All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 T9 پلاگین هیبرید با 1000 نیوتن متر گشتاور رونمایی شد

    JAC T9 یک پیکاپ دو دیفرانسیل سایز متوسط و محصول مدرن کمپانی جک چین است که با ظاهر خشن، ابعاد بزرگ و امکانات به‌روز، برای رقابت در بازار جهانی ساخته شده. حالا نسخه جدیدی از این پیکاپ با نام Hunter PHEV و سیستم پلاگین هیبرید معرفی شده که نه‌تنها ظاهر جذابی دارد، بلکه لقب قدرتمندترین خودروی تاریخ جک را هم یدک می‌کشد.

    مدل T9 نخستین بار در سال 2021 در بازار چین معرفی شد. پس از موفقیت چشمگیر پیکاپ t8 در بازار ایران، کرمان موتور در نمایشگاه اتو اکسپو تهران 1402 از این مدل با نام KMC T9 به عنوان اولین پیکاپ اتوماتیک این شرکت برای بازار ایران رونمایی کرد. T9 در حال حاضر در بازار کشور ما با خودروهایی همچون بهمن G9 و فوتون تونلند اتوماتیک ایران‌خودرو دیزل رقابت می‌کند.

     

     

    Hunter PHEV مدل 2025 که قرار است اوایل سال 2026 وارد بازار استرالیا شود، به‌عنوان رقیبی برای خودروهایی همچون BYD Shark 6، GWM Cannon Alpha PHEV و Ford Ranger PHEV معرفی شده است.

    این نسخه PHEV به‌عنوان قدرتمندترین خودروی تاریخ JAC شناخته می‌شود و به یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی به همراه دو موتور برقی مجهز است. مجموع خروجی این سیستم هیبریدی برابر با 385 کیلووات (حدود 500 اسب بخار) قدرت و کمتر از 1000 نیوتن‌متر گشتاور است.

    برای مقایسه، نسخه‌ای از این خودرو که با نام KMC T9 در بازار ایران عرضه شده، مجهز به موتور 2 لیتری توربوشارژ با 221 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور است؛ بنابراین نسخه PHEV به‌مراتب عملکرد فنی قدرتمندتری دارد.

    Hunter PHEV از یک باتری 32 کیلووات‌ساعتی LFP بهره می‌برد که توان پیمایش حداقل 100 کیلومتر به صورت تمام‌برقی را فراهم می‌کند. همچنین این پیکاپ به فناوری V2L مجهز است که امکان استفاده از برق خودرو برای تغذیه وسایل الکتریکی را فراهم می‌سازد.

    JAC می‌گوید این خودرو همچنان ویژگی‌های کاربردی مورد انتظار از یک پیکاپ دو دیفرانسیل را دارد؛ از جمله ظرفیت یدک‌کشی 3200 کیلوگرم و ظرفیت حمل بار 1045 کیلوگرم (مطابق نسخه دیزلی) است.

    در کابین، طراحی مشابهی با نسخه دیزلی دیده می‌شود اما یک تفاوت کلیدی استفاده از کلید چرخشی دنده به‌جای دسته‌دنده سنتی است.

    Hunter PHEV و نسخه تمام‌برقی T9 برای اولین بار در تاریخ 5 آوریل در شهر ملبورن استرالیا در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. همچنین خودرو مفهومی DE-FINE نیز در این رویداد به نمایش درمی‌آید.

    جزییات قیمت و مشخصات نهایی این پیکاپ قدرتمند، در آینده و نزدیک به زمان عرضه رسمی در سال 2026 اعلام خواهد شد.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 تحولی در استراتژی مرسدس، GLC برقی آماده ورود به بازار

    مرسدس قصد دارد خودروهای احتراقی و الکتریکی خود را با حذف تدریجی خط تولید جداگانه "EQ" یکی کند. این فرآیند از سال گذشته با عرضه G580 با فناوری EQ آغاز شد و با CLA بعدی در اواخر این ماه ادامه خواهد یافت. در همین حال، اولین تیزر برای GLC الکتریکی، برنامه‌های این شرکت برای استفاده از پسوند "با فناوری EQ" را برای خودروهای آینده خود که از موتور احتراقی صرف نظر می‌کنند، تکرار می‌کند.

    عرضه EQC خیلی قدیمی بی سر و صدا در اواسط سال 2023 پس از تنها چهار سال حضور در بازار متوقف شد. این خودرو هرگز در ایالات متحده فروخته نشد، اما مرسدس اکنون تأیید می‌کند که جایگزین آن مجوز عرضه در ایالات متحده را دریافت کرده است. GLC با فناوری EQ که کاملاً پوشش استتاری دارد، به عنوان یک پیشرفت جدید با انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک در راه است. مدل‌های مجهز به 4Matic به یک واحد قطع (DCU) مجهز می‌شوند تا محور جلو را برای افزایش کارایی جدا کند.

    مرسدس بنز می‌گوید موتور عقب را با یک گیربکس دو سرعته همراه کرده است. هر دو واحد محرک الکتریکی جلو و عقب از اینورترهای کاربید سیلیکون بهره می‌برند. GLC الکتریکی دارای معماری 800 ولتی است که سرعت شارژ بیش از 320 کیلو وات را امکان پذیر می‌کند. به یاد داشته باشید که EQC قبلی با شارژ DC حداکثر توان 110 کیلووات دارد، بنابراین این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود. اما اوج قدرت یک چیز و قدرت پایدار چیز دیگری است. این برند می‌گوید اعداد اولیه آن نشان می‌دهد که مدل جدیدباتری به طور مداوم بیش از 320 کیلووات خواهد بود.

