All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 انواع آپشن‌های خودرو

    آپشن‌های خودرو به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از آپشن‌ها کارایی خودرو را بالا می‌برند، بعضی برای افزایش ایمنی و کاهش خطر تصادفات مفیدند و بعضی نیز صرفا جنبه زیبایی و تزئینی دارند. در ادامه تعدادی از مفیدترین و کاربردی‌ترین آپشن‌های خودرو را فهرست کرده‌ایم.

    ۱. گرمکن و سردکن صندلی خودرو

    صندلی‌های گرم در سرمای زمستان بسیار مفیدند، به‌خصوص اگر چرمی باشند. چون صندلی‌های پارچه‌ای به‌طورطبیعی خیلی سرد نمی‌شوند و معمولا سریع‌تر نیز گرم می‌شوند. به‌طورکلی دو نوع گرمکن صندلی وجود دارد. گرمکن‌های فابریک در کارخانه نصب می‌شوند و در داخل صندلی قرار می‌گیرند. اگر خودروی شما از این آپشن برخوردار نباشد، می‌توانید از مدل‌های غیرفابریکی استفاده کنید که با برق ۱۲ولت کار می‌کنند و در تمامی خودروها قابل‌استفاده هستند. برای نصب این گرمکن‌ها نیازی نیست که در صندلی خودرو تغییری ایجاد کنید. در گذشته از گرمکن صندلی تنها برای صندلی‌های جلو استفاده می‌شد، ولی امروزه این آپشن برای صندلی‌های عقب نیز وجود دارد.

    سردکن صندلی خودرو نیز در هوای گرم تابستان به کارتان می‌آید. این آپشن نیز در بعضی از برندها در کارخانه نصب می‌شود. سردکن صندلی خودرو پس از نشستن روی صندلی به کار می‌افتد و در زمان کوتاهی بدن شما را خنک می‌کند. سردکن صندلی با استفاده از فن و تهویه‌کننده‌های هوا کار می‌کند.

    ۲. گرمکن غربیلک فرمان

    گرمکن غربیلک فرمان، چه با روکش چرمی و چه بدون آن، در روزهای سرد زمستان دست‌هایتان را گرم می‌کند. کلید گرمکن روی فرمان قرار دارد و با روشن‌کردن آن فرمان اتومبیل گرم می‌شود. گرمکن غربیلک فرمان نیز با برق ۱۲ولت کار می‌کند.

    ۳. کروزکنترل (Cruise control)

    کروز کنترل  با ثابت‌نگه‌داشتن سرعت خودرو موجب می‌شود که راننده در مسیرهای طولانی به فشردن پدال گاز نیازی نداشته باشد. کروزکنترل نیز در دو نوع عرضه می‌شود: کروزکنترل غیرفعال و کروزکنترل تطبیقی. در سیستم کروزکنترل غیرفعال راننده می‌تواند با تثبیت سرعت اتومبیل مدتی پایش را از روی پدال گاز بردارد و اتومبیل نیز با سرعت تعیین‌شده به حرکت خود ادامه می‌دهد. ولی در نوع پیشرفته کروزکنترل، که فعال یا تطبیقی نام دارد، دیگر نیازی نیست که در حین رانندگی پدال گاز را فشار دهید. کروزکنترل تطبیقی تنها در خودروهای گران‌قیمت نسل جدید استفاده می‌شود.

    سیستم کروزکنترل تطبیقی، متناسب با وضعیت خودرو نسبت به جاده و سایر خودروها، سرعت اتومبیل را تغییر می‌دهد و در صورت لزوم به‌طورخودکار ترمز می‌کند. ولی در سیستم کروزکنترل غیرفعال، اتومبیل با سرعت مشخصی حرکت می‌کند. در صورت نیاز باید خود راننده پدال ترمز را فشار دهد و با خاموش‌کردن سیستم، کنترل ماشین را به دست بگیرد.

    ۴. مسیریاب و ردیاب خودرو (GPS)

    مسیریاب دستگاه کوچک سیم‌کارت‌‌خوری است که روی ماشین نصب می‌شود. این دستگاه با استفاده از ماهواره‌ها موقعیت مکانی خودرو را دریافت و در مسیریابی به راننده کمک می‌کند. ردیاب خودرو به شما امکان می‌دهد که با تلفن همراهتان از موقعیت خودرو مطلع شوید. با استفاده از این دستگاه می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید، از بازشدن درها یا روشن‌شدن موتور باخبر شوید و در صورت سرقت خودرو آن را ردیابی کنید.

    ۵. شارژر بی‌سیم (وایرلس) خودرو

    از این آپشن می‌توانید در انواع مختلف خودرو استفاده کنید. شارژر بی‌سیم به شما امکان می‌دهد که بدون نیاز به کابل، گوشی همراهتان را شارژ کنید. البته با استفاده از این شارژر تنها می‌توانید گوشی‌ها و دستگاه‌هایی را شارژ کنید که قابلیت شارژ بی‌سیم را دارند. برای استفاده از شارژر وایرلس خودرو فقط باید گوشی را روی دستگاه قرار دهید تا شارژ شود.

    ۶. سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

    با استفاده از این آپشن می‌توانید بدون نیاز به کلید درهای ماشین را باز یا قفل کنید و موتور را استارت بزنید. سیستم استارت بدون کلید در کارت یا سوئیچ هوشمند ماشین قرار می‌گیرد و با استفاده از آن  تنها با نگه‌داشتن پدال ترمز می‌توانید ماشین را روشن کنید.

    ۷. پاور بالابر شیشه خودرو

    گاهی هنگام پیاده‌شدن از ماشین فراموش می‌کنیم که پنجره‌های ماشین را ببندیم. با نصب سیستم پاور بالابر شیشه خودرو دیگر نیازی به چک‌کردن شیشه‌های خودرو نداریم، زیرا پس از خارج‌شدن از خودرو و بستن درها با ریموت، شیشه‌های خودرو به‌صورت خودکار بسته می‌شوند.

    ۸. مانیتور پشت‌صندلی خودرو

    مانیتور پشت‌صندلی خودرو از آپشن‌های سرگرم‌کننده‌ای است که پشت صندلی‌های جلو نصب می‌شود. مانیتورهای قدیمی نمایشگری بودند که به دستگاه پخش خودرو وصل می‌شدند، ولی امروزه این مانیتورها تغییرات زیادی کرده‌اند. بعضی از آنها پخش‌کننده مستقلی دارند و هرکس می‌تواند فایل‌های موردنظر خود را پخش کند.

    در انواع مانیتورها ورودی ‌‌DVD و فلش وجود دارد. ولی در مانیتورهای جدید امکان اتصال بی‌سیم و انتقال اطلاعات از گوشی نیز وجود دارد. البته با وجود گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده از این مانیتورها خیلی ضروری نیست و هرکسی می‌تواند با گوشی یا تبلت خودش را سرگرم کند.

    ۹. سیستم مالتی‌مدیا (Multimedia)

    سیستم مالتی‌مدیا یا چندرسانه‌ای سیستمی است که متن، تصویر و صدا را پخش و اجرا می‌کند. این سیستم قابلیت‌های فراوانی دارد، مانند قابلیت اتصال به گوشی همراه، نصب سنسور و دوربین دنده‌عقب، نصب گیرنده تلویزیون و آنتن دیجیتال و پشتیبانی از کارت حافظه.

    ۱۰. رادار نقطه کور

    نقطه کور منطقه‌ای در اطراف خودرو است که راننده نمی‌تواند آن را به‌طور مستقیم یا با استفاده از آینه‌های کناری یا آینه جلو ببیند. سیستم رادار نقطه کور سنسورهایی دارد که در خودرو نصب می‌شوند و با قرمزشدن چراغ زردرنگ آینه‌های کنار خودرو، ورود موانع یا خودروها به این محدوده را به راننده اطلاع می‌دهد. با استفاده از رادار نقطه کور احتمال تصادفات کاهش می‌یابد و ایمنی سرنشینان بالا می‌رود.

    ۱۱. سنسور دنده‌عقب

    سنسور پارک یا همان سنسور دنده‌عقب راننده را از وجود موانع پشت خودرو مطلع می‌کند. سیستم سنسور دنده‌عقب شامل واحد مرکزی برای تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌ها، سیم‌های رابط، چند عدد چشمی سنسور و صفحه‌نمایشی است که فاصله خودرو با موانع موجود را نمایش می‌دهد. راننده با مشاهده صفحه‌نمایش و صدای هشداردهنده‌ای، که با نزدیک‌ترشدن به مانع بلندتر می‌شود، از فاصله حدودی خودرو با آنها آگاه می‌شود. این سنسور با تعویض دنده به دنده‌عقب فعال می‌شود.

    ۱۲. آینه مانیتوردار و دوربین دنده‌عقب

    این سیستم شامل مانیتوری است که روی آینه خودرو نصب می‌شود و دوربینی نیز پایین یا بالای پلاک و داخل سپر یا بدنه ماشین نصب می‌شود. با نصب این سیستم هنگام تعویض دنده به دنده‌عقب، تصویر پشت ماشین روی آینه LED ظاهر می‌شود.

