شرکت فورد با معرفی تیپهای دارک هورس و GTD از نسل هفتم ماستنگ، تعهد خود به ساخت مدلهای هیجانانگیز را به علاقمندان اثبات کرد. حالا این شرکت قصد دارد پکیج اکوبوست RTR را برای ماستنگ 2026 را برای افرادی ارائه کند، که بودجه کمتری در اختیار دارند.
شرکت فورد با معرفی تیپهای دارک هورس و GTD از نسل هفتم ماستنگ، تعهد خود به ساخت مدلهای هیجانانگیز را به علاقمندان اثبات کرد. حالا این شرکت قصد دارد پکیج اکوبوست RTR را برای ماستنگ 2026 را برای افرادی ارائه کند، که بودجه کمتری در اختیار دارند.
شرکت چری، نسخه گلوبال ادیشن از شاسی بلند میانسایز اکسید یعنی یائوگوانگ را معرفی کرده است. با توجه به لقب این مدل، به نظر میرسد که چری قصد دارد آن را در بازارهای خارج از چین هم عرضه کند.
طراحی بدنه اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن با مدل فعلی تفاوتی ندارد. نوار LED بین چراغهای جلو، فرم عمودی دو دیلایت در طرفین سپر، چراغ سرتاسری عقب و خروجی دوتایی اگزوز، بدون تغییر باقیمانده درحالیکه تریم مشکی در نمای عقب و امکان سفارش ترکیب دو رنگ برای بدنه، اضافه شده است.
ابعاد بدنه اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.781، 1.92، 1.671 و 2.815 متر اعلام شده است. بسته به تجهیزات، وزن این خودرو بین 1913 تا 2171 کیلوگرم قرار میگیرد.

همچون مدل فعلی، در کابین اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن نیز دو نمایشگر دیجیتال 24.6 اینچ با رابط کاربری Lion 5.0، دکمه چرخان کنترل، 8 اسپیکر سونی، شارژر بیسیم 50 وات، نورپردازی 256 رنگ و کنسول تاشوی عقب ارائه شده است.
مدل فعلی اکسید یائوگوانگ یا همان اکسید RX در تیپ هیبرید به پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، دو یا سه موتور برقی (بسته به تیپ) و انتقال قدرت سه سرعته DHT، مجهز شده است. این ترکیب فنی در نسخه گلوبال ادیشن هم وجود دارد با این تفاوت که خریدار میتواند یک موتور برقی دیگر برای محور جلو را نیز سفارش بدهد.
پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، 154 اسببخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در تیپ لانگ رنج 120، موتور برقی جلو با 201 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور و باتری 19.53 کیلووات ساعت نصب شده است، تا برد حرکتی برقی به 120 کیلومتر (برمبنای CLTC) برسد.
در تیپ اولترا لانگ رنج 120، خروجی موتور برقی به 221 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور و ظرفیت باتری به 34.46 کیلووات ساعت افزایش مییابد تا برد برقی 210 کیلومتر در دسترس باشد.

اما تیپ 200 اولترا لانگ رنج 4WD با حفظ مشخصات فنی تیپ قبلی، یک موتور برقی دیگر با 235 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور را نیز به همراه دارد. برد برقی این تیپ، 200 کیلومتر اعلام شده است.
اکسید یائوگوانگ گلوبال ادیشن در سه تیپ با قیمت پایه 139,900، 169,900 و 189,900 یوان (19,600، 23,800 و 26,600 دلار) به فروش میرسد.
درحالیکه مخاطبان برای رونمایی از لکسوس LFR لحظهشماری میکنند، تویوتا هم یک بمب خبری دیگر را به فضای رسانهای پرتاب کرده است. این خودرو چیزی است، که حتی بیشتر از کراون کوپه یا مینی ون شش چرخ LS میتواند نظر مخاطبان را جلب کند: نسل جدید کرولا.
