از کجا آمد؟ – ایران صنعت نوین

    نقش نیکولاس اتو در ساخت خودرو

    یکی از نقاط عطف در تاریخچه خودرو جهان مربوط به سال ۱۸۷۶ می‌شود، یعنی زمانی که نیکلاس آگوست اتو یک موتور گازی مؤثر و کاربردی را به وجود آورد. “اتو” نخستین موتور درون‌سوز چهارزمانه را ساخت بعدها به «موتور چرخه اتو» معروف شد. وی به محض تکمیل موتور خود، آن را روی یک موتورسیکلت نصب کرد. نتایج و دستاوردهای اتو از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند. این موتور چهارزمانه او بود که بعدها در خودروهای با سوخت مایع مورد استفاده قرار گرفت.

    نقش کارل بنز در تاریخچه خودرو

    کارل بنزین

    در سال ۱۸۸۵، مهندس مکانیک آلمانی مشهور یعنی کارل بنز، نخستین خودروی کاربردی جهان را بر مبنای موتور درون‌سوز، طراحی و جسم واقعی به آن بخشید. در ۲۹ ژانویه سال ۱۸۸۶، بنز حق اختراع برای یک خودروی بنزینی را به نام خود ثبت کرد که در حقیقت یک وسیله نقلیه سه‌چرخ بود. بنز در سال ۱۸۹۱ نخستین خودروی چهارچرخ خود را ساخت. مدتی بعد، شرکت Benz & Cie راه‌اندازی شد که توانست در سال ۱۹۰۰ لقب بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در جهان را به خود اختصاص دهد. بنز، نخستین مخترعی بود که موتور درون‌سوز را با یک شاسی ادغام کرد.

    نقش گوتلیب دایملر در صنعت خودروسازی جهان

    در سال ۱۸۸۵، گوتلیب دایملر به همراه ویلهلم میباخ، موتور درون‌سوز اتو را ارتقا داده و نخستین نمونه آزمایشی از موتور بنزینی مدرن را ابداع کردند. موتور دایملر-میباخ کوچک، سبک، سریع، دارای کاربراتور تزریق بنزین و یک سیلندر عمودی بود. در حقیقت اندازه، سرعت و کارایی این موتور بود که انقلابی را در صنعت طراحی خودرو به وجود آورد. در سال ۱۸۸۶، دایملر کالسکه‌ای را برای نصب موتور خود تغییر داد و بدین ترتیب، اولین خودروی چهارچرخ جهان طراحی شد. وی به عنوان نخستین مخترع موتور درون‌سوز کاربردی شناخته می‌شود.

    در سال ۱۸۸۹، دایملر یک موتور چهارزمانه دو سیلندر شیب‌دار با سوپاپ‌های قارچی شکل را ابداع کرد که همانند موتور اتو، تبدیل به اساس ساخت موتور خودرو در آینده شد. دایملر برای موتور جدید خود، این بار به سراغ تطبیق و بهبود وسیله نقلیه‌ای همانند کالسکه نرفت، بلکه به همراه میباخ، نخستین اتومبیل خود را خلق کردند. این ماشین دارای سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته بود و سرعت آن به ۱۰ مایل بر ساعت می‌رسید.

    در بررسی تاریخچه خودرو جهان همچنین می‌خوانیم که دایملر در سال ۱۸۹۰، شرکت «دایملر موتورن گیزلشافت» را برای توسعه طرح‌های خود تأسیس کرد و حدود ۱۱ سال بعد، خودروی مرسدس توسط میباخ طراحی شد.

    رکورددار گرانترین خودروی تاریخ چیست؟

    بهبود خودروها توسط رنه پنهارد و امیل لواسور

    رنه پنهارد و امیل لواسور دو شریک در تجارت ماشین‌آلات نجاری بودند که تصمیم گرفتند وارد عرصه خودروسازی شوند. آن‌ها در سال ۱۸۹۰ نخستین اتومبیل خود را با استفاده از موتور دامیلر خلق کردند. مدتی بعد، ادوارد سارازین با در دست داشتن حق امتیاز اختراع دایملر برای فرانسه، به این تیم دونفره ملحق شد. این سه شریک نه تنها شروع به ساخت خودرو کردند، بلکه طراحی بدنه خودرو را به سطح پیشرفته‌تری انتقال دادند.

    خودروهای پنهارد- لواسور دارای کلاچ پدال‌دار و گیربکس زنجیره‌ای برای تغییر سرعت و همین‌طور رادیاتور جلو بودند. طبق مدارک موجود در تاریخچه خودرو جهان لواسور نخستین طراحی بود که علاوه بر انتقال موتور به قسمت جلوی ماشین، از طرح‌بندی دیفرانسیل عقب استفاده کرد. این طراحی به نام «Systeme Panhard» شهرت یافت و به دلیل تعادل و فرمان پذیری بهتر، خیلی سریع به یک استاندارد برای تمام خودروها تبدیل شد. اختراع گیربکس مدرن در سال ۱۸۹۵ از دیگر دلایل معروفیت پنهارد و لواسور به حساب می‌آید.

    این دو شریک موفق همچنین حقوق مجوز موتورهای دایملر را با آرماند پژو به اشتراک گذاشتند. یکی از محصولات پژو در نخستین مسابقه اتومبیلرانی در فرانسه به مقام اول رسید و این موضوع، محبوبیت و فروش خودروهای پژو را افزایش داد. هرچند دست بر قضا، در مسابقه «پاریس تا مارسل» در سال ۱۸۹۷، یک فاجعه مرگبار رخ داد که باعث کشته شدن امیل لواسور شد.

    عرضه خودروهای تجاری در بازار آمریکا

    چارلز و فرانک دوریا، نخستین تولیدکنندگان خودروی تجاری بنزینی در آمریکا بودند. این دو برادر دوچرخه‌ساز به حوزه اتومبیل و موتورهای بنزینی علاقه‌مند شدند که ماحصل آن، ساخت نخستین خودروی دوریا در سال ۱۸۹۳ شد. در سال ۱۸۹۶، شرکت دوریا موتور واگن ۱۳ دستگاه لیموزین گران‌قیمت را به فروش رساند. این شرکت تا سال ۱۹۲۰ مشغول فعالیت بود.

    تولید انبوه و ورود هنری فورد به حوزه خودروسازی

    بدون شک تا اینجای مقاله دائما از خود پرسیده‌اید پس هنری فورد چه زمان وارد تاریخچه خودرو جهان می‌شود؟ پیش از معرفی فورد بد نیست با رنسام الی اولدز آشنا شوید. اولدز در سال ۱۸۸۷ نخستین خودروی مجهز به موتور بخار خود را ساخت. سپس در سال ۱۸۹۹، یعنی زمانی که موتورهای بنزنی در حال پیشرفت بودند، به دیترویت رفت و با ابداع مفهوم پایه خط مونتاژ، کارخانه خودروسازی خود را در ناحیه دیترویت راه‌اندازی کرد. وی در سال ۱۹۰۱ برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، اقدام به تولید انبوه خودرو کرد و ۴۲۵ دستگاه خودروی Curved Dash را به تولید رساند. به همین خاطر اولدز در بازه زمانی بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۴ به عنوان تولیدکننده پیشگام خودرو در آمریکا شناخته می‌شود.

