All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "شهریور"

    0 همه آنچه باید درباره تسمه تایم و زنجیر تایم خودرو بدانید

    تسمه تایم و زنجیر تایم

    به منظور ایجاد یک زمان‌بندی مناسب برای باز شدن سوپاپ‌های یک پیشرانه احتراق داخلی و انجام گرفتن درست، هماهنگ و دقیق فرآیندهای مکش، تراکم، احتراق و تخلیه، از تسمه تایم یا زنجیر تایم استفاده می‌شود. به بیانی واضح‌تر، با توجه به اینکه حرکت پیستون‌ها و باز شدن سوپاپ‌ها برای ورود هوا و سوخت باید با یکدیگر در هماهنگی خاصی باشند، تسمه تایم یا زنجیر تایم میل سوپاپ و میل‌لنگ را به یکدیگر متصل کرده و ارتباط صحیح میان چرخش آن‌ها را برقرار می‌کند.

    تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

     

    وظیفه اصلی تسمه تایم و زنجیر تایم یکسان بوده و تفاوت اساسی بین آن‌ها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک مسحتکم و تقویت شده بوده و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است؛ تسمه تایم بیرون پیشرانه نصب می‌شود اما زنجیر تایم داخل پیشرانه قرار داشته و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر، به روغن‌کاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده می‌کند. به صورت پیش فرض و تئوریک، عمر زنجیر تایم بیش‌تر از تسمه تایم بوده و بسیاری عمر زنجیر تایم را برابر با عمر پیشرانه می‌دانند؛ اما تسمه تایم یک قطعه کاملا مصرفی بوده و عمر پایینی دارد.

    در پیشرانه‌های احتراق داخلی قدیمی از زنجیر تایم استفاده می‌شد، اما چون زنجیر تایم‌ها ذاتا لرزش و سر و صدای زیادی ایجاد می‌کردند، صنعت خودروسازی تقریبا از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی به سمت استفاده از تسمه تایم تمایل پیدا کرد؛ اما با وجود پیشرفت فناوری ساخت زنجیر تایم و بهینه‌سازی‌های گسترده در عملکرد این قطعه (کاهش سر و صدا و لرزش از جمله مهم‌ترینِ این بهینه‌سازی‌ها هستند)، در چندین سال اخیر خودروسازان مختلفی در پیشرانه‌های تولیدی خود از زنجیر تایم استفاده کرده‌اند. گفتنی است که مشکلات و خرابی‌هایی که پاره شدن زنجیر تایم برای پیشرانه ایجاد می‌کند، به مراتب بیش‌تر و جدی‌تر از خرابی‌های تسمه تایم است.

     

    تسمه سفت کن یا هرزگرد

    همانطور که اشاره شد، تسمه تایم میل سوپاپ و میل‌لنگ را به یکدیگر متصل می‌کند، اما بین دو پولی میل‌لنگ و میل سوپاپ، پولی‌های واسطه‌ای به نام تسمه سفت کن یا هرزگرد نیز قرار دارند که تسمه از روی آن‌ها می‌چرخد. این قطعه که وظیفه تنظیم میزان سفت بودن تسمه و همچنین کنترل تنش و لرزش موجود در طول آن را برعهده دارد، معمولا عمری برابر با تسمه تایم داشته و توصیه می‌شود که همراه با تعویض این قطعه، هرزگرد نیز تعویض شود. گفتنی است که در مسیر زنجیر تایم نیز پولی‌های هرزگرد قرار دارند که عملکرد مطلوب آن‌ها مانند خود زنجیر تایم، وابستگی مستقیم به میزان، کیفیت و مرغوبیت روغن پیشرانه دارد. دقت کنید که معمولا زمان تعویض واترپمپ هم با تسمه تایم و هرزگرد یکسان است.

    خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم


    با توجه به اینکه تسمه تایم وظیفه چرخاندن قطعات حیاتی پیشرانه یعنی میل‌لنگ و میل سوپاپ را بر عهده دارد، عملکرد مطلوب و صحت کارکرد آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این قطعه مصرفی است و باید پس از پیمایش معین و مدت زمان مشخصی تعویض شود، اما عوامل غیر طبیعی مختلفی می‌توانند باعث خرابی زودهنگام و غیرمنتظره تسمه تایم شوند؛ انواع خرابی، فرسودگی و یا پارگی این قطعه می‌تواند عوامل و علائم مختلفی داشته باشند که در زیر به شایع‌ترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

     

    عوامل خرابی


    • تنظیم نبودن

    شل بودن یا تنظیم نبودن هرزگردها و خود تسمه یا زنجیر تایم، می‌تواند به سادگی موجب ترک خوردن، پاره شدن، کشیده شدن، ساییدگی، از جا در فتن و یا لرزش آن شود. گفتنی است که البته لرزش پیشرانه می‌تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد 

     

    • هرزگردها

    هر گونه خرابی بلبرینگ هرزگردها، باعث اختلال در روند چرخش این قطعه و نتیجتا چرخش نامطلوب تسمه تایم یا زنجیر تایم خواهد شد؛ این اتفاق می‌تواند موجب کشیده شدن و پارگی تسمه تایم شود. وجود کثیفی یا ذرات و اجزای تیز و خورنده روی سطح هرزگردها نیز باعث ایجاد فرسایش دنده‌ها و خرابی تسمه تایم می‌شود.

     

    • سیالات

    ریختن انواع سیالات خودرو از جمله روغن، گریس یا ضدیخ بر روی سطح تسمه تایم، می‌تواند باعث خورده و مستهلک شدن آن شود.

     

    • دما


    تغییرات دمایی شدید (دمای زیاد سرد یا زیاد گرم) می‌تواند تسمه تایم و زنجیر تایم را در معرض آسیب قرار داده و باعث خرابی آن‌ها شود. تحمل حداقل دما و حداکثر دمای بسیاری از تسمه تایم‌ها، به ترتیب در محدوده ۳۴ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد.

     

    • فشار روغن پیشرانه 

     

    همانطور که اشاره کردیم، زنجیر تایم داخل پیشرانه قرار داشته و همانند هرزگردهای خود به روغن‌کاری احتیاج دارد؛ اگر به هر علتی فشار روغن درون پیشرانه کاهش یابد، هرزگردها نیز عملکرد مطلوب خود را نخواهد داشت و می‌توانند باعث ایجاد صدمات و هزینه‌های گزاف تعمیر پیشرانه شود.

     


    علائم و نتایج خرابی

    • صداهای غیرمعمول

    • روشن شدن چراغ چک موتور

    • استارت سخت و احتراق ناقص

    • دور موتور غیر طبیعی

    • خرابی و شکستن پیستون‌ و کج شدن سوپاپ‌

     

    • افزایش میزان دود خروجی از اگزوز

    جلوگیری از مشکلات خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم

    مسلما شما هم شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است و همانطور که دیدید این موضوع در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم نیز صدق می‌کند؛ در حقیقت با توجه به هزینه‌های تعمیر گزافی که ممکن است در پی عدم تعویض به موقع یک تسمه تایم یا زنجیر تایم رخ دهد، اقدام منطقی این است که همواره به این قطعه توجه داشته باشید. تسمه تایم یک قطعه مصرفی بوده و زمان تعویض آن برای هر خودرو متفاوت است؛ لذا ایده‌آل‌ترین زمان برای تعویض آن در دفترچه اختصاصی خودرو شما ذکر شده است و باید بر اساس زمان‌بندی توصیه شده توسط کمپانی سازنده خودرو خود اقدام کنید. زمان مناسب تعویض تسمه تایم خودروهای مختلف معمولا بین ۴۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعیین می‌شود، اما با توجه به اهمیت سلامت و صحت عملکرد این قطعه، توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان در هر بار مراجعه خود به تعمیرگاه‌ها برای انجام سرویس‌های دوره‌ای، حتما بخواهید که وضعیت تسمه تایم نیز توسط مکانیک بازدید شود.

    0 نحوه پاک کردن و مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    کثیف شدن بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است و تاثیر بسزایی بر روی ظاهر خودرو دارد چرا که با آلوده شدن سطح بدنه، خودرو دیگر آن درخشندگی اولیه را نخواهد داشت. ماشین‌ها در طول روز به محل‌های متفاوتی برده می‌شوند و برای امور مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود، که در این حین چسبیدن مواد و لکه‌های چسبناک به بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است.

    کثیف شدن بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است و تاثیر بسزایی بر روی ظاهر خودرو دارد چرا که با آلوده شدن سطح بدنه، خودرو دیگر آن درخشندگی اولیه را نخواهد داشت. ماشین‌ها در طول روز به محل‌های متفاوتی برده می‌شوند و برای امور مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود، که در این حین چسبیدن مواد و لکه‌های چسبناک به بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است. نکته مهم در این زمان، نوع برخورد با این آلودگی‌ها و نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو می باشد. بسیاری افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نحوه برخورد با لکه های چسبنده، علاوه بر این که زمان زیادی را صرف پاک کردن آن می‌کنند، باعث آسیب دیدن بدنه خودروی خود نیز شده و یا در نهایت ممکن است که نتوانند لکه‌ها و مواد چسبیده شده را به طور کامل از بین ببرند. پس لازم است که برای پاک کردن این نوع لکه‌ها حتما از متخصصین این زمینه کمک گرفت و مواد مناسب را به کار برد.

