یک قرن پس از اولین معرفی رولزرویس فانتوم در سال 1925، این خودرو در هشتمین نسل خود قرار دارد. نسل فعلی این سدان لوکس در سال 2017 وارد بازار شد و در سال 2022 مورد بروزرسانی قرار گرفت. رولزرویس قصد دارد به مناسبت یک قرن حیات فانتوم، نسخههای سفارشی و خاصی از آن را به مشتریان ثروتمند عرضه کند.
مدتی پس از معرفی فانتوم Dragon که به سفارش یک مشتری چینی شکل گرفت، حالا یک نمونه ویژه دیگر با لقب Centenary به معنای «یکصد سالگی» رونمایی شده است.
قیمت رولزرویس فانتوم Centenary
برخلاف نمونه منحصربهفرد قبلی، این مدل در تعداد 25 دستگاه اما برای عرضه به مشتریان ویژه رولزرویس تولید خواهد شد. بنابر اعلام رولزرویس، روند طراحی فانتوم Centenary از سه سال پیش آغاز شده و پس از 40 هزار ساعت کار، به ثمر نشسته است.
قیمت این خودرو از طرف سازنده، 2.5 میلیون پوند (3.33 میلیون دلار) اعلام شده است.
طراحی رولزرویس فانتوم Centenary
به گفته رولزرویس، رنگآمیزی سفید و مشکی بدنه فانتوم Centenary به سالهای طلایی هالیوود اشاره دارد. یک لایه محافظ شامپاینی براق نیز روی رنگ بدنه این خودرو قرار دارد تا چیزی شبیه به ترکیب شیشه و فلز را به نمایش بگذارد. مجسمه Spirit of Ecstasy به عنوان نماد رولزرویس، از جنس طلای 18 عیار با روکش طلای 24 عیار در جلوی فانتوم سفارشی دیده میشود.
سایر نشانهای این خودرو نیز از ترکیب طلا و مینای سفید ساخته شده است. 25 پره ریز در رینگهای 22 اینچی به تیراژ ساخت این خودرو و یکصد خط داخل رینگها نیز به یکصد سالگی فانتوم اشاره دارد.
کابین و امکانات رولزرویس فانتوم Centenary
با نگاه به طرح روکش صندلیهای عقب فانتوم Centenary میتوان رویدادها و مکانهای مهم در تاریخچه طولانی این خودرو را مشاهده کرد. از میان این موارد میتوان به تصاویری از ساختمان اولیه رولزرویس در خیابان Conduit لندن، نقاشیهای هنری رویس و حتی برخی مالکان مشهور نسلهای مختلف فانتوم، اشاره کرد.
جزئیات طلا، قطعات آلومینیوم چاپ شده توسط پرینتر سه بعدی، میزهای تاشو با تصاویری از فانتوم I و فانتوم VIII مدل 1925 و نقوش روی پوشش داخلی درها، از دیگر ویژگیهای کابین رولزرویس فانتوم Centenary بشمار میآید.
مشخصات فنی رولزرویس فانتوم Centenary
قوای محرکه فانتوم Centenary از پیشرانه 6.75 لیتری V12 تامین میشود.
نسل فعلی تویوتا کمری با کد اتاق XV80 از سال 2023 در ایالات متحده به فروش میرسد. این خودرو در تاسیسات تویوتا در ایالت کنتاکی تولید میشود. مشتریان آمریکایی فقط میتوانند کمری را با قوای حرکتی هیبرید خریداری کنند که از پیشرانه 2.5 لیتر تنفس طبیعی با 187 اسببخار قدرت و دو موتور برقی با 136 و 41 اسببخار قدرت در محور جلو و عقب، تشکیل شده است. این خودرو در مجموع 235 اسببخار قدرت در اختیار دارد. البته با صرفنظر از موتور برقی محور عقب، میتوان نسخه کمی ضعیفتر با 228 اسببخار قدرت را با قیمت 1,525 دلار کمتر، خریداری کرد.