    ۱۳. دوربین۳۶۰درجه خودرو

    دوربین ۳۶۰درجه از آپشن‌هایی است که در خودروهای مدرن و لوکس استفاده می‌شود. پس از استفاده از دوربین دنده‌عقب و مشاهده مزایای فراوان آن، شرکت‌های خودروسازی به فکر ارتقای این سیستم افتادند و دوربین‌های مختلفی را عرضه کردند. کامل‌ترین و بهترین نوع دوربین از بینانواع دوربین خودرو  دوربین ۳۶۰درجه است که از کاربردی‌ترین آپشن‌های ایمنی در خودروهای پیشرفته به‌شمار می‌رود. در این سیستم از چند دوربین مجزا استفاده می‌شود که هریک تصویری زنده را برای پردازش به کامپیوتر ماشین یا همان ECU خودرو ارسال می‌کنند. با ترکیب تصاویر این دوربین‌ها دید ۳۶۰درجه‌ای از فضای اطراف خودرو به دست می‌آید که روی صفحه‌نمایش داخل کابین خودرو مشاهده می‌شود و راننده دید کاملی از فضای اطراف به دست می‌آورد. این سیستم در پارک‌کردن خودرو یا رانندگی در فضاهای تنگ و باریک کمک زیادی به راننده می‌کند.

     

    0 بررسی ماشین لیفان X60

    لیفان X60 یکی از کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران است که در دهه 1390 توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد. لیفان X60 رقیب جدی ام وی ام X33 در بازار ایران محسوب می‌شود که از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی، در سطحی مشابه با نسل اول و دوم این خودرو قرار می‌گیرد. همانند سایر خودروهای کرمان موتور، ابتدا لیفان X60 دنده‌ای توسط این شرکت به تولید رسید که از نظر امکانات رفاهی در سطح ضعیفی قرار داشت. پس از مدتی کرمان موتور لیفان X60 اتوماتیک را به تولید رساند که علاوه بر گیربکس اتوماتیک، به امکانات بیشتری نیز مجهز بود. آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو لیفان X60 فیس‌لیفت بود که در سال 1396 توسط کرمان موتور معرفی شد. لیفان X60 شروع خوبی در بازار ایران داشت اما به مرور از فروش آن کاسته شد تا در نهایت کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف کند. آخرین نسخه‌های لیفان X60 در سال 1397 به تولید رسیدند.

    بررسی لیفان X60

    کرمان موتور از ابتدای دهه 1390 و پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، به همکاری با لیفان علاقه نشان داد. طی نیمه اول دهه 1390، محصولات مختلفی از برند لیفان به بازار ایران راه پیدا کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به لیفان 520، لیفان 620 و لیفان X60 اشاره کرد. لیفان X60 در حقیقت نسخه کراس‌اوور لیفان 620 تلنت است و از پیشرانه مشابهی با نسخه سدان بهره می‌برد. هدف کرمان موتور از عرضه لیفان X60 به بازار، رقابت با کراس‌اوور شهری مدیران خودرو یعنی ام وی ام X33‌ بود. چهره لیفان X60 در مقایسه با نسل‌های نخست ام وی ام X33‌ مقبولیت بیشتری داشت و به همین دلیل لیفان X60 توانست تا در سال‌های نخست حضورش، فروش قابل قبولی را تجربه کند. با این حال عرضه نسل دوم و سوم ام وی ام X33 موجب شد تا جایگاه لیفان X60 در بازار تضعیف شود.

     

     

    لیفان X60 از سال 1391 تا 1396 با یک چهره به تولید رسید و تنها در سال‌های پایانی حضور شاهد عرضه نسخه فیس‌لیفت لیفان X60 بودیم. همین مساله سبب شده بود تا خریداران به سوی دیگر خودروهای جایگزین همچون ام وی ام X33s و جک S3‌ متمایل شوند که چهره جدیدتر و آپشن‌های بیشتری داشتند. وضعیت لیفان X60 پس از پایان تولید در سال 1397 نامشخص است و مشخص نیست تولید این خودرو از سر گرفته شود یا خیر.

    داخل لیفان X60

    طراحی کابین لیفان X60، بیننده را به دو دهه قبل می‌برد. سبک کلی طراحی داشبورد این خودرو به کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای دهه 2000 میلادی شباهت دارد و از این نظر با هیوندای سانتافه چند نسل قبل کاملا مشابهت دارد. طراحی کنسول وسط داشبورد لیفان X60 که برآمده است، به خوبی نمایان‌گر زبان طراحی دو دهه قبل در خودروهای شاسی بلند است. در نسخه دنده‌‌ای برای این قسمت یک سیستم صوتی معمولی در نظر گرفته شده است اما برای لیفان X60 اتوماتیک یک نمایشگر ساده در این قسمت جای گرفته است. قسمت زیرین کنسول نیز سه کنترلر چرخان قرار گرفته‌اند که برای تنظیم سیستم تهویه کاربرد دارند.

     

     

    فاصله بین دو محور لیفان X60 معادل 2.6 متر است و از این نظر برای چهار سرنشین فضای کافی را مهیا می‌کند. تریم کابین این خودرو نیز در نسخه دنده‌ای دو رنگ مشکی – کرم بود که در لیفان X60 اتوماتیک به مشکی کامل تغییر یافت. مجموعه نشانگرهای لیفان X60 وجه تمایز این خودرو در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای مشابه هستند. سرعت در این خودرو به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود در حالی خودروهای دیگر از سیستم آنالوگ استفاده می‌کنند.

    طراحی لیفان X60

    عادت کرده‌ایم تا طراحی شبیه خودروهای کره‌ای را در خودروهای چینی ببینیم و لیفان X60 نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی کلی لیفان X60 را می‌توان شبیه به نسل قدیمی هیوندای سانتافه توصیف کرد. با توجه به محبوبیت سانتافه در ایران، تولید و عرضه خودرویی همچون لیفان X60 که شبیه به این خودرو است برای مشتریان ایرانی ارزشمند تلقی می‌شد.

    لوپنجره لیفان X60 بزرگ است و از خطوط کرومی افقی (نسخه اصلی) و عمودی (نسخه فیس‌لیفت) بهره می‌برد. چراغ‌ها نیز بزرگ هستند و با یک خط کشیده به گلگیر متصل می‌شوند. ظاهر جانبی لیفان X60 همانند بسیاری از کراس‌اوورهای اقتصادی فاقد خطوط و حجم‌های اضافه است. ظاهر قسمت عقب این خودرو نیز از چراغ‌های ساده با طرح‌های منظم بهره می‌برد که وجود آن‌ها برای یک خودرو خانوادگی طبیعی به نظر می‌رسد.

    مشخصات لیفان X60

    لیفان X60 در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک، به پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که پیش از این خودرو در لیفان 620 تلنت مورد استفاده قرار گرفته بود. این پیشرانه حداکثر 126 اسب‌بخار قدرت و 168 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای سیستم انتقال قدرت لیفان X60 نیز از گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT استفاده شده است. گیربکس CVT‌ لیفان X60 دو حالت اسپرت و برفی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکس CVT‌ مناسب استفاده در خودروهای اقتصادی است و مصرف سوخت ترکیبی لیفان X60 نیز 8.7 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که رقمی مطلوب در مقایسه با دیگر رقبای موجود در بازار ایران محسوب می‌شود.

     

     

    سیستم تعلیق لیفان X60 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تیرچه یک تکه و فنر حلقوی است. لیفان X60 اتوماتیک به سیستم کنترل پایداری یا ESP مجهز نیست، از این رو پایداری آن هنگام حرکت چندان قابل اعتماد نیست. با توجه به ارتفاع این خودرو از سطح زمین، لازم است تا راننده لیفان X60 از مانورهای ناگهانی هنگام حرکت اجتناب کند. ترمزهای لیفان X60 در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و به همین دلیل می‌توان قدرت ترمزگیری این خودرو را قابل قبول تلقی کرد. وزن لیفان X60 نیز 1330 کیلوگرم در نسخه دنده‌ای و 1350 کیلوگرم در نسخه اتوماتیک عنوان شده است که با توجه به سایر رقبا و کراس‌اوورهای کوچک بازار، لیفان X60 را باید یک خودرو میان وزن قلمداد کرد.

    مشخصات فنی لیفان X60

    نام خودرو
    لیفان X60
    کشور سازنده
    چین
    سال (طراحی)
    2011
    موتور
    4 سیلندر 16 سوپاپه
    حجم موتور
    1794 سی سی
    تنفس موتور
    تنفس طبیعی
    انتقال نیرو
    دیفرانسیل جلو
    حداکثر قدرت
    131 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
    حداکثر گشتاور
    168 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه
    جعبه دنده
    5 دنده دستی
    شتاب 0 تا 100
    -
    حداکثر سرعت
    170 کیلومتر در ساعت
    وزن
    1330 کیلوگرم
    اندازه (میلیمتر)
    4325 طول - 1790 عرض - 1690 ارتفاع
    فاصله بین دو محور
    2600 میلیمتر
     
     

    امکانات و تجهیزات لیفان X60

    لیفان X60 در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه شد. نسخه دنده‌ای امکانات رفاهی اندکی را در خود جای داده است و برای بهره‌مندی از امکانات رفاهی کامل، بایستی لیفان X60 اتوماتیک را خریداری کنید. از جمله امکانات لیفان X60 اتوماتیک می‌توان به این موارد اشاره کرد: رینگ‌های آلیاژی، سنسور پارک و دوربین عقب، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش بلندگو به همراه نمایشگر و دی وی دی پلیر، دو کیسه هوا، سیستم تهویه با تنظیم دستی، روکش چرمی صندلی‌ها، آینه جانبی با تنظیم برقی و سانروف. لیفان X60 دنده‌ای در مقایسه با نسخه اتوماتیک، فاقد سیستم دی وی دی پلیر و نمایشگر سیستم صوتی به همراه دوربین عقب است.

