All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1402"  از "آبان"

    0 لوکانو ۷ جدیدترین محصول چری در ایران

    لوکانو ۷ جدیدترین محصول چری در ایران

    جدیدترین زیر برند چری در ایران با نام لوکانو معرفی شد. این نام به صورت اختصاصی توسط ماموت خودرو به عنوان شریک جدید چری در ایران انتخاب شده و در واقع همان برند جیکو چری است. نخستین محصول از لوکانو در ایران با نام ۷یک محصول آفرودی بر مبنای پلت فرم تیگو ۷ پرو است. جیکو (JAECOO) زیر برند آفرودی چری است که سال گذشته با هدف صادرات به اروپا تأسیس شده است.

    مدتی است که جیکو چری به عنوان زیر برند آفرودی چری فعالیت رسانه‌ای خود را برای بازار ایران آغاز کرده و امروز از نام اختصاصی خود در بازار ایران، “لوکانو” رونمایی کرد. لوکانو فعالیتی مستقل از مدیران خودرو دارد و توسط ماموت خودرو اداره می‌شود. قرار است در گام نخست یک محصول آفرودی از چری بر مبنای پلت فرم تیگو ۷ پرو مکس توسط ماموت خودرو روانه بازار شود.

    لوکانو ۷ که در بازارهای جهانی با نام جیکو ۷ شناخته می‌شود مجهز به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ ۱۹۷ اسب بخاری است و یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاجه وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. طراحی ساده و در عین حال تهاجمی بیرون خودرو به تقلید از نسل جدید محصولات لندرور حس آفرودی و آینده نگرانه را به ظاهر خودرو تزریق کرده است. درون کابین نیز استفاده از الگوهای طراحی ضمخت و در عین حال مینیمال حس بیرون خودرو را مجددا در ذهن بیننده تکرار می‌کند. گفتنی است با توجه به سال‌های طولانی همکاری میان چری و لندرور، این الگوگیری قابل توجیه است.

    علاوه‌بر نمایشگر لمسی ۱۴/۸ اینچ  و پنل دیجیتال پشت فرمان، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، شارژر بی‌سیم برای گوشی همراه، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، رابط اپل کارپلی و اندرویداتو، سقف پانورامیک و دوربین ۵۴۰ درجه برای لوکانو ۷ ارائه می‌شود. دید ۵۴۰ درجه به راننده کمک می‌کند تا علاوه بر نمایش اطراف خودرو (۳۶۰ درجه) نمایی از زیر بدنه و ۱۸۰ درجه روبرو  را در اختیار داشته باشد؛ این آپشن نیز با الگوگیری از محصولات لندروور در لوکانو ۰۷ استفاده شده است.

    بعد از گروه خودروسازی کرمان و بهمن موتور، به نظر می‌رسد ماموت خودرو سومین قطب بزرگ خودرویی بخش خصوصی باشد؛ رنو، بایک، فولکس، جتا و حالا چری جدیدترین شریک ماموت لقب گرفته است. لوکانو ۷ قیمتی کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان دارد و به نظر می‌رسد راه سختی برای رقابت با هم وطنان خود پیش رو دارد.

    0 مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷؛ مشخصات آن

    در سال‌های اخیر شاسی بلندها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و این موضوع در سراسر دنیا از جمله کشور ما مشهود است. به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های اخیر و عطش بازار، برندهای چینی از فرصت نهایت استفاده را کرده و با معرفی و عرضه انواع و اقسام شاسی بلندهای چینی سعی در جلب نظر مشتریان داشته‌اند. هایما S7 و چری تیگو ۷ جزو همین دسته از خودروها هستند که خریداران زیادی آن‌ها را انتخاب کرده‌اند.

    ایران‌خودرو اولین بار در سال ۹۴ اقدام به عرضه هایما S7 در کشورمان کرد. نسخه‌های اولیه این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کردند اما قدرت کم این پیشرانه نارضایتی خریداران را در پی داشت و به همین خاطر ایران‌خودرو در ادامه نسخه قوی‌تر و توربوی S7 با پیشرانه ۱.۸ لیتری را راهی بازار کرد. این مدل از برخی تغییرات ظاهری نیز بهره می‌برد و به لطف عرضه توسط برند یاد شده بازار خریدوفروش خوبی دارد.