عدم عرضه این نسل از تویوتا کمری با پیشرانه V6، در فروش آن تاثیر منفی چندانی نداشته چراکه بیش از 234 هزار دستگاه از این خودرو در سه ماهه اول 2025 به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3 درصد افزایش نشان میدهد. در میان رقبای کمری، فقط هوندا آکورد توانست به فروش بیش از 109 هزار دستگاه دست یابد که نه تنها با کمری فاصله زیادی دارد بلکه نسبت به سال قبل، 12 درصد کاهش فروش را تجربه میکند.
حالا تویوتا قصد دارد در نمایشگاه SEMA، چهره دیگری از کمری را نمایش دهد. این کمری خاص با لقب GT-S، در همکاری نماینده تویوتا در آمریکا و استودیو تحقیقاتی تویوتا در میشیگان به نام Calty Design، شکل گرفته است.
پایه و اساس تویوتا کمری GT-S را تیپ پرچمدار و چهار چرخ محرک XSE تشکیل میدهد. چهره این خودرو نیز به واسطه پکیج قطعات آیرودینامیک به رنگ مشکی شامل زیرسپری جلو، قطعات حاشیه هواکشها، رکابهای جانبی و سپر عقب به همراه خروجی اگزوز ذوزنقهای، نسبت به مدل استاندارد متمایز شده است.
بخش اعظم بدنه کمری GT-S با رنگ نارنجی روشن Inferno Flare و بخش میانی کاپوت، سقف، در صندوق و باله عقب با مشکی رنگ آمیزی شده است.
گذشته از قطعات و ترکیب رنگ بدنه تویوتا کمری GT-S باید به کاهش 38 میلیمتری ارتفاع بدنه و رینگهای 20 اینچ با تایرهای پایلوت اسپرت کاپ 2 ساخت میشلن اشاره کرد. سیستم ترمز نیرومند این خودرو با کالیپرهای 8 و 6 پیستون با دیسکهای 365 و 356 میلیمتری در محور جلو، از پشت پرههای رینگها قابل مشاهده است.
هرچند از وزن تویوتا کمری GT-S اطلاعی نداریم، اما با توجه به تغییرات اعمال شده بر این خودرو، به نظر میرسد که نسبت به وزن 1670 کیلوگرمی مدل استاندارد، سنگینتر باشد.
برخلاف بسیاری از خودروهای حاضر در نمایشگاه SEMA، تویوتا کمری GT-S بهزودی برای فروش عرضه خواهد شد.
شرکت اوتار تیپ جدیدی از مدل 12 را با لقب Four-LiDAR معرفی کرده است. این مدل جدید در شش تیپ از 28 اکتبر وارد بازار میشود.
اوتار 12 فور-لیدار ادیشن از نظر ظاهری به مدل فعلی شباهت دارد، اما وجود چهار لیدار در سپرهای جلو و عقب و گلگیرهای جلو، این مدل را از دیگران متمایز میکند. سامانه خودران هوشمند Qiankun ADS 4+ ساخت شرکت هواوی به یاری این چهار لیدار عمل خواهد کرد. تیپ جدید اوتار 12، دستیار پارک پیشرفته VPD 2.0 را نیز به همراه دارد. طراحی اوتار 12 فور-لیدار ادیشن ابعاد بدنه اوتار 12 فور-لیدار ادیشن در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.02، 1.999، 1.46 و 3.02 متر اعلام شده است. علاوه بر طرحهای جدید پیشنهادی برای رینگها، خریدار میتواند به جای آینههای جانبی، دوربینهای کناری را سفارش بدهد. همچون گذشته، در اوتار 12 فور-لیدار ادیشن نیز از شیشه عقب خبری نیست و راننده فقط به یاری دوربین میتواند این بخش را مشاهده کند. کابین و امکانات اوتار 12 فور-لیدار ادیشن در فضای کابین اوتار 12 فور-لیدار ادیشن با نمایشگر جدید 