    جزئیات مربوط به پلتفرم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما مرسدس تصریح می‌کند که GLC با فناوری EQ از همان ابتدا به عنوان یک SUV صرفا الکتریکی مهندسی شده است. ما باید منتظر رونمایی کامل باشیم تا بدانیم آیا ارتباطی با مدل پیشرانه معمولی وجود دارد یا اینکه رقیب تسلا مدل Y واقعاً یک خودروی الکتریکی سفارشی است. چندین ظرفیت باتری ارائه خواهد شد و بهترین آنها از سلول‌های دارای آند با اکسید سیلیکون ترکیب شده با گرافیت برای چگالی انرژی بالاتر استفاده می‌کند.

    GLC الکتریکی مانند مدل قبلی یک پمپ حرارتی دریافت می‌کند که انرژی را از واحد محرک الکتریکی، گرمای هدر رفته از باتری و هوای محیط دریافت می‌کند. در مقایسه با خودروهای مشابه مجهز به بخاری برقی معمولی، فضای داخلی تنها با استفاده از یک سوم انرژی الکتریکی گرم می‌شود. پمپ حرارتی همچنین بسته باتری را با رسیدن به دمای مطلوب برای تضمین شارژ سریع در همه شرایط آماده می‌کند. مرسدس بنز این پمپ حرارتی را به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می‌کند.

    GLC با فناوری EQ در Arjeplog، سوئد نشان داده شده است، جایی که مرسدس چیزی بیش از موتورهای الکتریکی و باتری را آزمایش کرد. جایگزین EQC همچنین دارای یک سیستم ترمز جدید است که بوستر ترمز، سیلندر اصلی و کنترل ESP را به جای جدا نگه داشتن اجزاء در یک ماژول کوچک‌تر و احتمالاً سبک‌تر، ارائه می‌کند. ترمز احیا کننده برای بازیابی انرژی که در غیر این صورت هنگام ترمز هدر می‌رود پشتیبانی می‌شود و آن را برای برد بیشتر در باتری قرار می‌دهد.در مورد استایل، مرسدس اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد با ساختن نسل بعدی خودروهای برقی خود بیشتر شبیه محصولات احتراقی به نظر برسد و این استراتژی که از همان روز اول توسط رقیب ب ام و به اجرا درآمده است را کنار بگذارد.

    محصول تازه وارد به خط تولید مرسدس بخشی از هجوم محصولی است که شامل 17 خودروی برقی و 19 خودروی احتراقی شده که قرار است تا پایان سال 2027 به فروش برسد. G کلاس کوچک‌ نیز احتمالاً بدون موتور احتراقی عرضه می‌شود.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 مبلغ مالیات خودروهای لوکس در سال 1404 اعلام شد!

    بر اساس قانون بودجه کشور در سال 1404، انواع خودروی سواری و وانت دوکابین شخصی که قیمت روز آنها بیش از 50 میلیارد ریال یا 5 میلیارد تومان است، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود.

    مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲ است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. 

    سازمان مزبور مکلف است، مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند. 

    تمامی اشخاص حقیقی و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل آنها و اشخاص حقوقی مشمول این حکم مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود را حداکثر تا پایان آبان سال ۱۴۰۴ پرداخت نمایند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده ۱۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم است.

    طبق ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم، پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل ۲.۵% مالیات به ازای هر ماه خواهد بود.

    ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است. 

    برای مثال اگر مجموع ارزش روز خودروهای پدر یک خانواده و افراد تحت تکفل ایشان 6 میلیارد تومان باشد، باید به میزان 1 درصد 1 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

     

    متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند .

     

    پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است، فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، حداکثر تا پایان فروردین سال ۱۴۰۴ به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط ) (آنلاین جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

     

    مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص مطابق قانون مالیاتهای مستقیم قابل رسیدگی است. اجرای این حکم نافی دادخواهی اشخاص در مراجع قضائی نیست.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 افزایش نرخ دیه و حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴

    قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۴ را با افزایش ۳۳.۳ درصدی نسبت به سال قبل، در ماه‌های عادی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. بر همین اساس، شورای عالی بیمه نرخ حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۴ با رشد ۳۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته تعیین کرده است.

    طبق اعلام بیمه مرکزی، تمامی شرکت‌های بیمه موظفند بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را برای خودروهایی که از ۱ فروردین ۱۴۰۴ تحت پوشش قرار می‌گیرند، با تعهدات بدنی ۲۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۳۳ هزار ریال (برابر با دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۵۳۳ میلیون و ۳۳۳ هزار ریال صادر کنند. نرخ‌های جدید بیمه شخص ثالث نیز مطابق جدول مصوب شورای عالی بیمه تعیین شده است.

    عدم نیاز به الحاقیه برای افزایش تعهدات بدنی
    با توجه به اینکه افزایش مبلغ ریالی دیه در بخش تعهدات بدنی بر عهده صندوق تأمین خسارت‌های بدنی خواهد بود، دارندگان بیمه شخص ثالث نیازی به دریافت الحاقیه برای بیمه‌نامه‌های قبلی خود ندارند. اما در صورتی که بیمه‌گذاران تمایل به افزایش تعهدات مالی داشته باشند، شرکت‌های بیمه مکلفند با دریافت حق بیمه مربوطه، الحاقیه افزایش تعهدات مالی صادر کنند.

    الزام رعایت تخفیف‌ها و نرخ‌های مصوب
    شرکت‌های بیمه موظفند بیمه‌نامه‌های حوادث راننده را برای خودروهایی که از ۱ فروردین ۱۴۰۴ تحت پوشش قرار می‌گیرند، با تعهدات حداقل ۱۶ میلیارد ریال و مطابق با ضوابط تعیین‌شده در آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه شخص ثالث صادر کنند. همچنین، در صورت درخواست بیمه‌گذاران، امکان افزایش تعهدات بیمه‌نامه‌های حوادث راننده قبلی نیز وجود دارد.

    الزام شرکت‌های بیمه به اطلاع‌رسانی نرخ‌های جدید
    طبق دستور بیمه مرکزی، تمامی شرکت‌های بیمه، نمایندگان و کارگزاران رسمی بیمه موظفند جدول نرخ‌های جدید بیمه شخص ثالث را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.

