All Categories
    View My Stats
    Filters
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    بلاگ

    0 اومودا C3 در آستانه رونمایی

    مدتی پس از انتشار تصاویری از طرح اولیه اومودا C3، اکنون یک تصویر از نمای جانبی این خودرو منتشر شده است.

    اومودا به عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه چری، تنها در بازارهای خارج از چین فعالیت دارد، هرچند که سبد محصولات آن در هر کشور، متفاوت است. مثلا برخلاف اومودا C5 یا همان فونیکس FX که در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسد، اومودا C9 یا اکسید RX در مناطق محدودی عرضه شده است.

    بنابر تنها تصویر موجود، بدنه اومودا C3 را مجموعه‌ای از خطوط شکسته شکل می‌دهد. برند چینی از این مدل با لقب سایبر-مکانیکا یاد می‌کند که اشاره‌ای ظریف به رباتهاست.

    فرم خمیده سقف، چراغ‌های مثلثی جلو و جزئیات عمودی چراغ‌های عقب، اومودا C3 را در جایگاه یک کراس‌اور کوپه قرار می‌دهد. بنابر یک رندر کامپیوتری، در فضای کابین این خودرو با یک نمایشگر عمودی مواجه هستیم.

    فعلا هیچ اطلاعات دیگری از اومودا C3 در دست نداریم، هرچند که طبق آنچه در معرفی برنامه‌های این شرکت اعلام شد، این خودرو در سه تیپ بنزین‌سوز، هیبرید و برقی عرضه خواهد شد.

    اومودا همچنین قصد دارد به زودی C7 را در روسیه عرضه کند. با گذشت یک سال از رونمایی، این خودرو فعلا در هیچ کشوری عرضه نشده است، اما به نظر می‌رسد که روسیه یکی از نخستین مقاصد این کراس اور خواهد بود.

    فعلا از قیمت اومودا C7 در روسیه اطلاعی نداریم اما می‌توان انتظار داشت که از اومودا C5 با قیمت پایه 2.570 میلیون روبل (31 هزار دلار) گرانتر باشد. ظاهرا این خودرو با برند اکودا در ایران هم عرضه خواهد شد.

    0 معرفی جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025

    با وجود توانایی جیپ رانگلر در بیراهه‌نوردی، ابعاد کوچک این خودرو برای برخی مشتریان چندان جالب نیست. اما به نظر می‌رسد که شرکت جیپ با معرفی واگونییر اورلند ادیشن 2025، مشکل بسیاری از مشتریان برند جیپ را برطرف کرده است.

    همین ابتدای امر باید به رینگ‌های 20 اینچ آلومینیوم با تایرهای 32 اینچ چهار فصل اشاره کنیم، که چسبندگی مورد نیاز برای عبور از مسیرهای سنگلاخ یا گلی را فراهم خواهد کرد. البته دیفرانسیل لغزش-محدود هم می‌تواند تا صد درصد از 420 اسب‌بخار خروجی پیشرانه شش سیلندر را به یکی از محورهای جلو یا عقب ارسال کند.

    جیپ واگونییر اورلند ادیشن به سیستم تعلیق بادی جیپ به نام کوادرا لیفت مجهز است، که ارتفاع خودرو را در بالاترین حالت به 25 سانتی‌متر افزایش می‌دهد. غیر از این‌ها باید به سه صفحه فلزی زیر بدنه اشاره کرد، که از محور جلو، جعبه انتقال و باک محافظت می‌کند.

    علاوه بر حالت‌های رانندگی اسپرت، برفی، خودکار و شن و گل، یک حالت دیگر به نام Rock هم برای واگونییر اورلند ادیشن درنظر گرفته شده است. قابلیت کنترل Selec-Speed نیز سرعت خودرو در هنگام فرود یا صعود از مسیر سراشیبی را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

    از تفاوت‌های ظاهری جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025 با مدل عادی می‌توان به دو قلاب یدک‌کشی در سپر جلو و تزئین سقف و ریل باربند با رنگ مشکی اشاره کرد. در فضای کابین این خودرو نیز با چرم ناپا، سقف پانوراما، ردیف سوم صندلی‌ها، نمایشگر لمسی 10.1 اینچ، شارژر بی‌سیم و مجموعه‌ای از سامانه‌های دستیار رانندگی مواجه هستیم.

    جیپ قصد دارد فقط 2 هزار دستگاه واگونییر اورلند ادیشن را با قیمت 74,835 دلار، عرضه کند. با توجه به تجهیزات استاندارد این مدل، تفاوت قیمتی 5,800 دلاری آن با مدل عادی، منطقی به نظر می‌رسد.

    جیپ واگونییر اورلند ادیشن 2025 از تابستان امسال به مشتریان تحویل خواهد شد.

    0 معرفی هایپتک HL

    شرکت جی ای سی در آگوست 2024، نام یکی از برندهای زیرمجموعه خود یعنی هایپر را به هایپ تک (Hyptec) تغییر داد. اکنون یک شاسی‌بلند بزرگ به نام HL توسط این برند رونمایی شده است.

    طراحی جی ای سی هایپ تک HL

    بنابر اعلام سازنده، هایپ تک HL با الهام از قایق‌های لوکس طراحی شده است. فرم سه تایی چراغ‌های اصلی جلو که در دیلایت هم امتداد دارد، اجزای نورانی بالای جلوپنجره با قابلیت تغییر الگوی روشنایی و در نهایت فرم عمودی چراغ‌های عقب با نوار نورانی بین آن‌ها، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری این خودرو به‌شمار می‌آید.

    ابعاد بدنه جی ای سی هایپ تک HL در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.126، 1.99، 1.75 و 3.088 متر اعلام شده است.