35.4 اینچ روبرو هستیم، که در صورت سفارش دوربینهای جانبی، دو نمایشگر مربوط به آنها را نیز در کنار خود جای میدهد. صفحه نمایش لمسی 15.6 اینچ با رابط کاربری HarmonyOS Cockpit 5 نیز چندین قابلیت شامل اینترنت 5G، تشخیص فرامین صوتی در کل محیط کابین، کنترل حرکتی، تشخیص چهره راننده، کنترل از راه دور از طریق اپلیکیشن و شبیهسازی صدای پیشرانه را ارائه میکند. کلیه تیپهای اوتار 12 مدل 2026 به سیستم صوتی Meridian با 25 بلندگو مجهز میشوند. دو تیپ مکس و اولترا، بهبود عملکرد باز و بست هوشمند درها را به همراه دارند، درحالیکه تیپ مستر نیز به تهویه چهار منطقهای با تصفیه یونیزه و همچنین نمایشگر در زیرآرنجی ردیف عقب، مجهز شده است. مشخصات فنی اوتار 12 فور-لیدار ادیشن اوتار 12 همچنان در دو تیپ هیبرید بردافزا (EREV) و کاملا برقی (EV) تولید خواهد شد. قوای حرکتی EREV از پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 155 اسببخار قدرت، موتور برقی با 310 اسببخار قدرت و مجموعه باتری 52 کیلووات ساعت تشکیل شده است. بنابر اعلام سازنده، برد حرکتی برقی و هیبرید این خودرو برمبنای CLTC به 356 و 1270 کیلومتر میرسد. مدل فعلی این خودرو با مجموعه باتری 39.05 کیلووات ساعت، میتواند 245 کیلومتر را به صورت برقی طی کند. تیپ برقی اوتار 12 به صورت تک-موتور محور عقب و دو موتوره، به فروش میرسد. تیپ پایه، 318 اسببخار قدرت و برد حرکتی 755 کیلومتر و تیپ دوموتوره، 539 اسببخار قدرت و برد حرکتی 705 کیلومتر را ارائه میدهد.
شرکت مازراتی به عنوان عضوی از گروه استلانتیس، یک کراساور به نام گریکاله را در بهار 2022 رونمایی کرد. این خودرو ابتدا با پیشرانه بنزینسوز و بعد در نسخه برقی وارد بازار شد.
هرچند گریکاله به عنوان پرفروشترین محصول مازراتی شناخته میشود، اما فروش آن در بازار اروپا، اصلا چشمگیر نیست. در طول 8 ماه نخست سال 2025، تنها 2024 دستگاه از این خودرو در اروپا به فروش رسیده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 17 درصد کاهش نشان میدهد.
حالا مازراتی قصد دارد با معرفی یک نسخه ویژه از گریکاله با لقب Tributo Il Bruciato، توجه مشتریان را به طرف این محصول جلب کند.
طراحی مازراتی گریکاله 2026
بنابر اعلام مازراتی، این مدل ویژه با الهام از یک نوشیدنی قرمز ایتالیایی به نام Il Bruciato شکل گرفته است، که توسط یکی از قدیمیترین سازندگان خوشنام در جهان یعنی Marchei Antinori تولید میشود.
در نخستین نگاه، رنگ قرمز بدنه این خودرو جلب توجه میکند. این رنگ با نام Alchimia Scarlatta، ترکیبی جالب از رنگهای قرمز تیره، مسی، طلائی و قرمز تمشک را به نمایش میگذارد. بنابر اعلام مازراتی، این رنگ به نحوی طراحی شده است که رنگ نوشیدنی در جام شیشهای را تداعی کند.
رینگهای مشکی براق 21 اینچ در دو طرح Pegaso Forgiati یا Crio Fuoriserie، کالیپرهای مشکی و نشان های ویژه، از دیگر ویژگیهای ظاهری این مدل ویژه بشمار میآید.