    مکانات لیفان X60

    کیسه هوا
    کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
    سیستم صوتی
    سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و مجهز 6 بلندگو
    ترمز و پایداری
    جلو دیسکی دوجداره با قابلیت تهویه و خنک شونده - عقب دیسکی - ABS - EBD
    دیگر امکانات
    گیربکس 5 سرعته دستی - سیستم کولر و تهویه مطبوع - آینه های جانبی برقی - سنسور دنده عقب - قفل ایمنی کودک - چراغ ترمز سوم - گرمکن شیشه عقب - شیشه بالابر برقی - برف کن عقب - چراغ مه شکن جلو و عقب - درب بازکن صندوق و باک از داخل - قفل مرکزی و سیستم هشدار دهنده بازبودن درب - سیستم ضد سرقت - قفل ایمنی کودک - فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم - سیستم تنظیم چراغ ها - پرده شیشه عقب
     
    0 آخرین زمان برای ثبت درخواست محصولات ایران‌ خودرو + جزئیات مهم

    اقتصاد 100- پس از وقفه‌ای یکساله و نیمه از آخرین طرح فروش محصولات، گروه صنعتی ایران‌خودرو پس از طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱، از ۱۰ روز پیش، طرح فروش بخشی از ظرفیت تولید سال خود را در قالب فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش محصولات برای هر سه گروه متقاضیان آغاز کرد.

    در این طرح فروش محصولات، ایران‌خودرو به منظور تسهیل خرید مصرف‌کنندگان واقعی، بخشی از ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۳، تولید محصولات خود شامل ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و محصولات خانواده هایما و دو خودروی برقی  لونا GRE و FAW Bestune NAT را به صورت طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و طبق اولویت‌بندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت  و دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ی سواری، عرضه کند.

    طرح فروش ایران خودرو ساعت ۲۴ دوم شهریور سال جاری تمام می‌شود اما متقاضیانی که حساب وکالتی افتتاح نکردند هنوز می‌توانند در این طرح فروش نام نویسی کنند.

    در این طرح فروش متقاضیان جدید در هر سه گروه متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مادران) و مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده امکان ثبت‌نام فراهم شد.

    متقاضیان عادی،  برای ثبت‌نام نیاز به تعریف حساب وکالتی به‌نام گروه صنعتی ایران‌خودرو و مسدود کردن وجه ۲۳۰ میلیون تومانی در این حساب در بازه زمانی ۲۱ مرداد ماه تا ۲۹ مرداد ماه داشتند.

     

    البته قابل ذکر است که برای ثبت درخواست دو خودروی برقی،  هیچ کدام از سه گروه متقاضیان نیاز به تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه نداشتند. 

    طبق زمانبندی تعریف شده مهلت ثبت درخواست خودرویی متقاضیان از روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه آغاز شد و امشب (جمعه دوم شهریور ماه) نیز به پایان خواهد رسید. 

    با توجه به اینکه تاکنون بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر ثبت درخواست کرده‌ و میزان ظرفیت در نظر گرفته شده برای این دوره‌ عرضه، حدود ۱۲۰ هزار دستگاه است، تخصیص بر اساس فرآیند قرعه‌کشی و اولویت‌بندی متقاضیان خواهد بود؛ بدین منظور، ۴۸ ساعت پس از پایان مهلت ثبت‌نام، فرآیند قرعه‌کشی برای تعیین منتخبان و نوبت‌دهی ثبت‌نام کنندگان در حضور نهادهای نظارتی انجام خواهد شد. نتایج آن نیز از طریق پیامک و سایت گروه صنعتی ایران‌خودرو اطلاع رسانی می‌شود. 

    پس از اعلام نتایج و تعیین اولویت‌ها و مشخص شدن متقاضیان واجد شرایط این مرحله، فراخوان توسط شرکت ایران‌خودرو جهت انعقاد قرارداد و واریز وجه برای متقاضیان دارای اولویت ارسال می‌شود. 

    بدیهی است که تمامی ثبت‌ درخواست‌ها منجر به ایجاد تعهد برای شرکت ایران‌خودرو نخواهد شد و صرفاً متقاضیانی مشمول دریافت خودرو می‌شوند که بر اساس ظرفیت فروش، موفق به دریافت اولویت‌های نخست این مرحله از ثبت تقاضا شده‌ و درحقیقت در قرعه‌کشی اولویت‌بندی نوبت کسب می‌کنند و الباقی حذف خواهند شد. 

     

    تاکید می‌شود که اولویت‌های خارج از ظرفیت تعیین شده فروش، بلافاصله پس از قرعه‌کشی حذف خواهند شد؛ اما امکان ثبت مجدد درخواست خرید برای آن‌ها در طرحی که برای پایان سال جاری مجدد پیش‌بینی شده، فراهم خواهد بود.

    همچنین شایان ذکر است که پس از اعلام اولویت‌بندی، وجه مسدودی بدون مراجعه به بانک، رفع و مبلغ توسط متقاضی قابل برداشت خواهد بود.

    0 نتایج قرعه کشی ایران خودرو ۱۴۰۳

    به گزارش نبض بورس، طرح فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ مرداد ماه) آغاز شده و تا پایان این هفته (جمعه دوم شهریور ماه) ادامه دارد.

    متقاضیان عادی مشارکت در طرح فروش جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو از روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه این فرصت را داشتند تا با وکالتی کردن یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های عامل و مسدود کردن وجه ۲۳۰ میلیون تومانی در این حساب، گام نخست برای مشارکت در این طرح را بردارند.

    این فرصت در ابتدا  هفت روز (تا پایان روز شنبه ۲۷ مرداد ماه) در نظر گرفته شده بود که پس از آن با توجه به تاخیر در هماهنگی‌های لازم میان برخی بانک‌های عامل و سامانه در آماده‌سازی بستر حساب وکالتی و مسدودی حساب در روز نخست این امر (یکشنبه)، تا ساعت ۲۴ امروز (دوشنبه ۲۹) امکان‌پذیر است.

    نتایج قرعه کشی ایران خودرو ۱۴۰۳ کی اعلام می‌شود؟

    دو روایت برای برگزاری قرعه کشی ایران خودرو وجود دارد. برخی می‌گویند که ۴۸ ساعت بعد از پایان زمان ثبت نام که با توجه به اینکه روز جمعه ۲ شهریور این مهلت به پایان می‌رسد بنابراین یکشنبه ۴ شهریور باید قرعه کشی انجام و نتایج اعلام شود.  

    برخی دیگر هم اعلام کردند که قرعه کشی و اعلام نتایج آن ۶ شهریور ماه خواهد بود؛ بنابراین در مجموع باید از ۴ تا ۶ شهریور ماه منتظر بود تا قرعه کشی انجام و نتایج اعلام شود.  

    0 ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

    دو خودرو جدید ریسپکت و ریسپکت پرایم از سوی شرکت بهمن موتور تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در صورتی ‌که قصد دارید برای خرید این خودروها اقدام کنید، طرح‌های مختلفی برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده‌ است که با توجه به دارا بودن شرایط این طرح‌ها، می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

    جدیدترین اطلاعیه ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم

    فروش ریسپکت برای متقاضیان عادی و طرح جوانی (مرداد ۱۴۰۳)

    شرکت بهمن موتور فروش خودرو رسپکت ۲ را برای متقاضیان عادی و طرح جوانی به صورت پیش ثبت نام از ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ آغاز کرد. براساس این اطلاعیه پیش ثبت‌نام یک دستگاه از محصول ریسپکت تیپ ۲ در قالب طرح عادی و به صورت آنلاین از ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۹ لغایت ساعت ۲۴:۰۰ روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۲ و از طریق سایت شرکت بهمن موتور انجام می شود. لازم به ذکر است که اگر تعداد متقاضضیان از عرضه بیشتر باشد، قرعه کشی صورت خواهد گرفت

    حصول کد محصول موعد تحویل تریم رنگ‌های قابل عرضه مدل محصول جریمه تاخیر (سالانه) سود مشارکت (سالانه) سود انصراف (سالانه)
    ریسپکت تیپ ۲ KAYRSP01 ۳۰ روز کاری پس از واریز وجه و تکمیل پرونده مشکی سفید و مشکی بر اساس رنگ‌های موجود و بر اساس اولویت زمان واریز وجه توسط منتخبین ۱۴۰۳ %۳۰

     

     

    قیمت این محصول پس از مجاز شدن متقاضی از سوی مراجع ذی‌صلاح و در زمان واریز وجه و بر اساس قیمت مصوب روز لحاظ خواهد شد. عرضه این محصول در دو مرحله انجام می شود.

