All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 معرفی آئودی E5 اسپرت بک

    در کنار معرفی سه کانسپت فولکس واگن و همچنین نسخه بدنه-بلند یا L از سه محصول آئودی در نمایشگاه شانگهای 2025، اولین محصول اختصاصی آئودی برای بازار چین یعنی E5 اسپرت‌بک هم معرفی شده است. نکته جالب این است که E5 تحت برند جدیدی به نام AUDI عرضه خواهد شد، که به جای نشان 4 حلقه، نام AUDI را بر پیشانی دارد.

    آئودی با همکاری شرکت SAIC Motor یک زیر برند جدید راه‌اندازی کرده است که به‌طور انحصاری برای بازار چین خودرو می‌سازد. این شرکت نوپا، AUDI نام دارد تمام حروف بزرگ و به گفته‌ آن، کاملاً با دی‌ان‌ای آئودی شکل گرفته با این استثنای قابل توجه که شما هیچ‌گاه نشان چهار حلقه‌ای آئودی را روی این خودروها نخواهید دید.

    برند AUDI یک برند در بین بهترین‌های جهان خواهد بود، که دی‌ان‌ای آلمانی را با نوآوری چینی ترکیب می‌کند. این برند، یک برند برقی خواهد بود که توجه بیشتری به خواسته‌های خریداران چینی در خودروها دارد: اتصال، اتوماسیون و عملکرد. برای تحقق این امر، آئودی و SAIC پلتفرم دیجیتالی پیشرفته‌ای ایجاد کرده‌اند که خودروهای آینده‌ AUDI روی آن ساخته خواهند شد.

    مدیرعامل اتحاد آئودی و سایک یعنی Fermín Soneira اعتقاد دارد که آئودی E5 اسپرت‌بک به عنوان نخستین محصول براساس پلتفرم ADP و با ترکیبی از مهندسی آئودی و فناوری‌های دیجیتال چین، می‌تواند نظر مشتریان علاقمند به فناوری را جلب کند.

    فروش آئودی E5 اسپرت‌بک در چین از تابستان 2025 آغاز خواهد شد. برند AUDI قصد دارد دو محصول دیگر را نیز در سال‌های 2026 و 2027 در چین عرضه کند.

     

    طراحی آئودی E5 اسپرت‌بک

    فعلا مطلب زیادی درباره این خودروی برقی نمی‌دانیم. آئودی E5 اسپرت‌بک با طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.881، 1.959 و 1.478 متر، به مراتب از A5 اسپرت‌بک بزرگتر است.

    بنابر اعلام آئودی، E5 اسپرت‌بک براساس پلتفرم جدید ADP با طراحی گروه سایک شکل گرفته است، که از آن در ساخت سایر محصولات آئودی در چین، استفاده خواهد شد.

    هرچند آئودی از E5 اسپرت‌بک به عنوان فست‌بک یاد می‌کند، ولی این خودرو بیشتر به هاچ‌بک‌ها شباهت دارد. با قاب مستطیل-شکل در نمای جلو و عقب که چراغ‌های باریک را در خود جای داده است، زبان طراحی کاملا متفاوتی را نسبت به محصولات آئودی در اروپا، مشاهده می‌کنیم.

    کابین و امکانات آئودی E5 اسپرت‌بک

    سامانه دستیار راننده با لیدار و 29 جزء سخت‌افزاری، می‌تواند با تشخیص خودرو، دوچرخه و حتی سه چرخه، هدایت آئودی E5 اسپرت‌بک را حتی در ترافیک شهری به عهده بگیرد.

    در کابین آئودی E5 اسپرت‌بک با نمایشگر 27 اینچ با وضوح 4K مواجه هستیم، که با رابط کاربری AUDI OS فعالیت می‌کند. مدیریت این سامانه برعهده تراشه اسنپ دراگون با قابلیت پردازش 30 میلیون عملیات در ثانیه، قرار دارد. از دیگر امکانات رفاهی آئودی E5 اسپرت‌بک می‌توان به دستیار صوتی هوش مصنوعی، شارژر بی‌سیم با خنک‌کننده و سامانه پارک خودکار پیشرفته، اشاره کرد.