کابین و امکانات مازراتی گریکاله 2026
فضای کابین این مازراتی گریکاله خاص با روکش چرم به رنگ قهوهای و قرمز تیره تزئین شده است. طرح سه شاخ مازراتی به رنگ قرمز را هم میتوان روی پشت سری صندلیها مشاهده کرد. این مدل به صورت استاندارد به سقف پانوراما و سیستم صوتی Sonus Faber با 14 بلندگو مجهز شده است.
مشخصات فنی مازراتی گریکاله 2026
مشخصات فنی نسخه Tributo Il Bruciato با خودروی پایه یعنی تیپ مودنا از مازراتی گریکاله، تفاوتی ندارد. قوای حرکتی این خودرو از پیشرانه 2 لیتر توربوشارژ با 330 اسببخار قدرت و 450 نیوتنمتر گشتاور، تامین میشود. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت این خودرو هم 5.3 ثانیه و 240 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
قیمت مازراتی گریکاله 2026
فعلا میدانیم که مازراتی قصد دارد گریکاله Tributo Il Bruciato را در اروپا و ایالات متحده به فروش برساند، اما در حال حاضر از تعداد تولید و همچنین قیمت این خودرو اطلاعی در دسترس نیست.
نزدیک به دو سال پس از معرفی آرک فاکس آلفا T5، حالا بردافزا از این خودروی برقی نیز رونمایی شده است. مدل جدید تقریبا به طور کامل به همتای برقی خود شباهت دارد با این تفاوت که طراحی سپرها و جزئیات چراغهای جلو، مورد بازنگری قرار گرفته است. آرک فاکس آلفا T5 در نمای جلو به محصولات جدید تویوتا و در بخش عقب به بسیاری از کراساورهای چینی دیگر همچون دانگ فنگ T5 EVO یا لاماری ایما، شباهت دارد.
ابعاد بدنه آرک فاکس آلفا T5 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.76، 1.936، 1.65 و 2.845 متر اعلام شده، که نسبت به همتای برقی، 70 میلیمتر در طول بزرگتر شده است. بدنه این خودرو بر رینگهای 19 اینچ با تایرهای 235/50 استوار شده است.
مشخصات فنی آرک فاکس آلفا T5
سامانه هیبرید EREV آرک فاکس آلفا T5 از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتر با 103 اسببخار قدرت و یک موتور برقی 200 کیلووات (268 اسببخار) و 360 نیوتنمتر روی محور جلو، تشکیل شده است.
بنابر اعلام سازنده، آرک فاکس آلفا T5 هیبرید میتواند 215 کیلومتر را به صورت برقی و 1215 کیلومتر را به صورت هیبرید طی کند. در حال حاضر از ظرفیت باتری این خودرو اطلاعی در دسترس نیست، اما طبق اعلام آرک فاکس، برای افزایش شارژ باتری این خودرو از 30 به 80 درصد هم فقط به 15 دقیقه زمان نیاز است.
قیمت آرک فاکس آلفا T5
آرک فاکس آلفا T5 برقی در حال حاضر با قیمت پایه 119,800 یوان (16,700 دلار) در چین به فروش میرسد. بایک فعلا از اعلام قیمت آرک فاکس آلفا T5 هیبرید خودداری میکند، اما انتظار داریم که قیمت این خودرو از همتای برقی ارزانتر باشد، ضمن اینکه برای موفقیت، قیمت آن باید در محدوده مشابه رقبای اصلی یعنی چانگان کیوآن Q07 و لندیان E5 پلاس تعیین شود.
آرک فاکس آلفا T5 برقی با فروش 3.200 دستگاه در ماه آگوست 2025، با استقبال نسبی خریداران روبرو شده است. عرضه همتای EREV این خودرو، میتواند آمار فروش را به مراتب افزایش دهد.
