All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "مرداد"

    0 کاپوتاژ خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

    همه سفر را دوست داریم، به‌ویژه اگر بتوانیم با خودروی شخصی‌ خودمان سفر کنیم چون از هر نظر احساس راحتی بیشتری خواهیم داشت. همچنین هرجایی از مسیر که بخواهیم توقف می‌کنیم و از مناظر دیدنی لذت می‌بریم. حالا فرض کنید که شما هم تصمیم گرفته‌اید به‌جای سفر با هواپیما، با خودروی شخصی خودتان به خارج از کشور سفر کنید تا علاوه بر موارد بالا، در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی کنید. شابد بپرسید که چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم. برای این کار باید مجوزی داشته باشیم که از سوی اداره گمرک صادر می‌شود. فرایندی که با دریافت این مجوز انجام می‌دهید کاپوتاژ خودرو نامیده می‌شود.

    کاپوتاژ خودرو چیست؟

    کاپوتاژ (Cabotage) که به آن کابوتاژ یا کران‌بری هم گفته می‌شود، در واقع یک واژه فرانسوی است به معنای حمل‌ونقل کالا یا مسافر از گمرک یک کشور به گمرک کشور دیگر. این جابه‌جایی می‌تواند به‌شکل هوایی یا دریایی انجام شود.

    کاپوتاژ در گذشته بیشتر برای واردکنندگان و صادرکنندگان کاربرد داشت، اما امروزه برای جابه‌جایی مسافر، کالا، محموله‌های پستی یا خودروی شخصی هم کاپوتاژ صادر می‌شود. بنابراین اگر ما هم می‌خواهیم با خودروی خودمان به خارج از کشور سفر کنیم، به کاپوتاژ نیاز داریم.

    برای کاپوتاژ خودرو به چه مدارکی نیاز داریم؟

        • برگ سبز خودرو

    سند خودرو

        کارت ماشین
        • گواهینامه ملی (با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز)

    گواهینامه بین المللی 

     

    • بیمه‌نامه خودرو (بیمه شخص ثالث و بیمه کارت سبز)
    • چهار عدد عکس ۳ * ۴
    • گذرنامه دارای دست‌کم شش ماه اعتبار به همراه کپی صفحه اول آن
    • همراه داشتن خودروی شخصی

    مراحل کاپوتاژ خودرو

    کاپوتاژ مراحلی دارد که باید طی شود و خوشبختانه چندان پیچیده نیست. اولین چیزی که باید برای آن در نظر بگیرید این است که خودروی شما باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی داشته باشد. برای دریافت این مدارک باید از طریق سازمان ایرانگردی و جهانگردی اقدام کنید.

    در ادامه نیز با مراجعه به اداره گمرک تهران می‌توانید باقی فرایندهای قانونی را طی کنید. در صورتی که مدارک شما کامل باشد، در کمتر از یک ساعت مجوز خود را دریافت خواهید کرد.

    چه نوع خودروهایی کاپوتاژ می‌شوند؟

    همه خودروها را می‌توان کاپوتاژ کرد، اما چیزی که باید به آن توجه کنیم سن خودرو است. اگر خودروی شما نو یا چند سال ساخت است، می‌توانید به‌راحتی آن را کاپوتاژ کنید. اما اگر خودرو خیلی قدیمی است و بالای ۲۰ سال ساخت است، باید برای انجام این کار از سازمان میراث فرهنگی مجوز بگیرید.

    کاپوتاژ خودرو به ترکیه و ارمنستان

    جالب است بدانید که بیشترین کاپوتاژ خودرو از ایران به ترکیه انجام می‌شود. برای کاپوتاژ خودرو به ترکیه باید گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک ساله (با هزینه ۱۱۹هزار تومان) یا سه ساله (۴۱۴هزار تومان) داشته باشیم. باقی هزینه‌ها هم طبق تعرفه‌های اعلام‌شده محاسبه می‌شود. علاوه‌بر این، باید بیمه بین‌المللی یا کارت سبز ماشین را هم تهیه کنیم.

    برای کاپوتاژ خودرو به ارمنستان نیز علاوه‌بر هزینه‌های خدمات و پلاک ترانزیت، باید بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور بپردازیم. البته این هزینه برای مرزنشینان فقط ۲۵۰ هزار تومان است.

     

    چند نکته مهم در مورد کاپوتاژ خودرو

    • اگر پیش از این کاپوتاژ داشته‌اید و حالا قصد تمدید آن را دارید، نیازی به پرداخت هزینه پلاک و برچسب IR نیست.
    •  اعتبار کاپوتاژ خودرو در ایران یک سال است و پس از پایان این اعتبار باید آن را باطل کنید تا جریمه نشوید. کاپوتاژ به‌خودی‌خود باطل نمی‌شود.
    • اگر کاپوتاژ شما هنوز دارای اعتبار است و قصد دارید که خودرو را بفروشید، حتماً پیش از فروش کاپوتاژ را باطل کنید.
    • خودرو‌هایی که در منطقه آزاد مثل ارس هستند، فقط اجازه عبور از مرز نخجوان و ارمنستان را دارند.

    اگر شما هم قصد دارید که مجوز کاپوتاژ خودرو بگیرید، بهتر است کلیه مدارک لازم را آماده کنید تا فرایند صدور با سرعت بیشتری انجام شود. از سوی دیگر، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کاپوتاژ به‌طور خودکار باطل نمی‌شود و زمانی که قصد این کار را داشتید، خودتان باید برای باطل کردن آن اقدام کنید.

    0 سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP) چیست و چطور عمل می‌کند؟

    یکی از پردغدغه‌ترین مسائل مربوط به خودرو، بحث امنیت آن است؛ خصوصا در شرایطی که رانندگی نسبتا سخت‌تر می‌شود. گردش سریع فرمان به‌خصوص سر پیچ‌ها یا در مسیرهای لغزنده و همچنین ترمزهای ناگهانی از مواردی هستند که سبب می‌شوند راننده گاهی کنترل فرمان خودرو را از دست بدهد و متأسفانه نتایج ناخوشایندی به بار بیاید. با پیشرفت فناوری، مهندسان برای پیشگیری از این موارد، سیستم کنترل پایداری خودرو را عرضه کرده‌اند. همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم در این مطلب درباره سیستم پایداری خودرو، نحوه عملکرد و مزایای آن بیشتر برایتان بگوییم. همچنین، علت روشن شدن چراغ ESP خودرو را هم بررسی می‌کنیم.

    سیستم کنترل پایداری خودرو چیست؟

    سیستم کنترل پایداری خودرو (Electronic Stability Program یا Electronic Stability Control) که با حروف ESP و ESC شناخته می‌شود، برنامه‌ای برای کنترل پایداری خودرو است. مسیرهای پرپیچ‌وخم و لغزنده مثل سطح خیس جاده، می‌تواند سبب شود کنترل ماشین از دست راننده خارج شود. گاهی این ناپایداری شدت زیادی ندارد و راننده می‌تواند ماشین را به حالت عادی برگرداند اما، متأسفانه گاهی هم بسیار خطرآفرین می‌شود و تصادف رخ می‌دهد.

    کارشناسان و مهندسان صنعت خودرو، سیستم کنترل پایداری خودرو را برای کاهش انحرافات و ناپایداری خودرو در مسیرهای نامناسب و لغزنده ارائه کرده‌اند. در مواقعی که کنترل خودرو از دست راننده خارج می‌شود، این سیستم با به دست گرفتن کنترل فرمان خودرو یا کاهش قدرت انتقالی پیشرانه به چرخ‌ها، از تصادفات و خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. این سیستم در واقع نسخه ارتقایافته نسل‌های قبلی سیستم ترمز خودرو است. تفاوت سیستم کنترل پایداری خودرو با سیستم‌های ترمز قبلی، اضافه شدن سنسور YAW به آن است. این حسگر در صورت مشاهده انحراف در کمترین زمان، آن را به رایانه مرکزی گزارش می‌دهند تا مشکل را برطرف کند.

    نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو

    در گذشته، برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و سُرخوردن خودرو، رانندگان آموزش می‌دیدند که به‌جای فشار ناگهانی پدال ترمز، ضربه‌هایی با فاصله زمانی کم به پدال وارد کنند. با آمدن ترمز ضد قفل ABC، کار رانندگان راحت‌تر شد؛ چراکه این سیستم به‌صورت الکترونیکی از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کرد. این سیستم در واقع کنترل‌پذیری خودرو در هنگام ترمزگیری را بیشتر می‌کند و از بیش‌فرمانی و کم‌فرمانی جلوگیری می‌کند.

    سیستم کنترل ESP برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، از سیستم ABS روی هر کدام از چرخ‌ها استفاده می‌کند و از این سیستم و سایر سنسورهای خودرو، داده‌هایی دریافت می‌کند. این سیستم با استفاده از کامپیوتر مرکزی به بررسی داده‌های دریافتی مربوط به چرخش فرمان، سرعت چرخ‌ها و همچنین حسگر انحراف خودرو (که در مرکز ماشین تعبیه شده است)، می‌پردازد و جهت را تشخیص می‌دهد. سیستم کنترل پایداری در صورت لغزش خودرو از مسیر، ترمز ضدقفل را برای کنترل تک‌تک چرخ‌ها وارد عمل می‌کند و کنترل دریچه گاز ورودی موتور را هم در اختیار می‌گیرد. به این ترتیب از بروز تصادفات و واژگونی ماشین جلوگیری می‌کند.

    اجزای سیستم کنترل پایداری خودرو

    برای عملکرد مناسب، سیستم کنترل پایداری خودرو از این اجزا استفاده می‌کند:

    • سامانه ترمز ضدقفل (ABS)
    •  کامپیوتر مرکزی خودرو ECU
    • حسگر دورانی چرخ‌ها: در هر چرخ یک سنسور وجود دارد تا سرعت دوران آن را محاسبه کند. این سنسور با ارسال سیگنال‌هایی، فشار ترمز را به هر چرخ تنظیم می‌کند.
    • حسگرهای کنترل زاویه فرمان: اطلاعات مربوط به زاویه چرخش فرمان توسط این سنسور دریافت می‌شود. رایانه مرکزی خودرو از روی داده‌های این سنسور، جهت مدنظر راننده را نشخیص می‌دهد.
    • سنسور چرخش حول محور قائم (yaw): این سنسور که در وسط چرخ‌های خودرو قرار دارد، جهت واقعی خودرو را به رایانه مرکزی گزارش می‌دهد.

    مزایای سیستم کنترل پایداری خودرو

    عالی‌ترین مزیت سیستم کنترل پایداری خودرو، نقش آن در کاهش چشمگیر تصادفات است. حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب‌وهوایی، از دیگر مزایای این سیستم است.

    طبق اعلام مؤسسه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS)، سیستم کنترل پایداری خودرو می‌تواند سالانه از حدود ۹,۰۰۰ تصادفات مرگبار جلوگیری کند. همچنین، به گزارش سازمان امنیت ترافیک ملی (NHTSA)، استفاده از سیستم کنترل پایداری خودرو، کاهش ۲۶ درصدی تصادفات در خودروهای معمولی و کاهش ۴۸ درصدی تصادفات مربوط به خودروهای شاسی‌بلند را در پی داشته است.

    به‌طور کلی، می‌توان مزایای سیستم کنترل پایداری را در موارد زیر خلاصه کرد:

    • کاهش ۲۵ درصدی شدت تصادفات مرگبار
    • حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب‌وهوایی
    • کاهش هزینه‌های ناشی از تصادف
    • کاهش تلفات جانی عابران پیاده
    • پیشگیری از وقوع تصادف
    • کاهش ساییدگی لاستیک‌ها

    علت روشن شدن چراغ ESP

    روشن شدن چراغ ESP دلایل مختلفی دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

    ۱. خرابی سوئیچ ترمز

    خرابی سوئیچ ترمز یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP است. با فشار دادن پدال ترمز، چراغ‌های ترمز در عقب خودرو به‌وسیله سوئیچ روشن می‌شوند. درصورتی‌که این چراغ‌ها کار نکنند، ممکن است رانندگان پشت سر شما متوجه کاهش سرعت یا حتی توقف شما نشوند که این بسیار خطرناک است. بنابراین اگر متوجه ایراد و خرابی سوئیچ شدید، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

    ۲. معیوب بودن سنسور زاویه فرمان

    سنسورهای هوشمندی که در خودروهای جدید وجود دارند، به راننده کمک شایانی می‌کنند تا نهایت کنترل را روی ماشین داشته باشد و این یکی از نقاط تمایز خودروهای مدرن با خودروهای قدیمی است. سنسور زاویه فرمان یکی از این سنسورهاست که وظیفه حفظ مسیر چرخ‌های ماشین را برعهده دارد.

    به کمک داده‌های دریافتی از این سنسور، خودرو تشخیص می‌دهد که فرمان به کدام سمت چرخانده می‌شود. یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP، اتصال ضعیف یا از کار افتادن سنسور زاویه فرمان است. اگر متوجه خرابی سنسور زاویه فرمان شدید، باید خودرو را نزد متخصص خودرو ببرید.

    ۳. ایراد در سنسور سرعت

    سنسور سرعت یا سنسور کیلومتر  هم سرعت تایرها را اندازه می‌گیرد و هم بخشی از سیستم ESP BAS است که تشخیص می‌دهد چه زمانی اصطکاک لاستیک‌ها با سطح جاده کم شده است. ایراد در این سنسور می‌تواند به روشن شدن چراغ ESP منجر شود. برای جلوگیری از بروز حادثه و برطرف کردن ایراد این سنسور، حتما به متخصص خودرو مراجعه کنید.

    ۴. ایراد در سیم‌کشی

    سنسورهای مختلف و ماژول کنترل ABS سیم‌های زیادی دارند. وجود ایراد در سیم کشی خودرو می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP باشد هرچند که احتمال آن زیاد نیست. چنانچه روشن شدن چراغ هشدار سیستم کنترل پایداری، مربوط به سیم‌کشی باشد، لازم است به تعمیرکار مراجعه کنید.

    سؤالات متداول

    ۱. آیا سیستم ESP معایب هم دارد؟

    در شرایط خاص، بله. مثلا این سیستم می‌تواند در رانندگی آفرود اختلال ایجاد کند یا بر عملکرد رانندگان در مسابقات رانندگی تأثیر منفی بگذارد.

    ۲. کدام خودروهای داخلی مجهز به سیستم کنترل پایداری هستند؟

    خودروهای دنا پلاس نسخه اتوماتیک، رانا، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تارا

    سخن آخر

    یکی از مهم‌ترین آپشن‌ها برای حفظ جان و سلامت راننده و سایر سرنشینان خودرو، سیستم کنترل پایداری خودرو است که از بروز تصادفات و حوادث ناگوار در زمان رانندگی جلوگیری می‌کند. این سیستم یکی از استانداردهای اجباری در ساخت خودروهای مختلف در اکثر کشورهای جهان است، هرچند که در ایران هنوز این سیستم آپشن لوکسی به‌حساب می‌آید و بسیاری از ماشین‌های جدید فاقد این سیستم هستند.