    • مرحله اول: فرآیند پیش ثبت‌نام و ثبت درخواست متقاضیان، انجام قرعه‌کشی و صحت‌سنجی اطلاعات ثبت شده توسط متقاضیان و استعلام از سازمان‌های مربوطه
    • مرحله دوم: پس از انجام قرعه‌کشی و تهیه لیست منتخبین اصلی و رزرو و مشخص شدن متقاضیان واجد شرایط، فراخوان متقاضیان توسط شرکت بهمن موتور به منظور واریز وجه و انعقاد قرارداد صورت می‌پذیرد.

    ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم (تیر ۱۴۰۳)

    جدیدترین اطلاعیه ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم مربوط به تیر ۱۴۰۳ است. شرایط واگذاری نقدی خودرو ریسپکت پرایم به منتخبین سامانه یکپارچه اعلام شد. ثبت نام این طرح از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۴ تیر ماه ۱۴۰۳ آغاز شد و تا پایان روز جمعه ۸ تیرماه ادامه داشت. متقاضیان محترم برای ثبت‌نام می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن در یکی از دو طرح زیر اقدام نمایند:

    • طرح جوانی جمعیت
    • طرح نوسازی خودرو فرسوده

    البته موضوع مهم این است که احتمال دارد در آینده این خودروها در طرح‌های مختلفی مثل ثبت نام خودر و طرح مادران عرضه شوند. در ادامه درباره شرایط و ویژگی‌های طرح‌های فعلی صحبت خواهیم کرد.

    شرایط فروش ریسپکت

    اگر قصد ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم را دارید، می‌توانید از طریق طرح‌های زیر برای خرید این خودروها اقدام کنید:

    •  

      طرح جوانی جمعیت

    امکان ثبت نام خودرو ریسپکت و ریسپکت پرایم در طرح جوانی وجود دارد. بر اساس شرایط پیش‌فروش می‌توانید این خودرو را در دو رنگ سفید و مشکی با تریم داخلی مشکی بخرید. موعد تحویل این خودرو ۳۰ روز پس از تکمیل مدارک در نظر گرفته شده و جریمه تاخیر آن سالانه ۳۰ درصد است.

    •  

      طرح خودروهای فرسوده

    در صورتی که خودرو فرسوده دارید، امکان خرید ریسپکت و ریسپکت پرایم بر اساس ثبت نام خودرو فرسوده نیز فراهم شده است. بر اساس اعلامیه ثبت نام بهمن موتور، شما می‌توانید این خودرو را از طریق طرح فرسوده در دو رنگ سفید و مشکی خریداری کنید. تحویل این خودرو ۳۰ روز پس از تکمیل مدارک انجام می‌شود. جریمه تاخیر آن نیز سالانه ۳۰ درصد است.

    •  

      طرح عادی

    در حال حاضر امکان خرید ریسپکت و ریسپکت پرایم با طرح عادی فراهم نیست و آخرین طرح عادی خرید این خودرو برای اردیبهشت ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده دوباره برای این خودرو طرح فروش جدیدی اعلام شود.

    نحوه ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم

    برای مدیریت بهتر فرآیند خرید و فروش خودرو، ثبت نام کرمان موتور ، سایپا و ایران خودرو، ثبت نام خودرو وارداتی ، از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام می‌گیرد. بنابراین اگر شما هم علاقه‌مند به خرید ریسپکت و ریسپکت پرایم هستید، می‌توانید از همین طریق اقدام کنید.

    حرف آخر

    در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با ثبت نام ریسپکت و ریسپکت پرایم آشنا کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره روش‌های خرید این خودرو بر اساس طرح جوانی جمعیت و طرح نوسازی خودرو فرسوده به شما ارائه دهیم. همان‌طور که بیان شد، شما در صورت داشتن شرایط طرح جوانی جمعیت یا طرح نوسازی خودرو فرسوده می‌توانید این ماشین‌ها را از طریق سامانه یکپارچه فروش خریداری کنید.

    0 ماشین تیگو 8 پرو مکس

    به دلایل مختلف، مشتریان ایرانی همواره در دسترسی به خودروهای چهارچرخ محرک دچار مشکل بوده‌اند. صنایع خودروسازی کشور تمایل چندانی به تولید متنوع این خودروها نشان نداده‌اند و از سوی دیگر محدودیت‌های گاه و بیگاه بر سر واردات خودرو، امکان عرضه انبوه خودروهای دو دیفرانسیل به بازار ایران را ناممکن کرده است. در چنین شرایطی تنها امید مشتریان برای دستیابی به خودروهای دو دیفرانسیل، مونتاژ نمونه‌های خارجی در ایران است، اتفاقی که برای فونیکس تیگو 8 پرومکس و مدیران خودرو رخ داد. مدیران خودرو مدتی پیش از جدیدترین خودروهای پرچمدار چری یعنی تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو در ایران رونمایی کرد. این خودروها با برند فونیکس رونمایی شدند، برندی که اکنون به نام تجاری محصولات چری در ایران تبدیل شده است. مدتی پس از عرضه نسخه‌های پرو که در واقع نسل دوم چری تیگو 7 و تیگو 8 بودند، خودروساز چینی نسخه‌های پرومکس را روانه بازار کرد. تفاوت نسخه‌های پرومکس با نسخه‌های پرو در سیستم تمام چرخ محرک یا AWD‌ آن‌ها خلاصه می‌شود، علاوه برآن نسخه‌های پرو از موتورهای قوی‌تری نیز برخوردار هستند. این سبک نام‌گذاری که توسط اپل برای سری تلفن‌های همراه آیفون استفاده می‌شود، موجب شده است تا مشتریان بین نسخه‌های مختلف از کراس‌اوورهای چری تمایز قائل شوند.

    بررسی تیگو 8 پرو مکس

    نسل دوم چری تیگو 8 با عنوان چری تیگو 8 پرو در سال 2020 میلادی رونمایی شد. از آن زمان تاکنون چری این محصول را به بازارهای صادراتی خود همچون ایران، روسیه و برزیل عرضه داشته است. چری تیگو 8 پرو که در ایران با نام فونیکس تیگو 8 پرو رونمایی شد، پرچمدار جدید محصولات چری است که اکنون جایگزین تیگو 7 شده است. چری تیگو 8 در واقع یک شاسی بلند سایز متوسط است و جایگزین مناسبی برای خودروهای مشابه کره‌ای با قیمت بالاتر همچون کیا سورنتو یا هیوندای سانتافه خواهد بود. با این حال فقدان سیستم تمام چرخ محرک یا AWD، همواره به عنوان نقطه ضعف خودروهای چینی در برابر رقبای کره‌ای مطرح بوده است. به همین دلیل تیم طراحان و مهندسان چری برآن شدند تا نسخه‌های مجهزتری از کراس‌اوورهای خود را روانه بازار کنند. این خودروها که اکنون به سیستم AWD یا تمام چرخ محرک مجهز هستند، با پسوند پرومکس شناخته می‌شوند.

    داخل تیگو 8 پرو مکس

    چری در طول دهه‌های گذشته با استخدام طراحان مشهور از شرکت‌های مختلف، موفق شده است تا خودروهایی با کابین زیبا خلق کند. حتی محصولات اقتصادی چری نیز فضای داخلی زیبایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که این مزیت به لطف تجربه طراحان پدید آمده است. بدیهی است که خودروهای بالارده چری همچون فونیکس تیگو 8 پرومکس، کابین زیباتری خواهند داشت.

    کابین فونیکس تیگو 8 پرومکس همانند کابین نسخه پرو از طرح سه رنگ بهره می‌برد و در آن رنگ‌های مشکی، مارون و نقره‌ای به کار رفته است. بخش بزرگی از کابین که شامل سمت چپ و مرکز کابین می‌شود، یک تورفتگی بزرگ دارد که با نمایشگر عریض پر شده است. این نمایشگر عریض به طور همزمان وظیفه نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و نشانگرها را برعهده دارد. در قسمت زیرین نمایشگر نیز دریچه‌های سیستم تهویه در یک نوار مشکی رنگ قرار گرفته‌اند. فاصله بین دو محور فونیکس تیگو 8 پرو 2710 میلیمتر است که این خودرو را به طور کامل در طبقه شاسی بلندهای متوسط قرار می‌دهد. با این حال امکان دارد به دلیل وجود سیستم AWD و دیفرانسیل محرک عقب، بخشی از فضای پای عقب و فضای بار در مقایسه با نسخه تک دیفرانسیل پرو محدود خواهد بود.