    اهمیت پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    همان طور که می دانید ظاهر خودرو اولین چیزی است که نظر بیننده را در مواجهه با آن به خود جلب می‌کند و تا حد زیادی، آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به همین دلیل بیشتر افراد روی ظاهر ماشین خود حساسیت دارند و اقدامات متفاوتی از جمله کارواش منظم، پولیش و یا سرامیک واکس را برای حفظ درخشندگی و تمیزی آن انجام می‌دهند.

    حال وجود برخی مواد روی بدنه ماشین علاوه بر اینکه از نظر ظاهری جلوه بدی ایجاد می‌کند، صمغ یا شیره درختان، قیر، اثرات به جا مانده از حشرات و مواد روغنی از جمله‌ی این موارد می‌باشند. همچنین صمغ یا شیره درختان با توجه به اینکه ساختار چسبناکی دارد و اگر طولانی مدت روی بدنه خودرو باقی بماند، باعث کدری و آسیب به بدنه شده و می تواند لک های مقاوم و عمیق را ایجاد کند. از این رو پاک کردن آثار به جا مانده از این لکه‌ها برای حفظ رنگ بدنه خودرو و کاهش استهلاک خودرو در آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    تا اینجا در مورد مواد چسبنده ای که ممکن است در طول روز به بدنه خودرو چسبیده شود و باعث جلوه ظاهری بد و ایجاد آسیب در بدنه شود، صحبت کردیم. حال در این بخش می خواهیم به روش ها و نحوه پاک کردن هر کدام از این لکه های چسبنده از بدنه خودرو بپردازیم. خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

    1. چسب

    چسب یکی از بدترین موادی است که می تواند به بدنه خودرو چسبیده شود و احتمال دارد که به هنگام جدا شدن، آسیب‌های جدی به بدنه وارد نماید. زیرا به رنگ بدنه خودرو چسبیده و به هنگام کنده شدن، می تواند رنگ بدنه را نیز همراه خود جدا کند.

    راه‌های متفاوتی برای پاک کردن چسب و اثر آن از روی بدنه خودرو پیشنهاد شده است که شما باید با توجه به امکانات و شرایط خود، مناسب‌ترین راه را انتخاب نمایید.

    از این راه ها، می‌توان به گرم کردن چسب اشاره نمود. به این صورت که به وسیله فندک، سشوار یا هر گزینه مناسب دیگری چسب را باید آنقدر گرم نمایید تا به حالت مایع در بیاید و سپس آن را با دستمال از روی بدنه خودرو پاک کنید. استفاده از کارت بانکی به جای دستمال نیز روش خوبی است. یعنی بعد از گرم کردن محل چسب، با استفاده از کارت چسب‌ها را از بدنه جدا کرده و روی یک دستمال بمالید.

    از دیگر روش‌های پیشنهادی پاک کردن بدنه ماشین، استفاده از ماده‌ای می باشد که از مخلوط کردن کرم دست، آب گرم و صابون به دست می‌آید. استفاده از موادی چون استون نیز توسط عده زیادی توصیه شده است. در این روش، مقداری استون را باید روی پارچه یا دستمال مناسب ریخته و با آن به پاک کردن چسب بپردازید. به کار بردن روغن مایع و سنباده نیز موثر است. با مالش آهسته روغن مایع به محل چسب، می‌توانید چسب را بدون وارد کردن آسیب از بدنه خودرو جدا کنید. سنباده کشی آرام محل چسب نیز، از روش‌های موثر دیگر است.

    اما مهمترین و امن‌ترین روش برای از بین بردن این لکه، سپردن به دست یک متخصص است. اپراتورهای دیتیلینگ به خوبی می‌دانند که با استفاده از چه مواد و ابزاری این لکه را از روی بدنه خودرو پاک کنند تا رنگ بدنه آسیبی نبینید.

    2. صمغ و شیره درختان

    چسبیدن لکه‌های چسبناک به ماشین مثل صمغ درختان بیشتر در فصل‌های گرم سال رخ می‌دهد. در این فصول، افراد به دلیل تابش شدید نور خورشید ترجیح می‌دهند که اتومبیل های‌شان را زیر درختان و در سایه پارک کنند که در این زمان، صمغ درختان روی بدنه خودرو ریخته می‌شود. این ماده چسبناک بوده و روی هر سطحی که ریخته شود، به آسانی پاک نخواهد شد. برای پاک کردن لکه‌های حاصل از شیره درختان از روی ماشین خود، طبق دستورالعمل‌های پیشنهادی زیر جلو بروید.

    سعی کنید که شیره را در حالتی ک هنوز خیس است و سخت و خشک نشده با دستمال پاک کنید. اگر شیره خشک شده باشد، بهتر است آن را زیر آفتاب قرار دهید تا حالت مایع پیدا کند و سپس آن را با آب داغ و شوینده‌های مناسب و به کمک یک اسفنج نرم شست و شو دهید.

    اگر صمغ بسیار سخت شده باشد، می‌توانید برای پاک کردن آن از بدنه از اسپری برچسب استفاده کنید. به این صورت که از این ماده در محل مورد نظر اسپری کرده و بعد از گذشت چند دقیقه، با استفاده از دستمالی که به آن الکل سفید زده اید، به پاک کردن محل مورد نظر بپردازید. گاه لازم است این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا لکه‌های چسبناک حاصل از صمغ، از بین بروند. در انتها، در صورتی که هنوز آثاری از لکه‌های صمغ بر روی بدنه به جا مانده بود، می‌توانید از روغن نباتی استفاده کرده و کمی از آن را روی بدنه ماشین بمالید. از دیگر موادی که در پاک کردن صمغ درختان از روی ماشین کاربرد دارد، استون و لاک پاک کن است. در این روش، قسمت مورد نظر را با استون مالش داده و سپس خودرو را با محلول جوش شیرین شست و شو می‌دهیم.

    الکل‌های معدنی نیز به پیشنهاد برخی از افراد، می‌توانند برای پاک کردن شیره درختان از بدنه، مناسب و کاربردی باشند.

    در این میان استفاده از محصول اسپری پاک کننده رزین و صمغ درختان مفرا Mafra Resin Off  به شدت پیشنهاد می‌شود و بسیاری از دیتیلینگ‌کاران از این برند برای پاک کردن صمغ درختان و شیره آن‌ها استفاده می‌کنند.

    3. قیر

    قیر از مواردی است که لکه‌های سختی را روی بدنه ماشین ایجاد کرده و به آسانی پاک نمی‌شود. برای پاک کردن قیر از روی بدنه، می‌توان از تینر کمک گرفت. با اسپری کردن تینر یا بنزین روی لکه قیر شاهد آب شدن لکه خواهید بود. بعد از آب شدن لکه، آن را با دستمالی مناسب تمیز کرده و ماشین را بشویید تا تینر و بنزین روی آن باقی نماند.

    برخی از جلا دهنده‌های خودرو، تاثیر شگفت‌انگیزی روی از بین بردن لکه‌ها دارند. استفاده از جلاسنج، می‌تواند لکه‌های قیر را نیز از بین ببرد. جلاسنج را روی لکه‌ها اسپری کرده، کمی صبر کنید و سپس با استفاده از دستمال مناسب لکه‌ها را تمیز کنید.

    از دیگر گزینه‌های خوب برای از بین بردن لکه‌های قیر، به کار بردن یخ می‌باشد. یخ، موجب سفت شدن قیر می‌شود. در این زمان شما می‌توانید با استفاده از یک کارت بانکی، به جدا کردن لکه‌های قیر بپردازید. هیچ گاه برای تمیز کردن بدنه خودرو، از لوازمی چون کاتر و چاقو استفاده نکنید. این موارد به احتمال زیاد موجب آسیب دیدن بدنه خودرو و رنگ آن می‌شوند.

    گازوئیل و نفت نیز می‌توانند راهکار مناسبی برای از بین بردن لکه‌های قیر باشند. برای این کار باید در ابتدا ماشین را زیر نور آفتاب قرار دهیم تا لکه ها، تا حدودی نرم شوند. سپس، نفت یا گازوییل را روی لکه‌ها بریزیم و کمی صبر کنیم تا به آن‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را نرم کنند. بعد با دستمال خودرو ، محل مورد نظر را پاک کرده و ماشین را شست و شو دهیم.

