All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 ایموبلایزر چیست و چگونه کار میکند؟

    ایموبیلایزر چیست؟

    ایموبیلایزر (Immobilizer) DHسیستم ضدسرقت الکترونیکی خودرو است.

    این سامانه با استفاده از تراشه داخل کلید و یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) کار می‌کند. این سامانه در موتورسیکتهای جدید و پیشرفته شامل برخی محصولات یاماها، هوندا و ب ام و نیز حضور دارد.

    ایموبیلایزر چه سالی اختراغ شد؟

    ایده قفل الکترونیکی خودرو از دهه 1910 و 1920 میلادی به ‌صورت خیلی ابتدایی وجود داشت، اما کاربرد عملی آن به اوایل دهه 90 میلادی در اروپا برمی‌گردد. سال 1992 قانونی در آلمان تصویب شد که طبق آن، خودروسازان باید سیستم ضدسرقت پیشرفته (از جمله ایموبیلایزر) را در محصولات خود نصب می‌کردند.

    برندهایی مثل مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن و ب ام و، از نخستین شرکت‌هایی بودند که ایموبیلایزر را به ‌طور استاندارد روی محصولات خود نصب کردند. نصب گسترده این سیستم از اواخر دهه 90 میلادی در اروپا و از دهه 2000 در آمریکا، آغاز شد. بدین ترتیب و با سخت شدن کار سارقان، آمار سرقت هم کاهش یافت.

    ایموبیلایزر چگونه کار می‌کند؟

    وقتی کلید داخل سوئیچ قرار می‌گیرد یا دکمه استارت فشرده می‌شود، یک کد دیجیتالی از کلید به ECU ارسال می‌شود. اگر کد با دیتابیس ECU منطبق باشد، پیشرانه روشن می‌شود وگرنه ایموبیلایزر با قطع سیستم تزریق سوخت یا جرقه، از روشن شدن پیشرانه جلوگیری می‌کند.

    در شرایط خاص مثل خرابی سیستم در جاده و نبود دسترسی به تعمیرگاه، برخی تعمیرکاران با تغییر ECU یا برنامه‌ریزی مجدد، ایموبیلایزر را  غیرفعال می‌کنند که امنیت خودرو را به ‌شدت پایین می‌آورد و اصلا توصیه نمی‌شود.

    تفاوت بین ایموبیلایزر و دزدگیر چیست؟

    ایموبیلایز به صورت پیشگیرانه و دزدگیر به صورت واکنشی عمل می‌کند. بدین معنی که دزدگیر در هنگام یا پس از باز شدن در خودرو و یا ضربه به آن فعال می‌شود درحالیکه ایموبیلایزر از همان ابتدا، پیشرانه را از روشن شدن منع می‌کند.

    چطور بفهمیم که خودروی ما به ایموبیلایزر مجهز است؟

    1. مراجعه به دفترچه راهنما‌ی خودرو (معمولا در بخش سیستم امنیتی یا استارت خودرو).

    2. وجود چراغ (معمولا به شکل کلید یا قفل) اختصاصی ایموبیلایزر در صفحه نشان دهنده.

    3. بررسی کلید خودرو: گاهی به علت وجود چیپ، شکل آن تفاوت دارد هرچند این مورد هم در برخی مواقع نمی‌تواند علت وجود یا عدم وجود تراشه باشد.

    4. اکثرخودروهای تولید بعد از سال 2000 میلادی در اروپا و بعد از 2005 در ایران به ایموبیلایزر مجهز شده‌اند.

    هزینه نصب یا تعمیر ایموبیلایزر چقدر است؟

    به نوع خودرو و مدل ایموبیلایزر بستگی دارد.تعمیر یا برنامه‌ریزی مجدد کلید ایموبیلایزر با هزینه کمتری انجام می‌شود درحالیکه تعویض ECU  یا کل سیستم، مخصوصا در خودروهای لوکس، هزینه‌ به مراتب بیشتری خواهد داشت.