    0 ترمز پارک برقی چیست و چه مزایایی دارد؟

    دنیای خودرو همیشه در حال تغییر است. امروزه نوآوری‌هایی که ایمنی، راحتی و کارایی را افزایش می‌دهند، راه خود را به وسایل نقلیه مدرن هم باز کرده‌اند. یکی از این نوآوری‌ها که در سال‌های اخیر حسابی سروصدا به پا کرده، ترمز پارک برقی (Electronic parking brake یا به‌اختصار EPB) است و نسبت به ترمز دستی سنتی (اهرمی) مزایای بسیاری دارد. همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم درباره ترمز برقی دستی و مزایای آن بیشتر برایتان بگوییم.

    ترمز پارک برقی چیست؟

    در بسیاری از خودروهای داخلی قدیمی، وقتی ماشین خود را پارک می‌کنید، معمولا با کشیدن یک اهرم، می‌توانید ترمز دستی مکانیکی را فعال کنید. این سیستم ترمز برای اعمال نیرو به لنت‌ها یا کفشک‌های ترمز عقب، به کابل‌ها و فنرهایی متکی است تا از حرکت خودروی پارک‌شده جلوگیری ‌کند.

    این روزها بیشتر خودروهای روز خارجی، چیزی به اسم ترمز دستی مکانیکی ندارند. در این خودروها، اهرم‌های مکانیکی جای خود را به ترمز پارک برقی داده‌اند. سیستم ترمز پارک برقی به‌جای تکیه بر اهرم، از نیروی الکتریکی برای درگیر کردن ترمز استفاده می‌کند. فعال کردن این آپشن معمولا از طریق یک کلید یا دکمه کوچک روی داشبورد یا کنسول مرکزی خودرو انجام می‌شود.

    تفاوت ترمز پارک برقی با ترمز دستی اهرمی

    ترمزهای دستی برقی نسبت به ترمز دستی‌های مکانیکی تحول بزرگی به‌شمار می‌روند. اگرچه هدف هر دو سیستم جلوگیری از حرکت وسیله نقلیه پارک‌شده است، اما از نظر مکانیسم، عملکرد و مزایا، تفاوت‌هایی دارند. در ادامه، این تفاوت‌ها را دقیق‌تر بررسی کرده‌ایم.

    ۱. سازوکار

    ترمزهای دستی سنتی برای انتقال نیرو از اهرم ترمز دستی به لنت ترمز، از کابل‌ها، میله‌ها و فنرهای عقب استفاده می‌کنند. با کشیدن ترمز دستی، کابل‌ها لنت ترمز را روی درام‌ها یا دیسک‌های ترمز فشار می‌دهند تا اصطکاک ایجاد شود و خودرو حرکت نکند.

    در سمت مقابل، ترمزهای پارک برقی به موتوری الکتریکی متکی هستند که اغلب در کالیپرهای ترمز عقب یا یک محرک جداگانه تعبیه شده است. ترمز دستی الکتریکی به‌جای کابل‌ها و اتصالات مکانیکی، از سیگنال‌های الکتریکی برای فعال کردن ترمز استفاده می‌کند.

    ۲. نحوه کنترل

    کنترل ترمز دستی سنتی، کاملا دستی است و با کشیدن یک اهرم یا فشار دادن پدال، آن را درگیر می‌کنید. در این نوع ترمز دستی‌ها، روی نیروی واردشده به ترمز کاملا تسلط دارید.

    در ترمز پارک برقی، با فشار دادن یک دکمه می‌توانید ترمز دستی را فعال کنید. این ترمز‌ها عملکرد پایدار و قابل‌اطمینانی دارند.

    ۳. ویژگی‌های ایمنی

    ترمزهای دستی مکانیکی ویژگی‌های ایمنی پیشرفته ندارند. در این ترمزها کشیدن و خواباندن ترمز دستی خودکار نیست و کارایی ترمز، به نیروی اعمال‌شده راننده بستگی دارد.

    از طرف دیگر، بیشترِ ترمزهای پارک برقی ویژگی‌های ایمنی اضافی دارند. مثلا، هنگامی که خودرو خاموش می‌شود، این ترمزها به‌طور خودکار فعال می‌شوند و از حرکت خودرو جلوگیری می‌کنند. همچنین برای ایمنی بیشتر، ترمز دستی‌ برقی با دیگر سیستم‌های خودرو ازجمله دستیار شروع به حرکت در سربالایی، هماهنگ می‌شود.

    عملکرد ترمز پارک برقی چگونه است؟

    عملکرد ترمز دستی برقی بسیار ساده است. وقتی می‌خواهید وسیله نقلیه خود را پارک کنید، فقط کافی است دکمه مربوط به آن را فشار دهید؛ واحد کنترل EPB بقیه کارها را برعهده می‌گیرد. ترمز دستی با فعال کردن محرک، درگیر می‌شود و نیروی لازم را به لنت یا کفشک ترمز وارد می‌کند. برای رها کردن ترمز دستی، کافی است دکمه را دوباره فشار دهید.

    0 خودرو مفهومی چیست؟ جذاب‌ترین خودروهای کانسپت را بشناسید

    تصور کنید در یک نمایشگاه خودرو، در میان هیاهوی مردم و نورهای درخشان به خودروی شگفت‌انگیزی برخورد می‌کنید که بُرشی از آینده را در خود جای داده است. این خودرو فقط یک وسیله نقلیه نیست؛ بلکه یک رویای مهندسی است که با هدف تغییر دنیای خودروها خلق شده است. خودروهای کانسپتی یا مفهومی (concept cars)، نه‌تنها نمایشی از استعداد و خلاقیت طراحان هستند، بلکه آرزوها و چالش‌های بشر در عصر تکنولوژی را هم نشان می‌دهند.

    خودرو کانسپتی چیست؟

    پیش از آنکه بخواهیم با انواع خودرو کانسپتی یا علت‌های تولید کردن آن‌ها آشنا شویم، ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که اصلا خودرو کانسپتی چیست؟ خودرو کانسپت یا کانسپتی (Concept Car) که با نام «خودرو مفهومی» هم شناخته می‌شود، نوعی خودرو است که به‌منظور نمایش ایده‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید در صنعت خودروسازی ساخته می‌شود. این خودروها معمولا در نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای خودرویی به نمایش گذاشته می‌شوند و به تولید انبوه نمی‌رسند؛ اما ممکن است بر روند طراحی و توسعه مدل‌های آینده تاثیرگذار باشند.

    خودروهای کانسپتی به‌طور معمول ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از خودروهای معمولی متمایز می‌کنند؛ مثل:

    • طراحی خلاقانه: طراحی خودروهای کانسپتی معمولا غیرمتعارف و خلاقانه و نمایشی از تخیل طراحان است.
    • فناوری‌های نوین: این خودروها می‌توانند شامل فناوری‌هایی باشند که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند؛ مانند سیستم‌های خودران، انرژی‌های نوین و موادسازنده جدید.
    • تولید محدود: بیشتر خودروهای کانسپتی به تولید انبوه نمی‌رسند و بیشتر نمایشگر ایده‌ها و نوآوری‌ها مورداستفاده هستند.

    اگر شما هم مثل ما عاشق اخبار و اتفاقات حوزه خودرو هستید، ممکن است بارها عبارت خودرو کانسپتی را در کنار پروتوتایپ (Prototype) شنیده باشید. جالب است بدانید خودرو کانسپتی و پروتوتایپ هر دو نوع خاصی از وسایل نقلیه هستند، اما تفاوت‌های کلیدی واضحی بین آن‌ها وجود دارد.

    خودرو کانسپتی برای نمایش ایده‌ها و طراحی‌های آزاد و خلاقانه خلق می‌شود و بیشتر هدفش جلب‌توجه و نمایش درک طراح از زیبایی‌شناسی است. این خودروها معمولا طراحی‌های دور از ذهنی دارند و به تولید انبوه نمی‌رسند. اما در طرف دیگر، پروتوتایپ، نمونه‌ای اولیه از یک خودرو است که قرار است به تولید انبوه برسد. این خودروها برای تست عملکرد، بهینه‌سازی طراحی و ارزیابی نیازهای بازار ساخته می‌شوند و به نوعی با ویژگی‌های عملی‌تر و قابل‌اجرا طراحی می‌شوند.