    خریداران می‌توانند یکی از چهار رنگ آبی Nautical، خاکستری Ice Rock، سبز Deep Sea یا مشکی Night Shadow را برای این خودرو انتخاب کنند.

    کابین و امکانات جی ای سی هایپ تک HL

    سامانه هوشمند رانندگی ADiGO به یاری لیدار روی سقف، سه رادار موج کوتاه، 11 دوربین و 12 رادار فراصوت عمل می‌کند. از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به دستیار پارک در فضاهای باریک، پارک از راه دور، پارک خودکار در پارکینگ‌های عمومی و هشدار نقاط کور، اشاره کرد.

    کابین این خودرو در دو حالت 5 یا شش نفره با چیدمان 3+2 یا 2+2+2 صندلی‌ها، چیدمان می‌شود. بنابر اعلام سازنده، صندلی‌های ردیف دوم جی ای سی هایپ تک HL مطابق با استانداردهای ناسا طراحی شده است، تا حداکثر راحتی را تامین کند. تنظیم برقی 12 حالته، ماساژور 18 نقطه‌ای و نمایشگرهای مجزا روی زیرآرنجی وسط، از ویژگی‌های جالب صندلی‌های ردیف دوم به‌شمار می‌آید.

    از امکانات رفاهی جی ای سی هایپ تک HL می‌توان به صفحه نشان‌دهنده 8.8 اینچ، نمایشگر لمسی 17.3 اینچ با رابط کاربری ADiGO 6.0 و هوش مصنوعی دیپ سیک، نمایشگر مجازی (روی شیشه) 27 اینچ، دو شارژر بی‌سیم 50 وات روی کنسول میانی، سیستم صوتی با 24 بلندگو و عایق صوتی سقف، اشاره کرد. سرنشینان ردیف عقب هم به نمایشگر سقفی 17.3 اینچ و یخچال دسترسی دارند.

    مشخصات فنی جی ای سی هایپ تک HL

    جی ای سی هایپ تک HL براساس ساختار 800 ولتی شکل گرفته است. فناوری شارژ سریع 3C در دو تیپ ابتدایی، قابلیت افزایش شارژ از 30 به 80 درصد در 15 دقیقه را فراهم می‌کند، درحالی‌که فناوری 5C در سایر تریم‌ها، این زمان را به 10 دقیقه کاهش می‌دهد.

    جی ای سی هایپ تک HL برقی در تیپ پایه یه یک موتور 250 کیلووات روی محور عقب با 335 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. این مدل ظرف 6.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. در تیپ دوموتوره یا AWD، یک موتور دیگر با 174 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو اضافه می‌شود، تا شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه حاصل شود.

    هر دو تیپ مذکور را می‌توان با باتری 95.9 یا 108.35 کیلووات ساعت سفارش داد، که برد حرکتی 670، 700 یا 750 کیلومتر را فراهم می‌کند. مصرف انرژی در کمترین حالت به 15.8 کیلووات ساعت در صد کیلومتر می‌رسد.

    اما تیپ هیبرید بردافزا (EREV) جی ای سی هایپ تک HL به پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، موتور برقی 250 کیلووات روی محور عقب و باتری 60.33 کیلووات ساعت مجهز است، که در کنار باک 53 لیتری، شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه و برد حرکتی 350 و 1200 کیلومتر در حالت برقی و هیبرید را فراهم می‌کند. متوسط مصرف انرژی این مدل، 15.9 کیلووات ساعت در صد کیلومتر اعلام شده است.

     

     

    0 معرفی بی وای دی هان L مدل 2025

    شرکت بی وای دی با معرفی سدان میان-سایز هان با مدل 2025 و در 9 تیپ گوناگون با موتور برقی یا سامانه هیبرید DM-i، قصد دارد رقابت‌پذیری این محصول را افزایش دهد. این خودرو در مدل جدید با بروزرسانی در فناوری و عملکرد فنی همراه شده است.

    طراحی بی وای دی هان L

    ابعاد بدنه بی وای دی هان L در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.05، 1.96، 1.505 و 2.97 متر اعلام شده است. رنگ‌های بدنه این خودرو شامل نقره‌ای، سبز Ink، مشکی و خاکستری از هنر سفالگری چین الهام گرفته شده است.

    در فضای کابین بی وای دی هان L می‌توان تجهیزاتی شامل نمایشگر 15.6 اینچ لمسی با پشتیبانی از دستیار صوتی، صفحه نشان‌دهنده 10.25 اینچ، فرمان D-شکل، گرمکن، تهویه و ماساژور صندلی‌ها، زیرآرنجی ردیف عقب، محفظه 7 لیتری گرمکن و سردکن، شارژر بی‌سیم 50 وات، 12 کیسه هوا و سیستم صوتی Dynaudio را مشاهده کرد. یک محفظه 160 لیتر هم در زیر کاپوت قرار دارد.

    سامانه هوشمند رانندگی God’s Eye با قابلیت رانندگی در مسیرهای شهری و بزرگراه با کمک مسیریاب، پارک خودکار، پارک ریموتی، ترمز اضطراری خودکار و پایش نقاط کور، به یاری لیدار، رادارهای موج 5 میلیمتری، 12 رادار فراصوت و 12 دوربین عمل می‌کند.

    مشخصات فن بی وای دی هان L برقی

    بی وای دی هان L برقی در تیپ پایه RWD به یک موتور با 671 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور روی محور عقب و باتری 83.212 کیلووات ساعت مجهز است. شتاب صفر تا صد، حداکثر سرعت و برد حرکتی این خودرو به ترتیب 5.5 ثانیه، 240 کیلومتر برساعت و 701 کیلومتر (برمبنای CLTC) اعلام شده است. در تیپ AWD، یک موتور 308 اسب‌بخار در محور جلو و موتور 778 اسب‌بخار در محور عقب نصب می‌شود، تا شتاب صفر تا صد و برد حرکتی به 2.7 ثانیه و 601 کیلومتر برسد.