به نظر میرسد که فراری در عین بروزرسانی زبان طراحی محصولات خود، همواره قصد دارد خاطره مدلهای قدیمی را نیز زنده نگه دارد. این برند ایتالیایی در جدیدترین کار از برنامه پروژههای ویژه (Special Projects)، یک مدل خاص با نام SC40 را معرفی کرده است. این خودروی تکساخت براساس فراری 296GTB شکل گرفته است، اما از نظر ظاهری به یکی از محصولات به یادماندنی فراری یعنی F40 اشاره دارد.
طراحی فراری SC40
بنابر اعلام فراری، فرم بدنه SC40 با توجه به اصول طراحی صنعتی و احجام هندسی و عضلانی، طراحی شده است. بیشترین شباهت این خودرو با F40 را میتوان در نمای عقب مشاهده کرد، جایی که یک باله بزرگ با فرم پیوسته، در بالای چراغهای عقب قرار دارد.
مشخصات فنی فراری SC40
مشخصات فنی فراری SC40 با مدل پایه یعنی 296GTB تفاوتی ندارد. بنابراین قوای حرکتی این مدل سفارشی از پیشرانه 3 لیتر V6 با زاویه 120 درجهای سیلندرها، تامین میشود. این پیشرانه به تنهایی، 654 اسببخار قدرت و 740 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. با ورود موتور برقی به مدار، خروجی این قوای حرکتی هیبرید به 819 اسببخار میرسد.
در آزمایشی که در سال 2022 با فراری 296GTB انجام شد، این خودرو توانست در مدت 2.4، 4.7 و 9.7 ثانیه به سرعت 100، 160 و 240 کیلومتر برساعت دست یابد. به نظر میرسد که فراری SC40 نیز بتواند اعداد مشابهی را به ثبت برساند.
قیمت و برنامه تولید فراری SC40
همچون سایر پروژههای ویژه فراری، از قیمت و همچنین مقصد نهایی فراری SC40 هیچ اطلاعی در دسترس نیست. خودروساز ایتالیایی قصد دارد این خودرو را از 18 اکتبر 2025 در موزه خود در شهر مارانلو به نمایش بگذارد. احتمال دارد که این رویداد، تنها فرصت دیدار علاقمندان با فراری SC40 باشد.
شرکت فورد با معرفی تیپهای دارک هورس و GTD از نسل هفتم ماستنگ، تعهد خود به ساخت مدلهای هیجانانگیز را به علاقمندان اثبات کرد. حالا این شرکت قصد دارد پکیج اکوبوست RTR را برای ماستنگ 2026 را برای افرادی ارائه کند، که بودجه کمتری در اختیار دارند.
مشخصات فنی فورد ماستنگ RTR مدل 2026
پکیج RTR، فورد ماستنگ را به یک خودروی مناسب برای دریفت تبدیل میکند. در ابتدا باید به ترمزهای ساخت برمبو با شش و چهار پیستون در محور جلو و عقب اشاره کرد، که از پکیج GT پرفورمنس برگرفته شده است. میل تعادل جلو و عقب و ساب-فریم عقب ماستنگ RTR نیز از تیپ دارک هورس به آن منتقل شده است.
تغییر تنظیمات سیستم فرمان با کاهش دامنه چرخش، تنظیمات جدید سیستم پایداری، امکان سفارش کمکفنرهای MagneRide برای عملکرد بهتر در هنگام دریفت، ترمز دریفت الکترونیکی، سیستم اگزوز اسپرت با دریچههای فعال و خروجی چهارگانه، از دیگر ویژگیهای فورد ماستنگ RTR بشمار میآید.
مشخصات پیشرانه فورد ماستنگ RTR با مدل استاندارد تفاوتی ندارد. این خودرو به پیشرانه 4 سیلندر 2.3 لیتر توربوشارژ با 315 اسببخار قدرت و 475 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. بنابر اعلام فورد، پیشرانه ماستنگ RTR به سامانه آنتی-لگ (ضد تاخیر) توربوشارژر مجهز شده که فناوری آن از خودروهای مسابقهای GT برگرفته شده است.