    بهترین راه‌های پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

    حال که روش‌های خانگی برطرف کردن کثیفی‌ها و لکه‌ها را از روی بدنه‌ی خودرو یاد گرفتید بد نیست تا در گام بعد، با بهترین روش‌های پاک کردن این لکه‌ها نیز آشنا شوید. در بسیاری از راه حل‌هایی که تا کنون پیشنهاد دادیم، ممکن است احتمال آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو وجود داشته باشد. استفاده از موادی همچون استون و بنزین و یاعدم دقت و تمرکز کافی هنگام پاک کردن بدنه خودرو از آلودگی ها، احتمال دارد که بدنه خودرو آسیب ببیند، به طوری که همیشه پیشنهاد می‌شود بعد از پاک کردن آلودگی‌ها با این روش ها، برای رفع آسیب‌های جزئی وارد شده از واکس خودرو و پولیش‌های نرم استفاده شود.

    از راه‌هایی که کمترین میزان ریسک و بیشترین میزان اثر بخشی را در تمیز کردن مواد چسبیده شده به بدنه و آلودگی‌های آن دارند، می‌توان استفاده از پاک کننده‌های مخصوص خودرو و یا سرامیک کردن خودرو را نام برد.

    پاک کننده‌ها و اسپری‌ها در انواع و برندهای متفاوت موجود هستند و عملکردی ایمن‌تر از سایر روش‌ها دارند. این پاک کننده ها، از موادی تشکیل شده‌اند که می‌توانند بدون آسیب رساندن به بدنه و رنگ آن، لکه‌ها و آلودگی‌ها را برطرف کنند و هم چنین نحوه کار با آن ها آسان است. از انواع این محصولات، می‌توان به پاک کننده رزین و صمغ درختان، اسپری پاک کننده اثر چسب و اسپری پاک کننده اثر حشرات، قیر و شیره درختان، اشاره کرد.

    یکی از این محصولات پیشنهادی اسپری فوم تمیز کننده شیره درختان، حشرات، قیر از سطح خودرو ترتل Turtle Wax 50595 Power Foam Bug & Tar Remover است.

    سرامیک خودرو دیگر روش پیشنهادی در این بخش است. سرامیک کردن خودرو، فرآیندی است که طی آن یک نوع لایه محافظ نامرئی و بسیار نازک روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود که مقاومت بدنه و رنگ آن را در برابر لکه ها، خراشیدگی‌ها و آلاینده‌های شیمیایی افزایش می‌دهد و موجب سهولت در شست و شوی ماشین و افزایش درخشندگی بدنه خودرو می‌شود.

     

    سخن پایانی

    همان طور که پیشتر گفتیم نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو بسیار اهمیت دارد. انتخاب روش صحیح و استفاده از ابزار مناسب، موجب خواهد شد که بدون وارد کردن آسیب به بدنه خودرو، آلودگی‌های موجود کاملا برطرف شود. استفاده از روش‌ها و ابزارهای نا مناسب مانند کاتر، سهل انگاری و عدم رعایت دقت هنگام انجام کار از مواردی هستند که در اغلب موارد نتایج زیانباری را به همراه خواهند داشت. پس برای داشتن یک تجربه عالی برای پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو بهتر است از مراکز دیتیلینگ خودروی معتبر کمک بگیرید.

    0 نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای آمریکایی در تاریخ

    خودروسازان آمریکایی بیش از یک قرن است بوده که در صنعت خودروسازی پیشگام هستند و محصولاتی تنومند و قدرتمند را به خیابان‌ها روانه می‌کنند.

    برندهای فعال امریکایی نه تنها چشم انداز اقتصادی ایالات متحده را شکل دادند، بلکه به صورت چشمگیر روی صنعت جهانی خودرو نیز تاثیر گذاشتند. در این فهرست قصد داریم شما را با پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ آمریکا آشنا کنیم.

    10) فورد اکسپلورر/ 8میلیون 936 هزار دستگاه

    این شاسی بلند چهار درب فورد، در واقع جایگزینی برای برانکو دو درب بود که نخستین بار سال 1991 رونمایی شد. همانند فورد تاروس، مدل اکسپلورر نیز برای استفاده پلیس به عنوان جایگزینی برای خودرو فورد کراون ویکتوریا به کار گرفته شد.

    اکسپلورر با راحتی، فضای بار و موتورهای قابل اعتماد خود، پرفروش‌ترین شاسی بلند آمریکایی است. شرکت سازنده برای دستیابی به این هدف، فرمول مناسبی را به کار برد و پیوسته امکاناتویژگی‌های استاندارد بیشتری را برای کلاس شاسی بلند که زمانی بسیار ساده و مفید بودند، رقم زد. در حال حاضر این خودرو در نسل ششم خود قرار دارد.

    9) اولدزمبیل 88/ میزان فروش 9 میلیون و 647 هزار دستگاه

    این خودروی سدان فول سایز که نسل های مختلف آن از سال 1949 تا 1999 تولید شد، در مقطعی سودآورترین خودروی کمپانی اولدزموبیل بود. حتی برخی آن را اولین خودروی عضلانی می‌دانند، اگرچه این مسئله ممکن است ما را وارد یک بحث طولانی کند.

    اولدزموبیل 88 در سالهای اولیه خود یکی از بهترین خودروهای آمریکایی بود. وزن سبک و موتور هشت سیلندر با فشردگی بالا سوپاپ پیشرفته آن موجب شد تا در بین خریدارانی که واقعاً به سرعت نیاز داشتند، محبوب شود.

    8) فورد موستانگ/ 10 میلیون و 200 هزار دستگاه

    موستانگ نمادین یکی از خودروهای جذابی بود که به فهرست محبوب‌ترین خودروهای امریکایی رسید. فورد با عرضه این مدل موجب شد تا رقبا هم به فکر ارائه مدلی با این سبک و سیاق بی افتندشوند. اما کمتر می‌توان در این فهرست نامی از رقبای موستانگ را مشاهده کرد. فورد از سال 1964 تولید موستانگ را آغاز کرد و این خودرو یکی از نمادین ‌ترین تولیدات فورد هم است.  

    به منظور پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید، شرکت فورد، نسل اول موستانگ را به گونه‌ای طراحی کرد که از قطعات خودروهای موجود فعلی این برند به ویژه فالکن کامپکت استفاده می‌شود. این مدل در سال اول بیش از 400 هزار دستگاه فروش داشت و در روز نخست نیز به فروش 22 هزار دستگاهی دست یافت.

    7) شورولت مالیبو/ 11 میلیون و 300 هزار دستگاه

    این محصول سایز متوسط شهری شورولت، برای امریکایی‌ها تداعی کننده سواحل آفتابی کالیفرنیا است. مالیبو نخستین بار سال 1965 رونمایی شد، اما همچنان روی خط تولید است، اگرچه از سال 1983 تا 1997 با وقفه‌ای در تولید مواجه شد.

    مالیبو به دلیل فضای داخلی جادار و سواری نرم، به سرعت محبوب شد. با وجود کاهش سهم بازار سدان‌ها به نفع شاسی‌بلندها، با افزایش فروش سالانه قوی در سال 2022، همچنان این مدل فروش خوب خود را ادامه می‌دهد.

    6) الدزمبیل کاتلاس/ 11 میلیون و 900 هزار دستگاه

    5) پیکاپ رم/ میزان فروش 12 میلیون و 135 هزار دستگاه

    شرکت رم این پیکاپ فول سایز را از سال 1980 به تولید می‌رساند و در ابتدا به عنوان "دوج رم" قبل از اینکه رم به یک برند مستقل تبدیل شود، شناخته می‌شد. رم پیکاپ به داشتن سواری نرم و راحت، پیشرانه قوی و فضای داخلی جادار شهرت دارد.

    این پیکاپ در مجموع هشت بار به عنوان تراک کامیون سال مجله Motor Trend انتخاب شد. نسل پنجم یعنی مدل فعلی، موفق شد سه بار برنده این جایزه شود و اولین پیکاپی بوده که در تاریخ به این افتخار دست پیدا می کند.‌

    4) شورولت سیلورادو/ 14 میلیون و 75 دستگاه

    شورولت سیلورادو به عنوان یک پیکاپ فول سایز، در قالب پیکاپ سایز متوسط و فول سایز به فروش می‌رسد. این مدل ابتدا بالاترین تریم پیکاپ شورولت C/K بود که در سال 1975 معرفی شد، قبل از اینکه در سال 1999 به مدل مستقلی تبدیل شود، که تا به امروز در حال تولید است.

    سیلورادو همراه با سیرا، مدل مشابه آن از برند GMC، یک پیکاپ بزرگ همه کاره فوق العاده تلقی می‌شود. مشتریان، آن را به خاطر طیف گسترده‌ای از پیکربندی‌ها و همچنین عملکرد عالی چه در خارج از جاده و چه در خود جاده، دوست دارند.

    3) فورد مدل T/ میزان فروش 15 میلیون دستگاه

    مدل T اولین خودروی تولید انبوه بود و سفر با اتومبیل را برای خانواده‌های رده متوسط ساده کرد. خط تولید آن فورد را قادر ساخت تا مدل T را با قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه که قبلا ممکن بود به فروش برساند.