    به لطف فناوری شارژ سریع 10C، ذخیره باتری این خودرو ظرف فقط شش دقیقه از 10 به 70 درصد می‌رسد و نیروی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر نیز در 5 دقیقه فراهم خواهد شد. شتاب صفر تا صد بی وای دی هان 2025 برقی، 7.9 ثانیه اعلام شده است.

    مشخصات فنی بی وای دی هان L پلاگین هیبرید

    بی وای دی هان L پلاگین-هیبرید به نسل پنجم فناوری DM خودروساز چینی مجهز شده است. این سامانه از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 154 اسب‌بخار قدرت و 225 نیوتن‌متر گشتاور، باتری 29.4 کیلووات ساعت و یک موتور برقی تشکیل می‌شود. تیپ پایه با موتور برقی 268 اسب‌بخار و 315 نیوتن‌متر گشتاور در محور جلو، شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت به ترتیب 6.9 ثانیه و 200 کیلومتر برساعت را ارائه می‌کند. برد حرکتی برقی و هیبرید این مدل به ترتیب 200 و 1400 کیلومتر اعلام شده است.

    در تیپ بالاتر، یک موتور دیگر با 268 اسب‌بخار قدرت و 355 نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو اضافه خواهد شد، تا شتاب صفر تا صد به 3.9 ثانیه و برد حرکتی به 180 کیلومتر برسد.

    قیمت بی وای دی هان L

    بی وای دی هان L برقی در سه تیپ با قیمت 219,800، 239,800 و 279,800 یوان (30، 32.7 و 38.1 هزار دلار) به فروش می‌رسد. قیمت نسخه هیبرید PHEV هم 209,800، 229,800 و 259,800 یوان (28,600، 31,300 و 35,400 دلار) تعیین شده است.

    در سال 2024، بیش از 258 هزار دستگاه از تیپهای مختلف بی وای دی هان به فروش رسیده است. این سدان چینی باید با رقبایی همچون شیائومی SU7 و جیلی گلکسی E8 رقابت کند.

    0 10 خودروی به یادماندنی در 75 سال گذشته

    نشریه موتورترند در هفتاد و پنجمین سالگرد تولد خود، تصمیم گرفته 10 خودروی به یاد ماندنی را معرفی کند. معیار این گزینش، مواردی شامل بالاترین آمار فروش یا شتاب و قدرت زیاد نبوده بلکه موتورترند قصد داشته خودروهایی را معرفی کند، که به نماد عصر خود تبدیل شده‌­اند.

    ب‌ام‌و سری 3

    در طول نیم قرن گذشته، ب‌ام‌و سری 3 به عنوان الگو و معیار خودروهای سدان اسپرت شناخته می‌­شود. البته این خودرو در چند فرم سدان، کوپه، روباز، هاچ‌بک و استیشن واگن تولید شده است.

    گذشته از مطالب طنز که در فرهنگ عامیانه در مورد رانندگان بی احتیاط ب‌ام‌و سری 3 نقل می­‌شود، باید پذیرفت که حتی دشمنان ب‌ام‌و هم به قابلیت‌های سری 3 و لذت حاصل از رانندگی با این خودرو ایمان دارند.

    شورولت کوروت

    از زمان تولد شورولت کوروت در سال 1953 تاکنون، این محصول به عنوان نماد خودروی اسپرت آمریکایی شناخته می­‌شود.

    حتی در دوران افول، شورولت کوروت بازهم عملکرد فنی درخشان‌تری نسبت به رقبای خود به نمایش گذاشته است. قابلیت رانندگی روزمره و انطباق با ارزش‌های فرهنگ آمریکا، مهم‌ترین عوامل موفقیت این خودرو در نسل‌های مختلف بوده است. شورولت کوروت Z06 با قیمتی معادل با نصف قیمت سوپراسپرت‌های ایتالیایی، عملکرد فنی قابل توجهی دارد.

    فورد F-150

    سری F پیکاپ‌های ساخت فورد، از اواخر دهه 40 میلادی تاکنون در چندین نسل در بازار خودرو حضور داشته‌­اند.

    فورد F-150 در کنار سایر اعضای سری F به پرفروش ترین خودروی بازار آمریکا بدل شده و در میان اقشار مختلف، جایگاهی ویژه دست و پا کرده است.

    فورد ماستنگ

    فورد در هنگام عرضه ماستنگ، برای فروش سالانه صد هزار دستگاه از این خودرو برنامه‌­ریزی کرده بود. اما فقط در نخستین روز ثبت نام، 22 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. ظرف دو سال بعد، چند میلیون دستگاه از این خودروی کوپه از خط تولید خارج شد.

    فورد ماستنگ به لطف شخصیت منعطف خود، می­‌توانست به عنوان خودروی روزمره یا مسابقه‌­ای مورد استفاده قرار بگیرد. فورد ماستنگ همواره به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی آمریکا شناخته می­‌شود.

    جیپ رانگلر

    جیپ رانگلر به عنوان خودرویی ساده و بادوام، برای تامین نیازهای دوران جنگ جهانی دوم متولد شد. البته با پایان این جنگ، قصه رانگلر به پایان نرسید بلکه این خودرو در طی نسل‌های مختلف و تحت مالکیت جیپ، ویلیز-اورلند، کایزر، AMC، کرایسلر، FCA و در بالاخره استلانتیس، به حیات خود ادامه داده است.

    این خودرو ضمن وفاداری به فرم جعبه‌­ای و جلوپنجره با خطوط عمودی، امکان سفر به مناطق مختلف را برای شمار زیادی از مردم جهان فراهم کرده است.