طراحی فورد ماستنگ RTR مدل 2026
چهره فورد ماستنگ RTR مدل 2026 به واسطه طراحی جلوپنجره با چراغهای D-شکل، طراحی سپر مشابه تیپ GT، باله عقب، نشانهای RTR، آینههای جانبی و رینگها به رنگ خاکستری تیره و نقوش گرافیکی در بخش جانبی بدنه، از سایر تیپها متمایز میشود. مشتریان میتوانند پکیج Hyper Lime را انتخاب کنند، که در این صورت، کالیپرهای ترمز و جزئیات تزئینی به رنگ زرد لیمویی Hyper Lime نیز به خودرو اضافه میشود.
در دوخت روکشها و جزئیات کنسول میانی و پوشش داخلی میتوان زرد Hyper Lime را مشاهده کرد، ضمن اینکه پس از روشن کردن پیشرانه این تیپ از فورد ماستنگ، گرافیک اختصاصی RTR در نمایشگر ظاهر میشود.
قیمت فورد ماستنگ RTR مدل 2026
فعلا از قیمت فورد ماستنگ RTR مدل 2026 اطلاعی در دسترس نیست. البته میدانیم که این مدل براساس دو تیپ پرمیوم و های پکیج از ماستنگ اکوبوست شکل میگیرد، که در مدل 2026 با قیمت پایه 36,510 و 38,340 دلار به فروش میرسند.
تحویل فورد ماستنگ RTR مدل 2026 به مشتریان از تابستان 2026 آغاز خواهد شد. انتظار داریم که قیمت این خودرو نیز در زمان نزدیک به عرضه اعلام شود.
شرکت چری، نسخه گلوبال ادیشن از شاسی بلند میانسایز اکسید یعنی یائوگوانگ را معرفی کرده است. با توجه به لقب این مدل، به نظر میرسد که چری قصد دارد آن را در بازارهای خارج از چین هم عرضه کند.
طراحی اکسید RX گلوبال ادیشن
طراحی بدنه اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن با مدل فعلی تفاوتی ندارد. نوار LED بین چراغهای جلو، فرم عمودی دو دیلایت در طرفین سپر، چراغ سرتاسری عقب و خروجی دوتایی اگزوز، بدون تغییر باقیمانده درحالیکه تریم مشکی در نمای عقب و امکان سفارش ترکیب دو رنگ برای بدنه، اضافه شده است.
ابعاد بدنه اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.781، 1.92، 1.671 و 2.815 متر اعلام شده است. بسته به تجهیزات، وزن این خودرو بین 1913 تا 2171 کیلوگرم قرار میگیرد.
همچون مدل فعلی، در کابین اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن نیز دو نمایشگر دیجیتال 24.6 اینچ با رابط کاربری Lion 5.0، دکمه چرخان کنترل، 8 اسپیکر سونی، شارژر بیسیم 50 وات، نورپردازی 256 رنگ و کنسول تاشوی عقب ارائه شده است.
مشخصات فنی اکسید RX گلوبال ادیشن
مدل فعلی اکسید یائوگوانگ یا همان اکسید RX در تیپ هیبرید به پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، دو یا سه موتور برقی (بسته به تیپ) و انتقال قدرت سه سرعته DHT، مجهز شده است. این ترکیب فنی در نسخه گلوبال ادیشن هم وجود دارد با این تفاوت که خریدار میتواند یک موتور برقی دیگر برای محور جلو را نیز سفارش بدهد.
پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، 154 اسببخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در تیپ لانگ رنج 120، موتور برقی جلو با 201 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور و باتری 19.53 کیلووات ساعت نصب شده است، تا برد حرکتی برقی به 120 کیلومتر (برمبنای CLTC) برسد.