    در اوایل دهه 1920، نیمی از تمام خودروهای جهان به فورد تعلق داشتند. هنری فورد و پسرش ادسل، شخصاً 15 میلیونمین مدل T را در 25 می 1927 راهی بازار کردند. این خودرو در همان روز کنار گذاشته شد و مدل A جانشینش شد.

    2) شورولت ایمپالا/ 16 میلیون و 700 هزار دستگاه

    ایمپالا در طول دوره تولید طولانی خود، اتومبیلی پرچمدار محبوب کشور شوروی محسوب می‌شد. از سال 1957 تا 2020 به تولید رسید، اگرچه تولید ایمپالا از سال 1986 تا 1994 و مجدد از سال 1997 تا 1999 متوقف شده بودطول کشید.

    ایمپالا اولین اتومبیلی بود که از نام "SS" استفاده می‌کرد. این امر آن را به یک پیشگام در کلاس  خودروهای عضلانی دهه 60 و 70 تبدیل نمود. ایمپالا در طول ده نسل خود برنده جوایز متعددی شد و محبوبیت بسیاری پیدا کرد.

    ) فورد سری F/ بیش از 40 میلیون دستگاه

    فورد سری F را به جرات می‌توان پرفروش‌ترین اتومبیل تاریخ امریکا دانست. این پیکاپ از سال 1948 در حال تولید است و 40 میلیونمین دستگاه آن در ژانویه 2022 از خط تولید خارج شد.

    سری F اولین پیکاپی بود که بر روی پلتفرم اختصاصی خود ساخته شد، برخلاف پیکاپ‌های قبلی که بر روی پلتفرم‌های خودروهای موجود ساخته شده بودند. F-150 محبوب‌ترین عضو خانواده است و به دلیل تطبیق پذیری، قابلیت اطمینان و دوام برند فورد، به محبوبیت فراوانی رسید. در حال حاضر فورد این مدل را در چهار کارخانه ایالات متحده خود به تولید می‌رساند و سال 2021 نسخه الکتریکی آن با نام لایتینگ راهی بازار شد.

     

    0 عادات اشتباهی که موجب نابودی خودرو شما می شود

    نگهداری از خودرو یک نکته بسیار مهم پس از خرید است و اگر مراقبت درست صورت نگیرد، با گذر زمان شاهد فرسوده شدن و نابودی خودرو خواهیم بود. تعمیر خودرو این روزها هزینه کمی ندارد و باید بودجه بسیاری را به آن اختصاص دهید. پس چه بهتر که نگهداری درستی انجام شود، تا کمتر گذرمان به تعمیرگاه و برخی از همین موارد بیفتد.

    1) با چراغ هشدار روغن روشن رانندگی نکنید

    برخی از چراغ‌های هشدار وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت از آنها چشم پوشی کنید. چراغ قرمز روغن یکی از آنها نیست. در صورت روشن شدن در حین کارکرد موتور هر چه سریع‌تر توقف کرده و اتومبیل را خاموش کنید. روغن را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را پر کنید. البته گاهی یک فشنگی روغن معیوب هم می‌تواند موجب روشن شدن اشتباهی چراغ شود.

     

    2) مانع از اتمام سوخت شوید

    تمام شدن بنزین یا گازوئیل می‌تواند باعث ورود جرم و آشغال های ته باک به سیستم سوخت خودروی شما شده و ایجاد مشکل کند، در بهترین حالت، این مشکل با تعویض فیلتر سوخت حل خواهد شد، اما ممکن است این مشکل با تعویض فیلتر حل نشده و شما مجبور به سرویس و شست و شوی کامل سیستم سوخت رسانی خودرو با پرداخت هزینه ای گزاف شوید.

     

    3) همیشه از چادر ماشین استفاده نکنید

    ایرادی ندارد که هرازچندگاهی خودروی خود را زیر چادر قرار دهید، اما آن را به یک عادت تبدیل نکنید. چرا که انباشت رطوبت در زیر چادر مانند این است که اتومبیل را درون یک گاراژ مرطوب قرار داده اید که به مرور باعث آسیب و ایجاد پوسیدگی در بدنه خودرو می شود.

     

    4) از گازوئیل در یک خودرو بنزینی استفاده نکنید

    اگرچه شاهد پیشرفت صنعت خودرو هستیم، اما این بدان معنا نیست شما می‌توانید در یک خودرو بنزینی گازوئیل ریخته یا در یک خودرو دیزلی بنزین بریزید. تحت هیچ شرایطی چنین کاری نکنید زیرا آسیبی جدی و پرهزینه به خودرو شما وارد خواهد کرد.

     

    6) به هیچ وجه سرویس دوره ای خودرو را نادیده نگیرید

    هر اتومبیلی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. بنابراین تفاوتی ندارد شما یک خودرو مدرن دارید یا قدیمی. از این رو سعی کنید کاتالوگ اتومبیل خود را بررسی کنید تا مطلع شوید چه زمانی باید روغن، تسمه تایم و سایر موارد را تعویض کنید. نادیده گرفتن سرویس و نگهداری خودرو موجب آسیب جدی به اتومبیل شده و در گذر زمان هزینه‌های سنگینی را بر دوش شما خواهد گذاشت. 

     

    7) هر نشتی را نادیده نگیرید

    هر از گاهی زیر اتومبیل خود را بررسی کنید تا مطلع شوید خودرو نشتی ندارد. رایج‌ترین نشتی‌ها روغن و مایع خنک کننده هستند. البته اگر شاهد نشتی روغن ترمز بودید، به شدت خطرناک است و باید به سرعت آن را تعویض کنید.

     

    8) مراقب کلاچ باشید

    اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی است، یک راه عالی برای عدم اتکا به کلاچ این است که با پای خود بر روی پدال بازی نکنید. هنگامی که دنده را عوض نمی‌کنید، پای خود را از کلاچ دور نگه دارید، زیرا حتی مقدار کمی فشار بر پدال شروع به جابجایی کلاچ و افزایش استهلاک آن می‌کند.

     

    9) خودرو را برای مدت طولانی خاموش نگذارید

    اتومبیل‌ها به صورتی طراحی شدند که همیشه در حال حرکت باشند. اگر مدت طولانی خودرو را حرکت ندهید، باعث آسیب دیدن بخش های مختلف آن می‌شوید. این موضوع منجر به آسیب‌های پرهزینه‌ای می‌شود که از جمله باید به نشتی روغن موتور، خرابی تایرها و سیستم تعلیق و… اشاره کرد.

     

    10) فراتر از قدرت اتومبیل یدک‌کشی نکنید  

    اگر فراتر از توان اتومبیل خود یدک‌کشی کنید، آسیب جدی به پیشرانه، قطعات سیستم تعلیق و حتی شاسی وارد خواهد شد. تمامی خودروها توانایی یدک‌کشی دارند، اما باید مراقب باشید فراتر از توانایی آنها یدک‌کشی نکنید.

     

    11) از روغن نامناسب استفاده نکنید

    قبل از اضافه کردن روغن به موتور، دفترچه راهنما را بخوانید. در حالی که برند موردنظر خریداری شده، اهمیت چندانی ندارد، مطمئن شوید که روغنی که در آن می ریزید ویسکوزیته و استاندارد مناسبی داشته باشد. استفاده از روغن نامناسب باعث فرسودگی پیش از موعد موتور اتومبیل شما خواهد شد.  به خاطر داشته باشید که نوع روغن مورد نیاز شما ممکن است بسته به دمای محل رانندگی متفاوت باشد. در نهایت اگر خودروی شما به روغن مصنوعی نیاز دارد از آن استفاده کنید.

     

    12) در سیستم خنک کننده آب نریزید!

    هرگز سیستم خنک کننده اتومبیل خود را با آب خالی پر نکنید. چرا که آب خالی در زمستان یخ می‌زند و در تمام طول سال باعث زنگ زدگی خواهد شد. از نوع مایع خنک کننده توصیه شده توسط سازنده خودرو خود استفاده کنید و در صورت نیاز آن را با مقدار مناسب آب مقطر ترکیب نمایید.

    این اطلاعات را در دفترچه راهنما، به صورت آنلاین یا از طریق تماس با نزدیک‌ترین فروشنده بدست خواهید آورد.

     

    13) در هنگام باران پنجره‌ها را باز نگذارید

    اگر هنگام طوفان یا باران، پنجره‌ها یا سانروف اتومبیل خود را باز بگذارید، ممکن است قطرات آب وارد کابین شده و به بخش‌های تزئینی یا لوازم الکترونیکی آن آسیب وارد کند. بنابراین پیشنهاد شده از باز گذاشته شدن پنجره‌ها و سانروف هنگام باران خودداری کنید.

     

    14) اگر موتور بیش از حد گرم است، رانندگی نکنید

    اگر موتور اتومبیل شما شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، در اسرع وقت توقف کنید. آمپر آب ماشین معمولاً به شما می‌گوید که مشکلی بوجود آمده، اگرچه ممکن است اتومبیل شما به جای آن چراغ هشدار داشته باشد. حتی اگر به نظر می‌رسد چیزی اشتباه نیست، اگر بوی سوختگی را حس کردید یا اگر دیدید که دود از محفظه موتور خارج می‌شود، سریع از خودرو خارج شوید.