    لامبورگینی کونتاش

    در میان تمامی سوپراسپرت‌هایی که تاکنون در ایتالیا تولید شده، به سختی می‌‌توان خودرویی را یافت که لااقل از نظر هویت نمادین، بتواند با لامبورگینی کونتاش رقابت کند.

    این اثر هنری دست­‌پروده مارچلو گاندینی بوده، که نخستین بار در سال 1971 و در نمایشگاه ژنو به جهانیان معرفی شد، نه تنها به علت طراحی فضایی بدنه، بلکه به واسطه پیشرانه نیرومند 12 سیلندر خود، جایگاهی ویژه در تاریخ صنعت خودروسازی دارد.

    با وجود 15 سال حضور مستمر لامبورگینی کونتاش در خط تولید و البته عرضه چندین مدل پس از آن، هنوز نمی‌­توان تاثیر این خودرو بر دوران خود و سال‌های بعد را نادیده گرفت.

    مزدا میاتا

    شرکت مزدا با معرفی میاتا، امکان تجربه‌­ای مشابه با لذت رانندگی رودسترهای بریتانیایی را برای طیف وسیعی از مردم فراهم کرد. البته محصول مزدا از نظر دوام و قابلیت اعتماد، وضعیت بسیار بهتری نسبت به خودروهای انگلیسی داشت.

    با گذشت سه دهه، کمتر کسی خودروهایی همچون MGA یا تریومف TR3 را به یاد می‌­آورد، اما میاتا به یکی از خودروهای به یادماندنی تبدیل شده است. این خودرو همواره به اصول اولیه شامل چیدمان دونفره کابین، پیشرانه 4 سیلندر کم‌حجم و برقراری ارتباط میان راننده و جاده وفادار باقی مانده است.

    پورشه 911

    در کل تاریخ صنعت خودروسازی، شاید نتوان خودرویی را پیدا کرد که همچون پورشه 911، به فرم اولیه خود وفادار باقی مانده باشد. این کوپه آلمانی، هرچیزی که از یک خودروی اسپرت انتظار می‌­رود را به همراه دارد. 911 همان­‌قدر که در پیست مسابقات موفق است، می­‌تواند برای گذران تعطیلات آخر هفته هم کاربردی باشد.

    علیرغم گذشت سال‌های طولانی و با وجود به کارگیری فناوری‌های جدید، پورشه 911 هم به گذشته خود وفادار باقیمانده است.

    تسلا مدل S

    تا همین 20 سال پیش، با شنیدن نام خودروی برقی، ماشین‌های زمین گلف را به یاد می‌­آوردیم. اما شرکت تسلا با معرفی مدل S، جریانی را در خودروسازی به وجود آورد که تاریخ این صنعت را برای همیشه تغییر داد. این خودرو با کابین آرام و جادار، شتاب‌گیری سریع و طراحی زیبا، هر چیزی که کاربران از یک خودروی سدان انتظار داشتند را ارائه کرد.

    فولکس واگن بیتل

    کمتر کسی در سراسر جهان یافت می‌­شود که با فولکس واگن بیتل آشنایی نداشته باشد. این خودرو در یک امپراطوری شیطانی متولد شد اما چند سال بعد، به ملت خود برای بازسازی آلمان یاری رساند. این نماد انقلابی، نخستین خودرویی در جهان بود که توانست به رکورد تولید 20 میلیون دستگاه برسد. با وجود عملکرد کند و پیشرانه پر سر و صدا، فولکس واگن بیتل به عنوان یکی از مهم‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو شناخته می‌­شود.

     

     

    0 معرفی ب ام و M4 نوربورگ رینگ ادیشن

    نسل فعلی ب ام و M4 با کد اتاق G82 از سال 2020 در بازار حضور دارد. تاکنون چند نسخه ویژه از این خودرو در مناطق مختلف جهان عرضه شده است، که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مدل 50 سالگی M در سال 2022، M4 CSL و مدل کلکسیونی CSL 3.0 با دنده دستی اشاره کرد.

    قبل از رونمایی M4 CSL، این خودرو توانست رکورد 7 دقیقه و 20.207 ثانیه را در پیست نوربورگ رینگ ثبت کند. البته این رکورد بعدا به 7 دقیقه و 18.137 ثانیه کاهش یافت. ب ام و M4 CSL در تیراژ هزار دستگاه به فروش رسید.

    اکنون ب ام و M4 CS که پارسال رونمایی شد و رکورد 7 دقیقه و 21.989 ثانیه را در پیست جهنم سبز ثبت کرد، در نسخه نوربورگ رینگ ادیشن در چین معرفی شده است.

    ب ام و قصد دارد فقط 53 دستگاه M4 نوربورگ رینگ ادیشن را به مناسبت 53 سالگی تاسیس زیرمجموعه BMW M، در چین عرضه کند.

    ب ام و M4 نوربورگ رینگ ادیشن براساس M4 کامپتیشن کوپه شکل گرفته است. پیشرانه 3 لیتر S58 بای توربو در این خودرو، 530 اسب‌بخار قدرت را به سامانه چهار چرخ محرک ایکس درایو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد هم 3.5 ثانیه اعلام شده است.

    لبه قرمز جلوپنجره، خطوط مشکی روی کاپوت و لبه صندوق با رنگ‌آمیزی دستی، نام NÜRBURGRING 1/53 روی پارکابی، روکش قرمز و مشکی صندلی‌ها و نقشه پیست جهنم سبز روی پشت سری صندلی‌ها، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری ب ام و M4 نوربورگ رینگ ادیشن بشمار می‌آید. سایر ویژگی‌های احتمالی این خودرو در هنگام رونمایی اعلام خواهد شد.