    دلیل اختلال در عملکرد ایموبیلایزر چیست؟

    1. سوختن یا خروج چیپ داخل کلید
    2. خرابی آنتن گیرنده اطراف سوئیچ
    3. بروز خطا درECU

    در صورت کپی شدن کد ایموبیلایزر، امنیت آن کاهش می‌یابد. البته مدل‌های جدید ایموبیلایزر به قابلیت کدRolling Code  که دائم تغییر می‌کند، مجهز شده‌اند که کپی کردن آن بسیار سخت‌تر از قبل خواهد بود.

    علائم خرابی ایموبیلایزر کدام است؟

    1. پیشرانه استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود: البته اگر آنتن گیرنده یا ECU دچار مشکل باشد، حتی استارت هم عمل نمی‌کند.
    2. چشمک زدن چراغ ایموبیلایزر روی صفحه‌ کیلومتر
    3. کار نکردن یکی از کلیدهای اصلی یا یدک: نشانه‌ای از آسیب به چیپ داخل یکی از کلیدها.
    4. روشن شدن ناگهانی آلارم یا قفل شدن سیستم: نشانه‌ای از اشتباه سیستم.
    5. خاموش شدن خودرو حین حرکت: این اتفاق نادر و البته خطرناک، می‌تواند در صورت خرابی شدید ECU یا اتصالات برق، رخ بدهد.

    در هنگام خرابی ایموبیلایزر چه کنیم؟

    1. امتحان کلید یدک.
    2. اگر هیچکدام از کلیدها کار نکرد، مشکل از ECU یا آنتن سوئیچ است.
    3. برای عیب‌یابی دقیق با دستگاه دیاگ، باید به تعمیرکار متخصص ECU و برق خودرو مراجعه کرد.

    0 بازگشت فراری تستاروسا افسانه‌ای!

    تستاروسا به عنوان یکی از مدل‌های به یادماندنی فراری، در سال 1984 و به عنوان جانشین برلینتا باکسر، معرفی شد. البته نام تستاروسا به یکی از خودروهای مسابقه‌ای فراری در دهه 50 میلادی اشاره داشت. استقبال از فراری تستاروسا به قدری زیاد بود که تولید این خودرو به مدت بیش از یک دهه ادامه پیدا کرد. پرونده این خودروی هیجان انگیز با عرضه تیپ 512M در میانه دهه 90 میلادی، بسته شد.

    اما با معرفی جدیدترین محصول فراری با نام 849 تستاروسا، نام این خودروی افسانه‌ای هم دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. این هایپرکار هیبرید به عنوان جانشین SF90، می‌تواند ظرف 2.3 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

    نسخه بروزرسانی شده از پیشرانه F154 V-8 که توربوشارژرهای بزرگتری را به همراه دارد، به تنهایی 818 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. سه موتور برقی که یکی از آن‌ها در عقب و دوتای دیگر در جلو قرار دارند نیز 216 اسب‌بخار به این رقم اضافه می‌کنند تا در مجموع، 1036 اسب‌بخار قدرت در اختیار فراری 849 تستاروسا قرار بگیرد. فراری SF90 استرادال با 986 اسب‌بخار قدرت، در مدت 2.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

    به لطف باتری 6.5 کیلووات ساعت، 849 می‌تواند 25 کیلومتر را به صورت برقی و با نهایت سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، طی کند. حداکثر سرعت این خودرو، 330 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

    فراری 849 تستاروسا توانست پیست اختصاصی فیورانو را در مدت 1 دقیقه و 17.5 ثانیه طی کند که از رکورد SF90 استرادال، 1.5 ثانیه سریعتر است.

    بخشی از این عملکرد درخشان به آئرودینامیک بدنه ارتباط دارد که از باله فعال عقب با امکان باز و بسته شدن در یک ثانیه و همچنین دو برآمدگی باله مانند در سپر عقب، حاصل می‌شود. این مجموعه، نیروی رو به پایین معادل با 415 کیلوگرم را در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت روی بدنه این خودرو وارد می‌کند.

    با سفارش پکیج Assetto Fiorano، وزن خالص فراری 849 با 30 واحد کاهش به 1.570 کیلوگرم می‌رسد.