    فورد در ماه ژوئن سال ۱۸۹۶ نخستین خودروی خود به نام کوادریسیکل را ساخت، ولی تا پیش از راه‌اندازی شرکت Ford در سال ۱۹۰۳ شهرت چندانی نداشت. خودروی افسانه‌ای مدل T در سال ۱۹۰۸ ساخته شد. با این حال، فورد به این دستاورد راضی نبود و حوالی سال ۱۹۱۳، یک خط مونتاژ خودروی بهبودیافته را ابداع کرد و آن را در کارخانه خودروسازی خود در هایلندپارک میشیگان به اجرا درآورد. خط مونتاژ جدید زمان ساخت خودرو را به طور قابل‌توجهی کاهش داد، به طوری که مدل T تنها در عرض ۹۳ دقیقه ساخته شد. در حقیقت پس از پیاده‌سازی خط مونتاژ جدید در سال ۱۹۱۳، فورد جای اولدزمبیل را گرفت و لقب بزرگ‌ترین سازنده خودرو در جهان را به دست آورد. تا سال ۱۹۲۷، حدود ۱۵ میلیون دستگاه مدل T ساخته و روانه بازار شد.

    دستاورد دیگر هنری فورد در تاریخچه خودرو جهان به مبارزه وی با جورج بی سلدن مربوط می‌شود. سلدن که تاکنون خودرویی نساخته بود، حق ثبت اختراع موتور جاده‌ای را در اختیار داشت و بر این اساس، تمام خودروسازان آمریکایی حق امتیاز این نوع موتور را به سلدن پرداخت می‌کردند. فورد، حق ثبت اختراع سلدن را لغو کرد و با این کار، درب بازار خودروی آمریکا به روی تولید خودروهای ارزان‌قیمت گشوده شد. البته در طول حاکمیت مطلق فورد در این بازار، شرکت‌های کوچک مجبور به ادغام با یکدیگر شدند تا از رقبا عقب نمانند. به عنوان مثال، ویلیام سی دورانت پس از خرید بیوک موتور در سال ۱۹۰۴، به فکر ادغام با شرکت‌های کادیلاک، اولدزموبیل و اوکلند افتاد و در نهایت، جنرال موتورز کبیر را در سال ۱۹۰۸ تأسیس کرد.

    با تمام این اوصاف، پس از پایان جنگ جهانی اول صنعت خودروسازی دچار تغییراتی شد، حاکمیت مطلق فورد خاتمه یافت و شرکت‌های دیگر توانستند خودی در بازار نشان دهند. به طور خاص، شرکت برادران دوج با تولید یک خودروی ۴ سیلندر به عنوان رقیب اصلی مدل T، در مقابل فورد قرار گرفت. آن‌ها در سال ۱۹۲۴ بیش از هزار دستگاه از این خودرو را ساخته و روانه بازار کردند. حدود ۴ سال بعد والتر پی کرایسلر پا به صحنه گذاشت و مالکیت خودروهای کرایسلر، دوج، دسوتو و پلیموث را در اختیار گرفت و به یکی از بزرگ ترین شرکت‌

    از آن زمان به بعد، صنعت خودرو روزبه‌روز پیشرفت پیدا کرد و مدل‌های جدید و جذاب توسط طراحان مختلف ساخته و عرضه شدند. فناوری‌های متعدد به خودرو اضافه شد، آئرودینامیک بدنه بهبود یافت، قدرت موتور، سرعت و شتاب افزایش پیدا کرد، ضریب ایمنی خودروها بالا رفت و در نهایت، خودروهای برقی و خودمختار روی کار آمدند.

     

    0 ترمیم سپر خودرو با آب گرم

     

     

    ترمیم سپر خودرو با استفاده از چند راهکار ساده

    فرو رفتگی و شکستگی در سپر خودرو شما واقعاً می تواند ظاهر اتومبیل شما را از بین ببرد. اما هیچ ترسی نداشته باشید! در واقع می توانید بدون کمک یک وسیله حرفه ای ، فرورفتگی های جزئی را از بین ببرید. برای ترمیم سپر خودرو با آب گرم فقط به مقداری آب جوش و کمی چربی بر نیاز دارید. برای سهولت کار ترمیم سپر خودرو با آب گرم مراحل آن را برای شما شرح داده ایم.

    ترمیم سپر خودرو با آب گرم

    این روش می تواند به از بین بردن فرورفتگی های سپر کمک کند.

    یک قابلمه را از آب پر کنید و آن را به جوش بیاورید. با احتیاط آب را روی سطح فرورفتگی بریزید تا فلز یا پلاستیک گرم شود. اجازه دهید فلز خم شود و به شکل اولیه خود بازگردد. اگر سپر پلاستیکی است ، بعد از اینکه آب داغ را روی آن ریختید ، فرورفتگی را از پشت به بیرون فشار دهید. فرورفتگی فلز را مانند سپر پلاستیکی با دست فشار ندهید. ممکن است نتوانید تمام فرورفتگی های سپرهای فلزی را با فشار دست درست کنید.

    اگر سپر پلاستیکی است ، دائما آن را از داخل فشار دهید تا کاملا صاف شود. سپس ، پس از اتمام کار ، یک پارچ از آب سرد بریزید تا سپر محکم شود. نگران نباشید ، آب جوش به رنگ ماشین شما آسیبی نمی رساند. رنگ اتومبیل توسط روکشهایی پوشانده شده که آنها را براق و محافظت می کند. ریختن آب داغ یا جوش روی سپر برای رفع فرورفتگی باعث صدمه زدن یا از بین بردن رنگ نمی شود.

    سپرسازی و هزینه تعمیر سپر شکسته در تهران | استاده

    آیا می توان تمام فرو رفتگی ها را از سپر خارج کرد؟

    بله ، راهی برای از بین بردن بیشتر فرورفتگی ها وجود دارد. با آب جوش ، می توانید بسیاری از فرورفتگی ها جزئی را از سپر ماشین خود بردارید. اما اگر خودتان قادر ترمیم سپر خودرو با آب گرم نیستید ، می توانید ماشین خود را به یک تعمیرگاه اتومبیل ببرید. آنها تجهیزات ویژه ای خواهند داشت که می توانند آسیب های جدی تری را برطرف کنند.

    هزینه تعمیر سپر خودرو چقدر است؟

    هزینه تعمیرات سپر با توجه به مدل خودرو متغیر است. اگر سپر شما بیش از حد ترک خورده یا به شدت دندانه دار شده است که نمی توانید به راحتی آن را ترمیم کنید ، آن را نزد یک حرفه ای ببرید. آنها تجهیزات لازم برای تعمیرات را دارند. اگر سپر شما آنقدر آسیب دیده است که به راحتی قابل تعمیر نیست ، شاید لازم باشد کاملاً آن را تعویض کنید.

    آیا می توان با سپر آسیب دیده رانندگی کنم؟

    بله می توان رانندگی کرد اما این موضوع را باید در نظر بگیرید که سپر آسیب دیده دیگر قادر به مقاومت در برابر ضربه نیست. ترک و فرورفتگی فراتر از مشکلات ظاهری است. حتی موارد کوچک نیز می توانند بر یکپارچگی ساختاری سپر شما تأثیر بگذارند. اگر تصادف دیگری کنید ، حتی یک ضربه کوچک ، سپر شما نمی تواند ضربه را جذب کند و می تواند به بدنه خودرو شما آسیب برساند.

    0 بررسی جک S5 فیس لیفت + مزایا و معایب

     

    جک s5 نیوفیس

    اگر تصمیم دارید جک s۵ نیوفیس یا فیس لیفت بخرید، مسلما نقاط ضعف و قوت این خودرو برای شما اهمیت بالایی خواهد داشت. در این مقاله از آیس پارتس ما به معرفی مزایا و معایب جک s5 نیوفیس پرداخته و توضیحاتی درباره آنها ارائه کرده‌ایم تا مشتریان به نحو بهتر و بیشتر با این محصول نسبتا جدید کرمان موتور آشنا شوند و بتوانند انتخاب آگاهانه‌تری در این زمینه داشته باشند. با آیس پارتس همراه باشید.