    مشخصات فنی آئودی E5 اسپرت‌بک

    مشتریان می‌توانند آئودی E5 اسپرت‌بک را در دو نسخه محرک-عقب یا چهار چرخ محرک و در چهار سطح قدرت 295، 402، 570 یا 776 اسب‌بخار، خریداری کنند. نیرومندترین تیپ این خودرو می‌تواند ظرف 3.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.

    بنابر اعلام آئودی، مجموعه باتری 100 کیلووات ساعت E5 اسپرت‌بک می‌تواند برد حرکتی 770 کیلومتر را برای این خودرو فراهم کند. این عدد ظاهرا برمبنای استاندارد چینی CLTC اندازه گیری شده، اما نمی‌دانیم که به کدام تیپ این خودرو مربوط است. براساس اعلام خودروساز آلمانی، ساختار 800 ولتی پلتفرم ADP، باعث می‌شود که نیروی لازم برای پیمایش 370 کیلومتر در مدت فقط 10 دقیقه تامین شود.

    0 معرفی اومودا C3

    برند اومودا در جریان یک رویداد ویژه، محصول جدید خود به نام C3 را به خبرنگاران خارجی معرفی کرده است.

    برند اومودا در حال حاضر فقط یک محصول یعنی C5 را در برخی کشورها به فروش می‌رساند. این خودرو در ایران با نام فونیکس FX شناخته می‌شود. محصول دیگر اومودا یعنی C7 نیز به زودی وارد بازار خواهد شد. البته در برخی کشورها از جمله روسیه، چری آریزو 5 پلاس و آریزو 5 جی تی با اسامی اومودا S5 و S5 GT و اکسید RX با نام اومودا C9 در حال عرضه است.

    رسانه‌های چینی از اومودا C3 به عنوان نسل جدید چری تیگو 3x یاد می‌کنند، هرچند که C3 در کشورهای خارجی عرضه خواهد شد.

    فرم بدنه اومودا C3 تحت تاثیر خطوط زاویه دار و شکسته شکل گرفته است تا جایی که شرکت سازنده، این خودرو را به ربات تشبیه می‌کند. دیلایت در لبه کاپوت، چراغ‌های مثلثی جلو در سپر، نوار LED در سپر، فرم زاویه دار چراغ‌های عقب به همراه برآمدگی کاپوت و گلگیرهای عقب، جلب نظر می‌کند.

    از ابعاد بدنه اومودا C3 اطلاعی در دسترس نیست، اما بنابر خبرهای اولیه، طول این خودرو به 4.2 متر می‌رسد. بنابراین C3 از اومودا C5 با طول و فاصله محوری به ترتیب 4.4 و 2.63 متر، به مراتب کوچکتر است.

    فعلا تنها یک تصویر کامپیوتری از فضای کابین اومودا C3 به نمایش درآمده، که خطوط کلی این فضا را نمایش داده است. از مهمترین ویژگی‌های قابل تشخیص در این بخش می‌توان به نمایشگر مرکزی با فرم عمودی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و شباهت کلی داشبورد به محصولات جدید چری، اشاره کرد. به نظر می‌رسد که در اومودا C3، اهرم تعویض دنده به ستون فرمان منتقل شده است.

    چری از اعلام مشخصات فنی اومودا C3 خودداری کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود که این محصول جدید بسته به بازار هدف، در سه نسخه درون‌سوز، هیبرید و برقی عرضه شود.

    براساس گمانه‌زنی رسانه‌ها، اومودا C3 از پاییز 2025 وارد بازار خواهد شد.

    البته اومودا قصد دارد پس از C3، دو کراس‌اور جمع‌وجور C1 و C2 را نیز عرضه کند. نسخه فیس‌لیفت C5 با پیشرانه هیبرید و همچنین C9 با تغییرات ظاهری نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.

     

     

    0 بروزرسانی جیلی پاندا مینی

    جیلی پاندا مینی از سال 2022 به فروش می‌رسد. بنابر اعلام CAAM، بیش از 53 هزار دستگاه پاندا مینی در سه ماهه نخست 2025 به فروش رسیده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 21 درصد افزایش یافته است. در میان رقبای این خودرو، فقط وولینگ هونگوانگ مینی وضعیت بهتری دارد.

    با وجود این موفقیت نسبی، جیلی از نسخه جدید پاندا مینی رونمایی کرده است.