    طراحی تیگو 8 پرو مکس

    در ابتدا باید اشاره کرد که طراحی خارجی فونیکس تیگو 8 پرومکس تفاوت خاصی با نسخه تک دیفرانسیل پرو ندارد و احتمالا از روی چند نماد روی بدنه، بتوان این تفاوت را تشخیص داد. اصول طراحی جدید خودروهای چری از ابتدای دهه سوم قرن بیست و یکم تغییر کرده‌اند که حاصل آن را می‌توانیم در خودروهایی همچون تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X22 پرو مشاهده کنیم. این سبک از طراحی شامل چراغ‌های کشیده و تیز، جلوپنجره با الگوی کهکشانی و ورودی‌های هوای بزرگ در نواحی جانبی سپرها می‌شود.

    فونیکس تیگو 8 پرومکس در قسمت جانبی، ظاهری همانند دیگر شاسی بلندهای متوسط این رده دارد. ارتفاع این خودروها از سطح زمین چندان زیاد نیست، بنابراین نباید انتظار یک آفرودر واقعی همچون تویوتا لندکروزر یا میتسوبیشی پاجرو را از تیگو 8 پرومکس داشته باشید. با این حال به لطف رینگ‌های 18 اینچی، فرورفتگی اندک بدنه و ضربه‌گیرهای قسمت پایین درب‌ها، ظاهر جانبی تیگو 8 پرومکس از سادگی افراطی فاصله گرفته است. در نمای عقب نیز چراغ‌هایی مشابه خودروهای آئودی را می‌بینیم که همراه با خروجی‌های دوبل اگزوز، موجب تقویت حس تجمل گرایی تیگو 8 پرومکس شده‌اند.

    مشخصات تیگو 8 پرو مکس

    در مقدمه مطلب به تفاوت اصلی نسخه‌های پرومکس با پرو اشاره کردیم که شامل سیستم AWD و پیشرانه قدرتمندتر می‌شود. فونیکس تیگو 8 پرومکس نیز در مقایسه با نسخه پرو، به موتور قوی‌تری مجهز است تا توان و گشتاور بیشتری برای هر چهار چرخ آن فراهم شود. فونیکس تیگو 8 پرومکس به موتور دو لیتری توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت مجهز است که حداکثر 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند.

    گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر همچنان وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد فونیکس تیگو 8 پرومکس به صورت رسمی معادل 7.8 ثانیه اعلام شده است. همچنین این شاسی بلند متوسط در سیکل ترکیبی به ازای صد کیلومتر پیمایش، 7.2 لیتر بنزین می‌سوزاند که رقم مناسبی محسوب می‌شود.

     

    0 فردا آخرین مهلت وکالتی کردن حساب

    بت درخواست در سامانه ikcosales.ir تا مورخ ۰۲ /۰۶ /۱۴۰۳ امکان پذیر است و ثبت درخواست زودتر یا دیرتر هیچ گونه تاثیری در اولویت متقاضیان ندارد .

    به گزارش «اخبار خودرو»،ثبت‌نام 12 محصول ایران‌خودرو از 24 مردادماه آغاز شد و متقاضیان می‌توانند تا دوم شهریورماه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

    البته با توجه به تأخیر در هماهنگی‌های لازم میان برخی بانک‌های عامل و سامانه در آماده‌سازی بستر حساب وکالتی و مسدودی حساب در روز اول (یک‌شنبه 1403/05/21)، بدین‌وسیله به‌منظور برخورداری همه متقاضیان از فرصت یکسان، مهلت تعیین‌شده برای وکالتی کردن و مسدودی حساب با اضافه شدن یک روز از یک‌شنبه 1403/05/21 تا پایان ساعت 24 روز دوشنبه مورخ 1403/05/29 نزد بانک‌های عامل امکان‌پذیر است.

    شرط الزامی بودن ارائه گواهینامه از شرایط عمومی متقاضیان عادی شرکت در فرآیند ثبت درخواست خرید ( اولویت بندی) حذف شده است و با توجه به آنکه ارائه گواهینامه در خصوص سایر متقاضیان ( طرح جوانی جمعیت مختص مادران جایگزینی خودروهای فرسوده و خودروهای برقی) از شرایط تعیین شده نبوده ، شرط دارا بودن گواهینامه رانندگی برای تمامی متقاضیان ثبت درخواست خرید (اولویت بندی) حذف شده است .

    با عنایت به حذف شرط دارا بودن گواهینامه ، مجدداً مهلت تعیین شده برای وکالتی نمودن و مسدودی حساب نزد بانک های عامل با اضافه شدن یک روز تا پایان ساعت 24 روز دوشنبه مورخ 29 /05 /1403 تمدید می‌گردد .

    به همین نسبت مهلت ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir نیز به مدت یک روز تمدید شده و از روز چهارشنبه مورخ 24 /05 /1403 تا روز جمعه مورخ 02 /06 /1403 قابل انجام خواهد بود.

    در خصوص متقاضیان طرح فرسوده نیز، آخرین مهلت ثبت نام در سایت ستاد نوسازی خودروهای فرسوده به آدرس WWW.NNHK.IR تا پایان ساعت 24 روز دوشنبه مورخ 29 /05 /1403 خواهد بود.

    * توجه مهم :

    ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir تا مورخ 02 /06 /1403 امکان پذیر است و ثبت درخواست زودتر یا دیرتر هیچ گونه تاثیری در اولویت متقاضیان ندارد و نهایتا فرآیند اولویت بندی 48 ساعت بعد از اتمام مهلت ثبت نام آغاز شده و همه متقاضیان از فرصت یکسان برخوردار خواهند بود ؛ لذا درخواست می شود از شتابزدگی جدا پرهیز فرمایند.

    امکان انتخاب خودروهای برقی برای همه متقاضیان : عادی ، طرح جوانی جمعیت مختص مادران و جایگزینی خودروهای فرسوده میسر می باشد.

    همچنین متقاضیانی که شرایط اولیه برای طرح های فوق ( مسدودی 230 میلیون تومان یا مادران حائز شرایط یا ثبت نام در سایت نوسازی خودروهای فرسوده ) را ندارند ، میتوانند مستقیما در ابتدای ورود " طرح خودروهای برقی" را انتخاب و پس از آن نسبت به ثبت درخواست خرید یکی از دو مدل خودروی برقی عرضه شده اقدام نمایند.

    0 صفر تا صد طرح جدید فروش خودرو

    طرح بزرگ فروش خودرو (خارج از سامانه یکپارچه) در شرایطی از چهارشنبه گذشته کلید خورد به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تقاضا، غیر‌مصرفی و در راستای سرمایه‌گذاری است.

    طرح بزرگ فروش خودرو (خارج از سامانه یکپارچه) در شرایطی از چهارشنبه گذشته کلید خورد که با توجه به فاصله همچنان زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروهای عرضه‌شده و البته حجم بالای استقبال شهروندان (طبق آمار غیر‌رسمی)، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تقاضا، غیر‌مصرفی و در راستای سرمایه‌گذاری است. پس از مدت‌ها فریز نسبی فروش که بیشتر ناشی از تعهدات سنگین خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بود، خودروساز بزرگ کشور فروشی خارج از سامانه اما با شرایطی نسبتا مشابه (در دوران فعال بودن سامانه موردنظر) را به اجرا گذاشت.

     
     

    در طرح جدید فروش خودرو ، بیشتر محصولات تولیدی شرکت  عرضه‌کننده در قالب فروش فوری (با قیمت قطعی) و پیش‌فروش (با قیمت غیر‌قطعی) عرضه شده‌اند، محصولاتی که اختلاف زیاد و وسوسه‌کننده‌ای بین قیمت کارخانه و بازارشان وجود دارد. همین اختلاف قیمت، انگیزه اصلی شهروندان برای شرکت در این طرح فروش به شمار می‌رود. البته متقاضیان را باید به دو دسته مصرف‌کننده واقعی و سوداگر تقسیم کرد. در واقع این اختلاف قیمت، هم برای مصرف‌کنندگان واقعی ایجاد انگیزه کرده و هم برای آنهایی که تقاضای غیرمصرفی دارند و دنبال سوداگری هستند. طبق آمار غیر‌رسمی، تا ظهر پنج‌شنبه چیزی حدود یک‌میلیون نفر در طرح فروش خودرو شرکت کرده‌اند و با توجه به اینکه این طرح محدودیت تکمیل ظرفیت (بابت بسته شدن سایت فروش) ندارد و سایت فروش تا تاریخی مشخص باز خواهد بود، قطعا آمار تقاضا رقم بالاتری را ثبت خواهد کرد.

    البته بانک‌ها نیز در نقش بالابرنده تقاضا ظاهر شده‌اند، چه آنکه اعلام کرده‌اند برای وکالتی کردن حساب متقاضیان، به آنها اعتبار می‌دهند. بنابراین متقاضیان نیازی ندارند که تمام وجه موردنیاز برای بلوکه کردن (۲۳۰میلیون تومان) را خود تامین کنند و بخشی از آن را بانک‌ها می‌دهند. این پول البته به حساب خودروساز نمی‌رود و در بانک‌ها بلوکه می‌شود. اما تشخیص اینکه چه میزان از تقاضای ثبت‌شده (پس از بسته شدن سایت فروش) واقعی و چه میزان غیرمصرفی و سوداگری است، کار راحتی نیست و بعد از چند ماه می‌توان حدس‌هایی در مورد آن زد. با‌این‌حال با توجه به تجربه‌های قبلی از یک سو، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو ها و تقاضای بالا برای شرکت در طرح موردنظر، می‌توان ادعا کرد بخشی از این تقاضا غیرمصرفی بوده و متقاضیان دنبال سودی هنگفت و یک‌شبه از این محل هستند.