    فراری 849 را نمی‌توان به تستاروسا شبیه دانست اما تریم مشکی براق بین چراغ‌های جلو و همچنین فرم زاویه‌دار سپر جلو، می‌تواند یادآور تستاروسا باشد. در فراری 849 اسپایدر، سقف خودرو در مدت 14 ثانیه و تا حداکثر سرعت 45 کیلومتر بر ساعت باز می‌شود. مدل اسپایدر به علت ملاحظات فنی، 90 کیلوگرم از همتای کوپه سنگین‌تر است.

    در فضای کابین فراری 849 تستاروسا با طرحی مواجه هستیم که با تعویض دکمه‌های حساس به لمس روی فرمان SF90 با نمونه‌های عادی، رویکردی راننده-محور دارد. فرم صندلی‌ها نیز خودروهای مسابقه‌ای را به یاد می‌آورد. از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌توان به شارژر بیسیم و همچنین پشتیبانی نمایشگر از اپل کارپلی، اندروید اتو و MyFerrari، اشاره کرد.

    قیمت پایه فراری 849 تستاروسا کوپه و اسپایدر در اروپا به ترتیب 460 و 500 هزار یورو تعیین شده که تقریبا معادل با 540 و 586 هزار دلار است. از قیمت این خودرو در ایالات متحده اطلاعی در دسترس نیست اما مطمئنا از رقم 550 هزار دلار فراری SF90، گرانتر خواهد بود.

    هرچند تولید فراری 849 تستاروسا در سال 2026 آغاز می‌شود اما فراری از همین حالا برای پذیرش سفارش این مدل، آمادگی دارد.

    0 لکسوس IS مدل 2026؛ به روز رسانی به جای تغییر نسل

    پس از رونمایی نسل جدید لکسوس ES، مخاطبان انتظار داشتند که نسل جدید IS هم معرفی شود چراکه این خودرو از سال 2013 تاکنون در بازار حضور دارد. اما با انتشار تصاویر خودرویی که لکسوس از آن به عنوان IS جدید یاد می‌کند، می‌توان دریافت که با سومین تغییر چهره از این سدان ژاپنی مواجه هستیم. لکسوس IS مدل 2026 از اوایل سال آینده میلادی در برخی کشورهای جهان به فروش می‌رسد.

    طراحی و امکانات لکسوس IS مدل 2026

    تغییر جزئی در طراحی سپرها، طول بدنه را 10 میلی‌متر افزایش داده درحالی‌که سایر ابعاد، بدون تغییر باقیمانده است. علاوه بر 7 رنگ قبلی، حالا می‌توان خاکستری Neutrino را هم انتخاب کرد. علاوه‌براین باید به طرح جدید رینگ‌های 19 اینچ، کالیپرهای قرمز با نشان لکسوس و فرم متفاوت باله عقب، اشاره کرد.

    صفحه کلاستر و نمایشگر لمسی 12.3 اینچ به صورت استاندارد برای لکسوس IS عرضه می‌شود. علاوه‌براین باید به حذف ساعت عقربه‌ای و طراحی جدید کنترل تهویه، پوشش داخلی درها و دریچه‌های تهویه اشاره کرد.

    وجود دکمه‌های فیزیکی، شارژر بی‌سیم، درگاه USB تایپ C و تریم فیبر بامبو در بخش بالایی کنسول میانی، از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین لکسوس IS مدل 2026 بشمار می‌آید. در این میان، فرم نسبتا زمخت اهرم دنده، سن و سال نه چندان کم IS را یادآوری می‌کند.

    مشخصات فنی لکسوس IS مدل 2026

    علاوه بر تغییرات جزئی در بدنه و کابین، لکسوس از تغییرات فنی در IS غافل نمانده و این خودرو را فرمان برقی جدید و تعلیق تطبیق‌پذیر، همراه کرده است.

    به نظر می‌رسد که لکسوس با معرفی نسخه اولتیمیت ادیشن در ایالات متحده و کلایمکس ادیشن در ژاپن، به زندگی IS500 خاتمه داد. این خودرو با پیشرانه 5 لیتری V8 تنفس طبیعی، 472 اسب‌بخار قدرت و 535 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار داشت.

    اما لکسوس IS مدل 2026 از این به بعد فقط در دو تیپ IS 350 یا IS 300h عرضه خواهد شد.  لکسوس IS 350 در دو نسخه محرک-عقب و چهار چرخ محرک و تیپ هیبرید IS 300h فقط با چیدمان فنی محرک-عقب، قابل سفارش است.