    طراحی جیلی پاندا مینی

    در مدل جدید همچنان با فرم دایره‌ای چراغ‌های جلو مواجه هستیم که البته جزئیات LED آن‌ها، اکنون به پلک انسان شباهت دارد. اضافه شدن پنل مشکی در نمای جلو و همچنین تغییر در طراحی سپر جلو، آینه‌ها و درپوش رینگ‌ها از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو بشمار می‌آید.

    ابعاد بدنه جیلی پاندا مینی در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 3,065، 1,522، 1,6 و 2,015 متر اعلام شده است، که بر رینگ‌های 13 اینچ با تایرهای 155/70 استوار می‌شود.

    کابین و امکانات جیلی پاندا مینی

    در فضای کابین جیلی پاندا مینی با تغییر در طراحی فرمان، پوشش داخلی درها و دستگیره درها به همراه افزایش کیفیت قطعات، مواجه هستیم. تنها دکمه روشن کردن تهویه مطبوع برجای خود باقیمانده، درحالی‌که سایر تنظیمات به نمایشگر 8 اینچ لمسی منتقل شده است. یک صفحه نمایش 9.2 اینچ نیز در برابر راننده قرار دارد.

    از امکانات رفاهی جیلی پاندا مینی می‌توان به دو کیسه هوا، تهویه مطبوع، سیستم صوتی با دو بلندگو، دو درگاه USB و حسگرهای پارک عقب اشاره کرد. فضای 69 لیتری محفظه بار هم پس از خم کردن صندلی‌های عقب به 800 لیتر افزایش می‌یابد.

    مشخصات فنی جیلی پاندا مینی

    جیلی پاندا مینی به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز شده است، که 41 اسب‌بخار قدرت و 110 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. حداکثر سرعت این خودروی 815 کیلوگرمی به 100 کیلومتر برساعت محدود شده است.

    به لطف مجموعه باتری 17.03 کیلووات ساعت، جیلی پاندا مینی می‌تواند 210 کیلومتر مسافت را با یکبار شارژ طی کند (برمبنای CLTC). این باتری از جریان 22 کیلووات پشتیبانی می‌کند.

    مدل قبلی جیلی پاندا مینی، 27 اسب‌بخار قدرت و باتری 9.61 کیلووات ساعت با برد 120 کیلومتر را ارائه می‌دهد.

    قیمت جیلی پاندا مینی

    اگر دوربین عقب و سیستم پایداری ESP را برای جیلی پاندا مینی سفارش بدهید، قیمت آن به 49,900 یوان (6,835 دلار) می‌رسد. مدل قبلی هم با قیمت 29,900 یوان (4,100 دلار) همچنان قابل خریداری است.

    0 معرفی هوندا P7

    هوندا در سال 2024 از عرضه برند Ye در بازار چین خبر داد. قرار شد کراس‌اور S7 توسط دانگ فنگ و همتای آن یعنی P7 توسط جی‌ای‌سی تولید شود. پس از مدتی، هوندا تصمیم گرفت که دیگر از نام Ye استفاده نکند. دانگ فنگ هوندا S7 در مارس 2025 وارد بازار شد و یک ماه پس از آن نوبت به جی‌ای‌سی هوندا P7 رسید.

    طراحی جی‌ای‌سی هوندا P7

    هردو خودروی مذکور از نظر شیب سقف، دستگیره‌های مخفی‌شونده و دوربین‌های جانبی به یکدیگر شباهت دارند. هرچند محصول جی‌ای‌سی از طراحی متفاوت چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب بهره‌ می‌برد.

    ابعاد بدنه کراس‌اور برقی هوندا در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.75، 1.93، 1.625 و 2.93 متر اعلام شده است، که نسبت به تسلا مدل وای، 47 میلی‌متر طول کمتر و 40 متر فاصله محوری بیشتری دارد. بدنه این هوندای برقی بر رینگ‌های 19 یا 21 اینچ قرار می‌گیرد.

