مزدا در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2023 هم کانسپت دیگری به نام ویژن ایکس-کامپکت را معرفی کرد، که از نظر تناسبات طراحی به مزدا 2 شباهت دارد.
مزدا در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2023 هم کانسپت دیگری به نام ویژن ایکس-کامپکت را معرفی کرد، که از نظر تناسبات طراحی به مزدا 2 شباهت دارد.
به نظر میرسد که میتسوبیشی قصد دارد با زنده کردن محصولات موفق قبلی، به ریشههای خود بازگردد. شاهد این امر را میتوان در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2025 مشاهده کرد، جایی که دو کانسپت Elevance و دلیکا D5 توسط این برند ژاپنی به نمایش درآمده است.
شرکت مزدا با معرفی دو کانسپت در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2025، چهره و فناوریهای محصولات خود در سالهای آینده را به نمایش گذاشته است.
مزدا ویژن ایکس-کوپه با رنگ نقرهای بدنه، جلوهای تازه از زبان طراحی Kodo مزدا را به نمایش میگذارد. چراغهای زاویهدار جلو با دو نوار LED در طرفین جلوپنجره و همچنین فرم زیبای شیشه و چراغهای عقب که در خمیدگی بخش انتهایی بدنه ادغام شده است، نمایی هیجانانگیز و البته زیبا را به نمایش گذاشته است. در نمای جانبی از دستگیره و آینههای جانبی خبری نیست.

کمتر پیش میآید که ابعاد بدنه یک خودروی کانسپت اعلام شود، اما میدانیم که طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای مزدا ویژن ایکس-کامپکت به ترتیب 5.05، 1.995، 1.48 و 3.08 متر است. بنابراین ویژن ایکس-کامپکت نه تنها نسبت به نسل فعلی مزدا 6 بلکه در مقایسه با بنیانگذار کلاس سدان کوپه یعنی مرسدس بنز CLS نیز طول بیشتری دارد.
در فضای کابین این خودروی چهار نفره با روکش سفید صندلیها و تزئینات سبز و قهوهای در بخشهای مختلف، روبرو هستیم. نمایشگر بزرگ در میانه داشبورد، فرم ساده فرمان و اهرم دنده و همچنین تقسیم کلاستر به سه صفحه نشاندهنده، ترکیب جالبی از طرح مدرن با جزئیات خاطرهانگیز است.