    تقاضای واقعی خودرو در سال جاری در بهترین شرایط بیش از 1.2میلیون دستگاه نخواهد بود که البته سناریوی منطقی می‌گوید تقاضای واقعی در 1403 کمی بیش از یک‌میلیون دستگاه است. این در حالی است که فقط در عرض 24 ساعت پس از آغاز فروش خودرو، حدود یک‌میلیون تقاضا به ثبت رسیده و تا روز انتهایی ثبت نام قطعا بیش از این خواهد بود. در گذشته نیز چند میلیون نفر در طرح‌های فروش خودروسازان در قالب قرعه‌کشی شرکت می‌کردند که بسیار بیش از تقاضای واقعی بود. با استناد به اینکه تقاضای واقعی خودرو در سناریوی منطقی، کمی بیش از یک‌میلیون دستگاه است، تقاضای بیش از این، غیرمصرفی محسوب می‌شود. از طرفی، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها همان‌طور که برای مصرف‌کننده واقعی جذاب است، برای سوداگران و متقاضیان غیر‌مصرفی هم جذابیت دارد، چه بسا جذابیتی بیشتر.

    نفع مصرف‌کننده واقعی از طرح‌های فروش خودرو این است که می‌تواند خودروی مورنظر خود را با قیمتی کمتر از بازار تهیه کند. به عنوان مثال، پژو 207 در بازار آزاد 650میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه همین خودرو را می‌توان از کارخانه با قیمت 470میلیون تومان خرید. بنابراین مصرف‌کننده واقعی در صورتی که دستش به خودروی موردنظر با قیمت کارخانه برسد، 180میلیون تومان پول کمتری نسبت به بازار آزاد می‌پردازد. از آن سو، متقاضیان غیر‌مصرفی نیز در صورت برنده شدن در لاتاری خودرو، می‌توانند با فروش آن در بازار آزاد، یک‌شبه سودی هنگفت به جیب بزنند. تازه اختلاف قیمت‌های فعلی بین کارخانه و بازار، ممکن است در آینده با توجه به تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اثرپذیری بازار خودرو از تحولات سیاسی و قیمت ارز، بیشتر نیز شود.

    سیاستگذار طی چهار سال گذشته انواع روش‌ها، از قرعه‌کشی گرفته تا محدود کردن فروش به سامانه یکپارچه و حتی عرضه در بورس کالا، را برای فروش و قیمت‌گذاری خودرو به کار گرفت. هدف سیاستگذار این بود که از دل این طرح‌ها، عدالت در فروش (در واقع عدالت در توزیع رانت) شکل بگیرد، نه اینکه رانت حذف شود. از همین رو حالا پس از چهار سال آزمون و خطا، هنوز هم سفره رانت در بازار خودرو پهن است و سوداگری حذف نشده و همه خودروهای عرضه‌شده (در قالب طرح‌های فروش) قرار نیست به مصرف‌کنندگان واقعی برسد. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو و برخی کارشناسان، تا وقتی سیاست قیمت‌گذاری دستوری ادامه دارد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها نیز برقرار است، بنابراین رانت و سوداگری هم حذف نخواهد شد.  فروش جدید خودرو (با تقاضایی به احتمال زیاد بالا و فراتر از تقاضای واقعی) این پیام را به سیاستگذار خودرو در دولت جدید می‌دهد که ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری، به معنای تداوم رانت و تقاضای کاذب در بازار خودرو است.

    اگر سیاستگذار همین راه را ادامه دهد، رانت و تقاضای کاذب همچنان مهمان شر بازار خودرو خواهند بود و اگر تصمیم بر راندن آنهاست، مسیر آن از حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌گذرد. اتفاقا وزیر پیشنهادی صمت در برنامه‌های خود بر حذف قیمت‌گذاری دستوری منتها به صورت تدریجی تاکید کرده است. محمد اتابک اعتقاد دارد حذف یکباره قیمت‌گذاری سبب التهاب در بازار خودرو می‌شود؛ بنابراین برای به حداقل رساندن تبعات آن، باید به صورت تدریجی این کار را انجام داد. در حداقل دو دولت قبل نیز سیاستگذاران به اینکه قیمت‌گذاری دستوری نتایج مثبتی به دنبال نداشته و منجر به توزیع رانت در بازار خودرو و حتی افت کمی و کیفی خودروها شده، واقف بودند، اما به سمت درمان این درد که نرفتند. حالا که شاهد جدید علیه سیاست‌های دستوری، در قالب فروش خودرو خود را نشان داده، این سیاستگذار جدید در دولت چهاردهم است که باید بین ادامه وضع موجود (سوداگری و رانت در بازار خودرو) و اصلاحات تصمیم بگیرد.

    البته حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو با توجه به مانعی به نام انحصار، کار چندان راحتی نیست، اما هماهنگی و اجماع ارکان مختلف بر سر اینکه ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری نه به مصلحت مصرف‌کننده است و نه تولیدکننده، می‌تواند یک بار برای همیشه این چالش بزرگ در صنعت و بازار خودروی کشور را حل کند.

    بار کج قیمت

    هرچند تا مشخص شدن تعداد دقیق متقاضیان طرح جدید فروش خودرو باید تا اواخر هفته جاری صبر کرد، اما شواهد و قرائن و تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد باز هم تقاضای بالایی ثبت خواهد شد. با این فرض قوی و بسیار محتمل، دو نکته مهم قابل‌طرح است. نخست اینکه مشخص می‌شود شهروندان نسبت به افت قیمت در بازار خودرو تا انتهای سال امید چندانی ندارند و به عبارت بهتر، انتظارات تورمی‌شان در این بازار بالاست. در واقع استقبال زیاد از طرح فروش جاری که بخشی از آن به صورت پیش‌فروش (با قیمت روز) است، نشان می‌دهد شهروندان انتظار رشد قیمت در بازار خودرو را تا انتهای سال دارند. این تصور هم بین مصرف‌کنندگان واقعی و هم بین غیر‌مصرفی‌ها وجود دارد. دسته نخست با تصور اینکه قیمت در بازار خودرو و حتی احتمالا کارخانه بالا خواهد رفت، در طرح فروش جاری شرکت کرده تا خودروی موردنظر خود را با کمترین قیمت ممکن خریداری کنند.

     

    دسته دوم نیز با این پیش‌‌فرض که قیمت خودرو در بازار آزاد حداقل تا انتهای امسال افزایشی است، می‌خواهند به واسطه خرید با قیمت کارخانه (چه قیمت فعلی و چه قیمت روز) نفعی هرچه بیشتر از رانت موجود در بازار ببرند. به‌هر‌حال تصور هر دو گروه از آینده بازار خودرو، رشد قیمت است و مسائل سیاسی به‌خصوص انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا (که نتیجه آن بر افت‌و‌خیز انتظارات تورمی و قیمت ارز و البته خودرو اثرگذار است) نقش مهمی در شکل گیری این تصور دارد.

    نکته دیگر اینجاست که با افزایش عرضه، طبعا باید از تعداد تقاضا در آینده کم شود و قیمت نیز پایین بیاید، اما تجربه حداقل چهار سال گذشته نشان می‌دهد با وجود عرضه‌های حتی میلیونی، همچنان تقاضای کاذب در بازار وجود دارد و قیمت هم تحت‌تاثیر عوامل مختلف (حتی سیاسی) بالا و پایین می‌شود. گاهی حتی پیش آمده که با وجود عرضه، قیمت پایین نیامده و تنها سرعت رشد آن کم شده است، موضوعی که از اثرپذیری بالای بازار خودرو (به‌عنوان کالایی که در ایران تبدیل به نجات‌دهنده ارزش پول شده) از بازار ارز و انتظارات تورمی سرچشمه می‌گیرد.

    این مساله نشان می‌دهد راهی که سیاستگذار در این سال‌ها رفته (قیمت‌گذاری دستوری در هر شرایطی) و بی‌توجهی به درمان ریشه‌ای، پاسخ حل مساله نیست و مادامی که این شیوه ادامه پیدا کند، همین آش و همین کاسه است و یادآور این ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید بار کج به منزل نمی‌رسد

    با توجه به اینکه ظرفیت در‌نظر‌گرفته شده برای فروش جدید خودرو چیزی حدودا 120هزار دستگاه است، می‌توان با یک حساب سرانگشتی مشخص کرد که چه میزان رانت از دل این فروش در بازار خودرو توزیع خواهد شد. طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، میانگین بازدهی قیمتی فروش جاری چیزی حدود 250میلیون تومان است. با ضرب این عدد در حدودا 120هزار خودروی عرضه‌شده، میانگین مجموع اختلاف قیمت کارخانه و بازار طرح فروش جاری به نزدیکی‌های 30هزار میلیارد تومان می‌رسد.