    مزایای جک S5 نیوفیس

    1. پیشرانه جدید توربو gdi با توان مناسب و حساس به کیفیت بنزین

    موتور جک اس ۵ نیوفیس کاهش حجم نسبتا قابل توجهی را تجربه کرده و در حال حاضر تنها ۱.۵ لیتر گنجایش دارد. اما این موتور کم‌حجم قدرت مناسبی ارائه خواهد داد؛ چراکه حداکثر توان آن معادل ۱۷۱ اسب بخار (۱۶۱ اسب بخار برای نمونه‌های یورو ۵) خواهد بود که برای یک کراس اوور شهری، رقمی قابل قبول و کافی به شمار می‌آید.

    جک s5 نیوفیس

     2.موتور جک اس 5 نیوفیس

    همچنین نهایت گشتاور این موتور به ۲۵۱ نیوتن متر می‌رسد که از دور ۱۵۰۰ rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. بنابراین از همان دورهای پایین نیز کشش بسیار مناسب برای خودرو ایجاد خواهد شد و راننده احساس کاهش قدرت در دورهای پایین نخواهد کرد. بدین ترتیب سبقت‌گیری نیز در همان دورهای پایین به‌راحتی انجام خواهد شد.

    همچنین سیستم تزریق مستقیم سوخت gdi باعث می‌شود تا راندمان موتور افزایش یافته و میزان مصرف سوخت آن بهینه‌تر از قبل شود. بنابراین موتور TGDi با راندمان مناسب از اولین مزیت‌های جک s۵ نیوفیس به حساب می‌آید، اما در عین حال باید توجه داشت که چنین موتور پیشرفته ای به بنزین با کیفیت نیز نیازمند است و در صورت استفاده از بنزین معمولی، باید انتظار مواجه با افت توان، افزایش مصرف سوخت و بروز برخی از ایرادات در بلند مدت را داشت.

    موتور جک اس 5 نیوفیس

     3. بازار دست دوم مناسب

    جک S5 از همان ابتدا که وارد بازار کشور شد به خوبی توانست جای پای خود را در ایران محکم کند و به یکی از خوش ‌فروش‌ترین کراس اوورهای میان قیمت بازار ایران تبدیل شود. جک s۵ نیوفیس هم گرچه تازه به بازار آمده اما به هر حال میراث مدل قبلی را به ارث برده و با توجه به‌روزرسانی‌های انجام گرفته روی آن، همچنان این قابلیت را دارد که یکی از کراس اوورهای خوش فروش بازار باشد.

    البته احتمالا با حضور رقبای جدیدتر، جک s۵ نیوفیس کار سختی را جهت رقابت با دیگر کراس اوورهای هم قیمت چینی پیش رو خواهد داشت. اما با این حال همچنان می‌شود امیدوار بود که این خودرو نیز بتواند مانند نسخه قبلی بازار دست دوم تقریبا گرم و پررونقی را برای خود فراهم کند.

     4. گستردگی خدمات پس از فروش

    مسلما زمانی که یک شرکت بزرگ و باسابقه پشت عرضه یک خودرو در بازار ایران قرار بگیرد، از لحاظ خدمات پس از فروش و شرایط آینده نیز خیال مشتری بسیار راحت‌تر خواهد بود. کرمان موتور سال‌ها در ارائه محصولات و خودروهای چینی به‌ویژه محصولات جک در ایران مشغول به کار بوده و در حال حاضر نمایندگی‌های بسیار گسترده‌ای در سراسر کشور جهت ارائه خدمات به تولیدات خود، دایر کرده است.

      بنابراین جک s۵ از لحاظ خدمات پس از فروش می‌تواند خاطر مالک خود را تا حد زیادی آسوده کند و در صورت وقوع هرگونه خرابی، مشتری می‌تواند با مراجعه به نمایندگی‌های گسترده کرمان موتور نسبت به رفع عیب اتومبیل خود اقدام کند. همچنین پیشرانه مشترک جک s۵ نیوفیس با کی ام سی کی ۷ نیز باعث می‌شود تا قطعات یدکی این خودرو به صورت پرشمارتری در دسترس باشد.

    معایب جک s5 نیوفیس

    1. طراحی ظاهری قدیمی

    جک s5 نیوفیس به جز تغییرات نه‌چندان هیجان برانگیز در بخش چهره، تفاوت ظاهری چندانی با مدل پیشین خود ندارد و فرم بدنه آن تناسبی با طراحی خودروهای مدرن چینی که امروزه در حال زیاد شدن در بازار ما هستند، نشان نمی‌دهد.

    این سبک طراحی بیشتر مناسب ۵ تا ۶ سال گذشته بوده و در حال حاضر می‌توان دید که سلیقه‌ها تغییر کرده و با ورود محصولات جدید به بازار ایران، مشتریان نیز فرم بدنه جک s5 نیو را کم‌هیجان و تکراری خواهند یافت. بنابراین طراحی بدنه نسبتا قدیمی و نه‌چندان مهیج این خودرو در حال حاضر می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن به شمار آید.

    مزایا و معایب جک اس5 نیو

     2. دشواری‌های نگهداری از پیشرانه‌های توربوشارژ

    درست است که امروزه اکثر خودروها به‌ویژه کراس اوورهای چینی با موتورهای توربوشارژ به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند، اما به هر حال موتورهای توربو علاوه بر مزیت‌هایی که به همراه دارند در طول زمان استهلاک بالاتری از خود بروز می‌دهند و به‌ویژه حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت بنزین و روغن از خود نشان خواهند داد. بنابراین این‌گونه حساسیت‌های موتورهای توربوشارژ به‌ویژه در ایران که سطح کیفی بنزین نسبت به استانداردهای روز دنیا فاصله دارد، می‌تواند یکی از نقاط ضعف اصلی جک s5 نیوفیس و البته دیگر خودروهای مجهز به موتور پرخوران تلقی شود. درمجموع موتورهای توربو نیاز به نگهداری دقیق‌تری داشته و حساسیت و استهلاک آنها در طول زمان نسبت به موتورهای تنفس طبیعی مقداری بالاتر است.

    کابین جک اس 5

     3. متریال داخلی نه‌چندان دل‌چسب

    کابین جک اس 5

    در انتهای مقاله مزایا و معایب جک s5 نیوفیس باید نسبت به متریال داخلی این خودرو هم انتقادی داشته باشیم. پلاستیک خشک به‌کاررفته در داشبورد جک اس ۵ حس مرغوب بودن را چندان به ذهن شما انتقال نخواهد داد و احتمالا خیلی خوشایند به نظر نخواهد رسید. بنابراین از آنجا که انتظار می‌رفت این خودرو از پلاستیک‌های باکیفیت‌تری درون کابین خود استفاده کند، می‌توان انتقاداتی به کیفیت متریال کابین این ماشین چینی ابراز داشت و آن را جزو نقاط ضعف جک s۵ تلقی کرد.

    4. گیربکس دوبل کلاچ با حساسیت بالا

    گیربکس های دوبل کلاچ به طور کلی چندان مناسب استفاده در ترافیک سنگین شهرها نیستند و با افزایش دمای کاری مواجه می شوند، هرچند در خصوص گیربکس مورد استفاده در جک اس 5 فیس لیفت، با نوع خیس یا اصطلاحا WET این گیربکس طرف هستیم که عملکردی بهتری از مدل دوبل کلاچ خشک را نشان می دهد، اما با این وجود همچنان مواردی از افزایش دمای عملکرد (OVERHEAT) گیربکس و نمایش خطا در آن دیده می شود که می تواند به توقف کامل خودرو تا زمان خنک شدن منجر شود، از این رو باید گیربکس جک اس 5 فیس لیفت را در زمره گیربکس های نسبتا حساس طبقه بندی کرد.