    برخی روش‌ها هستند که موجب کاهش گرمای موتور می‌شوند. یک مورد اینکه اگر با سرعت بالا حرکت کنید، جریان هوا وارد محفظه موتور شده و موجب خنک شدن آن می‌شود. در سوی دیگر اگر بخاری روشن کنید، کنترل دمایی روی موتور به وجود خواهد آمد. البته بهترین روش توقف اتومبیل و بررسی مشکل است!

     

    15) در آب‌های عمیق رانندگی نکنید

    هیچ‌گاه با خودرو ساده شهری وارد یک جریان آب عمیق نشوید، زیرا ممکن است موتور اتومبیل را خراب کند. اگر یک شاسی بلند با قابلیت آفرودی وارد جریان آب عمیق می‌شود، در صورت داشتن سیستم غواصی در آب، دچار آسیب نخواهند شد اما این موضوع برای اتومبیل‌های معمولی متفاوت است.

     

    16) قبل از توقف کامل خودرو، جهت حرکت را عوض نکنید!

    انجام این کار می‌تواند منجر به خسارات سنگین روی گیربکس شود. این موضوع در خودرویی با گیربکس اتوماتیک کمتر نگران کننده خواهد بود، به خصوص اگر اتومبیل جدید دارید. در این شرایط اگر خودرویی با گیربکس دستی دارید، این اشتباه موجب خواهد شد تا گیربکس دچار مشکل شود.

     

    17) قطعات ارزان قیمت روی اتومبیل نصب نکنید

    شاید در هنگام تعمیر خودرو تمایل پیدا کنید از قطعات ارزان قیمت برای تعمیر استفاده کنید، اما این امر بعدها موجب ایجاد خساراتی در اتومبیل شما خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال هزینه مقرون به صرفه برای استهلاک اتومبیل خود هستید، به سراغ قطعات ارزان قیمت نروید زیرا هزینه بیهوده و پردردسر است.

    0 جنسیس و ورود به عرصه‌هایپرکارها: آیا رقابت بزرگی در پیش است؟

    در سال 2015 جنسیس تصمیم گرفت به برند مستقلی تبدیل شود و از کمپانی هیوندای موتورز جدا شد. این برند تنها طی یک دهه توانست با عرضه محصولاتی منحصربفرد و جذاب، به رقیب سرسختی برای برندهای لوکس آلمانی و ژاپنی تبدیل شود و جای پای خود را محکم کند؛ هرجند همچنان از نظر آمار فروش نتوانسته به رقبای قدر خود نزدیک شود. این برند لوکس کره‌ای، پس از عرضه محصولات خود در سگمنت های رایج مثل شاسی بلند، سدان و حتی استیشم واگن، تصمیم دارد در گام بعدی وارد عرصه هایپرکارها شود.

    این شرکت تصمیم دارد برای سری مسابقات معتبر LMDh، خودرویی طراحی و ارائه کند. با انتشار اطلاعیه جنسیس در ماه سپتامبر، طرح شماتیکی از خودرو را شاهد بودیم. همزمان با انتشار تصویر تیزر، یک ویدیو با نقش‌آفرینی راننده افسانه‌ای مسابقات یعنی جکی آیکس در نقش شریک تجاری جنسیس به نمایش درآمد. در این ویدئو راننده 79 ساله بلژیکی، برند لوکس هیوندای را پیش از ورود به مسابقات Le Mans Daytona 24h معرفی می‌کند.

     

    مشخص نیست جنسیس قصد دارد در مسابقات جهانی (WEC) و مسابقات اتومبیلرانی ورزشی IMSA شرکت کند یا خیر. قطعه دیگری از پازل که گم شده زمان‌بندی است، زیرا ما نمی‌دانیم که مسابقات LMDh چه زمانی وارد فاز سطح بالا می‌شود. با این حال، از آنجایی که یک تیزر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده, معرفی کامل این خودرو احتمالا نزدیک خواهد بود و باید به زودی شاهد انتشار جزئیات کامل مشخصات آن باشیم.

    در حالی که شرکت مادر هیوندای از طریق بخش موتور اسپورت خود که در سال 2012 تأسیس شد، وارد مسابقات WRC و TCR شده است، جنسیس جاه‌طلبی‌های مسابقه‌ای خود را ارتقا خواهد داد. به گفته سایت Motorsport.com، مسابقات LMDh می‌تواند برای فصل 2026 عملیاتی شود. ظاهراً این خودرو بر پایه یک شاسی Oreca با موتور احتراقی ساخته شده در داخل کره عرضه خواهد شد.

    به هر حال باید منتظر ماند تا مشخص شود ابر اتومبیل آینده جنسیس چگونه خواهد بود و آیا می‌‌تواند به رقیبب سرسخت برای رقبا تبدیل شود یا خیر.

    0 مرسدس بنز CLA 2026، با تکنولوژی جدید در راه است

    این روزها با کاهش شور و شوق برای خودروهای برقی، بسیاری از خودروسازان برنامه‌های خود را برای انتقال به دوران جدید کند می‌کنند. در عین حال، آنها متقاعد شده‌اند که خودروهای الکتریکی در نهایت به استانداردی جدید تبدیل خواهند شد. بر اساس پیش‌نمایش اخیر برای نسل جدید CLA، مرسدس بنز رویکردی را اتخاذ کرده که طی آن نسخه‌های احتراق داخلی جدید را در کنار خودروهای الکتریکی ارائه کند.

    کلید این استراتژی استفاده از پلتفرم‌هایی است که با هر دو پیشرانه سازگار هستند. برای مثال، CLA جدید بر روی پلتفرمی ساخته شده که معماری ماژولار مرسدس بنز (MMA) نامیده می‌شود. این پلتفرم بیشتر شبیه به یک نوع طرح اسکیت بورد است که برای قرار دادن یک باتری نسبتاً باریک در زیر محفظه سرنشینان طراحی شده است. نسخه برقی از یک موتور الکتریکی قدرتمند در عقب، با یک موتور اضافی اختیاری در جلو برای دستیابی به حالت تمام چرخ محرک استفاده می‌کند.

    در عین حال، کانسپت MMA می‌تواند یک موتور احتراق داخلی را بپذیرد که به صورت متعارف در قسمت جلوی خودرو و با قابلیت انتقال نیرو به دو چرخ عقب به صورت عرضی نصب شده است به عبارت دیگر، این پلتفرم انعطاف‌پذیر می‌تواند ساختار موتور عقب، دیفرانسیل عقب را در نسخه‌های برقی و ساختار موتور جلو، دیفرانسیل جلو را در هنگام استفاده از  پیشرانه احتراقی در خود جای دهد. در هر دو مدل سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک خواهد بود.
     

    پیشرانه CLA 2026

    مدل بنزینی CLA جدید از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ جدید با سیستم هیبرید خفیف 48 ولتی استفاده می‌کند. مرسدس با درک این موضوع که موتورهای درون سوز در آینده به حداکثر کارایی نیاز دارند، از پیشرانه کوچک تری با حجم کمتر استفاده کرده است!
    البته استفاده از یک پیشرانه ۳ سیلندر نیز مطرح بود، اما در نهایت مرسدس بنز تصمیم گرفت با طراحی یک پیشرانه ۴ سیلندر کاملا جدید، خود را از مشکلات زیاد موتورهای ۳ سیلندر مانند لرزش و صدای زیاد خلاص کند!
    موتور جدید از نظر اندازه ظاهری هم متفاوت شده و طول و ارتفاع کمتری دارد، کورس کوتاه‌تر شاتون ها و استفاده از پیستون‌های کوچک‌تر و سبک‌تر نیز نیاز به بالانسر را از بین برده‌اند.
    cla 2026 (5).webp
    نسبت تراکم 12:1 و حداکثر بوست توربوی 26.1 psi برای تولید 188 اسب بخاری و گشتاور 300 نیوتن متری بسیار زیاد به نظر می‌رسد. اما مطابق با قوانین آلایندگی جدید اروپا، این موتور با این شرایط از آلایندگی مناسبی برخوردار شده است.
    همچنین پیشرانه از چرخه کارآمد میلر استفاده می‌کند که در آن زمان بندی بسته شدن سوپاپ های هوای ورودی متفاوت است استفاده کرده که موجب می شود نسبت تراکم 12:1 این پیشرانه بیشتر شبیه تراکم 9:1 باشد…!
    این موتور به نسخه جدیدی از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه مرسدس 8F-DCT متصل می‌شود که دارای یک موتور الکتریکی 27 اسب بخاری است. این موضوع می‌تواند قدرت خودرو را در شرایط مختلف افزایش دهد و در زمان ترمز گیری در تعویض دنده ها نیز با احیای نیروی ترمز، به ترمز گیری بهتر خودرو کمک کرده و باتری ها را شارژ کند!
    در این گیربکس علاوه بر کلاچ‌های متداول درون این جعبه دنده های دوکلاچه، کلاچ سومی نیز وجود دارد که می‌تواند موتور را به طور کامل از این گیربکس جدا کند که اکنون 8F-eDCT نام دارد.
    جداکردن کامل موتور نه تنها امکان حرکت کارآمدتر و بدون استهلاک پیشرانه را فراهم می‌کند، بلکه به خودرو امکان می‌دهد تحت برخی شرایط به تنهایی با نیروی الکتریکی کار کند.
    در حالت هیبریدی معمول، باتری تنها 1.3 کیلووات ساعت است. اما اکنون این یک پک باتری سبک و جمع و جور است که در زیر کف راننده نصب شده و تنها 20 کیلوگرم وزن دارد. در مجموع، وزن این پیشرانه 17 درصد کمتر از نسخه 2.0 لیتری با موتور الکتریکی 48 ولتی تسمه محور است.
    مرسدس هنوز در مورد بهبود مصرف سوخت با این پیشرانه صحبتی نکرد، اما ما حدس می‌زنیم بهبودی 10 تا 20 درصدی نسبت به CLA فعلی داشته باشد.