     

    0 رونمایی از هایما 7X مدل 2021 ؛ برادر بزرگتر شاسی بلند نام آشنای S7 در ایران

    ام هایما با توجه به سابقه حضور در بازار خودروی کشورمان برای مخاطبان کاملا شناخته شده و آشنا است. بیشتر ایرانی ها هایما با مدل اس ۷ این برند می شناسند و در رنج قیمتی خود تقریبا پر طرفدار می باشد . هایما توسط  گروه خودروسازی ایران خودرو وارد کشور شد و تنها در دو مدل اس۷ و اس ۵ در شرکت ایران خودرو مونتاژ شد .

    همانطور که قبلا اشاره شد؛ “هایما اتومبیل” فعالیت خود را از سال ۱۹۹۲ و بدنبال سرمایه گذاری مشترک کمپانی مزدا و طرف چینی فعالیت خود را در هاینان آغاز کرد. در سال ۲۰۰۶ گروه خودروسازی بزرگ فاو مالکیت این برند را به دست آورد اما همچنان فناوری مزدا در توسعه محصولات آن ادامه دارد.مدتی قبل تصاویر محدودی از یک خودروی هایما در خیابان های چین منتشر شده بود که با نام فمیلی اف8 شناسایی شد. اکنون تصاویر رسمی و جزئیات دقیق خودروی مذکور در کلاس ام پی وی با نام 7X موجود شده که در ادامه نگاهی بدان خواهیم داشت.

    ۷ ایکس در بازار چین با توجه به آپشن از ۱۹۲۵۰ تا ۲۲۹۲۰ دلار قیمت دارد.

    طراحی

    همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید یک خودروی مناسب خانواده های پرجمعیت و همچنین امور تشریفات شرکت ها و ادارات پیش روی ما قرار دارد. قسمت دماغه با الگوی متفاوت چراغ های اصلی و گریل(جلوپنجره) بزرگ منظره جذابی را شکل داده است.

    ۷ ایکس از منظر ابعاد برابر با ۴۸۱۵ میلیمتر در طول، ۱۸۷۴ میلیمتر در عرض و ۱۷۲۰ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با ۲۸۶۰ میلیمتر است. فاصله خودرو از زمین برابر با ۱۷۰ میلیمتر و وزن خالص نیز ۱۶۷۰ کیلوگرم محاسبه شده است.

    ۷ ایکس در نمونه های ۵ و ۷ صندلی ارائه می شود. در مدل ۷ نفره؛ صندلی های ردیف دوم کاپیتانی است و محدود به ۲ سرنشین و ردیف سوم پشت آن جای گرفته است. این مدل برای تشریفات ادارات و سازمان ها گزینه مناسبی محسوب می شود.

    کابین

    طراحی فضای کابین با توجه به شکل یکپارچه نشانگر دیجیتال آمپر و نمایشگر اصلی تنظیمات سیستم سرگرمی بسیار جذاب به نظر می رسد. استراحتگاه دست راننده، دکمه های کنترلی کامل، سیستم تهویه اتوماتیک، دسترسی تنظیم سیستم تهویه برای ردیف عقب، استارت دکمه ای، درب صندوق الکتریکی و بازشونده بدون دخالت دست، پشتیبانی از فرمان های صوتی، بلوتوث، یو اس بی، پاور ویندوز، اسکاری روف الکتریکی و … از دیگر امکانات کابین هستند.

     

    ایمنی

    در بخش ایمنی نیز مواردی مانند: ورود بدون کلید، کروز کنترل تطبیقی، رادار پارک جلو و عقب، نمایشگر فشار باد لاستیک، ایی بی دیی، ای بی اس، دستیار ترمز، سیستم پایداری الکترونیکی، دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم پارک اتوماتیک، ایزوفیکس صندلی کودک، نوربالای تطبیقی، ایربگ، سنسور باران و … قابل اشاره هستند.

    گفتنی است برخی از امکانات مورد اشاره در حالت آپشن ارائه می شوند.

    پیشرانه

    در این بخش دو انتخاب پیش روی مشتریان قرار دارد. یکی نمونه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱۶۵ اسب بخاری با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر و دیگری نمونه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو با ۱۹۵ اسب بخار خروجی و گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر.

    ظرفیت باک ۵۵ لیتر است. آمار مصرف سوخت برای پیشرانه ۱.۵ لیتری برابر با ۱۰.۲ لیتر در شهر، ۶.۱ لیتر در بزرگراه و ۷.۶ لیتر در حالت ترکیبی گزارش شده است. این آمار برای نمونه ۱.۶ لیتری برابر با ۱۰.۶ لیتر در شهر، ۶.۴ لیتر در بزرگراه و ۷.۸ لیتر در حالت ترکیبی محاسبه شده است.

    تمام تریم ها از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می کنند.

    0 هر آنچه که باید درباره مکمل بنزین بدانید

    مکمل بنزین چیست و انواع آن

    مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است که پس از سوخت‌گیری در جایگاه، متصدی پیشنهاد استفاده از مکمل بنزین برای کاهش مصرف سوخت و افزایش عملکرد خودرو را داده است. اما آیا در واقعیت نیز چنین مزایایی وجود دارد؟ آیا استفاده از مکمل بنزین ضرورت دارد؟ مکمل سوخت هر چند وقت یکبار باید استفاده شود؟ نحوه صحیح استفاده از مکمل سوخت چیست؟ نکات مهم در مورد استفاده از مکمل سوخت چیست؟ در این مطلب علاوه بر ارائه پاسخ به سوالات مطرح شده، به انواع مکمل بنزین و بهترین نوع آن اشاره خواهیم کرد.

    مکمل بنزین چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

    در واقع مکمل بنزین نوعی ترکیب شیمیایی است که می‌تواند به کمک مواد تشکیل‌دهنده ویژه خود، کیفیت و بازدهی سوخت خودرو را بهبود بخشد. تجربه نشان داده است که این مکمل می‌تواند عدد اکتان بنزین را افزایش دهد یا به‌عنوان روان‌کننده، امکان تامین قدرت و راندمان بیشتر برای موتور خودرو را فراهم کند. وقتی قطعات متحرک موتور خودرو در اثر وجود روان‌کننده‌هایی مانند مکمل بنزین با اصطکاک کمتری کار می‌کنند، مطمئنا دیرتر فرسوده می‌شوند.

    اصولا از عدد اکتان برای سنجش کارکرد بنزین استفاده می‌شود و هرچه این عدد بزرگتر باشد، نشان می‌دهد که بنزین مورد نظر می‌تواند پیش از انفجار تراکم بیشتری را بپذیرد. به‌همین‌دلیل است که استفاده از مکمل بنزین باعث می‌شود که تاثیر مثبتی در عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و خروج آلاینده‌ها از خودرو مشاهده شود.

    بهتر است به این نکته توجه کنید که اگرچه مکمل بنزین باعث کاهش جزئی مصرف سوخت می‌شود، اما شما باید از قبل هزینه‌ای برای خرید مکمل نیز پرداخت کنید. بنابراین، خیلی نباید روی ویژگی کاهش مصرف سوخت پس از ریختن مکمل مانور داد.

     

    تجربه نشان داده است که قدرت موتور خودروهای دارای مکمل بنزین در مقایسه با خودروهای بدون مکمل، خیلی بیشتر است و معمولا منجر به اثرات مثبت زیر می‌شود:

    ۱ – افزایش شتاب خودرو

    ۲ – رفع مشکل وقفه در آغاز شتاب‌گیری خودرو

    ۳ – رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو

    ۴ – رفع مشکل لرزش خودرو به‌خصوص هنگام کار کردن آن در حالت درجا

    ۵ – تمیز نگهداشتن انژکتورها و سوپاپ‌های ورودی موتور

     

    در مورد یک مکمل بنزین باکیفیت و معتبر می‌توان ادعا کرد که قدرت بهبود و کاهش احتراق ناقص و خارج کردن آب، دود یا رسوبات را از سیستم سوخت‌رسانی دارد. چراکه وجود آن روی عملکرد بهتر اجزای سیستم اگزوز و مبدل کاتالیزور تاثیر می‌گذارد.

     

    انواع مکمل بنزین

    در حال حاضر مکمل‌های بنزین خودرو به‌صورت مایع با جامد (معمولا به شکل قرص) عرضه می‌شوند. از انواع مکمل‌های بنزین براساس تاثیر هرکدام بر روی قدرت و بازدهی موتور خودرو و سیستم سوخت‌رسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    ۱ – مکمل افزایش‌دهنده اکتان بنزین : همانطورکه ذکر شد، این نوع مکمل می‌تواند با افزایش اکتان بنزین، امکان عملکرد روان‌تر و افزایش قدرت موتور خودرو را فراهم کند.

    ۲ – مکمل شوینده یا انژکتور شور : این مکمل بنزین عالی علاوه بر اینکه مانع از تجمع آلودگی‌ها و رسوبات در محفظه احتراق و انژکتورها می‌شود، به پاک کردن رسوبات قبلی نیز کمک می‌کند.

    ۳ – مکمل روان‌کننده : در واقع به‌عنوان روان‌کننده در انژکتورها عمل می‌کند و با این کار به کاهش شکل‌گیری رسوبات چسبناک نیز کمک می‌کند.