     

    0 علائم آب روغن قاطی کردن خودرو

     

    علت عوض شدن رنگ ، کف کردن و چرب شدن آب رادیاتور چیست ؟

    یکی از اتفاقات ترسناک و پر هزینه برای هر خودرویی آب روغن قاطی کردن است. آب روغن قاطی کردن به این معناست که روغن وارد چرخه آب می‌شود. در واقع هر زمانی در آب رادیاتور خودرو، مقداری روغن مشاهده کردید یعنی این اتفاق پرهزینه برای خودرو رخ داده است. این اتفاق معمولا به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است.

    در ادامه به بررسی آب روغن قاطی کردن خودرو می‌پردازیم تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید و راه‌های جلوگیری از آن را بدانید.همراه آیس پارت باشید.

     

    همانطور که گفتیم آب روغن قاطی کردن اغلب به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است. این قطعه بین سیلندر و سرسیلندرها قرار دارد به عبارتی واشر اتصال بین سیلندر با سرسیلندرها را برقرار می‌کند. این قطعه مرزی بین آب و روغن خودرو است و معمولا از فولاد، پنبه و مس ساخته می‌شود. اگر واشر سرسیلندر مشکل داشته باشد، مرز بین آب و روغن از بین می‌رود و روغن با خروج از مسیر خود وارد چرخه آب موتور می‌شود.

     

    دلایل خراب شدن واشر سرسیلندر

    سوختن یا خراب شدن واشر دلایل مختلفی دارد که می‌توان از آن جلوگیری کرد. مهمترین دلایل سوختن و خراب شدن واشر سرسیلندر:

     

     

    جوش آوردن خودرو

    جوش آوردن موتور خودرو به دلیل کم شدن آب رادیاتور رخ می‌دهد. همچنین اگر در فصل‌های گرم از ضد یخ استفاده نکنید احتمال جوش آوردن خودرو بسیار بالا می‌رود.

    علت عوض شدن رنگ ، کف کردن و چرب شدن آب رادیاتور چیست ؟

     

     

    کار نکردن فن

    فن وظیفه خنک کردن خودرو را به عهده دارد. اگر این عمل به درستی صورت نگیرد، دمای موتور بالا می‌رود و ممکن است علاوه بر جوش آوردن خودرو اتفاقات دیگری نیز رخ دهد.

     

     

    تعمیرات نادرست

    یکی از دلایلی که ممکن است سبب سوختن واشر سرسیلندر شود، تعمیر نادرست آن است. اگر تعمیرکار واشر سرسیلندر را به دقت در جای خود محکم نکرده باشد این قطعه به درستی کار نمی‌کند و سبب سوختن آن می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام تعمیر قطعات مهم خودرو تعمیرکار حرفه‌ای انتخاب کنید.

     

     

    پایان عمر واشر سرسیلندر

    برخی قطعات خودرو مصرفی‌اند در گذشت زمان از بین می‌روند. واشر سرسیلندر یکی از قطعاتی است که طول عمر مشخص دارد و هنگامی که عمرش تمام شود به درستی کار نمی‌کند. به همین دلیل لازم است که سرویس‌های دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید.

    نکات کلیدی درباره واشر سرسیلندر | 10 تا از بهترین موارد

    خروج دود سفید از خودرو و ارتباط آن با ‌آب روغن قاطی کردن

     

     

    یکی از نشانه‌های خرابی واشر سرسیلندر خروج دود سفید و غلیظ از اگزوز است. این اتفاق به دلیل مخلوط شدن آب و مایع خنک کننده با بنزین پیش می‌آید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که این نشانه به تنهایی نمی‌تواند نشانه معیوب بودن واشر سرسیلندر باشد. البته اگر نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را مشاهده کردید باید هرچه سریعتر نسبت به تعمیر خودرو اقدام کنید.

    به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده نشانه‌های آب روغن قاطی کردن نباید به حرکت خودرو ادامه دهید. همچنین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق باید سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید و خودرو را به دست تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید.

     

    0 علائم یاتاقان زدن خودرو چیست؟

     

    علائم یاتاقان زدن خودرو چیست؟

    زمانی که به هر علت از جمله کبود آب، روغن و یا بالارفتن بیش از حد مجاز دور موتور دمای موتور نیز از مقدار مجاز بالاتر رود، به اجزا مختلف آن بخصوص قسمت‌های متحرک آسیب زیادی وارد می‌گردد که این حالت را گیرپاژ یا سوختن موتور می‌گویند و در مورد یاتاقان‌ها هم وقتی در اثر سوختن دیگر قادر به کاستن از اصطکاک بین شاتون و میل لنگ نباشند گفته می‌شود. بطور کلی "یاتاقان زدن" تقریبا معادل عامیانه سوختن موتور در بین تعمیرکاران است.

     

    البته باید اضافه کرد یاتاقان اسم قطعه ای است که بین دسته پیستون و میل لنگ قرار دارد و کارش روان سازی حرکت این دو قطعه روی یکدیگر است.

    یاتاقان چیست + کاربرد و انواع آن در خودرو | مجله پدال

    یاتاقانها با روغن موتور در تماس هستند و وظایف زیر را بعهده دارند:

    1. تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر.

    2. کم کردن اصطکاک بین "میل لنگ" و "سیلندر" و جلوگیری از خوردگی آنها.

    3. کم کردن اصطکاک بین "میل لنگ" و "شاطون" و جلوگیری از خوردگی آنها.

     

    وقتی این قطعه به هر دلیلی بیش از حد داغ شود حالت دفرمگی پیدا می کند و اگه ذوب شود باعث چسبیدن دسته پیستون به میل لنگ می‌شود و موتور احتمالا می سوزد.

     

    در مورد "یاتاقان زدن" باید گفت خود یاتاقان دچار مشکل می‌شود چون وقتی خودرو یاتافان می زند صدای خیلی بدی به گوش می رسد و خودرو برای راه افتادن به نیروی زیادی نیاز دارد (اصطکاک موتور خیلی زیاد است) اگر در این زمان سریعا موتور را خاموش نکنید موتور می سوزد!

    یاتاقان چیست⚡️نحوه عملکرد یاتاقان⚡️یاتاقان زدن چیست⚡️دلایل یاتاقان زدن -  وبلاگ کارنامه

    علت "یاتاقان زدن" هم فرسودگی یاتاقان‌ها، شکستن یاتاقان‌ها، ذوب شدن آن‌ها، تغییر شکل دادن آن‌‌ها یا ....

     

    علائم یاتاقان زدن چیست؟

    1. صدا "لق لق " یا "تق تق" موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن

    2. قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود.

     

    علت خرابی یاتاقان

    علت خرابی یاتاقان نرسیدن روغن به آن است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور است.

     

     

    نقد و بررسی لیفان x60 دنده ای و اتومات
    0 نقد و بررسی لیفان x60 دنده ای و اتومات

    در این مقاله ازآیس پارت به نقد و بررسی لیفان x60 و مزایا و معایب آن می پردازیم. لیفان X60 به عنوان اولین تلاش شرکت لیفان برای تولید شاسی بلندهای جمع‌وجور محسوب می‌شود. X60 نخستین‌ بار در نمایشگاه خودرو شانگهای و به عنوان کانسپتی با نام Lifan CUV به نمایش درآمد.

    فهرست محتوا

    معرفی و بررسی لیفان x60

    بررسی تخصصی مشخصات فنی Lifan x60

    مشخصات فنی موتور لیفان x60

    بررسی مصرف سوخت لیفان x60

    جدول مشخصات فنی لیفان x60 دنده ای و اتومات

    معرفی امکانات و آپشن های لیفان x60 اتومات

    دانلود دفترچه راهنمای لیفان x60

    بررسی طراحی ظاهری لیفان x60

    طراحی بیرونی لیفان ایکس 60

    طراحی داخل لیفان X60

    مزایا و معایب لیفان X60

    مزایای لیفان ایکس 60

    معایب لیفان x60 | با مهم‌ترین نواقص لیفان X60 آشنا شوید – مجله خودرو سوییچ

    لیفان X60 یکی از کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران است که در دهه 1390 توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد. لیفان X60 رقیب جدی ام وی ام X33 در بازار ایران محسوب می‌شود که از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی، در سطحی مشابه با نسل اول و دوم این خودرو قرار می‌گیرد.