    تاریخچه خودرو مفهومی

    تاریخچه خودروهای کانسپتی به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. در آن زمان خودروهای مفهومی نمایشگر تکنولوژی‌های جدید و طراحی‌های نوآورانه در آینده بودند. اولین خودرو کانسپتی در دنیا به چایمز مدل ۱۹۴۲ (Chrysler Thunderbolt) نسبت داده می‌شود. این خودرو در سال ۱۹۴۱ طراحی و در نمایشگاه خودروی نیویورک سال ۱۹۴۲ به نمایش گذاشته شد.

    چایمز با طراحی آیرودینامیک و خطوط نرم و منحنی، جلوه مدرن و جذابی داشت. این طراحی به کاهش مقاومت هوا و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کرد. از طرف دیگر، جنس بدنه‌ فایبرگلاس بود که وزن خودرو را تا حد چشم‌گیری کم و عملکرد و کارایی آن را بهتر می‌کرد. استفاده از فایبرگلاس در آن زمان نوآورانه بود و به تولیدکنندگان اجازه می‌داد تا اشکال پیچیده‌تری را در طراحی بدنه ایجاد کنند.

    طراحی چراغ‌های جلو و عقب چایمز ۱۹۴۲ خاص و مدرن بود و نه‌تنها زیبایی بیشتری به خودرو می‌بخشید، بلکه در دید بهتر در شب هم مؤثر بود. داخل خودرو، داشبوردی با طراحی کاربرپسند و تجهیزاتی مثل سیستم‌های صوتی پیشرفته و نمایشگرهای مدرن آن سال‌ها وجود داشت. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده پتانسیل‌های پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی بودند. موتور V8 با قدرت ۱۵۰ اسب بخار، رنگ‌ جذاب، تزئینات داخلی لوکس و چشم‌نواز و استفاده از چرم باکیفیت در داخل کابین، فقط بخشی از سایر ویژگی‌های جذاب این خودروی مفهومی بودند. طراحی این خودرو به‌طور خاص بر راحتی و آسایش راننده و سرنشینان تأکید داشت و نوآوری‌های آن در تولیدات بعدی خودروسازان تأثیرگذار بود.

    0 ایده‌های اسپرت کردن ماشین

    منظور از اسپرت کردن خودرو هر فعالیتی است که منجر به زیباتر شدن، لوکس شدن و سریع‌تر شدن ماشین می‌شود. این روزها اسپرت کردن خودرو بین جوانان بسیار متداول شده است و افراد سعی دارند خودرویی منحصربه‌فرد‌ نسبت به دیگران داشته باشند. اسپرت کردن ماشین بین 10 تا 20 مرحله صورت می‌گیرد؛

    هیدروگرافیک خودرو یکی از مدرن‌ترین روش‌ها برای تغییر رنگ بخش‌های داخلی و خارجی خودروها است.  هیدروگرافیک در برابر عواملی چون باد، باران و نور خورشید مقاومت بسیار زیادی دارد. در واقع هیدروگرافیک یک روش جدید برای چاپ روی اشیاء سه‌ بعدی است. در فرآیند هیدرو گرافیک اشیاء به صورت عمودی داخل آبی از حوضچه گرافیکی داخل شده و رنگ آب را جذب می‌کنند.

    این روش به دلیل این‌ که سرعت‌ عمل بالایی دارد و مقاومت بالایی در رنگ به وجود می‌آورد، برای خودروها نیز کاربرد دارد‌. هیدرو گرافیک خودرو هم برای بخش‌های داخلی خودرو و هم برای بخش خارجی آن قابل استفاده است.

    اما برخی از افراد به دلیل علاقه خود به این کار، تغییرات بیش از اندازه‌ای روی اتومبیل اعمال می‌کنند؛ به طوری که دیگر گارانتی و خدمات پس از فروش، شامل حال آن نمی‌شود. در این مطلب از آیس پارتس همراه ما باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم و ایده‌های مختلف اسپرت کردن ماشین را برای شما بیان کنیم.

    اسپرت کردن فضای داخلی خودرو

    برای بسیاری از صاحبان خودرو، نمای داخل کابین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن‌ها به دنبال این هستند که جذابیت و زیبایی آن را به روش‌های مختلف افزایش دهند. برای اسپرت کردن فضای داخل خودرو قطعات متنوعی ساخته شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

    1- ست دکوراتیو

    ست دکوراتیو شامل اجزای داخل کابین ماشین مثل پنل ضبط، قاب ساعت، دریچه‌های هوای چپ و راست و قاب دستگیره برای درب جلو و عقب هستند که با استفاده از قطعات فابریک و رنگ‌آمیزی به صورت هیدروگرافی ساخته شده و در طرح‌ها و رنگ‌های جذابی یافت می‌شوند.

    2- سردنده و کنسول وسط خودرو

    دنده ماشین شما دستی باشد یا اتوماتیک، باید آن را به گونه‌ای تزئین کنید که علاوه بر زیبایی بتوانید به آسانی و بدون لغزش، اقدام به تعویض دنده نمایید. معمولاً سر‌دنده‌های خودرو، طراحی چندان چشمگیری ندارند و بسیاری از افراد به دنبال این هستند که از مدل‌های آماده موجود در بازار استفاده نمایند.

    دقت کنید محصول مد‌نظر شما از طراحی ارگونومیکی برخوردار باشد تا هنگام لمس آن احساس راحتی داشته باشید. از دیگر نکاتی که باید هنگام خرید سردنده رعایت کنید، سازگاری آن با مدل خودروی شما و هارمونی رنگ آن با قسمت‌های داخلی خودرو نظیر روکش فرمان، روکش صندلی، رنگ داشبورد و … است.

    کنسول خودرو وسیله‌ای است که بین فاصله خالی دو صندلی جلویی قرار داده می‌شود. این وسیله در نوع خود یک مزیت برای خودرو به حساب می‌آید؛ زیرا می‌توانید آرنج خود را به آن تکیه داده و همچنین وسایل‌تان را در آن قرار دهید. اغلب کنسول‌ها دارای طراحی شیک و مدرنی هستند؛ اما می‌توانید آن را شکیل‌تر کنید تا فضای داخلی خودرو بسیار زیبا‌تر به نظر برسد.

    3- کاور ترمز دستی

    تهیه کاور برای ترمز دستی، راهی دیگر برای اسپرت کردن خودرو است و در تغییر نمای داخل کابین تاثیر زیادی دارد. طرح‌های اسپرت این کاورها بسیار شیک و زیبا هستند و در رنگ‌های مختلفی یافت میشوند.

    4- تعویض نشانگرهای اعلان ماشین

    از دیگر اقداماتی که برای اسپرت کردن ماشین می‌توان انجام داد، تعویض نشانگرهای اعلان ماشین است که با قیمت‌های مناسبی در بازار یافت میشود.

    5- یکرنگ کردن داشبورد و سینه خودرو با روکش صندلی‌ها

    یکرنگ کردن روکش صندلی‌های خودرو با داشبورد و سینه ماشین نیز از جمله اقداماتی است که هنگام اسپرت کردن فضای داخلی خودرو باید انجام داد.

    6- روکش مناسب

    یکی از تزئینات اصلی برای اسپرت کردن ماشین، انتخاب روکش ایده‌آل و متناسب با رنگ خودرو است. این روکش در ظاهر ماشین بسیار تاثیرگذار بوده و اولین چیزی است که به محض ورود به خودرو، به چشم می‌خورد. خوشبختانه روکش‌های صندلی خودرو از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و بر اساس سلیقه‌های متفاوت افراد در انواع گوناگونی یافت میشوند.

    به صورت کلی، تعویض روکش صندلی‌ها، فرمان و … نخستین قدم در اسپرت کردن ماشین است و شما با انتخاب یک روکش شیک، لوکس و باکیفیت می‌توانید فضای داخل ماشین خود را زیبا و جذاب کنید.

    7- فرمان اسپرت

    تغییر فرمان خودرو و نصب فرمان اسپرت می‌تواند ظاهر داخلی ماشین شما را مثل ماشین‌های مسابقه‌ای و اسپرت کند. با این کار دیگر لازم نیست از روکش‌های اسپرت برای فرمان استفاده کنید. از معروف‌ترین غربیلک‌های اسپرت فرمان می‌توان غربیلک اسپرت خلبانی، غربیلک اسپرت طرح D و غربیلک فرمان دریفت را نام برد.

    8- بالش‌های پشت تکیه‌گاه صندلی

    خرید بالشی که پشت تکیه‌گاه صندلی قرار داده می‌شود، علاوه بر جلوه بخشیدن به ماشین، گردن شما را در مقابل خستگی‌ها و صدمات احتمالی در رانندگی‌های طولانی مدت، مصون نگه می‌دارد. این بالش تقریباً یک ضرورت برای هر ماشین به حساب می‌آید.

    9- قاب پدال

    امروزه برای پدال‌های ماشین مثل پدال گاز، ترمز و کلاچ، قاب‌های زیبایی طراحی می‌شوند که در زیباسازی فضای داخلی خودرو تاثیر چشمگیری دارند. این قاب‌ها در رنگ‌های مختلفی موجود هستند و شما می‌توانید با توجه به رنگ روکش صندلی‌ها، هر نوعی از آن‌ها را خریداری کنید و برای داخل ماشین خود استفاده نمایید.

    10- نصب مخزن پلاستیکی در پشت صندلی

    مخزن پلاستیکی به تکیه‌گاه صندلی وصل می‌شود و با باز شدن، فضای ثابتی برای لیوان چای و بطری شما فراهم می‌کند. این محصول، علاوه بر زیباتر کردن فضای داخلی خودرو، مکانی را به نوشیدنی‌های شما اختصاص می‌دهد.

    11- استفاده از زیر‌سیگاری‌های مخصوص

    اگر شما سیگاری باشید، این زیرسیگاری دو مزیت مهم برای شما دارد. اول اینکه به دلیل طراحی زیبا و لوکسی که دارد، فضای داخل اتومبیل را بسیار شیک می‌کند. دوم اینکه فضای دوجداره این محصول، مانع از نفوذ بوی بد سیگار به داخل ماشین می‌شود.

    اسپرت کردن نمای بیرونی ماشین

    بعد از اینکه فضای داخلی ماشین خود را به صورت اسپرت درآوردید، حالا نوبت به قسمت بیرونی ماشین می‌رسد. خوشبختانه برای تغییر نمای بیرونی، دست شما کاملاً باز است و می‌توانید ایده‌های خلاقانه زیادی را در این زمینه به کار ببرید. البته هرگز در این کار زیاده‌روی نکنید و حد متوسط را در نظر بگیرید.

    ماشینی که بیش از حد معمول، از حالت عادی خارج شود، از طرف راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد. علاوه بر این، دیگر گارانتی و خدمات پس از فروش شامل حال آن نمی‌شود. اقداماتی که برای اسپرت کردن نمای بیرونی ماشین باید انجام داد عبارتند از:

    1- استفاده از رینگ اسپرت و لاستیک‌های پهن

    بسیاری از افرادی که به اسپرت‌سازی ماشین علاقه‌مند هستند، قبل از هر چیزی سراغ اسپرت کردن رینگ و لاستیک خودرو می‌روند و در آن تغییراتی را ایجاد می‌کنند که در نهایت منجر به زیباتر شدن رینگ و لاستیک خودرو خواهد شد. توصیه می‌شود در این زمینه نکات فنی را هم در نظر بگیرید تا بعدا دچار مشکل نشوید. مثلاً رینگ‌های آلومینیومی یا تمام استیل و آبکاری شده را با همان سایز استاندارد کارخانه برای خودرو انتخاب کنید و پهنای آن را تا حد مجاز افزایش دهید. به این حد مجاز نسبت منظر می‌گویند که به صورت یک عدد بر روی لاستیک حک شده است. هر چقدر این عدد کمتر باشد، رینگ اسپرت‌تر است.

    2- اسپرت کردن سپر ماشین

    از دیگر کارهایی که هنگام اسپرت کردن نمای بیرونی ماشین انجام می‌دهند، تعویض سپر‌های معمولی با سپرهای اسپرت است که نمای زیبایی به ظاهر بیرونی خودرو می‌دهد.

    3- اسپرت سازی آینه بغل و لوازم جانبی آن

    آینه بغل راهنما‌دار با چراغ LED، علاوه بر اینکه ظاهری جدید برای خودرو به ارمغان می‌آورد، باعث افزایش ایمنی هنگام رانندگی نیز می‌شود. این قسمت از خودرو، لوازم جانبی دیگری نیز دارد که به زیبایی و تغییر ظاهر آن می‌انجامد. یکی از این قطعات، باران‌گیر آینه است که علاوه بر جلوگیری از برخورد قطعات باران و برف به آینه، ظاهری شیک و اسپرت به آینه خودرو می‌دهد.

    4- سروالف و کاور ترمز دستی

    سروالف قطعه‌ای برای اسپرت کردن خودرو و مرتبط با لاستیک آن است. این محصول در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگونی طراحی و تولید می‌شود.

    5- سر‌اگزوز

    وسیله جذاب و جدید دیگری که برای زیباتر کردن قسمت پشت خودرو استفاده می‌شود، سر‌اگزوز اسپرت است که در مدل‌های تک لول، دو لول و در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در بازار به فروش می‌رسد. سر‌اگزوز‌های اسپرت از جنس فلزی و استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند و مقاومت بالایی در برابر حرارت و ضربه دارند.

    6- بادگیر شیشه

    یکی دیگر از وسایلی که ظاهری جذاب و اسپرت به ماشین می‌دهد، بادگیر شیشه است. این قطعه روی لبه بالایی پنجره نصب می‌شود و در کنار جنبه بصری زیبا، از وزش باد و نفوذ آب باران به داخل کابین جلوگیری می‌کند. جنس بادگیر شیشه معمولاً از روکش کروم یا استیل است که به زیبایی آن می‌افزاید.

    7- جلو پنجره خودرو

    جلو پنجره خودرو وظیفه انتقال هوا به داخل موتور را بر عهده دارد. این قطعه قبلا به صورت فابریک ساخته می‌شد؛ اما امروزه طراحی‌های اسپرت آن نیز موجود است و مدل‌های جدیدی از آن مثل تک خط، چهار خط و … نیز طراحی و تولید می‌شوند.

    8- تغییر ارتفاع ماشین

    تغییر ارتفاع ماشین از دیگر اقداماتی است که برای اسپرت کردن ماشین انجام می‌شود.

    تقویت موتور ماشین

    قطعا زیبایی یک ماشین فقط به ظاهر خودرو ختم نمی‌شود و برای اینکه خودرویی بی‌عیب و نقص داشته باشید، باید موتور ماشین را نیز تقویت کنید. تقویت موتور خودرو، علاوه بر افزایش سرعت آن، باعث زیباتر شدن صدا نیز می‌شود. برای این کار ورودی بنزین، ورودی هوا، سرسیلندر و سیستم اگزوز بهینه‎سازی می‌شوند.

    نکات کاربردی در اسپرت کردن ماشین

    برای اسپرت کردن ماشین سراغ رنگ‌های روشن و زنده بروید.

    سراغ روکش‌های چرم بروید تا داخل ماشین اسپرت‌تر شود.

    از استیکرها با طرح‌ها و نقش‌های جذاب استفاده کنید و روی شیشه پشت ماشین یا بدنه بچسبانید.

    اعتدال را رعایت کنید و همه‌چیز را بیش از حد تغییر ندهید تا خودرو آسیب نبیند.

    0 خودروسازان کمتر از تولید، فروختند /فروش خودروسازان۴.۵درصد، افت کرد

    فروش محصولات سواری خودروسازان بزرگ کشور در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده، ضمن آنکه از تولید نیز کمتر است.

    طبق آماری که خودروسازان بزرگ کشور، شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، به سامانه کدال ارائه کرده‌اند، کل فروش آنها در هفت ماه سال جاری ۴۹۳هزار و ۲۷۰دستگاه بوده است. در مقایسه با هفت ماه مشابه پارسال با رقم ۵۱۶هزار و ۳۱۰دستگاه، فروش خودروسازان بیش از ۲۳هزار دستگاه،  معادل ۴.۵درصد، افت کرده است.

    خودروسازان همچنین کمتر از آنچه در هفت ماه امسال تولید کرده‌اند، فروش داشته‌اند. کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور در هفت ماه امسال حدود ۵۱۱هزار دستگاه بود. بنابراین با توجه به فروش ۴۹۳هزار و ۲۷۰دستگاهی  خودروسازان در بازه زمانی تحت بررسی، آنها حدودا ۱۸هزار دستگاه کمتر از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند.  به عبارت بهتر، خودروسازان بالغ بر ۹۶درصد از محصولات تولیدی خود در هفت ماه امسال را فروخته‌اند.

     

    اختلاف بین آمار تولید و فروش خودروسازان در هفت ماه امسال، نشان از دپوی بخشی از محصولات تولیدی آنها دارد که می‌تواند عمدی یا سهوی باشد. یک سناریو این است که خودروسازان بخشی از محصولات را دپو کرده‌اند تا اگر اصلاح قیمت کارخانه‌ای از سوی وزارت صمت ابلاغ شد، آنها را با قیمت جدید بفروشند.

    سناریوی دیگر این است که خودروهای دپویی، ناقص هستند و به دلیل کسری قطعه، امکان تجاری‌سازی ندارند. اتفاقا طبق آنچه ایران‌خودرو به بورس اعلام کرده، این شرکت تا پایان مهر امسال چهارهزار و ۴۸۴دستگاه محصول تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده سایت‌ها» داشته است. سناریوی آخر نیز این است که سازمان ملی استاندارد یا دیگر نهادها مجوز شماره‌گذاری صادر نکردند.

    به‌هر‌حال در بین سه خودروساز اصلی کشور، بزرگ‌ترین آنها، یعنی ایران‌خودرو، در هفت ماه امسال ۲۸۴هزار و ۲۳۹دستگاه محصول سواری را به فروش رسانده است. این در حالی است که تولید این شرکت در هفت ماه امسال حدود ۲۹۰هزار دستگاه بود. بنابراین ایران‌‌خودرو حدود ۲درصد از تولید هفت‌‌ماهه خود را نفروخته است.  این شرکت همچنین در هفت ماه پارسال ۲۸۷هزار و ۳۲۵دستگاه فروش داشته، بنابراین در مدت مشابه امسال سه هزار  دستگاه خودروی کمتری را فروخته است.

     
     

    از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت به عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، محصولات کمتری نسبت به پارسال به فروش رسانده است. کل فروش سایپا در هفت ماه امسال حدود ۱۵۲هزار دستگاه بوده، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، این شرکت ۱۶۴هزار و ۴۲۶دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین سایپایی‌ها نسبت به پارسال با افت ۱۲هزار و ۴۲۶دستگاهی فروش روبه‌رو شده‌اند. کل تولید سایپا تا پایان مهر امسال، ۱۶۱هزار و ۲۰ دستگاه بوده که با در نظر گرفتن آمار فروش، مشخص می‌شود دومین خودروساز بزرگ کشور ۹هزار دستگاه کمتر از آنچه تولید کرده، به فروش رسانده است.

    اما سومین خودروساز بزرگ کشور در هفت ماه امسال کمتر از آنچه تولید کرده، فروش داشته است. کل تولید پارس‌خودرو در هفت ماه سال جاری ۵۹هزار و ۵۰۲دستگاه بود، با‌این‌حال این شرکت ۵۷هزار دستگاه از محصولات تولیدی را فروخته است. این آمار نشان می‌دهد بیش از دو‌هزار و ۵۰۰دستگاه از محصولات تولیدی پارس‌خودرو در هفت ماه امسال، فروخته نشده است. این شرکت در مقایسه با هفت ماه پارسال نیز خودروی کمتری فروخته است. آمار می‌گوید، فروش پارس‌خودرو در هفت ماه سال گذشته، ۶۴هزار و ۵۵۹دستگاه بود. با توجه به فروش ۵۷هزار دستگاهی هفت ماه امسال، مشخص می‌شود این شرکت با افت هفت‌هزار و ۵۵۴دستگاهی فروش مواجه شده است.

    0 ورود لوکانو به ایران؛ تولد یک مشارکت جدید در حوزه تولید خودرو

    شامگاه شنبه، پنجم آبان ماه هزارو چهارصد و سه، "لوکانو" با حضور جمعی از مقامات عالی رتبه کشور و صنعت، مدیران صنعت خودرو، مدیران ارشد بین المللی لوکانو و رسانه‌های تخصصی خودرو طی مراسمی مجلل در هتل اسپیناس پالاس رونمایی شد. این ورود به بازار که با یک سرمایه‌گزاری مشترک جدید همراه است، در شرایط تحریمی، نشانه ای مثبت از توسعه خودروسازی ایران به شمار می آید.

    داخلی سازی 50 درصدی به‌ همراه راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه

     

    مدیرعامل گروه ماموت در این رویداد با اشاره به شرایط کشور و لزوم توسعه صنعت خودروسازی کشور گفت: با توجه به اکوسیستم اقتصادی ناشی از تحریم، سرمایه گذاری مطلوبیت لازم را برای بسیاری از سرمایه گذاران نداشت. اما خوشبختانه این اتفاق بزرگ با موفقیت رقم خورد و در نهایت این سرمایه‌گذاری مشترک از سوی دولت به رسمیت شناخته شد.

     

     

    محمد مومنی با اشاره به سرمایه گذاری گسترده شریک تجاری ماموت و زیر ساخت های مناسب و قابل توجهی که به اشتراک گذاشته شده است، افزود: محصولی باکیفیت و بی نظیر با برند لوکانو عرضه خواهد شد که تمرکز ویژه ای بر جامعه هدف علاقمندان آفرود دارد. در ادامه نیز سبد محصول کاملی با تکیه بر سوخت های فسیلی و همچنین خودروهای برقی متناسب با بازار ایران در نظر گرفته شده است که به مرور وارد بازار خواهند شد.

    وی ادامه داد: در این سرمایه‌گذاری مشترک چند اتفاق نیز روی خواهد داد که برای کشور بسیار مفید و ارزشمند خواهند بود. از جمله اینکه در این شراکت راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه پیش بینی شده است که حجم تولید داخلی را به شدت افزایش خواهد داد و بر اساس مذاکراتی که با وزارت صمت انجام شده است ، بومی‌سازی 50 درصدی با رعایت تمام استانداردهای روز جهان پیش خواهد رفت. با توجه به توانمندی های طرفین و جدیت و تمرکزی که بر تولید با کیفیت دارند باور داریم که این محصولات در بازار موفقیت چشمگیری خواهند داشت.

    محمد مومنی، همچنین در پایان با اشاره به این سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد که بدون تردید این همکاری برای صنعت خودروسازی کشور روزهای خوبی را رقم خواهد زد.

     

    لوکانو؛ برندی منحصربفرد برای ایران

     

    مدیرعامل مکس موتور نیز در ادامه این مراسم با تشکر از حمایت های دولت و همچنین گروه ماموت برای شکل گیری این سرمایه‌گزاری مشترک، گفت: لوکانو با بهره‌مندی از کانسپت طراحی و تیم طراحان لندروور با هدف ارتقا سبک زندگی شهری پا به عرصه وجودگذاشته است. مینگ هونگ وو (Ming Hong wu) افزود: لوکانو برند بسیار جدید و خاصی به شمار می آید که با استانداردهای روز اروپا و استفاده از آخرین فناوری های کیفی و ایمنی به طور ویژه برای بازار خودرو ایران در نظرگرفته شده است.خودرویی که تجربه ای فراتر از انتظار را در اختیار مخاطب قرار خواهد داد.

    وی ادامه داد: این نکته را نیز باید یادآور شد که لوکانو، همیشه اصل تجارت بلند مدت را دنبال می کند و سرمایه گذاری های خود را براساس افزایش بومی‌سازی، ساخت محصولات و کارخانه دوست دار محیط زیست و بهره گیری از فناوری های پیشرفته و تولید محصولات با بالاترین کیفیت و کمک به رشد و توسعه صنعت خودروسازی ایران ادامه می دهد.

    معاون مدیرعامل مکس موتور، یون ژو، نیز در حاشیه این رویداد با اشاره به تعهد برند در راستای تحقق اهداف بلندمدت با توجه به دغدغه مردم مبنی بر کمبود و ناتوانی برخی شرکت‌ها در تامین قطعات مورد نیاز در خدمات پس از فروش تاکید کرد: لوکانو برندی است که فقط به فروش محصول فکر نمی کند و برای اهداف خود برنامه ریزی های بلند مدت دارد که خدمات پس از فروش و برطرف کردن نیاز مشتریان نیز بخش مهمی از ماموریت برند را شامل می شود.

    قائم مقام مدیر عامل مکس موتور، وحید حقی، نیز در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 100 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش آماده ارائه سرویس های مد نظر مشتریان هستند ، تاکید کرد : در حال حاضر و همزمان با سفارش گذاری محصول ، بر اساس پیش بینی ها ، قطعات مورد نیاز اعم از تند مصرف و با تقاضای بالا نیز در حجمی وسیع سفارش گذاری شده است و به مرور به شبکه نمایندگی‌ها تزریق خواهد شد. محصولات لوکانو بسیار با کیفت هستند و با گذشت زمان این امر ثابت خواهد شد. با این حال اطمینان می دهم که دارندگان لوکانو برای دریافت خدمات پس از فروش به هیچ عنوان با مشکل مواجه نخواهند شد.

    دراین مراسم همچنین علاوه بر حضور مقامات بلند پایه ، هنرمندان مطرح و برتر کشور ازجمله رضا یزدانی که در خلال این رویداد به صورت زنده به اجرای برخی از قطعات معروف خود پرداخت و فاطمه عبادی با نمایش قصه‌ی آفرود برند لوکانو با نقاشی شن، نیز حضور داشتند.

    بنابراین گزارش، لوکانو طی برگزاری مراسم رونمایی، حضور خود را به عنوان یک برند جدید در ایران به طور رسمی اعلام کرد. همچنین لوکانو L7 بنزینی، L7 هیبرید و لوکانو L8 در فضایی متناسب با این خودروهای لوکس به معرض دید عموم درآمده بود و علاقمندان می توانستند ازنزدیک با تمام جزئیات این خودرو آشنا شده و پرسش های خود را نیز با کارشناسان مستقر در میان بگذارند.

     

     

    0 آغاز عرضه لوکانو L7 از دی ماه با تحویل 30 روزه

    به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت مکث موتور، عرضه لوکانو L7 از دی ماه با تحویل ۳۰ روزه آغاز می شود.

    به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پارسا نوری در حاشیه مراسم ورود به بازار برند لوکانو، مکث موتور با اشاره به شروع تولید آزمایشی L7 تأکید کرد: «براساس برنامه ریزی های صورت گرفته L7 بنزینی و هیبرید حتماً عرضه خواهد شد.»

    این فعال بخش خصوصی خودروسازی ادامه داد: «کار را با سرعت آغاز کرده ایم، چون برند لوکانو پرتفوهای بسیار متنوعی دارد. پروژه با خودروهای L7 و L8 شروع شده است. روی هر پلتفرم تولید و عرضه خودروهای بنزینی، هیبریدی و هم برقی هدف گذاری شده است.»

    وی ادامه داد: «مکث موتور برای سال جاری عرضه سه محصول از خانواده لوکانو، L7 بنزینی و هیبریدی و L8 بنزینی هدف گذاری کرده و در دستور کار قرار داده است.»

    رئیس هیئت مدیره شرکت مکث موتور با تأکید بر این‌که تمام محصولات شرکت تولید است، تصریح کرد: «در حال حاضر نیز تولید آزمایشی L7  آغاز و تا الان ۱۰ دستگاه از خط تولید خارج شده است. ۵ دستگاه از این تعداد تجاری و وارد فازهای آزمایشی شده است.»

    نوری اضافه کرد: «در این مدت تمام آزمایش ها و تست های لازم در شرایط مختلف جغرافیایی و آب و هوایی انجام می شود. تست های دوام هم از جمله این مراحل است که پس از طی شدن آن، فرآیند اخذ استانداردهای ایمنی و محیط زیستی آغاز می شود تا بتوانیم مجوزهای شماره گذاری را نیز اخذ کنیم و سپس وارد فرآیند قیمت گذاری خواهیم شد.»

    وی افزود: «با احتساب این برنامه ها، اولین محصول از برند لوکانو، L7 بنزینی با تحویل ۳۰ روزه از دو ماه دیگر یعنی اوایل دی ماه آغاز خواهد شد.»

    رئیس هیئت مدیره مکث موتور با بیان این‌که در مجموع ۱۰ هزار دستگاه از این برند سفارش گذاری شده است، درباره هدف گذاری تولید تا پایان سال گفت: «ظرفیت های کارخانه در هشتگرد افزایش داده شده و برای سال جاری تولید ۵ هزار دستگاه هدف گذاری شده است.»

    نوری در خصوص امکان تولید این تیراژ تا انتهای سال توضیح داد: «فکر می‌کنم با توجه به روند خوبی که در پروژه داشتیم، به محض این‌که مراحل آزمایشی طی شود، شرایط تولید انبوه را با سرعت طی می‌کنیم و به عدد ۱۲ دستگاه در ساعت خواهیم رسید.»

    عرضه ۴ هزار دستگاه لوکانو تا پایان ۱۴۰۳

    این فعال بخش خصوصی خودروسازی ادامه داد: «در واقع، تمام تلاش مکث موتور این است که سفارش گذاری ها را تا مرز پنج هزار دستگاه به خط تولید برساند. پیش‌بینی ما این است که بتوانیم حدود چهار هزار دستگاه بتوانیم به بازار عرضه کنیم، اما در فرآیند تولید در مجموع، ۱۰ هزار دستگاه از محصولات لوکانو سفارش گذاری خواهیم داشت.»

    وی ادامه داد: «ضمن این‌که بعد از آغاز عرضه L7 بنزینی، تقریباً در هر ماه می‌توانیم تولید آزمایشی یکی از محصولات را آغاز و شرایط را برای عرضه فراهم کنیم.»