    فعلا از قیمت M4 نوربورگ رینگ ادیشن خبری در دسترس نیست. ب ام و M4 محرک عقب در چین با قیمت پایه 894 هزار یوان (121 هزار دلار) به فروش می‌رسد. این رقم برای تیپ چهار چرخ محرک، 944 هزار یوان (128,500 دلار) تعیین شده است.

    0 تفاوت خودرو هیبرید با پلاگین هیبرید

    صنعت خودرو روز به روز در حال پیشرفت است و خودروسازان به سمت کاهش آلایندگی‌ها می‌روند. این روزها شاهد کنار گذاشته شدن پیشرانه‌های احتراقی‌ و جاگزینی باتری‌ها هستیم. طبق استانداردهای اتحادیه اروپا، خودروها باید با کمترین میزان آلایندگی تولید شوند و خودروسازان از پیشرانه‌های حجیم و بنزینی پرهیز کنند.

    برخلاف این که خودروهای برقی جدید به نظر می‌رسند، جالب است بدانید اولین خودرو برقی جهان در دهه 80 میلادی ساخته شده بود. اما اکنون چند سالی است که این خودروها با تیراژ بالا در جهان تولید می‌شوند و حتی مشهورترین خودروسازان به پیشرانه‌های برقی روی آورده‌اند.

    اما پیشرانه خودروها تنها به دو مدل احتراقی و الکتریکی محدود نیست. برخی از خودروها به هر دو موتور بنزینی و الکتریکی مجهز شده‌اند. به این خودروها هیبریدی می‌گویند. خودروهای هیبریدی، نسبت به خودروهای تمام بنزینی مصرف سوخت کم‌تری دارند و پاک‌تر هستند.

    نصب هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی در یک خودرو، روش هوشمندانه‌ای برای کنترل مصرف سوخت، افزایش توان خودرو و کاهش آلودگی است. همچنین خودروهای هیبریدی می‌توانند به طور همزمان مزایای یک خودرو تمام بنزینی و تمام برقی را ارائه دهند.

    خودروهای هیبریدی، می‌توانند بهترین راه حل برای شهرهایی باشند که علاوه بر آلودگی هوا، با مشکل تولید برق نیز مواجه هستند. زیرا موتور الکتریکی خودروهای هیبریدی ( به جز مدل پلاگین هیبرید) از طریق بازسازی انرژی‌ها شارژ می‌شود. برای مثال، با هر بار ترمز زدن، انرژی هدر نمی‌رود و برای شارژ موتور الکتریکی از آن استفاده می‌شود. بنابراین این نوع خودروها بدون نیاز به شارژ باتری با برق، مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش می‌دهند.

     

    انواع خودروهای هیبرید

    خودروهای هیبریدی از یک الگوی یکسان و مشخص پیروی نمی‌کنند و انواع مختلفی دارند. ممکن است موتور بنزینی نقش اصلی را در یک خودرو هیبریدی بازی کند و یا برعکس، موتور الکتریکی محرک اصلی آن باشد. بنابراین می‌توان این نوع خودروها را طبق میزان و نحوه دخالت موتور بنزینی و الکتریکی دسته‌بندی کرد.

    1. خودرو هیبرید موازی (Parallel Hybrid)

    در خودروهایی با پیشرانه هیبریدی موازی، هر دو موتور بنزینی و الکتریکی تقریبا به یک اندازه دخیل هستند و می‌توانند به طور جداگانه و یا هماهنگ و همزمان کار کنند. این بدان معناست که هر دو موتور به چرخ‌ها متصل بوده و کاملا مستقل از یکدیگر هستند. به چنین پیشرانه‌هایی هیبرید موازی می‌گویند.

    2. خودرو هیبرید سری (Series Hybrid)

    در برخی از خودروهای هیبریدی، موتور الکتریکی نقش اصلی را بازی می‌کند و موتور بنزینی درواقع تقویت کننده موتور برقی بوده و نقش یک ژنراتور را دارد. این نوع الگوی پیشرانه، هیبرید سری نام گرفته است. هیبریدهای سری، نسبت به هیبریدهای موازی، باتری بزرگ‌تر و پرظرفیت‌تری لازم دارند. ضمنا موتور بنزینی در این نوع خودروها به طور جداگانه وارد مدار نمی‌شود.

    3. خودرو هیبرید سری/موازی (Series-Parallel Hybrid)

    همانطوری که از توضیحات قبلی و نام این نوع از خودرو های هیبرید پیداست، خودروهای با سیستم هیبرید سری/موازی از ترکیب دو موتور برقی و بنزینی برای حرکت بهره می‌برند اما در حالت کلی تنظیم وزن تأثیرگذاری این دو موتور با هم تفاوت خواهد داشت.

    به این صورت که این خودروها دارای سیستم رایانه‌ای به خصوصی هستند که با توجه به مقدار نیازی که به نیرو دارد، دستورهای هماهنگی میان موتورها و میزان استفاده از آن‌ها را صادر می‌کند. برای مثال می‌توان گفت که در سرعت‌های پایین و در مواقعی که خودرو نیاز به قدرت زیادی ندارد تنها موتور برقی در حال انتقال قدرت به چرخ‌هاست و با افزایش سرعت، فرمان درخواست نیروی بیشتر توسط رایانه به موتور بنزینی صادر می‌شود و هر دو موتور قدرت مورد نیاز را به اتفاق تأمین می‌کنند.

    4. خودرو هیبرید ملایم (Mild Hybrid)

    برخی از خودروهای بنزینی، یک ژنراتور برقی 48 ولتی دارند که از برق 12 ولت خودروهای معمولی قوی‌تر بوده و نسبت به موتورهای برقی سایر خودروهای هیبریدی ضعیف‌تر است. به چنین سیستمی، هیبرید ملایم می‌گویند.