    نرخ‌های پایه بیمه شخص ثالث خودروهای سواری

    نوع خودروحق بیمه (ریال)
    کمتر از ۴ سیلندر ۵۶,۴۶۰,۰۰۰
    پیکان، پراید و سپند ۶۳,۷۲۰,۰۰۰
    سایر چهار سیلندرها ۷۸,۷۲۰,۰۰۰
    بیش از ۴ سیلندر ۸۷,۸۱۰,۰۰۰

    تبصره:

    حق بیمه وسایل نقلیه سواری با کاربری تاکسی درون‌شهری ۱۰ درصد و برون‌شهری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

    نرخ‌های پایه بیمه شخص ثالث خودروهای بارکش

    نوع خودروحق بیمه (ریال)
    تا ۱ تن ۶۹,۰۵۰,۰۰۰
    بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۸۳,۱۲۰,۰۰۰
    بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۰۸,۵۳۰,۰۰۰
    بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۳۴,۱۴۰,۰۰۰
    بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۶۰,۷۴۰,۰۰۰
    بیش از ۲۰ تن ۱۹۹,۶۱۰,۰۰۰

    تبصره:

    در صورتی که بارکش‌ها برای حمل مواد منفجره استفاده شوند، ۲۵ درصد به تعرفه بیمه آن‌ها اضافه خواهد شد.

    نرخ‌های پایه بیمه شخص ثالث خودروهای عمومی یا اتوبوس

    نوع خودروحق بیمه (ریال)
    استیشن دو نفر با احتساب راننده ۱۶۱,۶۳۰,۰۰۰
    استیشن دو نفر با احتساب راننده ۱۶۸,۳۹۰,۰۰۰
    ون با ظرفیت ۱۰ نفر با احتساب راننده ۱۹۲,۷۴۰,۰۰۰
    مینی‌بوس با ظرفیت ۱۶ نفر ۲۱۹,۶۴۰,۰۰۰
    اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک ۳۴۹,۲۹۰,۰۰۰
    اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده و کمک ۳۸۹,۷۰۰,۰۰۰

    تبصره:

    وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر با ظرفیت بیش از ۶ نفر، ۵۰ درصد تخفیف در بیمه خواهند داشت.

    نرخ‌های پایه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی

    نوع خودروحق بیمه (ریال)
    لوکوموتیو یا واگن‌سازی بین شهری ۲۳۹,۸۱۰,۰۰۰
    لوکوموتیو یا واگن‌سازی شهری (مترو) ۴۱۱,۳۲۰,۰۰۰
    واگن باری بین شهری ۵۱۱,۱۴۰,۰۰۰

    تبصره:

    در صورت استفاده برای جابجایی مسافر، بیمه این وسایل نقلیه افزایش خواهد یافت.

    نرخ‌های پایه بیمه شخص ثالث سایر خودروها

    نوع خودروحق بیمه (ریال)
    کشاورزی ۱۳۱,۹۳۰,۰۰۰
    راه‌سازی و ساختمانی ۱۷۰,۵۱۰,۰۰۰
    حمل زباله و خیابان‌پاک‌کن‌ها ۲۰۱,۹۷۰,۰۰۰

    تبصره:

    این خودروها در صورت استفاده تجاری یا صنعتی، مشمول افزایش تعرفه خواهند شد.

    نرخ‌های پایه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها

    نوع موتورحق بیمه (ریال)
    گازی ۱۳۱,۹۳۰,۰۰۰
    دنده‌ای یک سیلندر ۱۷۰,۵۱۰,۰۰۰
    دو سیلندر و به بالا ۱۸۷,۸۲۰,۰۰۰
    دنده‌ای دارای سه چرخ یا سایدکار ۲۰۱,۹۷۰,۰۰۰

    تبصره:

    موتورسیکلت‌های دارای پلاک ویژه حمل بار، مشمول تعرفه بالاتر خواهند شد.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 حذف لاستیک زاپاس در خودروهای الکتریکی؛ چالش یا ضرورت؟

    افرادی که به دنبال خرید خودرو الکتریکی هستند، قطعا انتخاب دشواری دارند، بخصوص اینکه مهاجرت از یک اتومبیل احتراقی به یک خودرو الکتریکی امر ساده‌ای نیست و باید با برخی ویژگی‌های خودروهای الکتریکی عادت پیدا کرد که در یک خودرو احتراقی یافت نمی‌شود. متاسفانه یا خوشبختانه خودروهای الکتریکی معمولا دارای لاستیک زاپاس نیستند و در صورت پنچر شدن باید به سراغ تعمیرگاه بروید تا لاستیک خود را باد بزنید یا تعویض کنید.

    ما پیشتر به سراغ شرکت هیوندا رفتیم، وقتی خودرو آیونیک 5 مدل 2025 خود را معرفی کرد. به آنها گفتیم آیا این مدل با لاستیک زاپاس عرضه می‌شود؟ که این شرکت اعلام کرد یک کمپرسور باد لاستیک و درزگیر تعبیه شده که افراد به جای لاستیک زاپاس می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین خودرو الکتریکی جدید هیوندای نیز از این ویژگی برخوردار نیست.

    اگر از جمله افرادی هستید که با خودرو آفرود چندانی ندارید، شاید این مشکل مسئله بزرگی نباشد اما در صورت رفتن به سراغ مسیر های خارج جاده ای این مشکل یک مسئله بزرگ و چالش‌برانگیز است. هنگام عبور از جاده‌های پردست انداز و سنگ، احتمال پنچر شدن لاستیک خودرو شما کم نیست و نیاز به یک لاستیک زاپاس بیشتر حس می شود.

    چرا این یک مشکل است؟

    وقتی به خارج از جاده می‌روید، باید خودرویی با تایرهای قوی داشته باشید. از جمله خودروهای پیکاپ که از این ویژگی به خوبی برخوردار هستند و شامل زاپاس‌های باکیفیتی هم می‌شوند.