    مشتریان آمریکایی نیز فقط به IS 350 دسترسی خواهند داشت. هر دو تیپ مذکور از لکسوس IS، مجموعه‌ای گسترده از سامانه‌های ایمنی و دستیار راننده همچون قابلیت رانندگی بدون قرار دادن دست روی فرمان را به همراه دارند.

    0 معرفی فولکس ID کراس؛ ارزان‌ترین کراس‌اور برقی شرکت

    فولکس واگن قصد دارد با دست پر در نمایشگاه حمل و نقل IAA حاضر شود. علاوه بر گلف GTI برقی، هاچبک ID پولو و کانسپت جمع و جور ID. Every1، یک کراس‌اور کوچک به نام ID کراس نیز در این رویداد به نمایش درمی‌آید.

    فولکس ID کراس را می‌توان همتای قدبلند  IDبولو دانست. این خودرو در صورت تولید می‌تواند به ارزان‌ترین کراس‌اور برقی فولکس تبدیل شود هرچند که احتمال دارد این لقب به نمونه نهایی ID. Every1 برسد.

     

    0 ب ام و iX3؛ پیشگام برای ورود به عصر جدید

    شرکت ب ام و از اواخر دهه 20 میلادی به تولید خودرو اشتغال دارد، ولی برخی مدل‌ها شامل 1500 مدل 1962 و 2002 مدل 1969 را می‌توان جزء محصولات تاریخ‌ساز این برند بشمار آورد. حالا ب ام و با رونمایی از iX3 به عنوان عضوی از سری نئو کلاس (Neue Klasse)، مهمترین محصول خود در طول چند سال گذشته را به نمایش گذاشته است.

    طراحی و امکانات ب ام و iX3 مدل 2026

    ب ام و iX3 در مقایسه با همتای بنزینی یعنی X3، طول و فاصله محوری بیشتر ولی عرض و ارتفاع کمتری دارد. فرم بدنه به کانسپت نئو کلاس X و البته برخی سدان‌ها و کوپه‌های دهه 60 میلادی شبیه است. در نمای جانبی می‌توان شباهت به X3 را تشخیص داد، درحالی‌که خط شانه به طور واضحی پایین آمده است. چراغ‌های بزرگ عقب نیز به رویه امروزی صنعت خودروسازی در ساخت چراغ‌های پیوسته، نزدیکی دارد. با سفارش پکیج M اسپرت پروفشنال، جلوپنجره نورانی هم اضافه می‌شود.

    طراحی بدنه iX3 در عین وجود تفاوت‌ها، به عنوان محصولی از ب ام و قابل شناسایی است، اما در فضای داخلی با مواردی شامل صفحه نشان‌دهنده سرتاسری در زیر شیشه جلو، نمایشگر لمسی شش ضلعی با رابط کاربری X و حذف کلید چرخان iDrive مواجه هستیم، که در سایر محصولات این برند، کمتر دیده می‌شود.

    مهمترین ویژگی ب‌ ام و iX3 یعنی نرم‌افزار SDV، با چشم قابل مشاهده نیست اما تاثیر مهمی در عملکرد این خودرو دارد. مشابه این ویژگی یعنی تجمیع تمام سیستم‌های مدیریت الکترونیکی خودرو در 4 کامپیوتر نیرومند را قبلا در محصولات تسلا و ریویان مشاهده کرده‌ایم. مثلا مدیریت سامانه‌های حرکتی در Heart of Joy و سامانه‌های دستیار راننده در یک مغز هوشمند دیگر، جمع شده است.

     

    مشخصات فنی ب ام و iX3 مدل 2026

    برخلاف محصولات فعلی ب ام و همچون سری 4، 5 و 7 که در هر دو تیپ درونسوز و برقی براساس پلتفرم مشترک ساخته می‌شوند، iX3 براساس پلتفرم کاملا جدید و 800 ولتی Neue Klasse EV شکل گرفته است، که از حداکثر جریان 400 کیلووات نیز پشتیبانی می‌کند. به لطف این قابلیت، نیروی لازم برای پیمایش 370 کیلومتر در مدت 10 دقیقه فراهم خواهد شد.