    در خودروهایی با سیستم هیبرید ملایم، یک موتور الکتریکی ضعیف تعبیه شده که به تنهایی نمی‌تواند خودرو را به حرکت دربیاورد. حتی ممکن است برخی از افراد آن‌ها را جزء خودروهای هیبریدی به حساب نیاورند و بنزینی بشمارند.

    خودرو پلاگین هیبرید چیست؟

    خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV)، شباهت بسیار زیادی به خودروهای تمام الکتریکی دارند. برای این دسته از خودروها، یک باتری بزرگ تعبیه می‌شود که قابل شارژ کردن است. یعنی درست همانند خودروهای تمام برقی، یک پورت شارژ برای آن تعبیه شده و با برق شهری قابل شارژ است.

    خودروهای پلاگین هیبرید می‌توانند مسافت مشخصی را در حالت تمام الکتریکی طی کنند. در بازار کشورمان، خودروی میتسوبیشی اوتلندر در نسخه پلاگین هیبرید وارد شده و با برق شهری شارژ می‌شود.

    0 معرفی اسمارت هشتگ فایو برابوس

    به فاصله کمی پس از رونمایی سومین و بزرگترین محصول این برند یعنی هشتگ فایو، تصاویر نسخه برابوس هم منتشر شد. ظاهرا هشتگ فایو برابوس تنها در افزایش قدرت و برخی موارد ظاهری با هشتگ فایو چهار چرخ محرک، تفاوت دارد.

    اکنون فروش اسمارت هشتگ فایو از 24 آوریل در آلمان و از اواخر امسال در سایر کشورهای اروپا آغاز می‌شود.

     

    مشخصات فنی برابوس هشتگ فایو

    برابوس هشتگ فایو در دو تیپ تک و دو موتور به همراه باتری 76 یا 100 کیلووات ساعت قابل خریداری است. اکنون هشتگ فایو برابوس به عنوان نیرومندترین نسخه از این خودرو، 646 اسب‌بخار قدرت و 710 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد.

    این کراس‌اور 2378 کیلوگرمی می‌تواند ظرف 3.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت به 210 کیلومتر برساعت محدود شده است.

    اسمارت هشتگ فایو برابوس با ساختار 800 ولتی و باتری 100 کیلووات ساعت، می‌تواند 540 کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند (برمبنای WLTP). به لطف پشتیبانی از جریان 400 کیلووات، شارژ باتری در 18 دقیقه از 10 به 80 درصد افزایش می یابد.

    طراحی برابوس هشتگ فایو

    تغییرات ظاهری به جزئیات قرمز و رینگ‌های 21 اینچ یکپارچه محدود شده است. حتی ابعاد بدنه یعنی طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری 4.695، 1.92، 1.705 و 2.9 متر هم با مدل عادی تفاوتی ندارد.

    در فضای کابین اسمارت هشتگ فایو با روکش میکروفایبر، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و پدال‌های آلومینیومی روبرو هستیم.

    از مهمترین امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سه نمایشگر، سیستم صوتی زنهایزر با 20 بلندگو و سقف پانوراما اشاره کرد.

    فضای 630 لیتری محفظه بار پس از تا کردن صندلی‌های عقب به 1530 لیتر افزایش می‌یابد. یک فضای 47 لیتری هم در زیر کاپوت قرار دارد.

    قیمت برابوس هشتگ فایو

    قیمت پایه اسمارت هشتگ فایو تک-موتور با 340 اسب بخار نیرو، 45,900 یورو تعیین شده است، اما اسمارت هشتگ فایو برابوس در آلمان با قیمت 60,900 یورو به فروش می رسد. این ارقام از تعرفه اروپا بر خودروهای برقی ساخت چین ناشی می‌شود چراکه قیمت پایه اسمارت هشتگ فایو در چین، 29,600 یورو تعیین شده است. مدل پلاگین-هیبرید این خودرو که سال آینده عرضه می‌شود، شامل این تعرفه‌ها نخواهد شد.

    0 قیمت جدید ام وی ام X33 کراس در سال 1404

    شرکت مدیران خودرو از روز سه‌شنبه مورخ 1404/01/19، قیمت خودرو X33 CROSS را در تیپ اتوماتیک، مطابق جدول زیر، افزایش داده است:

    تغییرات قیمت ام وی ام X33 کراس
    مدل خودروX33 Cross MTX33 Cross CVT
    زمستان 1402 800,500,000 897,000,000
    بهار 1403 809,100,000 906,200,000
    تابستان 1403 950,600,000 1,056,700,000
    زمستان 1403 - 1,083,200,000
    بهار 1404 - 1,085,317,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.

     

    اولین رونمایی X33 کراس در ایران

    تیر 1402: مدیران خودرو در مراسم 25 تیرماه، کراس‌اور X33 کراس را رسما رونمایی و معرفی کرد. ابتدا ویدیو مپینگ این خودرو پخش شد و سپس مدران خودرو X33 کراس را معرفی کرد. X33 کراس در بازار چین با نام اومودا C3 شناخته می‌شود؛ اما مدیران خودرو آن را با برند MVM عرضه می‌کند. ظاهر این کراس‌اور متفاوت‌تر و مدرن‌تر از X22 پرو است.

    رونمایی ایکس 33 کراس در ایران

    در نمای جلویی، یک جلوپنجره پیوسته با سپر و چراغ‌های باریک منقطع و الماسی شکل دیده می‌شود. چراغ‌های اصلی پایین‌تر و در قاب مشکی تعبیه شده‌اند. در بخش عقب نیر چراغ‌های یکپارچه و به هم پیوسته قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های ظاهری X33 کراس، طرح دراگون روی آینه‌های جانبی و بالای چرخ‌هاست که شخصیت منحصر به فردی برای این خودرو ایجاد کرده است.