انتظار میرود که در نخستین روز از نمایشگاه خودرو ژاپن 2025 که به عنوان روز خبرنگاران شناخته میشود، فرصت ملاقات با کانسپت تویوتا کرولا هم فراهم شود.
باید به طراحی انقلابی این کانسپت جدید توجه کرد، که با طراحی محافظهکارانه نسل فعلی تویوتا کرولا، تفاوت بسیار زیادی دارد. خمیدگی سقف، طرح پیکسلی چراغهای جلو با نوار نورانی بین آنها، باله عقب با فرم هندسی و خمیدگی خط شانه در کنار ستون A، از مهمترین ویژگیهای ظاهری کانسپت کرولا بشمار میآید.
هرچند تویوتا از این مدل با عنوان کانسپت یاد میکند، اما فرم آینههای جانبی به یک خودروی آماده تولید شباهت دارد.

از این گمانهزنیها که بگذریم، به نظر میرسد که تویوتا قصد دارد پس از تولید چندین نسل از کرولا با طراحی محافظهکارانه، چهرهای کاملا جدید از این سدان محبوب را به نمایش بگذارد.
طول کوتاه کاپوت، احتمال شکلگیری این خودرو براساس پلتفرم برقی جدید را افزایش میدهد، هرچند که تویوتا مدتی پیش از ساخت یک پیشرانه 4 سیلندر کاملا جدید با ابعاد جمعوجور خبر داد.
وجود یک درگاه شارژ روی گلگیر جلو سمت راننده، از وجود موتور برقی در نسل جدید کرولا خبر میدهد. حتی اگر این خودرو به قوای حرکتی پلاگین-هیبرید مجهز شده باشد، باز هم با تغییری بزرگ نسبت به مدل فعلی مواجه هستیم.
بعید نیست که تویوتا همچون بسیاری از خودروسازان دیگر، تصمیم گرفته باشد که نسل جدید کرولا را در هر دو تیپ برقی و هیبرید تولید کند. اما با توجه به سابقه ذهنی مشتریان از پریوس و جایگاه این خودرو به عنوان یکی از اولینها در کلاس هیبرید، بعید است که نسخه هیبرید از خط تولید خارج شود. بنابراین انتظار داریم که همچون لکسوس ES، نسل جدید کرولا نیز به طور همزمان در دو تیپ برقی و هیبرید تولید شود.
یکی از ویژگیهای ظاهری نسل جدید مرسدس بنز GLC، جلوپنجره بزرگ آن بود که توجه مخاطبان را جلب کرد. حالا به نظر میرسد که مرسدس بنز بدون توجه به نظرات موافق یا مخالف، قصد دارد این عنصر طراحی را در سایر محصولات جدید خود نیز تکرار کند. البته این قطعه قرار نیست در تمام خودروها نامتناسب به نظر برسد، چراکه در کانسپت ویژن آیکانیک، ارتباط بصری مناسبی بین جلوپنجره و فرم کلی بدنه ایجاد شده است.
مرسدس ویژن آیکانیک فعلا یک کانسپت است، اما انتظار داریم که برخی از ویژگیهای آن را در محصولات بعدی مرسدس مشاهده کنیم از جمله نسل جدید S کلاس برقی که در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. البته اگر مرسدس بنز یک پیشرانه V8 جدید را به خط تولید بازگرداند، اصلا بعید نیست که نسخه نهایی مرسدس ویژن آیکانیک را در قالب یک کوپه لوکس به خط تولید وارد کند.
ابعاد بزرگ جلوپنجره ویژن آیکانیک به محصولات مرسدس بنز در سالهای گذشته همچون W108 , W111 و مدل تشریفاتی 600 پولمان، اشاره دارد. البته حاشیه کروم، شیشه با زمینه دودی و همچنین اجزای نورانی، میتواند برخی انتقادات را به طرف این قطعه روانه کند، ولی به هرحال باید پذیرفت که این قطعه در مقایسه به همتای خود در GLC، تناسب بیشتری با بدنه و هویت ویژن آیکانیک دارد.

