All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 نامی باکس، هاچ بک برقی جدید بازار ایران

    در سومین روز ششمین نمایشگاه خودروی تهران، شرکت نامی خودرو که پیش‌تر از نیسان قشقایی جدید رونمایی کرده بود، این بار از محصولی جدید با نام نامی باکس پرده برداشت.

    این خودرو در واقع نسخه‌ای از دانگ فنگ E2 پلاس است که یک هاچ‌ بک شهری تمام الکتریکی محسوب می شود. این خودرو با هدف ارائه گزینه‌ای اقتصادی، دوستدار محیط زیست و مناسب برای تردد شهری طراحی شده است. دانگ فنگ E2 پلاس در بازار اروپا نیز با استقبال خوبی مواجه شده است.

    طراحی ظاهری نامی باکس

    دانگ فنگ نامی باکس به‌عنوان یک هاچ‌بک تمام برقی شهری، با طراحی مدرن و مینیمالیستی، ترکیبی از سادگی و نوآوری را ارائه می‌دهد. این خودرو که برای استفاده در محیط‌های شهری توسعه یافته، از ابعاد جمع‌وجور، طراحی آیرودینامیک و فناوری‌های روز بهره می‌برد تا تجربه‌ای کارآمد و کم‌مصرف را برای رانندگان فراهم کند.

    نمای جلوی نامی باکس با چراغ‌های LED باریک که توسط یک نوار به یکدیگر متصل شده‌اند، جلوه‌ای مدرن و امروزی پیدا کرده است. طراحی جلوپنجره بسته نیز نشان‌دهنده ماهیت تمام برقی این خودرو بوده و در عین حال، باعث بهبود آیرودینامیک و کاهش مصرف انرژی شده است.

     

    در نمای جانبی، بدنه‌ای کامپکت و خطوط نرم، علاوه بر زیبایی، به بهبود مانورپذیری در ترافیک شهری کمک کرده است. این ترکیب، در کنار فاصله محوری ۲۶۶۰ میلی‌متری، فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم کرده و راحتی بیشتری را در سفرهای درون‌شهری تضمین می‌کند.

    نمای عقب نیز با استفاده از چراغ‌های افقی و طراحی دو رنگ، چهره‌ای اسپرت‌تر و هماهنگ را به نامی باکس بخشیده است. این طراحی نه‌تنها باعث افزایش جذابیت ظاهری شده، بلکه هماهنگی بصری بین بخش‌های مختلف خودرو را نیز تقویت کرده است.

    نامی باکس با طول ۴۰۳۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۱۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۷۰ میلی‌متر، به‌عنوان یک هاچ‌بک شهری، ابعاد متناسبی برای تردد در خیابان‌های پرترافیک دارد. طراحی این خودرو به گونه‌ای است که ضمن حفظ اندازه‌ای جمع‌وجور، فضای داخلی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

    مشخصات فنی نامی باکس

    نامی باکس به یک موتور الکتریکی با حداکثر توان ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر مجهز شده که نیروی خود را از طریق یک گیربکس تک‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو از یک پک باتری ۴۲.۳ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که در هر بار شارژ کامل، توان پیمایش ۴۳۰ کیلومتر را دارد. زمان شارژ این باتری در حالت شارژ سریع ۳۰ دقیقه و در شارژ معمولی بین ۸ تا ۱۰ ساعت است.

    سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و تورشن بیم در عقب، ساختار تعلیق این خودرو را تشکیل می‌دهند. وزن خالص نامی باکس ۱۲۳۵ کیلوگرم است که در کنار پیشرانه الکتریکی آن، ترکیبی مناسب برای رانندگی‌های شهری محسوب می‌شود.

    امکانات رفاهی و ایمنی

    نامی باکس به امکاناتی از جمله ترمز ABS، EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و سرازیری، کروز کنترل، سنسورهای پارک، اتو هلد، شارژر وایرلس، دوربین ۵۴۰ درجه، گرم‌کن و سردکن صندلی راننده، صندلی برقی راننده، دستگیره‌های مخفی‌شونده، دی‌لایت، سنسور نور، سیستم تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ‌های جلو (Auto Leveling)، آیینه‌های جانبی تاشو برقی، مانیتور ۱۲ اینچی، سه حالت رانندگی (اکو، نرمال، اسپرت)، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای مجهز شده است.

    نامی باکس با طراحی مدرن، ابعاد مناسب شهری و ویژگی‌های فنی پیشرفته، گزینه‌ای مناسب برای حمل‌ونقل روزمره در محیط‌های شهری محسوب می‌شود. ترکیب سادگی در طراحی و فناوری‌های به‌روز، این خودرو را به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در کلاس هاچ‌بک‌های الکتریکی تبدیل کرده است.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 دوج به دنبال رفع مشکل قفل خط چارجر الکتریکی است

    ناتوانی Charger Daytona در انجام برن اوت باید با نسخه SRT که سال آینده عرضه می‌شود برطرف گردد. این خبر در یک نمایشگاه بین‌المللی خودرو در دیترویت اعلام شد، جایی که مدیر عامل دوج، مت مک‌آلیر به Motor1 گفت که قفل خط چیزی است که ما برای مدل SRT که در سال 2026 عرضه می‌شود، روی آن تمرکز کرده‌ایم.

    چارجر Daytona EV جدید، که دوج ماه گذشته تأیید کرد فاقد ویژگی برن اوت است، سرانجام این هفته به فروشندگان می‌رسد. McAlear هیجان زده است که مردم بالاخره این خودرو را تجربه خواهند کرد. او گفت: "این وسیله نقلیه‌ای است که واقعاً از طریق اینترنت نمی‌توان آن را درک کرد و شما باید پشت فرمان آن بنشینید." 