    حتی خودروهای شاسی بلند و کراس اوور هم از این ویژگی برخوردار هستند و در خارج از جاده می‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. اما متاسفانه اتومبیل‌های الکتریکی شاید نتوانند خودی نشان دهند و تایرهای باثبات و مستحکمی ندارند. 

    در حال حاضر، خودروسازان می‌دانند که درزگیر لاستیک راه‌حلی نیست که همیشه کارامد باشد، این درزگیرها به گونه‌ای طراحی شده که سوراخ‌های لاستیک را با ماده‌ای چسبنده پر کرده و نشتی هوا را مسدودمی‌کند. با این حال، حتی اگر بتواند به طور موقت نشتی را برطرف کند، ماهیت خورنده آن به این معنی است که کل تایر باید مدت کوتاهی پس از آن تعویض شود که اصلا منطقی نیست!

    بنابراین اگر بخواهیم سوباروهای احتراقی دنیا را جایگزین کنیم، چه برسد به رانگلرها و تاهوها، به یک لاستیک زاپاس نیاز داریم. این امر به ویژه در مورد خودروهای برقی که تمایل دارند تایرهای خود را با سرعت دو برابر سریع‌تر از خودروهای بنزینی فرسوده کنند، صادق است. لاستیک فرسوده یکی از عوامل کلیدی برای خرابی های غیرمنتظره است.

    خوشبختانه، خودروسازان این موضوع را برای پیکاپ‌ها تشخیص می‌دهند. Chevy Silverado EV، GMC Hummer EV، GMC Sierra EV، Ford F-150 Lightning، Rivian R1T و Rivian R1S همگی قطعات یدکی جمع و جور یا فول سایز را ارائه می‌دهند. حتی می‌توانید برای تسلا سایبرتراک خود یکی تهیه کنید، اما باید مقدار زیادی از فضای را اشغال نماید.

    چرا قطعات یدکی در حال از بین رفتن هستند؟

    Consumer Reports می‌گوید که از سال 2020، تقریباً 50درصد از خودروهای آزمایش شده با لاستیک‌های یدکی جمع‌وجور عرضه می‌شوند، در حالی که فقط 10درصد با لاستیک‌های یدکی فول سایز عرضه می‌شوند. این سازمان به درستی یکی از دلایل این اتفاق را ذکر می‌کند: لاستیک‌های زاپاس وزن اضافی هستند. وزن به مصرف سوخت آسیب می‌رساند و خودروسازان اهداف سخت گیرانه‌ای برای صرفه جویی در مصرف سوخت دارند.

    این امر در مورد خودروهای برقی نیز صدق می‌کند، جایی که کاهش وزن می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا محدوده حرکتی بیشتر محصول خود را تبلیغ کنند. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. رابی دگراف، مدیر بینش محصول و مصرف‌کننده در شرکت تحقیقاتی AutoPacific، می‌گوید: خودروهای الکتریکی به دلیل محدودیت‌های فضا، قطعات یدکی خود را کنار می‌گذارند.

    دگراف از طریق ایمیل گفت: "من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین دلیلی که می‌بینیم بیشتر خودروهای برقی از لاستیک‌های زاپاس دور می‌شوند، صرفاً پک باتری آن ها است. حذف تایر زاپاس به معنی فضای بیشتر برای بکارگیری پک باتری بزرگتر است!

     مسئله پنچری همیشه رنج آور است، بخصوص اگر در یک جاده طولانی و کوهستانی به این مشکل برخورد کنید! قطعا شرکت‌هایی که خودرو را با لاستیک یدک عرضه نمی کنند، به فروش ابزار یدکی به صورت جداگانه اعتقاد دارند. همچنین برخی دیگر هم به این باور هستند که محصول آنها کیفیت لازم را دارد و نیازی به لاستیک یدکی نیست.

     در بلندمدت، ما می‌خواهیم فکر کنیم که خودروسازان به اندازه کافی برای صرفه‌جویی در فضا، آن را به‌عنوان یک وسیله جانبی برای کسانی که می‌خواهند خارج از جاده سرمایه‌گذاری کنند، بفروشند. شرکت‌های شخص ثالث قبلاً چنین راه‌حل‌هایی را ارائه داده اند اگرچه که معمولاً کل بخش بار اشغال می‌شود.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 رکورد تاریخی مصرف بنزین در ایران؛ ۱۶۴ میلیون لیتر در یک روز!

    مصرف بنزین در کشور به رکوردی بی‌سابقه رسید. بر اساس آمار رسمی، در ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۳ میزان مصرف روزانه بنزین به ۱۶۴.۴ میلیون لیتر رسید؛ رقمی که ایران را در میان کشورهای با بالاترین مصرف روزانه سوخت قرار داده است.

    طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف بنزین از ۲۵ اسفند تاکنون ۱۴۳.۴ میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. این رشد مصرف عمدتاً به افزایش حجم سفرهای نوروزی نسبت داده می‌شود.

    رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران، با اشاره به این رکوردشکنی تاریخی اظهار داشت: «مصرف بنزین فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و حتی در اوج، ۱۵ میلیون لیتر بیشتر از برآوردهای اولیه ثبت شده است.» وی همچنین احتمال ثبت رکوردهای جدید در روزهای آینده را مطرح کرد.

    اما این آمار نگران‌ کننده، بار دیگر پرسشی اساسی را مطرح می‌کند: چرا مصرف سوخت در ایران تا این حد بالاست؟ توسعه‌ نیافتگی زیرساخت‌های حمل‌ و نقل عمومی، نبود جایگزین‌های کارآمد مانند خودروهای برقی و مصرف بالای خودروهای داخل کشور، همگی از عواملی هستند که مردم را ناچار به استفاده گسترده از خودروهای شخصی کرده‌اند. در چنین شرایطی، افزایش مصرف بنزین بیش از آنکه به رفتار مردم مربوط باشد، نتیجه فقدان زیرساخت‌ های مناسب و سیاست‌ گذاری‌های نا کارآمد در بخش حمل‌ و نقل است.