فرم کلی بدنه مرسدس ویژن آیکانیک به مرسدس بنز 540K اتوبان کوریر 1938 شباهت دارد، خودرویی بسیار ویژه که در تعداد کمتر از انگشتان یک دست ساخته شد و نمونهای از آن نیز در ایران حضور دارد. به نظر میرسد که بخش انتهایی بدنه ویژن آیکانیک با الهام از 300SL شکل گرفته است.
در فضای کابین مرسدس ویژن آیکانیک میتوان تاثیرپذیری از سبک هنر آرت دکو را تشخیص داد. سازه شیشهای معلق روی داشبورد با نام Zeppelin، فرمان لوکس با طرح چهارپره و فضایی برای اجزای هوش مصنوعی، طرحی منحصربهفرد را به نمایش میگذارد درحالیکه روکش مخمل آبی صندلیها و کفپوش با نوارهای برجسته، عناصر دکوراتیو دهه 20 میلادی را یادآوری میکند که ریشه آن به قرن 17 میلادی بازمیگردد.

مرسدس از اعلام مشخصات فنی ویژن آیکانیک خودداری میکند، اما میدانیم که این خودرو به موتور برقی، سیستم فرمان سیمی و رنگ خورشیدی بدنه، مجهز شده است. این روکش خاص میتواند با ذخیره انرژی، برد حرکتی خودرو را افزایش بدهد. بنابر اعلام مرسدس بنز، با استفاده از این روکش برای تزئین بدنه یک کراساور میانسایز، میتوان نیروی لازم برای پیمایش 1200 کیلومتر را در طی یک سال ذخیره کرد. البته این تخمین براساس شرایط ایدهآل اندازهگیری شده است.

یکی دیگر از تجهیزات مرسدس ویژن آیکانیک، سیستم محاسبات عصبی نوروفورمیک است. این سامانه با ساختار محاسباتی مشابه مغز انسان، میتواند سریعتر و دقیقتر از هوش مصنوعی عمل کند. بنابر اعلام مرسدس بنز، این سامانه میتواند اعمالی همچون تشخیص علائم جاده، شناسایی سایر خودروها و مدیریت مصرف انرژی را بسیار بهتر انجام بدهد.
مرسدس ویژن آیکانیک به سطح 4 سامانه خودران مجهز شده است، بنابراین سرنشینان از جمله راننده حتی در هنگام حرکت یا پارک کردن خودرو نیز میتوانند استراحت کنند.
مهر 1404: در روزهای اخیر، خبری تحت عنوان لغو محدودیت حجمی پیشرانه برای واردات خودرو و همچنین حذف محدودیت ارزی برای واردات منتشر شده است. در همین راستا، برخی از شرکتها به سراغ واردات دو مدل محبوب و پرفروش تویوتا، یعنی لندکروزر و پرادو رفته اند و قصد دارند جدیدترین نسخه آن ها را وارد کنند.
عرضه تویوتا لندکروزر پرادو مدل 2025 برای عموم مردم است و مختص جانبازان نیست. اما ممکن است تعداد محدودی از این خودروهای محبوب وارد شوند.
نسخه جدید پرادو با کد J250 شناخته میشود و بر اساس همان پلتفرم TNGA-F موجود در لکسوس GX و لندکروزر سری ۳۰۰ ساخته شده است. البته ابعاد آن کوچکتر از سری ۳۰۰ و قیمتش کمتر از لکسوس GX است.
ارزش گذاری این خودرو در گمرک انجام شده و قرار است به زودی به مرحله عرضه در سامانه برسد.
ویژگیهای مربوط به رانندگی لندکروزر شامل حالتهای رانندگی فول تایم 4WD و جعبه انتقال دو سرعته، فاصله ۸.۷ اینچی خودرو از سطح زمین و زاویه ورود ۳۱ درجه، زاویه خروج ۲۲ درجه و زاویه شکست ۲۵ درجه است.