    ب ام و iX3 50 xDrive به دو موتور برقی با مجموع 463 اسب‌بخار قدرت و 641 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. بنابر اعلام ب ام و، موتورهای این خودرو نسبت به نمونه‌های قبلی، 40 درصد مصرف کمتر، 10 درصد وزن سبک‌تر و 20 درصد قیمت ارزان‌تر را ارائه می‌کند. چگالی انرژی سلول‌های باتری نیز 20 درصد افزایش یافته است. ب ام و iX3 50 xDrive می‌تواند با یک بار شارژ، 640 کیلومتر را طی کند. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت ب ام و iX3 به ترتیب 4.7 ثانیه و 210 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

    سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و چند اتصالی-عقب، تقسیم وزن به نسبت 48.6 و 51.4 درصد بین محور جلو و عقب و رینگ‌های 20 اینچ (21 و 22 اینچ سفارشی)، از دیگر ویژگی‌های ب ام و iX3 بشمار می‌آید.

    ب ام و iX3 نخستین محصول از برند آلمانی است که به لطف پیروی از استاندارد NACS، به شبکه شارژ تسلا دسترسی دارد. این خودرو از قابلیت شارژ غیرمستقیم (انتقال شارژ به لوازم الکترونیکی) و همچنین آداپتور CCS نیز پشتیبانی می‌کند.

    برنامه تولید ب ام و iX3 مدل 2026

    ب ام و قصد دارد iX3 را در مجارستان و ایالات متحده تولید کند. تحویل این خودرو به مشتریان از تابستان 2026 آغاز خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها، قیمت iX3 در محدوده 60 هزار دلار تعیین می‌شود ،که از مدل پایه X3، ده هزار دلار گران‌تر و از X3 M50 با پیشرانه شش سیلندر، پنج هزار دلار ارزان‌تر است.

    0 معرفی آئودی کانسپت C؛ جانشین معنوی TT

    کانسپت C نخستین دست‌پرورده سرپرست جدید طراحی آئودی است. این طراح ایتالیایی به نام ماسیمو فراسلا که ژوئن 2024 به آئودی پیوست، از هواداران سفت و سخت آئودی TT بشمار می‌آید و آن را یک «اثر هنری» توصیف می‌کند.

    البته در بیانیه رسمی آئودی از TT حرفی به میان نیامده و از نسل سوم آئودی A6 و اتویونیون تایپ C مدل 1936 به عنوان منبع الهام طراحی کانسپت C، یاد شده است. مدیرعامل آئودی هم در گفتگو با اتوکار، جانشینی کانسپت C برای TT را رد کرده و از انتخاب نام متفاوت برای مدل نهایی، خبر داده است.

    طراحی آئودی کانسپت C

    زبان طراحی آئودی کانسپت C تاحدی نسبت به مدل‌های فعلی این برند همچون نسل سوم Q3، متفاوت به نظر می‌رسد. بنابر خبر اتوکار، اثرات این زبان طراحی جدید را در سایر محصولات بعدی آئودی همچون نسل سوم Q7 مشاهده خواهیم کرد. همچنین می‌توان نشانه‌هایی از آئودی R8 و دو کانسپت Avus و Rosemeyer که در سال‌های 1991 و 2000 میلادی معرفی شدند را نیز در این خودرو مشاهده کرد.

    در بدنه آئودی کانسپت C با طرحی قدرتمند و پویا مواجه هستیم که در آن از اگزوز مصنوعی و موارد غیرکاربردی خبری نیست. سازنده از جلوپنجره بزرگ و عمودی کانسپت C به عنوان «عنصر مرکزی» چهره این خودرو یاد می‌کند. به گفته‌ فراسلا، مدل نهایی و کانسپت C تفاوتهای بسیار اندکی خواهند داشت.

    از سایر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به قابلیت نمایش طرح گرافیکی متحرک توسط چراغهای LED، اشاره کرد. بنابر اعلام آئودی، کانسپت C یک رودستر با سقف تاشو است هرچند که می‌توان آن را «تارگا» یا «کوپه-کابریولت» توصیف کرد.