    چری و مدیران خودرو نیز که جزو قدیمی‌ترین برندهای مونتاژ کننده محصولات چینی در کشورمان هستند با هدف گسترش سبد محصولات خود و عرضه شاسی بلندهای جدیدتر در بازار اقدام به معرفی تیگو ۷ به بازار در سال ۹۶ کردند. همان‌طور که می‌دانید از چندی پیش نسل جدیدتر این خودرو با پسوند پرو نیز در بازارمان حضور دارد اما به دلیل اختلاف قیمتی بالای آن با هایما S7 ما همین نسخه اولیه تیگو ۷ را رو در روی هایما قرار داده‌ایم.

    مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷

          - طراحی ظاهری

    هایما S7 اگرچه در ابتدای عرضه خودرویی با چهره متفاوت بود اما این طراحی را الزاماً نمی‌توان زیبا دانست. در واقع نوعی ناهماهنگی بین بخش‌های جلو و عقب خودرو دیده می‌شود و برای مثال طراحی چراغ‌های عقب را می‌توان برگرفته از برخی محصولات مشهور دنیا همچون بی ام و دانست.در مقابل باید به چری تیگو ۷ اشاره کنیم که ظاهر هماهنگ‌تر و متناسب‌تری دارد و تناسبات طراحی آن در بیشتر رعایت شده‌اند. همچنین استفاده از خطوط منحنی در بدنه و به ویژه در پروفایل جانبی باعث شده‌اند تیگو ۷ نمای پویاتری نسبت به هایما داشته باشد.

     البته طراحان چری می‌توانستند تلاش‌های بیشتری جهت بهبود ظاهر خودرو از جمله در بخش پشتی انجام دهند؛ اما در مجموع از نظر جزئیات طراحی و تناسبات می‌توان گفت چری تیگو ۷ خودروی جذاب‌تر و زیباتری از کار درآمده است.

     

            - طراحی داخلی 

    وقتی وارد کابین خودروها شوید شاید اوضاع نسبت به طراحی بدنه اندکی تغییر کند. در این بخش هایما S7 توربوی ایران‌خودرو از طراحی یک دست و زیبایی استفاده می‌کند که مهم‌ترین بخش آن نمایشگر ۸ اینچی است. طراحی داخلی این خودرو اگرچه ساده است و در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما تمامی دکمه‌ها در محل مناسب خود جایگذاری شده و مشکلی از بابت دسترسی به آن‌ها وجود نخواهد داشت. البته طراحی پشت آمپرها و فرمان می‌توانست جذاب‌تر باشد. نکته مثبت درباره هایما S7 به‌ راحتی صندلی‌های آن مربوط می‌شود که بهتر از رقیب هم‌وطن خود خواهد بود. در مجموع طراحی کابین این قدبلند مونتاژی را می‌توان قابل‌قبول دانست.

    طراحی کابین چری تیگو ۷ ساده‌تر از هایما S7 به نظر می‌رسد و نکته منفی هر دو خودرو متریال پلاستیکی نه چندان باکیفیت خواهد بود که با این رده قیمتی قطعاً مشتریان انتظار بیشتری را دارند. درصورتی‌که با محصولات مدیران خودرو آشنا باشید شاهد برخی قطعات مشترک این خودرو با دیگر خودروها همچون X22 خواهید بود که شاید برای شاسی‌بلندی با قیمت فراتر از ۱ میلیارد تومان نکته‌ای منفی باشد. از نظر ما طراحی کابین هایما S7 علیرغم سادگی و قدیمی‌تر بودن نسبت به خودروهای مدرن بهتر از تیگو ۷ است و در مجموع می‌توان به آن نمره قبولی دارد

           - تجهیزات و امکانات 

    طبیعتاً در این بازه قیمتی خریداران به ویژه از خودروهای چینی انتظار آپشن های فراوانی را دارند و در مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷ نیز شاهد رقابت فشرده آن‌ها از نظر تجهیزات هستیم و نمی‌توان یکی را کاملاً برتر دانست. از جمله تجهیزات شاخص تیگو ۷ می‌توانیم به سقف پانورامیک، تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، ترمز پارک الکترونیکی در نسخه‌های جدید، اتو هلد، حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد. هایما S7 نیز تجهیزاتی همچون سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی‌های چرمی، کیلس استارتر و… را ارائه می‌کند. با این تفاسیر می‌توان گفت هر دو خودرو از نظر تجهیزات و امکانات تقریباً در یک سطح هستند و خریداران را راضی می‌کنند