    cla 2026 (4).webp

    جزئیات نسخه الکتریکی 

    مرسدس بنز CLA الکتریکی حتی نوآورانه‌تر است. نسخه استاندارد با یک موتور الکتریکی 268 اسب بخاری در عقب و یک موتور اضافی 107 اسب بخاری در جلو با انتقال نیرو 4Matic عرضه می‌شود.
    نکته جالب این است که موتور عقب دارای یک جعبه دنده دو سرعته است که به طور خودکار تعویض می‌شود تا کارایی پیشرانه را به حداکثر برساند. اگرچه موتورهای الکتریکی در طیف وسیعی از خروجی و دور در دقیقه کارآمد هستند، بازده آن ها همچنان متفاوت است. این گیربکس با تعویض دنده های خود به کاهش دور موتور همزمان با حفظ کارایی کمک می کند.
    در نسخه‌های چهار چرخ محرک، موتور جلو تنها زمانی فعال می‌شود که به قدرت یا کشش اضافی آن نیاز باشد. به این ترتیب، پیشرانه جلو تنها به یک گیربکس تک سرعته الکتریکی مجهز شده است، همچنین یک کلاچ برای جدا کردن در زمان های نیاز آن، در دیفرانسیل جلو قرار گرفته است. مرسدس می‌گوید این امر، اصطکاک محور جلو را تا 90 درصد کاهش می‌دهد.
    باتری نصب شده در CLA الکتریکی از فناوری شیمیایی جدیدی استفاده می‌کند و همچنین برای کار، با ولتاژ 800 ولت طراحی شده است و این اولین محصول مرسدس بنز با این تکنولوژی محسوب می شود!
    در بازار ایالات متحده ما احتمالا فقط باتری 85.0 کیلووات ساعتی را دریافت خواهیم کرد که از 192 سلول با تکنولوژی NMC (نیکل، منگنز، کبالت) استفاده می‌کند. اندازه هر سلول تقریباً به اندازه دو کتاب است که در سراسر کف خودرو قرار داده شده‌اند. 
    cla 2026 (3).webp
    با اضافه شدن اکسید سیلیکون به آندهای گرافیت، این باتری حدود 20 درصد چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های قبلی مرسدس دارد و 680 وات ساعت توان تولید می‌کند. این باتری 496 کیلوگرمی برای حفظ دما با مایع خنک می‌شود.
    یک پک باتری ارزان تر ۵۸ کیلووات ساعتی با تکنولوژی قدیمی لیتیوم یون فسفات نیز وجود دارد که در بازار ایالات متحده عرضه نخواد شد.
    هردو این پکیج ها می توانند با یک شارژر DC سریع 320 کیلوواتی تنها در 10 دقیقه انرژی کافی را برای 297 کیلومتر رانندگی در خود ذخیره کنند. البته این عدد برای سیکل استاندارد WLTP است و در شرایط واقعی تر، شاید بتوان رقم پیمایش ۲۴۰ کیلومتر با ده دقیقه شارژ را دقیق تر دانست.
    به گفته مرسدس بنز، پیمایش خودرو با شارژ کامل باتری حدود 745 کیلومتر در سیکل WLTP است، که در تست EPA ممکن است 592 کیلومتر یا کمی بیشتر باشد. به گفته مرسدس، اگر با باتری پر شروع کنید و دو بار 10 دقیقه شارژ با یک شارژر 320 کیلوواتی انجام دهید، می‌توانید 1260 کیلومتر WLTP را طی کنید. با شرایط واقعی تر، این مسافت به 1006 کیلومتر خواهد رسید…! بنابراین CLA الکتریکی جدید یک روز تمام رانندگی بدون تاخیر قابل توجه برای شارژ را فراهم می کند!
     

    CLAرکورد برد خودروهای الکتریکی تایکان را می شکند

    برای نشان دادن این ادعاها و مزایا، مرسدس یک نمونه اولیه CLA را به پیست آزمایشی دایره‌ای Nardò در جنوب ایتالیا برد تا رکورد مسافت 24 ساعته خودروهای الکتریکی را که متعلق به یک پورشه تایکان بود، بشکند. این خودرو با حداکثر سرعت خود یعنی 208 کیلومتر در ساعت و 40 توقف 10 دقیقه‌ای شارژ سریع، به مسافتی بالغ بر 3694 کیلومتر دست یافت و رکورد 3404 کیلومتر پنج ساله تایکان را شکست.
    این CLA وعده می‌دهد که یک سدان ساب کامپکت توانا و کاربردی باشد. شاید مهم‌تر از آن، نشان می‌دهد که پیشرفت‌های فنی زیادی برای استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی و حتی چند ترفند دیگر در سمت بخش پیشرانه احتراقی وجود دارد.
    این مدل احتمالا در اواخر سال 2025 راهی بازار ایالات متحده خواهد شد و همین فناوری به شاسی بلند کامپکت GLA و حداقل یک کراس اوور دیگر نیز منتقل خواهد شد.  
    0 بهترین چرم برای روکش صندلی کدام است؟

    روکش صندلی چرم خریداری کرده اید اما مناسب صندلی ماشین شما نبوده و یا مشکلاتی نظیر ترک و شکستگی و جای اثر انگشت را داشته ؟ خوب این جای نگرانی نیست چون ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روکش صندلی چرم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

    چرم مصنوعی برای روکش صندلی

    چرم مصنوعی یا چرم طبیعی کدام یک برای روکش صندلی بسیار مناسب هستند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که چرم مصنوعی به دلیل طول عمر بالایی که دارد برای روکش صندلی بسیار مناسب‌تر از چرم طبیعی است، چرم مصنوعی این روزها به عنوان یکی از جایگزین های اصلی چرم طبیعی به حساب می‌آید.

    اما همین چرم مصنوعی انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید از انواع آن برای کارهای مختلفی استفاده کنید. در این مطلب به انواع روکش صندلی چرم مصنوعی اشاره کرده‌ایم.

    انواع روکش صندلی چرم مصنوعی

    چرم‌های مصنوعی که برای روکش صندلی تولید می‌شوند انواع مختلفی دارند که در زیر به این نوع انواع اشاره کرده‌ایم:

    • چرم مصنوعی صندلی اداری
    • صندلی چرم خودرو

    بهترین نوع  روکش صندلی چرم ماشین چیست؟

    چرم مصنوعی انواع مختلفی دارد که در میان آنها بهترین نوع چرم صنعتی برای ماشین از قبیل زیر شناخته می شوند:

    چرم مصنوعی pu

    چرم pu یا پلی اورتان یکی از پرکاربردترین انواع چرم مصنوعی است که در زمینه های مختلفی استفاده می شود. این چرم از بهترین گزینه ها برای تودوزی خودرو محسوب می شود زیرا از پلیمرهای پلاستیکی ساخته می شود و از دوام و ماندگاری خوبی برخوردار است.

    چرم پلی اورتان برای تودوزی و صندلی خودرو معمولا بر روی یک لایه زیرین کشیده می شود و از این جهت آن را چرم پشت نمدی نیز می گویند که در زمینه خودرو سازی بسیار کاربرد دارد.

    چرم منفذ دار

    از انواع دیگر چرم مصنوعی که برای تودوزی ماشین استفاده می شود باید به چرم منفذ دار اشاره کرد که یکی از بهترین گزینه ها برای ماشین به حساب می آید؛ زیرا این نوع چرم از قابلیت تنفس پذیری برخوردار است و هوا در آن جریان پیدا می کند. به همین دلیل شرایط خوبی را برای روکش صندلی خودرو ایجاد می نماید.

    ویژگی‌های روکش صندلی چرم مصنوعی

    روکش صندلی چرمی مصنوعی ویژگی‌های مختلفی دارد که در ادامه به این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت:

    • روکش صندلی چرم مصنوعی مقاومت بسیار بالایی دارد.
    • برای از بین بردن لکه‌های روکش چرمی مصنوعی می‌توانید از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.
    • روکش صندلی چرم مصنوعی  شکل پذیری بالایی دارند.
    • ضد لک بودن روکش صندلی چرمی مصنوعی
    • قابلیت شستشو روکش‌های صندلی چرم مصنوعی
    • روکش‌های صندلی چرم مصنوعی، قابلیت تنفس را دارند.
    • روکش صندلی چرم مصنوعی عمر طولانی دارند.