    ۴ – مکمل ضد ناک زدن : منظور از ناک زدن، انفجار زودهنگام سوخت در محفظ احتراق است. با وجود این نوع مکمل، دیگر احتمال آسیب رسیدن به موتور در اثر چنین فرآیندی کم می‌شود.

    ۵ – مکمل حاوی اکسیژن : در اثر وجود اکسیژن اضافی در این نوع مکمل، میزان دوده و مونواکسیدکربن خروجی موتور خودرو کم می‌شود.

    ۶ – مکمل بازدارنده خوردگی فلزات : با وجود چنین مکملی، میزان خوردگی فلزات موجود در قطعات موتور خودرو و سیستم سوخت‌رسانی کاهش پیدا کرده و طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد.

    ۷ – مکمل ضد اکسایش سوخت : اکسایش سوخت فرآیندی است که معمولا باعث کثیف شدن انژکتورها می‌شود. به‌همین‌دلیل، ریختن چنین مکملی در باک باعث تثبیت بنزین و کاهش اکسایش آن می‌شود.

     

    توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب مکمل بنزین مناسب خودروی خود، با یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید. امروزه مکمل‌هایی به بازار آمده‌اند که چندمنظوره هستند و در یک محصول، درصد زیادی از ویژگی‌های مثبت انواع مکمل را دارند. در واقع می‌توانند در عین روان‌کنندگی و ممانعت از خوردگی قطعات متحرک موتور، به تثبیت سوخت و حتی خنک‌کنندگی موتور نیز کمک کنند!

     

    ویژگی‌های یک مکمل بنزین خوب

    یک مکمل سوخت خوب، علاوه بر کیفیت بالا و کارکرد عالی باید دارای ویژگی‌های زیر نیز باشد:

     

    1 – حتما از سازمان حفاظت از محیط زیست تاییدیه داشته باشد. شما می‌توانید برچسب EPA را روی بطری محصول مشاهده کنید. وجود آن کمک می‌کند تا از بابت تطابق ترکیبات موجود در محصول با مقررات زیست‌محیطی مطمئن شوید. بدین شکل می‌توانید از گسترش گازهای گلخانه‌ای نیز جلوگیری کنید.

    ۲ – با نوع سوخت موتور خودرو سازگار باشد. اگر خودروی شما دیزلی یا بنزینی است حتما به این مسئله توجه کنید. اگرچه امروزه محصولات چندمنظوره‌ قابلیت سازگاری با انواع سوخت را دارند. در دفترچه راهنمای خودرو به انواع فرمولاسیون و ترکیبات مضر برای موتور خودرو شما ذکر شده است. حتما پیش از خرید مکمل به این نکته توجه کنید.

    ۳ – ماندگاری یا طول عمر بالایی داشته باشد. معمولا بهترین مکمل‌ها برای ۱ تا ۲ سال تاریخ انقضا دارند و بعد از گذشت این مدت از ظرف خود نشت می‌کنند. پس بهتر است با توجه به این نکته، هر دو سال یکبار میزان مناسبی از مکمل بنزین خریداری کنید.

    تجربه نشان داده است که استفاده از مکمل‌هایی که خیلی در زمینه کاهش مصرف سوخت خودرو ادعا دارند، به صلاح نیست. حتی در مواردی باعث آسیب به موتور خودرو و سیستم سوخت‌رسانی شده‌اند.

     

    مزایای استفاده از مکمل بنزین

    به طور کلی می‌توان گفت که مزایای استفاده از مکمل بنزین بیشتر از معایب آن است. مزایایی چون:

     

    ۱ – بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو

    ۲ – کاهش انتشار دود و گازهای سمی گلخانه‌ای از خودرو

    ۳ – مصرف بهینه سوخت

    ۴ – بهبود عملکرد سیستم اگزوز

    ۵ – تمیز و رسوب‌گیری شدن سیستم انژکتور

    ۶ – حذف آب از سیستم سوخت‌رسانی

    و در نهایت افزایش عمر مفید پیشرانه یا موتور خودرو

     

    آیا استفاده از مکمل سوخت برای خودرو ضروری است؟

    معمولا برای ارائه یک پاسخ صحیح به این سوال، باید به نوع خودرو و مکمل مورد نظر توجه کرد. مثلا اگر خودروی شما نو است و مدت کوتاهی است که از آن استفاده کرده‌اید، نیازی به استفاده از مکمل بنزین نیست. اما اگر حداقل ۵ سال است که بی‌وقفه از خودرو استفاده می‌کنید و در عین حال خیلی به وضعیت موتور آن رسیدگی نکرده‌اید، بهتر است در اولین فرصت به فکر خرید یک مکمل از نوع انژکتور شور باشید تا بتوانید رسوبات تجمع‌یافته در سیستم داخلی موتور را حذف کنید.

    در مرحله بعد می‌توانید به کمک مشاوره با یک تعمیرکار باتجربه و معاینه وضعیت خودرو، برای خرید انواع دیگر مکمل اقدام کنید. البته اگر واقعا ضرورت داشته باشد!

     

    مکمل سوخت هر چند وقت یکبار باید استفاده شود؟

    لازم است بدانید که معمولا هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر یکبار یا هر ۶ ماه یکبار باید برای تامین یا تعویض مکمل بنزین اقدام کنید. بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر یا هر یک سال یکبار باید اقدام شود.

    البته این مسئله در مورد خودروهای ساخت داخل و خارج کمی متفاوت است. مطمئنا مشورت با یک مکانیک یا مطالعه دفترچه راهنمای خودرو نکات خوبی در اختیار شما می‌گذارد. اکثر مکمل‌ها بعد از یک یا دو سال منقضی می‌شوند. ریختن چنین موادی برای همه ساختار داخلی موتور آسیب‌زا است.

     

    نحوه صحیح استفاده از مکمل سوخت

    ازآنجایی‌که یک مکمل انژکتور شور قبل از شروع احتراق خودرو، بهترین عملکرد را دارد. توصیه می‌کنیم که پیش از زمان بنزین زدن، این نوع مکمل را به باک خودرو اضافه کنید. دقت کنید که باید باک خالی یا دارای کمی بنزین باشد. با وجود خالی بودن باک خودرو، باز هم شما مجاز نیستید که بیش از مقدار توصیه شده روی برچسب محصول از مکمل استفاده کنید.

    در مورد انواع مکمل‌های دیگر حتما لازم نیست که بدین شکل عمل کنید. بهتر است پیش از مصرف هرکدام، به دستورالعمل ارائه شده روی انواع محصولات توجه کنید.

     

    مکمل سوخت قابل استفاده در چه خودروهایی است؟

    ممکن است شما یک خودروی ۱۰ سال کارکرد داشته باشید که به‌دلیل رسیدگی زیاد به موتور آن علائمی از رسوب سیستم انژکتور، کاهش قدرت موتور یا افزایش مصرف سوخت در آن مشاهده نمی‌شود. چنین خودرویی مطمئنا نیاز به هیچ نوع مکملی ندارد. زیرا سیستم سوخت‌رسانی و الکترونیکی آن با رسیدگی‌های مداوم قدرت ارائه یک تعادل مناسب بین عملکرد موتور و مصرف سوخت پیدا کرده است. به‌همین‌دلیل است که همیشه تاکید می‌کنیم که اثرات مفید معاینات منظم خودرو در یک تعمیرگاه مجاز را دست کم نگیرید!

    در مقابل، ممکن است یک خودروی ۲ سال کارکرد داشته باشید که به‌دلیل عدم رسیدگی و بررسی وضعیت موتور و سیستم سوخت‌رسانی، باید در اولین فرصت و هر ۶ ماه یا یکسال یکبار برای بهبود وضعیت آن اقدام به تهیه چندین نوع مکمل سوخت کرد. بنابراین، همه چیز به شرایط خودروی شما بستگی دارد.

     

    نکات مهم در مورد استفاده از مکمل سوخت

    حتما پیش از استفاده، به اکتان محصول مورد نظر خود توجه کنید. بعضی از خودروها به‌خصوص خودروهای خارجی باید با بنزین اکتان ۹۰ یا بالاتر تامین سوخت شوند. ازآنجایی‌که همیشه امکان تامین بنزین سوپر با اکتان ۹۵ نیست، می‌توانید به کمک یک مکمل بنزین مناسب درجه اکتان بنزین معمولی را به بالای ۹۰ برسانید.

    مکمل بنزین مانند هر نوع ماده شیمیایی دیگر ممکن است ترکیبات مضری برای نقاط حساس بدن مانند پوست و چشم داشته باشد. به‌همین‌دلیل، اگر با آن‌ها تماس پیدا کرد سریعا با آب بشویید. حتی اگر کودک شما اشتباها آن را خورد، باید فورا به بیمارستان ارجاع داده شود.

    هیچ‌وقت در ریختن مکمل بنزین عجله نکنید و بیش‌ازحد مورد نیاز آن را درون باک نریزید. این کار نتیجه‌ای جز آسیب‌دیدگی موتور خودرو ندارد.