     

    کسانی که از نبود موتور احتراقی در این خودرو ناراحت هستند باید صبور باشند. به گفته مک آلیر چارجر Sixpack با سوخت احتراقی سال آینده وارد بازار می‌شود. این برند همچنین به تولید پیشرانه 5.7 لیتری Hemi V-8 و 6.2 لیتری سوپرشارژ تا سال 2025 برای شاسی بلند دورانگو ادامه خواهد داد، اما دوج هیچ اطلاعیه‌ای در مورد پیشرانه‌های آینده فراتر از آن ارائه نکرده است. 

    McAlear چیز زیادی در مورد آنچه می‌توانیم در آینده از چارجر انتظار داشته باشیم فاش نکرد. با این حال، او گفت که مردم باید ببینند که این شرکت در دهه گذشته با Charger و Challenger چه کرده است. چارجر در ابتدا با دو گزینه موتور V-6 و یک جفت Hemi V-8 عرضه شد و به سمت مدل‌های Hellcat و Demon که امروزه برند را برای بسیاری از علاقه‌مندان تعریف می‌کنند، حرکت کرد… 

     

    چارجر Daytona Scat Pack بهتر از Hellcat Redeye عمل می‌کند و به گفته سازنده، ارزان‌تر هم است.  این نقطه شروعی برای این نسل محسوب می‌شود. دوج قبلاً نسخه قدرتمندتر Banshee را به نمایش گذاشته، اما کسانی که امیدوارند همی را در چارجر آینده ببینند ممکن است به آرزوی خود نرسند. 

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 عبور L7 از مازیچال؛ بهشت سبز ایران

    L7 در ششمین سفر جاده‌ای خود در کمپین اسکار آفرود لوکانو، راهی جاده‌های کلاردشت شد که به عنوان بهشت سبز ایران شناخته می‌شود.

     این بهشت زیبا که در دامنه‌های کوه البرز واقع شده است، به خاطر جنگل‌های سرسبز، جاده‌های پرپیچ‌و‌خم کوهستانی و شرایط آب‌و‌هوایی متغیر مشهور است. همین‌ها مازیچال را به یک مکان آفرودی چالش‌برانگیز و زیبا تبدیل کرده است. اینجاست که عملکرد L7 قدرت خود را به عنوان یک خودروی آفرودی، یک بار دیگر به اثبات خواهد رساند.

    لوکانو l7 (3).jpg

    ۱-عبور از بهشت سبز ایران؛ L7 در عبور از جاده‌های پرپیچ‌و‌خم بهشت سبز ایران

    در سراسر جنگل‌های وسیع مازیچال، مسیرهای لغزنده خاکی و سنگلاخی همه‌جا به چشم می‌خورند. اینها مواردی هستند که برای هر خودروی آفرودی یک چالش محسوب می‌شود. با این حال L7 با تکیه بر سیستم  هوشمند چهارچرخ محرک (AWD) و سیستم تعلیق بهبود داده‌شده، به نرمی از این طبیعت بکر عبور کرده و قابلیت آفرود استثنایی خود را به نمایش می‌گذارد.

    سیستم انتقال قدرت L7 بر اساس وضعیت جاده، خودرو را طوری تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل شود بهترین کشش را در شرایط گل‌و‌لای و محیط‌های لیز اتفاق بیافتد. چه عبور از مسیرهای خیس جنگلی باشد و چه بالا رفتن از مسیرهای کوهستانی، L7 با سیستم انتقال قدرت قوی و سیستم تعلیق دقیق می تواند با هر چالشی روبرو شود.

    ۲- رو در رو با آب‌وهوای سخت: توانایی تطبیقL7 با هر نوع آب‌وهوا

    هوای کلاردشت بسیار متغیر بوده و باران‌های ناگهانی، برودت هوا و بادهای شدید، هم برای راننده و هم ماشین چالش بزرگی محسوب می‌شود. سیستم ترمز دقیق و موتور قدرتمند و ایمن، رانندگی را در تمام شرایط تضمین می‌کند.

    سیستم هوشمند ARDIS شرایط جاده را به‌دقت شناسایی کرده و در شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی به‌طور خودکار عمل کرده و بر اساس تغییرات محیطی تنظیم شده و به راننده اطمینان می دهد L7  پایداری کافی درجاده را دارد.

    لوکانو l7 (1).jpg

    ۳-ترکیب بی‌نقص سیستم‌های هوشمند و تجربه‌ی آفرودی

    L7 مجهز به سیستم هوشمند ARDIS جهت حرکت در تمام جاده‌ها بوده که توان خروجی را به طور اتوماتیک بر اساس شرایط جاده و رانندگی تنظیم می‌کند و حالت بهینه‌ را پیشنهاد می‌دهد. در جاده های پرپیچ و خم و کوهستانی کلاردشت، L7 عملکرد آفرودی بی‌نظیری را به نمایش گذاشت. L7 حتی در جاده‌های گل‌آلود و مسیرهای کوهستانی ناهموار هم، فرمان‌پذیری دقیق و کنترل پایداری را حفظ کرد.

    ارتفاع حداقل ۲۰۰ میلی‌متری خودرو تا سطح زمین و سیستم تعلیقی که با دقت طراحی شده است، به شکل شگفت انگیزی مسیر خود را از دل موانع باز می‌کند. همچنین موتور قوی این خودرو قابلیت‌های بالای آفرودی خود را به رخ کشیده و تضمین می‌کند L7 قادر است خود را از سخت‌ترین چالش‌ها رها نماید.

    ۴-   L7 ؛ افسانه‌ ی آفرودی فراتر از کلاسیک

    در طول کمپین اسکار آفرود لوکانو، L7 بار دیگر عملکرد بی‌نظیر آفرودی و فلسفه طراحی‌ منحصربه‌فردش را به اثبات رساند.  عملکرد تحسین‌برانگیز L7 از اعماق جنگل گرفته تا مسیرهای کوهستانی، این اتوموبیل را به انتخاب اول مشتاقان آفرود تبدیل کرده است.