    نکات مهم خرید روکش صندلی چرم

    اگر دنبال این هستید که یک روکش صندلی مناسب نسبت به بودجه خود خریداری کنید باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید. که عبارتند از:

    • نوع چرمی که انتخاب می‌کنید.
    • درجه یک بودن کیفیت آن
    • سایز و اندازه آن
    • رنگ چرم باید با رنگ خودرو خودتان هماهنگ باشد.
    • قیمت چرم

    در اینجا به چند نکته برای خرید روکش صندلی چرم مصنوعی اشاره میکنیم :

    • از خرید روکش صندلی چرم مصنوعی با قیمت بسیار پایین خودداری کنید. این روکش‌ها معمولاً از کیفیت پایینی برخوردار هستند و دوام زیادی ندارند.
    • از خرید روکش صندلی چرم مصنوعی که با خودروی شما سازگار نیست خودداری کنید. این روکش‌ها ممکن است به صندلی‌های خودروی شما آسیب برسانند.
    • قبل از خرید روکش صندلی چرم مصنوعی، آن را به دقت بررسی کنید. روکش‌ها نباید دارای سوراخ، پارگی یا سایر آسیب‌های فیزیکی باشند.
    0 هیوندای الانترا N TCR؛ نسخه ویژه‌ای برای عاشقان تورینگ

    شرکت هیوندای به تازگی از الانترا N TCR Edition رونمایی کرد که یک ارتقا قابل توجه محسوب می‌شود. هیوندای الانترا N یکی از معدود خودروهای اسپرت مقرون به صرفه بازار، اخیرا با یک نسخه ویژه‌ معرفی شد، با این حال، متأسفانه هیچ ارتقایی در قوای فنی و موتور وجود ندارد. همانطور که از نام TCR Edition پیداست، این سدان اسپرت با بهره گیری از یک بال عقب کربنی، از قوانین خودروهای تورینگ پیروی می‌کند.

    علاوه بر نیروی داون فورس بیشتر در عقب خودرو، الانترا N TCR Edition دارای رینگ 19 اینچی فورجی است که وزن آن را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد. هیوندای چرخ‌های جدید را با ترمزهای مونوبلاک N پرفورمنس مجهز به کالیپرهای چهار پیستونه نیز همراه کرده!
    تنها خودروهایی که در کره جنوبی فروخته می‌شوند، برچسب‌های بدنه با لوگو بزرگ N را دریافت می‌کنند.
    در داخل کابین، تغییرات به فرمان پوشیده شده با آلکانترا، نشان‌های خاص و حاشیه آبی پرفورمنس اختصاصی N محدود می‌شود. شما رنگ آبی بسیار خاص هیوندای را روی کمربندهای ایمنی و علامت ساعت 12 فرمان خواهید دید. در اطلاعیه رسمی این خودرو اشاره ای به نوع جعبه دنده آن نشده اما تصاویر رسمی نشان می دهند الانترا N جدید به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هشت سرعته مجهز شده و مشخص نیست که آیا گیربکس دستی شش سرعته نیز ارائه خواهد شد یا خیر.
    در ماه دسامبر، کره جنوبی اولین بازار این خودرو خواهد بود و برنامه ورود به بازارهای جهانی در سال 2025 دنبال خواهد شد. اگر نسخه ویژه به ایالات متحده بیاید، قیمتی بیش از 36600 دلاری است که اکنون باید برای الانترا N با DCT پرداخت شود.
    در ادامه، هیوندای نسل دیگری از این خودرو را با موتور بنزینی خواهد ساخت. مقامات این شرکت حتی پیشنهاد کرده‌اند که با ارتقا از پیشرانه 2.0 لیتری به جدیدترین پیشرانه 2.5 لیتری، الانترا N به قدرت بالاتر از 276 اسب بخار فعلی دست یابد.
    اگرچه عرضه الانترا N همچنان ادامه دارد، اما وضعیت آینده برای برادر هاچ بک آن که در آمریکا فروخته نشده چندان روشن نیست و بعید بنظر می رسد عرضه نسل بعدی i30 N پنج درب در اروپا انجام شود.
    0 فراری F80 رونمایی شد؛ قدرتمندترین و گران‌ترین خودرو تاریخ فراری

    ابرخودرو جدید فراری آمده است تا قوانین دنیای ابرخودروها را بازنویسی کند؛ اما آیا می‌تواند در برابر حریفی مانند مک‌لارن W1 پیروز شود؟

    بیش‌از یک دهه پس از معرفی لافراری افسانه‌ای، فراری F80 به صورت رسمی معرفی شد جدیدترین اثر هنری فراری که در پی بازتعریف مفهوم ابرخودرو است.

    مجموع قدرت ۱۱۸۰ اسب بخاری F80 از یک موتور بنزینی سه لیتری V6 و سه موتور برقی حاصل می‌شود. موتور بنزینی به تنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند تا با قدرتمندترین فراری تاریخ روبه‌رو باشیم.

    نمای جلو خودرو فراری F80 با درهای باز

    Ferrari

    رسیدن فراری F80 به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت تنها ۲٫۱۵ ثانیه طول می‌کشد. این خودرو در ۵٫۷۵ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. حداکثر سرعت خودرو ۳۵۰ کیلومتربرساعت است؛ سریع‌تر از مک‌لارن W1.

    موتور سه لیتری V6 اف ۸۰، از لحاظ فنی، تقریبا همان موتور نمادین فراری با زاویه‌ی ۱۲۰ درجه‌ی بین دو ردیف سیلندرها است که در خودروهای اسپرت ۲۹۶ و خودرو مسابقه‌ای 499P لمانز به‌کار رفته بود. با وجود افزایش ۲۳۷ اسب بخاری قدرت نسبت‌به مدل ۲۹۶، وزن خودرو هیچ تغییری نکرده است.

    موتور خودرو فراری F80

    Ferrari

    مهندسان فراری زمان‌بندی جرقه‌زنی و تزریق سوخت را اصلاح کرده‌اند و فشار محفظه‌ی احتراق را نسبت‌به مدل ۲۹۶، ۲۰ درصد افزایش داده‌اند. گیربکس هشت سرعته‌ی دو کلاچه به‌طور ویژه برای تحمل این فشار اضافه کالیبره شده است و توربوهای برقی با یک موتور روی شفت بین توربین و کمپرسور عملاً تاخیر را از بین می‌برند. با این ارتقاها، موتور V6 به حداکثر دور موتور ۹۰۰۰ دوربردقیقه دست می‌یابد.

     

    فراری F80؛ قدرتمندترین فراری تاریخ

    فراری موتورهای برقی‌اش را به‌طور اختصاصی توسعه داده است. محور جلو دو موتور به همراه اینورتر و سیستم خنک‌کننده‌ی یکپارچه را در خود جای می‌دهد. موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو امکان کنترل گشتاور را فراهم می‌کنند و می‌توانند تا ۲۱۰ کیلووات را از طریق بازیابی نیروی ترمز به محور جلو ارسال کنند.

    موتور برقی عقب سه عملکرد اصلی را انجام می‌دهد: راه‌اندازی موتور احتراقی، بازیابی انرژی و اضافه‌کردن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور ۸۰ اسب بخار قدرت اضافی به خروجی کل اضافه می‌کند و می‌تواند ۷۰ کیلووات انرژی را بازیابی کند.

    هر سه موتور برقی به یک باتری لیتیوم-سل ۸۰۰ ولتی با ظرفیت کل ۲٫۳ کیلووات‌ساعت متصل هستند که در مجموع ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

    نمای عقب خودرو فراری F80
    نمای عقب خودرو فراری F80 از زاویه‌ی بالا
    نمای جلو خودرو فراری F80

    F80 از یک شاسی مونوکوک نامتقارن ساخته‌شده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده می‌کند. سقف، کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است و هر دو زیرشاسی جلو و عقب از آلومینیوم هستند. طراحی نامتقارن شاسی بدین معنی است که صندلی راننده برخلاف موقعیت ثابت در مک‌لارن W1 و سایر ابرخودروهای با شاسی مونوکوک، قابلیت تنظیم‌شدن دارد. درهای پروانه‌ای F80 افزون‌بر ظاهر جذاب، امکان ورود و خروج آسان‌تر را فراهم می‌کنند.

    نمای داخل کابین خودرو فراری F80

    Ferrari

    F80 یک طرح سنتی دو نفره با کابینی راننده‌محور دارد. داشبورد خودرو کمی به سمت راننده متمایل است. برخلاف صندلی راننده، صندلی سرنشین مستقیما به شاسی متصل است و امکان تنظیم‌کردنش وجود ندارد. فراری از غربیلک فرمان جدید برای F80 با قسمت بالایی و پایینی مسطح‌تر بهره برده که در آینده به سایر مدل‌های فراری نیز راه پیدا خواهد کرد.