    همانند سایر خودروهای کرمان موتور، ابتدا لیفان X60 دنده‌ای توسط این شرکت به تولید رسید که از نظر امکانات رفاهی در سطح ضعیفی قرار داشت. از سال 1396 کرمان موتور لیفان X60 اتوماتیک را به تولید رساند که علاوه بر گیربکس اتوماتیک cvt، به امکانات بیشتری مانند جلو پنجره کرومی و چراغ‌های طرح جدید نیز مجهز بود.

    آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو لیفان X60 فیس‌لیفت بود که در سال 1396 توسط کرمان موتور معرفی شد. لیفان X60 شروع خوبی در بازار ایران داشت اما به مرور از فروش آن کاسته شد تا در نهایت کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف کند. آخرین نسخه‌های لیفان X60 در سال 1397 به تولید رسیدند.

    بررسی تخصصی مشخصات فنی Lifan x60

    لیفان X60 با ابعاد 4,325 میلی متر (طول) * 1,790 میلی متر (عرض) * 1,690 میلی متر (ارتفاع) و فاصله محوری 2,600 میلی‌متر، یک شاسی بلند کلاسیک شهری با ظرفیت 5 سرنشین است.

    ترمزهای لیفان X60 در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و به همین دلیل می‌توان قدرت ترمزگیری این خودرو را قابل قبول تلقی کرد. وزن لیفان X60 نیز 1330 کیلوگرم در نسخه دنده‌ای و 1350 کیلوگرم در نسخه اتوماتیک عنوان شده است که با توجه به سایر رقبا و کراس‌اوورهای کوچک بازار، لیفان X60 را باید یک خودرو میان وزن قلمداد کرد.

    مشخصات فنی موتور لیفان x60

    لیفان X60 در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک، به پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که پیش از این خودرو در لیفان 620 تلنت مورد استفاده قرار گرفته بود.

    این پیشرانه حداکثر 126 اسب‌بخار قدرت و 168 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای سیستم انتقال قدرت لیفان X60 نیز از گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT استفاده شده است. گیربکس CVT‌ لیفان X60 دو حالت اسپرت و برفی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکس CVT‌ مناسب استفاده در خودروهای اقتصادی است .

    لیفان X60 / ایکس 60؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید -  زومیت

    بررسی مصرف سوخت لیفان x60

    میزان مصرف سوخت خودرو لیفان x60 به نسبت، مقرون به صرفه می باشد اما اگر با سایر خودروهای هم رینج قیمتی بخواهیم آنرا مقایسه کنیم، به نسبت پر مصرف می باشد و از این رو اگر شاخصه میزان مصرف سوخت برای شما اهمیت دارد، قطعا باید به این موضوع توجه داشته باشید که خودرو لیفان x60 به نسبت خودرو پرمصرفی می باشد.

    میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو لیفان x60 دنده ای و اتوماتیک به ترتیب عبارتند از 8.2 لیتر و 8.7 لیتر که این میزان در خودرو پژو 405 GLX 9 لیتر می باشد.

     مشخصات فنی لیفان x60 دنده ای و اتومات

    وزن (کیلوگرم) 1330 1350

    طول (mm) 4325 4325

    عرض (mm) 1790 1790

    ارتفاع (mm) 1690 1690

    پیشرانه 4 سیلندر 4 سیلندر

    حجم موتور (لیتر) 1.8 1.8

    گشتاور (نیوتن متر) 168 168

    گیربکس 5 دنده دستی CVT دو حالته

    قدرت (اسب بخار) 126 126

    شتاب 0 تا 100 KM 13 ثانیه 14.5 ثانیه

    سرعت (کیلومتر بر ساعت) 170 170

    مصرف ترکیبی در 100 KM 8.2 لیتر 8.7

    حجم باک (لیتر) 55 55

    سنسور عقب دارد دارد

    ترمز ضد قفل ABS دارد دارد

    ترمز پارک برقی ندارد ندارد

    چراغ مه شکن جلو دارد دارد

    چراغ مه شکن عقب دارد دارد

    نوع فرمان هیدرولیکی هیدرولیکی

    تعداد ایربگ 2 2

    سیستم تهویه دستی دستی

    معرفی امکانات و آپشن های لیفان x60 اتومات

    لیفان X60 در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه شد. نسخه دنده‌ای امکانات رفاهی اندکی را در خود جای داده است و برای بهره‌مندی از امکانات رفاهی کامل، بایستی لیفان X60 اتوماتیک را خریداری کنید.

    از جمله امکانات لیفان X60 اتوماتیک می‌توان به این موارد اشاره کرد: رینگ‌های آلیاژی، سنسور پارک و دوربین عقب، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش بلندگو به همراه نمایشگر و دی وی دی پلیر، دو کیسه هوا، سیستم تهویه با تنظیم دستی، روکش چرمی صندلی‌ها، آینه جانبی با تنظیم برقی و سانروف. لیفان X60 دنده‌ای در مقایسه با نسخه اتوماتیک، فاقد سیستم دی وی دی پلیر و نمایشگر سیستم صوتی به همراه دوربین عقب است.

    معایب لیفان x60 | با مهم‌ترین نواقص لیفان X60 آشنا شوید – مجله خودرو سوییچ

     تجهیزات و امکانات لیفان ایکس 60

    سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی

    سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا صفحه نمایش 7 اینچی با6 بلندگو استریو

    غربیلک فرمان دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان

    سیستم صندلی های جلو روکش چرمی، قابليت تنظيم صندلی راننده در 4 جهت به صورت دستی

    سیستم صندلی های عقب روکش چرمی

    سیستم روشنایی جلو مه شکن جلو

    سیستم روشنایی عقب مه شکن عقب

    سنسورهای پیش فعال سنسور دنده عقب، سنسور نور

    سیستم آینه ها آینه‌های جانبی راهنمادار

    سیستم شیشه ها شیشه بالابر جلو و عقب برقی

    سیستهای سقف سان روف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید

    سایر موارد پرده شیشه عقب، برف پاک کن عقب، درب بازکن صندوق و باک از داخل

    بررسی طراحی ظاهری لیفان x60

    لیفان X60 در یک نگاه کلی از طراحی ظاهری نسبتا ساده‌ای برخوردار است و تنها سعی شده از طریق خطوط حجم دهنده روی گلگیرها تا حدودی جذاب و اسپرت به نظر برسد. فضای داخلی لیفان X60 کاملا براساس تویوتا RAV4 مدل سال 2006 شکل گرفته است، اما از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده خود کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

    لیفان ایکس ۶۰ را بشناسید

    طراحی بیرونی لیفان ایکس 60

    طراحی سپر جلو نیز به نوبه خود دلپذیر بوده و در کنار دیفیوزر و قاب‌های مشکی رنگ چراغ‌های مه‌شکن، شمایلی مناسب برای نمای جلو لیفان ایکس 60 پدید آورده است.

    حجم پردازی‌های اعمال شده روی درپوش موتور و بخش جانبی خودرو نیز ظاهری عضلانی‌ و حجیم‌تر را برای بدنه ایکس60 رقم زده است؛ به ویژه خط شانه‌ای که از گوشه چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده و نیز حالت برجسته و برآمده گلگیرها، تاثیر بسزایی در کاهش سادگی نمای کناری لیفان x60 داشته‌اند.