    طرح الماسی در فضای داخلی خودرو و روی پانل درها و پوسته داشبورد نیز به کار رفته است. نمایشگر مرکزی در امتداد نمایشگر صفحه کیلومتر قرار گرفته تا ظاهر آن‌ها یکپارچه و به روز به نظر برسد. امکانات و تجهیزات آن عبارتند از کیسه هوا، سیستم صوتی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10.25 اینچی و 4 بلندگو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، مجهز به ABS - EBD - ESP - HHC - HDC، ترمز پارک برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، شارژ وایرلس موبایل، سانروف، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، گرمکن صندلی های جلو، کیلومتر شمار دیجیتالی 7 اینچی، تهویه مطبوع خودکار، آینه های جانبی تاشو برقی، فرمان برقی، نورپردازی داخلی و رینگ 17 اینچی.

     

    رونمایی ایکس 33 کراس

    نیروی محرکه X33 کراس از پیشرانه مشابه X22 پرو تامین می‌شود که از نوع سه سیلندر توربوشارژ با حجم یک لیتر است. خروجی این پیشرانه در این مدل کمی بیش‌تر بوده و به 112 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. نیروی تولید شده از طریق گیربکس CVT با 9 دنده مصنوعی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

    نسخه دیگری از X33 کراس نیز عرضه می‌شود که موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 5 سرعته دستی دارد. خروجی این پیشرانه برابر 116 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور است. سیستم تعلیق ام وی ام X33 کراس در نسخه اتوماتیک و دنده‌ای از نوع مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب است. قیمت این محصول هنوز مشخص نیست؛ اما رقبای اصلی آن جک S3 و کراس اوور BAC X3 Pro خودروسازان بم محسوب می‌شود.

    تولید ام وی ام X33 کراس در 1402

    همزمان با آمادگی شرکت چری، برای عرضه مدل 2023 از کراس‌اور کوچک TIGGO 3X به بازار چین، شرکت مدیران خودرو نیز برای مونتاژ این محصول جدید در بازار ایران، اعلام آمادگی کرده است. همانطور که می‌دانید، چری تیگو 3X که در برخی بازارهای صادراتی با نام TIGGO 2 فروخته می‌شود، همان ام‌وی‌ام X22 خودمان است که تاکنون در دو سری مختلف، به بازار کشورمان راه یافته.

    اما فیس‌لیفت 2023 این خودرو، که در برخی بازارها با نام اومودا 3 و در برخی کشورهای دیگر با نام تیگو 2 پرو نیز معرفی شده، در واقع دومین تغییر چهره چری تیگو 3X محسوب می‌شود. البته این خودرو قرار نیست با نام X22 به ایران بیاید! چراکه مدیران خودرو تصمیم گرفته تا آنرا به خانواده X33 اضافه کند.

    ام وی ام ایکس 33 کراس

    پس از معرفی اومودا 5 (در ایران با نام فونیکس FX) و نسخه برقی آن یعنی C5، اکنون نوبت به سومین عضو از این خانواده یعنی اومودا 3 رسیده تا وارد بازار شود. قرار است این خودرو را در ایران با برند ام وی ام ایکس 33 کراس ببینیم.

    پیشینه اومودا 3 یا ام وی ام ایکس 33 کراس به سال 2009 بازمی­‌گردد، زمانی که یک خودروی هاچبک به نام چری فالوین (ام وی ام 315 در ایران) وارد بازار شد. با تبدیل این خودرو به یک هاچ‌بک قدبلند در سال 2016، تیگو 3x (در برخی بازارها تیگو 2) متولد شد.

    طراحی ام وی ام ایکس 33 کراس

    چری تیگو 2 یا 3X که نخستین‌بار در سال 2016 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد و به عنوان ارزان‌ترین عضو از خانواده تیگو شناخته می‌­شود. این کراس‌اور چینی که در ایران با نام ام وی ام X22 و X22 پرو در بازار عرضه می‌شود، در جایگاهی پایین‌تر از تیگو 3 (ام وی ام X33) قرار گرفته تا نظر مشتریان جوان‌تر را جلب کند.

    در سال 2020، ظاهر چری تیگو 3X مورد بروزرسانی قرار گرفت و لقب پلاس (پرو) هم به انتهای نام آن اضافه شد. تغییرات جزئی همچون چراغ‌های باریک جلو و تغییر طراحی رینگ‌ها، تاثیر مهمی بر چهره تیگو 3X گذاشت، هرچند که شباهت به محصولات جدید هیوندای هم قابل انکار نیست. 

    فروش چری تیگو 3X پرو در بازار چین در بین سال‌های 2021 تا 2023، 38,931 دستگاه اعلام شده است. اکنون به نظر می‌­رسد که تیگو 3X برای دومین بار در طول عمر طولانی خود، مورد تغییر چهره قرار گرفته است.

    ام وی ام ایکس 33 کراس

    ام وی ام ایکس 33 کراس بر پایه ایکس 22 پرو توسعه یافته ولی با اعمال زبان طراحی برند اومودا، مواردی شامل جلوپنجره با اجزای کرومی، چراغ‌های دیلایت با طرح مشابه اجزای جلوپنجره، رینگ‌های 5 پره و اجزای نارنجی در نقاط مختلف را شاهد هستیم. البته در ایران، جزئیات نارنجی به مشکی براق تغییر خواهد کرد. در برخی نقاط همچون آینه­‌های جانبی، تریم طرحدار با اجزای مثلثی نارنجی رنگ با عنوان Dragon Skin یا پوست اژدها استفاده شده تا پایبندی چینی‌ها به اساطیر را به نمایش بگذارد.

    با طراحی مجدد در صندوق عقب و تغییر در فرم شیشه و اضافه شدن نوار بین چراغ‌ها، تفاوت این مدل با ایکس 22 پرو، بیشتر مشخص شده است. ابعاد ام وی ام ایکس 33 کراس در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.2، 1.76 و 1.57 متر اعلام شده است.

    کابین و امکانات ام وی ام ایکس 33 کراس

    در کابین ام وی ام ایکس 33 کراس با سبک طراحی متفاوتی از ایکس 22 پرو مواجه هستیم، که صفحه پشت آمپر دیجیتال 7 اینچی و نمایشگر لمسی 10.25 اینچی را به همراه دارد. بخش بالایی داشبورد و رودری‌ها با رنگ سرمه‌ای و قسمت پایینی با سفید تزئین شده، درحالی‌که همین ترکیب رنگ در صندلی‌ها و فرمان D کات هم تکرار شده است.

     

    ام وی ام ایکس 33 کراس

    در پوشش داخلی درها با نوار LED نورپردازی و طرح لوزی مواجه هستیم، ضمن این‌که فرم مستطیلی کلید استارت، دریچه‌های تهویه سراسری و طراحی متفاوت بخش میانی با فضای سه تلفن همراه، یک شارژر بی‌سیم و دکمه­‌های پیانویی هم قابل توجه است. شرکت چری تاکید زیادی بر افزایش کیفیت متریال داشته، که البته در تصاویر هم قابل مشاهده است.

    امکانات رفاهی ام وی ام ایکس 33 کراس نسبت به X22 پرو افزایش یافته و مواردی شامل سیستم کنترل پایداری، چهار کیسه ایمنی هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل کشش، فرمان برقی، کروز کنترل، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، ریموت هوشمند با قابلیت استارت از راه دور، سنسور نور، سنسور باران، نورپردازی داخل کابین، سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، نمایشگر 10.25 اینچی و غیره را به همراه دارد.

    مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس

    براساس تصاویری که توسط رسانه‌­های محلی انتشار یافته، نمای جلوی این خودروی 4.2 متری متحول شده و در بخش عقب هم شاهد اتصال دو چراغ به یکدیگر هستیم.

    ام وی ام ایکس 33 کراس

    ام وی ام ایکس 33 کراس به پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ مشابه با X22 پرو مجهز شده است، که پس از بازنگری‌ اکنون 112 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده شبیه‌سازی شده به چرخ‌های جلو انتقال می‌­دهد. رسانه­‌های ایرانی در پیست تست چری موفق به ثبت شتاب صفر تا صد 14 ثانیه شده‌­اند، که نسبت به X22 پرو به مراتب بهبود یافته است، هرچند که کیفیت بیشتر تایر و بنزین را نمی­‌توان بی­‌تاثیر دانست.

    البته این احتمال نیز وجود دارد که مدیران خودرو، ایکس 33 کراس را با پیشرانه تنفس طبیعی 1.5 لیتری چهار سیلندر با 116 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور و گیربکس 5 دنده دستی هم در ایران عرضه کند.

    بد نیست بدانید که نخستین معرفی جهانی این خودرو نه در چین، بلکه در مکزیک اتفاق افتاده و این خودرو با نام تیگو 2 پرو و تحت برند چی‌ری (Chirey) در مکزیک عرضه خواهد شد، اما نماینده چری در روسیه برنامه‌ای برای عرضه این خودرو ندارد.

    0 معرفی هیوندای آیونیک 6 مدل 2026

    تنها 3 سال از عرضه هیوندای آیونیک 6 می‌گذرد، ضمن این‌که طراحی این خودرو، به اندازه‌ای آوانگارد هست که هنوز هم بسیاری از افراد به آن عادت نکرده‌اند. با این حال، هیوندای این سدان برقی را بروزرسانی کرده است.

    هیوندای آیونیک 6 مدل 2026 در دو نسخه عادی و N در نمایشگاه خودرو سئول 2025 رونمایی شده است.

     

    طراحی هیوندای آیونیک 6 مدل 2026

    در نمای جلوی هیوندای آیونیک 6 مدل 2026 با طراحی مجزای چراغ دیلایت مواجه هستیم، که حالا به دو نوار باریک جدا، تبدیل شده است. همچون گذشته، چراغ‌های اصلی هم به نحوی در اجزای سپر جلو پنهان شده‌اند.

    هیوندای آیونیک 6 مدل 2026 در تریم N لاین معرفی شده است، که طراحی اسپرت سپرها و رنگ‌آمیزی دوتایی بدنه را به همراه دارد. با حذف یکی از باله‌های عقب، اکنون فقط یک برآمدگی آیرودینامیکی در این بخش دیده می‌شود، که شلوغی بصری این بخش را کاهش داده است.

    کابین و امکانات هیوندای آیونیک 6 مدل 2026

    با اصرار هیوندای به استفاده از دکمه‌های فیزیکی، جای تعجب ندارد که در طراحی جدید کنسول میانی هیوندای آیونیک 6 مدل 2026 ، تعداد بیشتری از دکمه‌ها در کنار جالیوانی و شارژر بی‌سیم دیده می‌شود.

    هرچند تصویر کاملی در دسترس نیست، اما می‌توان طراحی جدید فرمان و کنترل‌های تهویه با نمایشگر بزرگتر را نیز تشخیص داد. نمونه حاضر در تصاویر، هیوندای آیونیک 6 مدل 2026 بازار کره‌‍ جنوبی است، که به جای آینه‌های جانبی، دوربین‌های جانبی به همراه نمایشگرهای گوشه داشبورد را به همراه دارد.

    مشخصات فنی هیوندای آیونیک 6 مدل 2026

    فعلا از مشخصات فنی هیوندای آیونیک 6 مدل 2026 اطلاع دقیقی در دسترس نداریم، اما منطق حکم می‌کند که با تغییرات مشابه با آیونیک 5 جدید روبرو شویم.