    کابین و امکانات جی‌ای‌سی هوندا P7

    طراحی فضای داخلی دانگ فنگ هوندا P7 به S7 شباهت دارد. در این بخش با صفحه نشان‌دهنده 9.9 اینچ و دو نمایشگر لمسی 12.8 و 10.25 اینچ روبرو هستیم. از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به نمایشگر مجازی 41.9 اینچ، سامانه دستیار رانندگی Honda Sensing و سیستم صوتی Bose با 16 بلندگو، اشاره کرد. نمایشگر لمسی این خودرو از اپل کارپلی، بایدو CarLife و HiCar ساخت هواوی پشتیبانی می‌کند.

    مشخصات فنی جی‌ای‌سی هوندا P7

    دانگ فنگ هوندا S7 در تیپ پایه به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز شده است، که 268 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. به یاری باتری NMC با ظرفیت 89.8 کیلووات ساعت، برد حرکتی 650 کیلومتر (برمبنای CLTC) در دسترس قرار می‌گیرد.

    اما تیپ AWD گک هوندا P7 با مجموع خروجی 469 اسب‌بخار قدرت و 770 نیوتن‌متر گشتاور و باتری 9.8 کیلووات ساعت، برد حرکتی 630 کیلومتر (برمبنای CLTC) و شتاب صفر تا صد 4.6 ثانیه را ارائه می‌کند.

    قیمت جی‌ای‌سی هوندا P7

    دانگ فنگ هوندا S7 با قیمت 259,900 تا 309,900 یوان (35,360 تا 42,170 دلار) وارد بازار شد، اما یک ماه بعد و با عرضه جی‌ای‌سی هوندا P7 با قیمت 199,900 تا 249,900 یوان (27,200 تا 34 هزار دلار)، هوندا مجبور شد قیمت محصول مشترک با دانگ فنگ یعنیS7  را 8 هزار دلار کاهش بدهد. دانگ فنگ حتی یک پکیج رایگان به ارزش 3,727 دلار شامل اشتراک 5 ساله سرویس Honda Connect، اینترنت بدون محدودیت و پکیج رانندگی هوشمند رایگان را نیز به خریداران S7 ارائه می‌کند.

    بنابراین در شرایطی که هوندا با چالش جذب مشتری در چین روبرو است، دو شریک آن هم به رقابت درون خانواده‌ای وارد شده‌اند. از طرفی با توجه به شباهت زیاد این دو مدل، اصلا بعید نیست که مشتریان به سراغ محصولات برندهای چینی مثل ایکس پنگ، زیکر و بی وای دی بروند.

    0 معرفی بایک BJ30

    در سال 2015، یک کراس‌­اور کامپکت به نام BJ20 توسط بایک معرفی شد. این خودرو پس از تغییر چهره در سال 2020، با نام BJ30 شناخته می­‌شود. اکنون نسل جدید بایک BJ30 در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 معرفی شده است، خودروی که به‌زودی توسط دیار خودرو وارد بازار کشورمان می­‌شود.

    علاوه بر BJ30، دو کراس‌اور جدید هم با نام‌های بایک BJ40 و بایک BJ60 در غرفه این شرکت به چشم می‌خورد، که عرضه آن‌ها به بازار کشورمان جز برنامه‌های آتی دیار خودرو خواهد بود.

    طراحی بایک BJ30

    در هنگام انتشار تصاویر بایک BJ30 در اواخر سال 2023 توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) ، معلوم شد که طراحی بدنه این مدل از محصولات قدیمی جیپ فاصله گرفته است و سعی دارد هویتی مستقل را به نمایش بگذارد.

    فرم جعبه‌­ای بدنه، چراغ‌های دایره­‌ای داخل کادر مستطیل یکپارچه با جلوپنجره، چراغ‌های عمودی عقب و خطوط مستقیم در نمای جانبی، از ویژگی‌های ظاهری این کراس‌اور جمع‌وجور است.

    ابعاد بدنه بایک BJ30 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.73، 1.91، 1.757 یا 1.79 (بسته به تریم) و 2.82 متر اعلام شده است، که نسبت به نسل قبل، در تمام جهات افزایش داشته و نوید کابینی جادار را می‌دهد.

    کابین و امکانات بایک BJ30

    در فضای داخلی بایک BJ30 با طرحی ساده و کاربردی مواجه هستیم، که کلاستر 10.25 اینچی، نمایشگر لمسی 14.6 اینچ، دریچه سرتاسری تهویه و اهرم چرخان تعویض دنده را به همراه دارد.