    اگرچه ایران یکی از معدود کشورهایی است که همچنان بنزین را با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌کند، اما با این روند مصرف، چالش‌های تأمین و توزیع سوخت در آینده نزدیک، جدی‌تر از همیشه خواهد بود.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 ایکس 55 پرو به رکورد یک میلیون فروش رسید؛ رکوردشکنی کراس‌اوور محبوب بازار

    ایکس 55 پرو را می‌توان یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران نامید، مدلی که پس از عرضه موفق و استقبال بالای مشتریان از آن، با نسخه‌ای جدید‌تر به نام ایکس 55 پرو به بازار کشور معرفی شد. این سری در بازار جهانی و مناطق مختلفی مانند آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا عرضه شده و حالا از رکورد فروش یک میلیون نسخه عبور کرده و به یک موفقیت جدید رسیده است.

    چرا سری ایکس 55 پرو به این اندازه محبوب هستند؟

    طراحی مدرن و جذاب: یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت سری ایکس 55 پرو ، تمرکز بر طراحی مدرن و هوشمندانه است. مدیران خودرو در تولید ایکس 55 پرو از المان‌های بصری جذابی استفاده کرده که می‌تواند هم خریداران جوان و هم خانواده‌ها را راضی کند.

    کسب عنوان برتر از طرف JD.Power: سال گذشته سازمان جهانی آمارسنجی J.D. Power خودرو ایکس 55 پرو را به عنوان بهترین کراس‌اوور کامپک چینی سال معرفی کرد. این سازمان به‌عنوان یک نهاد معتبر در زمینه تحقیقات بازار و شناخت نیازهای مصرف‌کنندگان فعالیت دارد، بهترین خودروهای چینی سال 2023 را بر اساس نتایج بررسی طولانی مدت کیفیت منتشر کرد. اتفاقی که نشان می‌دهد این خودرو هم از نظر مشتریان و هم از نظر نهادهای برجسته بین‌المللی به عنوان یکی از بهترین خودروهای بازار شناخته می‌شود.

    قدرتمند و کم رقیب از نظر قدرت فنی: از نظر فنی، ایکس 55 پرو مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است که قدرتی معادل 156 اسب بخار و گشتاوری حدود 230 نیوتن‌متر تولید می‌کند. این ترکیب، با یک گیربکس پیشرفته CVT همراه است که عملکرد روان، مصرف سوخت مناسب و راندمانی کارآمد ارائه می‌دهد.

    توسعه محصول بر اساس نیازهای بازار هدف: توسعه محصول مطابق با نیازهای بازارهای جهانی، یکی از عوامل کلیدی موفقیت این محصول است، برای مثال، در بازار آمریکای جنوبی که زمین‌های ناهموار و شرایط اقلیمی متنوعی دارد، ایکس 55 پرو پرو به شکلی خاص طراحی شده تا قابلیت‌های آفرود برتر و سازگاری بالایی ارائه دهد و در عین حال، ویژگی‌های دوام و ایمنی آن نیز تقویت شود. 

    به همین ترتیب، در محیط‌های گرم، مرطوب و پرترافیک جنوب‌شرق آسیا، ایکس 55 پرو به‌طور پیوسته عملکردی درخشان از خود به نمایش گذاشته و رضایت و تحسین بالای مصرف‌کنندگان را به دست آورده است.  این موارد نه‌تنها توانایی ایکس 55 پرو در پاسخگویی انعطاف‌پذیر به نیازهای متنوع بازارهای مختلف را برجسته می‌کند، بلکه برتری رقابتی و تأثیر رو به رشد آن را در صنعت جهانی خودرو به نمایش می‌گذارد. سیستم تعلیق خودرو نیز به گونه‌ای طراحی شده که در کنار پایداری خوب در جاده‌ها، نرمی و راحتی در مسیرهای شهری و جاده‌های صعب‌العبور را تضمین کند.

    بروزرسانی محصول بر اساس نیاز مشتری: خودروی X55 پرو به‌عنوان یکی از محصولات موفق و پرطرفدار، همواره بر اساس نیازهای متنوع مشتریان در بازارهای مختلف به‌روزرسانی و ارتقا یافته است. تیم توسعه محصول با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته تحلیل بازار و دریافت بازخورد مستقیم از کاربران، همواره تلاش می‌کند تا این محصول را مطابق با سلایق و انتظارات مشتریان طراحی کند. این فرآیند شامل بررسی دقیق قابلیت‌ها، امکانات و ویژگی‌های خودرو، شناسایی نقاط ضعف احتمالی، و افزودن فناوری‌ها و قابلیت‌هایی است که به بهبود تجربه کاربری منجر می‌شود. این نگاه پویا و مشتری‌محور باعث شده تا X55 پرو نه فقط یک خودرو، بلکه محصولی باشد که نیازها و ارزش‌های کاربران را منعکس می‌کند و توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار خودروهای مدرن به خود اختصاص دهد.

    یک میلیون فروش، یک میلیون اعتماد در سراسر جهان

    موفقیت ایکس 55 پرو پرو در جذب اعتماد مشتریان جهانی را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد. این خودرو با تکیه بر سه رکن اساسی “ایمنی قوی، طراحی مدرن و تجربه کاربری برتر” استانداردهای جدیدی را در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت تعریف کرده است.

    ایکس 55 پرو توانسته است به سطح بالایی از اعتماد در میان مشتریان جهانی دست یابد. جشن گرفتن صادرات یک میلیون دستگاه از مدل ایکس 55 پرو ، نقطه عطفی مهم در تاریخ این خودرو محسوب می‌شود که نشان‌دهنده استقبال گسترده از آن در بازارهای بین‌المللی است. از زمان معرفی جهانی این مدل در سال 2018 تا به حالا، به لطف کیفیت بالای محصول و جایگاه‌یابی دقیق در بازار، توانسته است رضایت مصرف‌کنندگان را در بیش از 70 کشور و منطقه به دست آورد. این خودرو به عنوان یکی از مدل‌های شاخص مدیران خودرو، نقش محوری در تقویت چهره این برند ایفا کرد.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 اعلام محدودیت‌های ترافیکی در محور چالوس و هراز تا 25 اسفند

    مرکز مدیریت راه‌های کشور محدودیت‌های ترافیکی را برای برخی از محورهای مواصلاتی کشور از روز چهارشنبه ۲۲ اسفند تا صبح شنبه ۲۵ اسفند اعلام کرد.

