All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    نوشته های بلاگ  "1403"  از "فروردین"

    0 علائم آب روغن قاطی کردن خودرو

    یکی از اتفاقات ترسناک و پر هزینه برای هر خودرویی آب روغن قاطی کردن است. آب روغن قاطی کردن به این معناست که روغن وارد چرخه آب می‌شود. در واقع هر زمانی در آب رادیاتور خودرو، مقداری روغن مشاهده کردید یعنی این اتفاق پرهزینه برای خودرو رخ داده است. این اتفاق معمولا به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است.

    در ادامه به بررسی آب روغن قاطی کردن خودرو می‌پردازیم تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید و راه‌های جلوگیری از آن را بدانید.

    همانطور که گفتیم آب روغن قاطی کردن اغلب به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است. این قطعه بین سیلندر  و سرسیلندرها قرار دارد به عبارتی واشر اتصال بین سیلندر با سرسیلندرها را برقرار می‌کند. این قطعه مرزی بین آب و روغن خودرو است و معمولا از فولاد، پنبه و مس ساخته می‌شود. اگر واشر سرسیلندر مشکل داشته باشد، مرز بین آب و روغن از بین می‌رود و روغن با خروج از مسیر خود وارد چرخه آب موتور می‌شود.

    دلایل خراب شدن واشر سرسیلندر

    سوختن یا خراب شدن واشر دلایل مختلفی دارد که می‌توان از آن جلوگیری کرد. مهمترین دلایل سوختن و خراب شدن واشر سرسیلندر:

    جوش آوردن خودرو

    جوش آوردن موتور خودرو به دلیل کم شدن آب رادیاتور رخ می‌دهد. همچنین اگر در فصل‌های گرم از ضد یخ استفاده نکنید احتمال جوش آوردن خودرو بسیار بالا می‌رود.

    کار نکردن فن

    فن وظیفه خنک کردن خودرو را به عهده دارد. اگر این عمل به درستی صورت نگیرد، دمای موتور بالا می‌رود و ممکن است علاوه بر جوش آوردن خودرو اتفاقات دیگری نیز رخ دهد.

    تعمیرات نادرست

    یکی از دلایلی که ممکن است سبب سوختن واشر سرسیلندر شود، تعمیر نادرست آن است. اگر تعمیرکار واشر سرسیلندر را به دقت در جای خود محکم نکرده باشد این قطعه به درستی کار نمی‌کند و سبب سوختن آن می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام تعمیر قطعات مهم خودرو تعمیرکار حرفه‌ای انتخاب کنید.

     پایان عمر واشر سرسیلندر

    برخی قطعات خودرو مصرفی‌اند در گذشت زمان از بین می‌روند. واشر سرسیلندر یکی از قطعاتی است که طول عمر مشخص دارد و هنگامی که عمرش تمام شود به درستی کار نمی‌کند. به همین دلیل لازم است که سرویس‌های دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید.

    علائم آب روغن قاطی کردن

    • مشاهده روغن در رادیاتور خودرو
    • سرد بودن رادیاتورهنگام کار کردن خودرو
    • وجود بخار در در موتور
    • تغییر شکل لوله‌های متصل به رادیاتور
    • روشن نشدن خودرو در سرما و خارج شدن دود سفید از موتور

     

    خروج دود سفید از خودرو و ارتباط آن با ‌آب روغن قاطی کردن

    یکی از نشانه‌های خرابی واشر سرسیلندر خروج دود سفید و غلیظ از اگزوزاست. این اتفاق به دلیل مخلوط شدن آب و مایع خنک کننده با بنزین پیش می‌آید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که این نشانه به تنهایی نمی‌تواند نشانه معیوب بودن واشر سرسیلندر باشد. البته اگر نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را مشاهده کردید باید هرچه سریعتر نسبت به تعمیر خودرو اقدام کنید.

    به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده نشانه‌های آب روغن قاطی کردن نباید به حرکت خودرو ادامه دهید. همچنین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق باید سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید و خودرو را به دست تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید.

    0 تعمیر و نگهداری خودرو انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

    برای همه افرادی که صاحب خودرو هستند بارها پیش آمده است که در اتومبیل‌شان، صداهایی غیرعادی جدا از صداهای طبیعی خود اتومبیل شنیده‌اند. ازآنجاکه صداهایی مانند صدای موتور درحال کارکردن به‌گوش‌تان آشناست، مسلما کوچکترین صدای غیرعادی توجه‌تان را جلب می‌کند. هر یک از این صداها می‌توانند نشانه وجود مشکل در بخشی از اتومبیل‌تان باشند که باید آنها را برطرف کنید.

     

    ۱. صدایی که در هنگام چرخاندن فرمان می‌شنوید

    اگر زمانی‌که پارک کرده‌اید و هنوز موتور روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می‌شنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این صدای ماشین به سادگی با اضافه‌ کردن مایع هیدرولیک رفع می‌شود. بااین‌حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد. درصورتی‌که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید.