سامانه پلاگین-هیبرید مزدا ویژن ایکس-کوپه، از پیشرانه روتاری توربوشارژ، یک موتور برقی و مجموعه باتری تشکیل میشود. بنابر اعلام مزدا، این سامانه با سوخت طبیعی ساخته شده از ریزجلبکها سازگار شده است. مجموع خروجی 503 اسببخار حاصل از این سامانه هیبرید، برد برقی و هیبرید 160 و 800 کیلومتری را فراهم خواهد کرد.
به گفته مدیرعامل مزدا، ریزجلبکها در حین رشد، CO2 را جذب میکنند و روغن ذخیرهشده در سلولهایشان نیز به سوخت کربن-خنثی تبدیل میشود. از این محصول طبیعی میتوان برای تولید مواد غذایی یا کود ارگانیک استفاده کرد.
اومودا به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه چری، در حال حاضر فقط یک محصول مستقل یعنی C5 (در ایران با نام فونیکس FX) را عرضه میکند. اما چند روز پیش بود که اومودا در رویداد International Summit of Users از محصول جدید خود به نام C4 رونمایی کرد.
فرم بدنه اومودا C4 تحت تاثیر خطوط زاویهدار و شکسته شکل گرفته و شرکت سازنده هم این کراساور را به تصویری آیندهنگرانه از جهان دیجیتال تشبیه کرده است. چراغهای دیلایت در لبه کاپوت، نوار LED در کنار فرم مثلثی داخل سپر جلو، طرح هندسی چراغهای عقب و احجام شکسته و زاویهدار کاپوت و گلگیرهای عقب، در بدنه اومودا C4 جلب نظر میکند.
همزمان با معرفی این محصول جدید، اومودا از شروع بکار برنامه سفارشی سازی Born Unique خبر داد، که امکان اعمال سلیقه مشتریان در نمونه سفارشی را فراهم میکند.
در کنار اینها، تیپ دیگری از این خودرو با نام اومودا 4 اولترا نیز رونمایی شده است، که مجموعه قطعات اسپرت بدنه را به همراه دارد.
بنابر اعلام اومودا، باله عقب و زیرسپری جلو در تیپ اولترا نه فقط از نظر ظاهری، بلکه از لحاظ تامین پایداری نیز موثر است. طرح فیبرکربنی روکش آینههای جانبی و کالیپرهای ترمز همرنگ بدنه، بر تقویت حال و هوای اسپرت اومودا 4 اولترا تاکید دارد.
اومودا 4 اولترا به سطح L2+ از سامانه ADAS مجهز شده است. نمایشگر بزرگ و عمودی لمسی هم نمایی مدرن را در کابین پدید میآورد.معرفی تیپ اولترا از محصول جدید اومودا را میتوان بخشی از استراتژی این برند به شمار آورد. درواقع اومودا و زیرمجموعه دیگر چری یعنی جیکو در رویداد International Summit of Users، در مورد استراتژی خود در بازار خودرو شفافسازی کردند. بدین معنی که اومودا بر طراحی ظاهری هیجانانگیز و فناوریهای جدید و جیکو بر قابلیتهای آفرود و طراحی ساده، تمرکز خواهد کرد.
از سال 1967 تاکنون، تویوتا سنچوری به عنوان لوکسترین خودروی ساخت ژاپن توسط نهادهای دولتی و ثروتمندان این کشور مورد استفاده قرار میگیرد. اما با معرفی سنچوری SUV در سال 2023، برگ تازهای در تاریخچه این نام مشهور باز شد و حالا با رونمایی از سنچوری کوپه در نمایشگاه خودرو ژاپن 2025، سنچوری راه خود را از سایر محصولات تویوتا جدا میکند.
سنچوری (Century) حالا به عنوان یک برند مستقل لوکس در جایگاه بالاتر از لکسوس قرار میگیرد تا به مصاف با محصولات بنتلی و رولزرویس برود.
در مراسم رونمایی سنچوری کوپه، یان کارتابانیو مدیر استودیو طراحی تویوتا در آمریکای شمالی و همچنین مدیرعامل تویوتا یعنی آکیو تویودا به توانایی برند سنچوری برای رقابت با بنتلی و رولزرویس تاکید کردهاند. همچنین در این مراسم اعلام شد که سنچوری نیز مثل رولزرویس، مدلهای سفارشی تک-ساخت را عرضه خواهد کرد.
سنچوری کوپه که در نمایشگاه توکیو معرفی شده است، هنوز نام مشخصی ندارد. حتی معلوم نیست که با یک خودروی کانسپت مواجه هستیم یا نمونه نهایی. این خودرو به عنوان پاسخ ژاپنیها به رولزرویس اسپکتر، تنها در فرم چراغهای جلو به برادر شاسی بلند خود شباهت دارد.
نکته جالب اینکه سنچوری کوپه همچون هیوندای ولوستر با یک در سمت راننده و دو در سمت سرنشینان طراحی شده است، که البته به صورت کشویی حرکت میکنند. در نمونه معرفی شده از ستونهای B و شیشه عقب خبری نیست، که شاید در مدل نهایی اضافه بشوند. رنگ نارنجی سنچوری کوپه در 60 لایه روی بدنه این خودرو قرار گرفته است.

در فضای داخلی سنچوری کوپه با چیدمان چهار نفره کابین، فرمان یوک-شکل، کلاستر نسبتا کوچک و یک نمایشگر لمسی در بخش میانی، روبرو هستیم.
در بدنه و کابین سنچوری کوپه، ارجاعات فراوانی به هنر ژاپن وجود دارد. فرم شبکهای جلوپنجره به آثار هنری Kumiko ژاپن اشاره دارد، درحالیکه نشان اصلی سنچوری به شکل ققنوس، تولد دوباره این برند را یادآوری میکند. البته در اسطوره ژاپنی، ققنوس زمانی ظاهر میشود که صلح در جهان برقرار باشد. قطعات فلزی داخل کابین به هنر فلزکاری Edo و تریم داخلی هم به هنر پارچه بافی Nishijin-ori ارتباط دارد.