    در قسمت پشت خودرو چراغ‌های یک تکه در دو طرف درب صندوق جانمایی شده و شمایلی نسبتا ساده به این زاویه بخشیده‌اند. همچنین وجود دیفیوزر در ناحیه تحتانی سپر بر جذابیت بصری ایکس60 اضافه کرده است. به طور کل می‌توان گفت که طراحی بیرونی لیفان X60 امتیاز قابل قبولی را در بازار کم تنوع ایران کسب می‌کند و می‌تواند موجب خرسندی مشتریانی که با بودجه نسبتا کم به دنبال یک کراس اوور اقتصادی خوش‌قیمت هستند، شود.

    طراحی داخل لیفان X60

    طراحی کابین خودرو لیفان x60، یک طراحی به نسبت ساده و البته‌کاربردی است که‌همه‌چیز خیلی ساده‌و بی عیب و نقص در کابین قرار گرفته‌اند. همچنین لازم به‌ذکر است که‌جنس کابین این خودرو از پلاستیک می‌باشد که طبیعتا انتظار زیادی نمی توان از این خودرو داشت. اما اگر تصمیم به خرید خودرو با کابین جدید و بروز دارید، شاید این خودرو گزینه مناسبی در این بخش برای شما نباشد چرا که طراحی آن برای چیزی نزدیک به‌یک ده‌گذشته می‌باشد.

    مزایا و معایب لیفان X60

    لیفان ایکس۶۰ به عنوان یک کراس اوور شهری ارزان قیمت از نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده و توان فنی معقول و قیمت تقریبا متناسب سود می‌برد.

    در نتیجه برخورداری از چنین مزایایی، توجه اقشار متوسط و اصطلاحا کارمندی جامعه به سوی ایکس ۶۰ جلب شده و این خودرو چینی را به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ارزان قیمت بازار ایران بدل کرده و بازار خرید و فروش نسبتا گرمی را برای آن رقم زده است.

    با این وجود برخی کمبودها در لیفان X60 از جمله در بحث امکانات رفاهی ایمنی و قوای محرکه نه چندان پرقدرت وجود دارد که می‌تواند برخی مشتریان را به سوی خرید محصولات رقیب نظیر ام و ام X33S و یا چری تیگو5 کارکرده سوق دهد.

    مزایای لیفان ایکس 60

    طراحی مدرن و شیک

    همان طور که مشخص هست و در ابتدا گفتم,این خودرو دارای کپی کاری های زیادی هست.ولی خوب در کل باید گفت که طراحی لیفان X60 به روز و قابل قبول است و می توان به آن نمره خوبی را داد.

    مثلا بهره بردن طراحان لیفان از یک جلو پنجره که از جنس کروم است و ترکیب آن با چراغ هایش جلوه خاصی را به نمای جلو این خودرو داده است.از دیگر نکات خوب و قابل ذکر در طراحی لیفان X60 آینه های بغل است که سایز و شکل خوبی را دارد.

    خدمات پس از فروش قابل قبول

    لیفان X60 از سال ۱۳۹۱ در بازار ایران حضور دارد. علاوه بر شبکه نمایندگی های رسمی کرمان موتور بسیاری از قطعه فروشان تهران و شهرهای بزرگ هم لوازم تزیینی و قطعات یدکی آن را تأمین می کنند.

    بنابراین از بابت در دسترس بودن قطعات، جای نگرانی خاصی وجود ندارد. شاید تنها موردی که ممکن است برای تان دردسر ساز شود، پیدا کردن گیربکس CVT اتوماتیک این خودرو باشد، چراکه از میان محصولات لیفان، به غیر از X60، تنها لیفان X50 است که با گیربکس CVT به بازار آمده و از قضا میان گیربکس آن و گیربکس X60 اتوماتیک هم تفاوت هایی وجود دارد. البته تجربه ثابت کرده است که اگر پول در جیب تان باشد و بخواهید هزینه کنید، تمام غیرممکن ها ممکن می شوند!

    قیمت مناسب لوازم یدکی

    شاید نکته بسیار مهم در خرید خودرو قیمت لوازم یدکی این خودرو در بازار می باشد. قیمت خرید لوازم یدکی لیفان ایکس 60 در بازار نسبت به خودروهای داخلی بسایر مناسب تر است. البته باید به کیفیت قطعات نیز دقت کنید. نباید از قطعات بیکیفیت و ارزان برای خودرو استفاده کنید. تا جایی که می شود از قطعات شرکتی استفاده کنید.

    البته الان قطعات شرکتی لیفان در بازار کم شده.ولی قطعات با کیفیت اصلی در این فروشگاه موجود می باشد. در ادامه لیست قطعات موجود در فروشگاه برای شما قرار داده شده.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188200200 تماس بگیرید!

    معایب لیفان X60

    کیلس استارت لیفان x60 نقد و بررسی مزایا و معایب لیفان x60 دنده ای و اتومات

    استهلاک بالا

    شاید این موضوع در اکثر خودروهای چینی عیب محسوب شود چرا که اکثر آنها بعد از مدتی افت کیفیت و قیمت زیادی را تجربه می کنند و لیفان X60 هم از این قاعده مستثنا نیست، البته صنعت خودروسازی در چین با سرعت بسیار خوبی در حال پیشرفت است و هر سال که جلوتر می رود شاهد کاهش معایب در خودروهای چینی هستیم.

    کیفیت مونتاژ نسبتا پایین

    همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، خودروی لیفان ایکس ۶۰ توسط شرکت کرمان موتور در ایران مونتاژ می‌شود. متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که مونتاژ خودرو به خوبی صورت نگرفته و محصولات ارائه شده از کیفیت ساخت خوب و مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین در مورد این ضعف در لیفان ایکس ۶۰ نمی‌توان به قطعیت چیزی گفت.

    بازار دست دوم ضعیف

    لیفان X60 در تیراژی بالا پا به بازار ایران گذاشت. کرمان موتور در فروش اولیه این خودرو به موفقیت زیادی دست یافت، اما همچون هر خودروی چینی دیگری، X60 با رکود نسبی در بازار دست دوم روبه‌روست.

    بسیاری از افراد ترجیح می دهند که خودروهای چینی متوسط همچون X60 را به صورت صفر کیلومتر خریداری کنند. از سویی، استهلاک بالا و افت کیفیت زیاد X60 در نمونه های کارکرده هم سبب می شود کم تر کسی به خرید مدل های قدیمی این خودرو تمایل نشان دهد.

    همین عدم محبوبیت به نسخه های اتوماتیک X60 هم رسیده است. به گونه ای که مدل های صفرکیلومتر این خودرو تا مدت ها در بازار بدون مشتری باقی مانده بودند. به محض استارت خوردن پیشرانه و شروع حرکت با X60 هم افت قیمتی چندین میلیونی نصیب مالک آن می شود. بنابراین اگر قصد شما از خرید خودرو، سرمایه گذاری یا دلالی است، بهتر است دور لیفان X60 اتوماتیک را خط بکشید!

    تعمیرگاه لیفان X60 - تعمیرگاه تخصصی Lifan ایکس 60

    کمبود امکانات رفاهی خودرو

    لیفان ایکس ۶۰ در دو مدل دنده‌ای و اتومات عرضه شده است. مدل دنده‌ای در سال‌های ۹۱ تا ۹۶ و مدل اتوماتیک در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ تولید و عرضه شد. در مدل دنده‌ای لیفان ایکس ۶۰ امکانات رفاهی کمتری نسبت به نسخه اتومات وجود دارد.