    •        لیست تجهیزات و امکانات هایما S7 پلاس توربو:

    -        ترمز :ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)

    -        کیسه هوای ایمنی:کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)

    -        فرمان : فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)

    -     سیستم تهویه :     اتوماتیک

    -         سیستم صوتی:      صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی، صفحه‌کلید لمسی ۸ اینچی، پخش فایل‌های MP5 USB، بلوتوث، میرور لینک، ۴ عدد بلندگو،۲ عدد تیوتر

    -         چراغ‌ها :   چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ نقشه‌خوان جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، چراغ داشبورد

    -         آینه‌ها :     آینه‌های جانبی برقی تاشونده گرم‌کن دار دارای راهنما (LED)

    -         شیشه‌ها :  شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشه عقب و جانبی عقب دودی

    -         تزئینات :   غربیلک فرمان چرمی، روکش چرم و پارچه‌ای صندلی و تریم داخلی تیره، تزئینات داشبورد و کلیدهای درها به رنگ بلک پیان

    -         تجهیزات ایمنی :  دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده‌عقب، نمایش میزان باد لاستیک‌ها (TPMS)، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت، باز شدن خودکار قفل درب‌ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب‌ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق‌عقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس

    -         رینگ و لاستیک :۱۷ اینچ آلومینیومی

    -         صندلی :    صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرم‌کن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی گرم‌کن دار، صندلی عقب تاشو دوتکه

    -         سایر تجهیزات :    دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سانروف برقی، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، کنسول میانی جلو و عقب، جا لیوانی جلو و عقب، سنسور نور و باران، اسپویلر، گل پخش‌کن جلو و عقب، فندک مخصوص سرنشینان عقب

    •        لیست تجهیزات و امکانات چری تیگو ۷

    -         ترمز: ترمز دیسکی خنک شونده برای چرخ‌های جلو مجهز به

     ABS و EBD، ترمز دیسکی برای چرخ‌های عقب مجهز به ABS و EBD

    -        کیسه هوای ایمنی:            کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای از نوع SRS

    -         فرمان:       فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)

    -        سیستم تهویه :     اتوماتیک

    -         سیستم صوتی :     سیستم صوتی و تصویری به همراه مانیتور ۹ اینچی لمسی با پورت USB، قابلیت اشتراک‌گذاری محتویات موبایل، تبلت و… بر روی صفحه‌نمایش، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، مجهز به ۶ عدد بلندگو استریو

    -        چراغ‌ها :    چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ نقشه‌خوان جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، چراغ داشبورد

    -         آینه‌ها :      باز و بسته و تنظیم آینه‌های جانبی به‌صورت برقی همراه با گرم‌کن

    -        شیشه‌ها :   شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب با فشار یک دکمه همراه با حسگر مانع و پاور ویندوز

    -        تزئینات :   غربیلک فرمان چرمی، روکش چرم صندلی، تزئینات داشبورد و کلیدهای درها به رنگ نارنجی یا قهوه ای تیره

    -         تجهیزات ایمنی :   دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده‌عقب، نمایش میزان باد لاستیک‌ها (TPMS)، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت، باز شدن خودکار قفل درب‌ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب‌ها، اخطار باز بودن کمربند، ایموبلایزر، ایزوفیکس

    -        رینگ و لاستیک : ۱۸ اینچ آلومینیومی

    -         صندلی :     تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، گرم‌کن صندلی برای سرنشینان جلو

    -        سایر تجهیزات :     دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سقف پانورامیک، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، کنسول میانی جلو و عقب، سنسور باران، سیستم اتو هلد، ترمز پارک برقی، کنترل کشش و پایداری

    •         قوای محرکه :

    مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷ به بخش جذاب خود یعنی قوای محرکه می‌رسد. قلب تپنده شاسی‌بلند مونتاژی ایران‌خودرو از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور است. در مقابل باید گفت تیگو ۷ از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو استفاده می‌کند. این نیروگاه آهنین که در برخی خودروهای دیگر همچون آریزو ۵ و تیگو ۷ پرو نیز بکار رفته ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. با توجه به این ارقام می‌توان گفت هایما S7 از نظر قدرت تولیدی دست برتر را دارد.