    برای تنظیم تهویه هم باید به نمایشگر مرکزی مراجعه کرد. این خودرو به صورت استاندارد به کروزکنترل تطبیق­‌پذیر و دستیار حرکت بین خطوط مجهز شده است. رادارهای ADAS سطح 2.5 و 6 کیسه هوا ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند.

    مشخصات فنی بایک BJ30

    بایک قصد دارد BJ30 را در دو نسخه تولید کند. مدل پایه به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با 188 اسب­‌بخار قدرت مجهز خواهد شد. اما نسخه هیبرید HEV از بایک BJ30، به سامانه­‌ای متشکل از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ و پیشرانه­‌های برقی مجهز خواهد شد، که در مجموع 409 اسب‌­بخار قدرت و 685 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیربکس دو حالته DHT هر دو محور ارسال می­‌کند. بنابر اعلام سازنده، این مدل ظرف 6.6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

    زوایای حمله و خروج و همچنین فاصله کف از سطح زمین هم به ترتیب 25 و 30 درجه و 215 میلیمتر اعلام شده است.

    قیمت بایک BJ30

    از قیمت بایک BJ30 اطلاعی در دسترس نیست، اما مدل فعلی این خودرو با قیمت پایه 105,800 یوان (تقریبا معادل با 14,500 دلار) به فروش می­‌رسد. بنابر گمانه‌زنی رسانه‌های چینی، دو نسخه بنزینی و هیبرید از نسل جدید هم با قیمت 105,800 و 120 هزار یوان (14,700 و 17 هزار دلار) عرضه خواهد شد.

    دیار خودرو قصد دارد نسخه هیبرید این کراس‌اور جذاب را به بازار کشورمان عرضه کند.

    0 اولین تصاویر از لی اتو i8

    شاسی‌بلند لی اتو i8 با طولی نزدیک به ۵.۱ متر و قدرتی معادل ۵۳۶ اسب‌بخار، یکی از قدرتمندترین خودروهای تمام‌الکتریکی Li Auto  محسوب می‌شود. این خودرو به باتری NMC و فناوری شارژ سریع 5C  مجهز است. شرکت Li Auto قیمت این مدل را حدود ۴۰۰,۰۰۰ یوان (معادل تقریبی ۵۴,۴۰۰ دلار) اعلام کرده است.

    مدل i8 دومین خودروی تمام‌برقی شرکت Li Auto به‌شمار می‌رود. این خودروساز مستقر در پکن در ابتدا تنها خودروهای برقی با برد افزوده (EREV) تولید می‌کرد. سال گذشته، اولین خودروی کاملاً برقی خود را با نام Li MEGA MPV معرفی کرد. اما طراحی آینده‌نگرانه و خاص آن (شبیه تابوت) در بازار چین با استقبال سردی مواجه شد و فروش پایین آن باعث شد که این شرکت عرضه سایر مدل‌های برقی خود را به تعویق بیاندازد.

    اکنون سازمان نظارتی وابسته به وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، تصاویر بدون استتار از Li Auto i8 را منتشر کرد. این موضوع در قالب ثبت درخواست شرکت برای دریافت مجوز فروش انجام شد، زیرا هیچ خودرویی در چین بدون تأیید این وزارت‌خانه اجازه فروش ندارد.

    خودروسازان معمولاً تمایلی به فاش شدن مشخصات و تصاویر محصولات پیش از رونمایی رسمی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها از جمله Li Auto، خود را با این روند تطبیق داده‌اند و اطلاعات تکمیلی را هم‌زمان با افشای MIIT منتشر می‌کنند.

     

    مشخصات فنی لی اتو i8

    در اسناد رسمی آمده که i8 یک خودروی بزرگ ۶ نفره با ابعاد ۵۰۸۵×۱۹۶۰×۱۷۴۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۳۰۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن نیز ۲۶۱۰ کیلوگرم اعلام شده. در بالای شیشه جلو، یک سیستم LiDAR نصب شده که برای قابلیت‌های رانندگی هوشمند استفاده می‌شود.