    به طوریکه مدل دنده‌ای از امکاناتی همچون سیستم مالتی مدیا بی‌بهره است. مدل اتومات این خودرو نیز در مقایسه با خودروهای مشابه در بازار، از امکانات رفاهی کمتری برخوردار است. با اینکه شرکت لیفان نسخه ایکس ۶۰ نیوفیس را به بازار عرضه کرد، اما همچنان کمبود امکانات رفاهی را در آن میتوان مشاهده کرد.

    کابین پر سر و صدا

    از معایب دیگر در خودروی لیفان ایکس 60 می‌توان به کابین پر سر و صدای آن اشاره کرد. شرکت لیفان به دلیل اینکه سعی داشته تا یک خودروی مقرون به صرفه وارد بازار کند، در مواردی کیفیت را فدای این خواسته خود کرده است.

    وجود کابین پر سر و صدا از معایب لیفان x60 به حساب آمده و در مسیرهای طولانی باعث سلب آسایش سرنشینان خواهد شد. سر و صدای داخل کابین بیشتر از ناحیه موتور و گیربکس خودرو وارد می‌شود. خوب است بدانید هر دو نسخه اتومات و دنده‌ای این خودرو دچار این مشکل هستند و صدای آزاردهنده‌ در کابین آن کاملا مشهود است.

    کشش نامناسب در مسیرهای آفرودی

    لیفان ایکس 60 خاصیت آفرودی ندارد و در مسیرهای پر فراز و نشیب نامناسب عمل می‌کند. شاید دلیل این امر را بتوان به عدم تناسب میان وزن خودرو و موتور دانست.

    موتور لیفان x60 از حداکثر گشتاور موتور 168 نیوتون متر برخوردار است و دور موتور آن 4200 دور در دقیقه است. شتاب 0 تا 100 این خودرو تقریبا 13 ثانیه و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر در ساعت است.

    متریال نامناسب داخل کابین

    بسیاری از مصرف کنندگان معتقدند که این خودرو علاوه بر کابین پر سر و صدا، دارای مشکلات دیگری در این قسمت است. استفاده از متریال نامناسب و بی‌کیفیت مانند پلاستیک خشک و چرم مصنوعی از ایراداتی است که بسیاری از خریداران این خودرو به آن وارد کرده‌اند. استفاده از متریال نامناسب در کابین، از معایب لیفان x60 است.

    وضعیت ایمنی لیفان ایکس 60

    مزایای لیفان X60 2 نقد و بررسی مزایا و معایب لیفان x60 دنده ای و اتومات

    لیفان X60 از تجهیزات امنیتی بسیار کمی برخوردار است که این موضوع تبدیل به یکی از ضعف‌های بزرگ این خودرو نیز شده است. طی بررسی‌های انجام شده توسط موسسه CNCAP، لیفان X60 موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از این موسسه شده است که نتیجه چندان ضعیفی به نظر نمی‌رسد، اما این ستاره‌های درخشان نمی‌تواند جای خالی امکاناتی همچون ESP یا HHC را در این خودرو پر کند.

    10 تا از بهترین خودروهای چینی بازار ایران با ارزش خرید بالا
    0 10 تا از بهترین خودروهای چینی بازار ایران با ارزش خرید بالا

     

    تحریم‌های صنعت خودرو کشورمان در چند سال اخیر، باعث شده است تا انواع و اقسام خودروهای چینی روانه بازار ایران شوند و با توجه به محدودیت‌های موجود، آمار فروش خوبی را ثبت کنند. در این میان، برخی از خودروهای چینی بازار ایران نقاط مثبت بیش‌تری نسبت به سایر هم‌وطنان خود دارند و با اقبال بیش‌تری روبه‌رو شده‌اند. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ بررسی بهترین خودروهای چینی بازار ایران برویم و 10 تا از چشم بادامی‌هایی که در شرایط فعلی بازار، ارزش خرید بالایی دارند را معرفی کنیم.

    بهترین خودروهای چینی بازار ایران

    در ادامه به سراغ معرفی بهترین ماشین های چینی بازار ایران رفته‌ایم و سعی کرده‌ایم با در نظر گرفتن مجموعه عواملی مثل مشخصات فنی، آپشن، گستردگی خدمات پس از فروش، میزان استهلاک و… 10 تا از خودروهای چینی بازار که ارزش خرید بالاتری نسبت به سایر هم‌وطنان خود دارند را به صورت کوتاه بررسی کنیم.

    لازم به ذکر است که ما در این لیست 10 تایی، ترتیب خاصی را مدنظر نداریم و عدد کنار نام خودرو نشان دهنده رتبه آن در لیست نیست.

     

     

    1 – جک S5

    سال 1394 که جک S5 برای نخستین بار وارد بازار کشور ما شد، هنوز چینی‌ها اعتبار امروز را نداشتند و خیلی از افراد، تمایل چندانی برای خرید یک خودرو چینی نشان نمی‌دادند. اما جک S5 به لطف عواملی مثل پیشرانه قدرت‌مند، طراحی جذاب نسبت به زمان خود و آپشن‌های قابل قبول خیلی زود موفق شد برای خود طرفداران پروپاقرصی پیدا کند و تا حدودی ذهنیت بد خریداران ایرانی نسبت به خودروهای چینی را تغییر دهد.

    قیمت جک S5 در یکی دو سال اخیر افزایش شدیدی داشته و وارد محدوده برخی خودروهای جدیدتر و مجهزتر شده است. اما این مسئله تأثیر چندانی روی محبوبیت این خودرو نداشته است و جک S5 کماکان از نظر بازار فروش و میزان افت قیمت در نمونه‌های کارکرده، یکی از بهترین خودروهای چینی بازار است.

     

     

    2– چری آریزو 5

    سلیقه بازار کشور ما هم مثل بازار جهانی به سمت کراس‌اوورها گرایش پیدا کرده است و اغلب خودروهای چینی بازار هم در این کلاسِ پرطرفدار هستند. اما کماکان سدان‌ها هم جایگاه خاص خود را در بازار دارند. یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های چینی حال حاضر بازار ایران، چری آریزو 5 است که در یکی دو سال اخیر با نام ام وی ام آریزو 5 شناخته می‌شود.

    آریزو 5 که از سال 1395 تاکنون در نسخه‌های مختلفی از سوی مدیران خودرو به بازار کشورمان عرضه شده است؛ به دلایلی مثل طراحی جذاب، مشخصات فنی معقول، آپشن های قابل قبول و خدمات پس از فروش گسترده، شایسته قرارگرفتن در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران خواهد بود.

    هرچند قیمت آریزو 5 اصلاً ارزان نیست اما نسبت به برادر بزرگترش آریزو 6، معقول‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد.

     

     

    3 – فونیکس تیگو 8 پرو / پرو مکس

    در ادامه لیست بهترین خودروهای چینی به مجهزترین و البته گران‌ترین خودرو لیست رسیدیم. چری تیگو 8 پرو که از سال 1400 با نام فونیکس تیگو 8 پرو روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمده است؛ از نظر فضای کابین و مشخصات فنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما نقطه قوت اصلی این خودرو، سطح آپشن‌هایش است که تقریباً هر آن‌چه را که بخواهید به شما عرضه می‌کند.

    تیگو 8 پرو مکس هم که از اواخر سال 1401 به بازار آمد، از نظر آپشن با نسخه پرو یکسان است اما پیشرانه 2 لیتری توربو 252 اسب بخاری در کنار بهره‌‌گیری از سیستم دو دیفرانسیل، آن را به گل سرسبد چینی‌های بازار ایران تبدیل کرده است.

    هرچند قیمت تیگو 8 پرو و پرو مکس رقم بسیار بالایی است اما آپشن‌های بسیار کامل این خودروها در کنار نبود رقبای مدرن وارداتی، باعث شده تا آمار فروش این چینی‌های لوکس بسیار خوب باشد.