لندکروزر جدید نیز همانند لکسوس GX، خط پنجرههای ارتقا یافته دارد؛ اما طراحی این دو محصول مشابه یکدیگر نیست. شیشه جلو هر دو تقریبا صاف است، اما لندکروزر جزئیات بیشتر و زرق و برق کمتری دارد.
638265834623210154.jpg)
در بخش جلو، سپر بستهتر و جلوپنجره مستطیلی دیده میشود. جالب است بدانید که تریم 1958 و تریم پرچمدار آن، یعنی First Edition، چراغهای جلو گرد دارند؛ اما چراغهای جلویی تریم سطح متوسط، مستطیلی و شبیه به نسخه FJ62 هستند. نمای جلویی تریم 1958 از حجم زیادی پلاستیک تشکیل شده است، که نسبت به تریم لندکروزر و فرست ادیشن، ارزانتر به نظر میرسد.
در بخش عقب خودرو، یک نوار نوری در عرض بدنه قرار گرفته که در دو طرف آن چراغهای عقب ساده و مربعی دیده میشوند. طراحی این بخش ساده و دلنشین بوده و تایر زاپاس فول سایز آن نیز در قسمت زیرین سپر جای داده شده است. طراحی بخش عقب خودرو، یادآور دورانی است که لندکروزر ابزاری برای انجام کار بود. سری ۲۵۰ LC شیشه عقب دریچهای دارد که میتواند خود به خود باز شود. اما قسمتی از در صندوق عقب لندکروزر قدیمی که به سمت پایین باز میشد، حذف شده است.
638265834725345817.jpg)
لندکروزر 2024 در همه تریمها به طور استاندارد با تایرهای مناسب هر چهار فصل عرضه میشود. بنابراین برای آفرودهای جدی و سنگین، باید تایرها تعویض شوند. طراحی رینگها نیز جلب توجه نمیکند. امیدواریم که برای تریم 1958، رینگهای فولادی طرح قدیم به صورت یک آپشن برای آفرود ارائه شوند.
لندکروزر جدید فقط به عنوان یک خودرو پنج سرنشینه عرضه میشود؛ درست همانند لندکروزر دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی. این خودرو به نظر به اندازه سری ۱۰۰ و ۲۰۰ لوکس نیست؛ اما کابین آن به بهترین نحو ساخته شده و پلاستیکهای نرم در آن وجود دارد.
توجه داشته باشید که حتی در تریم پایه 1958، صندلیهای جلو و فرمان گرمکن دارند و روکشهای آن پارچهای است. تریم سطح متوسط آن روکشهای چرم مصنوعی Softex و گرمکن و تهویه صندلیهای جلو دارد. چرم طبیعی تنها در تریم فرست ادیشن دیده میشود.
638265834907036135.jpg)
در تریم پایه یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی تعبیه شده، که به جدیدترین سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است. اگر تریم سطح متوسط و یا برتر را انتخاب کنید، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با همان سیستم نصیبتان میشود. سایر ویژگیها شامل کروز کنترل تطبیقی، مرکز خطوط، ترمز اضطراری خودکار، سیستم جلوگیری از خروج از خطوط، سیستم ایمنی فعال و نظارت بر نقاط کور، است.
لکسوسGX و لندکروز سری300، به پیشرانه V6 توئینتوربو با حجم پیشرانه ۳.۴ لیتر مجهز شدهاند. اما لندکروزر سری ۲۵۰ بازار آمریکا، به موتور پیشرانه سیلندر خطی توربوشارژ I-Force Max مجهز شده است، که حجم ۲.۴ لیتری دارد، خروجی پیشرانه به ۳۲۶ اسببخار قدرت و ۶۳۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد.
یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی در جعبه دنده هشت سرعته قرار گرفته است، که به لطف آن حتی در سرعتهای پایین هم صدای پیشرانه به گوش میخورد.