    L7 نه تنها از نظر عملکردی ورای دیگر خودروهای آفرودی موجود در کلاس خود عمل می‌کند، بلکه ترکیب استایل مینیمالیستی مدرن و المان‌های کلاسیک آفرود در طراحی، تجربه‌ی رانندگی تازه‌ای را در اختیار آفرودبازان قرار می‌دهد. L7، به عنوان یک خودروی آفرود لوکس و مجلل و یک مدل جهانی، شکاف موجود در بازار ایران برای خودروهای آفرود با عملکرد بالا را پر می‌کند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد و ممتاز از یک برند برتر را برای علاقه‌مندان آفرود فراهم می‌آورد.

    لوکانو l7 (2).jpg

    ۵-نتیجه‌گیری: L7 رو در روی چالش‌ها با اعتماد به نفس، آماده‌ی عرضه

    ششمین مسیر کمپین اسکار آفرود لوکانو، چالش کلاردشت، با بهترین نتیجه به پایان رسید. L7 توانایی‌های آفرودی بی‌نظیرش را در «بهشت سبز» ایران به نمایش گذاشت تا به دنبال گسترش بازارش در ایران، دل‌های بیشتری را به دست بیاورد.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 ب ام و M8 کوپه به خاطرات پیوست

    با کمال تاسف به شما اطلاع می‌دهیم که پایان راه M8 کوپه در ایالات متحده رسید. این مدل که با کد اتاق "F92" در میان علاقه مندان به این برند باواریایی شناخته می‌شود، بی سر و صدا از لیست محصولات حذف شده است.

    بعد از اینکه متوجه شدیم حذف شد، تصمیم گرفتیم از BMW بپرسیم که آیا این کوپه پرفورمنس رده بالا واقعاً در ایالات متحده حذف شد؟ جی هانسون، سخنگوی BMW در ایمیلی به Motor1 تایید کرد که فروشندگان دیگر سفارش نمی‎‌گیرند. 

     

    با این حال، هنوز هم می‌توانید با انتخاب مدل کانورتیبل، M8 دو درب را در ایالات متحده خریداری کنید. علاوه بر این، جی به ما گفت که M8 Gran Coupe کاربردی‌تر فعلاً باقی مانده است. این سدان همچنین به عنوان آلپینا B8 ارائه می‌شود، بنابراین شما هنوز گزینه‌هایی دارید. M8 چهار درب و B8 شیک‌تر می‌توانند جایگزین‌های محکمی برای M5 جدید باشند، به‌ویژه اگر از طرفداران پیشرانه هیبریدی پلاگین و وزن فوق‌العاده بالا نباشید. 

    اکنون که M8 کوپه در آمریکا دیگر به فروش نمی‌رسد، فرصت خوبی است به یاد بیاوریم که ب ام و در اوایل دهه 1990 یک M8 را نیز در طول چرخه عمر سری 8 اصلی ("E31") ساخت که متأسفانه، از مرحله نمونه اولیه فراتر نرفت. این واقعاً مایه شرمساری است زیرا نسل اول M8 قدرت هیولایی 640 اسب بخاری داشت. حتی در سال 2025، این مقدار هنوز بیشتر از هر مدل بنزینی خالص دیگری است که تا کنون توسط ب ام و فروخته شده است. البته این عنوان به خودرو M5 CS با قدرت پیشرانه 627 اسب بخار می‌رسد. 

    M8 قدیمی دارای یک موتور V-12 بزرگ 6.0 لیتری با گشتاور 479 پوند فوت (650 نیوتن متر) بدون استفاده از توربوشارژر بود. موتور «S70/2» که شاید از مک لارن F1 به یاد داشته باشید، خروجی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخ‌های عقب می‌رساند. ب ام‌و ادعا می‌کند که M8 E31 که هرگز وجود نداشت، می‌توانست به سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت برسد.

     

     

    نمونه اولیه M8 پس از استفاده از پلاستیک تقویت شده با شیشه برای کاپوت، درب صندوق عقب و درب‌ها، کمتر از 1450 کیلوگرم وزن داشت. در مقایسه با سری 8 معمولی، چراغ‌های جلوی جذاب برای آیرودینامیک بهتر در سرعت‌های بالاتر را از دست داد. 

    در مورد نسل سوم M8، ما لزوماً روی آن حساب نمی‌کنیم. گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که کل خانواده سری 8 در مقطعی از سال 2026 بازنشسته خواهند شد. 

     

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 شرایط تعویض پلاک خودرو تغییر کرد + جزییات بهمن ۱۴۰۳

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پدال؛ تا همین چند سال پیش، نقل و انتقال مالکیت وسیله نقلیه در کشورمان مستلزم مراجعه به دو مرکز مجزا یعنی مراکز تعویض پلاک و همچنین دفاتر اسناد رسمی بود اما از چند سال قبل این فرایند سرراست‌تر شده و هم‌اکنون برگ سبز خودرو به عنوان سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و بنابراین دیگر نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه مضاعف از بابت ثبت سند و انتقال آن به نام خریدار نیست.

    البته اگر فروشنده نخواهد به همراه خریدار راهی مرکز تعویض پلاک شود، هر دو طرف می‌بایست به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و فروشنده به خریدار از بابت تعویض پلاک خودرو و تغییر مالکیت وکالت دهد. هم‌اکنون تغییراتی در وکالت تعویض پلاک به وجود آمده است که می‌خواهیم به آن بپردازیم. در حال حاضر وکالت باید دارای تمامی مشخصات وسیله نقلیه شامل شماره موتور و شاسی، شماره پلاک انتظامی و شماره سند رسمی یا برگ سبز و همچنین تاریخ سند رسمی و تاریخ انقضای وکالت تعویض پلاک باشد.

    باید گفت همه موارد یاد شده باید در باکس مخصوص خود در برگه وکالت نامه نوشته شوند و اگر بجای باکس در متن وکالت درج گردند مورد قبول مراکز تعویض پلاک نخواهند بود. نکته دیگر اینکه مدت وکالتی که فروشنده به خریدار اعطا می‌کند حتماً باید به‌صورت تاریخ نوشته شود و اگر مدت وکالت به‌صورت چند روز عادی یا کاری در متن وکالت‌نامه درج شود در مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری قابل‌قبول نخواهد بود. نهایتاً باید گفت اگر خریدار خودرو نیز بخواهد روی وکالت خود تفویض انجام دهد (به فرد دیگری از بابت تعویض پلاک وکالت دهد)، می‌بایست مشخصات کامل خودرو، به همان صورتی که در بالا اشاره شد در وکالت تفویضی نیز قید گردد.