هنوز از مشخصات فنی سنچوری کوپه اطلاعی نداریم، اما طول بلند کاپوت از احتمال نصب پیشرانه درونسوز خبر میدهد. درحال حاضر سنچوری سدان با پیشرانه 5 لیتری V8 و سنچوری SUV با سامانه پلاگین-هیبرید V6 به فروش میرسد. مطمئنا سنچوری کوپه به پیشرانه V12 مجهز نخواهد شد، چراکه تویوتا این پیشرانه را فقط در نسل دوم سنچوری سدان در فاصله سالهای 1997 تا 2017 عرضه کرد.
هاوال به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه گریت وال، با انتشار تصاویری از H6L، از افزایش تنوع اعضای خانواده H6 خبر داده است. این خانواده در حال حاضر، نسلهای دوم و سوم هاوال H6 به همراه فیسلیفت نسل سوم که هاوال از آن با عنوان نسل چهارم H6 یاد میکند را دربرمیگیرد.
البته هاوال H6L یک مدل کاملا جدید نیست، بلکه همتای درونسوز از محصول دیگر این برند یعنی شیائولانگ مکس بشمار میآید. این خودروی پلاگین-هیبرید از بهار 2025 در چین به فروش میرسد.
طراحی هاوال H6L
چهره هاوال H6L به واسطه تغییر در طراحی سپر جلو و جلوپنجره، حذف تزئینات تیره ستونهای انتهایی و فرم مجزای چراغهای عقب، از همتای هیبرید متمایز شده است.
ابعاد بدنه هاوال H6L در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.8، 1.895، 1.73 و 2.81 متر اعلام شده، که در تمام جهات به جز ارتفاع، از H6 بزرگتر است.
کابین و امکانات هاوال H6L
فعلا هیچ تصویری از فضای کابین هاوال H6L در دسترس نیست، اما احتمالا دارد که همان طرح هیبرید شامل فرمان دوپره، کنسول میانی معلق، کلاستر 12.3 اینچ، نمایشگر لمسی 14.6 اینچ و اهرم تعویض دنده روی ستون فرمان، در این مدل نیز تکرار شود.
مشخصات فنی هاوال H6L
هاوال H6L همچون H6 با پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 184 اسببخار قدرت و 2 لیتر توربوشارژ با 238 اسببخار قدرت، عرضه خواهد شد. البته فعلا مشخص نیست که کدام یک از تیپهای هاوال H6L به سامانه چهار چرخ محرک، مجهز خواهد شد. هاوال H6 در تیپ مجهز به پیشرانه 2 لیتری، سامانه 4WD را نیز به همراه دارد.
قیمت هاوال H6L
انتظار داریم که قیمت هاوال H6L ظرف چند روز آینده اعلام شود. همتای هیبرید این خودرو یعنی شیائولانگ مکس با قیمت پایه 131,800 یوان (18,500 دلار) به فروش میرسد. قیمت پایه هاوال H6 فیس لیفت هم 118 هزار یوان (16,500 دلار) تعیین شده است.
شرکت چری از شاسیبلند پرچمدار خود در بازار بریتانیا یعنی چری تیگو 9 CSH مدل 2026 رونمایی کرده است.
چری در معرفی تیگو 9 CSH به رعایت تناسبات هندسی و همچنین توجه به اصول آیرودینامیک در طراحی بدنه این خودرو اشاره کرده است. از مهمترین ویژگیهای ظاهری چری تیگو 9 CSH میتوان به فرم نواری چراغ عقب، جلوپنجره عریض، فرم مجزای چراغهای LED و رینگهای آلیاژی 20 اینچ، اشاره کرد.
خریدار میتواند یکی از رنگهای سفید Arctic Mist، مشکی Eclipse، سبز Forest و خاکستری یخی Nightfall را برای این خودرو سفارش بدهد.

چری تیگو 9 CSH مدل 2026 در بریتانیا فقط در تریم Summit عرضه خواهد شد که گرمکن و سردکن تمام صندلیها، ماساژور ردیف جلو، سیستم تصفیه هوای کابین با دریچه برای ردیف سوم، نمایشگر لمسی 15.6 اینچ با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، دستیار صوتی با فعالسازی از طریق عبارت Hello Chery، کلاستر 10.25 اینچ، سقف شیشهای به مساحت 1.3 متر مربع، سیستم صوتی سونی با 14 بلندگو، سیستم یونیزه هوای داخل با فیلتر N95، صفحه نمایش مجازی روی شیشه (هداپ) و شارژر بیسیم 50 وات را به همراه دارد.
گنجایش 819 لیتری محفظه بار پس از تا کردن صندلیهای عقب به 2021 لیتر افزایش مییابد.

چری تیگو 9 CSH مدل 2026 چندین سامانه دستیار راننده از جمله کروزکنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، پایش نقطه کور، هشدار برخورد از عقب، دستیار ترافیک و دستیار پارک خودکار را به همراه دارد.
قوای محرکه چری تیگو 9 CSH مدل 2026 از سامانه هیبرید CSH شامل پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، دو موتور برقی و قوای محرکه 3 سرعته هیبرید، تامین میشود. این سامانه با خروجی کلی 420 اسببخار قدرت و 580 نیوتنمتر گشتاور، شتاب صفر تا صد 5.4 ثانیه را برای تیگو 9 هیبرید فراهم میکند.
مجموعه باتری 34.46 کیلووات ساعت، برد حرکتی برقی و هیبرید به ترتیب 146 و 1046 کیلومتر (برمبنای WLTP) را برای این خودرو فراهم میکند. با اتصال به جریان سریع 71 کیلووات، ذخیره باتری در مدت 18 دقیقه از 30 به 80 درصد میرسد. این خودرو از جریان خانگی 6.6 کیلووات و قابلیت انتقال شارژ به لوازم الکتریکی (V2L) نیز پشتیبانی میکند.