    این خودرو دارای سیستم دو دیفرانسیل (AWD) بوده و از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد:

                •          یک موتور 201 اسب‌بخاری در محور جلو

                •          یک موتور 275 اسب‌بخاری در محور عقب

    مجموع توان خروجی به ۴۰۰ کیلووات (۵۳۶ اسب‌بخار) می‌رسد و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

    این شرکت قصد دارد هم‌زمان با عرضه i8، دو هزار و پانصد ایستگاه سوپرشارژ با ۱۵,۰۰۰ شارژر در سراسر چین راه‌اندازی کند.

    مدل i8 قرار است در ماه جولای (تابستان ۲۰۲۵) عرضه شود و به احتمال زیاد هفته آینده در نمایشگاه خودرو شانگهای به‌صورت عمومی رونمایی خواهد شد.

     

    0 معرفی خودروی جهانی سال 2025 (WCOTY)

    پس از انتشار فهرست ده فینالیست رقابت خودروی سال 2025 در ماه ژانویه، سه خودروی برتر هریک از رده‌ها در مارس معرفی شدند. اکنون و به مناسبت نمایشگاه خودرو نیویورک 2025، با رتبه اول کلاس‌های مختلف آشنا می‌شویم.

    طبق قوانین، خودروهای با حداقل تیراژ 10 هزار دستگاه مجاز به حضور در این فهرست هستند، ضمن‌ این‌که مدل‌های موردنظر باید لااقل در دو قاره و دو بازار اصلی همچون اروپا، آمریکای جنوبی، چین، هند و ایالات متحده عرضه شده باشند.

    هیات داوران این رقابت که از صد نفر خبرنگار اهل 30 کشور مختلف تشکیل می‌شود، کیا EV3 را به عنوان خودروی سال 2025 انتخاب کرده است. سال گذشته هم کیا EV9 توانست این عنوان را به دست آورد.

    کیا EV3 برای به دست آوردن رتبه اول از سد ب ام و X3 و هیوندای کسپر/اینستر عبور کرده است. البته در مرحله قبل، رقبای دیگر یعنی آئودی A5/S5، فورد ماستنگ، مینی کوپر برقی، سوزوکی سوئیفت، تویوتا کمری،  تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو و فولکس واگن تیگوان و تایرون نیز حضور داشتند.

    ولوو EX90 هم با عبور از پورشه ماکان و پانامرا، عنوان بهترین خودروی پرمیوم 2025 را دریافت کرد. البته پورشه دست خالی از این رقابت بیرون نرفته چراکه پورشه 911 کررا GTS که اخیرا به قوای حرکتی هیبرید مجهز شده است، هم پس از مبارزه با ب ام و M5 و پورشه تایکان توربو GT به عنوان خودروی اسپرت سال رسید.

    نکته جالب این است که در عین حضور خودروهای برقی در هریک از رده‌های رقابت خودروی سال، باز هم یک عنوان جداگانه به خودروی برقی سال تعلق دارد، که امسال هیوندای اینستر توانست با عبور از کیا EV3 و پورشه ماکان برقی، این مقام را به دست بیاورد.

    عنوان بهترین خودروی شهری 2025 به یک خودروی چینی یعنی بی وای دی سیگال (دلفین مینی) رسیده، که از هیوندای اینستر و مینی کوپر برقی عبور کرده است.

     

    عنوان بهترین طراحی خودرو در سال 2025 به فولکس واگن ID. Buzz رسیده است.

    در سال 2024، عنوان بهترین خودروی پرمیوم به ب ام و سری 5 و همتای برقی آن i5، بهترین خودروی اسپرت به هیوندای آیونیک 5 N، بهترین خودروی برقی به کیا EV9، بهترین خودروی شهری به ولوو EX30 و عنوان زیباترین طراحی نیز به تویوتا پریوس رسید.

    0 اومودا C3 در آستانه رونمایی

    مدتی پس از انتشار تصاویری از طرح اولیه اومودا C3، اکنون یک تصویر از نمای جانبی این خودرو منتشر شده است.

    اومودا به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه چری، تنها در بازارهای خارج از چین فعالیت دارد، هرچند که سبد محصولات آن در هر کشور، متفاوت است. مثلا برخلاف اومودا C5 یا همان فونیکس FX که در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسد، اومودا C9 یا اکسید RX در مناطق محدودی عرضه شده است.