در تیپ اولترا لانگ رنج 120، خروجی موتور برقی به 221 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور و ظرفیت باتری به 34.46 کیلووات ساعت افزایش مییابد تا برد برقی 210 کیلومتر در دسترس باشد.
اما تیپ 200 اولترا لانگ رنج 4WD با حفظ مشخصات فنی تیپ قبلی، یک موتور برقی دیگر با 235 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور را نیز به همراه دارد. برد برقی این تیپ، 200 کیلومتر اعلام شده است.
قیمت اکسید RX گلوبال ادیشن
اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن در سه تیپ با قیمت پایه 139,900، 169,900 و 189,900 یوان (19,600، 23,800 و 26,600 دلار) به فروش میرسد.
درحالیکه مخاطبان برای رونمایی از لکسوس LFR لحظهشماری میکنند، تویوتا هم یک بمب خبری دیگر را به فضای رسانهای پرتاب کرده است. این خودرو چیزی است، که حتی بیشتر از کراون کوپه یا مینی ون شش چرخ LS میتواند نظر مخاطبان را جلب کند: نسل جدید کرولا.
انتظار میرود که در نخستین روز از نمایشگاه خودرو ژاپن 2025 که به عنوان روز خبرنگاران شناخته میشود، فرصت ملاقات با کانسپت تویوتا کرولا هم فراهم شود.
طراحی نسل جدید تویوتا کرولا
باید به طراحی انقلابی این کانسپت جدید توجه کرد، که با طراحی محافظهکارانه نسل فعلی تویوتا کرولا، تفاوت بسیار زیادی دارد. خمیدگی سقف، طرح پیکسلی چراغهای جلو با نوار نورانی بین آنها، باله عقب با فرم هندسی و خمیدگی خط شانه در کنار ستون A، از مهمترین ویژگیهای ظاهری کانسپت کرولا بشمار میآید.
هرچند تویوتا از این مدل با عنوان کانسپت یاد میکند، اما فرم آینههای جانبی به یک خودروی آماده تولید شباهت دارد.
از این گمانهزنیها که بگذریم، به نظر میرسد که تویوتا قصد دارد پس از تولید چندین نسل از کرولا با طراحی محافظهکارانه، چهرهای کاملا جدید از این سدان محبوب را به نمایش بگذارد.
مشخصات فنی نسل جدید تویوتا کرولا
طول کوتاه کاپوت، احتمال شکلگیری این خودرو براساس پلتفرم برقی جدید را افزایش میدهد، هرچند که تویوتا مدتی پیش از ساخت یک پیشرانه 4 سیلندر کاملا جدید با ابعاد جمعوجور خبر داد.
وجود یک درگاه شارژ روی گلگیر جلو سمت راننده، از وجود موتور برقی در نسل جدید کرولا خبر میدهد. حتی اگر این خودرو به قوای حرکتی پلاگین-هیبرید مجهز شده باشد، باز هم با تغییری بزرگ نسبت به مدل فعلی مواجه هستیم.
بعید نیست که تویوتا همچون بسیاری از خودروسازان دیگر، تصمیم گرفته باشد که نسل جدید کرولا را در هر دو تیپ برقی و هیبرید تولید کند. اما با توجه به سابقه ذهنی مشتریان از پریوس و جایگاه این خودرو به عنوان یکی از اولینها در کلاس هیبرید، بعید است که نسخه هیبرید از خط تولید خارج شود. بنابراین انتظار داریم که همچون لکسوس ES، نسل جدید کرولا نیز به طور همزمان در دو تیپ برقی و هیبرید تولید شود.
یکی از ویژگیهای ظاهری نسل جدید مرسدس بنز GLC، جلوپنجره بزرگ آن بود که توجه مخاطبان را جلب کرد. حالا به نظر میرسد که مرسدس بنز بدون توجه به نظرات موافق یا مخالف، قصد دارد این عنصر طراحی را در سایر محصولات جدید خود نیز تکرار کند. البته این قطعه قرار نیست در تمام خودروها نامتناسب به نظر برسد، چراکه در کانسپت ویژن آیکانیک، ارتباط بصری مناسبی بین جلوپنجره و فرم کلی بدنه ایجاد شده است.