شش حالت رانندگی مختلف به همراه سامانه چهار چرخ محرک، چری تیگو 9 CSH مدل 2026 را برای راندن در شرایط مختلف، آماده میکند.
چری تیگو 9 CSH مدل 2026 با قیمت پایه 43,105 پوند از دسامبر 2025 و از طریق 25 نماینده چری در سرتاسر بریتانیا، به فروش میرسد. این خودرو با ضمانت 7 سال یا 160 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه میشود.
شرکت تویوتا با معرفی نسخه وودلند (Woodland) از راوفور 2026، قصد دارد قابلیتهای فنی این خودرو را با مصرف سوخت اقتصادی و سروصدای کمتر پیشرانه، به مشتریان عرضه کند.
یک قرن پس از اولین معرفی رولزرویس فانتوم در سال 1925، این خودرو در هشتمین نسل خود قرار دارد. نسل فعلی این سدان لوکس در سال 2017 وارد بازار شد و در سال 2022 مورد بروزرسانی قرار گرفت. رولزرویس قصد دارد به مناسبت یک قرن حیات فانتوم، نسخههای سفارشی و خاصی از آن را به مشتریان ثروتمند عرضه کند.
مدتی پس از معرفی فانتوم Dragon که به سفارش یک مشتری چینی شکل گرفت، حالا یک نمونه ویژه دیگر با لقب Centenary به معنای «یکصد سالگی» رونمایی شده است.

نسل فعلی تویوتا کمری با کد اتاق XV80 از سال 2023 در ایالات متحده به فروش میرسد. این خودرو در تاسیسات تویوتا در ایالت کنتاکی تولید میشود. مشتریان آمریکایی فقط میتوانند کمری را با قوای حرکتی هیبرید خریداری کنند که از پیشرانه 2.5 لیتر تنفس طبیعی با 187 اسببخار قدرت و دو موتور برقی با 136 و 41 اسببخار قدرت در محور جلو و عقب، تشکیل شده است. این خودرو در مجموع 235 اسببخار قدرت در اختیار دارد. البته با صرفنظر از موتور برقی محور عقب، میتوان نسخه کمی ضعیفتر با 228 اسببخار قدرت را با قیمت 1,525 دلار کمتر، خریداری کرد.
عدم عرضه این نسل از تویوتا کمری با پیشرانه V6، در فروش آن تاثیر منفی چندانی نداشته چراکه بیش از 234 هزار دستگاه از این خودرو در سه ماهه اول 2025 به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3 درصد افزایش نشان میدهد. در میان رقبای کمری، فقط هوندا آکورد توانست به فروش بیش از 109 هزار دستگاه دست یابد که نه تنها با کمری فاصله زیادی دارد بلکه نسبت به سال قبل، 12 درصد کاهش فروش را تجربه میکند.
حالا تویوتا قصد دارد در نمایشگاه SEMA، چهره دیگری از کمری را نمایش دهد. این کمری خاص با لقب GT-S، در همکاری نماینده تویوتا در آمریکا و استودیو تحقیقاتی تویوتا در میشیگان به نام Calty Design، شکل گرفته است.

پایه و اساس تویوتا کمری GT-S را تیپ پرچمدار و چهار چرخ محرک XSE تشکیل میدهد. چهره این خودرو نیز به واسطه پکیج قطعات آیرودینامیک به رنگ مشکی شامل زیرسپری جلو، قطعات حاشیه هواکشها، رکابهای جانبی و سپر عقب به همراه خروجی اگزوز ذوزنقهای، نسبت به مدل استاندارد متمایز شده است.
بخش اعظم بدنه کمری GT-S با رنگ نارنجی روشن Inferno Flare و بخش میانی کاپوت، سقف، در صندوق و باله عقب با مشکی رنگ آمیزی شده است.
گذشته از قطعات و ترکیب رنگ بدنه تویوتا کمری GT-S باید به کاهش 38 میلیمتری ارتفاع بدنه و رینگهای 20 اینچ با تایرهای پایلوت اسپرت کاپ 2 ساخت میشلن اشاره کرد. سیستم ترمز نیرومند این خودرو با کالیپرهای 8 و 6 پیستون با دیسکهای 365 و 356 میلیمتری در محور جلو، از پشت پرههای رینگها قابل مشاهده است.

هرچند از وزن تویوتا کمری GT-S اطلاعی نداریم، اما با توجه به تغییرات اعمال شده بر این خودرو، به نظر میرسد که نسبت به وزن 1670 کیلوگرمی مدل استاندارد، سنگینتر باشد.
برخلاف بسیاری از خودروهای حاضر در نمایشگاه SEMA، تویوتا کمری GT-S بهزودی برای فروش عرضه خواهد شد.