    بر اساس این اطلاعیه، تردد موتورسیکلت‌ها (به‌جز موتورسیکلت‌های انتظامی و امدادی) از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه تا ۶ صبح شنبه در محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و تهران-سمنان-مشهد و بالعکس ممنوع خواهد بود.

    محدودیت‌های ترافیکی در محور کرج-چالوس

    تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت در این محور ممنوع است.

    در صورت افزایش ترافیک، از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه، مسیر مرزن‌آباد به سمت تهران (شمال به جنوب) به‌طور کامل مسدود خواهد شد.

    از ساعت ۱۷ همان روز، محدودیت تردد یک‌طرفه از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز) به سمت چالوس اعمال می‌شود. این محدودیت تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و پس از آن، تردد در مسیرهای رفت و برگشت از پل زنگوله تا مرزن‌آباد آزاد خواهد شد.

    روز جمعه ۲۴ اسفند، از ساعت ۱۴ محدودیت تردد به مقصد چالوس از ابتدای آزادراه تهران-شمال اعمال می‌شود و از ساعت ۱۵، مسیر از پل زنگوله به سمت چالوس به‌طور کامل بسته خواهد شد.

    از ساعت ۱۷ همان روز، محدودیت تردد یک‌طرفه (شمال به جنوب) از مرزن‌آباد به سمت تهران اجرا می‌شود و تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت. در صورت کاهش حجم ترافیک، این محدودیت زودتر پایان می‌یابد.

    ساکنان محلی می‌توانند از جاده قدیم کرج-چالوس تا محدوده پل زنگوله تردد کنند. همچنین، از ساعت ۱۱ روزهای اعمال محدودیت، تردد از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع خواهد بود.

    محدودیت‌های ترافیکی در محور هراز

    تردد تریلر در محور هراز و بالعکس ممنوع است.

    تردد کامیون و کامیونت (به‌جز خودروهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی) از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روز چهارشنبه و از ساعت ۸ تا ۲۴ روزهای پنجشنبه و جمعه ممنوع خواهد بود.

    در صورت افزایش حجم ترافیک، محدودیت تردد یک‌طرفه مقطعی از محدوده پلور تا پلیس‌راه لاریجان و بالعکس در روز جمعه اعمال خواهد شد.

    محدودیت‌های ترافیکی در مسیر فشم

    روز جمعه ۲۴ اسفند، از ساعت ۱۷ تا ۲۰، محدودیت تردد یک‌طرفه از انتهای پل حاجی‌آباد یا پیچ کلیکان (ابتدای پیچ آریانا) به سمت خروجی فشم اجرا خواهد شد.

    مرکز مدیریت راه‌های کشور از رانندگان درخواست کرده است تا ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، برای جلوگیری از ترافیک سنگین، سفرهای خود را مدیریت کنند.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 رنگ دود خروجی از اگزوز نشان دهنده چیست؟

    در این مطلب بررسی خواهیم کرد که تغییر رنگ دود خروجی از اگزوز چه دلایلی دارد و هر رنگ نشان دهنده چه مشکلی در خودرو است.

    توان در موتورهای درون سوز از احتراق سوخت فسیلی و هوا به واسطه جرقه شمع به دست می آید. این فرآیند معمولاً همراه با تولید دود است. برای ادامه چرخه چهار زمانه ی موتور، لازم است دود از محفظه احتراق تخلیه گردد. پس گازهای حاصل از احتراق از طریق سوپاپ دود در سرسیلندر به منیفولد دود هدایت شده و پس از عبور از کاتالیزور وارد سیستم اگزوز خودرو می شوند. رنگ، بو و میزان بازدهی احتراق مستقیماً به ترکیب مواد موجود در محفظه ی احتراق بستگی دارد. هرگونه تغییر در این نسبت یا ورود عناصر جدید به این فرآیند، تأثیر مستقیمی بر نحوه ی احتراق خواهد داشت. در موتور خودرو، انواع مختلفی از مواد با ترکیب های مختلف وجود دارند که در صورت نشت به محفظه ی احتراق یا سیستم اگزوز، می توانند رنگ دود خروجی را تغییر دهند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که رنگ های مختلف دود خروجی از اگزوز چه دلایلی دارند و هر کدام نشان دهنده چه مشکلی در خودرو است.

    خروج دود سیاه رنگ

    موتور های درون سوز به طور معمولی با سوخت های فسیلی احتراق را انجام می دهند. سوخت های فسیلی انواعی از هیدروکربن ها هستند که به شکل های مختلف در آمده اند. در صورتی که سوخت در محفظه احتراق به هر دلیلی به درستی سوخته نشود به دلیل خاصیت این مواد دچار احتراق ناقص شده و درصد بالایی از کربن را ایجاد می کنند. در اصطلاح عامیانه به این عمل خام سوزی نیز می گویند. دلایل خام سوزی به دو قسمت تقسیم می شوند، مشکل در سیستم جرقه زنی و سیستم هوا رسانی به موتور.

    اشکالاتی که در سیستم هوا رسانی ایجاد می شود عبارت اند از، کیپ شدن مجموعه ورودی هوا، خرابی فیلتر هوا، اشکال در دریچه گاز، گرفتگی و شکستگی در منیفول و خطا در پارامتر های دریافتی موتور که به دلیل اشکال در برنامه ریزی موتور و خرابی سنسور هایی مانند مپ و اکسیژن ایجاد می شود. از دلایلی که مربوط به سیستم جرقه زنی است می توان اشکال در مجموعه شمع، وایر، دسته سیم موتور اشاره کرد. یکی از دلایل دیگر این امر می تواند از انژکتور ها باشد که احتمال نشتی سوخت اضافه در آنها بالا است.