    البته زمانی که شتاب دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم اختلاف چندانی وجود نخواهد داشت که این امر می‌تواند به وزن بالاتر هایما و هماهنگی موتور و گیربکس مربوط باشد. هایما به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است درحالی‌که تیگو ۷ از گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه شرکت گترگ استفاده می‌کند. گیربکس دوکلاچه تیگو ۷ از سرعت تعویض خوبی برخوردار است اما مشکل داغ کردن را گاهی اوقات تجربه می‌کند و به همین خاطر استهلاک گیربکس هایما S7 کمتر خواهد بود. نهایتاً باید به مصرف سوخت دو خودرو اشاره کنیم که از این نظر تیگو ۷ کم‌مصرف‌تر ظاهر می‌شود و در هر صد کیلومتر حدود ۱ لیتر سوخت کمتری مصرف خواهد کرد

    0 سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست؟

    سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست؟

    زمانی که سیستم ESP تشخیص دهد که کنترل خودرو از دست فرد خارج شده به راننده کمک میکند تا مسیر خود را به راحتی و بدون لغزش طی کند. این کار را با کنترل ترمزها، فرمان و در برخی مواقع کاهش نیروی متور انجام داده و کنترل خودرو را برمیگرداند. تحقیقات نشان داده که وجود این سیستم در خودرو ها باعث کاهش تصادفات تا یک سوم شده که اهمیت این سیستم را نشان میدهد. بعضی از خودروهایی که در داخل کشور تولید یا منتاژ میشوند، مثل لیفان و جک S5 به این سیستم مجهز شده اند تا پایداری خود را افزایش بدهند. از سال ۲۰۱۴ در اروپا قانونی تصویب شد که همه خودروهای جدید باید به سیستم ESP مجهز باشند. اما توجه داشته باشید که ممکن است در خودروهای پیش از تصویب این قانون هم این سیستم به کار رفته باشد. به هر حال اتحادیه اروپا به دلیل نقشی که این سیستم در نجات و حفاظت جان سرنشینان بازی میکند، آن را اجباری کرده است.

    طرز کار سیستم ESP

    با فشار پدال ترمز در خودروهای معمولی، نیروی ترمز توسط هر چهار چرخ دریافت شده و راننده نمیتواند به صورت جداگانه به هر چرخی نیروی ترمز وارد کند. حالا فکر کنید که به جای یک پدال، چهار پدال ترمز داشته باشید و هر چرخ ترمز مخصوص به خود را داشته و بتوانید نیروی ترمز جداگانه به هر چرخ وارد کنید. حال فکر کنید در حال حرکت باشید و یکی از ترمزها را شدیدا فشار دهید و چرخ در نتیجه نیروی آن قفل شود، در ادامه حول محور آن چرخ خودرو میچرخد و از مسیر منحرف میشود. این مثالی برای درک بهتر از این تکنولوژی بود، خودرو چهار پدال ترمزه وجود ندارد ولی به جای آن سیستم ESP را داریم که چهار چرخ خودرو را کنترل میکند و از این آپشن برای کنترل ماشین سر پیچ استفاده میکند. به طور مثال اگر شما با سرعت ۸۰ کیلومتر هم در حال حرکت باشید اگر ESP کمترین نیروی ترمزیی به هر یک از چرخ ها وارد کند، تمام خودرو حول آن چرخ میچرخد. دلیل منحرف شدن خودرو بیشتر به خاطر کم فرمانی یا پیش فرمانی سر پیچ ها است.

    نقش سیستم ESP در کم فرمانی و پیش فرمانی سر پیچ ها

    پیش فرمانی یعنی زمانی که خودرو سر پیچ از ناحیه عقب دچار لغزش شود یا همان منحرف شدن پشت خودرو و سر خوردن. خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند یعنی چرخ محرک آنها در عقب است. در مواقعی که سرعت خودرو زیاد باشد و اصطکاک چرخ با جاده کم و یا شعاع پیچ خیلی کم باشد، پیش فرمانی به وجود می آید. سیستم ESP پیش فرمانی را تشخیص داده و ترمز کنترل کننده به چرخ جلو میدهد تا باعث دوران اندک خودرو حول آن چرخ شود و در آخر خودرو به سمتی که راننده میخواهد میرود.