638265835016362731.jpg)
درست همانند نسلهای قبلی لندکروزر، این مدل نیز با سیستم چهار چرخ محرک ارائه شده است. علاوه بر آن، دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود و قفل دیفرانسیل نیز دارد.
بسیاری از اجزای حیاتی قسمت زیرین خودرو، در قاب ریلی قرار گرفتهاند تا به راحتی از مسیرهای سخت و سنگی عبور کند. پایینترین قسمت بدنه لندکروزر، بخشهای عقبی هستند که کمی آسیبپذیر به نظر میرسند. اما از آسیب جدی جلوگیری میشود.
ویژگیهای دیگری نیز وجود دارند تا به قابلیت آفرود کمک کنند. همه مدلهای لندکروزر، سیستم کنترل خزیدن با سرعت پایین دارند که دریچه گاز و ترمز کنترل میشود و راننده میتواند بر فرمان تمرکز کند. سیستم کمک حرکت در سراشیبی نیز به فرود از تپهها کمک میکند.
638265835104533409.jpg)
میله قسمت جلویی قابلیت انعطاف و چرخیدن دارد تا عبور از صخرههای بزرگ میسر شود.
در دو تریم لندکروزر و فرست ادیشن، حالتهای Multi-Terrain Select وجود دارد که شامل مسیر گل، سنگ و شن است. این دو تریم، سیستم کنترل زمین دارند که در آن تصاویری از مسیر در بخشهای زیر خودرو و کنارههای آن به راننده ارائه میشود.
پس از معرفی تیپ S برای دو مدل DBX و ونتیج در اوایل 2025، حالا استون مارتین DB12 S هم رونمایی شده است. این بروزرسانی به عنوان بخشی از برنامههای مدیرعامل جدید استون مارتین برای افزایش تنوع محصولات، هیجان بیشتری به DB12 تزریق کرده است.
برند دنزا در سال 2010 و به عنوان جوینت ونچر میان بی وای دی و مرسدس بنز تاسیس شد. سهم خودروساز آلمانی از این شراکت در سال 2021 به فقط 10 درصد کاهش یافت و در سپتامبر 2024، این شراکت به طور کامل به پایان رسید.
این روزها، سهم اصلی فروش دنزا در بازار چین به مینی ون D9 تعلق دارد، درحالیکه دو کراساور N7 و N8 با استقبال چندانی مواجه نیستند. اکنون دنزا امیدوار است که با عرضه محصولات جدید از جمله N8L ،اوضاع را بهبود ببخشد.
مدتی پس از انتشار چند تصویر از بدنه و فضای داخلی نسل پنجم جیلی امگرند، اکنون این خودرو به نمایندگیهای جیلی وارد شده است. البته جیلی همچنان قصد دارد به انتشار تصاویر تبلیغاتی از این محصول ادامه دهد، چراکه فعلا فروش این مدل را آغاز نکرده است.
سوزوکی ایکسبی (Xbee) در سال 2017 معرفی شد. این مدل ویژه بازار ژاپن در سال نخست عرضه در تعداد بیش از 30 هزار دستگاه به فروش رسید. اما با کاهش متوالی، این رقم به 12.592 دستگاه در سال گذشته رسید، درحالیکه محصول مشابه سوزوکی به نام هاستلر، توانست فروش 92 هزار دستگاهی را در همین مدت به ثبت برساند.
جیلی شینگیو L که اولین بار در سال 2021 معرفی شد، در خارج از چین به نام مونجارو شناخته میشود. با گذشت فقط یک سال پس از معرفی نسخه بروزرسانی شده از این خودرو در چین، بازهم نسخه جدیدی از این کراساور معرفی شده است. توجه داشته باشید که تولید این دو مدل به صورت موازی ادامه مییابد چراکه مونجارو همچنان از توجه مشتریان چینی برخوردار است. بنابر اطلاعات BestSellingCersBlog، بیش از 181 هزار دستگاه از این خودرو در 7 ماه نخست 2025 به فروش رسیده است.