    ابعاد بدنه آئودی کانسپت C در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.35، 1.95، 1.23 و 2.65 متر اعلام شده است. بدنه این خودرو بر رینگ‌های 21 اینچ استوار می‌شود.

    طراحی فضای کابین همچون بدنه از زبان طراحی جدید این برند یعنی Radical simplicity یا «سادگی رادیکال» پیروی می‌کند. این بخش با دکمه‌های آلومینیومی، سادگی طرح‌های اسکاندیناوی (شمال اروپا) را به یاد می‌آورد. نمایشگر 10.4 اینچی هم در صورت عدم نیاز، از نظر پنهان می‌شود تا نمایی شبیه مدل‌های قدیمی آئودی حاصل شود.

    مشخصات فنی آئودی کانسپت C

    تناسبات بدنه آئودی کانسپت C به عنوان یک خودروی موتور-وسط، می‌تواند به نسل جدید پورشه 718 هم اشاره کند. این خودرو قرار بود امسال وارد بازار شود که بنا به دلایلی، عرضه آن به 2027 موکول شد. البته این خودرو با آئودی کانسپت C بی‌ارتباط نیست چراکه محصول آینده آئودی، براساس پلتفرم پورشه شکل گرفته است.

    به لطف نصب مجموعه باتری در پشت محل قرارگیری راننده و سرنشین، تقسیم وزن آئودی کانسپت C به خودروهای موتور-وسط شباهت یافته است. وزن 1650 کیلوگرمی آئودی کانسپت C هم برای یک خودروی برقی، کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

    فعلا درباره مشخصات فنی آئودی کانسپت C اطلاع خاصی در دسترس نیست. فقط می‌دانیم که این خودرو در دو تیپ محرک-عقب و دو-موتور چهار چرخ محرک، عرضه خواهد شد. بنابر خبرهای غیررسمی، مجموع خروجی دو موتور برقی در نسل جدید پورشه 718 به بیش از هزار اسب‌بخار می‌رسد. انتظار داریم که این رقم در آئودی کانسپت C کمتر باشد.

    عرضه آئودی کانسپت C و البته نسل بعدی پورشه 718 با پیشرانه بنزینی می‌تواند به افزایش موفقیت این خودروها منجر شود، اما برای آگاهی از تصمیم نهایی گروه فولکس واگن، فعلا باید منتظر بمانیم.

    0 چانگان برای معرفی دیپال L06 آماده می‌شود

    برند دیپال که با اسامی شنلان و دیپ بلو (Deep Blue) هم شناخته می­‌شود، در سال 2022 توسط چانگان و با هدف عرضه خودروهای هیبرید و برقی، تاسیس شد. این برند تاکنون شش محصول را عرضه کرده است و حالا برای معرفی هفتمین محصول یعنی L06 آماده می‌شود.

    طراحی چانگان دیپال L06

    طراحی دیپال L06 تاحدی متفاوت از سایر مدل‌های این برند به نظر می‌رسد. چراغ‌های دیلایت در مرز گلگیرها و کاپوت، چراغ‌های اصلی LED به فرم مثلث در سپر جلو، دستگیره‌های نیمه-مخفی، باله عقب تاشو و لیدار بالای شیشه جلو، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری دیپال L06 به شمار می‌آید.

    فعلا تصویری از فضای کابین دیپال L06 در دسترس نیست، اما می‌توان انتظار داشت که مواردی شامل نمایشگر لمسی بزرگ در میانه داشبورد و صفحه نمایش مجازی روی شیشه در نقش کلاستر را در این بخش، مشاهده کنیم.

    ابعاد بدنه چانگان دیپال L06 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.83، 1.905، 1.48 و 2.9 متر اعلام شده است. طول بدنه این خودرو در جایگاه بین دو محصول دیگر دیپال یعنی SL03 و L07 قرار می‌گیرد، درحالی که فاصله بین محورهای این سه مدل تفاوتی ندارد.

    مشخصات فنی چانگان دیپال L06

    همچون بسیاری از خودروهای چینی جدید، چانگان دیپال L06 نیز در دو تیپ هیبرید و برقی عرضه خواهد شد. تیپ هیبرید به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 98 اسب­ بخار قدرت و یک موتور برقی در محور عقب با 272 اسب‌بخار قدرت، مجهز شده است. اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی هر دو تیپ چانگان دیپال L06 در هفته آینده یعنی زمان رونمایی رسمی از این خودرو در نمایشگاه چنگدو 2025، اعلام خواهد شد.