     

     
     
    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 معرفی هیوندای کرتا گرند

    هیوندای کرتا با سه ردیف صندلی از ابتدا برای عرضه در هند ساخته و پرداخته شد. نسخه دیگری از این خودرو با بدنه کشیده هم در این کشور با نام هیوندایی آلکازار به فروش می‌رسد.

    اکنون هیوندای قصد دارد کرتا با سه ردیف صندلی را با لقب «گرند» در خاورمیانه هم عرضه کند. فروش هیوندای کرتا گرند در خاورمیانه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. احتمال دارد که این خودرو به برخی کشورهای دیگر نیز صادر شود.

     

    طراحی هیوندای کرتا گرند

    فرم ظاهری هیوندای کرتا گرند با مدل عادی حاضر در بازار هند تفاوتی ندارد. توجه داشته باشید که در حال حاضر، نسخه دیگری از هیوندای کرتا با ظاهر شبیه به هیوندای توسان هم در منطقه خاورمیانه عرضه می‌شود. در برخی کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب‌شرقی آسیا نیز همچنان می‌توان هیوندای کرتا را در نسل اول و با چهره قدیمی، خریداری کرد.

    معرفی هیوندای کرتا گرند

    مهمترین تفاوت ظاهری هیوندای کرتا گرند با مدل قبلی به طراحی چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره خلاصه می‌شود.

    ابعاد بدنه هیوندای کرتا گرند در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.56، 1.8، 1.71 و 2.76 متر اعلام شده است. در مقایسه با مدل قبلی موجود در خاورمیانه، فاصله بین محورها ثابت مانده درحالی‌که طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 60، 10 و 35 میلی‌متر افزایش یافته است.

    کابین و امکانات هیوندای کرتا گرند

    در فضای کابین هیوندای کرتا گرند با طراحی متفاوت تهویه مطبوع مواجه هستیم، ضمن این‌که نمایشگرها نیز در کنار یکدیگر در بالای داشبورد قرار دارند. تیپ کامل این خودرو، مواردی شامل سقف پانوراما، شارژر بی‌سیم، سردکن صندلی‌ها، دوربین 360، کروزکنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت بین خطوط و هشدار نقاط کور را به همراه دارد. هیوندای کرتا گرند در دو نسخه شش یا هفت نفره قابل سفارش است.

    معرفی هیوندای کرتا گرند

    مشخصات فنی هیوندای کرتا گرند

    هیوندای کرتا گرند از نظر مشخصات فنی با مدل عادی تفاوتی ندارد و همچنان می‌توان یکی از دو پیشرانه 2 لیتر تنفس طبیعی با 159 اسب‌بخار قدرت یا 1.5 لیتر توربودیزل با 115 اسب‌بخار قدرت را به همراه گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک، انتخاب کرد. صرف‌نظر از مشخصات پیشرانه، هیوندای کرتا گرند فقط به صورت محرک-جلو عرضه می‌شود.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 مقایسه جامع تیگو ۷ پرو و فیدلیتی: کدام خودرو بهتر است؟

    در بازار خودروی امروز، خودروهای بلندقامت محبوبیت بسیار بالایی دارند. فروش این محصولات که در سه کلاس کراس‌اوورها، شاسی‌بلندها و وانت‌های آفرودی انجام می‌شود نه‌تنها در کشور ما بلکه در سراسر جهان بیشتر شده است. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان مشهور اروپایی و حتی برندهای چینی هم به تولید بیشتر این دسته از خودروها مشغول شده‌اند.

    همین روند باعث افزایش تنوع در بازار کراس‌اوورها شده است؛ هر چند این تنوع به نفع مشتریان است اما ممکن است باعث سردرگمی برخی از آن‌ها شود. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم تا دو نمونه از موفق‌ترین کراس‌اوورهای سایز متوسط بازار را معرفی کنیم که به انتخاب افراد زیادی تبدیل شده‌اند. به‌این‌ترتیب در ادامه به مقایسه تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم 5 نفره خواهیم پرداخت و می‌بینیم که کدام یک از این دو محصول ارزش خرید بیشتری دارند؟ پیش از پاسخ به این پرسش‌ها باید نگاهی اجمالی به هر دو داشته باشیم.

    تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم

    تیگو ۷ پرو که حال با نام تجاری فونیکس به فروش می‌رسد، در سال ۱۴۰۰ برای بازار داخلی ما به‌روزرسانی شد. این کراس‌اوور خانوادگی در مقایسه با نسل گذشته خود طراحی نسبتا اسپرت‌تری دارد. این خودرو فضای مناسب برای سواری ۵ سرنشین را فراهم می‌کند و از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ سود می‌برد. این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو رقیبی جدی  به نام فیدلیتی پرایم ۵ نفره از شرکت بهمن‌موتور هم دارد که با ایجاد فضای مناسب برای سواری ۵ سرنشین، امکانات داخلی مناسب و اما پیشرانه‌ای نزدیک و نسبتا مشابه، نظر خریداران زیادی را به خود جلب کرده است.

    تیگو ۷ پرو یکی از خودروهای به شدت محبوب و خوش فروش بازار است. این خودرو، با زبان طراحی جدید چری توانسته ماندگاری بالایی را نشان دهد و ارائه تناسبات خوب، پرهیز ار اغراق و توجه به جزئیات در ان مشاهده می‌شود. فدیلیتی ابعاد بزرگ خود را به وضوح نمایش می‌دهد. تناسبات در آن مخصوصا در قسمت انتهایی کمتر دیده می‌شود ولی چرخ‌های بزرگ آن جزو نقاط جذاب طراحی آن به شما می‌آیند.