    بنابر تنها تصویر موجود، بدنه اومودا C3 را مجموعه‌ای از خطوط شکسته شکل می‌دهد. برند چینی از این مدل با لقب سایبر-مکانیکا یاد می‌کند که اشاره‌ای ظریف به رباتهاست.

    فرم خمیده سقف، چراغ‌های مثلثی جلو و جزئیات عمودی چراغ‌های عقب، اومودا C3 را در جایگاه یک کراس‌اور کوپه قرار می‌دهد. بنابر یک رندر کامپیوتری، در فضای کابین این خودرو با یک نمایشگر عمودی مواجه هستیم.

    فعلا هیچ اطلاعات دیگری از اومودا C3 در دست نداریم، هرچند که طبق آنچه در معرفی برنامه‌های این شرکت اعلام شد، این خودرو در سه تیپ بنزین‌سوز، هیبرید و برقی عرضه خواهد شد.

    اومودا همچنین قصد دارد به زودی C7 را در روسیه عرضه کند. با گذشت یک سال از رونمایی، این خودرو فعلا در هیچ کشوری عرضه نشده است، اما به نظر می‌رسد که روسیه یکی از نخستین مقاصد این کراس اور خواهد بود.

    فعلا از قیمت اومودا C7 در روسیه اطلاعی نداریم اما می‌توان انتظار داشت که از اومودا C5 با قیمت پایه 2.570 میلیون روبل (31 هزار دلار) گرانتر باشد. ظاهرا این خودرو با برند اکودا در ایران هم عرضه خواهد شد.

    0 معرفی جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025

    با وجود توانایی جیپ رانگلر در بیراهه‌نوردی، ابعاد کوچک این خودرو برای برخی مشتریان چندان جالب نیست. اما به نظر می‌رسد که شرکت جیپ با معرفی واگونییر اورلند ادیشن 2025، مشکل بسیاری از مشتریان برند جیپ را برطرف کرده است.

    همین ابتدای امر باید به رینگ‌های 20 اینچ آلومینیوم با تایرهای 32 اینچ چهار فصل اشاره کنیم، که چسبندگی مورد نیاز برای عبور از مسیرهای سنگلاخ یا گلی را فراهم خواهد کرد. البته دیفرانسیل لغزش-محدود هم می‌تواند تا صد درصد از 420 اسب‌بخار خروجی پیشرانه شش سیلندر را به یکی از محورهای جلو یا عقب ارسال کند.

    جیپ واگونییر اورلند ادیشن به سیستم تعلیق بادی جیپ به نام کوادرا لیفت مجهز است، که ارتفاع خودرو را در بالاترین حالت به 25 سانتی‌متر افزایش می‌دهد. غیر از این‌ها باید به سه صفحه فلزی زیر بدنه اشاره کرد، که از محور جلو، جعبه انتقال و باک محافظت می‌کند.

    علاوه بر حالت‌های رانندگی اسپرت، برفی، خودکار و شن و گل، یک حالت دیگر به نام Rock هم برای واگونییر اورلند ادیشن درنظر گرفته شده است. قابلیت کنترل Selec-Speed نیز سرعت خودرو در هنگام فرود یا صعود از مسیر سراشیبی را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

    از تفاوت‌های ظاهری جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025 با مدل عادی می‌توان به دو قلاب یدک‌کشی در سپر جلو و تزئین سقف و ریل باربند با رنگ مشکی اشاره کرد. در فضای کابین این خودرو نیز با چرم ناپا، سقف پانوراما، ردیف سوم صندلی‌ها، نمایشگر لمسی 10.1 اینچ، شارژر بی‌سیم و مجموعه‌ای از سامانه‌های دستیار رانندگی مواجه هستیم.

    جیپ قصد دارد فقط 2 هزار دستگاه واگونییر اورلند ادیشن را با قیمت 74,835 دلار، عرضه کند. با توجه به تجهیزات استاندارد این مدل، تفاوت قیمتی 5,800 دلاری آن با مدل عادی، منطقی به نظر می‌رسد.

    جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025 از تابستان امسال به مشتریان تحویل خواهد شد.

    0 معرفی هایپتک HL

    شرکت جی ای سی در آگوست 2024، نام یکی از برندهای زیرمجموعه خود یعنی هایپر را به هایپ تک (Hyptec) تغییر داد. اکنون یک شاسی‌بلند بزرگ به نام HL توسط این برند رونمایی شده است.