    کم فرمانی هم زمانی است که با پیچاندن فرمان، لغزش در جلوی ماشین اتفاق بیفتد. این مورد به خاطر سرعت بالا در پیچ ها و یا به علت لغزندگی در جاده در خودروهای دیفرانسیل جلو اتفاق می افتد. البته کم فرمانی در جاده های خشک هم رخ میدهد. اگر خودرو مجهز به سیستم ESP باشد، در هر ثانیه ۲۵ بار همه وضعیت خودرو چک شده میشود که خودرو در مسیر قرار دارد یا خیر. پس سیستم ESP با سنسور های خود در فرمان خودرو آن را برسی میکند. اگر تشخیص دهد که کم فرمانی اتفاق افتاده و خودرو در مسیری که راننده میخواهد حرکت نمیکند، روی یک یا چند چرخ ترمز اعمال کرده تا خودرو را به مسیر برگرداند.

    سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست؟

    سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست؟

    سیستم ESP در آف با تعریفی که از این سیستم داشتیم متوجه شدید که پایداری خودرو و چسبندگی آن به زمین را افزایش میدهد و این عامل در خودرو های شاسی بلند آف رود خیلی کاربرد دارد. به دلیل مرکز ثقل بالایی که در این خودروها قرار دارد، در زمان فرمان گیری ممکن است به سرعت از مسیر خارج شوند. البته بازده این سیستم و قدرت کنترل آ» در خودرو به تعداد سنسورها و اطلاعاتی که به او میرسد و دسترسی هایی که در اختیار دارد، بستگی دارد. وقتی با این خودروها از شیب عبور میکنیم، انتقال نیروی موتور به هر یک از چرخ ها با توجه به مقدار شیب توسط این سیستم کنترل میشود.

    مزایای سیستم ESP

    تحقیقات انگلیسی نشان داده که اگر خودرو مجهز به سیستم ESP باشد، احتمال قرار گرفتن فرد در تصادف مرگ بار ۲۵ درصد کاهش پیدا میکند. مشکلات آب و هوایی هم در سوئد به خاطر استفاده از سیستم ESP تا ۳۲ درصد بهتر شده است. پس به طور قطع یکی از فواید سیستم ESP کاهش تصادفات خودرو ها میباشد. رانندگان گاهی در شرایط آب و هوایی پیش بینی نشده و مختلفی قرار میگیرند و به کمک این سیستم، خودرو راحت تر کنترل شده و در حفظ پایداری آن نقش موثری دارد. گزارش شده که ۴۸ درصد تصادفات در خودرو های شاسی بلند و ۲۶ درصد تصادفات خودروهای شاسی کوتاه به کمک سیستم ESP کمتر شده است.

    سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست؟

    کلید ESP و چراغ هشدار ESP در خودرو

    در خودرو هایی که به تکنولوژی ESP مجهز هستند، یک کلید یا چراغ هشدار دهنده ESP قرار دارد که در مواقع خطر مثل زمانی که خودرو در حاشیه خطرناک جاده قرار داشته باشد چشمک میزند، این حالت مخصوصا در مواقعی اتفاق می افتد که ماشین شما بر روی سطح لغزنده ای قرار داشته باشد. اگر در این شرایط این چراغ روشن نشد، ممکن است سیستم به طور موقت غیر فعال باشد یا دچار خطا شده باشد. توصیه میکنیم اگر میخواهید از مسیرهای صعب العبور و ناهموار رانندگی کنید، حتما قبل از حرکت از سلامت این قطعه مطمئن شوید.

    خودروهای دارای ESP در ایران

    همانطور که اشاره شد استفاده از این سیستم در اروپا الزامی است و همه سازندگان باید این سیستم را در همه محصولات خود داشته باشند ولی متاسفانه بیشتر خودروهای مونتاژ شده و تولید داخل سیستم ESP را ندارند. از جمله ماشین های که در ایران مجهز به این سیستم هستند میتوان به جنسیس، هیوندای سوناتا، کیا اسپورتیج،‌ سانتافه،‌ اپیروس، سورنتو، همه مدل های لکسوس، خودروهای بنز و BMW و… اشاره کرد.

    نام های دیگر سیستم ESP

    کمپانی های خودرو سازی گاها از نام های دیگری برای این سیستم استفاده میکنند. از اسم های دیگر سیستم ESP میتوان به ESC یا VDC که همان کنترل دینامیکی خودرو است اشاره کرد، آنها یک کار را انجام میدهند و فقط نام های متفاوتی دارند، در بعضی از خودرو ها هم فقط نماد این سیستم قرار دارد. برای تعمیر جعبه فرمان هیوندای هم روی ما حساب کنید.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog