All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 معرفی استون مارتین DBX S

    استون مارتین DBX در دو نسخه پایه و DBX707 عرضه می‌شد. البته مدل پایه با 542 اسب‌بخار قدرت، چندان مورد پسند مشتریان قرار نگرفت و به همین علت در سال 2024 از خط تولید کنار رفت. اما حالا علاوه بر DBX707 با 697 اسب‌بخار قدرت، مشتریان می‌توانند یک تیپ جدید یعنی DBX S را هم انتخاب کنند.

    مشخصات فنی استون مارتین DBX S

    استون مارتین با نصب توربوشارژرهای متعلق به والهالا در DBX S، خروجی پیشرانه 4 لیتر V8 توئین توربوشارژ را به 717 اسب‌بخار افزایش داده است. شتاب صفر تا صد در 3.1 ثانیه و حداکثر سرعت 310 کیلومتر برساعت با مدل قبلی تفاوتی ندارد، اما شتاب صفر تا 200 کیلومتر برساعت، چند دهم ثانیه کاهش یافته است. تنها شاسی‌بلند تولید انبوه که می‌تواند از پس استون مارتین DBX S بربیاید، لامبورگینی اوروس SE خواهد بود.

    استون مارتین با بازنگری در عملکرد گیربکس 9 سرعته اتوماتیک DBX S، سرعت تعویض دنده در حالت‌های اسپرت و اسپرت + را افزایش داده است. فرمان هم عملکرد سریعتری دارد.

    سامانه چهار چرخ محرک مشترک با DBX707، امکان تقسیم نیروی 50-50 بین دو محور را فراهم می‌کند. نیروی توقف استون مارتین DBX S هم از دیسک‌های کربن-سرامیک 16.5 اینچ در جلو و 15.3 اینچ در محور عقب، تامین می‌شود.

    طراحی استون مارتین DBX S

    تغییرات ظاهری استون مارتین DBX S شامل زیرسپری جلو و دیفیوزر جدید عقب، چندان محسوس نیست. البته خروجی دوتایی اگزوز در جهت عمودی هم به لکسس IS F شباهت دارد. در فضای کابین هم به جز نشان‌های S و امکان سفارش تریم متفاوت، تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود.

    رینگ‌های 23 اینچ منیزیومی استون مارتین DBX S نسبت به نمونه مشابه آلومینیومی، 18.5 کیلوگرم سبک‌تر است. سقف فیبرکربن به عنوان بزرگترین قطعه یکپارچه از این جنس که توسط استون مارتین استفاده شده نیز در کاهش وزن خودرو، موثر بوده است. جلوپنجره لانه زنبوری برگرفته از DBS 770 به همراه تعداد دیگری از قطعات قابل سفارش از جنس فیبرکربن را نیز می‌توان انتخاب کرد، تا وزن استون مارتین DBX S در مجموع، 45 کیلوگرم کاهش یابد و به 2.2 تن برسد.

    توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از موارد بالا به صورت استاندارد در استون مارتین DBX S عرضه نمی‌شود و برای خریداری هریک از آن‌ها، باید هزینه جداگانه پرداخت شود.

    قیمت استون مارتین DBX S

    از قیمت استون مارتین DBX S اطلاعی در دسترس نیست، اما با توجه به قیمت پایه 260 هزار دلاری DBX707، انتظار داریم که قیمت DBX S نیز در حوالی 300 هزار دلار تعیین شود.

    استون مارتین DBX S مدل 2026 از اواخر سال جاری به مشتریان تحویل داده می‌شود.

    0 معرفی کیا EV9 نایت فال ادیشن

    به نظر می‌رسد که شرکت کیا با آگاهی از محبوبیت تریم مشکی بین خریداران خودروهای شاسی‌بلند، تصمیم گرفته است تیپ جدیدی از پرچمدار برقی یعنی EV9 را با لقب نایت فال ادیشن عرضه کند. البته برخلاف مدل‌هایی که تنها با ظاهر متفاوت عرضه می‌شوند، این تیپ از EV9 در بخش فنی هم تغییر کرده است.