    طراحی جی ای سی هایپ تک HL

    بنابر اعلام سازنده، هایپ تک HL با الهام از قایق‌های لوکس طراحی شده است. فرم سه تایی چراغ‌های اصلی جلو که در دیلایت هم امتداد دارد، اجزای نورانی بالای جلوپنجره با قابلیت تغییر الگوی روشنایی و در نهایت فرم عمودی چراغ‌های عقب با نوار نورانی بین آن‌ها، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری این خودرو به‌شمار می‌آید.

    ابعاد بدنه جی ای سی هایپ تک HL در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.126، 1.99، 1.75 و 3.088 متر اعلام شده است.

    خریداران می‌توانند یکی از چهار رنگ آبی Nautical، خاکستری Ice Rock، سبز Deep Sea یا مشکی Night Shadow را برای این خودرو انتخاب کنند.

    کابین و امکانات جی ای سی هایپ تک HL

    سامانه هوشمند رانندگی ADiGO به یاری لیدار روی سقف، سه رادار موج کوتاه، 11 دوربین و 12 رادار فراصوت عمل می‌کند. از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به دستیار پارک در فضاهای باریک، پارک از راه دور، پارک خودکار در پارکینگ‌های عمومی و هشدار نقاط کور، اشاره کرد.

    کابین این خودرو در دو حالت 5 یا شش نفره با چیدمان 3+2 یا 2+2+2 صندلی‌ها، چیدمان می‌شود. بنابر اعلام سازنده، صندلی‌های ردیف دوم جی ای سی هایپ تک HL مطابق با استانداردهای ناسا طراحی شده است، تا حداکثر راحتی را تامین کند. تنظیم برقی 12 حالته، ماساژور 18 نقطه‌ای و نمایشگرهای مجزا روی زیرآرنجی وسط، از ویژگی‌های جالب صندلی‌های ردیف دوم به‌شمار می‌آید.

    از امکانات رفاهی جی ای سی هایپ تک HL می‌توان به صفحه نشان‌دهنده 8.8 اینچ، نمایشگر لمسی 17.3 اینچ با رابط کاربری ADiGO 6.0 و هوش مصنوعی دیپ سیک، نمایشگر مجازی (روی شیشه) 27 اینچ، دو شارژر بی‌سیم 50 وات روی کنسول میانی، سیستم صوتی با 24 بلندگو و عایق صوتی سقف، اشاره کرد. سرنشینان ردیف عقب هم به نمایشگر سقفی 17.3 اینچ و یخچال دسترسی دارند.

    مشخصات فنی جی ای سی هایپ تک HL

    جی ای سی هایپ تک HL براساس ساختار 800 ولتی شکل گرفته است. فناوری شارژ سریع 3C در دو تیپ ابتدایی، قابلیت افزایش شارژ از 30 به 80 درصد در 15 دقیقه را فراهم می‌کند، درحالی‌که فناوری 5C در سایر تریم‌ها، این زمان را به 10 دقیقه کاهش می‌دهد.

    جی ای سی هایپ تک HL برقی در تیپ پایه یه یک موتور 250 کیلووات روی محور عقب با 335 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. این مدل ظرف 6.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. در تیپ دوموتوره یا AWD، یک موتور دیگر با 174 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو اضافه می‌شود، تا شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه حاصل شود.

    هر دو تیپ مذکور را می‌توان با باتری 95.9 یا 108.35 کیلووات ساعت سفارش داد، که برد حرکتی 670، 700 یا 750 کیلومتر را فراهم می‌کند. مصرف انرژی در کمترین حالت به 15.8 کیلووات ساعت در صد کیلومتر می‌رسد.

    اما تیپ هیبرید بردافزا (EREV) جی ای سی هایپ تک HL به پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، موتور برقی 250 کیلووات روی محور عقب و باتری 60.33 کیلووات ساعت مجهز است، که در کنار باک 53 لیتری، شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه و برد حرکتی 350 و 1200 کیلومتر در حالت برقی و هیبرید را فراهم می‌کند. متوسط مصرف انرژی این مدل، 15.9 کیلووات ساعت در صد کیلومتر اعلام شده است.