    اما هر یک از این دو کراس‌اوور سایز متوسط چینی چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهند؟

    مقایسه مشخصات فنی تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم ۵ نفره

    پیشرانه

    شرکت چری، سازنده تیگو ۷ پرو، برای نسل تازه این کراس‌اوور محبوب که در سال ۱۴۰۰ به بازار ما معرفی شد از همان پیشرانه نسل قبل استفاده کرده است؛ به‌این‌ترتیب خریداران این خودرو می‌توانند انتظار بهره‌مندی از یک واحد ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر را داشته باشند که به‌کمک یک توربوشارژر به توان تولید ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این موتور می‌تواند بدنه ۱,۵۴۰ کیلوگرمی تیگو را در عرض ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

    این پیشرانه در طول سالهای متمادی، جواب خود را پس داده و درصورت نگهداری مناسب، دردسری برای مالک نداشته و پاسخگوی اکثر نیازهای حرکتی این خودرو است.

    در نقطه مقابل، فیدلیتی پرایم قرار گرفته که با تکیه‌بر پیشرانه کاملاً مشابه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ 4T15C چری، نوید بهره‌مندی از ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را به خریداران خود می‌دهد. بدنه ۱,۵۷۵ کیلوگرمی فیدلیتی پرایم ۵ نفره برای رسیدن به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد که با توجه به وزن بیشتر و قدرت کمتر پیشرانه، منطقی به نظر می‌رسد. فیدلیتی در نسخه‌های اولیه با مشکل داغ کردن گیربکس مواجه بود که در مدل‌های جدید تا حد زیادی برطرف شده است.

     

    بدنه و ابعاد

    هر دو خودروی این بررسی در کلاس محصولات میان‌رده و سایز متوسط قرار می‌گیرند. جدول زیر، ابعاد بدنه هر دو را بر حسب میلی‌متر نشان داده است:

     

    مدل فونیکس تیگو ۷ پرو فیدلیتی پرایم ۵ نفره
    طول ۴,۵۰۰ ۴,۷۳۵
    عرض ۱,۸۴۲ ۱,۹۰۰
    ارتفاع ۱,۷۴۶ ۱,۷۱۰
    فاصله محوری ۲,۶۷۰ ۲,۷۲۰

    همان‌طور که از داده‌ها مشخص است، فیدلیتی محصولی بزرگ‌تر و در نتیجه جادارتر به شمار می‌رود؛ هر چند که تیگو ۷ پرو با بهره‌مندی از ۴۷۵ لیتر محفظه بار، کمی فضای بار بیشتری دارد. در هر صورت هر دوی این خودروها به صندلی‌های تاشو ردیف عقب مجهز شده‌اند که می‌توانند فضای بار بیشتری را در اختیار مالکان قرار دهند. رانندگی با تیگو باتوجه به ابعاد جمع و جورتر آن در شهر راحت‌تر و مناسب‌تر است اما در مسافرت فیدلیتی جای پای سرنشینان بیشتری ارائه می‌کند.

    مقایسه امکانات تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم ۵ نفره

    امکانات رفاهی

    هر دو کراس‌اوور یادشده برای جذب خیل بیشتری از مشتریان ایرانی، به طیف مناسبی از امکانات رفاهی مجهز شده‌اند. هر دوی آن‌ها به‌جز بهره‌مندی از سه حالت رانندگی اقتصادی (Eco)، نرمال و اسپرت از امکانات زیر برخوردار شده‌اند:

    مدل فونیکس تیگو ۷ پرو فیدلیتی پراتیم ۵ نفره
    نور روز دارد دارد
    نور خودکار دارد دارد
    چراغ بدرقه و خوش‌آمدگویی دارد دارد
    نورپردازی داخلی ۷ رنگ دارد
    فرمان برقی دارد به‌همراه حساسیت فرمان به سرعت دارد به‌همراه حساسیت فرمان به سرعت
    گرمکن فرمان دارد ندارد
    سیستم صوتی شامل ۶ بلندگو شامل ۸ بلندگو
    نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی با سیستم‌عامل داخلی ۱۰.۲۵ اینچی با سیستم‌عامل داخلی
    رهیاب دارد دارد
    دوربین عقب دارد دارد
    دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
    دوربین ثبت وقایع ندارد دارد
    کیلومترشمار دیجیتال نمایشگر ۷ اینچی نمایشگر ۱۲.۳ اینچی
    ورود و استارت بدون کلید دارد دارد
    سیستم تهویه خودکار به‌همراه دریچه ردیف عقب خودکار به‌همراه دریچه ردیف عقب
    تنظیم صندلی ۴ حالتی برقی برای سرنشینان جلو ۶ حالتی برقی برای راننده و ۴ حالتی برای سرنشین جلو
    صندلی تاشو دارد دو تکه
    گرمکن صندلی ردیف جلو ردیف جلو
    روکش صندلی چرمی چرمی
    ایزوفیکس ردیف عقب دارد دارد
    جک برقی صندوق دارد دارد
    شارژر بی‌سیم و خروجی ۱۲ ولتی دارد دارد
    آینه‌های برقی از نوع تاشو خودکار از نوع تاشو
    سانروف پانوراما دارد دارد
    بالابر آنتی‌ترپ شیشه دارد دارد
    آینه عقب الکتروکرومیک ندارد دارد

    همان‌طور که از این فهرست بلندبالا مشخص است، هر دو خودرو به امکانات مناسبی مجهز شده‌اند و می‌توانند به‌راحتی از پس نیازهای مشتریان بربیایند و در این بخش تفاوت چندانی هم با یکدیگر ندارند.

    امکانات ایمنی

    در بخش ایمنی، تفاوت‌های میان این دو کراس‌اوور سایز متوسط بیشتر از قبل می‌شود. هم فیدلیتی پرایم ۵ نفره و هم تیگو ۷ پرو از ترمزهای دیسکی مجهز به فناوری‌های ABS، EBD و BA و ترمز پارک برقی و اتوهولد بهره‌مند شده‌اند.

    مدل فونیکس تیگو ۷ پرو فیدلیتی پرایم ۵ نفره
    سنسور جلو ندارد دارد
    سنسور عقب دارد دارد
    سنسور باران و فشار باد تایر فقط فشار باد تایر دارد
    رادار نقطه کور ندارد دارد
    رادار تغییر خط ندارد دارد
    کیسه هوا ۶ عدد (شامل راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی) ۴ عدد (شامل راننده، سرنشین جلو و جانبی)
    کروز کنترل دارد دارد
    کنترل سرعت در سرازیری دارد ندارد
    کنترل ایستایی در سربالایی دارد دارد
    کنترل کشش دارد دارد
    کنترل پایداری دارد دارد

    بنابراین در این بخش، فیدلیتی عملکرد بهتری دارد و در مقایسه با تیگو ۷ پرو خود را به‌عنوان آپشنی نسبتا بالارده‌تر به بازار معرفی کرده است.

    نتیجه گیری

    فیدلیتی پرایم ۵ نفره و فونیکس تیگو ۷ پرو، هر دو خودروهایی میان‌رده در بازار داخلی ما به شمار می‌روند که نه برای آفرود، بلکه برای گشت‌وگذار در مسیرهای خیابانی طراحی شده‌اند. این محصولات ۱.۸ تا ۲ میلیارد تومانی که امروزه مشتریان زیادی هم پیدا کرده‌اند، گستره مناسبی از امکانات داخلی را با پیشرانه‌ای اقتصادی و نه‌چندان هیجان‌انگیز همراه کرده‌اند تا در وهله اول، نیاز خانواده‌ها را پاسخ دهند و سپس با تکیه‌بر زبان طراحی متفاوت، در جذب مشتریان جوان‌تر با یکدیگر رقابت کنند.

    فیدلیتی یک نسخه به روزتر به نام پرستیژ دارد و فیس‌لیفت آن با نام فیدلیتی الیت هم در سال ۱۴۰۴ وارد بازار می‌شود. تیگو ۷ هم با یک نسخه بسیار مدرن به نام پرومکس با پیشرانه قدرتمندتر و داشبورد و کابین مشابه تیگو ۸ پرو، در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل، بازار را تکان خواهد داد.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 ملاقات با مزدا 3 مدل 2024 در ایران، بازگشت ژاپنی محبوب به بازار کشور

    مزدا 3، یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کامپکت در بازار جهانی، پس از سال‌ها غیبت به بازار ایران بازمی‌گردد. این بار نسل جدید مزدا 3 در قالب نسخه توسط شرکت آفتاب خودرو به بازار ایران عرضه خواهد شد.

    تاریخچه مزدا 3 به سال 2006 بازمی‌گردد، زمانی که اولین نسل آن بر اساس پلتفرم C1 گروه فورد معرفی شد. از آن زمان تاکنون، چهار نسل از این خودرو تولید شده است. نسل دوم که در ایران با نام مزدا 3 نیو شناخته می‌شود، در سال 2008 رونمایی شد. نسل سوم در سال 2013 معرفی شد و اولین نسلی بود که از زبان طراحی KODO بهره می‌برد. نسل چهارم و فعلی از سال 2019 در بازارهای جهانی حضور دارد.

    مزدا 3 در طول سال‌ها محبوبیت قابل توجهی کسب کرده است. تنها در سال 2019، بیش از 6 میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسید که آمار قابل توجهی است. این محبوبیت به دلیل ترکیبی از طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا، عملکرد مناسب و قیمت رقابتی است.

    نسخه که قرار است وارد بازار ایران شود، جدیدترین نسل مزدا 3 است که از نظر طراحی و تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی داشته است. این خودرو با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و فناوری SKYACTIV عرضه می‌شود که قدرت 158 اسب بخار تولید می‌کند.

    در ادامه این مقاله، به بررسی دقیق‌تر جنبه‌های مختلف مزدا 3 خواهیم پرداخت تا دید جامعی نسبت به این خودروی تازه وارد به بازار ایران به دست آوریم.چ

    طراحی، همان جذابیت همیشگی

     

    طراحی مزدا 3 نمونه‌ای عالی از فلسفه طراحی KODO مزدا است که به معنای "روح حرکت" است. این فلسفه طراحی بر ایجاد ظاهری پویا و زنده حتی در حالت سکون تأکید دارد.

    در نمای جلو، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، چراغ‌های کشیده و باریک LED است که حالتی تهاجمی و اسپرت به خودرو می‌بخشد. جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی، ظاهری لوکس و در عین حال اسپرت به خودرو داده است. خطوط روی کاپوت به سمت جلوپنجره همگرا می‌شوند که حس حرکت رو به جلو را القا می‌کند.

    نمای جانبی مزدا 3 نسبتاً ساده اما شیک است. خطوط برجسته روی درب‌ها و بالای چرخ‌ها به ظاهر خودرو عمق می‌بخشد. شیب ملایم سقف به سمت عقب، حالتی شبه فست‌بک به خودرو داده که بر جذابیت بصری آن می‌افزاید. رینگ‌های آلومینیومی با طراحی اسپرت، تکمیل کننده نمای جانبی هستند.

    عقب خودرو شاید جذاب‌ترین زاویه دید مزدا 3 باشد. چراغ‌های عقب با طراحی منحصر به فرد که یادآور چشمان یک سامورایی است، نقطه عطف طراحی عقب خودرو هستند. شیب تند شیشه عقب و صندوق که تقریباً در یک راستا قرار گرفته‌اند، ظاهری اسپرت و آیرودینامیک به خودرو بخشیده‌اند.

    رنگ‌بندی مزدا 3 نیز قابل توجه است. رنگ‌های متالیک و پرلی با کیفیت بالا، جلوه خاصی به خودرو می‌دهند و انعکاس نور روی بدنه، خطوط طراحی را برجسته‌تر می‌کند.