    کیا EV9 نایت فال ادیشن براساس تیپ Land از این خودرو شکل گرفته و حالا به لطف حالت رانندگی Boost، گشتاور آن از 600 به 700 نیوتن‌متر افزایش یافته، هرچند که قدرت بدون تغییر یعنی 379 اسب‌بخار باقیمانده است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت کیا EV9 نایت فال ادیشن، 4.5 ثانیه اعلام شده است، که برای خودرویی با این ابعاد، چندان بد به نظر نمی‌رسد.

    از تریم مشکی کیا EV9 نایت فال ادیشن که بگذریم، باید به رینگ‌های 20 اینچ مشکی و همچنین رنگ جدید قهوه‌ای Roadrider اشاره کنیم، که به طور اختصاصی برای این مدل ارائه می‌شود. برخلاف انتظار، در تصاویر رسمی از این رنگ جدید خبری نیست.

    در فضای داخلی کیا EV9 نایت فال ادیشن با تریم مشکی و طرح سفارشی روکش صندلی‌ها مواجه هستیم.

    براساس اعلام کیا، کلیه تیپ‌های EV9 مدل 2026 همچون محصولات تسلا از استاندارد شارژ آمریکای شمالی یعنی NACS و تجهیزات آداپتور CCS (سفارشی) پشتیبانی می‌کند.

    برای آگاهی از قیمت کیا EV9 مدل 2026 از جمله تیپ نایت فال ادیشن، فعلا باید منتظر بمانیم. البته می‌توان امیدوار بود که با افزایش چندانی نسبت به مدل قبل روبرو نخواهیم شد. لازم به یادآوری است که کیا EV9 در تاسیسات کیا در ایالت جورجیا تولید می‌شود و به همین علت، از تخفیف 7,500 دلاری دولت فدرال برای خودروهای برقی، بهره‌مند می‌شود، امتیازی که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

    0 معرفی گریت وال اورا 07 استیشن

    برند اورا (Ora) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه گریت وال در سال 2018 و با هدف عرضه مدل‌های برقی، تاسیس شد.

    این برند در سال 2022 یک فست‌بک چهار در به نام لایتنینگ کت به معنای «گربه آذرخش»! را عرضه کرد. البته این خودرو که در نمای جلو به محصولات قدیمی پورشه شباهت دارد، در خارج از چین با نام اورا 07 به فروش می‌رسد.

    حالا در نمایشگاه خودرو شانگهای 2025، تیپ استیشن واگن اورا لایتنینگ کت با لقب تراول ادیشن (Travel Edition) رونمایی شده است. بنابر ادعای سازنده، این مدل با قابلیت‌های کاربردی بیشتر، می‌تواند نظر خانواده‌ها و افراد علاقمند به سفر را جلب کند.

     

    طراحی اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن

    همچون مدل قبلی، در نمای جلوی اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن با کاپوت خمیده، چراغ‌های بیضی-شکل و فرم منحنی هواکش‌های دو طرف سپر، مواجه هستیم. از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به دستگیره‌های مخفی‌شونده، ریل سقفی و نوار حاشیه پنجره‌ها به رنگ مشکی براق، لیدار و رینگ‌های 19 اینچ اشاره کرد.

    اما نمای عقب اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن با فرم منحنی چراغ‌های عقب و باله سقفی، تاحدی یادآور کرایسلر پی تی کروزر است.

    اورا ضمن خودداری از اعلام ظرفیت محفظه بار لایتنینگ کت تراول ادیشن، ادعا می‌کند که گنجایش این بخش از سایر خودروهای این رده، بیشتر است.

    مشخصات فنی اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن

    گذشته از کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز و همچنین مجموعه سامانه‌های دستیار راننده، مشخصات فنی اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن نیز با مدل سدان تفاوتی ندارد. تیپ پایه به یک موتور برقی روی محور جلو با 204 اسب‌بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. اما تیپ چهار چرخ محرک، دو موتور برقی با مجموع 408 اسب‌بخار قدرت و 680 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار دارد.

    اورا لایتنینگ کت در چین با یکی از دو باتری 64.31 یا 83.49 کیلووات ساعت قابل سفارش است. احتمالا برای نسخه استیشن نیز همین باتری‌ها قابل انتخاب باشد.

    قیمت اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن

    در حال حاضر از قیمت و همچنین احتمال صادرات اورا لایتنینگ کت تراول ادیشن به سایر کشورها، اطلاعی در دسترس نیست. البته مدل سدان در چین با قیمت 189,800 تا 269,800 یوان (26,100 تا 37,100 دلار) به فروش می‌رسد.

    0 معرفی آئودی E5 اسپرت بک

    در کنار معرفی سه کانسپت فولکس واگن و همچنین نسخه بدنه-بلند یا L از سه محصول آئودی در نمایشگاه شانگهای 2025، اولین محصول اختصاصی آئودی برای بازار چین یعنی E5 اسپرت‌بک هم معرفی شده است. نکته جالب این است که E5 تحت برند جدیدی به نام AUDI عرضه خواهد شد، که به جای نشان 4 حلقه، نام AUDI را بر پیشانی دارد.

    آئودی با همکاری شرکت SAIC Motor یک زیر برند جدید راه‌اندازی کرده است که به‌طور انحصاری برای بازار چین خودرو می‌سازد. این شرکت نوپا، AUDI نام دارد تمام حروف بزرگ و به گفته‌ آن، کاملاً با دی‌ان‌ای آئودی شکل گرفته با این استثنای قابل توجه که شما هیچ‌گاه نشان چهار حلقه‌ای آئودی را روی این خودروها نخواهید دید.

    برند AUDI یک برند در بین بهترین‌های جهان خواهد بود، که دی‌ان‌ای آلمانی را با نوآوری چینی ترکیب می‌کند. این برند، یک برند برقی خواهد بود که توجه بیشتری به خواسته‌های خریداران چینی در خودروها دارد: اتصال، اتوماسیون و عملکرد. برای تحقق این امر، آئودی و SAIC پلتفرم دیجیتالی پیشرفته‌ای ایجاد کرده‌اند که خودروهای آینده‌ AUDI روی آن ساخته خواهند شد.

    مدیرعامل اتحاد آئودی و سایک یعنی Fermín Soneira اعتقاد دارد که آئودی E5 اسپرت‌بک به عنوان نخستین محصول براساس پلتفرم ADP و با ترکیبی از مهندسی آئودی و فناوری‌های دیجیتال چین، می‌تواند نظر مشتریان علاقمند به فناوری را جلب کند.

    فروش آئودی E5 اسپرت‌بک در چین از تابستان 2025 آغاز خواهد شد. برند AUDI قصد دارد دو محصول دیگر را نیز در سال‌های 2026 و 2027 در چین عرضه کند.

     

    طراحی آئودی E5 اسپرت‌بک

    فعلا مطلب زیادی درباره این خودروی برقی نمی‌دانیم. آئودی E5 اسپرت‌بک با طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.881، 1.959 و 1.478 متر، به مراتب از A5 اسپرت‌بک بزرگتر است.

    بنابر اعلام آئودی، E5 اسپرت‌بک براساس پلتفرم جدید ADP با طراحی گروه سایک شکل گرفته است، که از آن در ساخت سایر محصولات آئودی در چین، استفاده خواهد شد.

    هرچند آئودی از E5 اسپرت‌بک به عنوان فست‌بک یاد می‌کند، ولی این خودرو بیشتر به هاچ‌بک‌ها شباهت دارد. با قاب مستطیل-شکل در نمای جلو و عقب که چراغ‌های باریک را در خود جای داده است، زبان طراحی کاملا متفاوتی را نسبت به محصولات آئودی در اروپا، مشاهده می‌کنیم.

    کابین و امکانات آئودی E5 اسپرت‌بک

    سامانه دستیار راننده با لیدار و 29 جزء سخت‌افزاری، می‌تواند با تشخیص خودرو، دوچرخه و حتی سه چرخه، هدایت آئودی E5 اسپرت‌بک را حتی در ترافیک شهری به عهده بگیرد.

    در کابین آئودی E5 اسپرت‌بک با نمایشگر 27 اینچ با وضوح 4K مواجه هستیم، که با رابط کاربری AUDI OS فعالیت می‌کند. مدیریت این سامانه برعهده تراشه اسنپ دراگون با قابلیت پردازش 30 میلیون عملیات در ثانیه، قرار دارد. از دیگر امکانات رفاهی آئودی E5 اسپرت‌بک می‌توان به دستیار صوتی هوش مصنوعی، شارژر بی‌سیم با خنک‌کننده و سامانه پارک خودکار پیشرفته، اشاره کرد.

    مشخصات فنی آئودی E5 اسپرت‌بک

    مشتریان می‌توانند آئودی E5 اسپرت‌بک را در دو نسخه محرک-عقب یا چهار چرخ محرک و در چهار سطح قدرت 295، 402، 570 یا 776 اسب‌بخار، خریداری کنند. نیرومندترین تیپ این خودرو می‌تواند ظرف 3.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.

    بنابر اعلام آئودی، مجموعه باتری 100 کیلووات ساعت E5 اسپرت‌بک می‌تواند برد حرکتی 770 کیلومتر را برای این خودرو فراهم کند. این عدد ظاهرا برمبنای استاندارد چینی CLTC اندازه گیری شده، اما نمی‌دانیم که به کدام تیپ این خودرو مربوط است. براساس اعلام خودروساز آلمانی، ساختار 800 ولتی پلتفرم ADP، باعث می‌شود که نیروی لازم برای پیمایش 370 کیلومتر در مدت فقط 10 دقیقه تامین شود.

    0 معرفی اومودا C3

    برند اومودا در جریان یک رویداد ویژه، محصول جدید خود به نام C3 را به خبرنگاران خارجی معرفی کرده است.

    برند اومودا در حال حاضر فقط یک محصول یعنی C5 را در برخی کشورها به فروش می‌رساند. این خودرو در ایران با نام فونیکس FX شناخته می‌شود. محصول دیگر اومودا یعنی C7 نیز به زودی وارد بازار خواهد شد. البته در برخی کشورها از جمله روسیه، چری آریزو 5 پلاس و آریزو 5 جی تی با اسامی اومودا S5 و S5 GT و اکسید RX با نام اومودا C9 در حال عرضه است.

    رسانه‌های چینی از اومودا C3 به عنوان نسل جدید چری تیگو 3x یاد می‌کنند، هرچند که C3 در کشورهای خارجی عرضه خواهد شد.

    فرم بدنه اومودا C3 تحت تاثیر خطوط زاویه دار و شکسته شکل گرفته است تا جایی که شرکت سازنده، این خودرو را به ربات تشبیه می‌کند. دیلایت در لبه کاپوت، چراغ‌های مثلثی جلو در سپر، نوار LED در سپر، فرم زاویه دار چراغ‌های عقب به همراه برآمدگی کاپوت و گلگیرهای عقب، جلب نظر می‌کند.

    از ابعاد بدنه اومودا C3 اطلاعی در دسترس نیست، اما بنابر خبرهای اولیه، طول این خودرو به 4.2 متر می‌رسد. بنابراین C3 از اومودا C5 با طول و فاصله محوری به ترتیب 4.4 و 2.63 متر، به مراتب کوچکتر است.

    فعلا تنها یک تصویر کامپیوتری از فضای کابین اومودا C3 به نمایش درآمده، که خطوط کلی این فضا را نمایش داده است. از مهمترین ویژگی‌های قابل تشخیص در این بخش می‌توان به نمایشگر مرکزی با فرم عمودی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و شباهت کلی داشبورد به محصولات جدید چری، اشاره کرد. به نظر می‌رسد که در اومودا C3، اهرم تعویض دنده به ستون فرمان منتقل شده است.

    چری از اعلام مشخصات فنی اومودا C3 خودداری کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود که این محصول جدید بسته به بازار هدف، در سه نسخه درون‌سوز، هیبرید و برقی عرضه شود.

    براساس گمانه‌زنی رسانه‌ها، اومودا C3 از پاییز 2025 وارد بازار خواهد شد.

    البته اومودا قصد دارد پس از C3، دو کراس‌اور جمع‌وجور C1 و C2 را نیز عرضه کند. نسخه فیس‌لیفت C5 با پیشرانه هیبرید و همچنین C9 با تغییرات ظاهری نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.

     

     

    0 بروزرسانی جیلی پاندا مینی

    جیلی پاندا مینی از سال 2022 به فروش می‌رسد. بنابر اعلام CAAM، بیش از 53 هزار دستگاه پاندا مینی در سه ماهه نخست 2025 به فروش رسیده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 21 درصد افزایش یافته است. در میان رقبای این خودرو، فقط وولینگ هونگوانگ مینی وضعیت بهتری دارد.

    با وجود این موفقیت نسبی، جیلی از نسخه جدید پاندا مینی رونمایی کرده است.

    طراحی جیلی پاندا مینی

    در مدل جدید همچنان با فرم دایره‌ای چراغ‌های جلو مواجه هستیم که البته جزئیات LED آن‌ها، اکنون به پلک انسان شباهت دارد. اضافه شدن پنل مشکی در نمای جلو و همچنین تغییر در طراحی سپر جلو، آینه‌ها و درپوش رینگ‌ها از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو بشمار می‌آید.

    ابعاد بدنه جیلی پاندا مینی در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 3,065، 1,522، 1,6 و 2,015 متر اعلام شده است، که بر رینگ‌های 13 اینچ با تایرهای 155/70 استوار می‌شود.

    کابین و امکانات جیلی پاندا مینی

    در فضای کابین جیلی پاندا مینی با تغییر در طراحی فرمان، پوشش داخلی درها و دستگیره درها به همراه افزایش کیفیت قطعات، مواجه هستیم. تنها دکمه روشن کردن تهویه مطبوع برجای خود باقیمانده، درحالی‌که سایر تنظیمات به نمایشگر 8 اینچ لمسی منتقل شده است. یک صفحه نمایش 9.2 اینچ نیز در برابر راننده قرار دارد.

    از امکانات رفاهی جیلی پاندا مینی می‌توان به دو کیسه هوا، تهویه مطبوع، سیستم صوتی با دو بلندگو، دو درگاه USB و حسگرهای پارک عقب اشاره کرد. فضای 69 لیتری محفظه بار هم پس از خم کردن صندلی‌های عقب به 800 لیتر افزایش می‌یابد.

    مشخصات فنی جیلی پاندا مینی

    جیلی پاندا مینی به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز شده است، که 41 اسب‌بخار قدرت و 110 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. حداکثر سرعت این خودروی 815 کیلوگرمی به 100 کیلومتر برساعت محدود شده است.

    به لطف مجموعه باتری 17.03 کیلووات ساعت، جیلی پاندا مینی می‌تواند 210 کیلومتر مسافت را با یکبار شارژ طی کند (برمبنای CLTC). این باتری از جریان 22 کیلووات پشتیبانی می‌کند.

    مدل قبلی جیلی پاندا مینی، 27 اسب‌بخار قدرت و باتری 9.61 کیلووات ساعت با برد 120 کیلومتر را ارائه می‌دهد.

    قیمت جیلی پاندا مینی

    اگر دوربین عقب و سیستم پایداری ESP را برای جیلی پاندا مینی سفارش بدهید، قیمت آن به 49,900 یوان (6,835 دلار) می‌رسد. مدل قبلی هم با قیمت 29,900 یوان (4,100 دلار) همچنان قابل خریداری است.

    0 معرفی هوندا P7

    هوندا در سال 2024 از عرضه برند Ye در بازار چین خبر داد. قرار شد کراس‌اور S7 توسط دانگ فنگ و همتای آن یعنی P7 توسط جی‌ای‌سی تولید شود. پس از مدتی، هوندا تصمیم گرفت که دیگر از نام Ye استفاده نکند. دانگ فنگ هوندا S7 در مارس 2025 وارد بازار شد و یک ماه پس از آن نوبت به جی‌ای‌سی هوندا P7 رسید.

    طراحی جی‌ای‌سی هوندا P7

    هردو خودروی مذکور از نظر شیب سقف، دستگیره‌های مخفی‌شونده و دوربین‌های جانبی به یکدیگر شباهت دارند. هرچند محصول جی‌ای‌سی از طراحی متفاوت چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب بهره‌ می‌برد.

    ابعاد بدنه کراس‌اور برقی هوندا در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.75، 1.93، 1.625 و 2.93 متر اعلام شده است، که نسبت به تسلا مدل وای، 47 میلی‌متر طول کمتر و 40 متر فاصله محوری بیشتری دارد. بدنه این هوندای برقی بر رینگ‌های 19 یا 21 اینچ قرار می‌گیرد.

    کابین و امکانات جی‌ای‌سی هوندا P7

    طراحی فضای داخلی دانگ فنگ هوندا P7 به S7 شباهت دارد. در این بخش با صفحه نشان‌دهنده 9.9 اینچ و دو نمایشگر لمسی 12.8 و 10.25 اینچ روبرو هستیم. از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به نمایشگر مجازی 41.9 اینچ، سامانه دستیار رانندگی Honda Sensing و سیستم صوتی Bose با 16 بلندگو، اشاره کرد. نمایشگر لمسی این خودرو از اپل کارپلی، بایدو CarLife و HiCar ساخت هواوی پشتیبانی می‌کند.

    مشخصات فنی جی‌ای‌سی هوندا P7

    دانگ فنگ هوندا S7 در تیپ پایه به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز شده است، که 268 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. به یاری باتری NMC با ظرفیت 89.8 کیلووات ساعت، برد حرکتی 650 کیلومتر (برمبنای CLTC) در دسترس قرار می‌گیرد.

    اما تیپ AWD گک هوندا P7 با مجموع خروجی 469 اسب‌بخار قدرت و 770 نیوتن‌متر گشتاور و باتری 9.8 کیلووات ساعت، برد حرکتی 630 کیلومتر (برمبنای CLTC) و شتاب صفر تا صد 4.6 ثانیه را ارائه می‌کند.

    قیمت جی‌ای‌سی هوندا P7

    دانگ فنگ هوندا S7 با قیمت 259,900 تا 309,900 یوان (35,360 تا 42,170 دلار) وارد بازار شد، اما یک ماه بعد و با عرضه جی‌ای‌سی هوندا P7 با قیمت 199,900 تا 249,900 یوان (27,200 تا 34 هزار دلار)، هوندا مجبور شد قیمت محصول مشترک با دانگ فنگ یعنیS7  را 8 هزار دلار کاهش بدهد. دانگ فنگ حتی یک پکیج رایگان به ارزش 3,727 دلار شامل اشتراک 5 ساله سرویس Honda Connect، اینترنت بدون محدودیت و پکیج رانندگی هوشمند رایگان را نیز به خریداران S7 ارائه می‌کند.

    بنابراین در شرایطی که هوندا با چالش جذب مشتری در چین روبرو است، دو شریک آن هم به رقابت درون خانواده‌ای وارد شده‌اند. از طرفی با توجه به شباهت زیاد این دو مدل، اصلا بعید نیست که مشتریان به سراغ محصولات برندهای چینی مثل ایکس پنگ، زیکر و بی وای دی بروند.

    0 معرفی بایک BJ30

    در سال 2015، یک کراس‌­اور کامپکت به نام BJ20 توسط بایک معرفی شد. این خودرو پس از تغییر چهره در سال 2020، با نام BJ30 شناخته می­‌شود. اکنون نسل جدید بایک BJ30 در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 معرفی شده است، خودروی که به‌زودی توسط دیار خودرو وارد بازار کشورمان می­‌شود.

    علاوه بر BJ30، دو کراس‌اور جدید هم با نام‌های بایک BJ40 و بایک BJ60 در غرفه این شرکت به چشم می‌خورد، که عرضه آن‌ها به بازار کشورمان جز برنامه‌های آتی دیار خودرو خواهد بود.

    طراحی بایک BJ30

    در هنگام انتشار تصاویر بایک BJ30 در اواخر سال 2023 توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) ، معلوم شد که طراحی بدنه این مدل از محصولات قدیمی جیپ فاصله گرفته است و سعی دارد هویتی مستقل را به نمایش بگذارد.

    فرم جعبه‌­ای بدنه، چراغ‌های دایره­‌ای داخل کادر مستطیل یکپارچه با جلوپنجره، چراغ‌های عمودی عقب و خطوط مستقیم در نمای جانبی، از ویژگی‌های ظاهری این کراس‌اور جمع‌وجور است.

    ابعاد بدنه بایک BJ30 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.73، 1.91، 1.757 یا 1.79 (بسته به تریم) و 2.82 متر اعلام شده است، که نسبت به نسل قبل، در تمام جهات افزایش داشته و نوید کابینی جادار را می‌دهد.

    کابین و امکانات بایک BJ30

    در فضای داخلی بایک BJ30 با طرحی ساده و کاربردی مواجه هستیم، که کلاستر 10.25 اینچی، نمایشگر لمسی 14.6 اینچ، دریچه سرتاسری تهویه و اهرم چرخان تعویض دنده را به همراه دارد.

    برای تنظیم تهویه هم باید به نمایشگر مرکزی مراجعه کرد. این خودرو به صورت استاندارد به کروزکنترل تطبیق­‌پذیر و دستیار حرکت بین خطوط مجهز شده است. رادارهای ADAS سطح 2.5 و 6 کیسه هوا ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند.

    مشخصات فنی بایک BJ30

    بایک قصد دارد BJ30 را در دو نسخه تولید کند. مدل پایه به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با 188 اسب­‌بخار قدرت مجهز خواهد شد. اما نسخه هیبرید HEV از بایک BJ30، به سامانه­‌ای متشکل از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ و پیشرانه­‌های برقی مجهز خواهد شد، که در مجموع 409 اسب‌­بخار قدرت و 685 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیربکس دو حالته DHT هر دو محور ارسال می­‌کند. بنابر اعلام سازنده، این مدل ظرف 6.6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

    زوایای حمله و خروج و همچنین فاصله کف از سطح زمین هم به ترتیب 25 و 30 درجه و 215 میلیمتر اعلام شده است.

    قیمت بایک BJ30

    از قیمت بایک BJ30 اطلاعی در دسترس نیست، اما مدل فعلی این خودرو با قیمت پایه 105,800 یوان (تقریبا معادل با 14,500 دلار) به فروش می­‌رسد. بنابر گمانه‌زنی رسانه‌های چینی، دو نسخه بنزینی و هیبرید از نسل جدید هم با قیمت 105,800 و 120 هزار یوان (14,700 و 17 هزار دلار) عرضه خواهد شد.

    دیار خودرو قصد دارد نسخه هیبرید این کراس‌اور جذاب را به بازار کشورمان عرضه کند.

    0 اولین تصاویر از لی اتو i8

    شاسی‌بلند لی اتو i8 با طولی نزدیک به ۵.۱ متر و قدرتی معادل ۵۳۶ اسب‌بخار، یکی از قدرتمندترین خودروهای تمام‌الکتریکی Li Auto  محسوب می‌شود. این خودرو به باتری NMC و فناوری شارژ سریع 5C  مجهز است. شرکت Li Auto قیمت این مدل را حدود ۴۰۰,۰۰۰ یوان (معادل تقریبی ۵۴,۴۰۰ دلار) اعلام کرده است.

    مدل i8 دومین خودروی تمام‌برقی شرکت Li Auto به‌شمار می‌رود. این خودروساز مستقر در پکن در ابتدا تنها خودروهای برقی با برد افزوده (EREV) تولید می‌کرد. سال گذشته، اولین خودروی کاملاً برقی خود را با نام Li MEGA MPV معرفی کرد. اما طراحی آینده‌نگرانه و خاص آن (شبیه تابوت) در بازار چین با استقبال سردی مواجه شد و فروش پایین آن باعث شد که این شرکت عرضه سایر مدل‌های برقی خود را به تعویق بیاندازد.

    اکنون سازمان نظارتی وابسته به وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، تصاویر بدون استتار از Li Auto i8 را منتشر کرد. این موضوع در قالب ثبت درخواست شرکت برای دریافت مجوز فروش انجام شد، زیرا هیچ خودرویی در چین بدون تأیید این وزارت‌خانه اجازه فروش ندارد.

    خودروسازان معمولاً تمایلی به فاش شدن مشخصات و تصاویر محصولات پیش از رونمایی رسمی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها از جمله Li Auto، خود را با این روند تطبیق داده‌اند و اطلاعات تکمیلی را هم‌زمان با افشای MIIT منتشر می‌کنند.