     

    خروج دود آبی

    در بیشتر مواقع دود آبی حاصل از احتراق از ورود روغن به محفظه احتراق و مجموعه اگزوز خبر می دهد. روغن موتور معمولا از دو ناحیه به داخل موتور نشت پیدا می کند:

    مهر و موم(آب بند) نبودن سوپاپ ها و فرسایش بالای گاید سوپاپ باعث می شود روغن قسمت های بالایی موتور از این بخش ها به درون موتور نشت پیدا کند و با به هم ریختن ترکیبات سوخت در موتور باعث تولید دود آبی شود. البته نشت روغن از سوپاپ و اجزای آن در دور موتور های بالا کمتر است، در نتیجه اگر خودرویی در دور موتور پایین دود آبی از آن خارج شود اما در دور موتور بالا این وضعیت وجود نداشته باشد به احتمالا بالا اشکال از مجموعه سوپاپ است.

    دلیل دیگر دود آبی موتور مربوط نشت روغن از قسمت رینگ های پیستون بوده. در صورت که رینگ ها دچار شکستگی یا فرسایش شوند روغن از آن آنها نشت پیدا می کند و به محفظه احتراق راه پیدا میابد. اگر جداره های داخلی سیلندر نیز دچار فرسایش شود دیگر رینگ ها نمی تواند کمپرس حاصل از احتراق و فشار روغن را تحمل کنند که دلیلی می شود برای روغن سوزی موتور و فرار روغن به محفظه احتراق. دود آبی معمولا با کم شدن حجم روغن موتور همراه است.

    خروج دود سفید

    همه مان تقریبا در زمستان ها بخار خروجی از اگزوز خودرو ها را دیده ایم این عمل در زمستان ها بیشر پیش می آید که رطوبت هوا بالا و دمای هوا پایین است. رطوبت هوا به محفظه احتراق ورود پیدا می کند و با انجام احتراق از موتور خارج می شود این عمل معمولا دود سفید رنگی را با خود به همراه دارد. دود سفید رنگ در استارت های صبح گاهی نیز می تواند ایجاد شود و اگر به صورت لحظه ای باشد مشکلی ندارد. اما اگر دود سفید به صورت مستمر از اگزوز خارج شود به احتمال بالا به دلیل سوختن واشر سر سیلندر بوده که باعث می شود مایع خنک کننده موتور به محفظه احتراق وارد شود. دود سفید معمولا با کم شدن مایع خنک کنده موتور همراه است.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog
    0 کدام جریمه ها دوبرابر می شود؟

    فارغ از دلیل جریمه شدن، اینکه کدام جریمه‌ها دوبرابر می‌شوند به نحوۀ صدور قبض جریمه بستگی دارد. به عبارت دیگر، ذات این جرائم به گونه‌ای است که پلیس از صدور صحیح قبض جریمه اطمینان دارد و مانند هر قبض دیگر به شما مهلت پرداخت می‌دهد. برای اینکه بیشتر دربارۀ این نوع تخلفات رانندگی بدانید، این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مطلب دربارۀ انواع جرائم رانندگی شامل آن‌هایی که ۲ برابر می‌شوند صحبت می‌کنیم.

    چند نوع جریمۀ رانندگی داریم؟

    قبل از پاسخ به این سوال که کدام جریمه ها دوبرابر می شود، بهتر است انواع جرائم را بهتر بشناسیم. چون تعریف هر جریمه تقریبا مشخص می‌کند که چرا این محدودیت در مهلت پرداخت برای آن‌ها ایجاد شده است. پس از تعریف جرائم و مشخص کردن آن‌هایی که ۲ برابر می‌شوند، ساده‌ترین روش استعلام خلافی خودرو با پلاک را هم معرفی می‌کنیم.

    در قوانین راهنمایی و رانندگی ۵ نوع جریمه تعریف شده است:

    ۱)‌ جریمه الصاقی

    الصاق در لغت به معنای چسباندن است. آن نوع از قبوض جریمه که زیر برف پاک‌کن خودرو می‌بینید، در واقع جریمه‌ای است که پلیس به خودروی شما الصاق کرده است. این قبض جریمه بدون حضور راننده صادر شده می‌شود. از جمله جرائمی که الصاقی صادر می‌شوند می‌توان به پارک دوبل، پارک در محل توقف ممنوع و پارک روی پل و در پیاده‌رو اشاره کرد. به طور کلی مواقعی که راننده در محلی که خودرو را پارک کرده و مرتکب خلافی شده است حضور ندارد، جریمۀ الصاقی صادر می‌شود.

    ۲) جریمه تسلیمی

    پلیس خودروی متخلف را متوقف می‌کند و بعد از دریافت مدارک ضروری مانند گواهینامه، بیمه، کارت ماشین و برگۀ معاینه فنی، جریمه‌ای صادر می‌کند. این یک جریمۀ تسلیمی است. جایی که قبض جریمه در ساده‌ترین و کم‌چالش‌ترین وضعیت ممکن به راننده تسلیم می‌شود.

    ۳) جریمه دوبرگی

    وقتی راننده‌‎ای پس از ارتکاب تخلف، از قصد یا سهوا به دستور توقف پلیس هم توجه نمی‌کند، ۲ بار جریمه می‌شود. این جرائم در ۲ برگۀ جداگانه ثبت می‌شوند و نام جریمۀ دوبرگی از اینجا نشئت می‌گیرد. در این حالت با توجه به اینکه راننده محل را ترک کرده است، این قبوض از دستۀ قبض پلیس جدا نمی‌شود اما برای پلاک خودرو ثبت می‌شود.