    ۲. صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

    اگر پس از روشن ‌کردن خودرو صدایی جیغ ‌مانند می‌شنوید که پس از گرم‌ شدن خودرو از بین می‌رود، مشکل از تسمه دینام است. اگر این تسمه را تعویض کردید و صدای ماشین قطع نشد، ممکن است تنسیونر (تنظیم‌کننده کشیدگی تسمه) آن فرسوده شده باشد. برای اینکه مطمئن شوید، درهنگامی‌که موتور دارد کار می‌کند، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد. اگر صدای ماشین قطع شد، تسمه دینام فرسوده است. موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر.

    ۳. صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن

    اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک می‌شنوید، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است. ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد. اگر فرمان را به سمت راست می‌چرخانید این صدا را می‌شنوید، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس. شاید هم این نوع صدای ماشین به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است. این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به‌راحتی خودرو را کنترل کنید.

    ۴. صدایی که در دست‌انداز یا عبور از سرعت‌گیر می‌شنوید

    اگر درهنگام عبور از سرعت‌گیرها یا دست‌اندازهای جاده صدایی شبیه بنگ، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک می‌شنوید، مشکل به میل موج‌گیر یا بوش‌های دو سر آن برمی‌گردد. اگر صدای ماشین این‌طور باشد معمولا باید هنگام رانندگی احساس کنید سیستم تعلیق خودرو سست است و خودرو تعادل ندارد. توصیه می‌کنیم هنگام تعویض، میل موج‌گیر و بوش‌ها را همزمان عوض کنید.

    گاهی ممکن است این صدای ماشین به‌دلیل فرسودگی کمک‌فنر و اجزا، بوش طبق (control arm bushing) یا قطعات استرات بار باشد.

    ۵. صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

    این صدای ماشین معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده می‌شود. ممکن است چندثانیه پس از خاموش‌ کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید. این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز (بوستر) است. برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود. ممکن است بوت یا مهروموم تقویت‌کننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند.

    اگر این صدای ماشین را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی/ سرمایشی خودرو می‌شنوید، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد. گاهی این صدا فقط زمانی شنیده می‌شود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید.

    ۶. صدای سوت ‌مانند

    اگر خودرو روشن است و از داخل خودرو صدایی سوت‌ مانند می‌شنوید، ممکن است مشکل از نوارهای آب‌بندی (عایق) خودرو باشد. اما اگر صدای سوت از زیر کاپوت می‌آید، ممکن است مشکل جدی‌تری داشته باشد:

    ممکن است شیلنگ‌های سیستم خنک‌کننده موتور خودرو که معمولا کم‌دوام هستند، ایراد پیدا کرده باشند. گردش مداوم هوا و مایع خنک‌کننده در موتور خودرو باعث می‌شود در این شیلنگ‌ها ترک‌هایی ایجاد شود یا مهروموم لایه خلاء آنها بشکند. خروج هوا از این سوراخ‌ها صدایی سوت‌ مانند ایجاد می‌کند.

    اگر پس از خاموش‌ شدن خودرو بازهم صدای سوت می‌شنوید، باید درپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید. احتمال دارد مهروموم واشر لاستیکی آن شکسته باشد که هوا از آن بیرون می‌زند و صدایی سوت ‌مانند ایجاد می‌کند.

    ۷. صدای تیک‌تیک

    اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می‌شنوید، ممکن است صدا از پیستون‌ها باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود. بنابراین با دیپ‌استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.

    ۸. صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

    اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل می‌شنوید، ممکن است لاستیک‌ها کم‌باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند. اگر مشکل از چرخ‌ها نبود، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ‌ها به‌خوبی بالانس نشده باشند.

    ۹. صدا در هنگام ترمز کردن

    اگر هنگام ترمز کردن صدای غیرعادی می‌شنوید، بلافاصله باید اتومبیل‌تان را به تعمیرگاه ببرید. این مشکل از همه جدی‌تر است، زیرا ممکن است صدای ماشین به‌دلیل مشکلی در سیستم ترمز یا لنت‌های آن به وجود آمده باشد و این بسیار خطرناک است.

    ۱۰. صدای یک یا چندبار کلیک

    اگر صدای کلیک شنیدید و به‌دنبال آن خودرو روشن نمی‌شود، باتری خودرو خوابیده است. ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک، فرقی نمی‌کند. اگر بعد از آن خودرو روشن نشود، مشکل آن به‌وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید.

    ۱۱. صدای انفجار از اگزوز

    اگزوز خودرو وظیفه خارج‌ کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد. اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد، زنگ زده و نشتی پیدا می‌کند. اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است.

    ۱۲. صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن

    اگر از پایین خودرو صدای ضربه‌ زدن یا تق‌تق بشنوید، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. در این حالت به اصطلاح می‌گویند خودرو یاتاقان زده است.

    اگر صدای ماشین از بخش مرکزی خودرو به‌گوش برسد و شبیه صدای سیلی ‌زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.

    در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن بی‌توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن خودرو به تعمیرگاه، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید.

    این‌ها فقط تعدادی از مهم‌ترین انواع صدای ماشین بودند که به ما در شناسایی مشکل و رفع آن کمک می‌کنند. برای اینکه اتومبیل‌تان به‌دلیل بی‌توجهی مشکلات جدی‌تری پیدا نکند، با شنیدن صداهای غیرعادی در خودرو، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.