    بومی کردن پلتفرم لوکانو

    رئیس هیئت مدیره شرکت مکث موتور با بیان این‌که تولید این محصولات با ۲۰ درصد داخلی سازی آغاز می شود، تأکید کرد: «با توجه به برنامه ای که تدارک دیده شده است، علاوه بر سرعت بخشیدن به داخلی سازی به دنبال بومی کردن این پلتفرم هستیم.»

    نوری بیان کرد: «یعنی صرفاً تولید یک برند نیستیم، دنبال ایجاد یک برند جدید به همراه بومی‌سازی پلتفرم آن هستیم، یعنی پلتفرم جدیدی که قابلیت رقابت با برندهای امروز دنیا را داشته باشد؛ صادرات‌محور بتواند باشد و بتواند خلأهای کیفی که امروز در فضای فعلی در صنعت خودرو و در پلتفرم‌های داخلی را پر کند.»

    تولید L8 از اسفند ۱۴۰۳

    وی همچنین درباره زمان عرضه L8 گفت: «امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بخش اول این محصول تا پایان سال به بازار عرضه شود. در حال حاضر، در مراحل سفارش‌گذاری L8 هستیم، استانداردهای ایمنی‌ آن نیز در حال تکمیل‌شدن است. پیش‌بینی این است که اولین بخش آن را بتوانیم در اسفندماه تولید کنیم. با توجه به مراحلی که باید پیش از قیمت گذاری طی شود، به نظر بعد از طی شدن تولید آزمایشی و پاس کردن تست ها و اخذ استانداردها و مجوزهای لازم، ۲.۵ تا ۳ ماه زمان می برد.»

    رئیس هیئت مدیره مکث موتور در پایان درباره زمان تحویل L7 بار دیگر تأکید کرد: «براساس برنامه ریزی ها، فروش این خودرو از دی ماه با تحویل ۳۰ روز آغاز خواهد شد، یعنی در بهمن ماه اولین تحویل ها انجام می شود، چراکه تمام هدف ما در مکث موتور و گروه ماموت بر این هدف متمرکز شده است که فاصله فروش تا تحویل را به حداقل ممکن برسانیم، بنابراین L7 سی روزه تحویل می‌شود.»

    0 شاسی بلند آفرود چری جتور شانهای T2 تمام چرخ محرک از 21 اکتبر عرضه می‌شود

    چری جتور شانهای T2 تمام چرخ محرک، نسخه پلاگین هیبریدی جتور تراولر، که قرار است به طور رسمی در ۲۱ اکتبر عرضه شود، برد برقی ۲۰۸ کیلومتر و برد کلی ۱۴۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. نسخه تک‌دیفرانسیل شانهای T2 در اوایل ماه آوریل عرضه شده بود. انتظار می‌رود مدل جدید قیمتی در حدود ۳۱۷۰۰ دلار داشته باشد. در ماه سپتامبر، ۶۹۹۳ دستگاه از جتور شانهای T2 به فروش رسید.

    ظاهر کلی مدل جدید در مقایسه با نسخه تک‌دیفرانسیل بدون تغییر باقی مانده و فرم جعبه‌ای خود را حفظ کرده است. لوگوی جتور در جلو قابل روشن شدن است. لاستیک  زاپاس روی درب عقب برقی و بین چراغ‌‌های عقب عمودی به چشم می‌خورد. نشان C-DM در سمت راست پایین نشانگر پلاگین هیبریدی بودن این خودرو است.

    انتظار می‌رود نسخه تمام چرخ محرک دارای ابعادی مشابه نسخه تک‌دیفرانسیل باشد، بنابراین طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب از چپ به راست ۱.۸۷/۲/۴.۷۸ متر و فاصله محوری آن ۲.۸ متر است. ظرفیت یدک‌کشی این شاسی بلند آفرود ۱۶۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

     

     شاسی بلند آفرود چری جتور شانهای T2 تمام چرخ محرک از 21 اکتبر عرضه می‌شود

    پیشرانه پلاگین هیبریدی شامل یک موتور ۱.۵ لیتری TGDI و سه موتور الکتریکی، متصل به یک گیربکس ۳ سرعته DHT، حداکثر قدرت ۴۵۵ کیلووات (۶۱۰ اسب بخار) و حداکثر گشتاور ۹۲۰ نیوتن متر را تولید می‌کند. نسخه تک‌دیفرانسیل جتور شانهای T2 دارای قدرت ۲۸۰ کیلووات (۳۷۵ اسب بخار) و حداکثر گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر، با برد ۱۲۹ و ۲۰۸ کیلومتر قابل سفارش است. مشخصات باتری و برد حرکتی مدل جدید اعلام نشده است.

    جتور شانهای T2 تمام چرخ محرک به عنوان یک شاسی بلند آفرود دارای قفل دیفرانسیل عقب است و از حالت خزش، چرخش تانکی، دستیار حرکت در سربالایی، دستیار حرکت در سراشیبی و حالت‌های رانندگی هوشمند 7+X پشتیبانی می‌کند: اقتصادی، استاندارد، اسپرت، برفی، گل و لای، ماسه، سنگی و X. چری ادعا کرده است که حالت X می‌تواند به طور هوشمند شرایط جاده را شناسایی کند و به طور خودکار به بهینه‌ترین حالت رانندگی تغییر وضعیت دهد.

    در طراحی داخلی مدل جدید مانند نسخه تک‌دیفرانسیل، از پنل ابزار ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر کنترل مرکزی شناور ۱۵.۶ اینچی با تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵، فرمان چهارپره چندمنظوره، خروجی‌های تهویه مستطیلی و صندلی‌های چرم مصنوعی استفاده شده است.

    0 فروش محصول جدید برند اکستریم به زودی آغاز خواهد شد!

    خودروی کراس اوور تی ایکس ال که روز هفتم مهر ماه طی مراسم باشکوهی در مجموعه ایران مال توسط برند لوکس اکستریم به طور رسمی رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت ، این روزها در حال طی کردن آخرین مراحل برای ورود به بازار ایران است.

    برند اکستریم که سال گذشته خودروی شاسی بلند وی ایکس را با موفقیت وارد بازار ایران کرده است ، این بار به دنبال تکرار موفقیت خود با محصولات جدید است.

    خودروی تی ایکس ال به ‌عنوان یک کراس ‌اوور چهار چرخ محرک معرفی شده است که از ویژگی‌ های فنی پیشرفته بهره میبرد. این خودرو مجهز به موتور توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت است که علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت ، میزان آلایندگی را نیز کاهش میدهد. سیستم انتقال نیروی هوشمند این خودرو نیز امکان رانندگی روان و مطمئن را در شرایط مختلف فراهم میکند. همچنین ، سیستم خنک‌کننده پیشرفته موتور نیز عملکرد آن را در شرایط سخت بهبود میبخشد.

    فروش محصول جدید برند اکستریم به زودی آغاز خواهد شد!

    پیشرانه ۲ لیتری این خودرو قادر به تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۲۰۰۰ دور در دقیقه است. انتقال نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انجام میشود ، که به افزایش پایداری و کنترل کمک میکند.

    از امکانات داخلی این خودرو نیز میتوان به نمایشگر لمسی بزرگ، سیستم ناوبری پیشرفته و صندلیهای هوشمند با تنظیم خودکار اشاره کرد که همگی در جهت افزایش راحتی و تجربه سرنشینان طراحی شده‌اند. در بخش ایمنی نیز خودروی تی ایکس ال با برخورداری از سیستمهای کمکی رانندگی از جمله ترمز اضطراری و حسگرهای هوشمند ، حفاظت و امنیت سرنشینان را در بالاترین سطح تضمین میکند.

    طبق اعلام رسمی مدیران برند اکستریم ، اخبار تکمیلی پیرامون این خودرو به زودی از طریق کانالهای رسمی در اختیار رسانه ها و عموم مردم قرا ر خواهد گرفت.