     

     

    4 – KMC T8

    پیکاپ‌های چینی در یکی دو سال اخیر سهم بازار بسیار خوبی در ایران به دست آورده‌اند و در حال حاضر مدل‌های متنوعی از آن‌ها روی خط مونتاژ خودروسازان وطنی است. بنابراین بایستی در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران جایگاهی را هم به این بارکش‌های محبوب اختصاص دهیم.

    KMC T8 که از آخرین روزهای سال 1399 به بازار آمد، در مدت کوتاهی موفق شد تا نظر خریداران پرشماری را به خود جلب کند. تا جایی که این محصول کرمان موتور در آمار تولید 9 ماهه خودروسازان داخلی، با اختلاف عنوان پرتیراژترین پیکاپ دو دیفرانسیل کشور را به خود اختصاص داد.

    قیمت KMC T8 در محدوده‌ای است که کم‌تر کسی از آن برای حمل بار و مصارف کاری استفاده می‌کند و این خودرو حکم یک آفرودر جوان‌پسند را در بازار پیدا کرده است. KMC T8 به دلایلی مثل ظاهر جذاب نسبت به کلاس بدنه، اعتبار برند مادر (جک)، آپشن‌های قابل قبول و خدمات پس از فروش گسترده، در شرایط فعلی بازار ارزش خرید نسبتاً بالایی دارد.

     

     

    5 – هایما S7

    هایما S7 نسبت به بسیاری از دیگر خودروهای لیست ما طراحی ساده‌تر و قدیمی‌تری دارد اما نقاط قوتی مثل مشخصات فنی مناسب، آپشن‌های قابل قبول، استهلاک منطقی و خدمات پس از فروش گسترده، آن را به یک چینی با ارزش خرید بالا تبدیل کرده است.

    قیمت هایما S7 در محدوده نزدیک به جک S5 است و این محصول ایران خودرو در بازار رقابت سختی با سرباز کهنه‌کار کرمان موتور دارد.

     

     

    6 – دیگنیتی

    دیگنیتی گروه بهمن از ابتدا ورود به بازار به دلیل استایل ظاهری جذاب و متفاوت خود با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و کماکان از چینی‌های پرطرفدار بازار است.

    هرچند این کراس‌اوور کوپه در نسخه پرایم مشخصات فنی اغواکننده‌ای ندارد و از نظر آپشن‌ هم در کلاس خود بهترین نیست اما دلایلی مثل ظاهر جذاب، کیفیت مونتاژ مناسب و خدمات پس از فروش خوب بهمن موتور باعث می‌شود تا این خودرو در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران جایگاه خود را پیدا کند.

    قیمت دیگنیتی در بازار آزاد با کارخانه و بورس کالا اختلاف بسیار زیادی دارد و این خودرو تاکنون یکی از پرسودترین چینی‌ها برای صاحبانش بوده است.

     

     

    7 – فیدلیتی

    فیدلیتی هم مثل برادر ناتنی‌اش دیگنیتی، در لیست بهترین ماشین های چینی بازار ایران قرار می‌گیرد. قیمت فیدلیتی در ابتدا بسیار رقابتی و ارزنده تعیین شد و بهمن موتور آن را با درصد داخلی سازی قابل توجهی روی خط مونتاژ خود آورد. این مسئله نشان داد که قرار است فیدلیتی یک محصول استراتژیک برای این شرکت باشد.

    فیدلیتی حد متعادلی از طراحی ظاهری، مشخصات فنی و آپشن را به همراه دارد و به عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی، گزینه ارزنده‌ای است.

    بهمن موتور از اواخر سال 1401 هم گیربکس دوکلاچه خشک فیدلیتی را با یک نمونه دوکلاچه تَر (Wet DCT) جایگزین و به نوعی مهم‌ترین نقطه ضعف این خودرو را برطرف کرد تا خیال خریداران از بابت میزان استهلاک خودروشان راحت‌تر باشد.

     

     

    8 – فوتون تونلند G7

    بعد از KMC T8 به دومین نماینده پیکاپ‌ها در فهرست بهترین خودروهای چینی بازار ایران، یعنی فوتون تونلند G7 می‌رسیم. شرکت ایران خودرو دیزل بعد از چند سال عرضه موفق نسخه‌های مختلف فوتون تونلند، از اواخر سال 1401 نسل جدید این خودرو را با نام فوتون تونلند G7 روانه بازار کرد که علاوه بر بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های بیش‌تری هم نسبت به قبل دارد.

    هرچند قیمت فوتون تونلند G7 در بازار آزاد بسیار بالاتر از سایر پیکاپ‌های چینی است اما این خودرو نسبت به دیگر رقبا، مشخصات فنی بهتر و آپشن‌های کامل‌تری دارد که ارزش خرید نسبتاً خوبی به آن می‌بخشد.

     

     

    9 – لاماری ایما

    گروه آرین موتور بعد از چند سال عرضه و ارائه خدمات پس از فروش برندهای میتسوبیشی و DS، در نخستین تجربه مونتاژ خودرو سواری خود انتخاب هوشمندانه‌ای انجام داد و دانگ فنگ T5 EVO را با نام لاماری ایما روی خط تولید آورد.

    هرچند لاماری ایما از نظر سطح آپشن چندان غنی نیست اما چهره بسیار جذاب در کنار مشخصات فنی مطلوب، آن را به یکی از چینی‌های خوش فروش بازار تبدیل کرده است.

    قیمت لاماری ایما در بازار آزاد کماکان فاصله زیادی با کارخانه دارد اما با گذشت چند ماه از حضور این خودرو در بازار و فروکش کردن هیجان خریداران، این قیمت هم کمی تعدیل شده است. از این رو اگر چندان در قید و بند آپشن نباشید، لاماری ایما گزینه ارزنده‌ای برای خرید خواهد بود.

     

     

    10 – دانگ فنگ H30 کراس

    دانگ فنگ H30 کراس در ابتدای ورود به بازار، به دلیل آپشن‌های قابل قبول و قیمت گذاری بسیار خوب ایران خودرو، با استقبال گرمی روبه‌رو شد. اما تشدید تحریم‌ها اچ سی کراس را زودتر از آن‌چه تصور می‌شد از خط مونتاژ ایران خودرو کنار برد.

    مهم‌ترین برگ برنده دانگ فنگ H30 کراس که باعث شد تا این خودرو در لیست بهترین ماشین های چینی بازار ایران برای خود جایی پیدا کند، بهره‌گیری از پیشرانه TU5 است. چرا که با توجه به تولید کاملاً داخلی این پیشرانه، خیال خریداران H30 کراس از بابت تعمیرات و تأمین قطعات فنی خودرویشان راحت خواهد بود.

    قیمت H30 کراس در آشفته بازار این روزها، نسبتاً منطقی است و اگر با چهره نه چندان متعارف این خودرو مشکلی ندارید، می‌توانید به خرید آن فکر کنید.

     

     

    کلام پایانی

    صنعت خودرو چین پله‌های ترقی را خیلی سریع‌تر از حد تصور پیمود و اکنون محصولاتی با تکنولوژی روز و کیفیت مناسب تولید می‌کند. بنابراین اکنون کم‌تر خریدار خودروهای به‌روز چینی دغدغه کیفیت پایین خودرو خود را دارد. اما این دغدغه در مورد خدمات پس از فروش و بازار فروش دست دوم کماکان وجود دارد.

    بنابراین ما تلاش کردیم در فهرست بهترین خودروهای چینی بازار ایران، محصولاتی را نام ببریم که خرید آن‌ها در شرایط فعلی با ریسک کم‌تری همراه است. با توجه به تنوع خودروهای چینی در بازه‌های قیمتی متوسط به بالا بازار ایران، برای خرید یک گزینه منطقی و با ارزش خرید بالا، کارشناسی خودرو می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.