    ۴) جریمه خودداری

    تقریبا از نام این جریمه متوجه می‌شویم که دقیقا جریمه خودداری چیست. بسیاری از رانندگان متخلف هنگام روبه‌رو شدن با قبض جریمۀ پلیس، به خاطر اعتراض یا عصبانیت از پذیرفتن قبض خودداری می‌کنند. این قبض که دیگر تسلیم راننده نشده است، یک قبض خودداری محسوب می‌شود. در این مواقع برخلاف جریمۀ الصاقی، هم پلیس و هم راننده در محل حضور دارند اما راننده قبض جریمه را نمی‌پذیرد.

    ۵) جریمه دوربین

    آخرین نوع جریمه‌ای که قرار است قبل از پاسخ به سوال کدام جریمه ها دوبرابر می شود، بررسی کنیم، جریمۀ دوربین است. در سیستم نظارتی راهنمایی و رانندگی ۲ نوع دوربین وجود دارد: دوربین هوشمند و دوربین اپراتوری. هر جریمۀ ثبت شده با این دوربین‌ها جزء جریمۀ دوربین محسوب می‌شوند. دوربین هوشمند جرائم را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ثبت می‌کند. ولی در دوربین اپراتوری، فردی که به عنوان اپراتور شناخته می‌شود، جرائم را مشاهده و ثبت می‌کند.

    کدام جریمه ها دوبرابر می شود؟ چه زمانی و چرا؟

    از بین این جرائم رانندگی، جریمه الصاقی، جریمه خودداری و جریمه تسلیمی دو برابر می‌‌شوند. منظور از این ۲ برابر شدن این است که اگر پس از ۶۰ روز از صدور این قبوض جریمه، آن‌ها را پرداخت نکنید، ۲ برابر خواهند شد. دلیل اینکه فقط این ۳ جریمه ۲ برابر می‌شوند این است که ارتکاب تخلف در آن‌ها قطعا محرز شده است. راننده در این حالت نمی‌تواند اعتراض کند و به همین دلیل فقط ۶۰ روز مهلت دارد که آن را پرداخت کند.

    اما در صدور قبوض جر‌ائم دوربین و دوبرگی ممکن است خطاهایی رخ دهد. یعنی ممکن است دوربین هوشمند در شناسایی پلاک یا تخلف اشتباه کند یا اپراتور پشت دوربین تخلف را اشتباهی ثبت کند. به همین دلیل امکان اعتراض برای راننده هم وجود دارد. پس محدودیتی برای پرداخت آن وجود ندارد.

    پس وقتی صحبت از این می‌شود که کدام جریمه ها دوبرابر می شود، باید گفت قبوض جرائمی که امکان خطا در صدورشان وجود نداشته باشد و تخلف قطعی باشد.

    ساده‌ترین روش‌ پرداخت خلافی خودرو

    ساده‌ترین روش پرداخت خلافی خودرو، استفاده از سرویس استعلام و پرداخت خلافی خودروی اتو ابزار است. در این سرویس می‌توانید به طور شبانه‌روزی خلافی را استعلام بگیرید. کافی است در صفحۀ این سرویس، پلاک خودرو، کد ملی و شماره موبایل مالک را وارد کنید و استعلام بگیرید. اتو ابزار تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ امکان اولین استعلام رایگان خلافی را برای شما فراهم کرده است.

    شما همچنین می‌توانید از طریق سایت راهور یا اپلیکیشن پلیس من به شکل آنلاین و از طریق مراکز پلیس +۱۰ به شکل حضوری خلافی را استعلام بگیرید و پرداخت کنید.

    جریمه دو برگی نمره منفی دارد؟

    جریمه دوبرگی ذاتا نمرۀ منفی ندارد. به عبارت دیگر اصلا نوع صدور قبض جریمه دلالتی بر اختصاص نمره منفی به گواهینامۀ رانندگان ندارد. بلکه این نوع تخلف است که مشخص می‌کند آیا باید نمره منفی به راننده اختصاص پیدا کند یا خیر. تخلفاتی که منجر به نمرۀ منفی می‌شوند، تخلفات حادثه‌ساز هستند. که در سال ۱۴۰۳ از ۲۰ به ۲۲ تخلف افزایش پیدا کرده‌اند.

    از جمله تخلفات حادثه‌ساز می‌توان به حرکت مارپیچ، عدم رعایت حق تقدم و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی اشاره کرد. 

    نحوۀ اعتراض به جریمه دو برگی

    در صورتی که به این جریمه اعتراض دارید، نباید سراغ پرداخت قبض جریمه دو برگی بروید. به جای این کار باید روند اعتراض به آن را پیش ببرید. روند اعتراض به این جریمه مانند روند اعتراض به خلافی خودرو است. کافی است با در دست داشتن مدارک مورد نیاز مانند کارت ماشین، گواهینامه، کارت شناسایی و… به یکی از مراکز اجرائیات ناجا مراجعه و فرم اعتراض را پر کنید.

    آیا جریمه دوربین دوبرابر می شود؟

    همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، به دلیل احتمال بروز خطا در ثبت جرائم با دوربین، این قبوض در صورت عدم پرداخت بعد از ۶۰ روز ۲ برابر نمی‌شوند. جریمۀ دوبرگی نیز در زمرۀ همین جرائم قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر مهلت پرداخت جریمه دو برگی و جریمه دوربین بیش از ۶۰ روز است.

    سخن پایانی

    در نظر داشته باشید که به طور کلی چیزی به نام بخشش دو برابر شدن جریمه رانندگی نداریم. تصمیم‌ بخشودگی جرائم رانندگی صرفا بر عهدۀ پلیس نیست و باید به تصویب برسد. به‌ندرت و در بعضی مناسبت‌های خاص این بخشودگی اگر قطعی باشد، به طور رسمی از مجاری معتبر اعلام می‌شود. پس فارغ از اینکه کدام جریمه ها دوبرابر می شود بهتر است آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت کنید.

    You are running a Trial version of Nop Rich Blog