    0 اکسلانتیکس E02؛ شاسی بلندی لوکس از چری

    اکسید به عنوان برند لوکس گروه چری، تعدادی از محصولات خود را در چین تحت سری اِسترا و در روسیه و برخی بازارهای دیگر با نام اکسلانتیکس به فروش می‌رساند. در حال حاضر سدان اکسلانتیکس ES و کراس‌اور اکسلانتیکس ET از محصولات این برند در روسیه عرضه می‌شود و حالا اکسلانتیکس قصد دارد در سال 2026، سومین محصول خود به نام E02 را به این کشور وارد کند.

    طراحی اکسلانتیکس E02

    در بدنه اکسلانتیکس E02 با جلوپنجره بزرگ مستطیلی بدون حاشیه با اجزای عمودی از جنس کروم، چراغ‌های باریک LED در جلو، نوار نورانی زیر لبه کاپوت، هواکش بزرگ پایین سپر جلو و در نمای عقب با چراغ یکپارچه مواجه هستیم.

    از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به طرح چند-پره رینگ‌ها، تزئین ستون‌ها با رنگ مشکی، قاب کروم دور شیشه‌های جانبی، باربند، تزئین دو رنگ بدنه و لیدار بالای شیشه جلو اشاره کرد. در مجموع به نظر می‌رسد که چری قصد دارد یکی از محصولات فعلی خود به نام فالوین T11 را پس از اعمال برخی تغییرات جزئی، به عنوان عضوی از سری اکسلانتیکس در روسیه عرضه کند.

    ابعاد بدنه اکسلانتیکس E02 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.171، 1.986، 1.8 و 3.1 متر اعلام شده، که در مقایسه با اکسلانتیکس ET در تمام جهات بزرگتر است.

    کابین و امکانات اکسلانتیکس E02

    فعلا تصویری از فضای کابین اکسلانتیکس E02 در اختیار نداریم، اما به نظر می‌رسد که ویژگی‌های چری فالوین T11 شامل فرمان دوشاخه، صفحه نشان‌دهنده دیجیتال با ابعاد نسبتا کوچک، نمایشگر 30 اینچی در بخش میانی و سمت راست داشبورد، نمایشگر سقفی 17.3 اینچ برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی با 23 بلندگو، یخچال و 11 کیسه هوا، در این مدل نیز موجود باشد.

    مشخصات فنی اکسلانتیکس E02

    بنابر خبر رسانه‌های روسی، اکسلانتیکس E02 به سامانه هیبرید سری شامل پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ و دو موتور برقی، مجهز خواهد شد.

    در حال حاضر از مشخصات فنی این مجموعه شامل ظرفیت باتری و مجموع خروجی پیشرانه اطلاعی نداریم، اما خروجی پیشرانه درون‌سوز و شتاب صفر تا صد فالوین T11 در نشریه چینی اتو هوم، 156 اسب‌بخار قدرت و 5 ثانیه اعلام شده است.

    ظاهرا دو مجموعه باتری به ظرفیت 33.7 یا 39.9 کیلووات ساعت برای این خودرو عرضه می‌شود، که برد حرکتی برقی 170 یا 180 کیلومتر را فراهم خواهد کرد. برد هیبرید نیز در بیشترین حالت به 1.400 کیلومتر می‌رسد.

    اطلاعات بیشتر درباره اکسلانتیکس E02 از جمله زمان عرضه و قیمت، در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

    0 رولزرویس اسپکتر پریماورا؛ یک اثر هنری در سه برداشت

    رولزرویس برای ستایش زیبایی فصل بهار، نسخه ویژه‌ای از مدل اسپکتر را با لقب «Inspired by Primavera» به معنای «تحت تاثیر بهار»، معرفی کرده است. پریماورا در ایتالیایی به بهار معنی می‌شود.

    این مدل ویژه در سه تیپ Reverie (خیال)، Evanescent (گذرا) و Blossom (شکوفه گیلاس) عرضه خواهد شد.