    در مجموع، طراحی مزدا 3 ترکیبی موفق از ظرافت و اسپرت بودن است. این خودرو در عین حال که ظاهری پخته و بالغ دارد، از المان‌های طراحی جوان‌پسند نیز بهره می‌برد. این طراحی متوازن می‌تواند طیف وسیعی از مشتریان را جذب کند.

    فضای داخلی، نمای اسپرت برای سدان اسپرت

     

    کابین مزدا 3 2024 نمونه‌ای عالی از طراحی داخلی ژاپنی است که سادگی، کاربردی بودن و کیفیت را با هم ترکیب کرده است. مانند نمای خارجی اسپرت،

    داخل کابین نیز تلاش بر اسپرت بودن دارد البته ماهیت قتصادی بودن نیز در این خودرو دیده می‌شود.

    داشبورد با طراحی چند لایه، حس عمق و کیفیت را القا می‌کند. استفاده از مواد نرم و باکیفیت در سطوح مختلف داشبورد و درها، حس لوکس بودن را تقویت می‌کند. توجه به جزئیات در طراحی داخلی کاملاً مشهود است، از دریچه‌های تهویه با طراحی خاص گرفته تا دکمه‌های کنترلی با حس لمسی مطلوب.

    نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی در بالای داشبورد قرار گرفته که دسترسی و دید خوبی به راننده می‌دهد. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند که امکان اتصال آسان گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند.

    صندلی‌ها با طراحی ارگونومیک و روکش چرمی، راحتی مطلوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. صندلی راننده از تنظیمات برقی بهره می‌برد که امکان یافتن بهترین وضعیت رانندگی را می‌دهد.

    فضای داخلی مزدا 3 با فاصله محوری 2725 میلی‌متری، نسبتاً جادار است. فضای سر و پا برای سرنشینان جلو کاملاً مناسب است. در صندلی عقب، اگرچه فضا نسبت به برخی رقبا کمی محدودتر است، اما برای دو بزرگسال کاملاً کافی است. صندوق عقب با ظرفیت 444 لیتر، فضای مناسبی برای بار فراهم می‌کند. امکان تا شدن صندلی‌های عقب نیز فضای بار را در صورت نیاز افزایش می‌دهد.

    عایق‌بندی صوتی کابین در سطح بالایی قرار دارد و صدای موتور و باد به خوبی کنترل شده است. این مسئله به همراه کیفیت ساخت بالا، تجربه رانندگی آرام و لذت‌بخشی را رقم می‌زند. در مجموع، فضای داخلی مزدا 3 ترکیبی موفق از راحتی، کیفیت و تکنولوژی است که می‌تواند رضایت اکثر کاربران را جلب کند و در عین حال حس اسپرت بودن را القا می‌کند.

    امکانات و تجهیزات، مجهز و آماده برای رقابت

     

    مزدا 3 با مجموعه‌ای تقریبا کامل از امکانات و تجهیزات عرضه می‌شود که آن را در رده خودروهای مجهز این کلاس قرار می‌دهد. این تجهیزات را می‌توان به دو دسته ایمنی و رفاهی تقسیم کرد.

    در بخش ایمنی، مزدا 3 از چهار کیسه هوا بهره می‌برد که ایمنی سرنشینان را در تصادفات افزایش می‌دهد. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به حفظ کنترل خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای کمک می‌کند. رادار نقطه کور، خطر تصادف هنگام تغییر لاین را کاهش می‌دهد. سیستم هشدار برخورد از جلو و رادار خط ‌خوان، از دیگر سیستم‌های ایمنی پیشرفته این خودرو هستند.

    سیستم پایش خستگی راننده، با تشخیص علائم خستگی، به افزایش ایمنی در سفرهای طولانی کمک می‌کند. سامانه کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی نیز از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هستند. همچنین، سیستم پایش فشار باد تایرها، راننده را از وضعیت تایرها مطلع می‌کند.

    در بخش امکانات رفاهی، نمایشگر لمسی اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی با پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، امکان اتصال آسان گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند. سیستم صوتی حرفه‌ای، کیفیت صدای مطلوبی را ارائه می‌دهد.

    استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، راحتی استفاده از خودرو را افزایش می‌دهند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، امکان تنظیم دمای مجزا برای راننده و سرنشین جلو را فراهم می‌کند. آینه الکتروکرومیک داخلی، با کاهش خودکار نور، دید بهتری در شب ارائه می‌دهد. وجود سانروف فضای داخلی دلبازتر می‌کند. با شیفترهای پست فرمان خودرو کاملا حال و هوای اسپرت را به خودرو می‌گیرد. ترکیب پشت آمپر آنالوگ و دیجیتال هم برای نمایش بهتر اطلاعات در نظر گرفته شده است و در عین حال حس نوستالژیگ رانندگی را حفظ کرده است.

    شارژر وایرلس تلفن همراه، گزینه‌ای مدرن و کاربردی است که در این خودرو تعبیه شده است. کروز کنترل، رانندگی در مسیرهای طولانی را راحت‌تر می‌کند. سنسورهای نور و باران نیز به طور خودکار چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌ها را فعال می‌کنند.

    در مجموع، مجموعه امکانات و تجهیزات مزدا 3، ترکیبی مناسب از ایمنی و راحتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند نیازهای اکثر کاربران را برآورده کند.

    مشخصات فنی و پیشرانه، یک سدان چالاک و پرتوان

     

    مزدا 3 از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی با فناوری SkyActiv بهره می‌برد. این موتور که از فناوری تنفس طبیعی استفاده می‌کند، قادر است 158 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

    عملکرد این پیشرانه قابل توجه است. مزدا 3 می‌تواند در مدت زمانی کمتر از 9 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و به حداکثر سرعت 216 کیلومتر بر ساعت برسد. این اعداد نشان می‌دهد که مزدا 3 عملکرد مناسبی در کلاس خود دارد.