     

    مشخصات فنی لی اتو i8

    در اسناد رسمی آمده که i8 یک خودروی بزرگ ۶ نفره با ابعاد ۵۰۸۵×۱۹۶۰×۱۷۴۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۳۰۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن نیز ۲۶۱۰ کیلوگرم اعلام شده. در بالای شیشه جلو، یک سیستم LiDAR نصب شده که برای قابلیت‌های رانندگی هوشمند استفاده می‌شود.

    این خودرو دارای سیستم دو دیفرانسیل (AWD) بوده و از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد:

                •          یک موتور 201 اسب‌بخاری در محور جلو

                •          یک موتور 275 اسب‌بخاری در محور عقب

    مجموع توان خروجی به ۴۰۰ کیلووات (۵۳۶ اسب‌بخار) می‌رسد و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

    این شرکت قصد دارد هم‌زمان با عرضه i8، دو هزار و پانصد ایستگاه سوپرشارژ با ۱۵,۰۰۰ شارژر در سراسر چین راه‌اندازی کند.

    مدل i8 قرار است در ماه جولای (تابستان ۲۰۲۵) عرضه شود و به احتمال زیاد هفته آینده در نمایشگاه خودرو شانگهای به‌صورت عمومی رونمایی خواهد شد.

     

    0 معرفی خودروی جهانی سال 2025 (WCOTY)

    پس از انتشار فهرست ده فینالیست رقابت خودروی سال 2025 در ماه ژانویه، سه خودروی برتر هریک از رده‌ها در مارس معرفی شدند. اکنون و به مناسبت نمایشگاه خودرو نیویورک 2025، با رتبه اول کلاس‌های مختلف آشنا می‌شویم.

    طبق قوانین، خودروهای با حداقل تیراژ 10 هزار دستگاه مجاز به حضور در این فهرست هستند، ضمن‌ این‌که مدل‌های موردنظر باید لااقل در دو قاره و دو بازار اصلی همچون اروپا، آمریکای جنوبی، چین، هند و ایالات متحده عرضه شده باشند.

    هیات داوران این رقابت که از صد نفر خبرنگار اهل 30 کشور مختلف تشکیل می‌شود، کیا EV3 را به عنوان خودروی سال 2025 انتخاب کرده است. سال گذشته هم کیا EV9 توانست این عنوان را به دست آورد.

    کیا EV3 برای به دست آوردن رتبه اول از سد ب ام و X3 و هیوندای کسپر/اینستر عبور کرده است. البته در مرحله قبل، رقبای دیگر یعنی آئودی A5/S5، فورد ماستنگ، مینی کوپر برقی، سوزوکی سوئیفت، تویوتا کمری،  تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو و فولکس واگن تیگوان و تایرون نیز حضور داشتند.

    ولوو EX90 هم با عبور از پورشه ماکان و پانامرا، عنوان بهترین خودروی پرمیوم 2025 را دریافت کرد. البته پورشه دست خالی از این رقابت بیرون نرفته چراکه پورشه 911 کررا GTS که اخیرا به قوای حرکتی هیبرید مجهز شده است، هم پس از مبارزه با ب ام و M5 و پورشه تایکان توربو GT به عنوان خودروی اسپرت سال رسید.

    نکته جالب این است که در عین حضور خودروهای برقی در هریک از رده‌های رقابت خودروی سال، باز هم یک عنوان جداگانه به خودروی برقی سال تعلق دارد، که امسال هیوندای اینستر توانست با عبور از کیا EV3 و پورشه ماکان برقی، این مقام را به دست بیاورد.

    عنوان بهترین خودروی شهری 2025 به یک خودروی چینی یعنی بی وای دی سیگال (دلفین مینی) رسیده، که از هیوندای اینستر و مینی کوپر برقی عبور کرده است.

     

    عنوان بهترین طراحی خودرو در سال 2025 به فولکس واگن ID. Buzz رسیده است.

    در سال 2024، عنوان بهترین خودروی پرمیوم به ب ام و سری 5 و همتای برقی آن i5، بهترین خودروی اسپرت به هیوندای آیونیک 5 N، بهترین خودروی برقی به کیا EV9، بهترین خودروی شهری به ولوو EX30 و عنوان زیباترین طراحی نیز به تویوتا پریوس رسید.