مرسدس ویژن آیکانیک فعلا یک کانسپت است، اما انتظار داریم که برخی از ویژگیهای آن را در محصولات بعدی مرسدس مشاهده کنیم از جمله نسل جدید S کلاس برقی که در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. البته اگر مرسدس بنز یک پیشرانه V8 جدید را به خط تولید بازگرداند، اصلا بعید نیست که نسخه نهایی مرسدس ویژن آیکانیک را در قالب یک کوپه لوکس به خط تولید وارد کند.
طراحی مرسدس ویژن آیکانیک
ابعاد بزرگ جلوپنجره ویژن آیکانیک به محصولات مرسدس بنز در سالهای گذشته همچون W108 , W111 و مدل تشریفاتی 600 پولمان، اشاره دارد. البته حاشیه کروم، شیشه با زمینه دودی و همچنین اجزای نورانی، میتواند برخی انتقادات را به طرف این قطعه روانه کند، ولی به هرحال باید پذیرفت که این قطعه در مقایسه به همتای خود در GLC، تناسب بیشتری با بدنه و هویت ویژن آیکانیک دارد.
فرم کلی بدنه مرسدس ویژن آیکانیک به مرسدس بنز 540K اتوبان کوریر 1938 شباهت دارد، خودرویی بسیار ویژه که در تعداد کمتر از انگشتان یک دست ساخته شد و نمونهای از آن نیز در ایران حضور دارد. به نظر میرسد که بخش انتهایی بدنه ویژن آیکانیک با الهام از 300SL شکل گرفته است.
در فضای کابین مرسدس ویژن آیکانیک میتوان تاثیرپذیری از سبک هنر آرت دکو را تشخیص داد. سازه شیشهای معلق روی داشبورد با نام Zeppelin، فرمان لوکس با طرح چهارپره و فضایی برای اجزای هوش مصنوعی، طرحی منحصربهفرد را به نمایش میگذارد درحالیکه روکش مخمل آبی صندلیها و کفپوش با نوارهای برجسته، عناصر دکوراتیو دهه 20 میلادی را یادآوری میکند که ریشه آن به قرن 17 میلادی بازمیگردد.
ویژگیهای جذاب مرسدس ویژن آیکانیک
مرسدس از اعلام مشخصات فنی ویژن آیکانیک خودداری میکند، اما میدانیم که این خودرو به موتور برقی، سیستم فرمان سیمی و رنگ خورشیدی بدنه، مجهز شده است. این روکش خاص میتواند با ذخیره انرژی، برد حرکتی خودرو را افزایش بدهد. بنابر اعلام مرسدس بنز، با استفاده از این روکش برای تزئین بدنه یک کراساور میانسایز، میتوان نیروی لازم برای پیمایش 1200 کیلومتر را در طی یک سال ذخیره کرد. البته این تخمین براساس شرایط ایدهآل اندازهگیری شده است.
یکی دیگر از تجهیزات مرسدس ویژن آیکانیک، سیستم محاسبات عصبی نوروفورمیک است. این سامانه با ساختار محاسباتی مشابه مغز انسان، میتواند سریعتر و دقیقتر از هوش مصنوعی عمل کند. بنابر اعلام مرسدس بنز، این سامانه میتواند اعمالی همچون تشخیص علائم جاده، شناسایی سایر خودروها و مدیریت مصرف انرژی را بسیار بهتر انجام بدهد.
مرسدس ویژن آیکانیک به سطح 4 سامانه خودران مجهز شده است، بنابراین سرنشینان از جمله راننده حتی در هنگام حرکت یا پارک کردن خودرو نیز میتوانند استراحت کنند.