     

    0 جیلی گلکسی M9؛ لوکس خوش‌قیمت

    جیلی در نمایشگاه خودرو پکن 2024 از یک کانسپت به نام گلکسی استارشیپ رونمایی کرد. اکنون نسخه نهایی این کانسپت به عنوان پرچمدار سری گلکسی با نام گلکسی M9 برای ورود به بازار آماده می‌شود.

    سری گلکسی که در سال 2023 تاسیس شده، استقبال مناسبی به خود دید. فروش 397,125 دستگاهی این سری با 10 مدل مختلف در 7 ماه نخست سال 2025، از موفقیت نسبی آن خبر می‌دهد.

     با وجود رونمایی از جیلی گلکسی M9 در شهر میلان ایتالیا در مارس 2025، این خودرو هنوز در چین عرضه نشده است.

    طراحی جیلی گلکسی M9

    فرم کلی بدنه جیلی گلکسی M9 به مدل کانسپت شباهت دارد. سازنده از زبان طراحی این مدل با عنوان «زیبایی شناسی مواج» یاد می‌کند. دماغه نرم، فرم نواری چراغ‌های جلو و عقب، باله سقفی و رینگ‌های چند پره، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری جیلی گلکسی M9 بشمار می‌آید، که البته مشابه آن را می‌توان در بسیاری از خودروهای چینی امروزی مشاهده کرد.

    ابعاد بدنه جیلی گلکسی M9 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.205، 1.999، 1.8 و 3.03 متر اعلام شده است.

     

    کابین و امکانات جیلی گلکسی M9

    بنابر اعلام جیلی، ارتفاع کف کابین تا سقف در گلکسی M9 به 1.317 متر می‌رسد. در فضای داخلی این خودرو با اهرم دنده روی ستون فرمان، نمایشگر عریض 30 اینچ روی داشبورد، شارژر بی‌سیم و دو جالیوانی مواجه هستیم.

    از دیگر امکانات رفاهی جیلی گلکسی M9 می‌توان به نمایشگر سقفی 30 اینچ برای سرنشینان عقب، قابلیت حرکت کنسول میانی به طرف عقب، سیستم صوتی Flyme Auto، محفظه سردکن 9.1 لیتری، قابلیت تغییر زاویه پشتی صندلی‌های ردیف دوم تا 150 درجه، و سیستم تعلیق بادی، اشاره کرد.

     

    مشخصات فنی جیلی گلکسی M9

    جیلی گلکسی M9 به سامانه هیبرید EM Hybrid 2.0 مجهز شده است، که از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتر توربوشارژ با 161 اسب‌بخار قدرت و 2 موتور برقی تشکیل می‌شود. از خروجی نهایی این سامانه اطلاعی نداریم، اما بنابر گزارش کارنیوز چاینا، مشابه همین سامانه در محصول دیگر گروه جیلی یعنی لینک اند کو 10 EM-P هم استفاده شده است، که  523 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند.

    انتظار می‌رود که جیلی گلکسی M9 بتواند شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه و برد حرکتی هیبرید 1500 کیلومتر را ارائه کند. البته برای آگاهی از مشخصات دقیق، فعلا باید منتظر بمانیم.

    قیمت جیلی گلکسی M9

    با وجود اخبار متناقض درباره قیمت جیلی گلکسی M9، کارنیوز چاینا گزارش می‌دهد که قیمت پایه این خودرو احتمالا در محدوده 210 هزار یوان (حدود 29 هزار دلار) تعیین خواهد شد. بدین ترتیب، جیلی گلکسی M9 به یکی از گزینه‌های اصلی مشتریان در این رده تبدیل خواهد شد، چراکه رقبای آن شامل لی اتو L9، آیتو M9، آیتو M8 و دنزا N9 با قیمت فراتر از 50 هزار دلار به فروش می‌رسند. حتی قیمت جی ای سی هایپتک HL، دیپال S09 و اونوو L90 هم در محدوده بالاتر از 30 هزار دلار قرار دارد. رقیب هم-خانواده یعنی لینک اند کو 900 هم با قیمت 310 هزار یوان (43 هزار دلار) عرضه شده است.