    مشخصات فنی و پیشرانه، یک سدان چالاک و پرتوان

     

    مزدا 3 از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی با فناوری SkyActiv بهره می‌برد. این موتور که از فناوری تنفس طبیعی استفاده می‌کند، قادر است 158 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

    عملکرد این پیشرانه قابل توجه است. مزدا 3 می‌تواند در مدت زمانی کمتر از 9 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و به حداکثر سرعت 216 کیلومتر بر ساعت برسد. این اعداد نشان می‌دهد که مزدا 3 عملکرد مناسبی در کلاس خود دارد.

     

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 نسخه ویژه مزدا میاتا با قدرت بیشتر و تولید محدود رونمایی شد

    در سال گذشته طی رویداد خودرویی توکیو، مزدا به چشم‌انداز یک MX-5 قوی‌تر اشاره کرد، زمانی که یک میاتا در زیر پرچم مزدا Spirit Racing روی صحنه ظاهر شد

    نسخه تولیدی به‌تازگی به عنوان یک نسخه ویژه محدود برای بازار ژاپن رونمایی شد. این کانورتیبل اسپرت بر اساس نسخه سقف نرم، دارای مجموعه‌ای از ارتقاها در کابین و بیرون از جمله زیر کاپوت است. 

    یک پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی در آن به کار گرفته شده که قدرت بالاتری دارد. این دومین افزایش در خروجی برای پیشرانه است. زمانی که پیشرانه ND در سال 2015 ارائه شد، در ابتدا 155 اسب بخار قدرت داشت. حدود سه سال بعد، Skyactiv-G برای تولید 181 اسب بخار تدارک دیده شد. اکنون، ارتقای بیشتر به مهندسان مزدا این امکان را داده است که در مجموع 197 اسب بخار قدرت برای این مدل تدارک ببینند! 

    مطمئناً، 16 اسب بخار اضافی چندان بالا نیست، اما برای چنین خودروی سبک وزنی، شرکت مزدا مطمئن است که واقعاً مخاطب تفاوت را حس خواهد کرد. این خودرو با نام کامل مزدا Spirit Racing Roadster 12R شناخته می‌شود. 

     ما می‌دانیم که این خودرو با کیت بدنه آیرودینامیک و رنگ خاکستری Aero فروخته خواهد شد. محصول رودستر جدید دارای رینگ سبک وزن Rays TE37 با لاستیک‌های Yokohama Advan AD09 و ترمزهای جلو برمبو است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به اگزوز فوجیتسو بو، اسپویلر عقب و دمپرهای Bilstein قابل تنظیم ارتفاع و صندلی‌های سطلی Recaro با مهار چهار نقطه‌ای اشاره کرد. 

    مزدا از آلکانترا برای روکش فرمان، ترمز دستی، کنسول میانی و دسته دنده برای گیربکس شش سرعته دستی استفاده کرده. نسخه ویژه همچنین به لطف نشان "12R" در عقب و پلاک شماره گذاری جداگانه روی موتور قابل توجه می‌شود. 

    مزدا تنها 200 دستگاه از آن را تولید خواهد کرد که هر مدل هفت میلیون ین قیمت دارند. اگر بخواهیم به دلار تبدیل کنیم چیزی حدود 44300 دلار خواهد شد. سفارش در پاییز امسال تنها در ژاپن ممکن است. اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، که به نظر محتمل است، مزدا قرعه کشی بین خریداران برگزار خواهد کرد. 

    اگر به اندازه کافی خوش شانس نیستید که یکی از آن 200 نفر باشید، مزدا همچنین در حال ساخت یک رودستر اسپیریت ریسینگ تولید انبوه است که ارتقاهای یکسانی دارد، البته بدون قدرت اضافی، اگزوز و صندلی‌های Recaro. تولید این خودرو از اواسط سال 2025 آغاز خواهد شد. 

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 شرایط واردات خودروهای شخصی با کد ملی

    طبق آخرین ابلاغیه منتشر شده روز گذشته سازوکار ثبت سفارش واردات خودروهای برقی و هیبریدی (نو و کارکرده) برای اشخاص حقیقی طبق ضوابط قانون بودجه سال 1403 اعلام شد.

    ثبت سفارش واردات خودروهای شخصی

    طبق ضوابط ذکر شده در این ابلاغیه، هر فرد حقیقی با یک کد ملی تنها مجاز به ثبت یک پرونده است همچنین هر کد ملی می تواند فقط یک دستگاه خودرو وارد کند.

    تأمین ارز از منابع بانکی و یورو

    برای تأمین ارز مورد نیاز واردات خودرو، باید از منابع بانکی استفاده شده و این ارز تنها از محل تامین ارزهای بانکی امکان پذیر است. ثبت سفارش واردات خودروها به‌طور کامل با ارز یورو صورت می‌گیرد.

    سقف قیمت برای خودروهای نو و کارکرده

    برای واردات خودروهای نو و کارکرده، سقف مبلغ فوب تعیین شده است. برای خودروهای نو، سقف مبلغ فوب معادل 40,000 یورو و برای خودروهای کارکرده، سقف 20,000 یورو است.

    نوع خودروها قیمت فوب (یورو) سال تولید
    خودروهای نو 40.000 2025 - 2024
    خودروهای کارکرده 20.000 2021 - 2022 - 2023

    شرط سن و خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی

    همچنین خودروهای وارداتی باید حداکثر پنج سال سن داشته باشند و حداقل یک نمایندگی خدمات پس از فروش در ایران برای برند آن خودرو موجود باشد. تنها خودروهایی که از سال 2024 به بعد ساخته شده باشند، به‌عنوان خودروی نو شناخته می‌شوند. همچنین سال ساخت خودروهای کارکرده نیز باید بعد از سال 2020 باشد.

    علاوه بر این، خریداران این خودروها به مدت 5 سال مجاز به فروش این خودروها نخواهند بود.

    قابل ذکر است ثبت سفارش واردات خودروها طبق این ضوابط تنها تا پایان سال 1403 ممکن خواهد بود. 

    سامانه جامع تجارت به‌زودی برای ثبت سفارش این موارد آماده‌سازی خواهد شد.