    فلاویو مانزونی، F80 را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با الهام از برخی از خودروهای کلاسیک فراری طراحی کرده است.

    نمای جانبی خودرو فراری F80

    Ferrari

    فراری بیشتر ویژگی‌های آیرودینامیکی F80 را از فرمول ۱ قرض گرفته است. دماغه‌ی تیز خودرو به‌همراه امضای طراحی فراری، به F80 اجازه می‌دهند نیروی رو به پایین (داون‌فورس) عظیم ۴۶۰ کیلوگرم در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید کند.

    با بال فعال و دیفیوزر عظیم ۱۸۰ سانتی‌متری، F80 می‌تواند ۱۳۶ کیلوگرم داون‌فورس در عقب تولید کند. در مجموع ۱٬۰۰۰ کیلوگرم داون‌فورس در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید می‌شود که تقریباً معادل مک‌لارن W1 است.

    نمای سه‌چهارم جلو خودرو فراری F80

    Ferrari

    F80 سه حالت رانندگی Hybrid و Performance و Qualify را ارائه می‌دهد. F80 برخلاف W1 (یا سایر خودروهای هیبریدی‌ فراری)، حالت رانندگی کاملاً برقی ندارد، اما حالت هیبریدی پیش‌فرض اولویت را به بازیابی انرژی و شارژ باتری می‌دهد، درحالی‌که حالت Performance قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد. حالت Qualify تمام قدرت F80 را آزاد می‌کند.

    فراری از فناوری جدیدی به نام Boost Optimization رونمایی کرده است که رانندگان می‌توانند در حالت‌های Performance و Qualify به آن دسترسی داشته باشند. پس از یک دور شناسایی سریع در مسیر حرکت، Boost Optimization در مناطق خاصی از مسیر مانند یک خط مستقیم طولانی، میزان قدرت را به دلخواه راننده ارائه می‌دهد.

    نمای سه‌چهارم جلو خودرو فراری F80 با درهای باز

    Ferrari

    برای مهار سرعت بالای F80 در مسیرهای مستقیم طولانی، فراری با همکاری برمبو، فناوری نوین ترمز CCM-R Plus را معرفی کرده است. این ترمزهای کربنی پیشرفته، با بهره‌گیری از الیاف بلندتر، استحکام مکانیکی را تا ۱۰۰ درصد نسبت‌به ترمزهای سنتی فیبر کربنی افزایش داده‌اند و درعین‌حال، انتقال حرارت را ۳۰۰ درصد بهبود بخشیده‌اند.

    خودرو F80 مانند مدل پوروسانگوئه به سیستم تعلیق فعال مجهز شده است که بر پایه‌ی دمپرهای ساخت شرکت Multimatic عمل می‌کند. هر یک از این دمپرها به موتوری مجهز است که ترمز یا شتاب‌دهی پیستون دارد و در نتیجه نیاز به میله‌های ضد غلتش را برطرف و طیف وسیعی از تنظیمات را برای دستیابی به تعادل مطلوب بین نرمی سواری و عملکرد هندلینگ فراهم می‌‌کند. این سیستم تعلیق، پایداری پلتفرم آیرودینامیکی خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد که برای خودرویی با داون‌فورس بالا مانند F80 ضروری است.

    0 معرفی هیوندای اینستر

    هیوندای کسپر به عنوان یک هاچ‌بک جمع‌وجور و قد بلند، در سال 2021 معرفی شد. این خودروی کوچک با زیرساخت مشترک با کیا پیکانتو که نام خود را از یک ترفند رایج بین اسکیت‌سواران به عاریت گرفته، تاکنون فقط در کره جنوبی عرضه شده است.

    اما خودروساز کره‌­ای در نمایشگاه خودرو بوسان 2024 از همتای برقی کسپر با نام اینستر رونمایی کرد. این خودرو که در شعبه اروپایی هیوندا و با هدف رقابت با داچیا اسپرینگ طراحی شده، نام خود را از ترکیب کلمات intimate و innovative به معنای محبوب و نوآورانه، به عاریت گرفته است.

    هیوندای اینستر نه تنها در وطن خود کره جنوبی بلکه در اروپا، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا هم به فروش می‌­رسد.

     

    طراحی هیوندای اینستر

    هیوندای اینستر با طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب 3.82، 1.61، 1.57 و 2.57 متر، در تمام جهات از کسپر کمی بزرگتر است.

    چهره هیوندای اینستر به جز فرم متفاوت سپر و رینگ‌ها و طرح پیکسلی چراغ‌های راهنما و عقب، تفاوت چندانی با کسپر ندارد. خریدار می‌تواند چراغ اصلی LED جلو و سقف مشکی را سفارش بدهد. علاوه بر رینگ‌های فولادی 15 اینچ با روکش، می‌توان رینگ‌های 15 یا 17 اینچ با طراحی متفاوت را هم انتخاب کرد.

    علاوه بر رنگ‌های موجود شامل سفید Atlas، خاکی Tomboy، خاکی Bijarim مات و سفید عاجی Unbleached، اکنون چند رنگ جدید شامل نارنجی Sienna، نقره‌ای Aero مات، آبی Dusk مات، زرد صدفی Buttercream و مشکی Abyss صدفی هم قابل انتخاب است. برخی از این رنگ‌ها را می‌توان با سقف مشکی سفارش داد.

    کابین و امکانات هیوندای اینستر

    هرچند هیوندای اینستر یک خودروی کوچک شهری است اما تجهیزات رفاهی شامل دو نمایشگر 10.25 اینچی، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه خودکار، امکان انتقال شارژ خودرو به سایر لوازم برقی (V2L)، سانروف، نورپردازی 64 رنگ، کلید دیجیتال NFC و شارژر بی‌سیم را به صورت استاندارد به همراه دارد. خریدار می‌­تواند علاوه بر شخصی‌سازی تریم بخش بالایی پوشش داخلی درها، موارد دیگری شامل گرمکن صندلی‌های جلو و فرمان، صندلی نیمکتی جلو، هشدار خروج از خط، دستیار رانندگی در بزرگراه و ارتباط بیسیم اپل کارپلی و اندروید اتو را نیز سفارش دهد.

    تریم داخلی هیوندای اینستر را می‌توان به رنگ مشکی یا ترکیب دو رنگ قهوه‌ای Khaki و بژ Newtro سفارش داد.

    گذشته از قابلیت تا شدن کامل تمام صندلی‌ها، امکان جلو و عقب رفتن صندلی‌های عقب هم فراهم شده است، که تغییر ظرفیت محفظه بار بین 280 تا 351 لیتر را در پی دارد.

    هیوندای به استفاده از مواد سازگار با طبیعت در اینستر اشاره دارد. مثلا رنگ مشکی براق برخی قطعات بدنه از مواد بازیافتی ساخته شده و همچنین قطعات پلاستیکی داخل کابین هم از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی و مواد حاصل از نیشکر تولید شده است.

    هیوندای اینستر به صورت استاندارد به دوربین 360 درجه، دستیار پارک، پایش نقاط کور، هشدار برخورد از جلو و عقب، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، هشدار خروج از پارک، کروزکنترل تطبیق‌­پذیر با قابلیت توقف و حرکت، هشدار توجه راننده و دستیار نور بالا و هشدار حضور عابرپیاده در پشت خودرو، مجهز شده است.

    مشخصات فنی هیوندای اینستر

    مدل پایه هیوندای اینستر به یک موتور برقی با 95 اسب­بخار قدرت و باتری 42 کیلووات ساعت مجهز شده است. البته مجموعه باتری 49 کیلووات ساعت را هم می‌توان انتخاب کرد. در نسخه گران‌تر، 113 اسب‌­بخار قدرت نیرو و مجموعه باتری 49 یا 84.5 کیلووات ساعت (لانگ رنج) در دسترس قرار می‌گیرد. گشتاور هر دو مدل یکسان و 147 نیوتن متر اعلام شده است. خروجی پیشرانه در هر دو مدل به محور جلو منتقل می‌شود.

    شتاب صفر تا صد هیوندای اینستر در دو تیپ عادی و لانگ رنج به ترتیب 11.7 و 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت این دو تیپ هم به ترتیب 140 و 150 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

    بنابر اعلام هیوندای، برد حرکتی اینستر در تیپ عادی به 300 و در تیپ لانگ رنج با رینگ 15 اینچ به 355 کیلومتر (برمبنای WLTP) می‌رسد. به لطف پشتیبانی از شارژ سریع 120 کیلووات، ذخیره باتری هیوندای اینستر در مدت 30 دقیقه از 10 به 80 درصد افزایش می‌یابد. این باتری از جریان خانگی 11 کیلووات نیز پشتیبانی می‌کند، که برای شارژ کامل تیپ عادی و لانگ رنج، به ترتیب به 4 ساعت و 4 ساعت و 35 دقیقه زمان نیاز دارد.